handdator

Visa fullständig version : En femveckors vintertur till Kreta 2016- 2017


Arne
2016-12-09, 14:34
Vinterresa till Kreta 2016-2017.

Vi har nu anlänt till Connect Hotel Arlanda. Det är fredag eftermiddag. I morgon förmiddag bär det så av till Arlanda. Efter planbyte i Athen ska vi anlända till Chania vid sextiden på lördagen. Vi flyger med Aegean.

Så hade det ånyo blivit dags att packa ränslarna inför vår femveckorsresa till Kreta. En vecka i Chania samt fyra veckor på sydkusten vid Paleochora och Studio 1 på Haris Hotel. Vi får betala inalles 350 € för fyra veckors boende i studion, el inkluderat. Städning en gång i veckan.

Detta är sjätte året i följd vi tillbringar vintermånaden på Kretas sydkust. Första gången år 2011 var den trivsamma terriern Elvis Valp på två månader. Nu är han en vuxenhund.

Vi fick dock ett nytt ärende på halsen denna vecka. I måndags hörde en spekulant av sig. Hon var intresserad av att köpa vårt stora tvåvånings radhus omfattande sex rum och kök. Den presumtive köparen hade ryktesvis hört att vi stod i begrepp att avyttra vårt radhus.

Sagt och gjort. Vi gav acceptans för att en mäklare från det Umeåbaserade mäklarföretaget Boporten fick besöka oss för att upprätta en värdering. Mäklarens värdering stannade på två Miljoner plus minus 50.000 Kronor. Vissa renoveringsbehov förelåg.

Mäklaren hade även ett förslag på bostad till oss. En nyrenoverad trea på 77 Kvadrat ute på Grubbe till pris av 1.995.000 kronor, i stabil HSB bostadsrättsförening från 1960-talet med stambytta hus. Hyran var generande låg på 3600 Kr per månad.

Vi accepterade genast och infann oss under fredagen den 2 December att underteckna köpehandlingarna på vår trea samt sammanträffade vi samtidigt med vår presumtiva köpare av vårt radhus. Köpehandlingar upprättades för vårt radhus.1.950.000 Sek.

Vår köpare ville dock att en besiktningsman skulle besöka vårt hus för genomgång av husets skick. Besiktningsmannen anlände onsdag den 7 December. Vi erhöllo besked från den presumtive köparen av vårt radhus under torsdagen. Efter genomgång av protokollet med besiktningsmannen gav köparen full acceptans och det redan undertecknade avtalet kunde fullföljas.

När vi vid sjutiden i afton anländer till Chania Airport väntar ägaren av vår lilla pension vid flyget att köra oss till Hanim Lounge, där vi ska bo ett par dagar innan bussturen över de vackra bergen ner till Paleochora och Haris Studios.
.
Nog om detta nu.

Så har vi Mars och April på oss att avveckla vår bostad, packa flyttkartonger etc etc. Vi får tillträde till bostadsrätten den 1 Februari, och den som ska flytta in i vårt radhus anländer först den 1 April. Tvenne månader passa oss likt handen i handsken att få skäligt rådrum för flyttbestyren efter hemkomsten från Kretaden 19 Januari.

Livet leka…

Arne och Birgitta

Mette
2016-12-09, 14:47
klapp_klap Tillykke grattis klapp_klap Hvor herligt for jer.

Nyd nu turen.

inkfish
2016-12-09, 15:01
Jag som egentligen inte alls ska boka något ännu men som surfar mer och mer flygbiljetter ... och så kommer er resa. Nu blir det svårt att stå emot! :o

Hoppas dock att ni får en bekväm resa i morgon! Kul att ni är på gång igen bye_bye

Ylva A
2016-12-09, 15:55
Vi gjorde motsvarande bostadsbyte för 6 år sedan. Det kändes skönt att slippa det stora huset. Lycka till. Nu kan ni njuta under era 5 veckor på SV Kreta. Det är bättre än Umeå tror
/ Jannis

Monica P
2016-12-09, 20:29
Jag hoppas ni får en fin tur och många möten med trevliga människor, för att inte tala om många goda måltider!

Som erfarna vinterturister har ni säkerligen packat med varma kläder i ränslarna. Den som aldrig genomlevt en snålkall och pinande vinterstorm i Grekland har inte en aning om hur det kan vara. Husen är byggda för sommar, helt klart.

Vi skaffade elmadrass i fjol, och den har varit gudomlig. Beroendeframkallande, faktiskt. Ha det bra!

Netwolf
2016-12-09, 22:40
Kul att ni är igång igen. Det blir som en julserie för oss alla varje år :)

inkfish
2016-12-09, 22:53
Kul att ni är igång igen. Det blir som en julserie för oss alla varje år :)

Arnes adventskalender :D

Masse
2016-12-09, 23:25
Grattis till bostadskonverteringen!!!! Så fantastiskt smidigt och härligt det låter. Gott när allting faller på plats så väl med ett bostadsbyte. Motsatsen finns gott om exempel på när affären strular, tillträdestiderna inte passar med varann osv. Men allt sådant slipper ni ju nu.

Och i förlängningen förmodar jag att ni nu ännu mera kan hänge er åt att njuta av vistelserna i Grekland utan funderingar på hur det är med boendet hemmavid.

Ser fram emot att läsa om många goa dagar i Pale!

Trevlig resa!
Masse

maji
2016-12-09, 23:38
Grattis till ert nya boende och ha en underbar semester på härliga Kreta
//majibye_bye

KR
2016-12-10, 03:20
Så gott att ni är på resande fot igen, det uppskattas i ett kylskåpsliknande Sverige!
//
KR

Alala
2016-12-10, 07:20
Efter en lite stormig tid här på Kalimera är det skönt att komma till en lugn hamn. Er årliga decembervisit på Kreta. Härligt!

Grattis angående smidig bostadsbyte. Det är ju alltid bra med lite omväxling, hoppas ni kommer att trivas.

Ha en bra resa till Chania!

/ Anne :)

Athanasia
2016-12-10, 15:42
Ha det underbart_B-anana

Arne
2016-12-10, 17:29
Anlände Athen Airport vid 17-tiden, lokal tid. Plus 18 grader och svag vind.
Vi sitta nu vid gate 23 i väntan på en försenad avgång till Chania.Senaste budet är 18.45.

Denna morgon inleddes med snöoväder över Arlandaområdet. Vi kommo oss iväg 35 minuter försenade. Bra flygmat ombord samt 36 cl vin, allt utan kostnad. Våra förbokade stolar vid nödutgångarna gjorde resan angenäm.


Nu återstår de 35 minuternas flygtur till Chania, där vår pensionatsägare möter upp för resan till vårt boende.

Livet leka alltfort

Arne och Birgitta

Netwolf
2016-12-11, 09:11
Hoppas ni kom fram inte allt för försenade! bye_bye

Arne
2016-12-11, 09:54
Söndag 11 December. Chania.

En vacker ehuru kylig morgon inleder. Fattiga tolv plusgrader klockan åtta denna morgon. Solen flöda dock från molnfri himmel. Vindstilla därtill.
Frukosten fick av förklarliga skäl intagas inomhus.

Allredan klockan sju denna morgon började kyrkklockorna att klämta vid kyrkan härintill.

Resan med Aegean från Athen Airport till Chania gick bra. Förvisso blev det ändock 45 minuters försening. I anledning av befarad fortsatt färjestrejk hade Aegean satt in ett extrastort plan, en Airbus 321-200 med plats för 201 passagerare. Nästintill fullsatt.

Efter 35 minuters färd landade vi i Chania klockan åtta på kvällen. Strul med bagaget medförde att vi fingo vänta 25 minuter på våra ränslar. Vår chaufför väntade troget tills vi fått ränslarna och körde oss ner till vår pension i Old Town, just intill den gamla vackra kyrkan. Vi skola bo här i trenne nätter a 40 € natten. Värme-AC ingår.

Efter att ha installerat oss i rummet vandrade vi de 50 metrarna ner till Cafenion i samma gränd att i den ljumma kvällen intaga varsin Ouzo. Cafenion var nästan helt fylld med gäster,men det lyckades oss dock finna ett litet hörnbord.Utetemperaturen var 16 grader klockan nio denna afton.

Så hem vid pass halv nio att natta oss efter denna resdag.

Något besök i den gamla vackra saluhallen blir det ej idag, detta enär saluhallen är stängd söndagar. Det får bli i morgon istället.

Nu idag vid halv elva har termometern svingat sig upp till 18 grader.
Vi avser att strax ta en promenad ut på byn att ta en förmiddagsfika på en uteservering i närområdet.

Arne och Birgitta

Alala
2016-12-11, 10:09
Förmiddagsfika på uteservering, det låter bra det! :p

/ Anne :)

inkfish
2016-12-11, 11:36
Smart att de satte in ett större plan pga strejken!

Låter som att ni har det jättefint. En av mina fb-vänner sände live uppifrån kastrot ovanför Megalo Chorio på Tilos igår. Han och en kompis grillade kycklinglår till lunch däruppe. Själv var han klädd i linne och kompisen i t-shirt!

Pratade med en god vän om detta och hon föreslog direkt att vi någon gång ska se till att äta jullunch däruppe. klapp_klap

Finns det något fint landmärke i Paleochora där ni skulle kunna ha julpicknick? Vilken taverna som helst kan säkert fixa ett matpaket åt er. :)

Arne
2016-12-12, 07:53
Måndag 12 December. Chania.

En varmare morgon denna måndag. Allredan klockan sju visade termometern på 17 grader i soluppgången. Det synes bli vackert väder även idag. Vi avser att vid elvatiden taga den korta promenaden upp till Old Market, den över hundra år gamla saluhallen,med en rent skulptural arkitektur.

Vi brukar sätta oss på den lilla cafenion i mitten av hallen att varsin Ouzo intaga. Då erhåller vi en mezetallrik icke av denna världen. Stekta lammkorvar, pastramiskinka, små tärningar med rökt ost. Till detta goda skivade tomater samt fefferoni. Enligt vårt förmenande en hel lunchmåltid.

Under gårdagens afton gick vi ner till hamnområdet att intaga middag på Taverna Kovoras, en mycket förnämlig restaurang med ett rikt utbud av goda rätter till facila priser. Den övervägande delen av gästerna voro grekfamiljer.

Birgitta valde en kycklingrätt med stark och god sås till. Arne ville ha en kycklingschnitzel med stark mushromsås därtill. Maten smakade väldigt gott och sköljdes ner med ett krus vitt. Notan landade på 27€. Med notan kom ett fat med sockerkaka indränkt i lag samt en terrin flygfotogen.

Till vår förvåning visade det sig att fotogenen faktiskt var drickbar,något densamma i normalläget icke är.

Längs hemvägen stannade vi till vid den lilla cafenion intill vårt pensionat att intaga varsin kopp grekkaffe med metaxa.

Lite bilder från gårdagen bifogas därest lyckan och tekniken står oss bi.Bilderna lägger vi in på Kalimeras Facebook.

Arne och Birgitta

Monica P
2016-12-12, 08:13
Haha, ni har blivit tillvanda vid flygfotogenen, kan det ha med de många flygturerna att göra? Själv minns jag med en viss fasa när vi traskade runt ön med Roussos som ville bli omvald till borgmästare, (och som inte blev det, tur för honom, otur för Kalymnos) och ideligen blev vi bjudna på husets eget vin eller liknande...bara att ta emot...det blev godare vartefter...väldigt kul sällskap när vi gått färdigt för dagen...

simetra
2016-12-12, 08:34
Lite bilder från gårdagen bifogas därest lyckan och tekniken står oss bi.Bilderna lägger vi in på Kalimeras Facebook.

Arne och Birgitta
Tack för god läsning! klapp_klap

...och vi andra som INTE är med där (...av en eller annan anledning) får med vår fantasi till hjälp måla upp våra egna bilder av er resa ;)bye_bye

Netwolf
2016-12-12, 08:55
Haha, ni har blivit tillvanda vid flygfotogenen, kan det ha med de många flygturerna att göra? Själv minns jag med en viss fasa när vi traskade runt ön med Roussos som ville bli omvald till borgmästare, (och som inte blev det, tur för honom, otur för Kalymnos) och ideligen blev vi bjudna på husets eget vin eller liknande...bara att ta emot...det blev godare vartefter...väldigt kul sällskap när vi gått färdigt för dagen...
http://www.animated-smileys.com/emoticons/animated-smileys-laughing-002.gif


...och vi andra som INTE är med där (...av en eller annan anledning) får med vår fantasi till hjälp måla upp våra egna bilder av er resa ;)bye_bye

Ja, det är lite synd. Antar att det beror på att Kalimeras bilduppladdningar är avstängda. Men Arne. Du har ju använt forumbilder.se tidigare. Kanske du kan använda det igen?

/Netwolf

inkfish
2016-12-12, 09:16
Det är tidsödande att sitta och ladda upp bilder på mer eller mindre långsamma uppkopplingar, det ska vi nog ha med i beräkningen.

simetra
2016-12-12, 09:51
Ja, det är lite synd. Antar att det beror på att Kalimeras bilduppladdningar är avstängda.

/Netwolfhttp://www.animated-smileys.com/emoticons/animated-smileys-laughing-002.gif
Vad jag menade var att det går ju lika bra liksom... som att läsa en bok utan bilder vilket ju de flesta gör :)

Det är tidsödande att sitta och ladda upp bilder på mer eller mindre långsamma uppkopplingar, det ska vi nog ha med i beräkningen.
Ja, var och en väljer vad de vill slösa sin tid på. Använder mig själv av PHOTOBUCKET där jag skapat många album hur lätt och snabbt som helst och som jag sedan länkat till via e-post och annat. Mottagarna kan sedan välja hur de vill se bilderna - en och en, som bildspel eller "view a story". Helt suveränt bra! klapp_klap Har även använt mig av enstaka bilder som jag lagt in här på forumet någon gång ibland. / Simetra bye_bye

marilene
2016-12-12, 09:55
Tack Arne och Birgitta för mycket trevlig läsning så här i juletid.
Jag går gärna in och kollar fotona på FB fast jag egentligen inte gillar FB. Ha det nu riktigt bra på älskade Kreta.

Marilene

Alala
2016-12-12, 10:16
I morse sa jag till min man när vi startade till jobbet att nu känner jag på mig att mörkret börjar tynga mig. Tycker att jag i år har klarat mig ganske bra. Så tack för att ni bidrar med lite mera värme och ljus än vad vi har här i alla fall. Skulle vara så fint att nångång resa till Grekland över julen. Den där ouzomezen i saluhallen skulle jag gärna smaka på.

Skall kolla Fb-bilderna.

/ Anne :)

inkfish
2016-12-12, 10:20
Simera - jag använde också photobucket i många år men har faktiskt gått över till imgur. Den är den användarvänligaste bildsajten jag stött på. (Nämner det för dem som kanske inte gillar photobucket eller har letat efter ett bra ställe att ladda upp sina bilder på).

Kalimera
2016-12-12, 14:38
Till vår förvåning visade det sig att fotogenen faktiskt var drickbar,något densamma i normalläget icke är.Ni ser, övning ger färdighet! :D

Härligt att följa er igen!

Helena S
2016-12-12, 22:47
Arnes adventskalender :D

Jag ska försöka läsa varje dags kalender framöver. Tack Arne! Ha en fantastisk semster! :rolleyes:

Helena S :)

Arne
2016-12-13, 08:03
Tisdag 13 December. Chania. Mot Paleochora.

Uppenbarligen har det regnat denna natt. Gatstenarna i gränden äro våta . sak samma med vårt balkongbord. Utetermometern visar nu vid åttatiden på svaga 15 grader,och någon sol finnes ej att skåda.

Under gårdagen erhöllo vi besked hemifrån att köparen av vårt radhus vederbörligen inbetalat handpenningen på i runda tal 200.000 Sek.
Vi själva betalade handpenningen på HSB-lägenheten redan den 7 December allt enligt avtalet.

Så gick vi ner till receptionen att betala för våra trenne nätter här på pensionatet. 40 € per natt är enligt vårt förmenande ett bra pris då det ingår AC samt daglig städning. Rummet är på 45 kvadrat och har en fin balkong. Det finnes fyra bäddar samt ett praktiskt duschrum med toalett.

Vi har därtill bokat fyra nätter från den 13 Januari i anledning av hemfärden den 17-e dito. Pensionatet heter Hanim Lounge

Pensionatet har såvitt vi kunnat erfara sex rum fördelade på tre våningsplan. Alla rum äro pietetsfullt renoverade. Kan bokas via Booking.com alternativt direkt till pensionatet.

Vid elvatiden igår tog vi den korta promenaden upp till den vackra saluhallen att intaga varsin lunchouzo med tillhörande mezetallrik. Åtta Euro kostade kalaset, men mezetallriken motsvarade en hel lunch för oss.

Slaktaren i butiken mittemot hade tydligen slintit med köttyxan och hade vänsterhanden i bandage. Tvenne fingrar var tejpade. Slaktaren hade dock inga problem med att hålla verksamheten igång.

En sång-och musikgrupp bestående av sex albanska ungdomar anlände till vår cafenion att bjuda underhållning. Gruppen var suveränt professionell, och erhöllo av oss fyra Euro i insamlingsbössan.

Besökarna i saluhallen voro nästan uteslutande greker.
Vi inhandlade ett stycke kryddig kretensisk ost i butiken just vid ingången. Osten skola mumsas på i studion nr 1 i Paleochora.

Vid pass halv två vandrade vi hemåt att siesta vila.

När klockan nalkades fem gick vi upp till Taverna Röda Cykeln att spisa middag. Birgitta fick sin tomatsoppa som hon så innerligt trånar efter vid besök i övärlden. Arne fick en helportion grekiska vällkryddade köttbullar med pommes.
Vi voro denna afton de enda matgästerna. En anmärkningsvärd scenförändring jämfört med söndagens välfyllda tavernor.

Tillsammans med ett krus vitt stannade notan på sexton Euro.
Vi gick hemåt i den varma kvällen att på rummet lyssna på nyheterna hemifrån samt sportnytt, innan det var nattardags.

Idag har vi klockan halv tolv förbokat Georges taxi att hämta upp oss och våra ränslar för den korta färden till bussterminalen i Chania. Bussen till Paleochora avgår 12.30 att forsla oss längs kustvägen via de igenbommade turistbyarna Kato Stalos, Ag Marina, Platanias och Geriani, taga oss fram till Maleme där det blir den vackra vägen över bergen ner till Paleochora. Beräknad ankomst Paleochora 14.30.

Vännen Flora har lovat ombesörja transporten till Haris Studios.

Lite bilder från gårdagen lägges in i Kalimeras Facebook

Livet leka

Arne och Birgitta

Netwolf
2016-12-13, 08:42
En sång-och musikgrupp bestående av sex albanska ungdomar anlände till vår cafenion att bjuda underhållning. Gruppen var suveränt professionell, och erhöllo av oss fyra Euro i insamlingsbössan.


Trevlig gest av er! :)

inkfish
2016-12-13, 09:57
Kikade på Hanim lounge nu - vilka fina studios! 40€ var då verkligen inget överpris. Ser ut att vara ett ställe med atmosfär.

