Visa fullständig version : Har jag gjort bort mig igen?!
Phuu! Hej alla bye_bye
Det har varit lite tufft ett tag!!
Vågar jag starta en ny tråd...😯??
Vågar jag överhuvudtaget skriva nåt här??!
Tänkte att efter regn kommer sol så nu har jag
fällt ner paraplyet och längtar efter ljus igen på forumet!
Alla har säkert gjort pinsamma saker på sina resor.
Jag har verkligen gjort bort mig flera gånger (det kommer mera) men bjuder jag på min första...:
Vi var på Skiathos, promenerade i gränderna mot centrum.
Gick in till ett litet cafe..trodde vi..med underbar utsikt mot havet.
En gammal dam mötte oss när vi stod och njöt av utsikten mot havet. Ååå.. vilken terass!! Hon viftade med händerna och vi hejjade glatt tillbaka. _B-anana
Eftersom vi inte skulle dricka/äta just då så sa jag: Thank you, we will come back later.. we will just look at the view!
Damen försvann in i huset och kom tillbaka med en nyvaken ung man, som samtidigt som han klädde på sig, förklarade att det var deras privata hem vi njöt av🙈
Vi bad om ursäkt och skyndade oss därifrån...men vi sa inget till nästa gäng som var påväg att möta samma öde som oss.
Lite kul var det ju!!!😆
Hoppas nån mer vill berätta om pinsamma situationer ni varit med om på era resor!
Kajja bye_bye
Hihi, pinsamt just då men roligt när man tittar i backspegeln...flabb_flab
Rolig tråd Kajja, hoppas fler hänger på...själv har jag aldrig gjort bort mig :D
Vi lyckades tabba oss rejält när vi anlänt till Heraklion en sen kväll. Vi var ute efter boende för en natt, detta enär vi dagen efter skulle fara vidare till Chania.
Vi fann till slut ett ställe som verkade vara ett litet pensionat. En skylt bredvid den öppna dörren hade grekisk text. Vi stegade in i något som föreföll vara en reception. Ut ur ett rum kom en man med ett mikrofonset på huvudet. Rum?? Nej detta är en lokalradiostation.....
Arne
Phuu! Hej alla bye_bye
Det har varit lite tufft ett tag!!
Vågar jag överhuvudtaget skriva nåt här??!
Tänkte att efter regn kommer sol så nu har jag
fällt ner paraplyet och längtar efter ljus igen på forumet!
Du är en riktig solstråle! :) Så klart du kan starta en ny tråd. fb_gilla Du har ju inte gjort något fel.
Angående pinsamt så har man ju hamnat i en del pinsamma situationer, men just nu kommer jag inte ihåg något desto värre som skulle ha hänt på en resa. Men kanske jag bara har glömt det. :D
/ Anne bye_bye
Ha ha ha!!! Tack för att ni bjöd på det :D
Jag skulle fira min födelsedag i Pythagorion, Samos, och vi hade valt ett av våra favoritställen - Four Season, ett otroligt poppis ställe mitt på hamnpromenaden - och beställt in lite extra fin mat. Men efter en bra stunds väntan insåg jag att jag behövde gå på toaletten och tänkte att jag hinner nog innan maten kommer in. Kändes ganska oartigt att inte sitta vid bordet när den serverades eftersom vi visste att de gjort sig till extra på grund av att jag fyllde år.
Så jag kutade in, men insåg att damtoaletten var upptagen. Men eftersom herrarnas var ledig och den var identisk med damernas bestämde jag mig för att slinka in där och snabbt, snabbt uträtta vad jag skulle. Men jag hann knappt sätta mig förrän jag plötsligt fick en rejält hård smäll i ryggen, hörde en kraftig duns och hela tillvaro verkade gunga:eek:Toalettstolen hade totalkollapsatsnyft_drop
Vattentanken där bak hade ramlat över mig, hela toastolen flyttat på sig och rören var all over the place och vattnet flödade över golvet och in i köketsnyft_drop. Och i ett nafs kom hela personalen (kocken, diskare, kypare - ja rubbet) rusande och ställde sig och stirrade på mig och skulle rädda mig, eller var det kanske golvet, eller kanske bara allmänt kolla vad sjutton som hänt. Som tur var hann jag få på mig byxorna innan folkhopen samlat sig.
Det visade sig att toastolen inte var fastskruvad utan allting satt löst och tålde absolut inte att man satt på den.
Blöt på hela ryggen fick jag skamset sätta mig vid bordet och äta min festmåltid i en fullsatt restaurang. Och trots att de bjöd på tårta med festliga tomtebloss på och pysslade om mig på alla möjliga sätt kände jag mig rejält dum, även om personalen bedyrade att det enbart var synd om mig och deras fel allting.
Dagen efter slet ägarna tag i mig när jag gick förbi på kvällen och drog in mig på toaletten och visade stolt att nu hade en hantverkare varit där och skruvat fast allting rejält och stadigt.:)
Det blev fler middagar på denna underbara restaurang och vi skrattade gott, personalen och vi, och konstaterade att det var en himla tur att det inte var en stadig karl som hade gjort "nummer två" när det hände. Men jag undrar fortfarande hur de tog för givet att det inte skulle hända att en man behövde göra "tvåan" och att de uppenbarligen haft tur på den punkten.:D
Ha Ha den var kul Jag gjorde rejält bort mej på Amorgos Fick skjuts av Kostas från vårt hotell till byadoktorn då jag hade fått bekymmer med magen.Då vi efter samspråk och han skrivit ut recept skulle jag fråga om han var den enda doktorn i Katapola men frågan blev are you the lonley doktor in Katapola han gav mej ett brett leende och sa att han var mycket mycket ensam, röda kinder på mej trodde nog att jag stötte på honom.
pinsamt
;) Ha ha! Vill förresten förtydliga att det var rent vatten jag fick på mig, från röret som går in i vattentanken baktill. :)
Hur många pinsamma saker har vi inte varit med om under våra resor i Grekland.
