handdator

Visa fullständig version : Hade ni chansat?


catarina
2006-04-26, 13:22
Har hittat en avgång med inrikesflyg till Milos som går 1 timme och 50 minuter efter det att vi landat i Athen med Alitalia från Köpenhamn med mellanlandning i Milano. Hade ni chansat på att detta? Eftersom man bara får ha 5 kg i handbagage så måste vi nog checka in bagaget. Är det långt mellan terminalerna i Athen?
Catarina

Peter
2006-04-26, 14:41
Det var en svår fråga. Teoretiskt sett ska du hinna utan problem. Om planet landar i tid. Men Alitalia har en förmåga att vara försenade.

In- och utrikes-incheckningen ligger i samma hall. Dvs våningen ovanför ankomsthallen. Det är bara att ta hissen upp.

Jag hade nog chansat i alla fall, om inte biljetterna till Milos kostar för mycket. Missar man planet kanske man kan boka om dem till nästa flight? Går inte det får man väl svära en ramsa och ta sig ut med färja.

Peter

catarina
2006-04-26, 15:21
Biljetterna var inte så farligt dyra så det kan kanske vara värt att chansa. Menade du att just Alitalia är sämre än andra på att hålla sina tider? Handlar det om timmar..
Catarina :)

Apelsina
2006-04-26, 15:47
Det hade jag absolut chansat på! Det är klart att om första flighten är försenad så vet man ju inte, men jag tycker 1 h och 50 min är rätt OK ändå.

Peter
2006-04-26, 19:16
Menade du att just Alitalia är sämre än andra på att hålla sina tider? Handlar det om timmar..
Catarina :)
Vissa bolag är ju bättre och vissa sämre på att hålla tiden. Men det kan även bero på stul när planet ska iväg från en flygplats och behöver inte vara bolagets fel. (Dessutom är Malpensa i Milano en av Europas tråkigaste flygplatser... Ang_elx )

De gånger jag flugit med dem har de ofta varit 20 - 30 min försenade. Men är det inte mer hinner ni med planet till Milos. Men jag vet andra som råkat värre ut... __D

Peter

Arne
2006-04-26, 20:05
Men, heltvisst finns en helgarderande lösning?

Ur minnet återkallar jag ett inlägg där någon hade reguljärflyg till Athen samt vid incheckningen på avgångsflygplatsen kunnat få sitt bagage direkt destinerat till den grekö han skulle flyga vidare till. Det hade räckt med att visa upp bokningsbekräftelsen.

Då vore det ju grönt!! Med incheckat bagage på inrikesflyget i Grekland förmenas de invänta resenären innan de lyfter, allt enligt EU-s flygsäkerhetsregler!!!

Nån som minnes detta inlägg??

Arne

catarina
2006-04-27, 10:20
Det låter ju utmärkt . skall kolla detta med Air Olympic. Någon som prövat detta tillvägagångsätt?
Catarina