handdator

Visa fullständig version : Intyg för att få hyra/köra moped?


Victory
2006-04-23, 08:51
Hej!
När vi var till Kreta 2005 sa reseledaren att vi måste ha ett intyg från Sverige för att få hyra/köra moped (vilket vi inte hade) så nu vill vi kolla upp detta innan nästa resa. Vet ni vilket intyg han menade? Jag har aldrig hört talas om detta i något annat sammanhang. Räcker det inte med svenskt körkort? :confused:

Tacksam för svar!

ENIAC
2006-04-23, 09:08
Hej!
Jag har aldrig hört talas om något "intyg" för att få hyra eller köra moppe. Däremot behöver du körkort (det finns vissa oseriösa uthyrare som inte kräver det heller) och i ibland även VISA-kort. Visserligen har jag aldrig hyrt moppe på just Kreta, och kanske gäller andra regler där, men det låter i så fall mycket märkligt...

Veronica

xenos
2006-04-23, 09:25
Hej!
Räcker det inte med svenskt körkort? :confused:
Tacksam för svar!

Det låter som reseledare försöker skaffa sig en position; göra dig osäker och beroende i ett otryggt land. Lita bara reseledaren och allt går dig väl!

Det är naturligtvis bullshit. Har hyrt bil och motorcykel ett otal antal ggr på Kreta; det räckte med endast körkort.
Hälsa Kreta!

Lefteris

Anna Pernilla
2006-04-23, 11:19
Jag vet att när jag velat hyra scooter med mitt körkort har en del uthyrare velat man hade ett mc-körkort.Men jag har fått hyra ändå, eftersom jag inte nöjer mig med ett nej;)

ENIAC
2006-04-23, 11:26
Tänk på att om ni hyr moppe (eller scooter etc) så kanske inte försäkringen gäller om det skulle hända er (eller fordonet) något. Var rädd om livhanken! bye_bye

Victory
2006-04-23, 11:55
Tack för snabba svar! Då är det som jag misstänkte; bara påhitt! Undrar vad den reseledaren menade?? :confused:

Nu ser fram emot bröllopsresan! Tack igen! bye_bye /Victory

ENIAC
2006-04-23, 12:02
Får man fråga vart ni ska åka?
Veronica (nyfiken!)_B-anana

Victory
2006-04-23, 13:00
Vi åker en vecka till Agia Pelagia i slutet av augusti! Jag tror det är en lämpligt liten och mysig by för oss som vill ha det romantiskt och lugnt och inte nåt håll-i-gång. Längtar sååå just nu! Men först ser vi fram emot bröllopet i pingst! :D
/Viktoria

ENIAC
2006-04-23, 13:55
Låter mysigt! Grattis och hoppas ni får en underbar bröllopsresa!

Veronica