I och för sig en sorglig resa som vi var med om. En fartygskatastrof inträffade strax utanför Paros år 2000. Vi befann oss på Antiparos, men åkte över till Paros med enda färja dan efter. Sedan stannade färjetrafiken i hela 3 dar i hela Grekland. En mängd hemska upplevelser upplevde vi under dessa 3 dar då över 60 människor drunknade vid Paros och Antiparos.
Tredje dagens natt satt vi och väntade på färja Paros-Rafina. Sedan kunde vi hitta "boende" på färjans golv. Vid 8-tiden anlände vi Rafina.
Vid utgången frågade vi om färjan även kommer att gå till Pireus. "This is Pireus" blev svaret! Man hade omdistinerat färjan på väg från Santorini-Pireus, då dom flesta på vägen skulle till Pireus! Då kände vi oss lite knäppa. inte känna igen Pireus!
Sen det blev det en dryg resa hem till Umeå. Jag hade ju lördagstjänstgöring på posten dan efter,,,, Vilket missades. Egentligen skulle man kunna göra en hel roman/dokumentär eller faktaberättelse om denna resa.
Birgitta.
Vattentanken där bak hade ramlat över mig, hela toastolen flyttat på sig och rören var all over the place och vattnet flödade över golvet och in i köketsnyft_drop.
Som taget ur en Mr Bean-film!!
Din stackare!!!...Hahaha 😂😂😂...f'låt...
/Kajjabye_bye
Går att kopiera rakt in i tråden "Bara i Grekland" inte sant?:D:D:D Och varenda ord i den är sant, tyvärr:eek:
Kalimera
2016-12-15, 20:13
Jag har gjort bort mig många gånger. Camilla också för den delen. Jag kan berätta om några, och den första får Camilla bjuda på (fast det vet hon inte om.)
http://www.kalimera.se/bilder/bilder/nisyros-fetknopp.jpg
Läs hela inlägget här (http://www.kalimera.se/grekland/nisyros/fetaost-och-fetknoppar-i-nikia-pa-nisyros.html).
ciakoohler
2016-12-15, 20:25
_B-anana
Hahaha 😄😄!
DEN var bra, Janne!
Kan kanske förstå varför han tog åt sig...🙊
Lonely doctor 💖😷...och Arnes chans till svenskrapport
på lokalradion...ja alla inlägg är såååå roliga att ta del
av. Tack för att ni bjuder på er själva klapp_klapklapp_klap
MEEER!!!😃
/ Kajjabye_bye
Jag vet inte om jag har berättat detta förut - men ok : Vi satt en kväll på Honeymoon Beach hotel hos Paris och Julia.Julia hade några minuter över och kom och tog en kaffe och cigarett med oss (fö de enda gångerna jag röker nuförtiden. Bara med Julia.) Nåja, vi började prata om gäster och vilka som skulle komma och då så Julia " Yes, tomorrow some people come from "Booking com". Oh,vad bra sa jag "where is bookingcom". Ridå!
Ja det stället vet man ju inte riktigt var det ligger_B-anana
Mitt 2:a bidrag:
Jag lider av kronisk flygrädsla som kommer och går i skov,
och det har inget med hur många gånger man har flugit att göra. Detta utspelade sig under en period där åkomman var högt aktiv.
Vi satt med ett glas vin (mitt flygbränsle) på Landvetter och tittade på folk. Plötsligt fick jag syn på ett par, här döpta till"otäcka paret",som i mina ögon såg lite malplacerade ut.
Högljudda och något vingliga.
De försvann in på toan och när dom kom ut igen var dom påtagligt påverkade av något. Ska dom verkligen ut och resa..?!
Stackars dom som får dom på samma plan, sa jag till min man.
Vi traskade bort mot gaten och vilka ansluter till oss ombordstigande ?! Otäcka paret!! :eek::eek:
Paniken stegrade inom mig.
Jag såg framför mig hur mannen i sitt drogrus, skulle slita upp nödutgången på planet, överfalla flygvärdinnan mm.
Jag visade upp mitt bordingcard och viskade samtidigt till flygvärden: Titta inte nu men längst bak i kön....osv.
Jag sa även att jag går av planet om dom ska med.
Något min man och jag inte hade kommit överens om.
Väl i sätet kunde jag iaktta aktivitet och telefonsamtal utanför cockpit. Kaptenen meddelade i högtalarna att vi skulle bli lite försenade. Men guuud, vad hade jag ställt till med?!! snyft_drop
När flygplansdörren äntligen stängdes var jag otroligt lättad. "Otäcka paret" fick inte gå ombord _B-anana
Röd om kinderna men övertygad om att jag påverkat ödet,
lyfte vi mot Kreta.
/Kajjabye_bye
Jag tyckte det var mycket bra gjort.Lider själv av flygrädsla som kommer och går inte hade man velat ha med otäcka paret.
Kajja: Helt rätt. Det är dessutom besättningens beslut i slutändan.
