handdator

Visa fullständig version : Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???


Alexandra
2006-04-26, 11:57
I år tänkte jag försöka att få ner packningen lite...
Jag tänkte att man kanske kunde ta med sig kläder för en vecka och sen att man då tvättar varje vecka, verkar det rimligt?

Jag har nämligen väldigt svårt att packa lite...
Ett "big problem" när man luffar runt, för jag vill ju ändå kunna klä upp mig och byta kläder osv:) Jag reser med rygga så det blir ju begränsningar

Vad brukar ni ha med i eran packning om man tänker på klädväg?

/ flabb_flab Alexandra som är nyfiken på att veta

Apelsina
2006-04-26, 12:40
Ja visst är det svårt! Jag packade så mycket en gång att jag hade med mig 5 oanvända linnen hem. Det var i o f s en charterresa - men ändå! Och det var bara en vecka.

Men nu har jag blivit bättre på det där. Jag packar kanske 5 linnen, 1 top, 1 skjorta, en tröja, ett par kjolar, ett par shorts och en tunn klänning. Plus att jag brukar åka i ett par capribyxor eller linnebyxor. Och sedan får man ha med sig tvättmedel och tvätta upp efter hand. Det som går åt mest är linnen, tycker jag, och då främst vita!

/A bye_bye

Abi
2006-04-26, 13:19
Ja visst är det svårt! Det som går åt mest är linnen, tycker jag, och då främst vita!

/A bye_bye

Här håller jag med helt, och vitt går inte få rent när man tvättar för hand. Därför försöker jag hitta andra ljusa färger på linnen. Ett annat problem med handtvätt är att få tvättvattnet kvar i handfatet.... Det går åt en del tvättmedel, när man får fylla på hela tiden.
Annars stämmer det väl rätt bra med kläder för en vecka, och sedan tvätta.
Skor, är visserligen en annan tråd, men blev mitt problem förra året. Andra dagen av 13 promenerade vi ganska mycket, och precis när vi kom tillbaka till boendet på eftermiddagen gick mina enda skor sönder. Det var ett par sandaler och en rem lossnade vid sulan. Jag gick med dem trasiga på kvällen, och försökte hitta nya. De glittriga och tunna sandaler som fanns att köpa ville jag inte ha. Till slut löste det sig, när vi köpte frukt i supermarketen, och det fanns sk flipp flopp, som var ganska vettiga för endast 5 euro. Dom blev ganska jobbiga att gå i, i längden, och på nästa ö köpte jag stadigare sandaler. Dem fick jag skav av, och var verkligen glad för ett par tunna sockar utan skaft som jag hade med. Dock var de vita, från början....

Hälsningar Abi

Elisabet
2006-04-26, 13:32
Ett annat problem med handtvätt är att få tvättvattnet kvar i handfatet.... Det går åt en del tvättmedel, när man får fylla på hela tiden. Ta med en oanvänd plastkasse, lägg den i handfatet och fyll med tvätt, vatten och tvättmedel, så har du löst det problemet :)

Många lämnar in sin tvätt, det är billigt och då blir den ren.

Abi
2006-04-26, 13:44
Tack Elisabeth!_B-anana
Det var jättebra tips, jag ska lägga dem på minnet.:rolleyes:

bye_byeAbi

Alruts
2006-04-26, 14:27
Ett annat problem med handtvätt är att få tvättvattnet kvar i handfatet.... Det går åt en del tvättmedel, när man får fylla på hela tiden.
Eller kjøp og ta med en universalpropp som holder alle slags vasker tette. Fås i jernvarebutikker – i hvert fall i Norge.

anoula
2006-04-26, 14:49
Många lämnar in sin tvätt, det är billigt och då blir den ren.

Det där kan jag också rekommendera. Dessutom tycker jag att det är trevligt att stödja de lokala tvättinrättningarna.

Eva L
2006-04-26, 15:22
På många öar och hotell finns det möjlighter att få kläderna tvättade för en liten slant. På ex Naxos finns det självservicetvättinrättningar. Absolut att rekommendera. Handtvätt passar sig bäst för bikinin som behöver tvättas varje dag.

Eva

Alexandra
2006-04-26, 16:25
Tvätterier är ju jätte bra, såg faktiskt ett på Amorgos precis vid vårat pensionat. När jag nu tänker efter så tvättade vi 2 gånger på 4 veckor, så det säger väl en del om hur mycket vi hade med oss.
På Naxos tvättade vi i handfattet i påsar och i en stor svart soppsäck som vi hade med oss (tyvärr sprack den och det blev en del vatten i lilla studion *asg*) På Koufonissi köpte vi en plasthink som vi tvättade i, väldigt praktiskt faktiskt:D

Vi använde nog inte ens alla kläder... Men som sagt, jag är en sån som hellre har med för mycket än för lite. I år kan man kanske ha inställningen att allt går att köpa där om något skulle fattas en eller så...Då kan man ju också ha användning av nyinköpen när man kommer hem och det för hoppningsvis är sommar :D

Tänkte ha med mig detta (om nån bryr sig hahaha):

3 strandlinnen, 5 "finlinnen", 4 toppar, 1-2 "tjocktröjor" typ college, 2 tunna cardigans, 1 strand shorts, 3 kjolar och ett par 3/4 byxor, underkläder, 2 leggings, några nylonknästrumpor kanske, Teva sandaler, flipflop, sandaletter och ev ballerinaskor.

Låter det rimligt eller är det för mycket??? Vi åker i slutet av maj till slutet av juni, därav långärmat...

/Alexandra som bara har 4 veckor kvar_B-anana

Apelsina
2006-04-26, 16:30
Har i och för sig inte varit i Grekland i maj men leggings och nylonstrumpor - det låter varmt;) :) !!