Helena S - jag också! Julkalendern från Kreta är ett trevligt inslag varje förmiddag. :D

Alala
2016-12-13, 10:23
Det är ett måste att kika in i denna kalender varje dag! :D

/ Anne :)

inkfish
2016-12-13, 10:34
Skulle den dröja någon dag så ser jag framför mig hur öns internet har brakat ihop, Arne står och studsar som ett nervigt fullblod i en startbox utanför kommunkontoret för att få fatt på den tekniskt ansvariga medan Birgitta sitter och stickar och tar det med stoiskt lugn. :D

Masse
2016-12-13, 12:22
Skulle den dröja någon dag så ser jag framför mig hur öns internet har brakat ihop, Arne står och studsar som ett nervigt fullblod i en startbox utanför kommunkontoret för att få fatt på den tekniskt ansvariga medan Birgitta sitter och stickar och tar det med stoiskt lugn. :D


Ha ha!!! Den var go!

inkfish
2016-12-13, 14:23
Masse fb_gilla

Fast jag har lite inside i form av sms från Birgitta under åren, när tekniken fallerat för plikttrogne rapportören Arne. :D

yannis
2016-12-13, 14:24
Skulle den dröja någon dag så ser jag framför mig hur öns internet har brakat ihop, Arne står och studsar som ett nervigt fullblod i en startbox utanför kommunkontoret för att få fatt på den tekniskt ansvariga medan Birgitta sitter och stickar och tar det med stoiskt lugn. :D

Hur kunde du gissa å rätt Inkan? Och nu har jag fått bud på att sticka en halsduk till Raina i receptionen på Hanim. Jag blir så glad när jag får nåt att sticka!

För övrigt var det nästan med sorg vi åkte från vår studio, Lonicera på Hanim Lounge. Det är så hemtrevligt. Samt att allt är så nära. Tavernor, apotek och minimarket. Samt trevlig personal och taxichaufför. Och ett bra pris även om det är i lågsäsong. Men vi kommer tillbaks i 4 nätter i januari.

Birgitta.

inkfish
2016-12-13, 14:29
Det är lätt att gissa rätt Birgitta, jag minns ju t ex dina sms när du hade glömt koden till bredbandet på Skäret. Färjeturerna är ju glesa så Arne var startsnabbare än Usain Bolt när det gällde att komma med färjan för att kunna åka hem och hämta lappen med koden. :D

Så ni fick kaprifolstudion. Den såg verkligen fin ut - och gigantisk!

kari
2016-12-13, 15:22
Kikade på Hanim lounge nu - vilka fina studios! 40€ var då verkligen inget överpris. Ser ut att vara ett ställe med atmosfär.

Helena S - jag också! Julkalendern från Kreta är ett trevligt inslag varje förmiddag. :D

Vi har bare "nesten" bodd der;)
Likevel kan jeg rose dem "opp i skyene" for spesielt god service:D

Vi hadde bestilt Hanim Lounge for noen år siden,
Noen dager før vi skulle reise til Chania fikk jeg en mail fra dem.

De ville informere om at de var påbegynt gravearbeid i gaten, de visste ikke hverken hvor mye det skulle graves, eller hvor lang tid arbeidet ville pågå..
Så om vi ville, kunne vi kostnadsfritt avbestille! (fristen var ute på booking.com)
- siden vi ikke er A-mennesker, og gjerne ville sove litt lenger enn til kl 7, avbestilte jeg...
Jeg takket selvsagt for utmerket service:)
- fikk hyggelig svar, de forsto oss godt.
Ikke nok med det, men vi ble invitert på kaffe!
"- kom gjerne innom på kaffe, det ville være så koselig å hilse på deg/dere"

Jeg t r o r dette er litt over "gjennomsnittet" og at det sier "alt" om stedet fb_gilla

inkfish
2016-12-13, 15:26
Kari Vilken service! fb_gilla

Ylva A
2016-12-13, 15:54
Ni åker till södra Kreta och vi lämnar! Ni har väl varma kläder med er, för nu blir det blåsigt och kallt? Men vid värmen vid KKE:s brasa och med varm rakómello får ni nog upp värmen hoppas
/ Jannis och önskar er varmare väder och goda dagar i er favoritby.

Kalimera
2016-12-13, 19:38
Tack för tips om Hanim Lounge! Det måste jag kolla upp!

Grattis till försäljningen av huset. klapp_klap

Arne
2016-12-14, 08:45
Onsdag 14 December. Haris Studios,Paleochora.

En vacker morgon här i Paleochora. Den fina soluppgången över havet kunna vi aldrig se oss mätta på. Dock var det en kylig och blåsig morgon med svaga 13 grader utomhus klockan åtta.

Under gårdagen vid pass 11.30 anlände George med sin taxi att köra oss till bussterminalen i Chania. Färdbiljetter inhandlades a 8,3 € pp enkel resa. Bussen avgick 12,45 och tog oss via gamla kustvägen till Maleme där vi for längs vägen över de vackra bergen, dalarna och ravinerna. Ju mer vi nalkades Paleochora, dess vackrare blev vädret.

Hotellstäderskan Gina väntade vid bussfiket i Paleochora att forsla oss och våra ränslar till Haris Studios. Vi blev tilldelade studio nr tre.
In med ränslarna att oss installera. Vid femtiden upp till W.E Café att spisa middag. Det fick bli varsin god omelett med bacon samt ett krus vitt.
Notan stannade på blygsamma 12 €.

På W.E hälsade vi på personalen samt Partisanen och en annan bybo.Strax därefter anlände Paul (Pollebosse) Paul bor här på Haris, men ska imorgon avresa till Chania.

Efter en lång tid av samvaro med Paul gick vi åter till vår studio att lyssna på kvällsekot samt sportnytt. De hemifrån medbringade flugfångarna anbringades i studion. Den gamla hederliga sorten där man drar ut en lång klibbig brungul remsa samt anbringar i taket.

Det är gott om enerverande flugor här.

Det blev glada skratt när Arne för en vecka sedan hemmavid var i butik att inhandla ett par paket flugfångare. Flugfångare?? Så här års?? Och minus elva ute?? Alltnog, Arne fick sina paket med flugfångare till slut…

Nu skola vi så strax gå upp till W.E att umgås med vännerna samt ska Arne upp till förrådet på Yorgos Hotel att hämta vår väska med förnödenheter vi har förrådsförvarat sedan flera år tillbaka. Väskan har med åren blivit alltmer innehållsrik. Skarvsladdar, adventsstake, Birgittas sköna pläd samt den lilla värmefläkten att hålla fukten borta i studion samt god värme oss giva.

Lite bilder från gårdagen lägga vi in på Kalimeras Facebooksida.


Arne och Birgitta

inkfish
2016-12-14, 09:15
Det blev glada skratt när Arne för en vecka sedan hemmavid var i butik att inhandla ett par paket flugfångare. Flugfångare?? Så här års?? Och minus elva ute?? Alltnog, Arne fick sina paket med flugfångare till slut…



Hahaha!

(Funkar inte flabb-smileyn längre? :confused:)

Alala
2016-12-14, 10:24
Överraskande innehåll i dagens lucka. Flugfångare. :D Säkert fint att vara i Paleochora, hoppas ni får soliga dagar!

/ Anne :)

yannis
2016-12-14, 14:13
Jag har dock ett litet dilemma.
Arne inhandlade en ny ute och innetermometer för årets resa på Kjell & Company (gubbstället). Tydligen innehåller den även en klocka samt VÄCKARE!!!!!!
Efter inköp av små batterier har klockan ringt klockan 02.24 i tre nätter. I fem minuter. Maken vaknar inte. MEN JAG! I natt kunde jag inte sova mellan kl 02.00 och 04.00. Om det händer i natt kastar jag den i havet utanför oss.

Kan man begära skilsmässa om dylikt?

Birgitta.

Arne
2016-12-14, 14:35
I sig går det bra att skilsmässa begära. Enär jag dock trives så bra med Hustru Birgitta skulle jag ändock drista mig att erbjuda uttag av batterierna var afton så friden ånyo kunna sig lägra....

Arne

inkfish
2016-12-14, 16:47
Men kom igen nu Arne, med din image som teknikfixare av rang måste du väl kunna ställa om larmet? :D


Mvh hon som kasserade en golvlampa häromdagen för att hon inte kom åt att byta glödlampa, och istället åkte till Ikea och köpte en ny lampa Ang_elx

Skilsmässa låter för övrigt inte som en bra lösning, två rum är dyrare än ett.

Arne
2016-12-15, 08:02
Torsdag 15 December. Haris Studios, Paleochora.

Återigen en mycket vacker morgon med en soluppgång icke av denna världen. Utetemperaturen visar nu klockan åttapå 15,6 grader och det är i princip vindstilla.Havet ligga blankt och kustfärjan Samaria puttrade ut prick klockan åtta i riktning mot Ag Roumeli.

Under gårdagens förmiddag kom Gina ner till vår studio med vår övervintrarväska innehållande för oss oumbärliga prylar för vintermånaden här på sydkusten.
Den sjuarmade adventsstaken monterades samt anbringades även lite övrig julpynt. Birgittas varma och sköna pläd kom väl till passunder gårdagens hårda vindar uppe på W.E Café.

Arne tog en promenad i blåsten att på INKA inhandla diverse viktualier. Utanför byns polisstation satt polischefen tillsammans med polissergeanten att i solen dricka förmidagskaffe. Arne inviterades till en kopp. Polischefen noterade att den den kommande månaden mera troligt icke skulle ske någon olaga jakt i byn…

Så tillbaka till studion att lämpa in varorna i kylen samt därefter stega upp till Birgitta som väntade uppe på W.E.

Vi fick besked av Haris att vår favorittaverna, Odyssevs, invid strandpromenaden hade öppet. Pizzerian med den vedeldade ugnen och de enastående goda pizzorna.

Efter skön siestavila var det så dags att vid femtiden ge oss ut på en promenad i den hårda vinden att besöka Odyssevs för att spisa middag.
Vi valde en pizza med salami och lite annan fyllning att dela på. Pizzan smakade mycket bra och vi läto oss väl smaka. Vi hade ett bord just intill den varma och sköna kaminen. Förutom oss två var det bara en ytterligare matgäst.

Förvisso kom det en strid ström greker att hämta sina förbeställda pizzor enligt Take awayprincipen. Vår nota stannade på blygsamma 11 € inklusive ett krus vitt.

Vid sjutiden vankade vi hemåt i gränderna. Vinden var nu i avtagande, och det bådade gott inför torsdagen. Den oljetanker som det senaste dygnet sökt lä i Paleochorabukten avseglade vid sextiden mot okänt mål´.

Lite bilder från gårdagen lägger vi in på Kalimeras Facebooksida.

Arne och Birgitta


Utdrag ur en trettonårings skoluppsats på temat ”Vad jag gjorde i söndags”

Först följde jag med far och mor till kyrkan att lyssna på gudstjänsten.
Vi hade inte mer än kommit in i kyrkan när alla ropade ”Stå upp för Herren”
Efter gudstjänsten gick vi lite försenade ner till fotbollsarenan för att se IK Brage ta emot Kalmar FF. Vi hade inte mer än kommit in på läktaren förrän alla ropade ”Sitt ner för Djävulen”

Kajja
2016-12-15, 08:31
...och senare på kvällen ropade mor
"herre jisses, gå nu och lägg dig!!" :D:D..eller?!

Tack för lucka nr.15! :)
Jag kan tänka mig lite hur ni har det för jag kommer ihåg
vissa bilder från förra året. Haris studios googlade jag på
och det ser verkligen mysigt ut.
Icke utövare av Facebook, som sagt.
Ha det fortsatt underbart!

/Kajjabye_bye

inkfish
2016-12-15, 09:51
Men den stora frågan är ju - vaknade Birgitta 02.24 även i natt? ;)

Arne
2016-12-15, 10:05
Nix, termometern var inlindad i min jacka samt stuvad in i ett köksskåp!!

Arne

Alala
2016-12-15, 10:28
Nix, termometern var inlindad i min jacka samt stuvad in i ett köksskåp!!

Arne

Fint att en lösning hittades. :D

Tack för dagens lucka. Ha det fint!

/ Anne :)

inkfish
2016-12-15, 13:23
Nix, termometern var inlindad i min jacka samt stuvad in i ett köksskåp!!

Arne


Hahaha! Det var ju också en lösning :D:D

Påminner om när jag köpt en leksaksmus till dåvarande katterna, musen pep med hjälp av ett chip i nacken. Det var bara det att det inte gick att få tyst på den, den och pep och pep till och med när jag dränkte den i en hink vatten (under katternas nyfikna överinseende) och gick lös på den med hammare.

Till slut fick jag linda in den och stoppa undan den enligt din modell tills den gav upp anden :o

yannis
2016-12-15, 15:20
Men den stora frågan är ju - vaknade Birgitta 02.24 även i natt? ;)

Jag hade slagit termometern mot bordet den natten. Hjälpte inte. Jag hade även tankar på att gå och kasta den i havet 30 meter utanför vår studio. Då dog den för den natten. Inte en natt till!!!!

Teknikens under är kanske underbar. Men vissa begränsningar finns för att jag inte ska ta kontakt med E. Pries Rassmussen på Christiansö utanför Bornholm för annulering av vårt äktenskap.

Birgitta.

inkfish
2016-12-15, 15:27
Hehe ;)

Thoper
2016-12-15, 17:59
Jag har dock ett litet dilemma.
Arne inhandlade en ny ute och innetermometer för årets resa på Kjell & Company (gubbstället). Tydligen innehåller den även en klocka samt VÄCKARE!!!!!!
Efter inköp av små batterier har klockan ringt klockan 02.24 i tre nätter. I fem minuter. Maken vaknar inte. MEN JAG! I natt kunde jag inte sova mellan kl 02.00 och 04.00. Om det händer i natt kastar jag den i havet utanför oss.

Kan man begära skilsmässa om dylikt?

Birgitta.

Men om det finns väckningsfunktion, så kan man väl ställa in tiden, och framför allt stänga av den?:confused::confused::confused:

inkfish
2016-12-15, 18:34
Birgitta - om det är en Rubicson för 99 så har jag hittat manualen. Svenska på sidan 6.

https://www.kjell.com/se/.mvc/Document/File?id=c63114a4-8183-491d-9201-a69c010630b6

:)

Thoper
2016-12-15, 18:56
Birgitta - om det är en Rubicson för 99 så har jag hittat manualen. Svenska på sidan 6.

https://www.kjell.com/se/.mvc/Document/File?id=c63114a4-8183-491d-9201-a69c010630b6

:)

fb_gilla

Kalimera
2016-12-15, 20:15
Utanför byns polisstation satt polischefen tillsammans med polissergeanten att i solen dricka förmidagskaffe. Arne inviterades till en kopp. Polischefen noterade att den den kommande månaden mera troligt icke skulle ske någon olaga jakt i byn…:D

Har ni sett någon gråhäger förresten?

Arne
2016-12-16, 08:32
Fredag 16 December. Haris Studios, Paleochora.

Lite varmare ute denna morgon. Termometern visar nu klockan halv åtta på 16,8 grader och solen flödar.Endast några få höghöjdsmoln att skåda uppe över de höga och snöhöljda bergen i fjärran.
Det är därtill i princip vindstilla. Intet mera kunna begäras.

Vid lunchtid under gårdagen anlände det Holländska paret till Haris att taga in på studio nr 2. Kvinnan är rullstolsburen. Vi har träffat paret redan förra vintern. Paret ska bo här under resten av December.

Echaterine har denna vecka varit på ett seminarium här i Paleochora. Det är hotellägarna som bekostar denna utbildning för sin personal. Seminariet innehåller historia från Kreta och Paleochora allt från forntid till nutid via alla krigen och ockupationerna av främmande makter.

Det är ett heltäckande program som sträcker sig över mat, kultur samt seder och bruk i det grekiska samhället. Utbildningen sker på betald arbetstid och är mäkta populär bland deltagarna.

Echaterine anlände under gårdagen att lämna över de tvenne blomkrukorna med amaryllislökar vi lämnade här vid vårt Novemberbesök. Nu spirar begynnande stänglar att vackra blommor till julen bjuda. Därtill förärades vi en flaska Ouzo 12 samt en påse med lyxgodis.

Efter siestavilan stegade vi upp till W.E Café att spisa middag. Stamgästerna sutto på sina invanda platser att ständigt diskutera olika spörsmål.

Birgitta hade hos Echaterine förbeställt bakad potatis med knaperstekt bacon. Arne fick sin goda kryddiga köttfärsbiff. Notan landade på blygsamma 12 €.

Den fina gjutjärnskaminen på W.E hade under onsdagens afton haft vissa problem med rökgaserna. En hantverkare var under gårdagen på besök att ordna till sagda kamin. Det visade sig fungera och Echaterine kunde baka potatisar i kaminens ugn.

Lägg till detta att det hela aftonen var varmt och skönt på W.E till gästernas glädje. Det brukar vid sextiden eljest bliva en smula kyligt utan kaminens goda stugvärme.

Frågan om Hägern nu. Vid vårt tvåveckorsbesök här i November, då hade en gråhäger anlänt till klipporna här nedanför. Dock har vi nu i December ännu icke haft förmånen av ett hägerbesök.

Lite bilder från gårdagen lägges så strax in på Kalimeras Facebooksida.

Och till Inkfish. Gud ske lov och pris att du hittade bruksanvisningen till vår termometer så att vi kunna få slut på de nattliga väckarsignalerna…

Arne och Birgitta

Kalimera
2016-12-16, 11:58
Frågan om Hägern nu. Vid vårt tvåveckorsbesök här i November, då hade en gråhäger anlänt till klipporna här nedanför. Dock har vi nu i December ännu icke haft förmånen av ett hägerbesök.Den dyker nog snart upp nu när ni har kommit, ni som är gråhägrarnas beskyddare. flabb_flab

inkfish
2016-12-16, 12:29
Hoppas ni får tyst på väckaren nu då! :)

Helena S
2016-12-16, 23:01
Birgitta - om det är en Rubicson för 99 så har jag hittat manualen. Svenska på sidan 6.

https://www.kjell.com/se/.mvc/Document/File?id=c63114a4-8183-491d-9201-a69c010630b6

:)

Kan detta ha räddat äktenskapet? Bra gjort, Inkfish klapp_klap

Härligt att läsa upplevelser från Kreta!

Helena S :)

yannis
2016-12-17, 05:48
Jag säger bara en sak: D....a klocktermometer!!!!!!!!!

Birgitta.

Arne
2016-12-17, 08:31
Lördag 17 December. Haris Studios, Paleochora.

En bister morgon med fattiga elva grader nu klockan åtta. Icke en skymt av någon vacker soluppgång denna morgon. Hårda vindar under natten, men nu börjar det lugna ner sig. Sopbilen kom sent idag, först vid åttatiden.

Inne i vår ombonade studio har vi det dock varmt och skönt med 22 grader.

Under gårdagen fick det vid pass halv elva bli promenaden upp till W.E att umgås med övriga gäster samt stammisarna ur lokalbefolkningen.

Efter siestavilan tog vi så vid fyratiden promenaden ner till centrum att spisa middag på Taverna Inochous. Marianne som driver tavernan föreslog diverse rätter. Menyn är ju en smula utglesad så här års. Det var varmt och skönt på tavernan, där elden sprakade i den vackra gjutjärnskaminen. Byns gubbar sutto vid sitt stambord att idka kortspel samt läppja på sina glas med Raki under ivrigt konverserande.

I väntan på maten, vi hade beställt Apaki, stegade Arne ner den korta turen till INKA att inhandla viktualier. Just utanför grönsaksbutiken hade det emellertid uppstått en vattenläcka.. Fyra VA-arbetare, en arbetsledare, samt därtill en traktorförare med grävaggregat voro ivrigt syselsatta med att läckan laga.

Brandkåren hade därtill anlänt med en tankbil där de i centrum boende kunde komma att fylla sina ämbar med dricksvatten.

KKP-fiket var stängt,men det fanns stolar och bord såväl inne som ute.
Kantänka KKP har öppet kvällstid?

Maten smakade som alltid hos Marianne utmärkt. Notan landade på 14 € inklusive ett krus vitt. Med notan följde ett bjudkrus Raki, densamma var faktiskt nästan drickbar.

Hemåt vid sjutiden i den hårda vinden. Icke något regn dock, och det tackade vi för. Vi avrundade kvällen på W.E att umgås med Echaterine och hennes trivsamma hundar.

