Visa fullständig version : Forum på Kalimera vs Facebook
Hej på Er,
tycker det är lite synd att Kalimeras Forum har övergivits av många. Visst är det jättebra att många använder den snabbare vägen Facebook, men tyvärr tenderar inläggen där bli "mindre seriösa". Massor av bilder och "rapporter".
Visst är det kul med bilder, men på halvätna maträtter, fötter mot havet, glas och flaskor är bara "utfyllnad" när man skriver. Tyvärr är många bilder tagna med mobilen och då blir ju kvaliteten därefter.
Visst är det kul att läsa att där och där " åt jag Greklands godaste...." osv,
men hur stort intresse har detta för alla. Jag ser med oro på hur bra information om resmål och intressanta upplevelser försvinner i bruset.
Sociala medier i alla ära, men lite känsla för vad man sänder ut borde nog
många användare ha.
Janne, jag tycker Du skall uppmana till att Kalimeras Forum används som
informationsforum.
"jag är här och äter detta upplysningar" kan vara kvar på Facebook.
Hej på Er,
tycker det är lite synd att Kalimeras Forum har övergivits av många. Visst är det jättebra att många använder den snabbare vägen Facebook, men tyvärr tenderar inläggen där bli "mindre seriösa". Massor av bilder och "rapporter".
Visst är det kul med bilder, men på halvätna maträtter, fötter mot havet, glas och flaskor är bara "utfyllnad" när man skriver. Tyvärr är många bilder tagna med mobilen och då blir ju kvaliteten därefter.
men hur stort intresse har detta för alla. Jag ser med oro på hur bra information om resmål och intressanta upplevelser försvinner i bruset.
många användare ha.
informationsforum.
fb_gilla
/ Kajja bye_bye
Mollybus
2017-07-04, 12:42
Personligen så gillar jag forumet bättre även om jag kikar på FB också. Tyvärr så tycker jag att det är så många inlägg på FB om allt mellan himmel och jord :confused: så jag orkar inte skrolla för att hitta det som intresserar mig.
Så jag håller med RUJO bye_bye
fb_gilla
På Facebook försvinner allt i flödet av allt som kommer.
Jag har nu börjat skriva upp saker som jag vill ha kvar, till exempel en bra taverna, ett bra ställe att bo på, ja mycket mera. För det är absolut omöjligt att hitta den tråden igen. Det kan man göra på forumet.
Men det är synd att man inte kan lägga in bilder på forumet (om man inte är proffs eller Janne). Och det är jättesynd att man inte kan gå in på albumen som finns på forumet. Jag har till exempel haft mina album som arkiv och nu kommer jag inte åt dom. Samt att jag har haft så mycket utbyte av andras album. Detta hoppas jag Janne och Camilla kan fixa med tiden.
Och jag tycker också det är synd att en del av forumets medlemmar mer eller mindre har övergivit forumet och skriver mest på FB, som RUJO också anser. Jag tror på forumet men jag tror att FB är snart övergående.
Vill gärna ha reaktioner på vad andra tycker!
Birgitta.
Jag är ju för forumet, som de flesta vet. Inget ont om fb och de som föredrar det, men allt hamnar ju i en enda röra.
Sen tycker jag att Janne bör ta bort infon om att forumet varit svajigt. Många tror säkert att det fortfarande är så och går därmed inte till Kalimera.
/Netwolf
SteffTee
2017-07-04, 14:45
Jag är definitivt en Forumkramare!
Charleston
2017-07-04, 15:39
Definitivt forumet före fejan!
Forumet är ju som hemma! Det kan aldrig FB bli. När man är där, längtar man ju bara hem.
Mollybus
2017-07-04, 17:06
Forumet är ju som hemma! Det kan aldrig FB bli. När man är där, längtar man ju bara hem.
klapp_klapfb_gilla:D
Jag delar era åsikter. Jag hade själv ta upp det här. FB kan väl vara kul, men forumet är ju strukturerat och det är lätt att hitta information.
Vi får göra reklam för forumet, det är perfekt.
Carina
Kalimera
2017-07-04, 19:35
Även jag håller med om att forum är bättre än Facebook. Men nu är det som det är och det är inget att göra åt. Efter flera hackerattacker år 2016 är flera funktioner inte åtkomliga, som att byta lösenord, lägga ut bilder eller registrera sig som ny medlem. Den senaste (sista) nya medlemmen registrerade sig för drygt ett år sedan.
