handdator

Visa fullständig version : Taxi med småbarn


mise
2006-04-22, 01:15
Hej alla Greklandsfantaster!

Hur gör ni som åker taxi med småbarn.. går det att förboka taxi med bilbarnstol i? Går ju inte bara att hoppa i vilken taxi som om man vill att lilla snorpan ska åka säkert!

Vi åker till Kreta, Chania och har med oss vår tvååriga dotter.
Har blivit rekommenderad av hotellägaren (köpt flygstol och bokat hotell separat) att ta taxi från flygplatsen till hotellet i Kato Stalos. Ska man ta buss måste man byta, går ingen direkt från flygplatsen, och det känns krångligt med väskor, vagn och antagligen trött liten tjej.

Alla tips om hur man smidigt tar sig runt med småbarn tas tacksamt emot!

Ha det så himla skönt på era resor, jag räknar dagarna till 13:e maj.. :)

anoula
2006-04-22, 10:19
Hur gör ni som åker taxi med småbarn.. går det att förboka taxi med bilbarnstol i?
Oj herregud, det har jag aldrig sett i Grekland. Det skulle förvåna mig om det finns... det säkraste är nog att ta med sig sin egen skulle jag tro. Sedan är nästa problem att försöka övertyga chauffören om att låta bli att röka i bilen. Lycka till! ;)

Alruts
2006-04-22, 10:26
Jeg tviler også på at det er spesielt lett å få tak i barneseter i taxier ... Inntrykket er at det ofte ikke er sikkerhetsseler i bilene engang, eller sikkerhetsselene er gjemt bort eller avklipt :(. Vi leide bil på Naxos en gang, og da skaffet de oss faktisk et (lettere antikvert) barnesete. Så det kan kanskje være en mulighet. Men det er et stadig tilbakevendende problem, det der med barnesikring.

Hilsen Alruts

Gita
2006-04-22, 12:13
Som säkerhetsmedveten förälder känns det hemskt att strunta i bilstolar och bälten, men det har vi varit tvungna att göra i Grekland när vi har åkt taxi. Ibland har det funnits bälten, men inga bilbarnstolar.

Man ber en liten stilla bön och hoppas att inget händer...

Peter
2006-04-22, 17:34
Att hitta bilbarnstol i Grekland är nog rätt svårt. Speciellt i en taxi. Men de få gånger jag åkt med mindre barn har jag dock faktiskt märkt att chauffören kört något lugnare och försiktigare, till min stora förvåning. Och det var ändå i Athen.

I värsta fall kanske tjejen kan sitta på golvet mellan fram och baksätet? Där är hon ju mer skyddad än om hon sitter i baksätet.

Peter

anderss
2006-04-22, 22:27
Jag skrev ett svar idag på morgonen men kände att nu målar jag fan påväggen, så jag postade aldrig det. Men mitt svar var bl.a. att färdas med taxi i Grekland tillhör en annan trafikkultur. Rätt eller fel men i Grekland kan du möta en familj med x barn på en moped. Bilbarnstol i taxi har jag aldrig sett.
Dumdristig eller inte så har vi alltid anpassat oss, en taxi kan ta 8 personer+förare, man kan på motorvägen i 110 försöka prata med en kollega i filen bredvid, mm. Vi har anpassat oss och åkt taxi även när barnen varit små, och vad du än gör tillrättavisa inte någon utifrån våra referenser det blir inte bättre. Men ju äldre jag blir så känns det bättre och bättre att vara i Grekland då det känns som vi i sverige lagstiftar utifrån värsta senario, dvs snart ser vi ut som hockymålvakter när vi tar bilen för att handla i kvartersbutiken.

pawik
2006-04-22, 23:09
Rätt eller fel men i Grekland kan du möta en familj med x barn på en moped.

Det stämmer bra.
För några år sedan besökte jag och min svåger Astypalea.
Den asfalterade vägen slutar vid Maltezana någon mil norr om Skala.

Om man är vetgirig, envis och äventyrslysten kan man fortsätta på en grusväg med vassa stora stenar ytterligara ca 15 km till Vathi. Där finns en hygglig taverna och efter vedermödorna på en urdålig grusväg kröp vi in dit för en lunch.
Lunchen gav oss nya krafter och vi påbörjade den mödosamma vägen tillbaka till Skala. Vi hade knappt startat innan vi på den urdåliga vägen mötte en familj med 3 personer på en moped som susade förbi oss i hög fart. Själva hade vi fullt sjå att klara oss.
Vi hade hjälmar och körde försiktigt, det gjorde inte dom.
Trafikkulturen är olika!

