handdator

Visa fullständig version : Charterresor

Kajja
2016-12-01, 00:09
Hej alla! bye_bye
Det känns lite som om forumet har blivit lite väl inriktat på
"återvändare, resekompisar och småöarresenärer".
Utan att göra mig ovän med någon, jag har verkligen njutit av alla resebrev, så saknar jag endå inlägg och frågor från den "vanliga" chatterresenären.
Dom som åker till Grekland för första/andra gången, som bara vill vila, bada o sola o äta gott.
När man loggar in så är det ofta runt 250 besökare och kanske 10 medlemmar. Jag menar...äh... ni förstår säkert!
Själv är jag ju åxå väkdigt aktiv men ibland känner jag att det skulle va kul att kunna tipsa om något som kanske är nytt för någon annan. Är jag helt ute o seglar..eller?!
Bara en fundering..:rolleyes:
/ Kajja bye_bye

Thira
2016-12-01, 07:23
Jag skulle också tycka att det vore kul om charterresenärer skickade in foton och/eller berättade om sin resa. Det tror jag även kan göra att fler charterresenärer känner sig mer hemma här.
Jag vet att flera här åker charter till sina destinationer men sen går mycket på vandringar och kanske inte gör precis de där klassiska sakerna du nämner, varje dag.
Jag tycker vi skribenter i forumet behöver bli snällare mot de klassiska charterresenärerna, som ju är den allra största delen resenärer till Grekland. (Emellanåt går att se en ganska så nedlåtande attityd.)
Dessutom så kan man hitta sina smultronställen även på den mest exploaterade ö så tips från vana charterresenärers favoritresmål kan vara användbara för oss som reser eller hittills rest på andra sätt.
För egen del så kan jag gärna åka charter. Det går utmärkt att upptäcka och göra lite mer äventyrliga saker även på en sån resa och går resan till en större ö så blir det ju tom större chans till äventyr och att få se nya saker län om man reser på egen hand till en liten, sömnigare ö.

Kajja
2016-12-01, 07:39
Jag skulle också tycka att det vore kul om charterresenärer skickade in foton och/eller berättade om sin resa. Det tror jag även kan göra att fler charterresenärer känner sig mer hemma här.

👍👍😊

/Kajja bye_bye

ellada
2016-12-01, 10:11
Håller helt med får inte skriva att man älskar Santorini för det är så exploaterat visst är det så men varje gång jag landar där pirrar det i hela kroppen det är sååå otroligt vackert där. Vi är ju alla olika så man kan ju respektera varandras åsikter älskar även Serifos som är motsatsen föresten älskar hela Grekland

Lissi
2016-12-01, 13:03
Jättebra tråd att ta upp....

Vi blandar "hejvilt " mellan egna hopfixade resor och charterresor . Charter ÄR bekvämt!!!
I år har vi t ex åkt charter till Teneriffa, Kreta (Análipsi) och Mallorca.( De båda sista från hemmaflygplatsen Kalmar. Där är alltid planen smockfulla så billiga flygstolar finns inte. De är nästan lika dyra t o r som resa med hotell) Särskilt till andra länder än Grekland åker vi charter. Jag känner mig bara hemma med att snickra resor till Grekland. Till öar i Grekland jag aldrig varit på innan har det alltid blivit charter åtminstone första gången, utom då till Tinos som ju inte haft detta då vi åkt och där jag ju alltid bor på samma ställe ;) Till Parga har jag varit 3 ggr med charter.
2017 har vi bokat 2 charterresor, i jan 14 dagar till Teneriffa , Puerto de la Cruz från Växjö och i juni 14 dagar till Gerani, Kreta från Kalmar. För oss båda 2 veckor inkl transfer i studio så betalar vi 12000 kr och några tior för två. Sen blir det andra hemmafixade resor också...men det beror nog mest på att dit vi velat har vi hittat superpriser privat och till Peloponnesos finns ju just inga charterresor...

Jag har nog skrivit resebrev från flera charterresor....
Jag har absolut inga tankar om vilket som är bäst, det avgör ju den som åker! Semestern är SÅ viktig och den ska inte andra ha synpunkter på.

Jag vet dock att jag skrev, att jag blev ledsen när jag såg hur alla AI-anläggningar nästan hade dödat lilla mysiga Análipsi by på Kreta, men de som åker på AI har sina skäl för det och det ska inte vi andra ha synpunkter på oavsett hur vi själva gör.
Hoppas på lite liv i forumet nu!! Men tyvärr finns många som inte har FB som tror att Kalimera är nere för evigt och som inte går in längre. Jag vet inte hur vi ska få fart på dem igen ;)

Lissi - mitt i julbaket:D

Arne
2016-12-01, 13:31
Du har en viktig poäng där Kajja. Det är ju meningen att alla som besöker forumet ska få sitt.

Arne

piam
2016-12-01, 14:03
Vi åkte charter fram till 2008.
Nu för tiden åker vi flygstol,planet går till Samos och det passar oss perfekt
för det är dit vi ska.Varje gång!
Fick ett riktigt bra erbjudande förra fredagen så då tröck jag på åkaivägknappen.

Pia
Som suttit och filat på ett litet resebrev utan bilder,blir klart snart

piam
2016-12-01, 15:37
Jag hade mer på hjärtat
Åka charter är bekvämt och far man på ett nytt ställe
man inte vet nåt om så absolut!
När man blivit varm i kläderna kan man hyra bil och
titta sig omkring,så gjorde vi.

Pia

Lissi
2016-12-01, 16:05
När vi åker charter 14 dagar och även kortare föralldel så hyr vi nästan alltid bil några dagar. På en 14 dagarsresa brukar vi dessutom ta en eller två övernattningar på annan ort på ön. Vi säger bara till på hotellet så de inte undrar. Semester i semestern är jättekul... däremot går vi aldrig på några möten eller så.

Lissi

Kajja
2016-12-01, 16:10
Vi åker alltid charter! 2 greklandstripper varje år.
Eftersom vi försöker åka till en ny destination en gång om året så känns det bra. Hotell och läge väljer man ju även med charter efter egna önskemål. Helst studio/lägenhet för oss.
Sen gör vi våra egna utflykter precis som vi vill ha det:)

Den andra turen går oftast till Kreta och dit skulle vi naturligtvis kunna ta en flygstol efter ett 15-tal besök. Nu har jag faktiskt alltid lyckats pricka in prissänkningar :D:D...en trevlig hobby...så det har blivit billiga resor (tex. 2800:-/pers) Ser då ingen vits att ta flygstol, boka hotell och transfer etc. när man kan göra det smidigt för sig.
Ja latmasken i mig spelar nog lite roll åxå;);)

Nästa CHARTERRESA..haha...går till Parga i slutet på maj.
Där slutar priset på drygt 4000:-/ person för ett litet hotell med fint betyg, i Pargas centrum och 20 meter från stranden.
Den utsikten kommer jag "äta med ögona"!!
I priset ingår förstärkt frukost åxå. Helt okey _B-anana_B-anana
/Kajja bye_bye

Kajja
2016-12-01, 16:35
Åå nej... jag var visst inte färdig där..😄

Lissi, vi åkte åxå på "semester på semestern" på Kreta.
2 nätter i Rethymnon när vi bodde i Agii Apostoli.
Sen har vi bil och/eller vespa. Vi har ETT körkort,
mannen o jag, och det är inte mitt.:D Jag har busskort..haha!!!

Möten går vi aldrig på. Jag har ju hunnit googla i ett halvår innan så... 😉
Transferbussarna har nästan aldrig någon kvittrande reseledare längre så man kan bara sitta och njuta av vyerna
i lugn o ro.
Over and out!
/Kajjabye_bye

pelagia
2016-12-01, 16:39
I år har jeg/vi vært på mange turer til utlandet. Det er en blanding av charter og rutefly for oss også:
Januar/februar 3 uker til Gran Canariamed charter
2 netter i Dublin med rutefly
En uke på Sunwing Makrigialos med charter
En uke på Sunwing Kallithea med charter
En uke i Kroatia med charter
2 uker på Karpathos med Apollofly og hotell via Booking
1 uke i Nea Chora med rutefly
2 netter i Praha med rutefly

Vi pleier ikke ta så mange turer, men i år ble det sånn. Det viktigste er jo å komme av gårde, men enkelte hoteller vi liker fins ikke hos reiseselskapene, som feks Arocaria og Glaros som er litt favoritter.Og hotellet vårt på Gran Canaria har bare gjester fra Tui, så der har vi ikke noe valg. Neste år blir det 4 uker der. Resten av året er ikke planlagt enda, så vi har noe å se fram til.