*Nicki*
2006-04-26, 16:38
Oj, oj...där ligger man i lä flabb_flab;)

Själv räknar jag med att ha med mig 4 linnen, 1 top, en tjockare tröja, 3 par shorts, 1 kjol samt underkläder. Det räcker för 14 dagar om jag tvättar 2 gånger. Jag funderar ändå på om det är lite för mycket....Jag hade nämligen ännu mindre med mig när jag luffade i Asien i 3 månader. :)

*Nicki*

Elisabet
2006-04-26, 16:50
4 linnen, 1 top, en tjockare tröja, 3 par shorts, 1 kjol samt underkläder. Jag funderar ändå på om det är lite för mycket....Now we´re talking! bye_bye Fast nog tycker jag det är överdrivet med 4 linnen och 3 shorts. Lämna MINST en av varje hemma!! ;) Och vad ska du med toppen till??? Det är sånt där man tar med sig och som ligger oanvänt i väskan när man kommer hem igen...

När det gäller underkläder har jag mitt eget lilla sätt... Jag tar med sånt som snart ska slängas och så kastar jag eftersom... Då blir det mer och mer plats i väskan (att fylla med nya saker flabb_flab )

anne
2006-04-26, 19:10
Hei.

Er det noen som vet linnen heter på norsk?Jeg slo opp i svensk/norsk ordbok,men ordet finnes ikke der.

Anne

anderss
2006-04-26, 19:12
Man kan också göra som vi har gjort. Max en kabinväska/person och så en liten dagsryggsäck för det nödvändiga under resan. Det klarar man sig lätt med under 2-3veckor och lite tvätt påplats (kör också med kastametoden, perfekt att sedan förnya).
En bra kabinväska fungerar bra att dra och blir även lagom i vikt att bära.

Alruts
2006-04-26, 19:20
Hei.

Er det noen som vet linnen heter på norsk?Jeg slo opp i svensk/norsk ordbok,men ordet finnes ikke der.

Anne
Jeg lurte også litt på det der. Et kjapt nettsøk tyder på at det betyr undertrøyer …

inha
2006-04-26, 19:23
När det gäller underkläder har jag mitt eget lilla sätt... Jag tar med sånt som snart ska slängas och så kastar jag eftersom... Då blir det mer och mer plats i väskan (att fylla med nya saker flabb_flab )

Det här låter som en bra idé och något som jag också rekommenderar. Då behöver man inte tänka på bemöda sig att tvätta dem. :)

Elisabet
2006-04-26, 19:29
Ett linne (flera linnen) är en top eller tröja utan ärm. Det kan vara smala eller breda axelband och i olika slags tyg, både för damer och herrar.

Förr användes ordet även för undertröjor, sådana som framför allt barn använde under tröjor. Numer används ordet i stort sett bara om sådant sommarplagg som jag beskrev.

Jag kollade på Ellos norska hemsida men det verkar inte finnas något särskilt ord för plagget på norska, utan det står helt enkelt topp eller tröje. Här ser man flera damlinnen i alla fall: http://www.ellos.no/ListPage/ListPage.aspx?CategoryId=5

anne
2006-04-26, 19:31
Hei.
Takk for svar.Men Strand-undertrøyer og fin-undertrøyer??
Ja,ja kanskje det er rett.
Anne

Alruts
2006-04-26, 19:35
Ett linne (flera linnen) är en top eller tröja utan ärm. Det kan vara smala eller breda axelband och i olika slags tyg, både för damer och herrar.
Det kan muligens hete ermeløs topp på norsk, i hvert fall hvis det er for damer. Eller i noen tilfeller kanskje vi kan bruke baskettrøye :confused:.

Örngott er ellers et søtt ord, da :p.

Elisabet
2006-04-26, 19:41
Men Strand-undertrøyer og fin-undertrøyer??
Nej, det är inte undertröjor utan vanliga tunna tröjor utan ärm. Om det är kyligt har man dem ju i och för sig ofta under en kofta eller liknande, men det är ändå inte en undertröja, inte i den svenska betydelsen av ordet i alla fall.. :rolleyes:

Med "strandlinne" menas ett enklare linne som du tar på dig till exempel när du går till och från stranden och ett "finlinne" är ett linne som du tar på dig på kvällen. Fast det är inte "riktiga" ord, utan var Alexandras eget sätt att göra skillnad på vilka typer av linnen hon tar med sig på resan.

Alruts: ja en baskettröja är också ett slags linne.

Alexandra
2006-04-26, 19:45
Med strandlinnen menar jag linnen man har till och från stranden, väldigt enkla som är lätta att skölja upp och som man inte är rädd om...:D Med finlinnen menar jag sådana man har på kvällen som är lite finare och roligare än enkla enfärjade i bomullflabb_flab

Det verkar som att min packning är lite för mycket...Får kanske tänka om och ta bort lite grejer från min lista.

Några bekanta till mig ser ö-luffningen som en "livsstil", de har med sig så lite packning som det bara går med kanske 1 par shorts, en klänning, några toppar och linnen. Själv vill jag ha lite ombyten och dessutom kunna klä upp mig på kvällen. Det jag försöker tänka på i år är att bara ha med mig grejer som går att kombinera till varandra:D

Jag fick för mig att det kunde bli lite kyligt på kvällarna, eller det kanske det inte blir? I så fall kan jag skippa leggingsflabb_flab nylonstrumpor vill jag gärna ha i skorna, det blir så obekvämt annars, om jag inte vågar mig på att lämna de hemma och bara ha sandaletter med mig :confused:

Mina föräldrar hade med sig minimalt med packning när de ö-luffade på 70-talet, hon sa att ingen märker om man haft samma kläder hela tiden eftersom man byter ö. Det roliga var att vi på våran luff träffade en del samma människor på både Naxos, Amorgos och Koufonissi flabb_flab

Fler klädlistor vore kul så att jag blir lite "taggad" att välja bort plagg hahaha

/Alexandra

Elisabet
2006-04-26, 20:28
Det verkar som att min packning är lite för mycket...Får kanske tänka om och ta bort lite grejer från min lista.