/pawik

Eva L
2006-04-23, 08:59
Välj så fin och ny taxibil som möjligt. Min erfarenhet är den att den med nyare bil är mer rädd om den och därmed kör normalt. Finns alltid bälte fram men bak kan bältena vara undastoppade under sätet. Går således att plocka fram.
Barnstol har jag aldrig sett i Grekland.

Eva

anoula
2006-04-23, 11:19
Herr grek hälsar att nästa steg i utvecklingen är att placera en stol på taket på taxin så att barnet får frisk luft och får nya idéer i hjärnan... :rolleyes: .

Där har ni grekernas syn på saken.

Eva L
2006-04-23, 11:42
Herr grek hälsar att nästa steg i utvecklingen är att placera en stol på taket på taxin så att barnet får frisk luft och får nya idéer i hjärnan... :rolleyes: .

Där har ni grekernas syn på saken.

Ok får se om han vidhåller den uppfattningen när han själv blir far och ska värna om sin avkomma. Här i Umeå har jag en grekisk vän som inte bott här mer än ett år och redan cyklar omkring med cykelhjälm på huvudet när han framför sin mountainbike mellan snödrivorna och inte tror jag att det är bara för att det är riktigt inne bland tuffa idrottskillar att köra med hjälm.

Jag tror att en grekisk taxichaufför med barnsits skulle kunna göra det till en bra affärsidé och ta lite extra för den säkerheten.

Eva

anoula
2006-04-23, 11:43
Ok får se om han vidhåller den uppfattningen när han själv blir far och ska värna om sin avkomma.
Eva, det var ett skämt. Han älskar barn ;)

Alruts
2006-04-23, 11:49
[…] att färdas med taxi i Grekland tillhör en annan trafikkultur. […]
Det er selvsagt riktig. Og det er opp til enhver å bestemme om man er villig til å ta risikoen. Vi har selv tatt taxi med småbarn uten sikring, men vi prøver å begrense antallet turer så mye som mulig. Den greske trafikkulturen resulterer jo også i at landet ligger altfor langt oppe på statistikken over trafikkdøde. Og det ville jo være fryktelig dumt om det faktisk skjedde noe med noen av oss :( …

Gita
2006-04-23, 11:57
Min tioåring kan inte glömma hur han såg en kille på moppe - utan hjälm - svisha förbi vår buss på väg in till Rhodos stad. När bussen fortsatte sin resa, så såg vi pojken ligga på marken framför oss, han hade sladdat omkull. Det såg ganska illa ut...

Då kom sonen på att hjälm VERKLIGEN är bra att ha.

Men vi åker taxi och buss, och hoppas på det bästa, kanske ber man en liten bön också. Än så länge har det gått bra.

Allting kan vara farligt, men vissa risker måste man ta om man vill uppleva andra kulturer.

anoula
2006-04-23, 12:20
Då kom sonen på att hjälm VERKLIGEN är bra att ha.

Precis i samma ögonblick som jag läste detta åkte två småkillar med hjälm förbi på cykel utanför fönstret :)

Eva L
2006-04-23, 12:49
Eva, det var ett skämt. Han älskar barn ;)

Visst förstod jag det valde bara att svara lite torrt ändå. Du har säkert valt en underbar, omtänksam man.

Frågan om vilka risker vi vill och måste ta vid resor ute i världen är svår ibland och extra svårt blir det när vi måste fatta val för våra nära och kära. Även om barnen inte är med på resan gör vi väl alla olika överväganden då alla stor som liten vill ha en förälder som kommer hem. Själv är just trafiken extra känslig för mig pga personliga erfarenheter, dock inte inom familjen.

Många skrattar säkert åt oss svenskar och kanske blir säkerheten extra utvecklad i ett land med bra ekonomiska resurser och en i övrigt ganska trygg miljö utan allt för stora naturkatastrofer och långt mellan krigen.

Eva

anoula
2006-04-23, 13:12
Många skrattar säkert åt oss svenskar och kanske blir säkerheten extra utvecklad i ett land med bra ekonomiska resurser och en i övrigt ganska trygg miljö utan allt för stora naturkatastrofer och långt mellan krigen.