Vennlig hilsen
Pelagia

eija
2016-12-01, 16:49
Vi åker alltid charter! 2 greklandstripper varje år.
Eftersom vi försöker åka till en ny destination en gång om året så känns det bra. Hotell och läge väljer man ju även med charter efter egna önskemål. Helst studio/lägenhet för oss.
Sen gör vi våra egna utflykter precis som vi vill ha det:)

Den andra turen går oftast till Kreta och dit skulle vi naturligtvis kunna ta en flygstol efter ett 15-tal besök. Nu har jag faktiskt alltid lyckats pricka in prissänkningar :D:D...en trevlig hobby...så det har blivit billiga resor (tex. 2800:-/pers) Ser då ingen vits att ta flygstol, boka hotell och transfer etc. när man kan göra det smidigt för sig.
Ja latmasken i mig spelar nog lite roll åxå;);)

Nästa CHARTERRESA..haha...går till Parga i slutet på maj.
Där slutar priset på drygt 4000:-/ person för ett litet hotell med fint betyg, i Pargas centrum och 20 meter från stranden.
Den utsikten kommer jag "äta med ögona"!!
I priset ingår förstärkt frukost åxå. Helt okey _B-anana_B-anana
/Kajja bye_bye

Vi hade en härlig charterresa till Parga senaste maj :D! Det var så lätt och kult efter trettio års "egna" resor. Om nästa år vet jag ingenting, i morgon till läkaren och troligen till höftröntgen :o.

Kalimera
2016-12-01, 20:01
Hoppas på lite liv i forumet nu!! Men tyvärr finns många som inte har FB som tror att Kalimera är nere för evigt och som inte går in längre. Jag vet inte hur vi ska få fart på dem igen Det dröjer nog till efter helgerna innan det blir liv och rörelse igen. Jag har inte tillåtit nya medlemmar på snart ett år pga av hackare. Så några nya blir vi inte. Tyvärr.

Som suttit och filat på ett litet resebrev utan bilder,blir klart snartJag bockar och bugar. klapp_klap

Tyvärr kan jag inte pga min onda rygg göra i ordning resebrev. Jag har ett gäng som ligger och väntar på publicering, men de får vänta ett tag till. Men du får gärna skicka in det när du är klar. :)

Angående charter eller inte så spelar det ingen roll hur man reser till Grekland, det som har betydelse är att man reser.

Thira
2016-12-01, 20:35
Du har en viktig poäng där Kajja. Det är ju meningen att alla som besöker forumet ska få sitt.

Arne

fb_gilla

Admirala
2016-12-01, 21:19
Komplisert spørsmål i hovedinnlegget fb_gilla

Jeg ble kjent med Hellas som charterturist.

Og jeg kommer aldri å besøke Hellas som charterturist igjen, både fordi jeg klarer meg utmerket på egenhånd, og vet at jeg legger mer penger igjen i et utarmet Hellas når jeg reiser uten en arrangør som skummer fløten.

Men for folk som ikke tør/gidder dra på en selvkomponert reise - helt ok, Hellas trenger (nesten) alle typer turister.

Så jeg er helt enig i at noviseturistene bør føle seg velkommen hit på forumet, og at vi bør bestrebe oss på å gi gode svar til de som vurderer charter til enten (f.ex.) Naxos eller Parga, og lurer på hva som passer best for dem.

Samtidig kommer jeg aldri i livet å si noe positivt om All Inclusive. AI utarmer Hellas, og som et forholdsvis aktivt medlem her, kommer jeg til å, alltid, fordømme AI, og føle at jeg har "rett" til å gjøre det. Javisst, jeg kommer til å gjøre det selv om jeg, eventuelt, blir kastet ut av Kalimera. Én grense må det tross alt være!

Kajja
2016-12-01, 23:30
Men snälla nån.... vilken reaktion Admiralal!😰
Jag tycker faktiskt att charter är ett smidigt sätt att ta sig från A till B! Vad man sen gör av sin semester är ju upp till var å en!!
Vi har alltid klarat oss själva och hittills funnit våra egna vägar till gobitarna. Samtidigt är jag ödmjuk och kan föreställa mig hur det är att boka första resan.
Ibland handlar det om pengar. Ibland handlar det om tid.
Nu är det ju så, Admirala, att dom flesta bokar sin resa via Apollo, Tui etc..så är det ju faktiskt!
Jag känner mig inte "big enough" att dömma i detta inlägg...
men att dela med mig med min åsikt känner jag mig helt bekväm med!😉
/Kajja bye_bye

Lissi
2016-12-02, 07:32
Men snälla nån.... vilken reaktion Admiralal!😰

/Kajja bye_bye

Ja oj!!!

Jag räknade ut att jag varit långt över 50 ggr i Grekland sen 80-talet och då var det ju givetvis charter enbart som gällde. Men jag lägger kopiöst med pengar i Grekland ändå och hjälper organisationer på många sätt där, så jag har inte ett smack dåligt samvete att jag pga "resetekniniska" skäl åker charter ett par ggr om året bland kanske 7 -10 resor . Jag varken kan eller vill eller har råd att lägga tusenlappar varje gång på tåg och hotell innan flyget går bara för att kunna åka från Kastrup. DE pengarna lägger jag hellre i Grekland eller Spanien med charter från Kalmar.

ALLA har sina sätt att åka.
Jag respekterar alla åsikter men vill inte ha "skämspåse" för att jag åker charter....

Lissi

xenos
2016-12-02, 07:52
Admirala, vilken reseform var det du tog avstånd ifrån, All Inclusive, charter, eget arraemang, som du tog avstånd i från?

zakka
2016-12-02, 18:00
[QUOTE=Kalimera;393119.... Angående charter eller inte så spelar det ingen roll hur man reser till Grekland, det som har betydelse är att man reser.[/QUOTE]

SÅ sant Janne!!! klapp_klap Jag skulle gärna åka på charter till t.ex. Skopelos och Skiathos eftersom jag fått för mig att det är lite krångligt att ta sig dit på egen hand, medan vi har listat ut hur man tar sig till Cykladerna på egen hand utan några större problem... ;) Det härliga är ju som du säger att faktiskt komma iväg... _B-anana

MVH zakka

Pela
2016-12-02, 22:51
Charter är bra...
Har alltid använt charter på mina Greklandsresor.
Charter nuförtiden är FLYG + TRANSFER + HOTELL !
Resten fixar man själv,bil utflykter mm.
Tryggheten är att trasslar någonting så är researrangören ansvarig,reser man helt på egen hand så får man ta problemen själv..

Utbudet blir givetvis större om man löser allt själv,finns inte Charter till alla öar.
Vill man till Folegrandos lär man lösa allt på egen hand,gäller Samos så är det bra smidigare att köra med Charter..

JohnS
2016-12-02, 23:05
Jeg reiser helst charter, men gjerne bare fly, uten hotell, som jeg finner selv. Dette mest på grunn av mine dårlige ben, som ikke liker de lange avstandene på flyplassene ved 2 eller 3 flybytter nedover i Europa. Jeg liker best å sette meg inn i flyet i Norge, og lande på stedet jeg vil være, uten å bytte fly eller for mye busser og båter i Hellas. Dette begrenser selvfølgelig valget av reisemål, men ikke slik at det er noe problem. Vi har alltid bil, og enten vi tar flyet til Preveza, Kreta eller Kavala, har vi uendelig mange steder å velge i. Jeg kan jo alternativt komponere flyreisen selv og kanskje spare noen kroner, og bestille rullestol ved store avstander på flyplassene, men jeg vil helst være selvstendig så lenge som mulig, så dette har jeg unngått enn så lenge.

yannis
2016-12-03, 04:55
Vad jag förstår var det bara AI som Admirala tog avstånd till.

Det gör jag också! För några år sedan hörde jag av en stolsgranne på ett flygplan. Det var en svensk man som skulle hälsa på bekanta på Rhodos. Han berättade att där fanns det bl.a. ett AI-hotell, uppförd av israeler. Man tog personalen från Israel. Samt även den mesta maten!
Så jag propagerar att man inte ska åka på AI. Oftast är det inget bra för greker, utarmar tavernor i området runt omkring och mycket annat. Det har man sett många avskräckande exempel.
Jag försöker ändå inse att de som tar AI har sina verkligt goda skäl att göra detta Men jag har inte lätt för tanken.
Birgitta.

xenos
2016-12-03, 08:11
Vad jag förstår var det bara AI som Admirala tog avstånd till. Birgitta.

Ja, till slut så kom frågan tillbaka på banan där den hör hemma.
Tackar för det.

Och undrar vilken, kanske omedveten, drivkraft det finns till det mönster som är vanligt att helt enkelt strunta i vad någon, i detta fallet Admirala, faktiskt säger och i stället startar ett drev. Läsa bibeln som en viss herre gjorde till konst.
Detta hämmande mönster kanske är vanligt på ett forum, vad trorni?
I alla händelser är det inte uppmuntrande eller konstruktivt.

Alala
2016-12-03, 08:24
Det dröjer nog till efter helgerna innan det blir liv och rörelse igen. Jag har inte tillåtit nya medlemmar på snart ett år pga av hackare. Så några nya blir vi inte. Tyvärr.

Gäller detta för typ "forever"? Eller tror du att du kan tillåta nya medlemmar i något skede eller på något annat sätt än tidigare?