Några bekanta till mig ser ö-luffningen som en "livsstil", de har med sig så lite packning som det bara går med kanske 1 par shorts, en klänning, några toppar och linnen. Själv vill jag ha lite ombyten och dessutom kunna klä upp mig på kvällen. Det jag försöker tänka på i år är att bara ha med mig grejer som går att kombinera till varandra.

Mina föräldrar hade med sig minimalt med packning när de ö-luffade på 70-talet, hon sa att ingen märker om man haft samma kläder hela tiden eftersom man byter ö. Det här handlar helt och fullt om prioritering. Man ska ju packa, rymma och bära det man tar med sig, och tycker man det är viktigare att ha många ombyten än att ha en lätt och enkel packning så ska man så klart ha det. Inget är bättre eller sämre, utan helt och hållet en prioriteringsfråga.

Om man brukar ha mycket kläder med sig och funderar på att ändra på det, så kan man ju till exempel tänka på detta:

För vems skull vill man ha olika kläder på sig varje kväll? Vem lägger märke till om man har det eller inte har det - och vem bryr sig?

Nåväl. Jag gillar också att inte ha exakt samma kläder på mig varje kväll, men vill absolut inte ha en tung packning i onödan. Jag har vanligen med mig en kjol och ett par "kvällsshorts" samt tre linnen/toppar. Alla tre passar till både kjolen och shortsen. Första kvällen tar jag till exempel kjol och linne 1, nästa kväll shorts och linne 2, sedan kjol+linne 3, sedan shorts+linne 1, kjol+linne 2 osv. På det sättet har jag "olika kläder" sex kvällar i rad - och den sjunde kvällen känns det så länge sedan jag hade kjolen+linne 1 så jag tror att jag har nåt nytt på mig Ang_elx Eftersom skönheten kommer innifrån så känner jag mig fin varje kväll ;)

Jag brukar också ha en tunn långärmad kofta (som passar till kjolen, shortsen och linnena) med mig, men inga fler varma plagg.

Jag tycker som någon skrev tidigare, att det är bättre att inte ha vita kläder. Dessutom försöker jag välja material som är lätta att tvätta för hand och självklart som inte behöver strykas. Lämnar in tvätten gör jag däremot inte! Vill inte behöva tänka på att den ska lämnas och hämtas.

Slutligen: alla mynt har en baksida - en gång bar jag med mig datorn, så ryggan blev inte så lätt ändå :cool:

Eva L
2006-04-26, 22:22
Vi använde nog inte ens alla kläder... Men som sagt, jag är en sån som hellre har med för mycket än för lite. I år kan man kanske ha inställningen att allt går att köpa där om något skulle fattas en eller så...Då kan man ju också ha användning av nyinköpen när man kommer hem och det för hoppningsvis är sommar :D strandlinnen, 5 "finlinnen", 4 toppar, 1-2 "tjocktröjor" typ college, 2 tunna cardigans, 1 strand shorts, 3 kjolar och ett par 3/4 byxor, underkläder, 2 leggings, några nylonknästrumpor kanske, Teva sandaler, flipflop, sandaletter och ev ballerinaskor.

Låter det rimligt eller är det för mycket??? Vi åker i slutet av maj till slutet av juni, därav långärmat...

/Alexandra som bara har 4 veckor kvar_B-anana

Låter ganska rimligt det är ju inte kul att ha samma linne varje kväll och topar/linnen tar inte stor plats i packningen. I år packar jag även ner en extra klänning som är den stora modegrejen för oss som skippar hängslena.

Eva

Kyy
2006-04-26, 22:38
klänning som är den stora modegrejen för oss som skippar hängslena.

Eva
:D Jag toppar med kjol med hängslen! Blir gudinna på Kalymnos...Myrties....Babis Ang_elx
Visserligen något" fet" viprea nu, slimmad variant varslas!flabb_flab

*Nicki*
2006-04-26, 22:39
Men, alltså allvarligt ( ;) )hur får ni plats i ryggan med alla kläder? :confused:

Hos oss går en hel ryggsäck av två till för att få plats med välling, toaring (den lille har precis börjat gå på toaletten men är rädd för att ramla ner i hålet :) ) gosedjur, bilar, målarsaker, spel......You name it!. Mina barn (3 och 5 år) som de senaste åren varit på Sunwing och blivit "bortskämda" med att man kan ta med sig precis vad man vill för det kommer ändå en buss och hämtar har ingen som helst förståelse när mamma sager att de får bära allt själva ;).

I den andra ryggsäcken ska det få plats för kläder för fyra personer...oj, oj, oj....vad har vi gett oss in på. Kanske hade varit enklare med Sunwing i alla fall....flabb_flab ;)

*Nicki*

inkfish
2006-04-26, 22:50
Men, alltså allvarligt ( ;) )hur får ni plats i ryggan med alla kläder? :confused:


Exakt! Jag behöver inga andra leksaker än mina egna:rolleyes: men tycker ändå att det är SAKERNA som tar plats, inte kläderna.

Och visst går det att ryggsäcksluffa och ändå vara fin till middagen! Lite olika linneplagg som går att matcha i olika kombinationer är bra (linne hänger ut sig fint i en ångande dusch).

Och ett par klänningar är inte svårt att få med. Här hemma skulle jag kanske inte gå i klänningar från Indiska, men i Grekland är de jättebra. Det brukar finnas knälånga som INTE är av batik-kaftantyp, utan i småblommigt, strykfritt material. Kanonbra i packningen. Dessutom funkar de ovanpå byxor - ännu en kombinationsmöjlighet.

mkh
2006-04-27, 00:00
Men, alltså allvarligt ( ;) )hur får ni plats i ryggan med alla kläder? :confused:
*Nicki*
Jag håller fullkomligt med dig Nicki, våra barn är äldre (9 o 10) och bär varsin ryggsäck, typ stor dagsäck. Men det mesta får vi kånka... Och det tyngsta i vårt fall är nessesären,full med allergi och astmamedicin. Jag vill inte ens tänka på hur mycket ett antal solkrämstuber som ska räcka till oss i 11 dagar väger :eek: (ljushylta och delvis rödhåriga). En av de saker vi inte tål är solkrämer med kemiskt skydd eller som är parfymerade = ta med hemmifrån.
Men å andra sidan vad mycket tomrum att fylla inför hemresan flabb_flab .