Varje gång jag har räddat forum efter hackerattackerna har jag aktiverat alla funktioner lite i taget. Efter ett tag har det hackats igen. Nu är det länge sedan forumet hackades. Och jag ser hellre att forumet finns, om än med begränsningar, än att det inte finns.
Om inte forumet hade hackats hade denna utveckling ändå skett förr eller senare. Facebook tar över nästan alla forum, och många har redan lagts ned. Det kommer jag inte göra.
Det lustiga är att det har aldrig varit så många läsare på forumet som i år.
Även jag håller med om att forum är bättre än Facebook. Men nu är det som det är och det är inget att göra åt. Efter flera hackerattacker år 2016 är flera funktioner inte åtkomliga, som att byta lösenord, lägga ut bilder eller registrera sig som ny medlem. Den senaste (sista) nya medlemmen registrerade sig för drygt ett år sedan.
Varje gång jag har räddat forum efter hackerattackerna har jag aktiverat alla funktioner lite i taget. Efter ett tag har det hackats igen. Nu är det länge sedan forumet hackades. Och jag ser hellre att forumet finns, om än med begränsningar, än att det inte finns.
Om inte forumet hade hackats hade denna utveckling ändå skett förr eller senare. Facebook tar över nästan alla forum, och många har redan lagts ned. Det kommer jag inte göra.
UNDERBART JANNE, lägg inte ner Forumet. Det är ett av de mest seriösa informationssidorna om Grekland, som finns. Du har lagt ner ett jättearbete. TACK!
Vet Du varför sidan blev "hackad"! Jag kan inte finna någon vettig förklaring.
Självklart skall FBsidan vara kvar. Låt alla som öser ur sig allt möjligt använda den. Jag säger som några i inläggen ovan, man orkar inte skrolla igenom all ointressant information som öses ut där. Nu har jag till och med spärrat vissa användare att visas för mig.
Getpinglan
2017-07-04, 23:11
Facebook tar över nästan alla forum, och många har redan lagts ned. Det kommer jag inte göra.
fb_gilla
Ja det var lustigt, men så är Kalimera ett sådant fint forum, med 20-års guld- och sandkorn, som inte suddas ut så lätt! :):):)
Kalimera är kanoners👍
Säger en Pia.
Spizeman
2017-07-04, 23:23
Jag var med i en FB grupp som handlade om resesällskap till/i Grekland. Trots att det blev uppåt 500 medlemmar så lyckades nog ingen hitta något sällskap. Efter en tid var det mest bilder på mat o dryck samt fötter. Samma som man kan se på alla FB sidor.
Forumet är seriöst och strukturerat, hoppas att det kommer att finnas trots hacker attacker
Va roligt att höra att det är så många läsare här! Och att du inte tänker lägga ner, Janne! Tack, tack, tack!
Hej på Er,
många användare ha.
informationsforum.
Jeg er enig i mye du skriver, Rujo!
Men er nok mye mer glad i å se bilder,
og å lese "liverapporter", enn deg:)
Men at "kvaliteten blir deretter" når du tar bilder med mobil er jeg uenig i.
Kvaliteten på bilder folk legger inn varierer uansett om de er tatt med kamera, eller mobil, det har de gjort i alle år på forumet og.
Mange, de fleste, mobiler i dag tar veldig bra bilder👍
Jeg savner mitt kamera når jeg har bruk for en god zoom, sjelden ellers.
F.t bruker jeg nesten ikke mitt fhv nye kamera, årsak..., det irriterte meg at bilder Arne tok med mobilen ofte(st) ble bedre, enn mine :mad:
nickelena
2017-07-05, 11:37
Heja Janne!
Vi som "endast" är Kalimerianer är jättelyckliga över att vårt "hem" är så bra som det är. Berättar för alla som pratar om att resa till Grekland, om all fantastiskt bra info som finns att få här.fb_gilla
Den tid som Kalimera inte fungerade, var urtråkig. Det är ett måste att kolla läget, minst en gång varje dag (helst mer).