Trots att nya medlemmar inte kan logga in nu så hoppas jag att så många som möjligt har nytta och nöje av detta fina forum. Och kanske kommer med på Fb-Kalimera då i stället. Och alla ni som är medlemmar, men kanske är passiva, kom med och berätta om era resor och kommentera och ställ frågor vid behov. Ibland tycker jag mig ha märkt att någon har frågat något, men inte fått något svar och om detta händer och man är ny i forumet känns det säkert inte så bra. Personligen har jag svårt för att svara på många frågor, eftersom jag rätt så sällan har varit just på den plats frågan gäller. :( Men hoppas så många som möjligt kommer med här och får respons och kommentarer. Det är ju det som är roligt här.

Och charter, ja, det är nog fortfarande ett mycket praktiskt sätt att resa på. I alla fall om man som jag bara har en vecka på sig. Då vill man att själva resan går så snabbt och smidigt som möjligt. I fall det finns enbart flyg för ett pris som passar vår budget så kan det vara ett alternativ, men härifrån Finland har detta hittills nog gällt bara Aten och Kreta. Så vill man direkt till någon ö är charter oftast det bästa alternativet. För mig finns det ännu många typiska charterresmål att välja på, alltså ställen jag inte har varit på, som t.ex Parga, Samos, Korfu...

Vad man sen gör på resan har ju inget att göra med det hur man reser och var man bor (med undantag om man absolut inte vill bo på samma hotell som ens landsmän :D). Och vill man bara sola, äta och lata sig så är det ju helt tillåtet. :) Ibland kan det vara just det man behöver.

Själv skulle jag gärna forska området och överhuvudtaget resa oftare och vara längre i Grekland, men det är inte möjligt just nu. Därför njuter jag väldigt mycket av att kunna "följa med" på andras resor här på Kalimera.

AI har jag aldrig varit på och skulle inte ens kunna tänka mig det. Men "vanliga" charterresor är helt ok, tycker jag. Man kan ju alltid försöka välja bolaget man reser med, jag som finländare kan t.ex välja ett finländskt bolag och på det sättet stöda mitt hemland och sen Grekland på plats. Men jag kollar förstås resmål, hotell, pris, flygtider förrän jag bestämmer mig så det kan bli något typ TUI också.

Hoppas många planerar Greklandsresor nu!

/ Anne :)

Lissi
2016-12-03, 08:49

Det gör jag också!
Jag försöker ändå inse att de som tar AI har sina verkligt goda skäl att göra detta Men jag har inte lätt för tanken.
Birgitta.

Visst bodde väl ni på AI på en egyptenresa som Arne skrev och berättade om på Kalimera?

Fast där kanske bara finns AI om man ska åka dit. Jag har aldrig hört om annat. Men näringen I omgivningarna måste ju drabbas på samma sätt av AI som Grekland.... Fast nu var ju tråden om Grekland :D så detta var kanske fel fråga att ställa här.

Lissi

simetra
2016-12-03, 09:25
Trots att nya medlemmar inte kan logga in nu så hoppas jag att så många som möjligt har nytta och nöje av detta fina forum. Och kanske kommer med på Fb-Kalimera då i stället.
Detta får väl anses och tolkas som lite kontroversiellt från min sida men en av två anledningar till att jag inte är med på kalimeraforumet på facebook är att jag tror man då indirekt stjälper detta vanliga och som jag tror är ett mycket bättre forum (den andra anledningen tänker jag inte gå närmare in på ;)). Men hoppas så många som möjligt kommer med här och får respons och kommentarer. Det är ju det som är roligt här.

Intämmer! :)

Fast där kanske bara finns AI om man ska åka dit. Jag har aldrig hört om annat. Men näringen I omgivningarna måste ju drabbas på samma sätt av AI som Grekland.... Fast nu var ju tråden om Grekland så detta var kanske fel fråga att ställa här.

Lissi
I Egypten finns det gott om vanlig hotell utan All Inclusive och eftersom frågan hamnat under Kafé Kalimera så ska jag citera det svar jag själv fick när jag var osäker på om jag gick utanför tråden:

"Här på Kafé Kalimera får det handla om vad som helst, och ämnen får gärna bytas ut i samma tråd"

Simetra bye_bye

Netwolf
2016-12-03, 10:49
Helt rätt, Kajja. Alla ska känna sig välkomna på Kalimera. Själv åker jag sällan charter, men ska inte racka ned på dom som gör det. Som ngn skrev, så har charter nästan behandlats nedlåtande, vilket jag tycker är helt obefogat. Och det är inte jag som ska kasta första stenen direkt... :o

Om AI, tycker jag däremot inte. Även om jag förstår att det kan kännas bekvämt, att man vet priset direkt etc. På destinationer utan övrig näringsverksamhet, kan det t o m kännas befogat, då de inte konkurrerar ut någon.

Ibland när någon varit på semester och man intresserat frågar var de varit, så vet många knappt var de varit alls. En bekant som var på AI på Jamaica, visste i princip bara att de varit i landet Jamaica, inget mer. Jag som aldrig varit där visste mer om orterna, maten, kulturen etc än resenären själv. Detta främst för att jag varit på g till Jamaica flera ggr och är därför lite påläst, men ändå. Jag blir så fundersam över hur folk tänker ibland...

/Netwolf

Kajja
2016-12-03, 11:16
Inte för att jag vet hur FB funkar men...kan man inte göra
ett inlägg där om att Forumet...the only one...:D...är igång
igen?!
/Kajjabye_bye

Lissi
2016-12-03, 11:39
Kajja, jag har aviserat där! Men många där är nog nya medlemmar som INTE kan få bli medlemmar här nu och många "gamla " har säkert helt övergått till Kalimera på FB och är inte intresserade av gamla Kalimera längre..De tycker kanske att FB är så mycket enklare med bilder etc och de har inte så många frågor längre om Grekland . Då finge nog det FB-forumet stängas ner och det vore väldigt trist för det är en kul sida det också!

Tex alla bilder från resorna jag nu lagt på Kalimera.se, de tar ju bara ett klick från telefonen att lägga in på FB-forumet , medan de 3 ggr 35 bilder jag lagt här i mina tre fotobrev tagit säkert 6-8 timmar sammanlagt med urval, sedan lägga på skrivbordet för att sen laddas upp en och en via photobucket till Kalimera. Ett rätt trist pillande..! Så det blir nog inte några fler här.. ;) De publicerar jag ju direkt på FB

Lissi - som använder båda forumen!

Kajja
2016-12-03, 11:54
[QUOTE=Lissi;393196]Så det blir nog inte några fler här.. [QUOTE]

😢!!!

simetra
2016-12-03, 12:19
Ett rätt trist pillande..! Så det blir nog inte några fler här.. ;) De publicerar jag ju direkt på FB
Jag förstår dig! EN bild är ju hur lätt som helst att lägga in faktiskt men när det kommer till flera blir det lite mer meckigt. Fast helt ärligt klarar jag mig utan bilder här på forumet (har ju en hel del egna tagna bilder som jag knappt hunnit titta igenom :o) även om det är roligt när lite olika medlemmar lägger in en bild eller bildgåta då o då, och då gärna en man kan ;)

Fajotta
2016-12-03, 22:53
[QUOTE=Netwolf;393192]Helt rätt, Kajja. Alla ska känna sig välkomna på Kalimera. Själv åker jag sällan charter, men ska inte racka ned på dom som gör det. Som ngn skrev, så har charter nästan behandlats nedlåtande, vilket jag tycker är helt obefogat. Och det är inte jag som ska kasta första stenen direkt... :o

Jag har inte känt mig annat än trevligt bemött, som efter 13 resor till Samos nu provat Petra på Lesbos och Limenaria på Thassos - med charter. (Nästa resa blir Korfu) Jag har fått fin-fina tips från snälla hjälpsamma medlemmar här, ovärderliga för mig med svår artros i knäna. Och det är ju inte så att inte vi klarar av att köpa flyg och hotell via nätet utanför chartervärlden. Är ju inte direkt någon avancerad rymdresa det är frågan om. Inte heller skiljer sig sätten så mycket. Kommersiella flyg och båtar till hotell som tar emot turister. Inte så att folk seglar ner i egen båt och sedan hyr hus på öar där inga turister satt sin fot.:D

Jag tycker charter är bekvämt och mycket prisvärt men älskar att läsa alla fanastiska resebrev här från alla möjliga platser - platser som jag förmodligen bara kan drömma om med mina knäproblem.

Och charter har ju ändrat sig mycket. Behöver absolut inte vara bamseklubbar vid Chania - även om de är toppen för då kan ju även småbarnsföräldrar få njuta av härliga Grekland:)

Admirala
2016-12-04, 07:44
.

Helt rett!

Thira
2016-12-04, 10:18
Kajja, jag har aviserat där! Men många där är nog nya medlemmar som INTE kan få bli medlemmar här nu och många "gamla " har säkert helt övergått till Kalimera på FB och är inte intresserade av gamla Kalimera längre..De tycker kanske att FB är så mycket enklare med bilder etc och de har inte så många frågor längre om Grekland . Då finge nog det FB-forumet stängas ner och det vore väldigt trist för det är en kul sida det också!