Teva sandaler, flipflop, sandaletter och ev ballerinaskor.
*Alexandra*
Packa skor du... Jag ser bara framför mig en hel ryggsäck full med 16 par skor om alla i vår familj skulle ta med så många ;)

min klädlista kommer nog att se ut så här:
3 "vardagstoppar" (inga linnen dagtid, mina axlar får nog sol tiden jag tillbringar i bikini...), 1-2 "fintop", 1 tunn långärmad tröja, 2 shorts, 1 kjol.
Åker i ¾ byxor och lite tjockare tröja och sandaler typ Teva
Kanske klämmer jag ner ett linne och ett par skor till.

/Marianne

Elisabet
2006-04-27, 00:36
Det värsta är ändå när fyra par simfenor ska med... :cool:

Alexandra
2006-04-27, 02:08
Jag håller med, då jag är ganska liten så tar inte mina kläder så stor plats, men skorna (!) och sakerna typ, necessär, smink, solkräm, POCKET (som man lämnar kvar på vägen för visso), "sjukhusnecessären" osv.

En sak som jag tycker är lite krånglig är badhandduken, jag vill gärna ha en stor sådan, men då tar den liksom halva ryggsäckensnyft_drop, får kanske nöja mig med en mindre, dessutom måste vi ha med oss tre stycken då vi gärna vill kunna tvätta dem ibland...

Hur är det egentligen med kvällstemperaturen i Kykladerna i slutet av maj till slutet av juni? Kan det bli kallt när man åker moppe till stranden förresten? Kanske det räcker med en typ lite tjockare tröja, 2 tunna cardigans och kanske en skjorta som även kan utnyttjas om man skulle råka bränna sig...

Nicki: Kan inte barnen ha varsin liten ryggsäck typ skolryggsäck eller dylikt där de har sina egna leksaker och gosedjur, då kan de ta med sig så mycket som får plats :D så kan ni ta några grejer i era väskor...Jag har ju inte barn själv så jag vet ju inte hur det funkar i praktiken att göra så här, men det är nog så jag hade gjortflabb_flab

Mkh: 16 skor!!! Ja det blir många par det, hoppas för eran skull att fötterna är små då;)

Snart bär det iväg!

/Alexandraklapp_klap

Eva L
2006-04-27, 07:21
Kvällarna kan vara kalla och blåsiga i kykladerna. För några år sedan upplevde jag en riktigt kall vecka där tavernorna i Santorini hade gasolvärme och plastskydd runt serveringarna. Natten innan dottern skulle anlända precis vid månadsskiftet maj/juni kurade jag under täcket på Pension Sofi på Naxos och uteserveringarna var tomma. Nästa dag vände det men även under våra 10 dagar på Amorgos var det en del kalla och blåsiga kvällar fast vi då var en bit in i juni. Kanske det var ovanligt kallt det här året. Jag saknade min fleecetröja vid flera tillfällen.

Eva

inkfish
2006-04-27, 12:07
Det värsta är ändå när fyra par simfenor ska med... :cool:

Bah, kan själv:mad: ;)

Alexandra
2006-04-27, 14:23
Usch då det låter inte roligt, jag hoppas att det blir bättre än så, annars får vi väl kanske dra oss längre söderut i hopp om lite värme...

anne
2006-04-27, 14:36
Nej, det är inte undertröjor utan vanliga tunna tröjor utan ärm. Om det är kyligt har man dem ju i och för sig ofta under en kofta eller liknande, men det är ändå inte en undertröja, inte i den svenska betydelsen av ordet i alla fall.. :rolleyes:

Med "strandlinne" menas ett enklare linne som du tar på dig till exempel när du går till och från stranden och ett "finlinne" är ett linne som du tar på dig på kvällen. Fast det är inte "riktiga" ord, utan var Alexandras eget sätt att göra skillnad på vilka typer av linnen hon tar med sig på resan.

Alruts: ja en baskettröja är också ett slags linne.

Takk for svar.Nå forstår jeg hva et linnen er.
Anne

Hellen
2006-04-29, 19:16
30 liters ryggsäck som inte checkas in, tar den alltså som handbagage.

Det blir minimal packning, saronger används flitigt av oss. De används som kjol, klänning, handduk på stranden, sandblås-skydd och till att sitta/ligga på på stranden där man själv grävt en kroppsformad håla.
Sarongerna tvättas lätt och torkar snabbt .

// Hellen

Anna Pernilla
2006-04-29, 20:42
Er det noen som vet linnen heter på norsk?
Det heter "singlet".

Alexandra
2006-05-01, 13:26
Oj det var lite packning! Önskar att jag också kunde ha sån liten enflabb_flab

/Alexandra

klaritza
2006-05-04, 15:33
Vi brukar jobba på Ios hela sommrarna (det är slut med det nu, pallar inte mer!!!!) kommer dit i slutet på maj eller början av Juni, förra året sov vi med tjocka täcken, jag jobbade med jacka och dubbla tröjor och fick ha strumpor i mina converse! problemet med cycladerna är att det blåser...så även om man väljer en nordligare ö så kan det vara varmare!

men inte ska ni ändra trippen för det, cycladerna är ju så fantastiskt vackra sådär års! helt klart min favvorperiod under sommarhalvåret!

Birger
2006-05-04, 17:27
I vilka lägen är en rygga att föredra framför en tillräckligt stor rullväska (trolley)?
Har kört med rullväska de sista 12-15 gångerna vi öluffat och aldrig känt behov av en rygga vid själva resandet. Varför bära när man kan dra? En "utflyktsrygga" kan man med i packningen.
Tag en förfriskning på en bar när du kommer iland och be sedan att få lämna väskorna där medan du lugn och ro kan leta ett boende.