Jag tror att grekerna innerst inne beundrar vårt system och väljer att komma med skämtsamma kommentarer (som i ovanstående exempel) just därför att de inte riktigt vet hur de ska ta ställning i frågan. De VET att vi har en mycket mer utvecklad trafiksäkerhet i Sverige, och fick de välja skulle de säkert vilja minska antalet trafikolyckor i sitt eget land också. Men vad kan de göra när sådana frågor inte tycks prioriteras i Grekland? Samtidigt är de ju greker, oerhört stolta över sitt land och sin kultur... De väljer att skoja till det som greker ofta gör. Och i ett land som fortfarande har långt kvar till modern standard inom många områden är det viktigt att kunna skratta åt saker och ting. Ett gott skratt och en nypa salt gör vardagen mer uthärdlig.

mkh
2006-04-23, 21:47
Vi åker till Kreta, Chania och har med oss vår tvååriga dotter.
Har blivit rekommenderad av hotellägaren (köpt flygstol och bokat hotell separat) att ta taxi från flygplatsen till hotellet i Kato Stalos.

Hej

När vi rest med så små barn har vi inte åkt taxi, men hyrt bil. En sak man kan göra, och det borde fungera med taxi också, är att ta med en bilkudde för större barn. De tar inte så stor plats. Vi brukar ha 2 (2 barn) i en extra bag, lite otympligt men lätt.

Nu ska ju 2-åringar sitta baklänges o s v, men man höjer säkerheten avsevärt om de kommer upp en bit innan man spänner fast dem. Om taxichufören tittar när ni gräver fram bälten och plockar fram bilkudden, låt honom göra det då - han kanke lär sig något!

Och som en taxichaufför sa, som försökte plocka upp oss (3 vuxna och 2 små barn) vid en busshållplats på Skiathos: Bussen har ju inga bälten heller :rolleyes:

/Marianne

mise
2006-04-26, 00:02
Oj, vilken respons! :)
Tack alla för att ni delat med er av erfarenheter och synpunkter.

Jag misstänkte nästan att det var så här men ville gärna få det bekräftat.
Själv har jag inga problem att åka utan säkerhetsbälte men när det kommer till det käraste man har tänker jag lite annorlunda.

Bilkuddetipset känns som en lagom kompromiss för min del.
Annars tänkte jag att det kanske finns de här gamla midjebältena i mitten bak. Bara jag får spänna fast henne lite grann så skulle det kännas bättre, särskilt med tanke på olycksstatistiken.

På tal om anpassning till högre trafiksäkerhet som någon nämnde (eller kanske är det oss kinkiga nordbor ;) ) så verkar det som flera biluthyrare tillhandahåller gratis bilbarnstol om man bokar det i förväg!

Men jag tror vi har bestämt oss för taxi och buss, kanske hyr bil några dagar för att se lite mer av ön!

Må så gott i vårsolen! bye_bye

Frappe
2006-04-30, 00:06
I Athen kan man förboka taxi via "Radiotaxi" och tala om att man har barn och vill ha bilbarnstol! Bilbarnstolar används mer och mer i alla fall i Athen av familjer. Man talar mycket om i tv om säkerhet för barn i bil, information på bb, vårdcentraler men sen är det dock upp till den enskilde....

Camilla

jenny30
2006-05-03, 08:28
Ett tips är att "låna" med bältet till barnet som du får på flygplanet. Vi gjorde det när vi åkte till Thailand och lämnade tillbaka det på vägen hem. Perfekt när man skulle åka taxi, bara att fästa i vuxenbältet och ha barnet i knät. Precis som på flyget.

Lite taskigt mot flygbolaget kanske, med de får ju tillbaka det på hemvägen...

Peter
2006-05-03, 15:58
Perfekt när man skulle åka taxi, bara att fästa i vuxenbältet och ha barnet i knät.

Man ska aldrig ha barn i knät om barnet och den vuxne har bältet på. Händer det något kan barnet bli mycket svårt klämt mellan den "tunge" vuxne som åker framåt, och bältet. Jag tror t o m att det är förbjudet i Sverige. Oavsett vilket så finns det en allvarlig skaderisk för barnet vid en häftig inbromsning eller kollision.

Är det ett bälte som bara fästs i den vuxnes finns fortfarande risken för klämskador mellan den vuxne och sätet framför.

Peter

lolis
2006-05-07, 14:46
Vi har åkt både buss och taxi med våra barn. Har aldrig sett en barnstol i en taxi.