Tex alla bilder från resorna jag nu lagt på Kalimera.se, de tar ju bara ett klick från telefonen att lägga in på FB-forumet , medan de 3 ggr 35 bilder jag lagt här i mina tre fotobrev tagit säkert 6-8 timmar sammanlagt med urval, sedan lägga på skrivbordet för att sen laddas upp en och en via photobucket till Kalimera. Ett rätt trist pillande..! Så det blir nog inte några fler här.. ;) De publicerar jag ju direkt på FB

Lissi - som använder båda forumen!

Det är ju dessutom lågsäsong nu för Greklandsresor. Minns att även förra vintern så oroade sig många över stiltjen i forumet. Det brukar komma igång igen med nya frågor till våren.
Vad bilder anbelangar. Ja, jag försökte ladda upp hit men gav upp. Det är helt enkelt för stort jobb, tyvärr.
Och så vad AI anbelangar. Självfallet är det inget jag stödjer. Och det tycker jag inte någon med kunskap om situationen i Grekland bör göra. Ville bara tillägga det då jag skrev lite om charter i mitt första inlägg. AI är ett skit som sätter den lokala turistnäringen helt ur spel.

ramses
2016-12-04, 10:40
Första grekresorna på 70-talet gjordes som tågluffare :) Men vår första i "modern tid", med vår dotter skedde genom charter. Det är jag glad för, resorna därefter har blivit många. Men egenkomponerade. Nu när vi augusti-17 ska till Sporaderna är det helt perfekt med flygstol, tre veckor genom Ving. Landar direkt på ön. Resenärer nuförtiden har så många alternativ, kan tänka mig att charterresenärer har många olika upplägg. Somliga vill ha avkoppling, sol, bad o god mat. Somliga lägger upp aktiviteter o fixar på egenhand, somliga använder sig av sitt bolags aktivitetsalternativ. Huvudsaken är väl att vi alla reser till Grekland. För min del är AI inte ett alternativ på kartan, har inget behov av det. Vill också använda mig av det som finns i byn där vi bor, affärer, cafeer, restauranger. Ett nöje är ju att bestämma var man ska äta på kvällen. :D

Hasse
2016-12-04, 11:08
Det här med att jämföra egna ihopsnickrade resor med flygstolar, båtturer osv. mot charterbokningar har mer eller mindre varit ett ständigt återkommande diskussionsämne här genom åren.

Någon påstod på fullt allvar en gång att "om några personer åker på respektive sätt till samma resmål så får den som inte reser med charter, se mer av resmålet än den andre".

Jag vet inte riktigt hur detta rent praktiskt verkligen går till, eller hur man kan vara så helt fel ute i sitt tänkande? Man behöver inte över huvud taget ha någon tanke på att göra en sådan jämförelse, allt har ju att göra med vilka intressen dessa jämförda resenärer har och vilken fantasi och planering man har för att uppleva resmålet x.

Visst har det egna sättet att boka sina större möjligheter till flexibilitet men jag finner ingen anledning alls till att göra jämförelse av upplevelser i detta syfte.

/Hasse:cool:

Fajotta
2016-12-04, 12:09
Jag håller med er. Vi åker charter men väljer små hotell och har i princip alltid varit de enda från vår flight som bott där. Så utanför flygplatserna och transferbussen har vi rått oss själva och gjort egna utflykter efter eget huvud. Vad man upplever på en ö har ju inte mycket med hur man tog sig dit att göra. Och vi har bara varit på två utflykter arrangerade av resebyrån och det var inget vidare. För många som ska fösas runt samtidigt och som går och blänger på varandra. Att upptäcka ett ställe på egen hand trivs jag vi bäst med. Och att gå på olika ställen och äta varje dag. Har ännu inte sett så mycket utanför Samos så jag har ställen kvar att upptäcka. Men är inte alls främmande för att boka själv, utanför charterutbudet. Men åker med en syster som har en sjukdom så jag har, och anhöriga hemma, känt oss trygga med att kunna få hjälp av resebolaget om det skulle bli att vi behöver hjälp. Men som sagt; jag har aldrig blivit nedlåtande behandlad här. Det vore ju fånigt av den som tycker sig vara finare på grund av val av resa.:) och greker på Samos och Thassos är också glada för gäster på ön och tar väl hand om oss :D

Katitzi
2016-12-04, 14:48
Vi reser också både reguljärt och charter. Det blir som en hobby att hitta bästa och billigaste resan till det resmål man vill. Ibland blir det faktiskt billigare med charter om man kommer över något erbjudande och är lite taktisk och bokar på och av tills priset sjunkit. Det kan man tjäna många goa tusenlappar på!_B-anana

Fajotta
2016-12-04, 14:55
Katitzi: Låter som en härlig hobby! Vår nästa resa går till Agios Gordios, Korfu. Blir premiär och en chansning. Somliga säger att byn är tråkig, andra charmig. Men jag har ju artros och kan helt enkelt inte gå på långväga promenader:rolleyes:

Aina
2016-12-04, 15:23
Varför åka charter när man kan krångla till det på egen hand? ;) Jag är naturligtvis ironisk. :D

Aina

Fajotta
2016-12-04, 15:55
:D

Katitzi
2016-12-04, 17:29
Katitzi: Låter som en härlig hobby! Vår nästa resa går till Agios Gordios, Korfu. Blir premiär och en chansning. Somliga säger att byn är tråkig, andra charmig. Men jag har ju artros och kan helt enkelt inte gå på långväga promenader:rolleyes:
Där har jag varit några gånger för ca 35 år sedan!:eek: Då var det i alla fall ett fint litet ställe med underbar strand. Fast vi bodde aldrig där. Branta backar dit kommer jag ihåg.
För oss blir det Samos i aug/sep. Först Pythagorion en vecka och sen Votsalakia en vecka.:D
Varför åka charter när man kan krångla till det på egen hand? ;) Jag är naturligtvis ironisk. :D

Aina
Nä precis!;) Riktigt tillkrånglat blev det för ett par år sedan när vi åkte reguljärt till Lanzarote och planet hem ställdes in pga pilotstrejk. Vi fick ingen hjälp alls utan fick boka hemresa med ett annat bolag för 10 000 kr! Då kan det vara ganska skönt med charter!:D

Katitzi:)

Fajotta
2016-12-04, 17:51
Katitzi: Där har jag varit några gånger för ca 35 år sedan!:eek: Då var det i alla fall ett fint litet ställe med underbar strand. Fast vi bodde aldrig där. Branta backar dit kommer jag ihåg.
För oss blir det Samos i aug/sep. Först Pythagorion en vecka och sen Votsalakia en vecka.:D

Som sagt, jag har varit 13 gånger i Pythagorion och längtar tillbaka. Men min syster vill till Korfu, så på grund av knäna ska vi bo vid stranden - på Romantic Palace (;)) Ha det underbart - och tackbye_bye

Lissi
2016-12-04, 19:14
I juni ska vi bo 2 veckor i Gerani på Kreta, charter med TUI från Kalmar och det ska bli så himla skönt att slippa tåg till och övernattning i Lund en natt innan avfärd från Kastrup. Vi gör ju den turen varje gång till Aten annars och i år har det blivit 4 ggr....MÅNGA tusenlappar blir det, faktiskt en hel semester när man räknar ihop över ett år......Nu kan vi ta buss till och från flygplatsen ett par km... ...GULD!...och så ändrades flygtiden så vi får längre tid på Kreta..;)
Vi ska bo på ett litet familjehotell i Gerani (t o m med liten pool), som fått väldigt bra omdömen...Så långt ut från Chania har vi aldrig bott innan . Vi brukar bo i Nea Chora...

Men innan dess har vi charter till Teneriffa från Växjö i januari och så har ju jag min flygstol till Aten på min nästan 6 veckor långa resa i vår till Grekland, där Claes följer med första 12 dagarna.. Men då blir det tåg och hotell innan igen då vi måste ta oss till Kastrup. Tågen är så ofta inställda eller försenade numer så man måste starta dagen innan även om det är eftermiddagsflyg från Kastrup. Så var det aldrig förr....

Jag undrar om ni VET hur lyckliga ni är som bor i Stockholmsområdet eller i Skåne, med närhet till storflygplatser...

Ändå har ju vi det i Småland mycket bättre än de av er som bor i norr....

Lissi

simetra
2016-12-05, 08:12
Hej, jag kom på en sak! Ni som vill lägga in bilder direkt i forumet men tycker det är för krångligt och använder er av PHOTOBUCKET har ju faktiskt möjlighet att skapa album där inne som ni sedan hur lätt som helst kan länka till - det enda som behövs är att albumet är publikt/offentligt och glöm för allt i världen inte att ställa in övriga album ni har där och som ni inte vill att alla ska se, till privata, dvs att hänglåset är stäng på dessa.