Så då får du muntra upp dig med min nummer två, då. Som inte är lika "käck" som min första:
Återigen Pythagorion (ja, jag har varit där många, många gånger) före både den ekonomiska krisen i landet och Animal Care Samos omfattande kasteringsprojekt för katterna på ön. Så portionerna på restaurangerna var gigantiska (även i grekiska mått mätt) och byn överfull av magra, eländiga, sjuka och hungriga katter. Som verklig djurvän var det oerhört plågsamt att se dem och jag/vi brukade spekulera i och hoppas på att restaurangerna gav de lite rester på baksidan. Åtminstone efter stängningsdags.
Så efter en ovanligt generös middag där vi bara orkade äta upp en tredjedel, typ, frågade jag den unga killen som dukade av om det var så att restaurangerna brukade ge katterna någon mat av det som blev över.
Men killen kunde typ ingen engelska alls - han var inte servitör utan fixade bara med att plocka undan - och stirrade bara konstigt på mig, utan att svara.
Och vips kom restaurangchefen fram till mig med kolsvart blick och började skälla ut mig. Jag hade kallat hans mat för catfood och nu kunde jag dra åt h...vete:mad: Jag kände honom ytligt sedan innan och försökte förklara eftersom han kunde jättebra engelska och trodde på riktigt att jag skulle kunna rädda situationen, men nej. Inte ens 10€ i dricks bara från mig, tusen ursäkter, en grundlig förklaring och tusen lovord över maten hjälpte.
Vi var där många år efter det (Pythagorion alltså, restaurangen vågade jag aldrig besöka igen) men jag fick alltid samma iskalla blick när vi stötte på varandra på byn. Försökte någon resa säga att: Kan vi inte vara vänner igen? Men han bara synade mig uppifrån och ner med hat i blicken och sa: "Do i know you?"
Sista gången (läs: senaste - vi har tagit en paus och upptäcker andra öar just nu) var han inkastare på en annan restaurang (hans bästis ställe så de kanske körde ihop den sommaren) och var tvungen att le och vara trevlig mot mig;) Jag såg hur det sved i honom:D
Och kasteringsprojektet hade verkligen gett effekt. Det var bara en bråkdel av katterna kvar så maten räckte till och med över vintern för många av dem. Hoppas att det hållit i sig och att jag snart åker tillbaka till denna underbara by:) - där jag är kompis med alla utom en;)
Och nu blev det så där långt igen fast jag lovat mig själv att hålla mig kortare den här gångenbye_bye
Vilken rolig tråd, Kajja! klapp_klap
Kommer inte på nåt direkt, där jag gjort bort mig i Grekland. Däremot i andra länder.. Kanske mer om det nån gång :o
/Netwolf
Getpinglan
2016-12-16, 17:34
Tack Kajja för att du vågade - och det gick ju bra! Du lyckades med en bra trådstart med rolig fortsättning. (Detta är en konst har jag märkt - hur gör man? :) ) Här har det bjudits på rolig läsning. Tack alla som delat med sig! :) :) :D :D
Jag har gjort bort mig många gånger, men den första pinsamma grejen som kommer upp är följande: På Kos 2001 när jag hade förbokat ett rum för att jag kom med flyget väldigt sent på kvällen - och skulle iväg till Kalymnos så snart som möjligt - utspelade sig följande:
Hyresvärdinnan visar mig runt i studion. När vi går in i badrummet rusar en stor kackerlacka över golvet. Rent reflexmässigt trampar jag på den. - Sådana finns inte här, säger hyresvärdinnan...
Nästa morgon när jag vill checka ut, frågar mig värdinnan varför jag skulle åka, var det möjligen något fel på rummet? Jag minns inte om det var så att hon tog för givet att jag skulle stanna i flera dagar, eftersom hon inte godtog ursäkten att jag skulle åka iväg till en grannö. Och jag, med just då knackig grekiska, ville säga - vilket var helt sant - att det var så mycket ljud utanför rummet som låg centralt i Kos stad - att det varit svårt att sova. Men istället sade jag - "att det var så mycket smuts där" .... (Jag hade blandat ihop de grekiska orden för oljud och smuts - och Det var pinsamt! ) Kan ni tänka er uttrycket i hennes ansikte. Hon var inte glad kan jag säga... :rolleyes:
Helena S
2016-12-16, 22:52
Åh, vilken härlig tråd! Tänker inte säga vilken som är mest pinsam hittills, men.. :o
Är detta bara händelser i Grekland?
Nu är tråden i Kafé Kalimera, så jag väljer att berätta en händelse som skedde i Barcelona i höstas.