Heja påklapp_klap/
Lena
Hej,
Jag håller med angående forumet och känner mig helt beroende av det. Abstinensen skulle bli mycket svår utan Kalimera. Det är väl också så att medlemmarna är ute och reser under denna period, och då brukar väl aktiviteterna på forumet alltid minska lite?
Keep up the good work.
//Conny :)
Claes på Lesvos
2017-07-05, 16:31
Bra Janne!!
Jag kollar Forumet i bland flera gånger om dagen, FB bara ibland. Jag har visserligen en profil men bara för att hålla kontakten med några grekiska vänner som inte använder något annat än FB
Hej,
Jag håller med angående forumet och känner mig helt beroende av det. Abstinensen skulle bli mycket svår utan Kalimera. Det är väl också så att medlemmarna är ute och reser under denna period, och då brukar väl aktiviteterna på forumet alltid minska lite?
Keep up the good work.
//Conny :)
Instämmer med Conny och många andra ovan om att det är Kalimera Forum som gäller. Har ett medlemskap i FB men är inte inne ens en gång i månaden. Tycker att det är i totalt avsaknad av effektiva sökvägar och struktur. Man får bara skrolla sig fram bäst det går i all sörja för att hitta guldkorn och det man verkligen är intresserad av.
Däremot här på K Forum finns ju en fanstastisk struktur. Man kan dels enkelt kolla av senaste inläggen, men också mycket smidigt söka och läsa allt om ett visst resmål eller ö.
Däremot .... och anledningen till att jag citerar Conny, är att jag senaste året oroats alltmer av det kraftigt minskade skrivandet från en lång rad tidigare så flitiga medlemmar. Tror inte att det beror på att det nu är högsäsong. Jag har nog, i motsats till Conny, förväntat mig större aktivitet med direktrapporter mm nu när det är högsäsong. Att det under vintern går lite på konstgjord andning är mindre konstigt.
Men, jag saknar som sagt många tidigare aktiva Kalimera-vänner. Inte bara den lilla klick som har fått fnatt och lämnat forumet, utan alla ni andra som fortarande är med men inte skriver längre. Jag har en känsla av att det finns en lång rad av medlemmar/profiler som man tidigare läst mycket intressant från som inte längre skriver.
Var finns ni? Har ni helt snöat in på FB eller bara blivit bekväma och tycker att nu får någon annan skriva? Eller har ni tröttnat på att svara på samma frågor om och om igen från nya medlemmar. Nu får vi ju inga nya medlemmar. För några år sedan hade vi massor av debatt om allt mellan himmel och jord som rörde resor och vistelser i Grekland. Tyckte att det var ganska kul ibland. Oavsett vilket så ska ni känna att ni varit uppskattade och är mycket saknade. Hoppas att ni kommer igen och skriver några rader!
Masse
Är inte inne här lika mycket som förut innan hackerattackerna. Saknar att inte kunna lägga ut bilder längre. Tyckte det var kul med bildgåtor både från Grekland och andra länder.
På FB forumet blir det som sagt bara rörigt och man kan inte följa en tråd på samma sätt.
Katitzi:o
Nu tror jag ju att det är så att många av medlemmarna och även tidigare medlemmar tittar in på forumet utan att logga in.
Så gör även jag ibland för att bara kolla av nya ämnen lite snabbt.
FB har aldrig lockat mig med sina "helt vanlig-tisdag-räkor o vin-bilder" och delning av bevingade kärleks ord på engelska.
Tro mig, jag har 2 döttrar som vuxit upp med FB och dom har börjat tröttna. De har gått över till Instagram som används mest numera.
Jag älskar att fota och att skriva så jag blev lite "modern" och anslöt jag åxå😉
Bara "Ta en bild-skriv ett ord-klart!"👍
Jag tycker att...har sag det tidigare..Kalimera är ett forum där jag får den allra bästa infon om grekland. Fråga om strand, oliv, ouzo, sängar...här finns allt!
Sen måste jag säga att ni är ett härligt gäng alla som skriver här!
Tänk om forumet skulle försvinna..Då skulle vi alla göra det..helt anonyma..utan att veta vilka ni andra var!! 😭💔
/ Kajja bye_bye...som blir mormor för första gången när som helst 😂👪💕
Kan bara instämma med alla föregående kloka talare. Fejan använder jag bara för att kolla Arne o Biggans bilder. Samt om det finns akut driftinfo om Kalimera skulle ligga nere.
