handdator

Visa fullständig version : Hemma igen


Ivi
2006-04-23, 17:34
När vi satt på flyget från Chania till Göteborg var vi rörande överens om att en verklig toppenvecka har vi haft! :)
Det var så mycket glada överraskningar; mysigt boende i Chania och Rethymnon, vädret strålande, billigt att hyra bil, trevliga möten med härliga människor...
Att vi sedan körde vilse ett par gånger på de grekiska bergen, eller missade en skylt i städerna, då vi SKULLE svänga (alla dessa enkelriktade gator!)...det hör ju liksom till, när man kör där som turist :D

Sedan hann vi också se en del av prosessionen(?) i Chania på grekernas långfredag. Vi stod utanför katedralen och såg hur människor bar ljus (tog hem dem?) och hämtade även blommor från en baldakin-liknande prydnad, som bars fram av flera män.Till slut smög vi försiktigt in i katedralen, ställde oss längst bak för att lyssna på mässan en stund. Mäktigt...

Denna gång inhandlades också en hel del saker. Visa-kortet har nog aldrig tidigare använts lika mycket som nu! :D Kanske blir det lätt så, när man inte lever så mycket "strandliv". Förutom små presenter till kattvakterna, olivolja, nötter, ouzo och musik hittade vi härliga saker i trä gjorda av Nikos Saragas, och så köptes det en liten handväska i skinn från Karras. Både Saragas och Karras hittar man i Rethymnon. Rekommenderar verkligen besök hos dem!

Eftersom det blev en del andra inköp, blev det bara tre skivor denna gång. Men jag tror nog att två av dem kommer jag att "nöta" ordentligt, nämligen dubbel-cd:n med Kotsiras Live (bonus-DVD inuti) och dubbel-cd:n med Parios Live från Lykavittos med Theodorakis sånger. Har redan hunnit lyssna på den tredje skivan med nisiotika (ö-musik), som den trevliga unga killen i musikaffären Studio 2000 fick välja åt mig. Måste tyvärr säga att den var lite för "gnällig" i min smak;) Håller just på att lyssna på Kotsiras skiva, och jajamen, denna är en höjdare!

Har skrivit dagbok under veckan, men lovar inte att det blir någon reseberättelse, kanske när sommarlovet har börjat ;)

Ivi
-som glatt har konstaterat, att snön på altanen är "nästan" borta! :)

Riitta
2006-04-23, 17:55
Så många härliga minnen ni fick med er Kan ni leva länge på.I allafall till nästa resa:)

Slit på skivorna bara:)

Riittabye_bye

Elisabet
2006-04-23, 18:00
Har redan hunnit lyssna på (...) skivan med nisiotika (...) Måste tyvärr säga att den var lite för "gnällig" i min smak ;) Låter som nåt i min smak!! Den får du ta med hit! flabb_flab

Ni har haft en härlig vecka hör jag! Kul!