Vi är fem personer i en linbana på väg ner från Montjuic. Ett spansktalande par, jag och min särbo, samt en man av okänt ursprung (spanjor?). Linbanan stannar till på vägen ner och kvinnan frågar mig någonting på spanska (jag brukar ofta få frågor om allt möjligt, både i Sverige och utomlands). Jag skakar på huvudet och rycker på axlarna, som att "jag förstår inte" och tänker att hon borde ha hört att vi pratade svenska. Paret hoppar av. Precis när de hoppar av, kopplar mina knapphändiga spanskakunskaper på att att hon förmodligen undrade om linbanan åkte hela vägen ner. Eftersom jag skakade på huvudet, tolkade hon det som nej, så de hoppade av. Jag kom på misstaget och försökte ropa tillbaka dem, men hann inte. :o Mannen (och vi) gapskrattade när vi kom på misstaget :o Vi såg paret där nere sen, de såg inte så glada ut :rolleyes: Ang_elx
Kalimera
2016-12-17, 11:16
Jag kan berätta om en fruktansvärt pinsam grej som hände på Kalimera för många år sedan. På den tiden skickade jag ut nyhetsbrev en gång i veckan. Just denna gång skrev jag bland annat om att den grekiska sångerskan Anna Vissi skulle komma till Sverige. För de som inte visste vem hon var skickade jag med en länk till hennes hemsida. Tyvärr stavade jag fel på hennes namn, och länken gick i stället till en amerikansk porrsajt. :mad:
Jag fick genast en massa mejl från upprörda prenumeranter. Nyhetsbrevet skickades till över 5 000 personer. Gissa om jag skämdes! :o
Oh my god!!!:eek::eek:
Ja här på Kalimera kan allt hända!!!:D:D
En ångraknapp skulle va en uppskattad uppfinning👍
/Kajja bye_bye
Hahaha, Janne! DEN var bra! Jaja, det är ju ETT sätt att få trafik ;)
Detta är inte i kaliber med er andra men knasigt ändå... Första gången vi var i Grekland, 2004, åkte vi via Aten på hemvägen och skulle äta middag på någon taverna på kvällen. Efter lite velande fram och tillbaka med menyn frågade servitören om vi önskade en greksallad till maten? Vi överlade och tackade sedan nej genom att svara: nä. Döm om vår förvåning och irritation när det ändå dök upp en sallad på bordet... Det dröjde flera år innan vi förstod att vi faktiskt sagt JA :rolleyes:
MVH zakka
Jag kan som sagt inte förnimma mig att jag gjort bort mig så himla mycket, men man kanske förträngt det... :D
Iaf, en liten lustig episod kommer jag ihåg från en av mina första utlandsresor någonsin. Turen gick till spanska solkusten. Jag och en kompis, hamnade på en restaurang, där vi skulle inta lunch. Det här med språk, var man ju inte så haj på, men vi beställde in en rätt, som verkade bra. Det var en sorts köttgryta, som var utomordentlig god. Ja, den var så god att vi återvände dagen efter och beställde samma rätt.
Döm om vår förvåning, när vi fick in något helt annat. Nån sorts portion med korv, tror jag att det var.
Vi klagade givetvis och påpekade (eller åtminstone försökte göra oss förstådd) att det var köttgrytan vi beställt och inte nån jädra korv. Jag hämtade menyn och visade vad jag beställt, men han hävdade ändå att detta var det som serverades!
Då började det så smått gå upp ett ljus. Menyn som vi tittat i var ju skriven på flera språk och det vi beställt var det tyska Tages Gericht - eller som man säger på svenska - Dagens rätt. Ridå!
Korven smakade nog bra den med... :o
/Netwolf
T(Jag hade blandat ihop de grekiska orden för oljud och smuts - och Det var pinsamt! ) Kan ni tänka er uttrycket i hennes ansikte. Hon var inte glad kan jag säga... :rolleyes:
http://theofficebodybuildingworkout28918.yuku.com/domain/bypass/images/lol.gif klapp_klap
så roliga bidrag, allihopa:D Lysande!
Jag har lyckats göra bort mig inför holländare på några Greklandsresor med samma, i mina - inte deras ögon, "komplimang".
Innan jag lärde mig knipa ihop munnen hände följande: Vi hade ätit (värst vad jag äter i den här tråden ....:)) på underbara Kvinnokollektivet i Petra, Lesbos, och jag med min numera hemska artros i knäna skulle försöka ta mig ner för den långa trappan ner till gatan. (Den är lång med mina besvär, alltså). Och jag vet att folk ofta blir irriterade när de hamnar bakom mig för att jag är så långsam. De blir otåliga och står och trampar och stressar mig. Så när en välklädd holländsk gentleman och hans fru skulle ner samtidigt bad jag dem gå före på grund av mina problem.
Men mannen visade sig ha problem att gå han också så det slutade med att vi tillsammans hasade och stapplade oss ner, hängandes i vars ett trappräcke och blev riktiga polare. Vi hann prata en hel del under vår mödosamma strapats och enades om att vi "invalidos" minsann hade själarnas gemenskap.
Men den gemenskapen tog ett abrupt slut när jag kläckte ur mig min komplimang till Nederländerna att jag älskade deras bidrag till Eurovison 2010 och nynnade en bit på refrängen.
Mannen stelnade till och tittade på mig med avsmak och sa: We hate that song!!! Han var dessutom övertygad om att jag hånade honom eftersom det gick uselt för den.
Som vore han helbrägdagjord for han ner för resten av trappan och försvann muttrande och svärande. Kvar i trappen stod jag och såg dum ut.
Jag har i alla fall förstått att svenska dansband gillar den och att många som är ute och dansar nog hört den utan att veta var den kommer ifrån.
Men ett tips: Möter du holländare - don't mention Sienekes melodi "Ik Ben Verliefd (Sha-la-lie)"snyft_drop:D
https://www.youtube.com/watch?v=-VzFwfCX4HQ
giottoni
2016-12-18, 13:05
Ja, att göra bort sig utomlands är inte så svårt... Minns hur jag som 15-åring på 1970-talet reste till Rom med min flickvän o första kvällen skulle slå på stort o bjuda på flott middag på exklusiva Mastrostefano vid Piazza Navona. Flickvännen som var lite äldre sa att hon studerat italienska o ville beställa måltiden. Kyparen såg lite fundersam ut över beställningen, men ryckte på axlarna o noterade ordern. Han återkom och öppnade en flaska rödvin som visade sig kosta 300:- (vilket var en fjärdedel av hela min reskassa) samt till detta varsin urgröpt jättemelon fylld med PORTVIN! Huvudrätten Pollo Diavolo var mer lyckad, men att med kniv o gaffel elegant försöka tranchera en halv kyckling täckt av färgstark sås var mindre framgångsrikt o kycklingen tillbringade mer tid på den stärkta vita linneduken än på våra tallrikar... Förhoppningsvis är detta dock preskriberat o i backspegeln känns det mer komiskt än vad jag då upplevde det.
