handdator

Visa fullständig version : Liten ljuspunkt


laero
2017-07-25, 21:47
SVT/text rapporterar att Grekland för första gången på flera år lyckats ge ut statsobligationer.
Det innebär alltså att man kunnat låna på öppna marknaden, dock till hög ränta 4,6% (svenska riksgälden lånar upp motsvarande för ca 0,2% ränta).

Kalimera
2017-07-29, 11:25
SVT/text rapporterar att Grekland för första gången på flera år lyckats ge ut statsobligationer.
Det innebär alltså att man kunnat låna på öppna marknaden, dock till hög ränta 4,6% (svenska riksgälden lånar upp motsvarande för ca 0,2% ränta).De börjar äntligen få in mer skatt.

Finns ett reportage om det i DN (http://www.dn.se/arkiv/ekonomi/nu-skarps-jakten-pa-skattesmitare/), vet inte om artikeln är öppen, jag är prenumerant och kan läsa den.

Arne
2017-07-29, 12:07
Artikeln är öppen.

Arne

Masse
2017-07-29, 13:10
En intressant och hoppingivande artikel. Det är en lång och mycket mödosam, men ack så viktig, resa som man påbörjat. Får man inte ordning på efterlevnaden av skattereglerna så blir det väldigt svårt att rätta upp landets ekonomi.

Masse

Netwolf
2017-07-30, 18:21
Var ju på Kreta nyligen och jag har nog aldrig fått så många maskinstämplade kvitton som då. Razziorna lär ha ökat från skattemyndigheten. Det var bara vid nån avkrok långt borta, som de hade handskrivet.

/Netwolf

Kalimera
2017-07-31, 14:55
Razziorna lär ha ökat från skattemyndigheten. De har definitivt ökat. Flera hotell har kontaktat mig och bett att få gamla fakturor, som de säkert dragit av, men inte sparat. Dryga böter om de inte har fakturorna.

RobEri
2017-07-31, 22:03
Flera hotell har kontaktat mig och bett att få gamla fakturor, som de säkert dragit av, men inte sparat. Dryga böter om de inte har fakturorna.

Det är förmodligen för att du förbokade och kanske även betalade med kort. Transaktionen är registrerad. Jag tror däremot att fusket fortsätter i oförminskat skala om man hyr på plats och betalar kontant.
Vi bodde på Naxos (Agio Georgios) mellan 02/07-15/07, två olika ställen, två studios. Den totala kostnaden för hela perioden landade på c.a. 1 500 € och vi betalade kontant. Vi hyrde på plats. Vi fick inga kvitton från båda ställen.
Så var det förra året maj/juni och i september på alla öar vi besökte. Och samma sak året innan, o s v, som vanligt.

Kalimera
2017-08-01, 09:14
Här är ännu en artikel från DN:s besök i Aten (http://www.dn.se/arkiv/ekonomi/jakten-pa-kapital-slar-mot-smaforetagare/).