Lite bilder från gårdagen lägges in i Kalimeras Facebook.

Arne och Birgitta

Alala
2016-12-17, 09:51
Jag säger bara en sak: D....a klocktermometer!!!!!!!!!

Birgitta.

Ojdå, fortfarande problem? :eek:

Av bilderna på Facebook ser jag att amaryllisarna är på god väg. fb_gilla

/ Anne :)

Kalimera
2016-12-17, 11:22
Med notan följde ett bjudkrus Raki, densamma var faktiskt nästan drickbar.Ni ser, nu vänder det! flabb_flab

inkfish
2016-12-17, 11:34
Jag säger bara en sak: D....a klocktermometer!!!!!!!!!

Birgitta.

Men vad tusan, var det inte rätt manual?

Nog för att ni brukar vakna tidigt men även ni har väl en gräns ;):D

yannis
2016-12-17, 13:54
Jo det var rätt manual. Men det står inte hur man kan stänga av väckaren FÖR ALLTID. Ge mig ett råd Inkan.

Birgitta, som inte vågar slänga termometern i havet. Än....... Arne gillar den.

inkfish
2016-12-17, 14:00
Hm ... det står att knapp 3 och 5 aktiverar resp alarm. Frågan är om det hjälper att ställa det larm som nu står på 02.24 på t ex 07.00 och sedan låta bli att aktivera det med knappen intill?

inkfish
2016-12-17, 14:03
Något helt annat: den 9 dec startade ni den här tråden, alltså 8 dagar sedan. Just nu har den 5111 visningar. Det blir alltså 639 visningar om dagen!

Helt otroligt vilka publikdragare ni är. fb_gilla

Netwolf
2016-12-17, 15:26
Helt otroligt vilka publikdragare ni är. fb_gilla
Kan bara hålla med! :)

yannis
2016-12-17, 16:51
Hm ... det står att knapp 3 och 5 aktiverar resp alarm. Frågan är om det hjälper att ställa det larm som nu står på 02.24 på t ex 07.00 och sedan låta bli att aktivera det med knappen intill?

Bägge batterierna är nu borttagna över natten. Termometern i Arnes väska. Kanske jag får sova inatt.

Birgitta.

Arne
2016-12-18, 08:16
Söndag 18 December. Haris Studios, Paleochora.

Oj så vacker morgon. Allredan vid klockan sju visade termometern på 12, 5 grader och den vackra soluppgången infann sig. Stigen upp ur det Libyska Havet. Under natten var det kraftig blåst här. Dock hava vinden nu avtagit.

Denna morgon erhöllo vi ett mail från Echaterine vari hon undrade om vi skulle spisa middag på W.E denna söndagsafton. Echaterine skulle arbeta på W.E från klockan femton denna dag. Vi nappade genast och beställde mat som följer; Arne ville ha Keftedes med välfriterad pommes, och Birgitta önskade sig bakad potatis med knaperstekt Bacon. Inga problem.

Echaterine skulle även medbringa ett par bitar hemlagad sockerkaka till Birgitta.

Denna natt förflöt i lugnets tecken enär Arne för husfridens skull tagit ur batterierna från termometern… Intet elakt alarm infann sig i nattens sena timme.

Under gårdagens förmiddag gick vi upp till W.E att umgås med övriga gäster och personalen. Servitrisen som vikarierar för Echaterine hade gott om tid att besvara våra spörsmål. Vi frågade om den grekiska krisen. Servitrisen lät förmäla att en av hennes bekanta arbetar vid Kustbevakningen här i Paleochora. Mannen hade i Juni 2015 fått sin lön sänkt med 33 procent, från 1200 € per månad till 800 dito.

Enligt servitrisen var det många inom offentlig förvaltning som fått se sina löner sänkta med betydande belopp. Därtill ska läggas väsentligt höjda priser på el och uppvärmning liksom alkohol och brännolja. Fastighetsskatterna har samtidigt höjts högst väsentligt liksom hyrorna.

Vi gladdes extra över att under gårdagen emottaga ett julkort från Kalimeravänner hemmavid. Phia och Tony. Vi tackar och bockar.

Efter siestvilan gingo vi ånyo upp till W.E att umgås med övriga gäster.
Det var dock kyligt ute med cirka 10 grader, men den sköna värmen från kaminen gjorde att tillvaron kändes angenäm.

Lite bilder från gårdagen lägges så strax in i Kalimeras Facebook.

Arne och Birgitta.

Nu med 15 graders temperatur ute och strålande sol.

Alala
2016-12-18, 08:28
Så bra att ni hade en lugn natt. :)

Förstår att ni trivs, fina bilder på facebook. Extra trevligt med adventljusstaken, ni är ju som hemma. fb_gilla

Ha det fint!

/ Anne :)

Arne
2016-12-19, 08:12
Måndag 19 December. Haris Studios, Paleochora.

Återigen en formidabelt vacker morgon. Lite vind, men densamma stör icke. Sol från klar himmel och svaga vågor. Allredan klockan åtta visade utetermometern på 14,8 grader och den sköna solen värmde på vår altan.

Vi saknar dock en studiokatt, men uppenbarligen finnes en dylik i närområdet. Detta eftersom maten i vår doggybag alltid försvinner i nattens mörka timmar.

Idag ska Arne taga promenaden ner till byn att dels plundra Bankomaten på en sedelbunt, dels gå ner till INKA vid norra stranden att inhandla viktualier. Så får det bli en tur till klädesbutiken vid huvudgatan att inhandla en packe näsdukar.

Arnes snuva har demolerat de hemifrån medtagna näsdukarna. Vi har under denna morgon nödtvättat de sorgliga näsdukarna med hjälp av Y-3,men resultatet blir nog ej så bra. Näsdukarna hänga nu på tork ute på altanen.

Under gårdagen gick vi upp till W.E att umgås med övriga gäster. Gjutjärnskaminen gav god och ombonad värme i lokalen.

Efter lång siestavila upp till Echaterine att spisa middag. Birgitta erhöll sin bakpotatis med knaperstekt bacon. Till Arnes förtjusning hade Echaterine svängt vägen förbi byns slaktare att inhandla ett parti ungnötlever. Lycka! Lever är en av Arnes absoluta favoriter. Dessvärre även hundarnas… Båda jyckarna sutto som klistrade invid Arnes stol att med hungriga ögon iakttaga de goda leverbitarna.

Portionen var emellertid så stor att det även räckte till för hundarna att få sig varsitt skrovmål god lever.

Notan stannade på mycket blygsamma 14 €. Med notan följde en bjudterrin av Echaterines varma Melloraki. Så ner att uppsöka studion för att lyssna på kvällsnyheterna samt sportnytt.

Arne hade under dagen fixat till en VPN-tunnnel till en Malmöbaserad server, vilket innebär att vi nu via våra laptops kunna se såväl TV 1, 2 och Tv 4 i direktsändning. Kostnad 400 Sek per år.
Den gratistjänst som finnes är icke att rekommendera enär densamma slöar ner trafiken högst väsentligt.

Lite bilder från gårdagen samt denna morgons soluppgång ligga så strax inne på Kalimeras Facebooksida.

Arne och Birgitta

inkfish
2016-12-19, 11:27
Var väckningsfunktionen nollställd när ni satte i batterierna igen?

Kalimera
2016-12-19, 11:28
Arne hade under dagen fixat till en VPN-tunnnel till en Malmöbaserad server, vilket innebär att vi nu via våra laptops kunna se såväl TV 1, 2 och Tv 4 i direktsändning. Kostnad 400 Sek per år.Smart! Då kan ni kolla Kalle Anka på julafton. klapp_klap

inkfish
2016-12-19, 11:35
Smart! Då kan ni kolla Kalle Anka på julafton. klapp_klap

:D:D:D

yannis
2016-12-19, 13:23
Ja. Kalle Anka har jag nog sett under mina 67 levnadsålder. Men det finns annat som jag tycker är intressant.

På tal om levnadsålder. Det är konstigt att när man når 60 år drabbas man alltid av diverse sjukdomar. När jag blev 60 år hade jag aldrig hamnat på sjukhus, förutom på BB.. Sen blev det en diverse turer.

Nu är vi förkylda med hosta. Troligen för att vi frotteras med med människor i högre grad. Ryggonten härrör sig från jobbet på posten.

Och som vanligt! Jag får urinvägsinfektion när jag kommer till Grekland. Arne har nu varit till Farmacia här i Paleochora. Läser på internet att det är vanligt hos "medelålders damer".

Det påminner mig om den fantastiska anekdot (sanning) som Janne skrev om för många år sedan. Då han tog över sjukstugan för ett tag. Var det på Korfu, Janne? Det var på tågluffartiden. Den bästa du har skrivit!!!!

irgitta.

Arne
2016-12-19, 13:24
Måndag 19 December. Second opinion.

I snålblåsten tog Arne promenaden denna förmiddag ner till Bankomaten att densamma plundra på 400 €. Därefter ner till INKA att viktualier inhandla. En helflaska rödvin att tillverka glögg med. Vi medförde hemifrån en påse goda glöggkryddor att spetsa rödvinet med. Kryddorna samt rödvinet fingo koka samman ett antal minuter, och stå nu att svalna.

Det varma och vackra vädret har nu till Paleochora återvänt. 16 grader ute och solen flöda. Dock är vinden alltfort småelak och giva kyla utanför solens räckvidd.

Lite bilder från denna dag ligga så strax inne i Kalimeras Facebook.

Arne och Birgitta

Kalimera
2016-12-19, 14:57
Det påminner mig om den fantastiska anekdot (sanning) som Janne skrev om för många år sedan. Då han tog över sjukstugan för ett tag. Var det på Korfu, Janne? Det var på tågluffartiden. Den bästa du har skrivit!!!!Ja, det var en galen historia. :D

Den finns att läsa här. (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=21820)

yannis
2016-12-19, 15:34
Ja, det var en galen historia. :D

Den finns att läsa här. (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=21820)

Jag bara älskar den historien! Och det är blanka livet.
Läser den om och om igen. Skrattar. Framför allt skulle jag vilja vara med på den läkarmottagningen. Och se dina svettningar. Du är go du, Janne!

Birgitta (som även minns dina andra "anekdoter" på forumet).

Ayelet
2016-12-19, 22:41
Hoppas att ni kryar på er snabbt!

Nu är vi förkylda med hosta. Troligen för att vi frotteras med med människor i högre grad.
Birgitta.

Arne
2016-12-20, 07:39
Tisdag 20 December. Haris, Paleochora.

En vacker ehuru en smula kylslagen morgon. Fattiga 11,8 grader nu klockan åtta. Vid halv åtta anlände kustfärjan till Paleochora för att prick klockan åtta avgå längs kusten mot Ag Roumeli

Efter den sköna siestavilan gick vi ånyo upp till W.E Café att umgås samt spisa middag. Kretaborna för hela tiden ett resonemang om den kyliga väderleken. Enligt kretensarna är det minst fem grader kyligare än det så här års borde vara.

Vindar från norr sveper ner över Kreta och orsakar det kyliga vädret. Många saknar de ekonomiska möjligheterna att värma upp sina bostäder, och har en huttrande tillvaro insvepta i filtar och vinterjackor i sina hem.

Byns Tavernor eldar dock i sina kaminer, och där sprider sig den goda stugvärmen,
gästerna till glädje och trevnad. Veden som används är från gamla olivträd som kapats upp i lämpliga längder. Denna ved har ett mycket högt bränslevärde. Tre kubikmeter kostar enligt Haris 100 €, och brukar räcka hela vintersäsongen.

Kvällens middag fick bli potatismos med bacon för Birgitta samt köttbullar till Arne. Hemtillverkad potatismos av Echaterines recept smakar alltid väldigt gott. Notan stannade på blygsamma elva Euro.

Det holländska paret, med kvinnan i rullstol , sitter alltid vid ett utebord nedanför W.E. Det skulle mera troligt vara tämligen besvärligt att baxa upp kvinnan i rullstolen till W.E-s innedel. Paret förefaller dock icke besväras av den kyliga kvällsluften.

Nu skola vi så strax provsmaka gårdagens hemtillverkade julglögg på bas av lokalt rödvin och hemifrån medbringade glöggkryddor.

Lite bilder från gårdagsaftonen samt denna dags morgon äro nu inlagda i Kalimeras Facebookforum.

Vinden är nu vid niotiden svag och utetemperaturen har segat sig upp till 12,5 grader.

Arne och Birgitta

Alala
2016-12-20, 10:22
Hoppas er glögg var värmande och god. Hälsningar från Tallinn, undrar om ni hann dit alls i år? Själv kom jag hem igår från en arbetsresa dit och hann inte besöka julmarknaden i år. Tyvärr fick ju detta med julmarknad en sorgkant på grund av händelserna i Berlin.

Tack för rapporterna!

/ Anne :)

Kalimera
2016-12-20, 19:52
Vinden är nu vid niotiden svag och utetemperaturen har segat sig upp till 12,5 grader.Tycker ni också att det är kallare än andra år ni varit där?

Vi har runt 10 grader kallare än ni, men ingen snö.

Arne
2016-12-21, 07:53
Onsdag 21 December. Haris, Paleochora.

Icke någon soluppgång att skymta denna morgon. Termometern visar 13,8 grader nu klockan åtta på morgonen. Blygrå moln svävar över de höga bergen i fjärran. Det blåser ute, men i måttlig styrka.

På Jannes direkta fråga kunna vi konstatera att temperaturen denna vinterresa säkerligen med fem-sex grader understiger det vi eljest är vana vid här i Paleochora under vintern.

Gårdagens förmiddag tillbringade vi som vanligt på W.E invid den varma och sköna kaminen. Yorgos svarade för att mata kaminen med vedträn i erforderlig omfattning, samt hjälpte han även till med servering och avdukning. En duktig kille som väl framöver ska ta över verksamheten när Haris och Flora drar sig tillbaka att njuta sitt ”Otium Cum Dignitate”

Efter siestavilan gingo vi åter upp till W.E att samtala med Echaterine som hade eftermiddagsskiftet. Echaterine hade för en vecka sedan i Chania inhandlat ett par läckra kängor av fabrikat Salomon. Birgitta fick provgå dessa fina vandringskängor, och fann genast tycke för dem.
Enär Echaterine under onsdagen skulle fara på förrättning till Chania skickade vi med 150 € så att Birgitta skulle få sina nya fotbeklädnader.

Vid femtiden tog vi promenaden ner till strandtavernan Odyssevs att spisa middag. Vår vän Paul (Pollebosse) hade tidigare rekommenderat oss att ta in tavernans specialitet, Diabolo. En pizza i häftig styrka och smak. Sagt och gjort. Vi inväntade en Diabolo att dela på två samt ett krus vitt därtill. Det var bara vi samt en äldre distinguerad grekherre som matgäster.

Förvisso kom det även denna gång ett antal Take Awaygäster att hämta sina förbeställda alster.
Pizzan var förvisso rejält stark,men smakade väldigt gott. Tillsammans med kruset vitt kom det att bliva en furstlig måltid.

Notan stannade på väldigt låga 9,5 €… Kantänka tavernakyparen tyckte att vi skulle ha ”Lokalt pris” efter sex år som vintergäster i Paleochora och på Odyssevs.

Hemåt vid halvåttatiden att gästspela en timme på W.E innan det så var dags att gå till vår studio att lyssna på nyheterna hemifrån samt radiosporten.

Lite bilder från gårdagen ligga inne i Kalimeras Facebook.

Arne och Birgitta

inkfish
2016-12-21, 09:19
Får ni bra värme i studion, nu när det är kallare ute?

Arne
2016-12-21, 10:33
ja; vi har ju vår lilla värmefläkt i studion som oss god värme giva. Turligt nog...
Arne

inkfish
2016-12-21, 16:13
Ja, det är nog tur! Jag hade en god vän som var på "sin" ö från februari till november ett år, hon sa att om hon inte haft med duntäcke hemifrån, och fått låna en värmefläkt, så hade hon knappt kunna stanna i februari.

Men då bodde hon också i ett gammalt dragigt hus med glipor under dörren osv.

inkfish
2016-12-22, 10:13
Stackars Arne! I dag är han nog bra frustrerad. Internet ska ha legat nere i Paleochora sedan klockan 11 i går förmiddag, och nu på morgonen hade de ett minst 40 minuter långt elavbrott också.

(Och stackars Birgitta också förstås. Fast jag har en känsla av att hon klarar sig något bättre utan internet än vad maken gör ;))

Kalimera
2016-12-22, 11:31
Stackars Arne! I dag är han nog bra frustrerad. Internet ska ha legat nere i Paleochora sedan klockan 11 i går förmiddag, och nu på morgonen hade de ett minst 40 minuter långt elavbrott också.Usch då, hoppas det ordnar upp sig fort!

Arne
2016-12-22, 16:40
Torsdag 22 December. Haris, Paleochora. Försenad dagsrapport.
Tid 17.30 efter 29 timmars avbrott…

Regn och rusk präglar denna morgon. Det har regnat mest hela natten samt även nu på förmiddagen. Tvenne kustfartyg har under natten sökt sig till bukten nedanför byn att ankra upp i väntan på bättre väder. Enligt Haris utsago ligga nu vindstyrkan på mellan 9-11 Beaufort i farleden bortom udden.

Redan vid lunchtid igår tappade hela byn Internetaccessen, och densamma har nu varit borta i ett drygt dygn. Mobiltelefonerna fungerar dock alltfort. Det blev ett timmeslångt strömavbrott i morse, men vi fick turligt nog tillbaka strömmen.

Det är idag torsdag rejält kyligt ute, med 10-12 grader. Solen tittar fram då och då, men kylan bestå.
Under gårdagens förmidddag gick Arne ner till byn att proviantera förnödenheter. Det var under ett tillfälligt regnavbrott.

Längs hemvägen uppbringades Arne av ”Tobaksviggaren” en man runt de trettio som alltid närhelst han hittar Arne ber om ett par nypor tobak att rulla cigaretter på. Måhända har viggaren placerat en GPS-sändare på Arne?

Nu det här med rökförbudet på Tavernor och serveringar samt i offentliga lokaler. Det fungerar alls icke här i byn. Närhelst gästerna taga fram rökverk, då är vips kyparen där med en askkopp…

Under gårdagens eftermiddag vid fyratiden gick vi upp till W.E. Regn och rusk gjorde tanken på en tur ner till Mariannes Taverna otänkbar. I kaminen på W.E eldades det som om var dag var den allra sista. Bakpotatisar bakades i ugnen ovanför kaminen.

Arne ville dock ha sin goda Baconomelett, vilket han erhöll. Birgitta fick sin bakpotatis med fyllning. Blygsam nota på 11€. Med notan följde en terrin med Echaterines hamkokta melloraki. Gott i den kyliga aftonen.

Den japanska kvinnan vi träffat tidigare år satt tillsammans med sin grekiske pojkvän att också spisa middag. Japanskan pratar perfekt svenska med en svag dansk accent. Hon är färdledare på vandringsturer här på sydkusten för ett danskbaserat företag.

Vi studiogäster har alla av Haris inviterats till en julmiddag nu på lördag afton, den 24-e December.



Även i denna afton får det bli att spisa middag på W.E för vår del. Nu klockan 14 är det endast 12,2 grader ute, och det inbjuder icke till kvällspromenader.

Idag vid lunchtid anlände en vacker gråhäger till stranden just nedanför Haris. En trevlig syn. Marodören,som förra nyårsaftonen med ett välriktat hagelskott avlivade den då besökande hägern, han lär akta sig för ett upprepande, detta sett mot bakgrund av de dryga böterna på 800 € han fick för olaga jakt i tättbebyggt område.

Nu väntar vi bara på att Internet ska komma igång så vi omsider kan skicka denna rapport.