Vår första ö-luff skulle vi göra till Antiparas och Naxos i mitten på 90-talet.
Vi var lite försiktiga och hade bokat norskans hus på berget ovanför Soros på Antiparos första veckan. Detta var 2 dar före Mariadagen den 15 augusti.
Ankom till Paros och tog badbåten till Antiparos. Inga mopeder tillgängliga på ön! Och vi hade flera km till boendet på norskans hus! Fick dock hyra hans egen moped på mopeduthyrningen, en trimmad sådan..
När vi installerad hos norskan låg en lapp att vi inte behövde mata geten på gården. Men dom 2 katterna! Och att vi ska droppa i ögonen varannan dag på en av katterna. Geten såg vi men inte katterna.
Eftersom vi hade en radio som tog emot RadioSweden letade vi efter ett uttag i en av våra 3 sovrum. Slet ut en kontakt i golvet i det sovrum där vi ville sova. Det fungerade inte!
På natten hörde vi konstiga ljud vid dörren. Sen låg 2 katter i våra sängar!.
Dom hade luckor vid dörren för att komma in.
Morgonen därpå hade vi INGET VATTEN. Kollade i köket, toaletten, tvättstugan. Inget vatten. Tydligen var vattenbehållaren på taket. Arne klättrade upp på taket! Där var tydligen slut.
Arne körde mopeden till hamnen (på den tiden hade man inte mobil) och pratade med handlarn som gett nycklarna till boendet). Konstigt, sa han hon fyllde på cisternen innan hon åkte iväg. Och vattenbilen är på fel sida av ön just nu. Om ni har orsakat felet får ni stå för kostnaden för vattenbilen.
Hem igen från hamnen. Men, som en förståndig person som min man är tryckte han in kontakten i golvet eftersom den inte fungerade. Då kom ett ljud över hela huset. Och vattnet återvände!!!!
Åter en tur till hamnen med moped och handlarn. ALLT ÄR LÖST!
Dom där grekiska lösningarna har nu numera nästan lärt oss.
Birgitta.
Men ett tips: Möter du holländare - don't mention Sienekes melodi "Ik Ben Verliefd (Sha-la-lie)"snyft_drop:D
Ett annat tips: Don't mention John Teigens "Mil etter mil"
om du möter en Norrman!!:D:D
Till er norska medlemmar viskar jag för säkerhets skull...
...f'låt..:o
/ Kajja bye_bye
Ett annat tips: Don't mention John Teigens "Mil etter mil"
om du möter en Norrman!!:D:D
Till er norska medlemmar viskar jag för säkerhets skull...
...f'låt..:o
/ Kajja bye_bye
:D:D_B-anana:eek:
Kalimera
2016-12-19, 14:44
När jag och Camilla körde runt Astypalea för många år sedan fick vi punktering. Vi var långt från Pera Gialos, där vi hade hyrt moppen. Som tur var hade mobilen uppfunnits, så jag ringde uthyraren. Täckningen var dålig, och min engelska ännu sämre.
http://www.kalimera.se/bilder/bilder/astypalea-punktering.jpg
Läs hela berättelsen här (https://www.kalimera.se/grekland/astypalea/hyra-moped-i-pera-gialos-pa-astypalea-i-grekland.html).
Nu vet jag att "There is no air in the gear" betyder: det finns ingen luft i växeln.
...... och till råga på allt så var den väl automatväxlad!!!!!!!!!! :D:D:D
Masse
Kalimera
2016-12-20, 19:33
...... och till råga på allt så var den väl automatväxlad!!!!!!!!!! Faktiskt inte, så där hade jag tur. :D
För många år sedan var på på Patmos. Satt och drack varsin öl på kvällen. Hyres damen gick förbi och sade : -Kalispera
En av oss svarade: Carlsberg? No no vi drink Amstel....
Sen åt vi middag, då sa samma kille. i want to.... Servitören nickade och sa: - Ne
Då började han igen , -No? Yes Yes iwant it. -Ne!! Not no, yes yes.....
En gång i forntiden tog jag med dåvarande pojkvännen till min stammisö, och han blev snabbt konfunderad över att jag sa till Kalimera till folk som vi mötte på gatan. "Hälsar du på alla här?" frågade han och jag sa att ja, såklart, så gör man i Grekland.
Efter några dagar när vi såg en tant närma sig i en gränd sa han "Säg inget nu, nu ska jag sköta snacket." Så just när vi passerade tanten tog han sats och klämde till med:
"Kalamari!"