Lycka till!
Birger

Elisabet
2006-05-04, 18:01
I vilka lägen är en rygga att föredra framför en tillräckligt stor rullväska (trolley)? Den här frågan har vi diskuterat flera gånger förr. Alla är mer eller mindre frälsta för sin sak :)

Jag föredrar ryggsäck alltid utom möjligen när jag har mycket lite och lätt packning och bara ska från punkt A till punkt B utan gångavstånd. Får ont i nacke och axlar av att dra en väska eftersom det blir sned belastning. Dessutom tycker jag det är opraktiskt att en hand hela tiden är upptagen och slutligen störs jag av ljudet från hjulen.

Men som sagt; det är en smaksak :)

*Nicki*
2006-05-04, 18:27
En rygga är alltid att föredra när man har två små barn och en barnvagn med sig. Helst hade man haft fyra (eller fler) händer fria och inte två ;)

*Nicki*

Alexandra
2006-05-05, 00:36
Reser alltid med resväska eftersom jag gillar att ha mycket grejer och kläder med mig. När det gäller ö-luff är jag fortfarande lite i valet och kvalet... Hade rygga sist, och det var verkligen smidigt och bekvämt. Det enda negativa var att den var så väldans tung och att det knappt gick att få plats med allt.

Positivt/negativt med rygga enligt mig:

+ smidigt och enkelt när man byter ö
+händerna fria (förrutom handväskan)
+någorlunda skön att luta sig mot
+frihetskänsla
- tungt att bära
- får inte plats med allt jag vill
-jobbig att packa
-dålig överblick av vad man har i den

Positivt/negatvit med rullväska (av vad jag tror i alla fall)

+lätt att packa
+allt får plats
+bra överblick
+smidig att dra om det inte är allt för långa sträckor?
-jobbig att dra vid längre sträckor?
-hjulen blir förstörda av sand?
-inte fria händer

Jag har en fjällräven rygga på 50 liter, större kan lilla jag inte ha för då blir det otympligt. Ryggan var när jag köpte den för X antal år sedan en av de bästa på marknaden, men nu finns det säkert bättre. Det är hur som helst en kvalitéts ryggsäck, och man märker stor skillnad mellan den och killens som är en billig variant från intersport. Det dåliga med min är att den är sluten, på killens kan man dra ner en dragkedja och få överblick över innehållet.

Jag har tittat på Samsonite hårda rullväskor modell störst, någon som har erfarenhet av den? Bra, dålig etc?
Behöver ändå en resväska, så jag funderar på att prova att luffa med en sådan i år. Killen kommer att ha rygga, så man kan ju alltid turas om i värsta fall...flabb_flab

Vad tycker ni (om ni nu har orkat sätta er in)?:D

Inte långt kvar så snart bär det avklapp_klap

/alexandra

Alexandra
2006-05-05, 00:37
Hmmm förresten, låter inte kul om det är så kallt...

Förresten brukar det inte blåsa mer i typ juli augusti än i juni???:D
Tyckte att det blåste väldans mycket när vi var i väg i sommras i augusti. I september mojnade det en hel del....


/ Alexandra håller tummen för vindstilla och varmt

Ioslina
2006-05-05, 07:45
Hmmm förresten, låter inte kul om det är så kallt...

Förresten brukar det inte blåsa mer i typ juli augusti än i juni???:D
Tyckte att det blåste väldans mycket när vi var i väg i sommras i augusti. I september mojnade det en hel del....


/ Alexandra håller tummen för vindstilla och varmt

Så himlans kallt är det inte som det låter! Okej det blåser en del på Ios, men det märker man mest av på morgonen (för de som är vakna då!!) om man bor inne i byn... Men det är ju mest där på toppen av ön, som det märks.

Ioslina
2006-05-05, 07:53
[quote=AlexandraVad tycker ni (om ni nu har orkat sätta er in)?:D

Inte långt kvar så snart bär det avklapp_klap

/alexandra[/quote]


Jag själv har en liten rullväska, typ karbin format storleken, dottern har också en sån. Sen har jag även en 35 L bra ryggsäck från Team sportia, lite gammal, men har den som badväska sen. Ryggan har inte ngn ställning i.
Bra att ha om man ska gå en bit och upptäcka ngn härlig strand. Då slipper man släpa med sig ytterligare en väska! Håller med dina + och - sidor. Kan vara lite jobbigt ibland och dra väskan, beroende på vart man går med den. Nu blir det 4:e ggn jag reser med rullväskan. Men packa inte den för tung och ta inte en alltför stor! Du ska tänka på att du ska lyfta den i bland när du går. Även på färjan om du ska bära med dig den upp på däck! Så karbinformat + lite rygga = perfekt att luffa med 14-21 dgr! Det går att tvätta! Tro mig! Man använder mest sina få favoritplagg....
Man byter linne +shorts, en annan dag top + kjol osv! Det blir också variation!

Alexandra
2006-05-05, 13:15
Vad menar du med karbinväska?

Vi är dock borta i 28 dagar, och visst tänker vi tvätta längs vägen. Egentligen är det nog inte kläderna som tar sån himmlans stor plats, jag tror mer att det är grejerna som hygienartiklar, hårgrejer osv...

Måste man lyfta resväskan upp på däck? Kan man inte lämna den där nere vid bilarna, har för mig att jag sett att man kan det på Blue star i alla fall. Dessutom har ju de båtarna rulltrappor väl?:)

På snabbfärjorna så måste man ändå lämna bagaget på nedervåningen... Enda är väl att det är lite tungt kanske att bära ombord och av som du säger:rolleyes:

Hoppas att det inte blåser allt för mycket, hatar när det blåser sand och så när man ligger på stranden. Eller kan man ligga på stranden i slutet av maj???


/Alexandra

Ella
2006-05-05, 13:41
Det är klart att man kan ligga på stranden i slutet av maj!