Nu ska nätet vara uppe igen. OTE-s servicebilar har varit uppe på berget där radiolänkmasten är belägen. Det har uppenbarligen varit vissa snöhinder på den vackra vägen från Maleme till Paleochora. Därav tidsutdräkten…

Arne och Birgitta.

Med fattiga tio grader utomhus

inkfish
2016-12-22, 17:03
Så roligt med hägern!

Men vilken tur att ni fick tillbaka internet. Det måste ha varit besvärligt för många i byn med ett så långt avbrott, även i en by på Kreta är man säkert numera beroende av att kunna sköta vardagliga saker på nätet.

Arne
2016-12-22, 17:44
Ja,i sanning!
Echaterine och Haris for idag ner till Posten att betala räkningar. Nix,internet ligger nere,så ni får vänta till det kommer upp igen. Echaterine gick så till Apoteket att hämta medicin. Tyvärr, vi har ingen uppkoppling, så du får återkomma när internet fumgerar igen...

Dock fungerade det att betala med kort på INKA eftersom de hade en uppkoppling via lina.

Arne

Arne
2016-12-23, 08:36
Fredag 23 December. Haris, Paleochora.

En kall och ruggig morgon inleder denna dag. Vi fingo information från Kalimeravän i Chania att det under denna natt varit ett rysansvärt oväder i området, med kyliga vindar och halv storm i bukten.

Här har ovädret bedarrat en smula, men det har regnat mest hela natten och morgonen. Nu vid niotiden idag har dock solen tacknämligt nog återkommit och regnet har i alla fall temporärt upphört.

Echaterine hoppades kunna komma iväg med dagens tidiga morgonbuss till Chania. Birgitta har medskickat en önskan om inköp av garn till sin stickning.

Vi fick bekräftat att det var ett hemskt snöoväder som under gårdagen hindrade fordon från att via vägen över bergen kunna taga sig ner till Paleochora. OTE-s servicebil dök dock upp i byn vid fyratiden igår eftermiddag. Ett par tekniker kunde ta sig upp till repeatermasten på berget här ovan att skrämma igång radiolänken till Chania.

Vid sextiden kom så omsider Internetaccessen igång igen här i byn till glädje för alla och envar.

Echaterine anlände till W.E redan vid tretiden igår. Skälet var att läraren icke kunde ta sig ner till Paleochora genom att bussen fastnade uppe i snömassorna på bergsvägen…
Till saken hör att det i princip endast är utryckningsfordon som har däck med dubbar och snökedjor. Övriga fordon halkar runt på sommardäck hela året.

Nu till våra flugspiraler vi medbringat hemifrån. De grekiska elaka flugorna bara skrattar åt spiralerna… Icke en enda fluga har fastnat på sagda spiraler. Ett veritabelt fiasko. Spiralerna äro numera förpassade till sopkorgen.

Lite bilder från onsdagen och torsdagen lägges så strax in på Kalimeras Facebooksida.

Nu klockan nio visar utetermometern på tacksamma 16,9 grader och molnbankarna skingras alltmer. Solen värma tacknämligt.

Arne och Birgitta

PA
2016-12-23, 10:05
Hej Alla

Nu till våra flugspiraler vi medbringat hemifrån. De grekiska elaka flugorna bara skrattar åt spiralerna… Icke en enda fluga har fastnat på sagda spiraler. Ett veritabelt fiasko. Spiralerna äro numera förpassade till sopkorgen.

Sickna flugor!!:confused:

GOD JUL!

//PA _B-anana

Alala
2016-12-23, 10:32
Ja tydligen har vädret verkligen varit dåligt på Kreta. Det har t.o.m kommit snö i Ierapetra:

http://www.keeptalkinggreece.com/2016/12/22/ierapetra-beach-covered-with-snow-for-first-time-after-25-years/

Så det var nära att ni fick en "white christmas" :D Måste säga att här hos mig har vi med nöd och näppe en vit jul. Och det varnas för hårda vindar även här.

Så trevligt att Haris har bjudit sina gäster på julmiddag! klapp_klap Är ni många där?

Tackar för alla rapporter hittills och önskar er en riktigt GOD JUL!

/ Anne bye_bye

inkfish
2016-12-23, 11:00
Nu till våra flugspiraler vi medbringat hemifrån. De grekiska elaka flugorna bara skrattar åt spiralerna… Icke en enda fluga har fastnat på sagda spiraler. Ett veritabelt fiasko. Spiralerna äro numera förpassade till sopkorgen.


Men så konstigt! De brukar ju vara jätteeffektiva.

Skönt (för oss alla) att ni har internet igen! klapp_klap

soleanti
2016-12-23, 21:06
God jul Arne och Birgitta. Tack vare er var vi på Paleochora i september och ska dit i maj igen. Tänkte taxen båtluff till Loutro.

Malina
2016-12-24, 01:35
God Jul ni båda!

Arne
2016-12-24, 10:03
Lördag 24 December. Haris,Paleochora.

Burr, en regnig och kall morgon inleder Julaftonen här i Paleochora.
Allredan vid niotiden denna morgon anlände de första barnen med julsånger att plinga på sina små trianglar. Barnen knackar på i var studio att förhoppningsvis få några mynt eller lite godis.

Utetermometern visade klockan sju fattiga elva grader, och det regnade. Soluppgången var ej heller mycket att hurra för.. En blek sol letade sig upp bland de grå molnen. Inga fiskebåtar att skymta ute i bukten..

Nu vid tiotiden har solen ånyo tittat fram och förgylla tillvaron för Haris gäster.

Under gårdagen gick Arne ner till INKA att proviantera inför julhelgen. Halvvägs till Market kom dock ett elakt störtregn som fick Arne att likna en halvdränkt katt vid ankomsten till INKA.

Längs hemvägen kom ytterligare en störtskur, men det gjorde inget eftersom Arne icke kunde bliva våtare än han redan var. Kvickt upp till W.E att invid kaminens goda värme torka upp så gott det gick.

Det var ej under aftonen läge att gå ner till Mariannes Taverna att spisa middag. Vi åt kvällens måltid på WE.. Notan stannade på elva Euro. Vi fick till notan varsitt glas varm Melloraki. Densamma satt skönt

Ner till Studion att lyssna på nyheterna hemifrån samt sportnyheterna.

Nu vid elvatiden idag har solen återkommit och det elaka regnet försvunnit bortom horisonten.



Arne och Birgitta

Kalimera
2016-12-24, 10:07
Hoppas värmen infaller sig lagom till tomtens ankomst!

God Jul på er! bye_bye

KR
2016-12-24, 10:24
God Jul på er, njut vidare!
//
KR

MariaJ
2016-12-24, 11:13
God jul Arne och Birgitta!

Hälsar Maria, från ett snöigt Norrbotten så här på julafton!

kari
2016-12-24, 14:27
VI "brukte nok opp" varmen😉
November var fantastisk☀️

Arne
2016-12-24, 15:07
Nu har jag till sist lyckats pressa in dagens bilder i Birgittas Facebook.

Gunilla Birgitta Backstrom.

Att få in bilderna på Kalimeras Facebook lyckades jag dessvärre icke med.

Arne

Arne
2016-12-25, 08:19
Söndag 25 December. Haris, Paleochora.

En underbar morgon efter trenne dagars regn och rusk. Betydligt varmare ute och vinden nu svag. Nu klockan åtta denna morgon visar termometern på altanen icke föraktliga 18 grader.

Dagens soluppgång var vacker. Inga elaka svarta moln att skymta på himlen. Det har nu kommit en hel del snö uppe på de höga bergen i fjärran.

Under hela gårdagen eldades det friskt i kaminen på W.E. Personalen ugnsstekte kalkoner inför julaftonsmiddagen. Vi gick upp vid halvelvatiden på förmiddagen att umgås med övriga gäster samt stamgästerna från byn. Regnet bara öste ner,men vid lunchtid lugnade det ner sig,och en värmande sol infann sig i stället.

Efter en skön långsiesta i studion med påslagen värmefläkt gick vi vid fyratiden åter till W.E att spisa julmiddagen som Haris och Flora traditionsenligt bjuder sina gäster och ortens stamgäster på. Jörg och hans trevliga fru hade anslutit tillsammans med deras fina snälla hund Mitsou. Ett tiotal ortsbor anlände efterhand.


Kalkonen smakade utsökt gott. Echaterine hade tillverkat tvenne goda såser att förgylla anrättningen med. Till detta ska nämnas att det fanns massor med otäcka grönsaker. Broccoli, blomkål, kokta morötter med mera. Arnes intresse för grönsakerna var svagare än vinden…
Så fanns det även champinjoner kokta i Ouzo samt något annat mera obekant tillbehör som var väldigt gott trots att basen var grönsaker.

Bakad potatis fanns att få för den hågade.

Flora hade under förmiddagen farit till Glasgow tillsammans med sonen Yorgos att fira jul med släkten. Flora och sonen skulle återkomma till Paleochora runt den 6 Januari.

Mätta och belåtna gick vi åter till studion att lyssna på nyheterna hemifrån samt sportnyheterna. Nattning vid pass 21.00.

Bilder från gårdagen samt denna dags morgon ligga så strax inne i Kalimeras Facebook.

Arne och Birgitta

inkfish
2016-12-25, 10:42
Julmiddagen låter fantastisk, och så härligt att ni har lite värme igen!

Önskar er en god fortsättning på den kretensiska julen. :)

PA
2016-12-25, 11:26
Härligt, en liten början på ett nytt liv??

Söndag 25 December. Haris, Paleochora.

Till detta ska nämnas att det fanns massor med otäcka grönsaker. Broccoli, blomkål, kokta morötter med mera. Arnes intresse för grönsakerna var svagare än vinden…
Så fanns det även champinjoner kokta i Ouzo samt något annat mera obekant tillbehör som var väldigt gott trots att basen var grönsaker.



God fortsättning!!

//PA _B-anana

Kalimera
2016-12-26, 09:43
Vilken underbar julmiddag ni fick! klapp_klap

Här väntar vi på stormen. :o

Arne
2016-12-26, 10:34
Måndag 26 December. Haris,Paleochora.

En ack så vacker morgon här i Paleochora. Solen upp ur havet 07.15. Inga moln över havet att skåda. Redan klockan åtta denna morgon var det 19 grader på altanen. Morgonfikat fick ske på altanen. Det var några dagar sedan sist vädret medgav utesittning morgontid.

Gårdagens förmiddag tillbringade vi på W.E att lyssna på God morgon Världen på P1. Ett program vi ogärna missar.

Efter siestavilan upp att spisa middag på W.E. Arne fick sina goda köttfärsbiffar av Echaterines tillverkning. Mörkstekta och mycket kryddiga samt fyllda med fetaost. Birgitta tog en vegetarisk rätt med diverse suspekta grönsaker. Notan landade på blygsamma elva Euro inklusive ett krus vitt.

Denna förmiddag noterar vi att flertalet gäster intaga sina frukostar vid W.E-s utebord i det varma och vackra vädret. Vi hörde på nyheterna hemifrån att det väntas busväder i Skåne samt på västkusten. SMHI varnar för klass två med hårda vindar…

Nu har vi halvtid på Kreta. Arnes tobaksförråd håller sig enligt budget liksom tändstickor och piprensare. Birgittas Sudokuhäften tenderar emellertid att vara tämligen sönderlösta. Nya häften skola under morgondagen inhandlas i kiosken nere invid INKA.

Till vår förvåning fann vi att den enda kvarvarande flugfångaren lyckats få en grekfluga att fastna. Bingo!

Lite bilder från gårdagen lägges så strax in i Kalimeras Facebook.

Arne och Birgitta

Netwolf
2016-12-26, 13:18
Här väntar vi på stormen. :o

What? Kommer Cassavets film på tv idag? Eller vänta, du menar kanske inte den...? ;)

Monica C
2016-12-26, 14:40
God fortsättning och Gott Nytt År till er i Paleochora🎅🍾
Monica C

Arne
2016-12-27, 08:19
Tisdag 27 December.Haris, Paleochora.

Samma fina morgon som under gårdagen. Allredan klockan åtta visade altantermometern på 19 grader och solen flödar. Inga moln ute över havet.

Vi när en förhoppning att den elaka stormen över Sverige nu bedarrat och att allt så sakteliga återgår till det normala.

Nu sitta hotellgästerna att spisa frukost på W.E-s uteservering att njuta i det varma och vackra vädret. Vår studiogranne sitter på sin altan iförd shorts att sola medan han sörplar kaffe ur en stor kopp. 27 December var ordet…

Gårdagens förmiddag tillbringade vi enligt god sed och vänja på W.E att umgås med personal och gäster. Någon tänd brasa i kaminen behövdes alls icke. Det var varmt och skönt ändå.

Efter siestavilan upp till W.E att vid fyratiden spisa middag. Vi erfor att Echaterine under tisdagen skulle fara till Chania på förrättning. Arne bad Echaterine att försöka få tag på en bunt näsdukar. Detta enär de nuvarande i bruk vardande tenderade att se sorgliga ut efter idogt snytande.

Vi spisade middag. Arne fick sina goda specialköttbullar, de välstekta tillika kryddiga bullarna, samt små körsbärstomater som tilltugg. Birgitta mumsade på en veg-tallrik med potatismos som bas. Tillsammans med ett krus vitt stannade notan på 13 €. Som final erhöllo vi en terrin med melloraki samt varsin liten kaka.

Det kyler på framåt aftonen häri Paleochora. Kaminen tändes vid femtiden.Temperaturen sjunker snabbt till 14-17 grader när solen går ned.

Husets trenne hundar. Elvis, Lucy samt Ranja hade under hela vår måltid flockats under bordet att med hungriga och bedjande ögon vädja om en köttbulle eller två. Därav blev ingenting. Detta på order av Haris.

Hemåt vi vankade vid pass halv åtta att avlyssna sportnyheterna innan det var nattardags.

Lite bilder från gårdagen samt denna dags morgon ligga så strax inne i Kalimeras Facebook.

Arne och Birgitta

Alala
2016-12-27, 10:23
Härligt att solen skiner igen. Det värmer säkert gott.

/ Anne :)

Masse
2016-12-27, 16:26
Söndag 25 December. Haris, Paleochora.
-----------------
-----------------
Så fanns det även champinjoner kokta i Ouzo samt något annat mera obekant tillbehör som var väldigt gott trots att basen var grönsaker.
-----------------
-----------------


Tisdag 27 December.Haris, Paleochora.
-----------------
-----------------
Arne fick sina goda specialköttbullar, de välstekta tillika kryddiga bullarna, samt små körsbärstomater som tilltugg.
-----------------
-----------------


Men bäste Arne. Det är inte utan att man börjar känna viss oro. Var ska detta sluta? Har du drabbats av någon elak vegetar-bacill? :D

Masse

PA
2016-12-27, 21:59
Men bäste Arne. Det är inte utan att man börjar känna viss oro. Var ska detta sluta? Har du drabbats av någon elak vegetar-bacill? :D

Masse

Jag känner också oro för att inte säga en stark oro över denna mångfald av vegetabilier som Arnes rätter numera innehåller!! :)

//PA _B-anana

Arne
2016-12-28, 07:50
Onsdag 28 December. Haris, Paleochora.

Mera troligt är det idag väderomslag på gång. Elaka moln över hav och land. Vinden kommer nu från norr och detta brukar innebära kallare väder.
Vi får väl se hur dagen sig utvecklar. Nu klockan åtta denna morgon visar utetermometern på fattiga 14 grader. Ett regn falla nu över nejden. Åskan och elaka blixtar mullrar över byn.

Detta är i sanning en viss skillnad mot de senaste tre dagarnas sommarväder här i Paleochora.

Gårdagens förmiddag tillbringade vi som vanligt uppe på W.E att folkliv iakttaga samt ett krus vitt klyva. Något behov av att elda i kaminen fanns alls icke enär det var varmt och skönt. Flertalet hotellgäster avnjöt sin frukost vid uteborden.

Vi nåddes av information om att den gamla fina saluhallen i Chania ska bommas igen vid nyår för en renovering som ska vara i två år. Förvisso finnes ett renoveringsbehov, men två år?

Efter det att Gina veckostädat vår studio kunde vi gå ner att något försenade vila siesta.

Vid fyratiden tog vi promenaden ner till Odyssevs Taverna att spisa middag. Tavernan erbjuder förutom goda pizzor även kött- och fiskrätter i rikt sortiment. Ett tiotal gäster befolkade tavernan denna dag. Till detta kom så en strid ström av greker att hämta förbeställda pizzor i kartong.

Vi delade på vår favoritpizza, den med salami och fyra sorters riven ost till. Vansinnigt gott. Tillsammans med ett krus vitt stannade notan på ytterst blygsamma 11 €. I Chania är priset på motsvarande mat och dryck det dubbla. Prisnivån här i Paleochora är generande låg, ett fenomen vi noterat genom åren.

Mätta och belåtna gick vi hemåt vid sextiden. Birgitta tog vägen via bageriet att inhandla mörkt bröd samt lite gofika. Arne tog en tur ner till INKA att viktualier inhandla.

Så upp till W.E att invänta Echaterines återkomst från Chania. Echaterine hade på Birgittas begäran inhandlat ett par fina kängor samt fyra stora garnnystan. Några näsdukar till Arne hade hon dessvärre ej lyckats hitta.

Det får bli nödtvätt av befintliga näsdukar i Y-3…

Hortamannen samt Partisanen kom vid tid strax efter sex,medförande en kastrull kryddiga makaroner samt ett ugnsfat med kött som vi tyckte såg suspekt ut. Maten tillreddes i respektive ovanpå kaminens ugn. Vi har skådat detta förr, att de lokala stamgästerna medbringar mat att tillreda på plats.

Det är ett i vårt tycke märkligt förfarande att ta med egen mat till restaurangen, men här förefaller det vara helt acceptabelt av någon underlig anledning…

Åter vi till studion vankade vid pass halv nio.

Lite bilder från gårdagen ligga så strax inne i Kalimeras Facebook därest blixt och åska icke slagit ut radiolänkmasten på berget här ovan.

Arne och Birgitta

Kajja
2016-12-28, 09:07
Satt nyss och tittade på klipp från Grekland på Youtube.
Hittade lite filmer från Paleochora och pizzeria Odyssey
samt Haris studios _B-anana
Kan verkligen förstå att ni trivs i denna pittoreska, genuina ort!!
Utbudet av filmklipp från Grekland är enormt och bättre start
på morgonen kan man inte få! Gäller bara att trycka på stoppknappen så man inte kommer försent till jobbet.

Arne, varför inte engångsnäsdukar?!

/Kajjabye_bye

Arne
2016-12-28, 10:03
Och regnet det bara öser ner. Tretton grader nu. Till Kaijja nu. När jag på sent 1950-tal gick på det Högre Allmänna Läroverket i Eskilstuna, bad jag vid ett tillfälle Adjunkten att få gå ut i korridoren att hämta min näsduk. Nej, var svaret. Ja, då snyter jag mig i gardinen här i klassrummet! Men, så gör det då!

Sagt och gjort, jag snöt mig i gardinen. Detta tilltag renderade ett omedelbart besök på rektorsexpeditionen...


Arne

Kajja
2016-12-28, 11:12
😂Hahaha...!!!! Arne, du löser allt så smidigt👍
/Kajja bye_bye

rollen
2016-12-28, 14:25
Det är härligt att sitta här i stugan på västkusten och läsa om er vistelse på Kreta. Vi älskar också Paleochora men även andra ställen som Sougia, Sfakia och Plakias på södra delen av ön. I september gjorde vi en nostalgiresa till östra delen. Det är 30 år sedan vi första gången var på Kreta. Vi besökte bl a Mochos, Plaka och Ierapetra. Besöket på Spinalonga var verkligen intressant. Läste boken om ön också. Mycket var för turistiserat tyckte vi.