Janne, din historia från tavernan på Fourni är också galet rolig. Hoppas du tycker att den är tillräckligt rumsren att berätta här. :)
Vi tabbade oss ordentligt på Amorgos, när vi bodde några nätter i Egiali. Dörren in till lägenheten hade ett sånt lås som man vrider på och öppnar med nyckel både på insidan och utsidan, lägenheterna hade egna ingångar direkt utifrån. Jag hade varit ner till hyrestanten och betalat för vår vistelse och under tiden gick min sambo ut på "verandan" som låg på framsidan av huset. Då blåser dörren igen och nyckeln sitter i låset på insidan :eek: Jag går ner till henne igen och säger att vi låst oss ute och nyckeln sitter i låset på insidan. Hon pratade inte någon engelska men förstod ändå! Så hon tog med sig en pappersbit, typ ett visitkort och försökte få upp dörren i springan vid låset, men det gick inte. Men vi började fundera på om det skulle gå att ta sig in via balkongen från rummet bredvid. Så hon gick och hämtade nyckeln dit, rummet stod tomt som tur var, och vi gick ut på balkongen och kollade. Jodå, det skulle nog kunna gå, balkongerna låg inte riktigt i linje med varandra och det var även en våning under så några meter ner till marken var det! Dessutom var det ganska mycket slingerväxter på balkongen, såna med stora taggar. Hon går iväg och hämtar en sekatör och börjar klippa bort grenar som är i vägen. Jag tänkte mig att jag skulle vara den som skulle klättra upp på räcket och försöka svinga mig över, men tanten hann före trots mina protester. Dessutom hade hon bara flip-flopp på fötterna. Men hon tog sig över till vår balkong och gick in och låste upp dörren, puh. Jag kan lova att vi skämdes, sen lämnar vi aldrig nyckeln i låset
:D
Maria
Kalimera
2016-12-22, 11:14
Janne, din historia från tavernan på Fourni är också galet rolig. Hoppas du tycker att den är tillräckligt rumsren att berätta här. :)Jag berättar den efter jul. flabb_flab
Jag berättar den efter jul. flabb_flab
Ja gör det! klapp_klap
Jag berättar den efter jul. flabb_flab
Samt när du och Camilla blev inlåst hos Eleni studios på Amorgos.
Och vem som låste in er.
Så många roliga historier som finns här!
Birgitta.
Kalimera
2016-12-30, 15:00
Janne, din historia från tavernan på Fourni är också galet rolig. Hoppas du tycker att den är tillräckligt rumsren att berätta här.Julen är slut, och den lilla historien finns på denna sida (http://www.kalimera.se/grekland/fourni.html), när vi äter lunch hos Nikos. :o
Haha, ja den historien kommer jag ihåg. En lite jobbig dag var det....och det här med grekiska ja och nej är ju inte alltid så lätt. :D
/ Anne :)
Julen är slut, och den lilla historien finns på denna sida (http://www.kalimera.se/grekland/fourni.html), när vi äter lunch hos Nikos. :o
Tack! Den är så himla rolig :D:D:D
Tack! Den är så himla rolig :D:D:D
Kan bara hålla med... :D
Ja då vill jag dela med mig om ännu en pinsamhet
från en av mina resor.🙈
Jag och min mor åkte iväg pga av att min kompis
hade avbokat för att hon hade hittat sin "stora kärlek".💓
Visst...jättekul..att åka med mamma...hade ju inget annat att välja på..😰 Avbokning endast vid död/sjukdom😱😨
Nå väl...sol, bad...och god mat!
En kväll satt vi (obs! sent 70 -tal) mätta o belåtna och väntade på notan. Vi plockade fram en stor sedel...notan var mindre än hälften...och lite småmynt..Naturligtvis trodde vi att vi skulle få en "stor" sedel tillbaka!
Vi satt där en stund och väntade tills vi insåg...shit!🙈!
Ingen kom med några pengar...Personalen började duka av..stänga ner..Jäklar vilken driks dom fick!!😰
Då och där kände jag verkligen mig som en blåögd, blond turist!!..Även om jag är blåögd och blond idag så har jag lärt mig ett å annat av mina misstag. .haha😄😄
Glömde sgnatur!
/ Kajja 👱
Getpinglan
2017-02-09, 23:38
Aj då Kajja! ;-) Hoppas de förtjänade det lite grand, ni var mätta och belåtna i varje fall...
Det påminner mig om det rakt motsatta förhållandet ang dricks, men gjorde bort oss gjorde vi verkligen i valet av denna taverna: Vi hittade utan rekommendation eller no nothing en taverna i Agii Apostoli på Kreta, inte nära vattnet utan på andra sidan stora vägen. En taverna som marknadsför sig med "levande musik varje kväll". Men musiken hade inte börjat när vi slog oss ner. Minns inte namnet på tavernan. Alltid kul med musik tänkte vi. Men musiken var surrealistiskt dålig när den väl kom igång, den ende spelemannen satt och pimplade whisky något för mycket och musiken var inte grekisk... Nåväl, maten var inget vidare och nä, det var ingen höjdarkväll. Ett annat lite större sällskap satt bredvid oss. När vi fick in notan var den på en orimlig summa. Det visade sig att vi fått in - fel nota! Sedan kunde vi inte betala ordentligt med kort. Ingen förstod sig på kortmaskinen - utom mannen bakom bouzoukin, som fick rycka in. Som visade sig vara ställets ägare. Det var därför ingen i personalen kunde hindra honom i hans bouzoukifylla. Dricks? Nej, inte denna gång. :o
Jag hittade den här tråden igen och har nu skrattat så tårarna rinnner🤣🤣
Hoppas på att det finns fler som vill dela med sig av pinsamma och roliga situationer!
/ Kajja bye_bye
Det där med turister och prata grekiska är lite roligt.