Janne skrev att FB dödar många forum och visst är det så, även fast jag aldrig tänkt på det. Härligt att höra att han kämpar på och inte planerar att lägga ned.
Jag skriver väl nåt inlägg då och då, men ofta tittar också jag bara in och inte skriver ngt. Bättring utlovas!
/Netwolf - som just nu njuter morgonkaffet i Grekland 👍
Har inte FB
Detta forum är perfekt för frågor o info
Hoppas det inte dör sotdöden...
2 v kvar till sommaren Kreta resa. Självklart får Janne ett vykort.
Har en sak jag undrar över. Ställer den på Kreta forumet..
Idag fyller Richard Starkey år. Han blir 77. Mer känd som Ringo Starr
Getpinglan
2017-07-07, 13:13
/ Kajja bye_bye...som blir mormor för första gången när som helst 😂👪💕
Grattis till mormorsskapet i förskott! Spännande! Nu blir du jia-jia, som det heter på grekiska. ;) :p
I dagens läge tycker jag att detta forum och forumet på FB kompletterar varandra riktigt bra. Som bäst funkar det som med Arne och Birgitta som skriver sina rapporter här och lägger in bilder på FB. Tack skall ni har för det! klapp_klap Skulle vara roligt om flera skulle göra så. Själv har jag tyvärr inte haft möjligheten att resa till Grekland på senaste tiden så tyvärr kan jag inte göra detta. :) Men som en liten kommentar kan jag säga att det finns mycket fina inlägg och bilder på FB forumet också. Det är bara att skrolla förbi det som man inte är intresserad av. Kan nog medge att det kan bli lite för mycket fötter och tår ibland. :D Men det är ju inte så farligt, spontanitet är också viktigt.
Men hur är det Janne? Skulle det vara möjligt för dig att skicka ut nyhetsbrev ibland? Det skulle kanske kunna aktivera gamla medlemmar som kanske glömt forumet. Finns säkert många mailadresser som inte längre funkar, men ändå?
Fin fortsättning på sommaren till alla kalimerianer som ännu hänger med här!
/ Anne :)
Jag tillhör dem som gillar och blir glad av bilder på solnedgångar, fötter i sanden och grekiska maträtter. Sedan tycker jag fantastiskt mycket om forumet! Jag tycker inte att man kan jämföra dessa båda, då de har fått lite olika inriktningar, men båda förgyller min dag:)
Har varit medlem här i massor av år, men är kanske inte så aktiv, loggar nästan aldrig in när jag läser, men är inne nästan varje dag.
Tack till er Alla som skriver och delar med er!!
Anna
Jag tycker att forumgruppen på facebook är ett lyft! Många medlemmar, mycket aktivitet, högt i tak, fler som kommer till tals, fler åsikter, fler sätt att resa, fler infallsvinklar på det mesta, större möjlighet att få svar om precis vadsomhelst.
Jag tycker alltså att den är jättebra. :)
Grattis till mormorsskapet i förskott! Spännande! Nu blir du jia-jia, som det heter på grekiska. ;) :p
Tack!! 😊
/ Kajja bye_bye
Kalimera
2017-07-10, 11:04
Men hur är det Janne? Skulle det vara möjligt för dig att skicka ut nyhetsbrev ibland? Det skulle kanske kunna aktivera gamla medlemmar som kanske glömt forumet.Jag tror inte att det skulle ha någon effekt tyvärr. Forum är ute och Facebook har tagit över allt. Många som hänger på Facebook är med i massor med grupper. Att vara med i mer än 50 grupper (typ forum) är inte ovanligt. Det kan vara allt från det lokala gymmet till hundgrupper från när och fjärran. Folk har helt enkelt inte tid med forum längre. Allt ska gå snabbt, och både frågor och svar ska vara korta.
Jeg er enig i mye du skriver, Rujo!
Men er nok mye mer glad i å se bilder,
og å lese "liverapporter", enn deg:)
Men at "kvaliteten blir deretter" når du tar bilder med mobil er jeg uenig i.
Kvaliteten på bilder folk legger inn varierer uansett om de er tatt med kamera, eller mobil, det har de gjort i alle år på forumet og.
Mange, de fleste, mobiler i dag tar veldig bra bilder👍
Jeg savner mitt kamera når jeg har bruk for en god zoom, sjelden ellers.