Kalimera
2016-12-28, 15:08
Hortamannen samt Partisanen kom vid tid strax efter sex,medförande en kastrull kryddiga makaroner samt ett ugnsfat med kött som vi tyckte såg suspekt ut. Maten tillreddes i respektive ovanpå kaminens ugn. Vi har skådat detta förr, att de lokala stamgästerna medbringar mat att tillreda på plats. Det har jag sett ibland, men då har det varit fisk som någon precis fångat. Tycker det är ganska gulligt. :)

naxoss
2016-12-28, 20:39
Jag har hört att det var så tavernan började en gång i tiden. Från början tog man med sin hemlagade mat till taverna för att äta gemensamt. Sedan tog man med sin olagade mat till taverna för att få den tillagad på tavernan och för att äta gemensamt. Detta ska ha varit en gång för längesen... Är det någon som har hört det samma?

Lena

Arne
2016-12-29, 08:08
Torsdag 29 December. Haris, Paleochora.

En bister och kylslagen morgon. Echaterine hade förvisso förvarnat oss om de nordliga vindarna som sedan gårdagen svept in över Kreta, men att det skulle vara så kyligt ute denna morgon kom ändock som en överraskning. Klockan sju visade utetermometern på sex grader!

Hemma i Umeå var det denna morgon två grader… En marginell skillnad.

Vi har aldrig haft så kyligt ute de sex vintermånader vi nu spenderat på Kretas sydkust. Men, vi har det ju ändock varmt och ombonat inne i vår studio tack vare den fina värmefläkten.

Gårdagens förmiddag spenderade vi uppe på W.E att umgås med övriga gäster och stammisarna från byn.

Efter den sköna siestavilan gick vi ånyo upp till W.E att diskutera med Echaterine vad matutbud som fanns tillgängligt. Och regnet det bara öste ner. Kaminen gjorde det dock trevligt och ombonat för oss alla.

Birgitta valde ånyo en vegetarisk tallrik medan Arne tog sin favoritomelette med knaperstekt bacon. Notan stannade på 12 € inklusive ett krus vitt. Terrinen med flygfotogen lämnade vi ograverad.

Vi nåddes under gårdagens eftermiddag besked från Heraklion, där man enligt obekräftade uppgifter erhållit hela årsnederböden under onsdagen. Intet ont i detta, eftersom Kreta sedan det senaste årets torka behöver varje droppe vatten som kan fylla de stora naturliga cisternerna uppe i bergen.

Hemåt vi vandrade vid åttatiden att hålla kväll samt lyssna på nyheter och sportnytt hemifrån.

En av våra amaryllisar är nu på väg att slå ut i full blom. Den andra blomman förväntas komma efter till Nyårsafton.

Vi noterar att icke en enda kustfärja anlänt till Paleochora på en hel vecka. Lite märkligt enligt vårt förmenande. Vågor och vindar lägga ju inga hinder i vägen sedan tre dagar tillbaka.

Arne och Birgitta

Monica P
2016-12-29, 09:01
Det har jag sett ibland, men då har det varit fisk som någon precis fångat. Tycker det är ganska gulligt. :)

I Aten, innan vi hade modern spis med ugn, det var bara tv[ gasl[gor, bar vi alltid s;ndagsmiddagen *i den m[n vi hade n[gt extre gott( till den lokala bagaren, som s[g till att det blev perfekt tillagat. Det intresserar mig att detta fortfarande p[g[r [tminstone i Paleochora!

Vi har ofta kommit med nyf[ngad fisk till n[gon restaurang och f[tt den tillagad d'r, mot att vi best'llde lite annat ocks[, och det har inte varit n[gra sura reaktioner.

Grekland har massor av trevliga vanor.

inkfish
2016-12-29, 09:47
Monica - det ser ut som om du fått amerikanskt tangentbord. Om du håller ned shift + alt några sekunder så byter du tillbaka.

inkfish
2016-12-29, 09:49
Sex grader - det är ju som här! Fast här anser vi det milt.

Birgitta - passade dina nya kängor?

Kalimera
2016-12-29, 10:21
Tänk, då har vi samma temperatur både här och där. :eek:

Tur att ni har värme på rummet, och att kaminen på WE värmer gott!

Alala
2016-12-29, 10:28
Vi nåddes av information om att den gamla fina saluhallen i Chania ska bommas igen vid nyår för en renovering som ska vara i två år. Förvisso finnes ett renoveringsbehov, men två år?

Arne och Birgitta

Ja två år ju en rätt så lång tid. :eek: Att besöka saluhallen när man är i Chania är ju ett måste, skulle nog kännas konstigt att inte kunna göra det. Även om renovering säkert behövs. Man undrar vart alla affärer osv. skall ta vägen? Ofta så brukar man ju försöka finna tillfälliga lösningar i såna här situationer. Undrar om det är så i Chania eller är det bara goodbye till alla? Trist i så fall. :(

Hoppas vädret snart blir bättre och solen skiner på er snart igen!

/ Anne :)

yannis
2016-12-29, 13:14
Ja två år ju en rätt så lång tid. :eek: Att besöka saluhallen när man är i Chania är ju ett måste, skulle nog kännas konstigt att inte kunna göra det. Även om renovering säkert behövs. Man undrar vart alla affärer osv. skall ta vägen? Ofta så brukar man ju försöka finna tillfälliga lösningar i såna här situationer. Undrar om det är så i Chania eller är det bara goodbye till alla? Trist i så fall. :(

Hoppas vädret snart blir bättre och solen skiner på er snart igen!

/ Anne :)

Jag tror att dom genuina butikerna hittar sin plats i Chania. Ävenså tavorna som har så god mat. Krimskramsbutikerna lägger nog ner skulle jag tro.

En underbar sol inställde sig vid 11-tiden. Sen övergick det till ösregn vid 1-tiden då alla grekgubbar återkommit till Water Edge Cafe efter att ha kurat skymning i ett dygn.

Hortamannen kom vid lunchtid med sin gryta hemifrån. Värmdes i kaminen. Jag har försökt läsa lite om julmat här på Kreta. Man slaktar då en gris och under julperioden och använder ALLA delar av grisen, då man haft fasteperiod innan julen.

Och då menar jag alla delar. Inälvor, huvud, hjärna, fötter och alla andra köttdelar. Testiklarna tvättar man och gör små ballonger till barnens glädje!!!! Man tror inte det. Så jag tror att Hortamannen kom med delar av sin slaktade gris. För han har kommit både vid lunch och middag och tillrätt sin och andras mat i kaminen. Men det är inte bara han som kommer hit på WEC med egen mat. Samt någon gång eget vin.

Birgitta, från något kylslaget Paleochora.

Netwolf
2016-12-29, 13:40
Det här med grekiska vanor är rätt kul. Hörde om en by där man på söndagarna, på väg till gudstjänsten, tog vägen om byns bageri. Bagaren hade ju avslutat sitt arbete, men ugnen var ännu varm. Där ställde man då in sin söndagsgryta där den fick stå och gojsa till sig tills gudstjänsten var över.
Sen på hemvägen tog man med sig sin nu färdiga (?) gryta och vips var söndagsmiddagen kirrad! :)

/Netwolf

Monica P
2016-12-29, 18:19
Just det, Netwolf. Det luktade mycket gott vartefter folk kom med sina grytor och pannor.

Monica C
2016-12-30, 01:14
Men Arne,nu skriver jag det jag tror att många av oss tycker ang ditt näsduksproblem,köp pappersnäsdukar,mer hygieniskt!!
Monica😘

Arne
2016-12-30, 08:15
Fredag 30 December. Haris, Paleochora.

Hela natten har det blåst hårda vindar här. Styv kuling och med stormstyrka i byarna. Fattiga 9,3 grader på altanen nu klockan åtta.
Regnet har dock slutat falla, och det noterar vi tacksamt.
Nyss blev det strömavbrott, men det var turligt nog av kortare varaktighet.

Under gårdagen ösregnade det mest hela dagen. Till detta kom också åska och blixtar då och då. Ett i sanning riktigt busväder vars like vi aldrig tidigare skådat.

Vi plaskade upp till W.E på förmiddagen att i kaminens värme sitta skönt.
Ej ens stamgästernna hade anlänt. De komma nog när regnet avtager,om det nu gör det.
Enligt Haris har de tre senaste dygnens regn och kyla inneburit rekord sett mot bakgrund av de senaste tio årens statistik. Haris medgav dock att Kretas lantbrukare och övriga odlare ser med tacksamhet på denna nederbörd efter tvenne års torka.

Arnes planerade promenad ner till byn att handla förnödenheter var icke att tänka på i busvädret.

Efter långsiesta gingo vi i ösregnet ånyo upp till W.E att umgås samt spisa middag. Nu hade stammisarna samt hotellgästerna samlats att i kaminens värme umgås.

Jörg från Radio Kreta tillsammans med Hustru och hunden Mitsou var också på plats. Jörgs Hustru förärade oss tvenne glasburkar med syltade frukter av egen tillverkning.
Dessa syltade frukter värdesätta vi högt , eftersom de är så goda att använda hemmavid till kött och fågelrätter.

Till ett brakande åskoväder spisade vi så middag. Arne fick sina goda kryddiga köttbullar av Echaterines tillverkning, och Birgitta valde en toast med starkt inslag av grönsaker. Tillsammans med ett krus vitt landade notan på 12 €. Varsitt bjudglas Melloraki avslutade det hela.

Lite bilder från gårdagen samt denna dags morgon ligga så strax inne i Kalimeras Facebook.

Arne ska nu så strax ta promenaden ner till byn att handla förnödenheter samt om möjligt finna en packe näsdukar i ekiperingsbutiken innan regnet återvänder. Mörka moln ligga parkerade över nejden…

Pappersnäsdukar är icke något Arne använder annat än i absolut nödfall.
Idag får vi vår tvätt levererad och då är näsduksproblemet löst ett tag framöver...

Arne och Birgitta

Arne
2016-12-30, 11:02
Fredag 30 December. Second opinion.

Vi gick upp till W.E vid pass klockan tio att umgås. Haris lät förmäla att vägen över bergen mellan Maleme och Paleochora var oförbar. Detta på grund av de tre senaste dagarnas idoga regnande. Bergssidorna längs vägen hade underminerats av regnmassor och snö. Detta har medfört att stora lavaklippblock rasat ner att blockera vägen.

Lägg därtill att ett antal träd fallit ner. Vägverket har sedan i morse full bemanning i området och räknar med att vägen ånyo skola vara farbar vid sextiden i afton.
Varken bussar eller övriga fordon kunna ta sig fram längs vägen under rådande omständigheter…

Arne gick vid tiotiden ner att proviantera på INKA. Vägen dit gick bra och i solsken. Längs hemvägen föll dock regnet igen,men denna gång i duggform.

I morse erhöllo vi till vår glädje en prydlig studiokatt som kom att besöka oss. En vacker och välskött gråtigrerad katt som genast äskade mat.

Arne och Birgitta

Direkt från W.E i kaminens sköna värme

Kalimera
2016-12-30, 14:57
Haris lät förmäla att vägen över bergen mellan Maleme och Paleochora var oförbar. Detta på grund av de tre senaste dagarnas idoga regnande. Bergssidorna längs vägen hade underminerats av regnmassor och snö. Detta har medfört att stora lavaklippblock rasat ner att blockera vägen.Jag kollade vädret hos er och det såg inte roligt ut. Det enda som saknas är snö. Men ni har det ju bra ändå, så vad spelar det för roll. :)

Gott slut! bye_bye

Alala
2016-12-30, 15:11
Snö tycks nog finnas i alla fall på norra delen av Kreta, t.ex Chania-området. Även i Aten har det kommit snö. Tydligen har Grekland drabbats av vinterstorm. Många har det säkert kyligt inne och det är ju inte så trevligt.

Men solen kommer säkert tillbaka med sin värme!

/ Anne :)
som lär ha kyligt väder från Sibirien på kommande nästa vecka. Brrr.

Athanasia
2016-12-30, 19:22
Hej.Vi önskar Er ett fint slut på det här året och Gott Nytt År .Phia o Tony_B-anana_B-anana_B-anana

Arne
2016-12-31, 08:27
Lördag 31 December. Haris Paleochora.

Återigen en mycket vacker ehuru rätt så kall morgon. Klockan åtta visade termometern ute på svaga 10,7 grader, men det är en vacker sol och i princip molnfritt. Studiokatten har ännu icke infunnit sig för att få sin morgonmat.

Gårdagen kännetecknades av återkommande regnskurar blandat med stunder av sol däremellan. Den kalla vinden var dessvärre konstant.
Uppe på W.E var kaminen i full gång och matades med ved kontinuerligt.

Strömavbrotten kom och gick, men hade bara kort varaktighet eftersom Elverket i tid innan ovädret placerat tvenne montörer med ett fordon utrustat med verktyg och reservdelar i byn.

Efter vederbörlig siestavila vandrade vi ånyo upp till W.E att spisa middag. Arne fick sin förbeställda nötlevergryta, och Birgitta en bakpotatis fylld med blue cheese.

Vi kom under aftonen i samspråk med Partisanen och sjörövaren. Den sistnämnde kunna enbart förflytta sig med kryckorna. Vi talade om Gavdos och dess innevånare. Partisanen är väl bevandrad när det gäller Gavdos eftersom han å yrkets vägnar är matros på kustfärjan.

Det lär numera ska finnas ett sextiotal bofasta greker på ön, och därtill cirka trettio vinddrivna existenser i ett eget läger på andra sidan ön. Det handlar om hippies, eller som partisanen kallade dem "Slödder"

Så fick vi vid sextiden på kvällen besked om att vägen mellan Maleme och Paleochora nu öppnats för trafik igen efter att Vägverket röjt vägen från stenar, träd och snö. En buss anlände till byn med bussgods och passagerare samt ett antal privata bilar och lastbilar.

Värre var det i Chora Sfakion. Där hade det haft kontinuerligt strömavbrott sedan klockan fem på torsdagskvällen. Vägen mellan Vrissis och Chora Sfakion var helt blockerad av snö och nedfallna träd samt lavablock.

Under fredagen blev situationen prekär i Chora Sfakion. Vägverket sände då upp en stor plogbil samt en traktor med skopa att försöka röja vägen så att elverkets servicebil skulle kunna ta sig ner och undsätta byn.

Vid femtiden på fredagens afton kom fordonen ner till byn, och elen kunde gå igång en timma senare till glädje för byborna.

Idag, lördag ska personalen från elverket försöka få fram en båt så de kan ta sig sjövägen till Ag Roumeli, som alltsedan torsdagen varit utan el. Vägen till Ag Roumeli är på flera ställen helt raserad, och det beräknas ta minst en vecka att sätta densamma i körbart skick igen.

Så det kan bli…

Lite bilder från gårdagen och denna dags morgon ligga strax inne i Kalimeras Facebook.


Arne och Birgitta

Netwolf
2016-12-31, 08:57
Pappersnäsdukar är icke något Arne använder annat än i absolut nödfall.
Idag får vi vår tvätt levererad och då är näsduksproblemet löst ett tag framöver...

Haha, klart du ska använda riktiga näsdukar. Jag får en minnesbild från min barndom, där äldre herrar satt och trumpetade i stora snytnäsdukar.
Dessutom. Aktare får pappernäsdukar i sydeuropa. Köpte det en gång i Grekland och de var så parfymerade att jag höll på att storkna!
De anser nog att att pappersdito är för kvinnfolk och riktiga karlar använder riktiga näsdukar. Därav parfymeringen... :D


I morse erhöllo vi till vår glädje en prydlig studiokatt som kom att besöka oss. En vacker och välskött gråtigrerad katt som genast äskade mat.

Otroligt vacker! https://www.raptureforums.com/forums/styles/default/xenforo/smilies/9.gif

Vi kom under aftonen i samspråk med Partisanen och sjörövaren.
Lustig namnsättning, som jag missat. Vadan dessa finurliga namn?

Dessutom. Gott Nytt År på er!
http://www.picgifs.com/graphics/h/happy-new-year/graphics-happy-new-year-804392.gif

/Netwolf

Alala
2016-12-31, 09:20
Hoppas det inte kommer nya oväder, de ställer ju till med så mycket besvär. :(

Men måste berätta en sak, Arne och Birgitta: ni kom i min dröm inatt! Jag kom in i en bastu och upptäckte att ni satt där på laven.
- Är det inte Arne och Birgitta? frågade jag.
- Jo, sa ni.
Ni hade kommit enkom från Kreta direkt till denna bastu i Finland. Tydligen hade det varit så kallt i Paleochora eller något liknande. Men denna bastu var nog inte vidare varm, för alla som var där hade kläderna på sig. :D Nå, ni skulle i alla fall direkt tillbaka till Kreta efter bastubadandet, så ni var snabba i vändningarna. :D

Men jag tror att detta betyder att det kommer att bli många fina Greklandsresor för er även nästa år. _B-anana

Gott Nytt År!

/ Anne bye_bye

Marianne
2016-12-31, 09:50
Gott Nytt År, Birgitta och Arne, och tack før alla era berættelser som ni skriver med stort tålamod.
Jag tænker det ær positivt med Odysseus øppet i år. Stænger de i jan./febr.?
Ær det bara Odysseus som har øppet på stenstrandsidan? Plus Waters Edge så klart.
Har ni sett andra pensionat æn Haris som har gæster?
Ønskar er många hærliga resor till Grekland de kommande många åren.

Marianne i 29 grader kl 18 lokal tid

inkfish
2016-12-31, 10:27
Så hårt livet kan vara på öarna när vintervädret slår till ... och då är ju Kreta ändå den största ön. Hoppas allt gått bra i Agia Roumeli!

Marianne
2016-12-31, 11:05
Jag tænker också det ær skræmmande med dessa ras av lavablock, nerfallna stenar och træd, vægar som blir blockerade, elektricitet som førsvinner och det blir så svårt att reparera.
Vet man något om hus och mænniskor på mer utsatta platser?
Hoppas innerligt att alla kommer igenom dessa vanskliga dagar bæst møjligt!

PA
2016-12-31, 11:41
Gott Nytt år på er Arne & Birgitta

"Slöddret" (rastahippies) på Gavdos, bor i en kåkstad mellan Agios Ioannis och Potamosstränderna på Lavrakasstranden.

Hoppas värmen återvänder

//PA _B-anana

yannis
2016-12-31, 13:27
Hoppas det inte kommer nya oväder, de ställer ju till med så mycket besvär. :(

Men måste berätta en sak, Arne och Birgitta: ni kom i min dröm inatt! Jag kom in i en bastu och upptäckte att ni satt där på laven.
- Är det inte Arne och Birgitta? frågade jag.
- Jo, sa ni.
Ni hade kommit enkom från Kreta direkt till denna bastu i Finland. Tydligen hade det varit så kallt i Paleochora eller något liknande. Men denna bastu var nog inte vidare varm, för alla som var där hade kläderna på sig. :D Nå, ni skulle i alla fall direkt tillbaka till Kreta efter bastubadandet, så ni var snabba i vändningarna. :D

Men jag tror att detta betyder att det kommer att bli många fina Greklandsresor för er även nästa år. _B-anana

Gott Nytt År!

/ Anne bye_bye

Dagens största skratt här i studion i Paleochora. Eller årets! Jag har lika konstiga drömmar ibland.
Nu är det så att Arne säger att han inte tål bastu på grund av en skottsalva under FN-tjänsten på 60-talet. Han får yrsel. Fan trot då jag älskar att basta.

När det gäller Odyssevs är vi så glada att dom har öppet denna vinter. Men vi har inte frågat om dom ska stänga under januari. Har inte sett några andra tavernor som har öppet på stenstrandssidan utom Water Edge. Scala har stängt, även Pandelis och Methexis. Men Marianne på Inochous har öppet.

Det är så skönt att dessa tavernor som har öppet har braskaminer. Det behövs i dessa "bistra" dagar.

Birgitta.