Min pappa jobbade under hela min uppväxt som chef på ett hotell på Rodos, och jag extrajobbade i receptionen en sommar. Det var många tyskar på hotellet, några svenskar också. Alla var jättetrevliga och många hade lärt sig Kalimera-Kalispera-Kalinixta och tyckte om att hälsa på oss i receptionen med dem orden. Många var stolta över att de hade lärt sig detta. Dock var det inte lika många som kom ihåg vad som var vad. Första gången jag hörde en tysk säga Kalinixta på morgonen fnissade jag lite för mig själv, men såg att ingen annan i receptionen reagerade, de hälsade glatt tillbaka. Sen sa de att det är vanligt att de säger fel. Ja de hade rätt de följande veckorna hade jag både vant mig att höra kalinixta på morgonen och kalimera på natten.
Jag själv gjorde också bort mig ganska mycket när jag lärde mig grekiska. Till exempel så har jag alltid haft så svårt att komma ihåg att ordet "servetter" inte kan direktöversättas till "serviettes" på grekiska, för då får det en annan mening. Serviettes på grekiska är bindor! Inte få ggr som jag använt ordet serviettes i fel sammanhang då jag menat servetter! Kommer aldrig glömma min svärmors min när jag frågade henne under en av våra första middagar tillsammans om hon ville att jag skulle lägga "serviettes" på bordet...:eek:flabb_flab:rolleyes:
karinafp
2019-07-17, 16:24
Jag vet inte om det här är så där direkt jätteroligt, men i alla fall är vår familj skyldiga till ett par menyinnovationer på Karpathos.
De första åren vi åkte ner var ett av våra favoritställen tavernan Land and Sea, som låg på hamnpromenaden där Mezedopoleio Mesogeios nu huserar. Där fick vi efter varje måltid en stor tallrik loukoumades, vilket dottern - Skrikis på Kalimera - bara älskade. När Giannis sålde Land and Sea fanns det faktiskt inte ett enda ställe i Pigadia där man kunde få loukoumades; det närmsta låg i Olympos. Några år senare satt vi en sen kväll på Mike's och Skrikis ondgjorde sig över den enorma bristen på loukoumades och frågade om inte de kunde göra några. Minás berättade att det skulle krävas en total rengöring av frityrgrytan med oljebyte och allt och det skulle bli ett alldeles för stort projekt. I alla fall, ett par kvällar senare fick vi ett glädjande meddelande att NU hade han sett till att vi trots allt skulle få loukoumades, så det var kvällens special på Mike's, till Skrikis' enorma belåtelse. Senare samma natt var hon med sin pojkvän på en av klubbarna utanför stan och träffade på en man som högljutt satt och beklagade sig över att han två gånger samma dag hade varit tvungen att rengöra och byta oljan på krogen där han jobbade, bara för att någon jäkla gäst hade velat ha LOUKOUMADES!!! flabb_flab Hon erkände inte ... Men sedan dess har faktiskt loukoumades dykt upp litet varstans i Pigadia, så Skrikis känner sig litet "skyldig" till det.
Ett annat favoritställe var To Goniakon, det blå huset i hörnet vid kompasstorget, och vår stadiga lunch var deras bacon- ost- och äggburgare. Så dit styrde vi naturligtvis kosan när vi häromåret kom ner, bara för att upptäcka att de hade bytt ägare och numera inte alls serverade lunch. Det var ett tufft besked för sonen, som verkligen hade sett fram emot dessa. En dag senare gick vi till Café Centro för att deras bacon cheeseburgare också hörde till favoriterna. Sonen fick en idé och frågade om de inte kunde lägga på ett stekt ägg också och fick svaret att visst kunde de det. När burgaren sedan kom in hade de glömt ägget ... suck ... men året därpå när vi kom ner stod det på deras hamburgermeny att det går att lägga till ett stekt ägg till valfri burgare ... :cool:
Karin
menyförbättrare :D
Oj vilka härliga och samtidigt vemodiga minnen du väcker hos mig Karin!
Land and Sea var vår favorittaverna när vi besökte Karpathos första gångerna! Nu finns den ju inte kvar längre.
Och den gode Minas finns ju tyvärr inte heller längre i livet. Men i mina minnen finns han! Jag ser honom framför mig. Nästan alltid småspringande. Det var sällan man såg honom gå. Och jag kan se hans glada flin och viftande händer när han mötte oss där i gränden. Det var så typiskt Minas det du berättade.
Masse
Denna tråd kan inte bli för lång! Oh vad jag har skrattat till många inlägg..och skratta behöver vi nu!
Nån som gjorde bort sig för flera år sen var faktiskt flygbolaget vi reste med.
Hoppas jag inte har berättat detta förut..:o
Maken beställde, förutom lite flaskor från taxfreekatalogen, myggservetter. Kostade väl 29 eller 39 kronor. När vi satt oss på planet och tittade i påsen låg där en stor fin låda.
I den var det 4 små flaskor herrparfym med märket Oscar de la Renta!! Kollade snabbt fakturan och ja..det stod myggservetter!! Om vi hade varit ärliga och sagt till, så borde det vara en nolla mer på priset samt ytterliga siffror.
Efter det kallas parfymen som luktar otroligt gott för just Myggservetterflabb_flabflabb_flab
/ Kajja bye_bye
Nu hittade jag denna gamla tråd som verkligen får en att skratta sig igenom mörka januari o februariflabb_flabflabb_flab
Jag kan fylla på med en till..hoppas den inte finns i tråden redan!