F.t bruker jeg nesten ikke mitt fhv nye kamera, årsak..., det irriterte meg at bilder Arne tok med mobilen ofte(st) ble bedre, enn mine :mad:
Du missförstår mig kanske Kari. Vad jag menar är att man med mobilen tar en massa "skräpbilder", redigerar dem inte, sänder sedan ut dem på FB och då blir det ingen bra kvalitet på bildutbudet. Jag använder själv mobilkamera och är nöjd, men kör alltid över bilderna till dator för redigering och att spara.
Jag tycker att forumgruppen på facebook är ett lyft! Många medlemmar, mycket aktivitet, högt i tak, fler som kommer till tals, fler åsikter, fler sätt att resa, fler infallsvinklar på det mesta, större möjlighet att få svar om precis vadsomhelst.
Jag tycker alltså att den är jättebra. :)
Visst får man gilla FB, men tyvärr är det en oerhört "lättflyktig" information man får. Hur gå tillbaka för att läsa om och se bilder från platser vars FB-användare sände några rader om för två år sedan? Tyvärr så är många i dag fast i informationshysterin och skall meddela omvärlden om ALLT. Ja, jag vet att många anser att det är en generationsfråga, men lite eftertanke innan man delger världen sina rader borde finnas.
Visst får man gilla FB, men tyvärr är det en oerhört "lättflyktig" information man får. Hur gå tillbaka för att läsa om och se bilder från platser vars FB-användare sände några rader om för två år sedan? Tyvärr så är många i dag fast i informationshysterin och skall meddela omvärlden om ALLT. Ja, jag vet att många anser att det är en generationsfråga, men lite eftertanke innan man delger världen sina rader borde finnas.
fb_gilla
Håller med!
Det går inte att hitta dom rader man söker i en FB-grupp redan efter ETT dygn tycker jag!
Här på forumet kan man gå tillbaks flera år för att leta efter en specifik sak om en viss ö. Att läsa resebrev/berättelser/rapporter håller jag högre än bilder, även om jag tycker om dom.
Birgitta.
Just det du tar upp tycker jag är enda nackdelen: information försvinner väldigt fort. Det går att söka men träffsäkerheten är dålig.
Samtidigt tycker jag att den där snabbheten har en fördel, den ger en här- och nukänsla som jag gillar. Jag sitter hemma i Sverige och ser vad någon gör i Grekland just nu. Det är en charm med det också.
Det gör också att jag inte är lika förtjust i "Den här bilden tog jag i Parga förra året och nu längtar jag dit." På facebook föredrar jag här och nu.
Du missförstår mig kanske Kari. Vad jag menar är att man med mobilen tar en massa "skräpbilder", redigerar dem inte, sänder sedan ut dem på FB och då blir det ingen bra kvalitet på bildutbudet. Jag använder själv mobilkamera och är nöjd, men kör alltid över bilderna till dator för redigering och att spara.
Jag är med i andra grupper där det ofta läggs upp alldeles för redigerade bilder. De har så skarpa färger att de nästan ser kolorerade ut. Sånt tycker jag är fult, Grekland har tillräckligt vackra färger som det är.
Jag plåtar bara med iphone numera, och den enda redigeringen jag gör är att jag rätar upp horisonter eller beskär. Möjligen ljusar upp en mörk bild också. Men förvanskar färgerna gör jag aldrig (om jag inte använder något filter bara för att det är kul ibland).
Har man en smartphone av någorlunda kvalitet så tycker jag att kamerorna i dem oftast verkar duga gott. För min del gick redan iphone 5 om min kamera, jag letade upp ett gammalt inlägg där jag jämförde två bilder. Sedan dess har jag bara plåtat med iphone, har en sjua nu.
http://www.kalimera.nu/forums/showpost.php?p=315496&postcount=1
Det är otroligt stor skillnad!
Jag plåtar bara med iphone numera, och den enda redigeringen jag gör är att jag rätar upp horisonter eller beskär. Möjligen ljusar upp en mörk bild också. Men förvanskar färgerna gör jag aldrig (om jag inte använder något filter bara för att det är kul ibland).