Carina
2016-12-31, 14:21
Gott Nytt År Arne och Birgitta.

Som Pappersindustriarbetare så tycker jag att kamraterna på papperbruken som tillverkar dessa utmärkta pappersnäsdukar kan stödjas, snora på.

Gott Nytt År alla på Kalimera

Carina

Kalimera
2016-12-31, 15:01
Gott Nytt År till er båda!

Hoppas att ni får en fin dag och kväll, och att vädret bättra på sig! bye_bye

PA
2016-12-31, 16:55
Jag tyckte mig se TVÅ flugor på flugfångaren i fönstret!? Vilket förbättring, hela 100 % :)

//PA _B-anana

Arne
2017-01-01, 08:20
Söndag 1 Januari 2017. Haris,Paleochora.

Nu är det kallt i Paleochora. Klockan åtta visade utetermometern på svaga 6,9 grader. Dock inget regn eller blåst. Vi lät under natten vår lilla värmefläkt stå på med halvfart.

Vi slapp nyårsaftonens smällande och raketavfyrningar eftersom Borgmästaren proklamerat totalförbud mot fyrverkerier inne i byn. De som ändock ville avfyra pyroteknik hänvisades ut till udden vid hamnen, där det icke kunde vålla harm för vare sig människor eller djur.

Vi gick upp till W.E vid tiotiden att umgås med byborna och gästerna här på Hotellet. Det eldades för fullt i kaminen. Alla, såväl stamgästerna som vi hotellgäster hade att se till att det hela tiden fanns tillräckligt med vedträn i kaminen. Personalen såg emellertid till att spjäll och aska sköttes professionellt.

Det holländska paret, med kvinnan i rullstol, satt ute att ta en förmiddagsfika. Mannen alltfort i shorts oaktat det vid tiotiden bara var elva grader varmt ute… Den mannen förefaller icke vara särdeles köldkänslig.

Efter långsiesta gingo vi åter upp till W.E att spisa middag. Echaterina lämnade över vår nu torkade tvätt. Arne genast in i påsen att riva och slita för att få tag på de åtråvärda nytvättade näsdukarna.

Vi hade inför kvällens middag förbeställt Sphagetti Bolognese med köttfärs. Måltiden smakade rent utmärkt med starkt kryddad köttfärs.
Notan stannade på blygsamma elva Euro och vi erhöllo som final varsitt bjudglas Melloraki i varmt skick. Det satt fint i den kyliga aftonen.

Lite bilder från gårdagen ligga så strax inne i Kalimeras Facebook.

Vi notera nu att inalles fyra elaka flugor fastnat i vår flugfångare…


Arne och Birgitta

Alala
2017-01-01, 08:24
Dagens största skratt här i studion i Paleochora. Eller årets! Jag har lika konstiga drömmar ibland.
Nu är det så att Arne säger att han inte tål bastu på grund av en skottsalva under FN-tjänsten på 60-talet. Han får yrsel. Fan trot då jag älskar att basta.

Birgitta.

Drömmar kan ju vara verkligen konstiga och ibland mycket otäcka. Men denna var trevlig. När jag vaknade upp från den var jag glad. :)

Nu har vi ett nytt år. Hoppas året har börjat fint i Paleochora!

/ Anne :)

kari
2017-01-01, 13:19
Dagens största skratt här i studion i Paleochora. Eller årets! Jag har lika konstiga drömmar ibland.
Nu är det så att Arne säger att han inte tål bastu på grund av en skottsalva under FN-tjänsten på 60-talet. Han får yrsel. Fan trot då jag älskar att basta.

När det gäller Odyssevs är vi så glada att dom har öppet denna vinter. Men vi har inte frågat om dom ska stänga under januari. Har inte sett några andra tavernor som har öppet på stenstrandssidan utom Water Edge. Scala har stängt, även Pandelis och Methexis. Men Marianne på Inochous har öppet.

Det är så skönt att dessa tavernor som har öppet har braskaminer. Det behövs i dessa "bistra" dagar.
Birgitta.

Er Portofino åpen, Birgitta?
Det er en ny favoritt, veldig god mat og trivelig vertspar, hun er finsk.
Odyssevs er bra👍- og Inochous👍
Pandelis var stengt hele, tror jeg, eller i alle fall det meste av november i år...!

Arne
2017-01-02, 07:53
Måndag 2 Januari. Haris, Paleochora.
Inga vågor och nästan vindstilla.Klar väderförbättring kunna nu skönjas.
Dock är det trots sol och avsaknad av moln endast 11,8 grader nu klockan åtta denna morgon.
Tvenne fiskebåtar är nu ute att draga långrev. Enligt Partisanen skulle det troligen komma en kustfärja idag. Dock har vi ännu ej sett en skymt av någon färja ännu.

Under gårdagens sittning på W.E erhöllo vi besked om att Ag Roumeli återigen fått tillbaka elströmmen. Detta efter 46 timmars bortavaro.
Hellenic coast guard (Kustbevakningen) hade ställt ett patrullfartyg till förfogande. De två montörerna samt deras utrustning hade lastats ombord tillsammans med några skrindor förnödenheter i form av färskvaror avsedda för byn.

Den vackra gråhägern kom på besök vid klipporna nedanför Haris.Arnes försök att fotografera den vackra fågels misslyckades dock skändligen, detta enär fågels flaxade iväg just innan fotot togs...

Efter den alltid lika sköna siestavilan var det ånyo dags att besöka W.E att se vad Echaterine hade i sina grytor. Arne fick sin pannbiff med tomatklyftor som tilltugg, medan Birgitta fick sin goda bakpotatis med mängder av grönsaker. Notan hamnade på elva Euro inklusive ett krus vitt. Med notan kom även en terrin Melloraki.

Så tillbaka till studion vid åttatiden att lyssna på nyheterna samt sportradion innan det var nattardags.

Lite bilder från gårdagen och denna dags soluppgång ligga strax inne i Kalimeras Facebook.

Arne och Birgitta

Kalimera
2017-01-02, 14:43
Den vackra gråhägern kom på besök vid klipporna nedanför Haris.Arnes försök att fotografera den vackra fågels misslyckades dock skändligen, detta enär fågels flaxade iväg just innan fotot togs...Du får göra ett nytt försök Arne. :D

Arne
2017-01-02, 16:07
Med slug list lyckades det mig att fotografera den vackra Hägern. Jag inhandlade på W.E en god fisk av Red Mullettyp som åtel. Placerade fisken nere vid klipporna samt inväntade med kameran i högsta hugg.

Se där, Hägern kunde icke emotstå den goda fisken och landade strax intill att sedan mumsa på firren...

Bild på Hägern ligga nu inne i Kalimeras Facebook. Väl bekomme.

Arne

inkfish
2017-01-02, 16:09
Under gårdagens sittning på W.E erhöllo vi besked om att Ag Roumeli återigen fått tillbaka elströmmen. Detta efter 46 timmars bortavaro.
Hellenic coast guard (Kustbevakningen) hade ställt ett patrullfartyg till förfogande. De två montörerna samt deras utrustning hade lastats ombord tillsammans med några skrindor förnödenheter i form av färskvaror avsedda för byn.


46 timmar utan ström - och räddade av kustbevakningen ... Det är verkligen en inblick i ett hårt vinterliv ni ger.


Med slug list lyckades det mig att fotografera den vackra Hägern. Jag inhandlade på W.E en god fisk av Red Mullettyp som åtel. Placerade fisken nere vid klipporna samt inväntade med kameran i högsta hugg.

Se där, Hägern kunde icke emotstå den goda fisken och landade strax intill att sedan mumsa på firren...

Bild på Hägern ligga nu inne i Kalimeras Facebook. Väl bekomme.

Arne

:D:Dklapp_klap

Getpinglan
2017-01-02, 18:01
I haven medelst mullus surmuletus fångat vacker fågel å bild som vi funno formidabel, enär gråhäger (ardea cinerea) är vår favoritpippi. ;)

yannis
2017-01-02, 18:23
46 timmar utan ström - och räddade av kustbevakningen ... Det är verkligen en inblick i ett hårt vinterliv ni ger.




:D:Dklapp_klap

Men vad vi älskar detta liv! Varje sekund och varje minut. LL!!!!

Birgitta.

Kalimera
2017-01-02, 19:28
Med slug list lyckades det mig att fotografera den vackra Hägern. Jag inhandlade på W.E en god fisk av Red Mullettyp som åtel. Placerade fisken nere vid klipporna samt inväntade med kameran i högsta hugg.

Se där, Hägern kunde icke emotstå den goda fisken och landade strax intill att sedan mumsa på firren...

Bild på Hägern ligga nu inne i Kalimeras Facebook. Väl bekomme.

Tack snälla Arne! Du fick verkligen till en fin bild också! klapp_klap

Arne
2017-01-03, 07:59
Tisdag 3 Januari. Haris, Paleochora.

Det är varmare ute i denna morgon. Plus 13 grader allredan klockan sju. Över havet kunna vi dock skåda en del moln.
Sopgubbarna anlände prick klockan sju att tömma kärlet här utanför.
Ute på havet har ett par fiskebåtar redan gått ut att dra långrev.

Under gårdagens förmiddag skulle Arne ta promenaden ner till INKA att förnödenheter inhandla. Icke så. Vi hade precis kommit in på W.E när himlens portar sig öppnade och ett ösregn föll. Regnet höll i sig mest hela förmiddagen,dock utan inslag av åska.

Efter siestavilan hade en markant väderförbättrimg inträtt. Birgitta parkerade sig på W.E och Arne skyndade iväg ner på byn att handla förnödenheter. Väl framme vid INKA visade det sig emellertid att butiken var temporärt stängd.

Ett vattenläckage från taket hade medfört flera centimeter vatten på golvet. En febril verksamhet var inledd med att medelst svabbar och rakor få bort allt vatten. Arne hänvisades till den bortre Market, belägen strax invid Postkontoret på östra stranden.

Åter hem till studion med varorna. Vädret var vackert, soligt, men lite kyligt med fattiga 15 grader.

Upp till W.E att sammanträffa med Birgitta. Hortamannen hade anlänt och med honom tvenne stora kastruller med för oss mera obekant innehåll.
Så var ”Programmeraren” på plats. En trevlig karl som vistas här i Paleochora vintertid och kan sköta sitt arbete som konsult åt ett antal företag på fjärren via nätet.

Två italienska kvinnor har nyss tagit in här på Haris. De fikar var eftermiddag på W.E.
Jörg från Radio Kreta var likaså på plats tillsammans med den trevliga hunden Mitsou.

Husets tre hundar hade enligt god sed och vänja parkerat sig under vårt bord att slåss med Birgitta om utrymme på den sköna fårskinnspläden.

Vi spisade middag vid sextiden. Birgitta valde lammsoppa med grönsaker medan Arne fick sin favorit , den erkänt goda kretensiska lammkorven med klyfttomater. Arne har noterat kalimeravännernas förvåning över att han tycker om dessa kretensiska tomater.

Skälet är att dessa tomater äro mycket smakrika och har god konsistens.
Det går alls icke att jämföra med de erbarmerliga tomater som finnes att inhandla hemmavid. De tomaterna smakar enbart vatten.

Lite bilder från gårdagen samt denna dags morgon ligga inne i Kalimeras Facebook.

Nu klockan åtta har temperaturen stigit till 14,7 grader och molnen över havet skingras alltmer. Det kommer förhoppningsvis att bli en varm och solig dag.
Ett vandrargäng anlände under gårdagskvällen.Nio vandrare samt ciceron. De
disponerar en minibuss. Efter frukost denna morgon for de iväg mot okänd destination.

Arne och Birgitta

Alala
2017-01-03, 10:13
Men vad vi älskar detta liv! Varje sekund och varje minut. LL!!!!

Birgitta.

Låter härligt det! fb_gilla

/ Anne :)

Arne
2017-01-04, 07:36
Onsdag 4 Januari. Haris, Paleochora.

En bistert kall och regnig morgon inleder denna dag. Tunga mörka moln ligga parkerade över såväl hav som berg. Utetemperaturen är nu runt elva grader.

Gårdagens förmiddag tillbringade vi som vanligt på W.E tillsammans med övriga gäster och personal.

Vi bestämde oss för att i det vackra vädret spisa middag borta på Taverna Odyssevs längs strandpromenaden. Vid lunchtid var det 20 grader på utealtanen och solen flödade.

Efter den sköna siestavilan gick vi vid fyratiden iväg till Odyssevs att spisa middag. Vi voro de enda middagsgästerna. Endast kocken, servitrisen samt hennes pojkvän befolkade lokalen. Detta var i och för sig icke så anmärkningsvärt sett mot bakgrund av den tidiga timmen.

Arne valde en Pork schnitzel Gordon bleu med champinjonsås medan Birgitta tog en lerform med god sparris i ostmassa. Maten smakade något så förträffligt gott. Arne delade med sig en rejäl bit av den stora schnitzeln till Birgitta. Notan inklusive ett krus vitt stannade på 18 €.

Mätta och belåtna vandrade vi sedan hemåt vid åttatiden att avsluta kvällen på W.E innan nattning.

Vi har noterat de stora prisskillnaderna på viss medicin mellan Sverige och Grekland. Arnes ögondroppar kostar hemmavid 129 Sek för en liten droppflaska. Här på apoteket kostar samma medicin bara 3,9 €, och då är det därtill en tredjedel mera innehåll.

Birgitta handlar alltid askar med blodtrycksmedicin av märket Diuren. Under halva priset gentemot hemma.

Alvedon (Depon) kostar likaså bara en tredjedel mot hemma.

Lite bilder från gårdagen ligga så strax inne i Kalimeras Facebook.

Nu vid halv nio verkar det ljusna ute, och temperaturen har nått 13 grader. Kantänka det blir en fin dag den trista inledningen till trots.

Arne och Birgitta

Kalimera
2017-01-04, 09:23
Vi har noterat de stora prisskillnaderna på viss medicin mellan Sverige och Grekland. DN granskar just nu omregleringen av apoteken. Bland annat skriver de att medicinerna i Sverige har blivit dyrare efter omregleringen. Läs mer om det här (http://www.dn.se/ekonomi/medicin-kostar-mer-efter-apoteksreformen/).

Har det fortsatt gott i kylan. Så kallt och eländigt som vi har det har ni i alla fall inte. bye_bye

Arne
2017-01-05, 07:58
Torsdag 5 Januari. Haris, Paleochora.

Hela natten har det blåst hårda vindar här i byn, men det har tacknämligt nog varit sydvindar från Nordafrika. Detta kunde vi denna morgon se resultatet av på vår utetermometer.Sexton pigga grader redan nu klockan sju. Ställt i relation till de minus 22 grader Umeå har denna morgon finna vi vår tillvaro här rent komfortabel…

Dock hänga elaka moln såväl över de höga bergen som ute i havet. Det har ävenså regnat en hel del under natten, men nu är det uppehållsväder.

Vi erhöllo under gårdagen en Pdf-fil från vår mäklare på Boporten i Umeå. Dokumentet var en komplettering till avtalet om försäljning av vårt radhus, och skulle vederbörligen av oss undertecknas samt som rekommenderat brev återsändas.

Någon skrivare har vi icke tillgänglig, men Echaterine lovade att idag på förmiddagen medtaga sin gamla skrivare hit. Det borde fungera, men kunna bliva en smula knepigt att finna drivrutiner som matchar operativet i Windows 10 på Arnes laptop.

Under gårdagen hade ugnsluckan på kaminen vid W.E havererat. Glaset hade gått sönder av mera obekant anledning. En hantverkare var tillkallad och monterade bort hela luckan samt rensade densamma från kvarvarande glasrester.

Sedan for hantverkaren iväg i sin bil att finna nytt glas i och för montering.

Framåt eftermiddagen fungerade ånyo ugnen.

Vi spisade återigen middag på W.E gårdagens afton.Det fick bli Sphagetti Carbonara, en favorit i repris. Notan stannade på blygsamma 12 Euro inklusive ett krus vitt.

Vid sextiden återkom vandrargruppen i sin minibuss efter dagens utflykt.
Vi samspråkade med den Japansk-Danska ciceronen huruvida det verkligen gick att genomföra vandringar i dessa regnskurar och kyliga vindar. Inga problem, gruppen består av rutinerade ”Hikare” som förutom väldigt bra kläder, även har erfarenhet av hiking i Himalaya bland annat.

Nu klockan nio på morgonen har utetemperaturen stigit till 18,3 grader. Studiogrannen sitta ute att spisa sin frukost. En svag sol ha likasåträngt igenom molnen över havet.

I afton ska Flora och Yorgos återkomma från julfirandet med släkt och vänner i Skottland.

I morgon är det helgdag i Grekland. Arne får ta sig ner till INKA att förnödenheter inför helgen inhandla.

Så skola i morgon byns präst enligt traditionen kasta silverkorset i vattnet så att byns ynglingar kunna dyka efter detsamma och att i triumf bära runt korset på byn under insamlande av mynt.

Arne och Birgitta

Netwolf
2017-01-05, 09:26
TSexton pigga grader redan nu klockan sju. Ställt i relation till de minus 22 grader Umeå har denna morgon finna vi vår tillvaro här rent komfortabel…

Ja, här hemma i Sverige är det verkligen myggfritt just nu... https://www.icmag.com/ic/images/smilies/newsmilies/freezing.gif

/Netwolf

PA
2017-01-05, 09:50
Hej Arne

Fins det inte någon affär/bank eller annan firma som har lite modernare datorgrejor. Be att få utnyttja deras grejor och skicka ditt mail dit för utskrift. Du får gå på dator/skrivarjakt i byn. En ny aktivitet! :)

Ha de gôtt i värmen, här - 10 grader på morgonen.

//PA _B-anana

Stigge
2017-01-05, 11:04
DN granskar just nu omregleringen av apoteken. Bland annat skriver de att medicinerna i Sverige har blivit dyrare efter omregleringen. Läs mer om det här (http://www.dn.se/ekonomi/medicin-kostar-mer-efter-apoteksreformen/).

Har det fortsatt gott i kylan. Så kallt och eländigt som vi har det har ni i alla fall inte. bye_bye

Bästa lösningen på dyrare apoteksvaror stavas Apotea. Mycket billigare och snabbt hem i brevlådan!

dromprinsen
2017-01-05, 14:18
Notos biluthyrare har säkert en modern skrivare.

Kalimera
2017-01-05, 15:07
Bästa lösningen på dyrare apoteksvaror stavas Apotea. Mycket billigare och snabbt hem i brevlådan!Där handlar vi alltid. Snabb leverans och bra priser!

Kalimera
2017-01-05, 15:10
Under gårdagen hade ugnsluckan på kaminen vid W.E havererat. Glaset hade gått sönder av mera obekant anledning. En hantverkare var tillkallad och monterade bort hela luckan samt rensade densamma från kvarvarande glasrester.

Sedan for hantverkaren iväg i sin bil att finna nytt glas i och för montering.

Framåt eftermiddagen fungerade ånyo ugnen.Det är en av grejerna jag älskar med Grekland. Man ringer någon, och vips är det fixat! Hantverkare här hemma jobbar på ett annat sätt, om man säger så. I alla fall i städerna.

Ser fram emot bilder från "kasta-silverkorset-i-vattnet". :)

Netwolf
2017-01-05, 19:10
Ser fram emot bilder från "kasta-silverkorset-i-vattnet". :)

Ja, stackars pojkar. Det kan ju inte vara speciellt varmt i vattnet nu. @AoB: Har ni nån koll på vattentemperaturen nu?

/Netwolf

Marianne
2017-01-06, 03:09
Undrar om Flora har sagt något om hur vægen till Paleochora ær nu, var det ras eller avspærningar att se?
Vattentemperaturen? Kan den vara mer æn 14 efter den senaste kylan? Det blir en utmaning før killarna. Ska du hoppa i, Arne?