Simetra :)

Thira
2016-12-05, 08:45

Aina

Fast det är lite det som är charmen att åka på egen hand tycker jag. Måste jag välja så föredrar jag egen "på egen hand". Men kan, som sagt, tänka mig att ta en charterflygstol el liknande. Allt beror så mycket på vilken typ av resa man känner för att göra för stunden.
Passar på att uppmuntra alla att resa till Samos, Lesvos (Chios - fast dit går inga charterresor) Huruvida det går några till Lesvos från Sverige i år vet jag inte. Men detta är ett exempel på en charterdestination där man absolut kan uppleva ett Grekland man mötte för 20 år sedan. Det går även utmärkt enkelt att ta sig till Lesvos på egen hand.

Kalimera
2016-12-05, 14:35
Gäller detta för typ "forever"? Eller tror du att du kan tillåta nya medlemmar i något skede eller på något annat sätt än tidigare? Jag vet inte om nya medlemmar ska kunna regga sig senare. Jag får se. Forumet går att uppdatera till en mycket "modernare" version, med koppling till Facebook och bättre bildhantering. Men då krävs en annan server, och det har jag ingen lust att jobba med. I alla fall inte just nu.

Dessutom fyller Kalimera 20 år i maj nästa år, och det är en hög ålder för en hemsida. Det kanske är dags för Kalimera att gå i pension då. Vi får se.

Och på tal och charter och AI så reste jag till Kreta förra året och bodde på ett AI-hotell. :)

ellada
2016-12-05, 14:46
visst var det där du blev medlem i bamseklubben :)

Kalimera
2016-12-05, 14:56
visst var det där du blev medlem i bamseklubben :)Kunde om jag hade velat, men jag avstod. :D

Kajja
2016-12-05, 18:59
Dessutom fyller Kalimera 20 år i maj nästa år, och det är en hög ålder för en hemsida. Det kanske är dags för Kalimera att gå i pension då.

Det vore så fruktansvärt ledsamt!!! snyft_dropsnyft_drop

/ Kajja 😩

LaRose
2016-12-05, 19:44
Ja, sannerligen...

Admirala
2016-12-05, 22:04
Och på tal och charter och AI så reste jag till Kreta förra året och bodde på ett AI-hotell. :)

Om det er sant, og det går jeg ut fra at det er, så er jeg helt ferdig her.

Netwolf
2016-12-05, 22:41
Kalimera i pension? :eek:
Kvällens chockbesked, sanna mina ord. Jag har full förståelse, för att du inte vill lägga mer tid, men det vore oerhört trist...

/Netwolf

Masse
2016-12-05, 23:45
Kvällens chockbesked, sanna mina ord. Jag har full förståelse, för att du inte vill lägga mer tid, men det vore oerhört trist...

/Netwolf

Instämmer till 100 %!!!!!!!!!!!!!!!! snyft_dropsnyft_dropsnyft_drop

Masse

Lissi
2016-12-06, 06:32

Admirala, Janne åkte en restresa och hamnade på AI, men bytte direkt efter första natten om jag minns rätt vad han skrev. Han skrev utförligt om det på Kalimera.

Men som "studiebesök" av en administratör på Kalimera kan väl det vara ok en natt eller två när nu fenomenet finns? :D

Lissi

Alala
2016-12-06, 06:42
Jag vet inte om nya medlemmar ska kunna regga sig senare. Jag får se. Forumet går att uppdatera till en mycket "modernare" version, med koppling till Facebook och bättre bildhantering. Men då krävs en annan server, och det har jag ingen lust att jobba med. I alla fall inte just nu.

Dessutom fyller Kalimera 20 år i maj nästa år, och det är en hög ålder för en hemsida. Det kanske är dags för Kalimera att gå i pension då. Vi får se.

Eftersom jag själv är företagare förstår jag hur mycket av dig själv du har satt på spel under alla dessa år. Och hackningsproblemen måste ju nästan ha tagit musten ur dig. Så du behöver nog pusta ut och vila lite nu. Och förhoppningsvis få ryggen i skick.

Men efter det, Janne, så hoppas jag verkligen att du orkar kämpa lite till. Kanske en liten uppdatering enligt vad du säger ovan skulle göra susen? Men det är naturligtvis ditt eget val och det har jag full respekt för.

Men vi är nog många som fäller tårar om Kalimeraforumet går i pension.

Det är Kalimera som öppnade mina ögon för Grekland. Riktigt så där ordentligt alltså!

Kajja
2016-12-06, 09:15

Jag tycker att detta var helt obefogad och hård kritik mot Kalimera-Jannes Alinc.resa!! :mad:
Han, om någon, bör väl veta vad han pratar om när det gäller olika typer av resor och han
skaffar ju erfarenheter att dela med sig till oss turister.
Jag skulle iallafall tycka det var intressant att läsa om en sådan upplevelse!
Man undrar om hur många Alinc.resenärer som vågar ställa frågor nu?!

Även om jag själv aldrig har eller ska resa på det sättet så förstår jag att det finns
folk som vill ha det just så. Efterfrågan skapar ju utbud.

Det som jag, personligen tycker, är att man missar såååå mycket av resemålet och
matkulturen när när man bor i dessa stora complex och hålls isolerad från den
underbara verkligheten.

Sen är ju den ekonomiska biten viktig åxå. Jag tror att ett flertal greker har jobb på
dessa resorter men det är många mindre restauranger som går under när besökarna
sviker.

Och så tycker jag att:
Nu ska vi vara, nu ska vi vara SNÄLLA!😄🎶
/Kajja bye_bye

giottoni
2016-12-06, 09:21

/Netwolf
Ja, jag hoppas verkligen inte Kalimera går i pension än på länge.. Tror detta Forum betyder MYCKET för att inspirera till fler Greklandsresor o förhoppningsvis därigenom också blir till ngn hjälp för Greklands ekonomi.
Brukar försöka logga in på Kalimera några ggr dagligen så personligen har jag upplevt svår abstinens de veckor Forumet låg nere o då man inte heller blev accepterad i Facebookgruppen.

Thira
2016-12-06, 10:03
Jag tycker att detta var helt obefogad och hård kritik mot Kalimera-Jannes Alinc.resa!! :mad:
Han, om någon, bör väl veta vad han pratar om när det gäller olika typer av resor och han

/Kajja bye_bye
Och just precis därför är det viktigt att föregå med gott exempel. Tycker jag. Janne är, precis som du säger, en fantastisk källa till kunskap om Grekland och många lyssnar med rätta på hans råd.
Om jag minns rätt så var denna AI-resa ingen AI-resa utan en sista minuten-charterresa där Janne inte, från början, visste vilket hotell han skulle hamna på. (Han får så klart förklara själv först och främst.) Så fort han kom ned bytte han hotell. Om jag nu minns rätt och det tror jag att jag gör.

Jag tvivlar MYCKET starkt på att en hängiven Greklandsälskare skulle välja AI. Och skulle det, mot all förmodan vara så i detta fall, så går jag samma väg som Admirala och det ögona böj.

Jag och flera med mig tror jag, skriver här för Greklands skull och för att hjälpa landet lite på traven nu i kristider.

Nej AI är ett skit!!! Detta är en diskussion som varit uppe tiotusen gånger i forumet och i andra Greklandsgrupper, så jag orkar faktiskt inte dra alla argumenten en gång till. Det finns andra trådar du kan läsa om du vill ha info till varför man inte bör resa AI till Grekland och särskilt INTE under krisen.
Jag vet inte riktigt om jag över huvud taget tycker att vi ska ge råd när det kommer önskemål om att finna ett AI. Jag tycker vi alla har ett ansvar. Jag vet att det låter moraliserande, men faktum är att verkligheten kan vi inte springa ifrån. Vi har ett ansvar som vana Greklandsresenärer och som vänner till en kultur och ett folk som ger så mycket av sin kärlek och gästfrihet till oss. Jag försöker alltid få en person att tänka om eller se över andra alternativ när det kommer till Greklandsresor. Jag kommer aldrig i helvutte att råda någon vad gäller AI. Bara att de ska skippa det och försöka visa på andra MYCKET BÄTTRE alternativ!

Kajja
2016-12-06, 11:52
Jag tvivlar MYCKET starkt på att en hängiven Greklandsälskare skulle välja AI.
Jag vet inte riktigt om jag över huvud taget tycker att vi ska ge råd när det kommer önskemål om att finna ett AI.

Jag är av den uppfattningen att Kalimera är ett forum för alla frågor om
resor till Grekland :confused::(

Min SISTA kommentar ang. Alincl. som jag alltså INTE förespråkar, är att
det trots allt kan vara enda möjligheten för gruppresor för handikappade
och äldreboende att kunna förverkliga drömmen om Grekland.
Försöker se lite "outside the box"....

/Kajjabye_bye

yannis
2016-12-06, 14:23
Kajja, tycker det var ett bra inlägg!

När jag kommer till äldreboendet ska jag propagera för resor till Grekland bland övriga boende så vi tar oss en tur.
Men jag hoppas vi kan köra utan AI. Men det vet man aldrig...

Tills dess försöker jag beskriva de enorma nackdelar jag har sett med AI i Grekland bland de som frågar mig och även här på forumet. Och framför allt hur lätt det är att boka sin resa själv.

Birgitta.

laero
2016-12-06, 14:33
Men stopp och belägg!!! Nu går väl några här över gränsen?
Ni får det att framstå som en närmast kriminell handling att åka på all-inclusive charterresa.