Jag reser med en 50-liters Berguven som börjar bli gammal och medfaren och den upptas mest av böcker. Jag läser lätt 10 böcker på en tvåveckorssemester och vi brukar ha med några stycken och sedan köpa eller låna längs vägen. Någon badhandduk har jag inte, den tar verkligen alldeles för mycket plats- jag har en sarong från Thailand som fungerar som både strandhandduk och lunchkjol.

Jag brukar köra på principen få underdelar och flera överdelar - kjolar och byxor blir ju inte smutsiga och svettiga i alls samma grad som linnen. Förra året hade jag två kjolar, ett par shorts och ett par linnebyxor som jag reste i.

Större delen av dagen tillbringar jag i bikini och därmed sliter jag inte särskilt på mina kläder. Jag kan använda samma linne två dagar i rad och ett linne som jag har använt några kvällar kan få bli strandlinne sedan.

När allting känns för sunkigt (eller underkläderna är slut) lämnar jag in det på tvätt, ofta kan stället man bor på just då hjälpa till med det.

Vad gäller skor brukar jag ha ett par sandaler typ Birkenstock för dagsbruk och ett par lite nättare till kvällsbruk. Inget mer. Jag tar med mig ett enda långärmat plagg - det ligger ju mest på rummet och dammar, i alla fall, men är skönt att ha på planet och så.

Apelsina
2006-05-05, 14:02
Vad menar du med karbinväska?


Jag tror nog bara att det smugit sig in ett stavfel där, och att det ska vara kabinväska, alltså en sådan där väska på hjul (trolley) som är liten nog att få ha som handbagage - d v s ha i kabinen på planet. bye_bye

Ioslina
2006-05-05, 16:09
Jag tror nog bara att det smugit sig in ett stavfel där, och att det ska vara kabinväska, alltså en sådan där väska på hjul (trolley) som är liten nog att få ha som handbagage - d v s ha i kabinen på planet. bye_bye

ja just det!! ett stavfel, här gör sig författaren tillkänna! jag erkänner stavfelet! Det ska självklart vara en kabinväska. Som får plats i kabinen på flyget, därav namnet! Håller med en av de föregående talare, mer överdelar än underdelar............och ja! alla saker/hår-kropp och övriga saker tar ju mest plats!

Alexandra
2006-05-05, 23:29
Skönt att höra att man kan ligga på stranden i alla fall, folk säger ju att det är kallt och blåsigt osv på kvällarna:D bara det är varmt på dagen såflabb_flab

Hmmm ja ha en sån där liten väska man har på flyget, men shit hur får ni plats? Jag avundas er verkligen. Har i alla fall bestämt mig för att resa med ryggsäck, min kille trodde att resväskan skulle bli så tung eftersom man packar den tills den är full (jag i alla fall:rolleyes: )

Förresten tror ni att det räcker att ta med sig ett par tunnare 3/4 byxor, SÅ kallt kan det väl inte vara på kvällarna???

Nu är det bara 3 veckor kvar och jag längtar så!

/alexandra

Ioslina
2006-05-06, 07:45
Det blir nog alldeles utmärkt, Alexandra! Jag har bara med mig ngt långbent, typ ett par tunna byxor eller en långkjol som värmer benen. Oftast behövs de bara på själva resan mellan öarna kvällstid. Du kan säkert ha din 3/4 byxor. Ibland kan en tunn långärmad vara skön däremot. Inne i gränderna bland shop och matställen är det oftast alldeles lugnt och vindstilla (ios). Så där är det varmt.... Klart du kan sola och ligga på stranden utan att frysa!!!

Elisabet
2006-05-06, 10:03
När det gäller hygienartiklar, krämer och hårgrejs - ja sådant tar plats och är tungt dessutom!

Jag har alltid tyckt att det är så skönt att få ta semester även från sådant. Nog måste det väl finnas fler än jag som känner så? Helt utan sånna grejer åker jag förståss inte, men jag tar med så lite som möjligt och mår så bra av att slippa tänka på sådant under semestern. Det är en viktig del av riktig avkopplingen för mig!

Hur många "burkar" tar ni med er? Jag brukar ha tandkräm, shampo, balsam, deo, hårvax eller mousse, mjukgörande salva, rengöringskräm, hydrocortison, mascara, rouge, ögonskuggpenna, solfaktor och solstick. Tandborste, tandtråd, kam och pincett. Alvedon och allergipiller.

Jag tar så små förpackningar som möjligt (hellre två små än en stor, så ryms det bättre i ryggan och jag kan slänga den ena när den är tom) och inte fulla, utan bara den mängd som jag beräknar går åt, så att jag inte släpar på en massa hekto i onödan.

mkh
2006-05-06, 21:22
När det gäller hygienartiklar, krämer och hårgrejs - ja sådant tar plats och är tungt dessutom!
Håller fullkomligt med, man kommer långt med en hög hårsoddar:rolleyes:
Hur många "burkar" tar ni med er?

Jag vet inte om ni vill veta det här...men det gäller 4 personer:o
Nästan allt du sa Elisabet + tvål (kanske du missade...) fast två sorters tandkräm (kinkigt barn) och ett antal varianter på solkräm.
Dessutom 2 brikanyl, 1 pulmricort, 2 nässpray alla mot astma/allergi. Även pincett, nål, mycket kirurgtejp, compeed, sårsavetter, dotterns magallergmedicin, magsjuketabletter ifall att :( , åksjuketabletter ifall att vårat nya akupressurarmband inte skulle funka (ej provat än).


Tror jag fick med mig allt nu. Jag måste erkänna jag datoriserat vår packlista - bara kopiera packlistan från den mest likartade resan och modifiera lite:)

/Marianne, som borde sitta och plugga till en skrivning jag har på måndag...

Alexandra
2006-05-07, 19:26
Min lista är nog: tandkräm, tandborste, tandtråd, parfym, väx, hårspray, ansiktscreme, after sun, solkrämer, salva mot kli, sminkväska, hårinpackning, tvål, shampo/balsam, sjukhus necessären

Så det blir en del grejer som förblir hemma för att inte ryggan ska bli så tunn...