Arne
2017-01-06, 08:57
Fredag 6 Januari. Haris, Paleochora

Storm och ösregn präglar denna morgon. Regnet öser ner och den hårda vinden piskar vattenmassorna upp över klipporna och skölja ut över kustvägen. Dock ej så kallt ute. Det är nu klockan sju 14,7 grader.

Hela natten har det emellertid regnat i kombination med styv kuling och stormstyrka i byarna.

Chania News har dock förvarnat om väderomslag under fredagen. Nordliga vindar från Sibirien är på väg ner mot det grekiska fastlandet.Det har förvarnats om snöfall och minusgrader i Athen. Efterhand ska de elaka kalla vindarna sprida sig ut över övärlden och även nå Kreta under lördagen.

Flora och sonen Yorgos återkom från Skottland vid åttatiden igår afton.
Vi har via mail nu skickat Pdf-filen till Floras e-postadress för utskrift.

Under torsdagens eftermiddag återkom vandrargänget till Haris. De hade varit ute i Chanias omgivningar att vandra. Endast glada miner överlag, det elaka vädret till trots.

Under gårdagens förmiddag skar det sig ordentligt mellan Vägverkaren och Hortamannen. De sutto vid varsitt bord på W.E med tre meters avstånd. Tonläget blev allt högre och hätskare vartefter tiden gick. Normalt sett brukar Haris gå in och be dem dämpa sig, men Haris var uppe i bostaden att feja inför Floras ankomst.

Vad diskussionen gällde undandrog sig vår bedömning enär samtalet fördes på grekiska.

Efter skön siestavila upp till W.E att spisa middag. Det trevliga engelska paret, bördiga från Birmingham, samt deras ännu trevligare jycke, en Vorsteh, brunfärgad och strävhårig anlände. Jycken är till ägarparets förvåning omåttligt förtjust i Arne. Genast fram att lägga sin tunga nos i Arnes knä i förväntan om idogt kliande och klappande. Hunden brukar enligt utsago vara väldigt skygg och reserverad mot främlingar.

Vi kunna icke tro att det idag blir någon kyrklig ceremoni med procession samt korskastande präst vid kajen. Dels lär det bara ska vara 14 grader i vattnet, dels också slår de höga vågorna in över kajen. Det vore rent farligt för ungdomarna att försöka bärga sagda kors.

Middagen avåto vi på W.E. Arne fick ånyo sin goda och kryddiga kretensiska lammkorv med tomatklyftor till, medan Birgitta erhöll en jättelik bakad potatis med fyllning. Tillsammans med ett krus vitt hamnade notan på blygsamma 12,3 Euro. Kruset med flygfotogen lämnade vi därhän…

Lite bilder från gårdagen ligga så strax inne i Kalimaras Facebook.

Arne och Birgitta

PA
2017-01-06, 09:12
Hej bägge

Som tröst kan jag meddela att vi har samma temperatur här 14,7 grader fast minus!!

//PA_B-anana

Alala
2017-01-06, 10:28
Fredag 6 Januari. Haris, Paleochora
Chania News har dock förvarnat om väderomslag under fredagen. Nordliga vindar från Sibirien är på väg ner mot det grekiska fastlandet.Det har förvarnats om snöfall och minusgrader i Athen. Efterhand ska de elaka kalla vindarna sprida sig ut över övärlden och även nå Kreta under lördagen.

Arne och Birgitta

Vi har Sibirienvädret här nu. Bara - 25 grader :D, men det ser nog fint ut med solsken och allt. Och det smäller i husknutarna. Men här kommer vädret nu att bli varmare så tyvärr så drar kylan sig nu till Grekland.

Så håll er varma!

/ Anne :)

Netwolf
2017-01-06, 10:47
Fina bilder, Arne! Vad var det i långpannan? Nån sorts svamp? Rotfrukter?

Tänkte på en sak. Nu när ni har tillgång till Kalimera forumet på FB. Är det då inte dags för lite rörliga bilder? Det hade varit än mer intressant att få en live inblick i er resa. Vill inte ni andra det?

/Netwolf

inkfish
2017-01-06, 10:47
Där kom lammkorven tillbaka ja ... den låter allt väldigt god, Arne!

Kalimera
2017-01-06, 12:49
Vi kunna icke tro att det idag blir någon kyrklig ceremoni med procession samt korskastande präst vid kajen. Dels lär det bara ska vara 14 grader i vattnet, dels också slår de höga vågorna in över kajen. Det vore rent farligt för ungdomarna att försöka bärga sagda kors.Jag skulle tro att det ska mycket till om de ställer in. Förstår därför hur vädret är hos er. Såg på bilderna också, och det ser inte badbart ut direkt.

Det väder ni ska få har vi precis haft. Vår stad låg under vatten för några dagar sedan. :eek:

Arne
2017-01-07, 07:49
Lördag 7 Januari. Haris, Paleochora

En halvmurrig morgon inleder, men det ser ut att ljusna upp allt eftersom.
Den vackra hägern återkom till klippan här nedanför vid halv åtta, men flydde genast när Arne kom ut på altanen med kameran.

Vindar och vågor har nu på morgonen avtagit, något som vi tackar för.

Hela gårdagen kännetecknades av ett förskräckligt väder med oupphörliga regnskurar och en alltmer hårdnande vind kombinerat med flera meter höga vågor som slog upp över strandskoningen att kasta jättelika vattenkaskader över vägen. Ett par kortare strömavbrott fingo vi därtill uppleva under dagen.

Vännen Flora anlände till vår studio att överlämna de utskrivna dokumenten vi ska signera och skicka hem till Boporten under måndagen.

Vi trodde ju icke att det skulle bli någon korskastarceremoni under gårdagen baserat på det rent miserabla vädret. Nu blev det emellertid ändock en ceremoni,ehuru avkortad sådan. Jörg från Radio Kreta hade varit nere vid kajen att skåda korsets färd ner i vattnet. Prästen samt adjunkten anlände vid halvelvatiden i bil efter att ha mumlat böner uppe i kyrkan. Vaxljus hade tänts samt hade rökelse kringburits av adjunkten.

Väl nere vid kajen väntade sex glada ynglingar på att få fiska upp korset.
Vattentemperaturen var 15 grader, och i luften fattiga tio dito.
Korset släpptes ner intill kajkanten och fiskades snabbt upp.
Vi fick en bild på spektaklet,men Arne har ännu ej lyckats få in denna bild i Kalimeras Facebook, men det ska nog lösa sig framöver. (Löst nu)

Vid lunchtid anlände Hortamannen och Partisanen att börja tillverka en festmåltid av medhavda råvaror. Basen var tvenne jättelika lammkorvar av vardera 30 cm längd. Så skalades potatis och övriga rotfrukter. Olja tillsattes samt toppades anrättningen av en rosmarinkvist viken hämtats från W.E-s kryddträdgård.

Ett långbord ordnades och dukades under tiden ugnspannan fick puttra i kaminens ugnsdel. Efter en timme var måltiden klar att avnjutas.

Det bars in en hel del vin att skölja ner den furstliga måltiden med. Inbjudna till gästabudet var Jörg med Hustru, ett grekiskt par i gåbortkläder, partisanen samt hortamannen och diskjockeyn.

När vi gick upp att spisa middag vid femtiden hade det blivit riktigt kyligt uppe på W.E. Trots att kaminen stormeldades kändes det kyligt. Arne fick sina läckra köttbullar med klyfttomater medan Birgitta erhöll ett antal goda pajer, ja, piroger snarare, samt elaka grönsaker…
Notan hamnade på elva Euro inklusive kruset vitt. Vi överenskom med Echaterine att hon skulle fixa till Apaki till middag under lördagens afton.

Kvickt ner från W.E att i studions goda värme lyssna på nyheter samt sportnytt. Vind och vågor voro våldsamma utanför studion och regnet smattrade.

Lite bilder från gårdagen samt dagens morgon ligga innei Kalimeras Facebook. Om lyckan står Arne bi kommer även Jörgs bild på korskastningen att läggas in.(Lyckan stod Arne bi)

Nu vid niotiden ljusnar det upp alltmer,och havets vindar och vågor har gett med sig. Utetermometern visar på trevliga 16,4 grader och himlen blir allt blåare.

Arne och Birgitta

Arne
2017-01-08, 08:54
Söndag 8 Januari. Haris, Paleochora.

Morgonen inledes med kyligt väder.Klockan sju hade vi endast fattiga fem grader. Dock tittade solen fram mellan molnen och vindarna var svaga. Regnet kunna ej heller skymtas denna morgon.

Gårdagen präglades av kallt väder.Till och med vandrargruppen hade ställt in den planerade dagsturen. Runt kaminen på W.E flockades våta vandrarkängor att förhoppningsvis torka upp en smula efter fredagens blöta vandringstur.

Trots idogt eldande i kaminen på W.E var det ändock rätt så kyligt på serveringen.

Efter den sköna siestavilan gick vi vid fyratiden upp till W.E att spisa middag. Lilla hunden Elvis rev och slet i Birgittas sköna pläd att få densamma som liggunderlag. Det hela slutade i en kompromiss där de delade på plädens värme.

Vi hade tänkt oss att som middag äta Apaki, men Echaterine erbjöd oss att välja en nylagad stifado med tillbehör. Ingen av oss kunde emotstå detta erbjudande. Stifadon smakade superbt. Perfekt kryddad och anrättad. I sanning ett mästerverk av kokkonst i Echaterines regi.

Notan hamnade på blygsamma 13 € inklusive ett krus vitt. Hela vandrargruppen satt likaså att mumsa på Echaterines stifado, övriga gäster läto sig därtill väl smaka.

Så ner till vår studio. Vi hade låtit värmefläkten stå på med halv effekt, och därav var det varmt och skönt.

Nattning vid niotiden att lyssna på nyheterna hemifrån samt sportradion.

Nu klockan halv nio har de flesta molnen skingrats och solen skiner varmt. Utetermometern visar på 13 grader.

Vandrargruppen har nu frukosterat och lastat in sig i minibussen för färd mot obekant mål. Imorgon avslutas gruppens veckolånga vistelse här på södra Kreta, och hemfärd ska ske från Chania.

Bilder från gårdagen och denna dags morgon ligga inne i Kalimeras Facebook.

Arne och Birgitta

Alala
2017-01-08, 09:05
Stifado låter jättegott, perfekt för kallt väder. :p

Hoppas solen skickar värmestrålar till er idag!

/ Anne :)
som skall ut och skotta snö, bara några minusgrader idag.

Netwolf
2017-01-08, 11:54
Trots idogt eldande i kaminen på W.E var det ändock rätt så kyligt på serveringen.

Det verkar eldas rätt kraftigt i den där kaminen. Hoppas den håller... :)

kari
2017-01-08, 12:43
Nå ønsker jeg dere bra vær framover, s o l og varmere, det har dere fortjent:)

yannis
2017-01-08, 12:58
Nå ønsker jeg dere bra vær framover, s o l og varmere, det har dere fortjent:)

Vi har det bra här på sydvästkusten, Kari!
Hemma i Umeå är det någon minusgrad, snö och kanske halka. Då vågar jag inte gå ut med risk för att halka.
På Kretas nordkust snöar det, men blir snabbt blöta. En plusgrad i Athen och 2 i Chania enligt yr.no. Här ligger vi på över 10.

På torsdag åker vi vidare till Chania, och då ska det vara betydligt varmare där. Så inga snö-och stenblockeringar på vägen dit får vi hoppas.

Birgitta.

Kalimera
2017-01-08, 19:20
Efter den sköna siestavilan gick vi vid fyratiden upp till W.E att spisa middag. Lilla hunden Elvis rev och slet i Birgittas sköna pläd att få densamma som liggunderlag. Det hela slutade i en kompromiss där de delade på plädens värme.:D

Härligt att höra att ni har sluppit snön! Det ser ordentligt kallt ut upp i Chania. :eek:

Arne
2017-01-09, 08:30
Måndag 9 Januari. Haris, Paleochora.

En vacker men ack så kylig morgon inleder denna dag. Klockan sju visade utetermometern på ynka sex grader, men det var en vacker soluppgång över havet. Några moln stod heller ej att finna. Vinden svag och vågorna stillsamma. Kantänka det är läge för kustfärjan att ånyo träda i trafik efter tio dagars frånvaro?

I fredags träffade Arne den nye Borgmästaren samt hans sekreterare. De satt att taga sig en god kopp kaffe på en cafenion vid huvudgatan när Arne passerade förbi. Sekreteraren bjöd Arne sitta ner samt presenterade den nye Borgmästaren.

Det var en man i sådär 35-årsåldern. En belevad karl med utbildning i såväl ekonomi som juridik. Studierna hade bedrivits på internat vid ett engelskt universitet. Detta kunde klart märkas på Borgmästarens klockrena engelska.

Borgmästaren sade sig vara väl bekant med Arnes envetna kamp för att få bort de skrotbilar vilka förfulat byn i ett antal år. Därtill var han informerad om den fällande domen för tjuvjakt som kom för ett år sedan
mot byns störste fårfarmare på Arnes anmälan.
Borgmästaren tyckte att vi skulle köpa oss ett hus eller en lägenhet i byn. Prisläget skulle vara bra i dessa tider.

Gårdagens förmiddag tillbringade vi på W.E att umgås med övriga gäster.

Efter siestavila upp till W.E att vid femtiden spisa middag. Vädret var vackert mest hela dagen, men mot aftonen kylde det på. Kaminen eldades med värmande vedträn från gamla olivträd. Vi hade via Echaterine förbeställt Apaki . En vansinnigt god maträtt på bas av Bogfläsk som fått ligga i en lag samt därefter lättrökts.

Som final penslas Apakin med honung och olja innan den inlägges i ugnen. Notan hamnade på 14 € inklusive ett krus vitt.
På storbildsskärmen visades en fotbollsmatch mellan ett Athenlag och ett från Thessaloniki. Det vackra gräset på planen var delvis täckt av snö… På läktarna satt publiken iklädda vinterkläder och luvor.

Idag ska Echaterine besöka oss i studion att klippa såväl Birgitta som Arne. Echaterine är som bekant utbildad frisör hemma i Rumänien. Klippningen går i rekordfart. Tanken leds osökt till de Australiensiska mästerskapen i fårklippning… Men, resultetet blir utmärkt.

Efter klippningen ska Echaterine köra Arne ner till det lokala postkontoret att posta ett rekommenderat brev hem till Boporten i Umeå. Ett signerat kompletterande dokument rörande vår husförsäljning.

Nu klockan nio har utetemperaturen stigit till 11 grader och solen värma så skönt på vår altan.

Lite bilder från gårdagen samt denna dags morgon återfinnes i Kalimeras Facebook.

Arne och Birgitta

Aase
2017-01-09, 10:24
Hej
Det är så roligt att följa er. Varje år likadant. Speciellt roligt är att läsa om er vintervistelse på Kreta.
Eldandet i kaminerna, lugnet och regnet påminner så mycket om vårt liv i Portugal. Nu har vi minusgrader vissa nätter så vi har tom lite kallare än vad ni har. Fårskinnstofflor och ullplädar upptar stora delar av våra liv denna tid på året.
Men så spricker det upp frampå dagen och det blir 16-18 grader och sol. Hönsen gonar sig i solen, vårbruket är igång, vinet skall klippas kommande vecka, apelsinerna är mogna och blir sötare för var dag. Mimosan liksom mandelträden är i stånd att blomma och mina pelargoner blommar för fullt ute.

Tack för att ni delar med er. Då kan även jag som valde Portugal istället fortsätta att njuta något, om än i blygsam skala, av underbara Grekland

Åse

kari
2017-01-09, 10:43
Vi har det bra här på sydvästkusten, Kari!
Hemma i Umeå är det någon minusgrad, snö och kanske halka. Då vågar jag inte gå ut med risk för att halka.
På Kretas nordkust snöar det, men blir snabbt blöta. En plusgrad i Athen och 2 i Chania enligt yr.no. Här ligger vi på över 10.

På torsdag åker vi vidare till Chania, och då ska det vara betydligt varmare där. Så inga snö-och stenblockeringar på vägen dit får vi hoppas.

Birgitta.

Jeg forstår, når man sammenligner med (Nord) Sverige og Norge;)
Bra dere synes dere har det bra:)

Men jeg er veldig glad for å være hjemme nå :)
Komfortabelt og varmt inne, og med brodder på skoene når (om)
jeg går ut...

Ha det godt bye_bye

Arne
2017-01-10, 08:13
Tisdag 10 Januari. Haris, Paleochora.

Bistert väder inleder denna morgon. Regn och dis över havet. Utetermometern visar på fattiga 7,7 grader klockan sju.
Ej ens krokodilberget kunde skönjas i diset. Vi har dock erfarit att det framåt förmiddagen ska bli bättre och framförallt varmare väder.

Vi hade med Echaterine överenskommit att träffas i vår studio klockan tio på förmiddagen. GMT,, Greek maybe time. Vi parkerade oss uppe på W.E att invänta Echaterines ankomst. Vid elvatiden anlände Echaterine och hennes trivsamma hundar. Birgitta klipptes först, och därefter var det Arnes tur.

Så for Arne och Echaterine iväg till byns postkontor att posta den rekommenderade försändelsen hem till Boporten i Umeå. Portot betingade pris av 5,4 Euro.

Efter besöket på posten bar det iväg till INKA att förnödenheter inhandla.
En flaska rödvin som skulle användas till att göra glögg på med hjälp av vår lilla påse glöggkryddor vi medbringat hemifrån.

Efter siestan bar det ånyo upp till W.E att vid pass halv fem spisa middag.
Vi hade av Echaterine förbeställt Sphagetti Bolognese, en maträtt vi båda tycker mycket om.

Echaterine hade under eftermiddagen avlägsnat alla juldekorationer från W.E samt inpackat bråten i kartonger för förrådsställning inför nästa jul.

Bolognesen smakade mycket gott. Notan landade på blygsamma 12 € för oss två inklusive kruset vitt.

När vi vid åttatiden återvände till vår studio uppmärksammade vi ett visst vattenläckage. Vatten sipprade fram under kylskåpet,men det var inget fel på kylen. Vi ska idag på förmiddagen kontakta Haris att med benäget bistånd av hantverkare få stopp på läckan.

Idag ska vi betala för vår månadslånga vistelse här på Haris Studios. Vi får ge 350€ inklusive el och veckostädning. Det är ett mycket bra pris enligt vårt förmenande.

På torsdag far vi åter till Chania med bussen. Vi har bokat fem nätter i Old Town på Hanim Lounge innan hemresan via Athen och Arlanda till Umeå. Genomgående bokning och hem samma dag. Vi slippa övernattning på Arlanda.
Lite bilder ligga strax inne i Kalimeras Facebook.

Nu klockan nio har solen kommit åter och utetemperaturen har stigit till 12 grader. Molnen skingras alltmer och regnet har upphört.

Arne och Birgitta

soleanti
2017-01-10, 10:17
En fråga? Hur gör man en genomgående bokning? Bokar ni genom resebyrå eller hur gör ni?

yannis
2017-01-10, 11:36
Nu är det nog jag som ska svara eftersom jag alltid står för bokningar, vare sig det är flyg eller boende.

Vi bokar numera alltid SAS, Norwegian eller Aegean. De två förstnämnda kör på Umeå, däremot har jag inte hittat att Aegean har någon connekt för Umeå. Så denna gång är det inte RIKTIGT genomgående flygning, då vi åker hem med Aegean. Så vi har 3 timmar på Arlanda, med uttagning av bagage där. Sedan Norwegian hem. Samma dag.