Att inte vilja befatta sig med Kalimera mer om vår admin nyttjat AI ?!?!
Oavsett om det handlar om restresa, bekvämast vid ont i ryggen, studiesyfte, eller whatever så borde det finnas gränser för hur svart eller vitt man bedömer saker.

Jag håller med om kritiken av AI och skulle aldrig åka på sådan resa själv men har närstående barnfamiljer som ibland gör det av skäl jag delvis kan förstå (fast bara delvis:cool:). Men att såga dem som omoraliska skulle jag aldrig drömma om.

Och när det gäller Janne finns det väl troligen ingen i Sverige som totalt sett gynnat små lokala näringsidkare i Grekland lika mycket. Dels genom eget resande men framförallt genom inspiration till andra.

Lars

Alala
2016-12-06, 14:59

Jag hoppas att du förstår att du har missförstått det här.

/ Anne

kari
2016-12-06, 15:53
En bekjennelse fra meg, jeg tar en overveid risiko på å miste "venner"!

Jeg/vi har forsøkt AI, og har fortsatt verdens beste samvittighet i fht Hellas:)❣️
Av ren nysgjerrig-/nyfikenhet tilbrakte vi 4-fire av vår 56 døgn's ferie i fjor høst på et AI hotell på Rhodos!
Vi har tilbrakt minst 98% av feriene våre i Hellas de siste 30årene,
f.o.m 2011 12- 13 uker pr år.
Jeg har som hobby å planlegge Hellasferier, reiser aller mest "på egenhånd", men tar gjerne en billig charter restplass når det passer/dukker opp!
Hvordan vi reiser påvirker ikke det vi "fyller" feriene våre medbye_bye

Charleston
2016-12-06, 17:11
Jag håller med Laero (!) och de flesta andra här. Även om jag också tycker att AI är skit på alla sätt, så inte tänker jag lämna forumet bara för att tappre, tappre Janne råkar ha tagit in på ett dylikt nån gång. Och inte tänker jag (faktiskt) moralisera över andra som gör det heller. Alla har väl sin anledning. Att det knappast gynnar lokala näringsidkare är väl rätt klart. Liksom att det verkar oerhört tråkigt. Jag skulle själv aldrig ens fundera över AI, men det kan ju faktiskt finnas någotsånär vettiga anledningar till att en del väljer det, trots allt.

Thira
2016-12-06, 17:11
Ni får det att framstå som en närmast kriminell handling att åka på all-inclusive charterresa.

Oavsett om det handlar om restresa, bekvämast vid ont i ryggen, studiesyfte, eller whatever så borde det finnas gränser för hur svart eller vitt man bedömer saker.

Jag håller med om kritiken av AI och skulle aldrig åka på sådan resa själv men har närstående barnfamiljer som ibland gör det av skäl jag delvis kan förstå (fast bara delvis:cool:). Men att såga dem som omoraliska skulle jag aldrig drömma om.

Och när det gäller Janne finns det väl troligen ingen i Sverige som totalt sett gynnat små lokala näringsidkare i Grekland lika mycket. Dels genom eget resande men framförallt genom inspiration till andra.

Lars

Oh ja. Jag tar tydligt avstånd från det, särskilt i ett redan krisande land.

Stigge
2016-12-06, 17:45
Va kul med en fråga som rör upp så mycket känslor! När jag åker till Grekland gör jag det för att uppleva så mycket som möjligt. Att boka allt själv och resa på egen hand ger mig upplevelser längs hela vägen. Från början till slut. Målet blir inte att komma fram utan i resan ingår allt från själva pusslandet med bokningar, allt längtande till att få bekräftat att allt till slut funkar. Om det inte gör det blir ändringarna en del av resans oplanerade upplevelser. Där emellan finns alla möten med människor, miljöer, lukter, värme, bad, mat osv på alla underbara ställen i Grekland. Om jag däremot skulle resa för att komma fram och hem igen så fort och så friktionsfritt som möjligt ja då skulle jag nog välja charter. Men det är inte den typen av gruppupplevelser som jag söker. Och definitivt inte All Incl. eftersom man då troligtvis reducerar upplevelsen av Grekland ytterligare. Till något som man kan få i vilket solparadis som helst. Vi är alla olika och som tur är finns det många sätt att ta del av allt det fina som finns i Grekland.

Kajja
2016-12-06, 19:01
Javisst Stigge är det härligt när alla sinnen går på högvarv!
Lukt, mak, syn och hörsel används fullt ut på resan.
Jag, charterresenären:D, har däremot inga "gruppupplevelser" när
vi reser. Möjligtvis att en "grupp" personer går på och av planet och
på och av bussen..haha..
Nej, veckans vistelse fixar vi själva och vill komma ner och hem på direkten,
så att vi får så mycket tid som möjligt på plats.

/Kajjabye_bye

kari
2016-12-06, 19:19
En bekjennelse fra meg, jeg tar en overveid risiko på å miste "venner"!

Jeg/vi har forsøkt AI, og har fortsatt verdens beste samvittighet i fht Hellas:)❣️
Av ren nysgjerrig-/nyfikenhet tilbrakte vi 4-fire av vår 56 døgn's ferie i fjor høst på et AI hotell på Rhodos!
Vi har tilbrakt minst 98% av feriene våre i Hellas de siste 30årene,
f.o.m 2011 12- 13 uker pr år.
Jeg har som hobby å planlegge Hellasferier, reiser aller mest "på egenhånd", men tar gjerne en billig charter restplass når det passer/dukker opp!
Hvordan vi reiser påvirker ikke det vi "fyller" feriene våre medbye_bye

Så det ikke er noen tvil om det!
Jeg synes AI, og konsekvensene av den ferieformen, er TRAGISK!
Ekstra tragisk er utviklingen, at det blir mer og mer AI....

KR
2016-12-06, 19:24
Hoppas verkligen inte Kalimera går i pension.
//
KR

Kalimera
2016-12-06, 20:05

Lars

Tack Lars! Nu slapp jag skriva själv, för jag kunde inte ha formulerat det bättre än vad du gjorde.

Om det är andra än Admirala och Thira, som i protest mot mig, vill lämna forumet så skickar ni ett PM, eller skriver det i den här tråden. Mejl duger inte. Att lämna forumet betyder att medlemmen inte kan logga in, och att det står ”Avslutat medlemskap på egen begäran” bredvid användarnamnet. Alla inlägg finns kvar.

Angående Kalimeras pension så skrev jag inte att det kommer bli så, bara att det kan hända, och någon gång lär det ske. Ingenting varar för evigt, inte ens en sajt om Grekland. Men jag hoppas att vi får ytterliggare minst 10 goda år tillsammans.

För övrigt tycker jag att folk får resa precis på vilket sätt de vill!

Kajja
2016-12-06, 20:34
Now were talking, Janne!!fb_gilla

/Kajja bye_bye

MariaJ
2016-12-06, 21:26

fb_gilla

Thira
2016-12-06, 21:58
Du kan avsluta mitt medlemskap och jag vill inte att du publicerar det resebrev om julen i Aten som jag skickade in för ett tag sen.

Admirala
2016-12-06, 22:00
Da takker jeg for meg.

AI utarmer Hellas, og vi som virkelig elsker landet vil ikke engang spøke med å bo på AI, særlig ikke i disse tidene. Vi har greske venner som ikke har råd til mat, strøm, klær, vann, de har mistet jobben sin og selvfølelsen sin og mere til.

AI er ikke nødvendigvis skyld i det, men Hellas og grekerne trenger all den støtte de kan få. At et menneske (ja, du, Janne) som i flere år har direkte tjent sitt livsopphold gjennom vår kjærlighet til Hellas, har så lav terskel for å bruke (eller iallfall ikke problematisere og kritisere) AI, er skremmende. At jeg, og kanskje andre, som har større kjennskap til Hellas enn de fleste av dere, nå velger å melde oss ut, er helt naturlig, men kanskje ikke særlig heldig for forumet. Eller kanskje er du/dere bare glade for å bli kvitt oss. Vår beskrivelse av den greske virkeligheten utenom strender, souvlakia og solskinn ødelegger kanskje feriedrømmene.

Vennligst avslutt mitt medlemsskap.

Masse
2016-12-06, 22:02
T

Angående Kalimeras pension så skrev jag inte att det kommer bli så, bara att det kan hända, och någon gång lär det ske. Ingenting varar för evigt, inte ens en sajt om Grekland. Men jag hoppas att vi får ytterliggare minst 10 goda år tillsammans.

Tack Janne! Det du skriver värmer mitt hjärta!

Först. Vad gäller synpunkterna på Jannes AI-resa/resor (han kanske har gjort flera som han inte berättat om? Hemska tanke!!!) så lämnar jag dem därhän. De är så befängda att de inte ens kräver ett bemötande.

Så..... om AI. Ämnet har ett antal gånger i långa trådar behandlats här på forumet. Blandade synpunkter har förekommit. Men mitt intryck är att man enligt många K-medlemmar inte är riktigt salongsfähig om man reser Ai. Åtminstone inte till Grekland.