Har man en smartphone av någorlunda kvalitet så tycker jag att kamerorna i dem oftast verkar duga gott. För min del gick redan iphone 5 om min kamera, jag letade upp ett gammalt inlägg där jag jämförde två bilder. Sedan dess har jag bara plåtat med iphone, har en sjua nu.
http://www.kalimera.nu/forums/showpost.php?p=315496&postcount=1
Det är otroligt stor skillnad!
Ja, mobilkamerorna är av bra kvalitet idag. Det ska jag erkänna. MEN, de kan bara användas i dagsljus, på nära håll och som snapshot (oftast).
Ska du ta bilder i dåligt ljus, zooma, olika bländarinställningar etc. Ja, då måste man ha en riktig kamera.
Sorry för OT, men eg borde vi diskutera detta i denna tråden (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=41143). :)
/Netwolf
Ja, mobilkamerorna är av bra kvalitet idag. Det ska jag erkänna. MEN, de kan bara användas i dagsljus, på nära håll och som snapshot (oftast).
Ska du ta bilder i dåligt ljus, zooma, olika bländarinställningar etc. Ja, då måste man ha en riktig kamera.
Sorry för OT, men eg borde vi diskutera detta i denna tråden (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=41143). :)
/Netwolf
Helt rätt "Netwolf". Jag startade tråden för att se hur intresset är för Forumet och för FB. Vi håller oss till det. När jag skrev om "dåliga bilder" hade det inget med det tekniska att göra, utan bara om alla "slarviga" bilder.
Jag tyckte allt att mitt inlägg svarade på det du skrev om slarviga och oredigerade bilder, men ...
Kalimera
2017-07-11, 16:56
Vet Du varför sidan blev "hackad"! Jag kan inte finna någon vettig förklaring.Har glömt att svara på din fråga.
Nej, jag vet inte varför, men jag har mina misstankar, och jag vet var hackarna kom från.
Barn och tonåringar säger att Facebook bara är till för "gamla"
Jag vet inte om det stämmer, tycker att det är ganska mycket brus och trams på FB
Jag är jäkligt nöjd med mitt beslut att stänga mitt FB konto i januari -16.
Första dagarna kändes det märkligt men sen var det enbart skönt att slippa allt brus och onödigt flams. Finns väl ingen inställning att ingen kan skicka vänförfrågan? Det är väl antingen offentlig eller vännets vänner. Skulle vilja ha fem vänner typ och att ingen annan vet att man finns.
Sympatiserar med din inställning Ricky! Har ifs ett FB-konto. Det kom till en gång när Solresor gick ut och påstod att de erbjöd extra vassa bokningar till dem som kunde se dem på FB. Det blev som med så mycket annat ...... ingenting!
Har sen haft kvar FB-kontot och när Kalimera började att hacka och hackas så har jag ju då och då i naiv förhoppning gått in och försökt att trösta mig på FB. Men det funkar ju inte som jag vill. Som någon tidigare skrev, man kan skrolla och skrolla till vansinne och ändå inte hitta det man söker eller är intresserad av. Struktur och urval som liknar det som finns på Kalimeras Forum existerar ju inte på FB.
Och din reflektion om vem som vill vara vän med vem, och vem som ska dela vad med vem på FB säger ju allt. De problemen kan ju de som är intresserade av det ägna sig åt på FB. Men jag som gillar Grekland fortsätter på Kalimera så länge det alternativet finns.
Masse
PS Och hur länge Kalimera finns, ja det hänger nog väldigt mycket på hur länge det finns folk som SKRIVER, och som inte bara går in och läser. Om ingen skriver så lär det ju inte finnas så mycket att läsa heller. Så .... kära Kalimeravänner ..... SKÄRPNING! Skriv mera! DS
Kalimera
2017-07-12, 15:37
PS Och hur länge Kalimera finns, ja det hänger nog väldigt mycket på hur länge det finns folk som SKRIVER, och som inte bara går in och läser. Om ingen skriver så lär det ju inte finnas så mycket att läsa heller. Så .... kära Kalimeravänner ..... SKÄRPNING! Skriv mera! DSJag kommer aldrig sluta skriva, så länge jag har hälsan. :)
Jag kommer aldrig sluta skriva, så länge jag har hälsan. :)
Det låter trösterikt! Hoppas att många gör dig sällskap!
