handdator

Visa fullständig version : Kreta - Chania


inha
2006-04-23, 13:24
Jag hade planer att båtluffa i sommar, men fick inte ledigt från jobbet tillräckligt många veckor för att kunna genomföra båtluffen, vilket känns något tråkigt. Så istället har jag planer på att ev åka till Kreta för en vecka, då boka en billig sista-minuten-flygstol till Chania.

Jag skulle gärna vilja ha tips på billigt boende som ligger på något mysigt ställe. Vill helst ha egen dusch på rummet och det bör finnas tillgång till kök (i alla fall kylskåp).

Utflykter på Kreta kommer jag nog också göra, så jag tar gärna emot tips på andra ställen också som man kan ta sig till hyfsat lätt från Chania.

Vore väldigt tacksamma om ni vill dela med er av era erfarenheter, ni får jätte gärna mejla mig med adresser och telnr till boenden!

Tack på förhand! /Inha

NinaD
2006-04-24, 12:30
Och jag undrar ungefär detsamma. Är på väg att köpa billig flygstol med avgång 27 april, men fundrar lite över vad boendet kan gå på per natt. Åker ensam och vill bo billigt (men gärna trevligt...).
Tar också gärna emot tips på bra vandringar etc. som kan vara tillgängliga för den som bor i Chania och helst inte hyr bil för att ta sig fram, utan hellre hoppar på en buss.
Nina

Elisabet
2006-04-24, 22:10
Ofta brukar det bli billigast att köpa en restresa med ospecat boende. Köper man resan bara några dagar innan avresa skiljer det ofta bara ett par hundralappar mellan "Endast flyg" och billigaste ospecade biljett och billigare än så kan en veckas boende inte bli.

Dessutom tycker jag det är praktiskt att ha boendet ordnat när man bara har en vecka på sig att njuta, så det inte går tid till att ordna det när man kommer fram.

NinaD
2006-04-25, 16:01
Jag håller med om att det blir både praktiskt och billigt om man reser med ospec boende, men reser man ensam blir det dyrt, eftersom de allra flesta bolagen bara säljer till ospec i dubbelrum (anger man en resande finns plötsligt inte ospec boende kvar, eller också blev det mycket dyrare - undantaget Airtours). Så jag undrar fortfarande över vad man får räkna med att boendet kostar om man ordnar det på plats. /nina

Elisabet
2006-04-25, 16:17
Ok, jag har aldrig köpt bara en ospecad biljett, så det har jag inte tänkt på.

Du skulle åka redan denna vecka, eller hur? Då kan du säkert hitta nåt från ca 15 euro natten.

ricky
2006-04-25, 21:31
Jag brukar personligen inte köpa restresor el. dylikt.

Men däremot har jag en bekant som genom årens lopp rest väldigt mycket
med sk. restresor.
Han sade en sak som det nog kan ligga en hel del i.....

Ska du boka en restis, så tillkommer det extrapeng för att t.ex. få dusch
på rummet. Vidare sade han, jag har aldrig betalt något tillägg och
alltid fått dusch på rummet. Inte många idag som har hotel med dusch i
gemensamma utrymmen, varför då betala extrapengar för dusch/bad
om du ändå får det fast du inte pröjsar.

Själv har jag tagit tre restresor i mitt liv FÖRSTA,ENDA och SISTA gången!
Då betalade jag alla tillägg som gick att betala, och allt som kunde gå fel
gick också fel..... Vi kan inget göra, har man bokat ospec bla.bla....

Däremot bokar jag enbart flyg och bokar boendet själv via nätet eller
letar upp mitt boende på plats!

Eva L
2006-04-25, 21:37
Tidigare kunde ensamresande ta en restresa och dela rum med annan resenär eller med viss tur få ett eget rum. Idag säljer ingen av de större researrangörerna restresor till ensamresande så när det gäller Grekland är det enklast och bäst att köpa en flygstol helst medan priserna är låga och sedan boka boende på plats.

Eva

Elisabet
2006-04-25, 21:50
Vidare sade han, jag har aldrig betalt något tillägg och
alltid fått dusch på rummet. Inte många idag som har hotel med dusch i
gemensamma utrymmen, varför då betala extrapengar för dusch/bad
om du ändå får det fast du inte pröjsar. Restresor har diskuterats flera gånger förut i forumet, det finns säkert gamla trådar att leta upp för den som är intresserad. Din bekant har samma erfarenhet som jag har när det gäller pristillägg för att garantera viss standard. Egen dusch och toa (och ofta pool), får man vanligen även om man inte betalar extra för det.

MEN inte desto mindre finns det personer som kan berätta om hemska rum utan egen dusch och toa. Jag frågade en reseledare som jag hade fått bra kontakt med, om detta en gång, och hon sa att i högsäsong kan sådant hända, för de har tillgång till enklare rum som inte finns med i katalogerna men som de ibland använder när trycket är högt. Då placeras de som har köpt restresor ibland i sådana rum.

Under för- och eftersäsong är dock den risken i stort sett obefintlig, eftersom resebolagen betalar för ett visst antal rum på utvalda hotell under hela säsongen, och dessa fyller de naturligtvis först, om allt inte är förbokat.

