handdator

Visa fullständig version : Kreta(chanias närhet)


Madde
2006-04-23, 10:28
jag och min familj,sambo och två barn (som är två och nio år) har köpt varsin flygstol till chania.Vill skulle gärna vilja ha tips på billigt boende som ligger på något mysigt ställe.Vi vill helst ha egen dusch på rummet och det bör finnas tillgång till kök(iallafall kylskåp),gärna ngt. litet familjeägt ställe med hyfsat nära till stranden.Vi vill gärna åka runt lite på kreta så vi tar gärna emot tips på andra ställen oxå som man kan ta sig till hyfsat lätt från Chania.Vore väldigt tacksamma om ni vill dela med er av era erfarenheter ,ni får jättegärna maila oss med adresser och telnr till boenden!Tack på förhand/Madde

ricky
2006-04-23, 19:29
Varför inte bo i supercharmiga gamla stan i Chania!
Vi var där i slutet på Juli -05 och det fanns lediga rum överallt.
Med barnen gissar jag att det tar 15-20 minuter att gå till stranden i lugnt tempo

kenta
2006-04-25, 17:48
hej

vi har bokat lägenhet på ett ställe som heter Lefkas apartements och ligger ca 2,5 km utanför Chania. Det verkar vara ett bra ställe. Om du vill ha mer info gå in på deras hemsida,
www.lefka-apartments.gr (http://www.lefka-apartments.gr/)

myssa
2006-04-25, 23:27
jag rekomenderar hotel kydonia i platanias för där hyr jag själv alltid.
hotellet drivs av en liten familj gianis och litza med två pojkar.
men jag vet att det är väldigt mycket bokat där i år.
det ligger mysigt till och nära stranden och lika nära centrum men ändå lite för sig självt.
ring gianis och kolla om pris och tillgänglighet just då ni är där.
mobil:6944595205.(vet ej om detta plockas bort av inkfish)
annars så finns det många, många ställen att välja bland.
hoppas ni hittar vad ni söker.
myssa.........

Argyris
2006-04-29, 11:14
Hej,

jag skulle välja Kato Stalos eller Glaros.
Fina stränder (Kato Stalos är långrundt och har badvakter) Glaros ligger närmare stan.
Det finns ett antal websidor med hotell, men sök annars "stalos + hotel" så hittar du säkert en hel del.
Kan alltid rekommendera Mikes i Maleme, men stranden är kass!!

/Niko

Janérik
2006-04-29, 22:33
"klipp"
Kan alltid rekommendera Mikes i Maleme, men stranden är kass!!

/Niko Hmm, Mikes i Maleme, det var faktiskt min första kontakt med Grekland, augusti 1994 bodde vi där. Vi reste ospec och fick åka med transferbussen tills alla andra hade gått ut. Klev av, blev tilldelade ett rum som vi gick in i och öppnade balkongdörren för att titta på utsikten. Det vi såg var enbart mörker men det var bara för att det var natt, vi tyckte att vi hörde något som kunde vara hav men vi var inte helt säkra. Ganska snabbt gick vi i säng för att nästa morgon vakna och gå ut på balkongen igen, en bedårande utsikt över en åker och bortanför den fanns bara öppet hav, på åkern gick några getter och betade. Vi hade en trevlig vecka och som jag kommer i håg så var Mikes ett trevligt ställe, vi fick bra kontakt med flera andra som bodde där och en kväll drack vi upp allt öl av kändare fabrikat de hade i baren.
Några år senare var vi på nytt på Kreta och gjorde en utflykt med hyrbil till Maleme, då höll Mikes på och byggde nånting närmare havet men vi fick aldrig reda på om det var mera hotell eller någon typ av servering. Maleme var sej inte riktigt likt, det hade byggts en hel del där men Mikes gamla trevliga hotell fanns kvar. Man borde kanske ta sej några nätter där någon gång för att förklara för dem vad de egentligen ställde till med.

Mvh Janérik (c:a 11 resor och drygt 30 öar senare)

Argyris
2006-04-30, 14:18
Hej Jan-Erik,

kul!
Det ställe som har byggts fromför Mike's Hotel är Mike's place och ägs av Manos (sonen i huset) Hela familjen, mamma, pappa, dotter och Manos brukar delta i att kunden blir nöjd!.

Jag bodde där 4 ggr förra året, en gång tog ölen slut.
En annan gång var det engellska krigsveteraner som firade det årliga jubileum där, en del var mer än 80 och hade alla sina medaljer etc. Men dom var så otroligt trevliga och roliga.

Enligt Manos är det nästan 80% återkommande besökare.

Men visst förändrar kreta (Malem sig)...

/Nico

Madde
2006-05-01, 21:37
tack så hemskt mycket för tipsen!Jag har en fråga till, är det någon som vet om det är mysigt i Kamisiana?Vi har ev.fått tag i en lägenhet där som verkar bra!

Argyris
2006-05-01, 22:05
Hej Madde,

när skall du åka?
Vad betalar du för en lägenhet?

Jag har varit en hel del i Kamisiana och angränsande områden. Jag var nära på att köpa hus där men nja....

Då är tavronitis bättre....

Jag kanske kan hjälpa att hitta något om jag vet vad du vill betala och när du skall åka, även hur många ni skall vara.

Skicka detta som ett privat meddelande så behöver inte alla ta del av denna info innan du få möjlighet.

Jag kommer att vara på Kreta tisdag 2/5 - lördag 6/5.

Jag kann kolla internet där!

/Nico

william
2006-05-08, 20:26
hej!
jag har varit på chania kusten några ggr. och tycker att agia marina är det bästa stället om man har barn. där är det långgrunt & bra. konstigt nog kan man hitta billiga hotell på charter sidorna tex always el ving, kanske inte så originellt men nära strand m.m. ha det så skönt!!_B-anana

mise
2006-05-08, 22:26
Hej hej!

Vi åker om några dagar _B-anana och har gjort som ni, bokat flygstol till Chania. Hotell bokade vi separat då vi ville bo på ett familjeägt och litet hotell.

Jag hittade Renieris hotell som är ett nybyggt (2005) familjeägt hotell i Kato Stalos med schyssta priser. Har varit i kontakt med ägaren ett par gånger efter bokningen som svarar snabbt på mail och verkar mycket hjälpsam så jag har goda förhoppningar om en god vistelse där :)

Jag kan avlägga rapport när jag kommer hem igen i slutet av maj om du vill! bye_bye

svall
2006-06-30, 23:06
Hej vi är en familj med två barn som åker med sterling till chania i mitten av juli. Är det någon som kan rekommendera en bra studio/lägenhet för 4 pers (barn 9 o 11år) både i Chania men i en liten större by med stränder o bra snorkling som ligger på västra Kreta. har varit tidiare på Paros, så något som Parikia vore bra.
Tusen tack