Däremot: när vi bokade till Chania den 15 april med SAS har vi total bingo. Då har vi en total genombokning. Klockan 11.00 från Umeå, 16.15 från Arlanda till Aten och vid 10-tiden på kvällen till Chania. SAS har connection med Aegean/Olympoic för sista sträckan. Sen får man hoppas att bagaget kommer hela vägen,,,,

Jag brukar kolla dessa 3 flygbolag och dess tider till Aten och sedan kolla om SAS har connection från Umeå. Hemresan den 28 april har vi dock tagit Norwegian för resan Arlanda-Umeå, då det var billigare och bättre tider.

Men man måste hålla på och luska och kolla runt lite och det tycker Arne att det ska jag hålla på med! Dessutom måste vi som bor i Umeå jämföra vad en övernattning på hotell på Arlanda skulle kosta.

Birgitta, planeraren.

soleanti
2017-01-10, 15:35
Tack. Verkar vara ett puzzel.

yannis
2017-01-10, 17:21
Tack. Verkar vara ett puzzel.

Ett puzzel som alltid är roligt!

Birgitta

El Gringo
2017-01-10, 19:52
Finn.no har en god søkemotor som kombinerer de fleste større flyselskap og reisebyråer slik at du får en gjennomgående booking.
http://www.finn.no/reise/flybilletter/

Kalimera
2017-01-10, 19:59
På torsdag far vi åter till Chania med bussen. Vi har bokat fem nätter i Old Town på Hanim Lounge innan hemresan via Athen och Arlanda till Umeå. Det ska bli så roligt att höra hur det är i Chania nu efter alla oväder. Ser verkligen fram emot det!

Arne
2017-01-11, 07:35
Onsdag 11 Januari. Haris, Paleochora.

Ett markant förbättrat väderläge kunna skönjas denna morgon. Allredan klockan sju visar utetermometern på 12,9 grader och en vacker soluppgång kunna skådas över det Libyska Havet. Svag vind och diskreta vågor kompletterar bilden av en vänlig sydkust.

Under gårdagens förmiddag tillkallade Haris ”Vattenmannen” att åtgärda den läcka vi fått i studion. Felet var snabbt åtgärdat och friden lägrade sig ånyo i studion.
Förmiddagssittningen på W.E var angenäm. I kaminen eldades det så det stod härliga till. Regnskurarna avlöste varandra. Stamgästerna från byn anlände efter hand att som vanligt livligt diskutera för oss mera obekanta spörsmål.

Efter skön siesta bestämde vi oss för att taga promenaden ner till Odyssevs fina Taverna att spisa middag. Ett tacknämligt uppehåll i det idoga regnandet gjorde att vi torrskodda kom fram.

Arne gick iväg att inhandla tändstickor samt ett par sudokuhäften till Birgitta. Så iväg till byns klädbutik att finna ett par byxor av Manchestertyp. Butiken har sedan mitten av December femtio procents rabatt på hela sortimentet. Ett par prydliga manchesterbyxor i storlek 56 inhandlades för 15 €.

Åter till Tavernan där vår favoritpizza så strax serverades. Det är Pizza Odyssevs special kompletterad med salamiskivor. Ett krus vitt därtill att skölja ner maten med. Förutom vi två var det bara en grekfamilj som gäster. Tillströmmningen av hämtpizzabesökare var dock konstant hög.
Notan landade på 14 € inklusive ett krus vitt.

Vi vandrade hemåt i fortsatt uppehållsväder att sitta kväll på W.E.

Så ner till studion vid pass klockan åtta att lyssna på nyheterna hemifrån samt sportnyheterna innan det var nattardags.

Lite bilder från gårdagens vandring till Odyssevs samt denna morgons soluppgång ligga inne i Kalimeras Facebook.

Arne och Birgitta

yannis
2017-01-11, 07:49
I princip har vi varit totalt isolerade i denna by.
Inga färjor har gått på ett antal dagar.
Igår började bussen gå mellan Chania och Paleochora. Då hade det varit busstopp i 5 dagar p.g.a. att en buss inte kunde köra över dom snöklädda bergen. Så morgondagens tur till Chania kan företas med buss. Förhoppningsvis,,,, Men det har inte gått någon nöd på oss. Återresan hade planerats till torsdagen.

Birgitta.

Alala
2017-01-11, 10:21
Trevligt med soliga bilder på Fb, och med lite mera bilder även av själva byn. fb_gilla

Hoppas ingen mera snö kommer nu så att ni får en bra bussresa till Chania.

Tack för alla fina Paleochora-rapporter!

/ Anne bye_bye

Kalimera
2017-01-11, 20:48
I princip har vi varit totalt isolerade i denna by.
Inga färjor har gått på ett antal dagar.Igår började bussen gå mellan Chania och Paleochora. Då hade det varit busstopp i 5 dagar p.g.a. att en buss inte kunde köra över dom snöklädda bergen. Tänk så det kan bli, och tänkt så isolerade de var nästan jämt förr i tiden, innan vägarna byggdes!

Ska bli kul att höra om Chania. bye_bye

Marianne
2017-01-12, 02:02
Spænnande om ni hittar alternativ till Saluhallen. Om några hittat en tillfællig løsning før Saluhallens butiker och cafeer?
Två år ær lång tid att stænga før renovering, hoppas det blir fint nær det ær færdigt 2018/2019?

Arne
2017-01-12, 08:52
Torsdag 12 Januari. Paleochora. Färden går vidare.

En regnig morgon inleder. Dock alls ej kallt. 13,2 grader på utealtanen allredan klockan sju. Soluppgången var heller ej mycket att hurra för.

Våra ränslar äro nu packade och klara. Vi har fått klartecken för att disponera vår studio ända fram till klockan två. Echaterine har lovat att köra oss och ränslarna till bussfiket klockan 14.30. Bussen till Chania ska avgå 15.30 och med ankomst 17.15. Sedan får det bli en taxi ner till vår förbokade studio i Old Town, Hanim Lounge, där vi ska bo fyra nätter innan hemresan till Umeå.

Vår ”Förrådsväska” är likaså under packning. Adventsstaken, halkmattan för duschen, fåårskinnspläden samt en hel del övrig utrustning ska förrådsställas uppe på Yorgos i källarförrådet inför kommande besök.

Under gårdagen bokade vi med Flora in tre dagar i slutet av April. Vi ska ju på Aprilturen först besöka Chora Sfakion samt därefter tre dagar i lilla byn Anapolis på högplatån strax invid Arandenabron. Eventuellt kan det därefter bli en natt eller två i någon kustby innan ankomsten till Paleochora.

Echaterine förärade oss en halvlitersflaska med Melloraki att medbringa hem till kylan i Umeå.

Hortamannen anlände vid tvåtiden att med liv och energi sammanställa ingredienserna till dagens ugnslåda. Mera obekant innehåll,men kantänka var det bitar av kyckling tillsammans med rotsaker?

Vi spisade god middag på W.E med saftigt kryddade köttfärsbiffar samt tomatklyftor. Birgitta fick därtill en liten skål med Mushroom sauce.
Notan landade på blygsamma 12 € inklusive kruset vitt.

Ett par bilder ligga nu så strax inne i Kalimeras Facebook. Rotsakslådan samt dagens vissna soluppgång.

Nu klockan nio har solen återvänt och regnet dragit bort. Utetermometern visar på icke föraktliga 16,5 grader.

Arne och Birgitta

inkfish
2017-01-12, 10:37
Usch, packa ihop som alltid är så tråkigt. :(

Men skönt att ni har flera dagar kvar ändå!

Kalimera
2017-01-12, 20:00
Vår ”Förrådsväska” är likaså under packning. Adventsstaken, halkmattan för duschen, fåårskinnspläden samt en hel del övrig utrustning ska förrådsställas uppe på Yorgos i källarförrådet inför kommande besök.Ni har verkligen Palechora som er sommarstuga, fast i det här fallet blir det vinterstuga. :D

Ni gör så himla rätt! klapp_klap

Ayelet
2017-01-12, 23:08
Vi ska ju på Aprilturen först besöka Chora Sfakion samt därefter tre dagar i lilla byn Anapolis på högplatån strax invid Arandenabron.
Var ska ni bo i Anopolis?

yannis
2017-01-13, 06:03
Var ska ni bo i Anopolis?

Ann, vi har inte bokat ännu. Men jag har varit i kontakt med Anna och Olle (Fysimera) och fått rekommendationer av dom.

Vi vill ha en studio med kyl och vattenkokare. Branta trappor upp till studion FÖRSÖKER jag undvika. Det finns 2 hotell/rooms vid torget med vidhängande tavernor. Sen har vi bagarns, alltså Xenonas Anapoli som dom rekommenderade för oss. Ligger ett par hundra meter hitanför torget Bagarn var jag faktiskt i kontakt med för ett år sedan och bokade. Men vi blev ju inblåsta i Paleochora och fick ta omvägen över nordkusten för att komma till Loutro, där vi även träffades. Och då missade vi Anopoli. Vad tror du, Ann om detta boende?

Birgitta.

Arne
2017-01-13, 08:32
Fredag 13 Januari. Chania Old Town.

En vacker morgon här i gränden. Det ser ut att bli en riktigt fin dag. Hanim Lounge är ett suveränt boende. Vi bedömer att det är inalles 45 Kvadratmeter , den stora toaavdelningen oräknad. Förvisso ligger loungen en trappa upp, men det är hanterbart för Birgitta. AC ingår i hyran, och kan användas för uppvärmning så här års. Tre bäddar. Pris 40€ natten

Under gårdagen anlände Echaterine att köra oss och våra ränslar ner till Bussfiket på Main Street. Biljetter inhandlades till 8,4 € pp enkel resa.
Vid pass halv fyra avgick bussen. Vi voro inalles 13 passagerare.

När vi efter tjugo minuters färd passerade Kandanos, då kunde vi skåda effekterna av den senate tidens oväder uppe i bergen. Undanplogade snövallar vid vägsidorna tillsammans med lavablock som baxats bort från vägbanan.
På traktorernas däck hade snökedjor monterats.

Olivlundarna längs vägen voro alltfort täckta med ett par tre decimeter snö.
Ett och annat nedrasat träd var sågat till lämpliga längder så att trafiken kunde fritt passera.

När vi så närmade oss Maleme vid kusten var det grönt och vackert. Regnet hade uppenbarligen haft en välgörande inverkan på växtligheten.

Så for vi vidare längs spökbyarna Geriani, Platanias, Ag Marina och Kato Stalos. Nu i Januari är det en sorglig syn att skåda. I princip allt är igenbommat, undantagandes en och annan bensinstation med tillhörande minimarket och Taverna.

Väl framme vid bussterminalen högg vi genast en taxi för den korta färden till Hanim Lounge. Föraren ville ha fem Euro,men vi gav tio eftersom han vid återkomsten till bussterminalen ju skulle hamna längst bak i taxikön.

Tjejen i receptionen hälsade oss varmt välkomna åter samt förärade oss en helflaska Cypriotiskt starkvin av sherrytyp. Vinet tillverkas och lagras i Limassol. Vinet provsmakades och vi fann detsamma hålla mycket hög kvalitet.

Middagen avnjöto vi på Taverna Colombo belägen i granngränden. Vi hade hört så mycket gott om denna taverna av forumdeltagare och fastboende svenskar i Chania.

Ur högtalarna strömmade diskret jazzmusik från 20- till femtiotal. Vi informerades även om att det skulle bli live musik under aftonen, men då först vid halv tio, vilket är alldeles för sent för vårt vidkommande.
Arne beställde en Chicken Schnitzel och Birgitta fick sig en god grönsakssoppa. Lycka.

Notan hamnade på 23 €, normalt Chaniapris. Så hem i natten att natta oss.

Lite bilder från gårdagen samt denna morgons besök av den trivsamma svarta katten som vi ju stiftade bekantskap med för en månad sedan när vi bodde här. Bilderna återfinnes i Kalimeras Facebook.

Nu klockan nio noterar vi 12 grader här på vår balkong.

Arne och Birgitta

emma
2017-01-13, 10:21
Tack för allt ni skriver och berättar om era resor. Jag läser alltid dem och det är så härlig läsning! Man blir så glad och inspirerad... önskar mig också en sådan tid som pensionär! Ha det gott nu i Chaniabye_bye
/emma

Kalimera
2017-01-13, 14:43
Middagen avnjöto vi på Taverna Colombo belägen i granngränden. Vi hade hört så mycket gott om denna taverna av forumdeltagare och fastboende svenskar i Chania.

Ur högtalarna strömmade diskret jazzmusik från 20- till femtiotal. Vi informerades även om att det skulle bli live musik under aftonen, men då först vid halv tio, vilket är alldeles för sent för vårt vidkommande.
Arne beställde en Chicken Schnitzel och Birgitta fick sig en god grönsakssoppa. Lycka.Dit måste jag gå och äta nästa gång vi är i Chania. Diskret jazzmusik från 20- till femtiotal gillar jag väldigt mycket!

Var maten god?

önskar mig också en sådan tid som pensionär! Jag också. :D

Arne
2017-01-13, 17:19
Maten var så rent delikat, servicen likaså. En taverna att verkligen rekommendera för alla Kalimeravänner. Den Röda Cykeln är i en klass för sig..

Arne och Birgitta.

Nyss komna hem från Tavernan. Maten därstädes var mer än delikat.
Det är nu så här i aftonen en smula kyligt i Chania. Fattiga 13 grader,men inget regn eller blåst.

Vi sutto emellertid inomhus i den goda stugvärmen. Vi voro de enda gästerna i denna tidiga timme. (16.00)

nickelena
2017-01-13, 19:37
Lika trevligt som alltid att följa er, Tack!
Kul att läsa om Colombo! 2010 tillbringade vi ett antal timmar där. Mycket trevligt prat med dåvarande ägaren Nikos.
Såg i somras att det var renoverat och fixat, när vi knallade förbi. Men många gäster, förr var det lysrör - och många spelande/pratande gubbar:D.
Njut av era återstående dagar på denna resa,
vi njuter av att följa er!/
Lenabye_bye

Ayelet
2017-01-13, 20:26
Ann, vi har inte bokat ännu. Men jag har varit i kontakt med Anna och Olle (Fysimera) och fått rekommendationer av dom.
Vi vill ha en studio med kyl och vattenkokare. Branta trappor upp till studion FÖRSÖKER jag undvika. Det finns 2 hotell/rooms vid torget med vidhängande tavernor. Sen har vi bagarns, alltså Xenonas Anapoli som dom rekommenderade för oss. Ligger ett par hundra meter hitanför torget Bagarn var jag faktiskt i kontakt med för ett år sedan och bokade. Men vi blev ju inblåsta i Paleochora och fick ta omvägen över nordkusten för att komma till Loutro, där vi även träffades. Och då missade vi Anopoli. Vad tror du, Ann om detta boende?
Birgitta.
Jag åker till Anopolis så ofta jag kan men har inte sovit där så många gånger! Mitt absoluta favoritställe är http://anopoli-sfakia.com och de har ju rum, men det ligger ju en trappa upp. Missa inte hennes (Eva Kopasis) underbara Boureki och de ljuvliga kakorna hon bakar, som jag alltid köper med hem.
Jag har inte varit hos bagarn så vet inte hur det är där. Madares, där jag bodde sist har en alldeles för brant backe upp, men det är så mysigt och utsikten är underbar!
En bit bortanför torget finns ett ganska nybyggt hotell, http://www.anopolirooms.gr/en/ de har också en taverna.
Ni måste åka bort till Aradenabron Birgitta!! Energierna där är så speciella! Jag har tagit med mina yogadamer dit. Jag brukar ställa bilen vid vägkanten en bit innan bron och gå fram till det ställe där man kan gå ner i ravinen och där har vi suttit och bara njutit. Du har nog sett bilden på mig där jag sitter vid just det stället!
Ha det gott!

yannis
2017-01-14, 05:10
Jo jag har sett bilden på dig vid Aradenabron, Ann.
Men jag är höjdrädd och skulle aldrig själv kunna sitta där och meditera.
När vi var uppe vid bron, som Arne gick halvvägs över stod jag vid brofästet och höll i mig! Jag ska dock överväga att följa med Arne när han ska dit i april
Men bron är speciell och har en intressant historia.

Birgitta.

Arne
2017-01-14, 08:10
Lördag 14 Januari. Chania, Hanim Lounge.

Ånyo en vacker morgon, ehuru en smula kyligt ute. Termometern på balkongen visar nu klockan sju på fattiga 8,2 grader. Kyrkklockorna på tornet nästgårds pinglade igång allredan klockan sju med repris halv åtta samt åtta. Inget problem för oss, men de med önskan om sent sovande morgontid kunna kantänka bliva irriterade…

Gårdagen gick i lugnets tecken. Birgitta hade temporär känning av en ond höft, och därav blev det ingen lunchpromenad på byn som tidigare planerats.

Efter långsiesta gick vi den korta promenaden upp till Taverna ”Den röda cykeln”. Det är endast ett femtiotal meter att promenera dit. Som vanligt voro vi de enda gästerna. Vi tog plats på inomhusdelen att i den goda stugvärmen iakttataga vad som på menyn fanns att beställa.

Arne valde en Chicken Souvlaki och Birgitta fann till sin glädje att det serverades Tomatsoppa. Båda rätterna smakade så rent förträffligt gott.
Ett krus vitt beställdes att skölja ner maten med.


Vi fick tillfälle att samspråka med Tavernaägaren. På vår förfrågan om vad som skulle ske med den gamla vackra saluhallen hade han lugnande besked att giva.

Vid en träff strax efter nyår hade näringsidkare tillsammans med Borgmästaren och Prefekturan enats om att lägga hela projektet på is fram till 2018,och att renoveringen icke skulle taga mer än sex månader i anspråk.

Under renoveringen skulle temporära lokaler ställas till näringsidkarnas förfogande just utanför saluhallen.

Hemåt vi vandrade vid sjutiden att lyssna på de lokala nyheterna samt sportradion.

Nu klockan nio har temperaturen stigit till tio grader, och klockringningen tacknämligt nog upphört.

Lite bilder från gårdagen ligga så strax inne i Kalimeras Facebook.

Arne och Birgitta

lenapg
2017-01-14, 09:40
Lördag 14 Januari. Chania, Hanim Lounge.

Vid en träff strax efter nyår hade näringsidkare tillsammans med Borgmästaren och Prefekturan enats om att lägga hela projektet på is fram till 2018,och att renoveringen icke skulle taga mer än sex månader i anspråk.

Under renoveringen skulle temporära lokaler ställas till näringsidkarnas förfogande just utanför saluhallen.

Arne och Birgitta


Glädjande nyheter! Och tack för underbara rapporter och bilder. Vi åker till Kreta i början av april och hoppas då att vädret är lite stabilar!
Hälsar Lena och Nisse

rollen
2017-01-14, 15:47
Älskar att läsa om era resor på Kreta och vill gärna rekommendera en bok som vi fick när vi skulle dit 1986. Boken är skriven av Arne Hirdman och heter Kreta. Den handlar om när Arne med familj vistades en längre tid på Kreta. Underbara berättelser om livet på Kreta på 1950-talet. Man kan nog få tag på den på antikvariat eller liknande. Utgiven på Tiden-Barnängen tryckeri 1960. Vi har återkommit till Kreta nästan varje år sen 1986 och läser gärna om den innan vi ska dit.

Ayelet
2017-01-14, 17:08
Älskar att läsa om era resor på Kreta och vill gärna rekommendera en bok som vi fick när vi skulle dit 1986. Boken är skriven av Arne Hirdman och heter Kreta. Den handlar om när Arne med familj vistades en längre tid på Kreta. Underbara berättelser om livet på Kreta på 1950-talet. Man kan nog få tag på den på antikvariat eller liknande. Utgiven på Tiden-Barnängen tryckeri 1960. Vi har återkommit till Kreta nästan varje år sen 1986 och läser gärna om den innan vi ska dit.
Den boken har jag i min ägo och läste den för längesen! Får leta fram den igen! Tack för tipset!

Netwolf
2017-01-14, 18:21
Finns en tråd om boken här (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=35701).