Själv skulle jag inte drömma om att resa med AI i sin helhet för en resa till Grekland som privatperson. För mig är den grekiska maten och nöjet att besöka olika tavernor minst halva nöjet med resan. Så även i andra länder.

Men .... t ex till Fuerteventura reser vi varje gång till vårt favoritboende med en tvårumslägenhet som vi gillar skarpt och där skillnaden med och utan AI är c:a 100 kr/dygn. Det använder vi för frukost och lunch och sen går vi ut och äter på kvällen. Allt annat vore ju korkat tycker jag.

Vidare tycks det föreligga en både bred och djup kunskap bland mina vänner här på Kalimera om AI:s faktiska effekter på det grekiska näringslivet. Själv har jag inga sådana faktiska kunskaper.

Men enligt inläggen så bör alla de som faktiskt har som första kriterium att de vill resa med AI välja ett annat land. Det är t ex barnfamiljer som någon enstaka gång kan unna sig en utlandsresa och som tycker att det är tryggt och praktiskt med Ai. Det är folk som t ex har bristande språkkunskaper och därför känner att de behöver trygghet med AI när de reser.

Alla de här resenärerna kan ju tänkas att bli lite nyfikna på landet de besöker och därför göra några utflykter eller gå ut på byn och äta någon gång. Kanske blir de förtjusta i landet de besöker. Kanske lockas de att komma tillbaka och är de tryggare nästa gång och mera nyfikna och väljer något annat än AI

Men ..... alla de resenärer som av sådana skäl väljer att boka en AI-resa de gör tydligen det grekiska folket en tjänst om de istället väljer att åka till Spanien, Italien, Turkiet eller något annat land. Åtminstone enligt många inlägg här på Kalimera i detta ärende.

Och tydligen är det så att alla de som redan är inbitna Greklandsresenärer och redan reser med charter utan AI eller på egen hand, de slutar helt plötsligt med det och åker till AI-hotellet när det kommer till byn. Och därmed utarmas resten av byns näringsverksamhet.

Själv har jag vid några tillfällen faktiskt "syndat" och befunnit mig på besök i Grekland med AI. Det har vid samtliga tillfällen varit i tjänsten på resor som jag arrangerat i konferensform. Det har varit ytterligare ett sammanhang när AI har varit praktiskt och bra. Jag vet att flera deltagare har gillat besöket och sedan rest tillbaka privat med familjen. Men om det har missgynnat det grekiska folket så beklagar jag djupt. Nu har jag gått i pension och "kan icke mera synda" på det sättet utan enbart som privatperson. Och när jag vill resa AI kommer jag även fortsättningsvis att göra det i andra länder eftersom jag älskar att gå runt och äta på egen hand på olika grekiska tavernor, men inte för att jag tror att det missgynnar Grekland.

Masse

emma
2016-12-06, 22:18
säger bara; Hjälp vad är detta?! blir alldeles förskräckt över vissa inlägg.... Säger som Janne; "För övrigt tycker jag att folk får resa precis på vilket sätt de vill!"

/emma

KR
2016-12-06, 22:35
Gott att höra att pensionen inte ligger nära i tiden.
Underbart att vi i detta forum får tycka olika och resa som vi vill.
//
KR

Netwolf
2016-12-06, 22:38
säger bara; Hjälp vad är detta?! blir alldeles förskräckt över vissa inlägg.... Säger som Janne; "För övrigt tycker jag att folk får resa precis på vilket sätt de vill!"

/emma

Jamen, Precis! Blir också helt chockad över det som Thira och Admirala vräker ur sig. Jag är också kritisk till AI, men att för den delen gå ur forumet bara för att Janne bott på ett dylikt ställe nån dag, är ju helt befängt. Är det inte helt i sin ordning att ägaren av Nordens greksajt No 1 testar alla sorts boenden? Jag skulle själv kunna tänka mig att testa, bara för att veta bättre om vad jag talar om.
Årets höstbråk kom sent omsider, men det var väl tack vare att det var nere under så lång tid.

/Netwolf

TobiasC
2016-12-06, 22:55
Tack Janne! Det du skriver värmer mitt hjärta!

Först. Vad gäller synpunkterna på Jannes AI-resa/resor (han kanske har gjort flera som han inte berättat om? Hemska tanke!!!) så lämnar jag dem därhän. De är så befängda att de inte ens kräver ett bemötande.

Så..... om AI. Ämnet har ett antal gånger i långa trådar behandlats här på forumet. Blandade synpunkter har förekommit. Men mitt intryck är att man enligt många K-medlemmar inte är riktigt salongsfähig om man reser Ai. Åtminstone inte till Grekland.

Själv skulle jag inte drömma om att resa med AI i sin helhet för en resa till Grekland som privatperson. För mig är den grekiska maten och nöjet att besöka olika tavernor minst halva nöjet med resan. Så även i andra länder.

Men .... t ex till Fuerteventura reser vi varje gång till vårt favoritboende med en tvårumslägenhet som vi gillar skarpt och där skillnaden med och utan AI är c:a 100 kr/dygn. Det använder vi för frukost och lunch och sen går vi ut och äter på kvällen. Allt annat vore ju korkat tycker jag.

Vidare tycks det föreligga en både bred och djup kunskap bland mina vänner här på Kalimera om AI:s faktiska effekter på det grekiska näringslivet. Själv har jag inga sådana faktiska kunskaper.

Men enligt inläggen så bör alla de som faktiskt har som första kriterium att de vill resa med AI välja ett annat land. Det är t ex barnfamiljer som någon enstaka gång kan unna sig en utlandsresa och som tycker att det är tryggt och praktiskt med Ai. Det är folk som t ex har bristande språkkunskaper och därför känner att de behöver trygghet med AI när de reser.

Alla de här resenärerna kan ju tänkas att bli lite nyfikna på landet de besöker och därför göra några utflykter eller gå ut på byn och äta någon gång. Kanske blir de förtjusta i landet de besöker. Kanske lockas de att komma tillbaka och är de tryggare nästa gång och mera nyfikna och väljer något annat än AI

Men ..... alla de resenärer som av sådana skäl väljer att boka en AI-resa de gör tydligen det grekiska folket en tjänst om de istället väljer att åka till Spanien, Italien, Turkiet eller något annat land. Åtminstone enligt många inlägg här på Kalimera i detta ärende.

Och tydligen är det så att alla de som redan är inbitna Greklandsresenärer och redan reser med charter utan AI eller på egen hand, de slutar helt plötsligt med det och åker till AI-hotellet när det kommer till byn. Och därmed utarmas resten av byns näringsverksamhet.

Själv har jag vid några tillfällen faktiskt "syndat" och befunnit mig på besök i Grekland med AI. Det har vid samtliga tillfällen varit i tjänsten på resor som jag arrangerat i konferensform. Det har varit ytterligare ett sammanhang när AI har varit praktiskt och bra. Jag vet att flera deltagare har gillat besöket och sedan rest tillbaka privat med familjen. Men om det har missgynnat det grekiska folket så beklagar jag djupt. Nu har jag gått i pension och "kan icke mera synda" på det sättet utan enbart som privatperson. Och när jag vill resa AI kommer jag även fortsättningsvis att göra det i andra länder eftersom jag älskar att gå runt och äta på egen hand på olika grekiska tavernor, men inte för att jag tror att det missgynnar Grekland.

Masse

Tack Masse, det var ungefär så här jag själv ville skriva men inte orkade.
För övrigt kan jag säga att jag hittade detta forum för ca 1 år sedan nu. I somras for vi iväg på vår första egenbokade resa. Naxos 1v. Vi bodde hos Vaggelis & Effie på Hotel Agios Prokopios efter att läst detta forum. Vi blev snabbt Naxosfrälsta, så nästa sommar bär det av två veckor med flyg till Mykonos, vidare till Paros för 3 nätter, 9 nätter på Naxos för att avsluta med 2 nätter på Mykonos.
Detta hade ALDRIG hänt om jag inte hittat detta forum, det kan jag lova båda avhopparna. Så att visa upp den direkta oförskämdhet som framför allt Admirala vräker ur som gentemot Janne gör mig rent ut sagt förbannad! Skämmes!

Thira
2016-12-06, 22:56
Ja hörrni, ännu har mitt medlemskap inte avslutats men då jag nu begärt det så passar jag på att säga några ord.

Till att börja med: Grekland är ett land av kött och blod. Det består inte enbart av solsängar, parasolldrinkar och vackra promenader längsmed ändlösa stränder. Bakom varje siffra i statistiken från det krisdrabbade Grekland så döljer sig ännu en människa som drabbats av fattigdom. Jag vet att många frusit ihjäl i bergen om vintern för att de fått elen avstängd, har vänner som flyttat från Grekland för att de inte längre kan försörja sig på sitt arbete eftersom lönen blivit halverad och hyran höjd. Många av de människor bakom statistikens siffror har jag träffat på gatorna i Aten.

Har vi då något ansvar som turister (åtminstone vi som åker dit på regelbunden basis)?