Masse
Janne, Du är den sanna entusiasten. Jag gillar Din inställning. "Skriv och berätta så länge Du har något att delge Dina medmänniskor" (Greklandsvänner).
Under mina fyrtio år som Greklandsresenär har ofta haft användning av Kalimeravänner och dess skrivna information. Tyvärr har jag, med ålderns rätt, fastnat för "en" ö, Lipsi, och skriver inte så mycket numera. Jag väcker dock både munterhet och beundran då jag på morgonspromenade kommer i min ljusblå hälsnings-tshirt och på kvällen i min svarta kvällshälsning.
Monica P
2017-07-14, 21:27
Favoriten är kalimeraforumet. Känns som att träffa goda vänner hela tiden. Mot FB hyser jag en viss aversion, det blir för mycket av allt. Massor av dem som finns på min vänlista har jag för all del blockerat utan att ta bort dem som vänner, hinner inte läsa allt ändå.
Efter alla år med bloggar finner jag att det blir upprepanden, ursäkta , ni som märker det. Livet är ju en rad av (olika) upprepanden...
Boat is boat.... Jag gillar riktiga Kalimera skarpt! Fb är ok,men,som en del säger- rörigt.
Det tackar vi för!
http://forumbilder.se/G8VCI/thanks.gif
Livet är ju en rad av (olika) upprepanden...
Ja, vi är ju vanemänniskor :D
Är ingen vän av FB. Ser att en del använder andras sidor för att göra reklam för sig med mera.
Vi får hoppas att Janne behåller forumet så länge som möjligt. Har följt det sedan dess födelse och är bara positiv till det.
Visserligen är det några år sedan vi var i Grekland men det är fortfarande lika intressant att följa med vad som händer där. Det är skönt att kunna tänka sig tillbaka på våra år där och i synnerhet på våra vistelser på Kalymnos.
En tanke: Kan man inte låta Janne registrera nya medlemmar, men det är kanske för mycket arbete med detta. Vet själv vilken tid det tar med hemsidor.
Hälsningar
Chras
Personligen har jag inte lust med så mycket skrivande i forumet numera. Det finns flera anledningar, en var tidigare att stämningen ofta var hätsk och många bevakade varandra och skulle trumfa över med diverse kommentarer som ofta var rent löjeväckande. Det spelade ofta ingen roll hur glad man var över den egna kunskapen i något ämne och syfte, ofta kom någon och ansåg sig veta mera eller undrade varför jag trodde att jag kunde något nyttigt?
Men sen har jag också mindre lust med att inhämta kunskap eftersom jag vet så mycket om tidigare resmål, platser jag inte kommer att besöka igen så då minskar naturligt mitt behov då jag har färre platser jag verkligen vill ha kunskaper om.
Facebook........är för MIG, vår tids pest och jag kan inte beskriva så att någon skulle förstår mig, VARFÖR jag tycker. Men visst tillhör jag en generation som nästan "tvingades" in på FB, man "skulle ju vara med". Men mina värderingar i livet är sådana att jag står utanför och att andra är med, ja varsågod!
Att du Janne, tror dig veta vilka som hackat är skrämmande. Syftet vet du naturligtvis inte och vi kan väl tro och spekulera en massa, vi andra också? Särskilt vi som har varit med t.ex över millennieskiftet osv. Jag har mina diffusa teorier.
Att somliga hoppat av forumet är väl kanske något man ska undvika att kommentera, eller.....? Att vara bitter, utsätta sig för situationer där man skriver öppet att man tänker hoppa av, och sedan gör det är för mig en gåta hur det går till? Det jag VERKLIGEN tänker om detta är något jag inte skriver här och nu, det skulle bli grova påhopp. Man kan ledsna över en del här, självklart men man har också ett ANSVAR att FÖRUTOM de regler man accepterat, ska hålla god ton och detta på MÅNGA sätt.
Det är i min mening farligt att göra sig så beroende som jag sett att "många" är. Också här håller jag i bokstäverna lite och tar inte i ända från tårna men om forumet ibland är stängt, dagar, veckor, så bekommer det mig inte det minsta. Jag har annat att göra. Känna "tvång att behöva" logga in varje dag, varför?
Jag skriver ibland vasst, ibland inte, ibland ironiskt och jag skriver fel och trampar någon på en tå ibland men jag kliver snabbt av den.
/Hasse:cool:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.