NinaD
2006-04-26, 07:58
Tackar för tips om det där med tilläggen! Tänkte i ungefär de där banorna, nämligen att det väl är sällan de kan hitta ett rum utan dusch. Min lilla erfarenhet hittills av ospec restresa är enbart god, men man får väl tänka att det kan bli tokigt någon gång också.
E i valet och kvalet... Det verkar gå att hitta resa för ett par tusenlappar inkl boende om man är flexibel med avresedatum, och även med billigt boende som fixas på plats kan det bli svårt att slå (ja, det skulle vara om 15 euro räcker nu i försäsong - jag ringde stället som det tipsas om i gamla stan och där handlar det om ungefär det dubbla). Å andra sidan, man vet ju aldrig var de väljer att placera en... Dessa val, dessa val!
Nina

Argyris
2006-04-27, 08:37
Hej,

om jag skulle välja skulle jag stanna 1-2 nätter i Chania, 2 nätter i Maleme, sedan vidare mot Kissamos (fortfarande en idyll med få tourister och billaga hotell, ca 1 tim väst om Chania). Sedan kan man antingen skippa touristställen och åka inåtlandet eller tillbaka till Chania och båten till en ö som ligger mellan Kreta och pelepones

/Nico

NinaD
2006-04-27, 09:05
Kul med flera tips! Jag reser den 29 april och kollar av fram till dess. Nu bokade jag med ospec boende för det blev billigt, men tänkte just att man alltid kan smita iväg ett par dagar hit eller dit. Kanske Maleme eller Kissamos som Nico tipsar om. Läste också någonstans om att Loutro skulle vara fint (tror att jag också för många år sen såg just den byn från båten och tänkte "dit ska jag gå en gång"...för man tar sig inte dit så lätt har jag för mig - läste nog att fossingar var enda sättet om man kommer landvägen). Tar gärna emot fler tips och förslag! Har som sagt ingenting emot att ta en liten packning för övernattning på ryggen och vandra iväg - har dock viss respekt för att ge mig ut på riskfyllda vandringar när jag är ensam.

Nina

Argyris
2006-04-27, 10:29
Hej Nina,

försökta att skicka email till dig men det gick inte.
Jag skall själv ner till Kreta och titta till vårat husbygge i Kato Stalos.
Jag är där mellan 2/5-6/5 och 18/5-22/5 (då i Maleme)
Manos (Mikes hotel) i Maleme öppnar den 2/5 för säsongen, men tyvärr skall jag själv bo i Plantanias (blir bjuden på detta av byggföretag).
Om du behöver hjälp på plats kan du få några tel nummer av personer i Chania och även mitt mobil nummer. Men jag skickar det inte genom detta forum.

Du borde åka till Afrata, Kissamos, Kolymbara, Lake Kaunas (utanför Georgopolis). Lake Kaunas är en sjö som har ett eget microklimat, den är otroligt djup och ligger mycket vackert.
Tavernorna i Pano Stalos är väldsbäst och det finns en mycket bra även i Gerani (mellan Plantanias - Maleme)

/Nico

inkfish
2006-04-27, 11:57
Argyris - har du hittat PM-funktionen? Om du klickar på NinaD:s användarnamn och väljer "skicka privatmeddelande" når du henne utan att nån annan ser vad du skriver. Bra sätt att skicka telefonnr t ex.

NinaD
2006-04-28, 08:14
Hej Nico!
Tack för alla tips! Jag noterar. Jag fick ett mejl (och har nu svarat) så det fungerade (till slut). Imorgon bär det av!
Nina

inha
2006-04-29, 10:48
Hej,

om jag skulle välja skulle jag stanna 1-2 nätter i Chania, 2 nätter i Maleme, sedan vidare mot Kissamos (fortfarande en idyll med få tourister och billaga hotell, ca 1 tim väst om Chania). Sedan kan man antingen skippa touristställen och åka inåtlandet eller tillbaka till Chania och båten till en ö som ligger mellan Kreta och pelepones

/Nico

Det här lät kul! Ett bra tips på vad man kan göra! :)

Nico - Det verkar som du känner till Kreta (eller Grekland) väldigt väl. :) Du får jätte gärna komma med fler tips.

/Inha

Argyris
2006-04-29, 11:09
Hej Inha,

jag skall till kreta 2/5 och är hemma igen 9/5. Jag sall skriva ner några fler tipps och sedan publicera dessa.

Jag tycker att man kan skippa elafonissi och falasserna, det finns många andra ställen som är minst lika trevliga men mindre tourister.

Om man vill ha en trevlig middag i Chania finns det två restauranger som jag tyckker ha det lilla extra:
En ligger på vägen mellan flygplatsen och Chania. På serpentinvägen ner mot Chania ligger ett runt hus, precis där ligger en trevlig taverna med god mat och fin utsikt över Chania.

Lake Kaunas i närheten av Georgopolis är helt ok, mycket trevligt. Där finns det ett antal tavernor, välj den som ligger på vänster sida när man kommer till parkeringen.

/Nico

inha
2006-04-29, 13:52
Hej Nico,
Verkligen tacksamt för alla tips och erfarenheter! Alltid välkommet!
Du får ha en mycket trevlig resa!

/Inha

[/INDENT]