Skönt att höra att man ska kunna ligga på stranden:)

/Alexandra som har det gott i det varma soliga vädret

babsan
2006-05-08, 20:39
För några år sedan, när jag var iväg i 6 veckor, hade jag med färgtoning till håret. Jag tog i det i håret och lät det verka ca 30 min. Sköljde sedan ur det och lät håret torka. När jag sen kollade i spegeln hade det inte fastnat någon gnutta färg :eek: .
Måste ha haft något med vattnet att göra.
Så aldrig någon mer färgning av håret på Santorini.

Barbro :o

babsan
2006-05-08, 20:56
Hur många "burkar" tar ni med er? . Alvedon och allergipiller.



Lunelax, mot hård mage, är ett måste. Konstigt nog, blir magen "sån" i Grekland :o .
Förr i världen när jag åkte till Spanien, vart det tvärtom.

Barbro :)

Elisabet
2006-05-08, 22:32
Lunelax, mot hård mage, är ett måste. Konstigt nog, blir magen "sån" i Grekland :o .
Förr i världen när jag åkte till Spanien, vart det tvärtom. När jag äter mycket oliver blir magen "tvärtom". Du kanske ska prova det :)

babsan
2006-05-08, 22:40
När jag äter mycket oliver blir magen "tvärtom". Du kanske ska prova det :)
Det ska jag prova. Får inskaffa massor med oliver :D . Gott är det också.
Plommon ska ju vara så bra, sägs det, men det åt jag massor av och inget hände.

Barbro :)

inkfish
2006-05-08, 22:43
Lunelax är bulkmedel? I så fall, börja med det minst nån vecka INNAN du åker. Det kan ta ett tag för tarmen att börja jobba ordentligt.

Eva L
2006-05-08, 22:50
Lunelax är bulkmedel? I så fall, börja med det minst nån vecka INNAN du åker. Det kan ta ett tag för tarmen att börja jobba ordentligt.
Drick mycket vatten behövs både med och utan Lunelax. Bulkmedel blir som cement i tarmen om för lite vätska tillförs. Tack och lov tillhör jag själv den priviligerade delen av befolkningen som aldrig behövt använda dessa medel.
Gissar att en liten morgonsup av olivolja inte är så dumt vid dylika tillstånd eftersom det smörjer tarmarna.

Eva

Elisabet
2006-05-08, 22:52
Plommon ska ju vara så bra, sägs det, men det åt jag massor av och inget hände. Magar är ju individualister och gör lite som de vill, så det som funkar på den ena kan vara tvärtom på den andra. Men vanligen är det torkade plommon man blir lös i magen av, inte färska, de kan ha motsatt effekt. Och i Grekland är det väl färska du äter, förmodar jag.

En annan orsak till trög mage kan vara det ljusa brödet som det lätt blir mycket av i Grekland, speciellt om man dessutom får i sig för lite vatten. Numer finns det ju ofta lite grövre bröd i bagerierna, det är bättre för magen.

Vilken skittråd det blev flabb_flab

inkfish
2006-05-08, 23:01
Gissar att en liten morgonsup av olivolja inte är så dumt vid dylika tillstånd eftersom det smörjer tarmarna.


Snarare är nog bulkmedlet bra för att tillföra ordentligt med fibrer eftersom man får i sig olja i Grekland hela tiden ändå, alldeles oavsett morgonsup. Bulkmedlet har en dubbel effekt: det sväller och får alltså tarmen att jobba, men det kan också motverka allt för lösa övningar.

babsan
2006-05-08, 23:03
Och i Grekland är det väl färska du äter, förmodar jag.


Vilken skittråd det blev flabb_flab

Javisst, var det färska plommon.
Vatten dricker jag en hel del.
Om det inte fungerar efter någon dag, så brukar jag ta en påse på kvällen och en på morgonen och sen efter några timmar brukar det bli okej.

Barbro :)

Ioslina
2006-05-22, 22:25
För att återkomma till hur man gör med kläder och packning.....och hoppa över "skitsnacket"....
När vi tågluffade en månad, vi 4 tjejer, för 20 år sen!!!:rolleyes: På den tiden var det ju inte så hysteriskt mode heller som det är nuAng_elx
Då reste vi i alla fall med en sådär liten Rossignol ryggsäck, typ den som ungar har till skolgympan.......... EN SÅN hade vi packningen i! På den tiden var man lite mer smärt (inte så lite heller!!) och när kjolarna var smutsiga och man inte orkade tvätta, så tog man linnen och vek in axelbanden och hade de som kjol. Till skärp tog man en spännrem som jag hade på min ryggsäck. Vi måste sett väldigt raffiga ut! Men kul hade vi! På den tiden behövde vi inte jaga sovplats, man sov på stranden. Vi tältade egentligen på Far Out, men någon snodde tältstängerna efter första natten. Så därinne i sk tältet hade vi allt, men sov på stranden, eller......??Ang_elx ;) :p klapp_klap _B-anana Onödigt vetande, men jag var tvungen att berätta!

Eva L
2006-05-23, 07:40
Ja i en viss ålder klär vi i allt. Tyvärr är den passerad för min del. Ska ändå försöka klara mig med den fina väska jag fick som gåva förra året av Arne och Birgitta samt en mindre dagryggsäck som handbagage. Får se hur det går. Har upptäckt att kläderna ligger bättre i väskan än i den vanliga ryggsäcken men antagligen åker den fram i sista stund ändå. Ett av problemen är ju alla böcker som ska med. Läser ganska snabbt och mycket och vill gärna ha med
6-7 böcker för en tvåveckors resa. Får antagligen skippa ett par sandaler och hoppas att det inte behövs så mycket långärmat till kvällarna. flabb_flab Du Bosse som är på plats dit jag ska får gärna beskriva kvälls och nattemperaturen lite mer ingående.

Eva

Elisabet
2006-05-24, 09:34
Du Bosse som är på plats dit jag ska får gärna beskriva kvälls och nattemperaturen lite mer ingående.Enligt sms från B idag på morgonen är det lite varmare än normalt för årstiden på Fourni och vattnet är "ok i 15-20 minuter, sedan fryser jag".