För mååånga år sen jobbade jag på Silvan Bygg som dekoratör. Där såldes det allt från skruv o belysning till möbler o garderober. Silvan försökte ju etablera sig i Sverige men det blev en flopp och jag som var med i ledningsgruppen kan verkligen förstå varför det gick åt pipan:D:D
Anyway..en dag satt jag på knä och betsade en möbel i trä i varuhuset.
En invandrarkvinna pockade på min uppmärksamhet. -Hallåå..var har ni "stetoskop"?!
-Stetoskop, utbrast jag högt så det ekade mellan gångarna i butiken. -Menar du sånt som doktorn har runt halsen?!
-Nää, sa hon. -Stätoskååp! Som man har stätosaker i..dammsugar å sånt!
Ridååå!! Rödkindad visade jag kvinnan till avdelningen för skåp o förvaring🙈
/ Kajja bye_bye
Kul Kajja att du väckte liv i den här tråden igen! Lite skratt kan vi gott behöva i det lite sega januari!
Jag kom att tänka på ett litet minne som jag skulle kunna bidra med. Ni får ha överseende med om jag dragit det förut. Kunde inte hitta den i den här tråden i alla fall, men säker kan man inte vara efter många år i forumet och allt sämre minne.
Det utspelade sig när vi på 80-talet under många år bilsemestrade till Spanien. Resan dit och hem genomfördes med två övernattningar i vardera riktningen. Den ena ofta på ett motorvägshotell strax utanför Kassel i Tyskland. Vid ett sådan tillfälle hade jag fortfarande den dåliga vanan att röka en del (vilket jag sedermera sedan länge tack och lov har slutat med). På kvällen satt jag på vårt rum och kopplade av med lite tv endast iklädd kallingar. Blev lite röksugen och att röka på rummet var det aldrig tal om. Visste att korridoren utanför rummet i ena riktningen ledde till en dörr mot baksidan av hotellet och tänkte att det är ju mörkt och ingen ser mig så jag går ut där och tar ett par bloss.
Sagt och gjort! Gick ut där i bara kallingar i sommarnatten och rökte. Men hade inte koll på att dörrstängaren drog igen dörren bakom mig. Fanns bara ett sätt att lösa problemet. En promenad runt hotellet till huvudentrén och så obesvärat som möjligt iklädd endast kallingar passera genom foajén förbi ett stort sällskap uppklädda män och kvinnor i kostym och långklänning (och det var inte lätt kan jag lova!!!) och vidare in i vår korridor för att banka på dörren så att hustrun (som undrade vart jag tagit vägen) släppte in mig. Inget mera röka den kvällen!!!!
Masse
Haha, Masse! flabb_flab Bästa att aldrig lämna i bara kallingarna flabb_flab
Drar mig till minnes en pinsam situation. För en många herrans år sen, var jag kallad till en anställningsintervju. Jag satt där i nervös väntan i foajen, tills en parant sekreterare, kom ut och meddelade att direktören tar emot nu.
Nervös och torr i mun, äntrar jag rummet och kraxar fram en hälsning, till den kostymklädde direktören, bakom sitt stora skrivbord.
Plötsligt känner jag ett motstånd, som att någon höll fast mig och sen ett otroligt brak! :eek:
Det visade sig att jag fastnat med min tröjärm i kanten på en jättelik anslagstavla, som släppte från sitt fäste och åkte i golvet. Ramen sprack och det virvlade papper i hela rummet :o
Jag började smått panikslagen att samla ihop papper och frågade vädjande till direktörn om jag fick gå ut och börja om. Vet inte om han uppfattade det dock, då han låg dubbelvikt över skrivbordet och gapskrattade!
Jag fick inte jobbet.
/Netwolf
Gick på en riktig "turist-mina" på Santotini, Kamari, 1998! Ni vet den klassiska "me fix only for you"! Ville ha fisk till middag och fick ett erbjudande av taverna-ägaren att han skulle ordna ett fisk-fat för två. Ok, tänkte vi, för en gångs skull! In kommer ett jättelikt uppläggningsfat med fisk och skaldjur som skulle mättat 8(!) personer. Jättegott och vi åt så mycket vi orkade..... matade kvarterets katter tills de låg bredvid bordet och "rapade" ;) men fick ändå lämna ca en tredjedel. Och notan ska vi bara glömma (den dyraste måltid vi någonsin ätit i Grekland)!!! Nå, den erfarenheten lärde mig en sak: gå ut i köket och bestäm själv vad du vill ha.
Alltså, efter den "smällen" går jag alltid ut i köket och talar om vad vi vill ha och får ett pris. Det bäddade i sin tur för en riktig pinsamhet! Trötta efter en dag på slingriga vägar på Karpathos ville vi ha färsk fisk. Åker självklart till Finniki och vår favorittaverna där. Går som vanligt ut i köket och vill ha en fin tsipoura (med tillbehör) att äta. De tsipoura som fanns var lite stora men plockar ut den minsta som visar sig väga 700 gr och får ett pris. "To much" säger jag och taverna-ägaren tror jag menar priset! (Det var ju vikten det handlade om!) Han slår av på priset men, trött i huvudet som jag är envisas jag med "to much"..... Fortsätter "budgivningen" ;) Till slut står ett gäng manliga bybor runt mig och "hejar på" i "prutningen".... Fattar inte själv förrän efteråt "språkförbistringen", tavernaägaren menade pris och jag vikt på fisken!!!
Nå, kan säga att den, alldeles underbara, fiskmiddagen blev väldigt billig!!
Catlady, något generad.....:o
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.