Ioslina
2006-05-24, 09:37
15-20 minuters bad kan man ju stå ut med! Inte helt fel!

Elisabet
2006-05-24, 09:51
15-20 minuters bad kan man ju stå ut med! Inte helt fel!Jo, fast även om det är en ganska exakt beskrivning av vad B tycker, så är det ju en ganska oklar angivelse av vattentemperaturen. 15-20 minuter kan nog betyda allt mellan 17-25 grader beroende på vem som säger det :rolleyes:

Enligt wetter är det i alla fall 20 grader i vattnet där nu: http://wetter.rtl.de/strandwetter/strandwetter.php?uebergabe_region=griechenland

bon
2006-07-14, 22:19
Mina föräldrar hade med sig minimalt med packning när de ö-luffade på 70-talet, hon sa att ingen märker om man haft samma kläder hela tiden eftersom man byter ö. Det roliga var att vi på våran luff träffade en del samma människor på både Naxos, Amorgos och Koufonissi

Märkte du om de hade bytt kläder eller inte??

Själv har jag oftast samma kläder och ingen verkar märka om man byter t-shirt. SODD gäller för mig, (Same Outfit Different Day)

birgitta

Alexandra
2006-07-18, 10:43
De hade samma kläder fast rena hoppas jagflabb_flab

/Alexandra

Netwolf
2006-07-19, 09:21
ja just det!! ett stavfel, här gör sig författaren tillkänna! jag erkänner stavfelet! Det ska självklart vara en kabinväska. Som får plats i kabinen på flyget, därav namnet!

Ja, det var ju tur att det inte var en karbinväska. Den hade du nog inte fått ta med i kabinen...http://i113.photobucket.com/albums/n216/netwolf_2006/shoot2.gif

Roligt att läsa om vad ni släpar med er i packningen. Datorer, simfenor mm. Jag släpar med mig en barnflytväst. I allafall gjorde jag det förra året. Min dotter vägde då 13 kg och jag litar inte på att alla båtar har flytvästar för barn. Inte ens svenska färjor har tillräckligt med barnflytvästar. Jag har jobbat på färjor i många år, så jag vet att det mest finns vuxenvästar.

Någon som vet hur standarden är på grekiska färjor? Jag har då aldrig någonsin sett en barnflytväst ombord. På flytvästfronten inget nytt?

Alexandra
2006-07-19, 12:33
"Många färjor är nya" och fräscha typ Bluestar, Hellenic Seaways mfl. Det finns dock en del gamla skrultor kvar som dessutom verkar förflytta sig lite långsammare...

Hur det är med barnflytvästar det vet jag inte

/Alexandra

inha
2006-07-24, 21:10
Själv har jag oftast samma kläder och ingen verkar märka om man byter t-shirt. SODD gäller för mig, (Same Outfit Different Day) birgitta

Mer praktiskt är ju att köra "SODD" (Bra uttryck! :)) Dels för att slippa kånka på en hel garderob, men det går ju faktiskt att skölja upp gläderna under resans gång.

Klick
2006-07-31, 09:43
När jag åkte till Mallorca några år sedan nu ifs då hade jag alldeles för mycket kläder med mig och likaså till Naxos.... Jag använde typ 2 par kapri-byxor på en vecka och använde en kjol en hel vecka... Jag gick typ klädd i baddräkt och sarong från morgon till kväll då man byte om till mer "normala kläder" som man bara hade på sig under tiden man åt och sen gick man tillbaka till hotellet... Denna gången är min förhoppning att jag inte skall ha mycket med mig alls....

Mats Fredsson
2006-08-08, 09:00
Jag är alldeles faschinerad över hur mycket somliga drar med sig.... det kan väl inte vara semester om man ska dra på 15-20 kg bagage...;)
Vi såg en amerikansk familj på bussen från Pieraus till flygplatsen, de fyllde nästan bussen, tror inte jag äger så mycket kläder....... vilka jätteväskor!

Vi brukar väga ryggan för att se hur mycket vi har med oss, brukar ha runt 5 kg var... Jag hade cyklop o snorkel, och tjejen extra skor, det drog väl upp det hela något...men ändå bara 5 kg..för 10 dar.

Jag gillar verkligen uttrycket "SODD" , för det blir ju så... Och så kan man ju alltid skölja upp kläderna, torkväder är det ju alltid...:D

Man har badkläder på dagarna, och nåt linne eller T-shirt, sen blir det shorts/kjol på kvällen, mer behövs inte! Skulle något saknas, finns det att köpa....

Ha det gott, o res lätt!_B-anana

Ella
2006-08-08, 10:16
Att resa lätt ser jag som en utmaning och jag packar så lite kläder och andra förnödenheter jag bara kan - men sedan har vi de himla böckerna! På semester i Grekland läser jag 3-4 böcker i veckan och på tre veckor bör jag alltså ha med mig ungefär 10 böcker. Det är ju orimligt, och ofta finns böcker att köpa/låna/byta till sig på ställen man passerar, men man har ju alltid ett par böcker hemma som man bara måste läsa och inte vill resa utan. Hälften av min packning utgörs alltså av böcker, som jag sedan dumpar på vägen för att lätta på bördan. Solskyddsfaktor brukar också ta plats och vara tungt, och det är faktiskt för dyrt för att jag ska iddas hålla på att köpa ny hela tiden.

Eva L
2006-08-08, 10:32
Det där känner jag igen böckerna är halva väskan och solkrämerna tar även de ganska stor plats. Jag tål inte sokrämer med kemikalier utan behöver använda krämer med fysikaliskt filter och det har jag aldrig hittat i Grekland.

Eva

Klick
2006-08-08, 10:37
Jag kommer denna gången ha med drygt 8 pocketböcker.... Jag kommer inte ta med mig alla hem igen men de kan man ju lämna kvar till kommande gäster...