Ja, menar jag och tycker absolut inte att ett Greklandsforum med så många resenärer som gång på gång får motta och ta del av grekernas vänlighet, gästfrihet, deras välvilja att dela med sig av sitt land och sin kultur till oss bör uppmuntra till sånt som att pruta ned rummen när det redan råder kris i landet eller AI (ABSOLUT INTE AI). Har man som distributör av detta forum och som en Greklandskännare som så många lyssnar på, ett ansvar att ta ett mycket tydligt avstånd från sånt som kan förstöra ytterligare för turistnäringen i Grekland. Ja, jag anser det som sagt. Inte heller är det upp till någon här inne att tala om för grekerna hur de ska sköta sitt land. Det bestämmer de själva.

Jag tror som Admirala att det nog är ganska skönt för forumet att bli av med oss nu då vi påpekat det som finns bakom det man ser som tillfällig turist. Jag kan inte dra annan slutsats än att här på Kalimera, är det ensidigt den sidan man vill erbjuda resenären. Och detta tycker jag är synd, eftersom vi som resenärer faktiskt kan göra, åtminstone till en liten del, skillnad för många men bara om vi ser det som finns under ytan i Grekland.
Grekland finns inte där som vår egna lilla lekpark där vi kan gotta runt oss hur som helst!!!

Jag har aldrig skrivit här för forumets skull och inte heller för min egen. Det har varit för mitt älskade Greklands skull och en förhoppning om att kunna locka fler att åka dit men också, som sagt, att få folk att se även en annan sida av Grekland. Landet bakom solen.

Jag tackar härmed för mig och hoppas att ni tänker på att betala fullt för rummen, inte åka AI och ha förståelse för landets svåra situation och försöka att se under ytan, bortom parasollen och den vackra stranden. Även om det är mycket svårt för många av er ;)

Kajja
2016-12-06, 23:00
Och jag som tyckte att diskussionen började så bra..:o
Gick tillbaka och läste mitt första inlägg i tråden och det var
riktigt trevligt med kommentarerna som följde, precis som det ska va!
Men sen OH MY GOD :eek::eek:

Näe fy vad tråkigt! :mad:
Nu letar jag fram nån gammal skvallertidning och lägger mig
och försöker skingra tankarna och tömma skallen.

/Kajjabye_bye

Katitzi
2016-12-06, 23:38
Vad hände!?:eek: Bara för att Janne åkte på en sista minuten och råkade hamna en natt på ett AI hotell avslutar två medlemmar sitt medlemskap? Vad är det för larv? Janne har väl aldrig förespråkat AI?

Katitzi:(

Helena S
2016-12-06, 23:44
Jag kan heller aldrig, aldrig någonsin dra mig till minnes att Janne har förespråkat AI. Jag tycker det skulle vara oerhört tråkigt om både Admirala och Thira (och andra?) avslutar sitt medlemskap pga det. Ni båda (och alla andra) tillför mycket kunskap om Grekland som är värt för oss andra att känna till!

/Helena S

kari
2016-12-06, 23:51
Jag skulle själv kunna tänka mig att testa, bara för att veta bättre om vad jag talar om.
/Netwolf

Det var nettopp derfor/av samme årsak jeg/vi valgte 4 dager AI i fjor høst!
( av a l l e våre dager og uker i Hellas hvert år)
....om noen har lest mitt innlegg tidl i dag?)

Det har aldri tidligere vært, og kommer heller ikke til å bli, en ferieform vi ønsker!!!
Hvor tragisk og ødeleggende det er for lokalsamfunnene er helt klart!!!

Thira
2016-12-07, 00:00
Varför vill man testa något i Grekland som man vet skadar landet, lokalbefolkningen och turistnäringen?
Det ligger väldigt långt utanför mitt förstånd.

malou
2016-12-07, 00:30

bye_byefb_gilla

MickeKöping
2016-12-07, 01:40
Man kan konstatera att alla fortsatt har rätt att ha en egen uppfattning om hur saker och ting ligger till. Därefter får man göra det som bäst behagar.
Fridens liljor!

Lissi
2016-12-07, 07:12
Varför vill man testa något i Grekland som man vet skadar landet, lokalbefolkningen och turistnäringen?

Ja det kan jag ju inte heller förstå.

Lissi

Lissi
2016-12-07, 07:20
Jättetråkigt är det att Admirala och Thira lämnar forumet. Det är två röster som verkligen gett mig mycket vad gäller information om Grekland. snyft_dropsnyft_drop

Admirala är ju en av dem som verkligen fått i alla fall mig att upptäcka Peloponessos på "riktigt" 2006 , även om jag hade varit i Nafplion redan år 2000. Hon lever ju så mycket i Grekland att hon kunnat ge inblick i det tuffa vardagsliv alla har nu i krisens spår.
Thira är en senare bekantskap , men även hon en eldsjäl och sann greklandsvän.

Det blir tomt, men jag respekterar givetvis deras val att lämna.

Lissi

Marianne
2016-12-07, 08:17
Men snælla, rara, vilka reaktioner!
Om man bestæller en sista minuten resa, vet man ju sællan var man hamnar, inte ens på vilken ort.
Ofta ær det en chansning dær man valt detta væl vetande att man kanske vill vælja att flytta av olika anledningar, men bara valt resan 'som transport'. Ibland ær sista minuten ett mer førdelaktigt erbjudande æn 'flight only'.
Inte minns jag att Janne sjælv har sagt något om att han ville testa AI eller att det var anledningen till att han valde en sista minuten resa.
Nu ær det ju så, att nær man hamnar på ett større hotell med AI-møjlighet, så INGÅR det absolut inte AI i det boende man får som sista minuten gæst, så vitt jag vet i alla fall. Det måste tillkøpas - och det tror jag kanske inte Janne har gjort nær han nu valde att flytta næsta dag.
Vi har køpt sista minuten resor ibland (men æven snickrat ihop egna resor ett otal gånger). Ibland har vi hamnat på små trevliga stællen och ibland på større och lite finare stællen dær vi bott några nætter eller kanske inte alls, men inte sjutton ska man ha dåligt samvete før att det har passat ens situation att boka en sista minuten resa oavsett VAR man hamnar!

xenos
2016-12-07, 08:22
Kanske för tidigt, men definitivt inte för sent: Tack Adnirala för alla år av generositet. Tack Thira bl.a. för att du har en ståndpunkt - ansvaret. Tack Janne för ditt stoiska arbete genom alla år.

Ibland går det undan, lugnet före stormen och allt det där.

kari
2016-12-07, 09:31
Lissi

Forstår at Thira og du er enige, Lissi...!
- siden jeg har "bekjent" at vi "testet" AI fire dager i fjor, så....
(Forresten har jeg skrevet om det tidligere og, uten reaksjon...)

Dere, og andre, må mene hva dere vil om våre fire dager !
- jeg hadde på forhånd, og har fortsatt et klart standpunkt MOT AI som ferieform, det er TRAGISK for HELLAS!!!

Jeg vil, men føler ikke at jeg trenger å forsvare at vi ( det var ikke planlagt) i fjor testet disse fire dagene!

Du Lisa, og noen andre, vet at vi av helsemessig årsaker endret ferien vår i fjor høst!
PLANEN var 18 dager på øyene ( Chalki, Leros, Lipsi) og to dager i Rhodos by, før vi reiste videre til Kreta...
Så BLE det 20 dager på Rhodos!
- og hvor skulle vi bo???
Det ble fskj steder på øya, hadde forhåndbestilt noe, så var det at vi søkte etter 4 " ledige" dager på booking og hotels.com og det aller billigste tilbudet vi fikk,
i det området vi ønsket å bo, var på et AI hotell...!

Kun 25 euro for rom/døgn alt inkl ...

Da tenkte vi, " det kunne faktisk være ok å vite hvordan dette, som vi er så imot, er.."
-og gjorde det! Hadde vi ikke " blitt fast" på Rhodos, hadde det ikke blitt noe AI.

Men, Som sagt, vi har den beste samvittighet for dette:)

Mette
2016-12-07, 10:21
Kari, alle har lov at holde den semester de vil uden at skulle forklare.

/Mette

yannis
2016-12-07, 10:31

/Mette

fb_gilla

Birgitta

kari
2016-12-07, 10:33

/Mette

Jeg vet det, Mette😊
- og gjør det!
Som jeg skrev innledningsvis, jeg trenger ikke forklare!!!
Hvorfor jeg likevel gjorde det vil jeg ikke utdype...

giottoni
2016-12-07, 10:42

Är absolut ingen förespråkare av AI o har inga planer på att prova av skäl som många andra skribenter påtalat, men att extrapolera en AI-semester till att man medvetet vill skada landet o befolkningen låter som en överdrift!
VARJE greklandsturist lär väl vara till fördel för Grekland- även om någon skulle välja att på på AI-hotell borde väl varje besökare tillföra Greklands ekonomi NÅGOT mer än om man väljer att stanna hemma eller resa till annat land?

kari
2016-12-07, 11:03

/Mette

Jeg vet det, Mette😊
- og gjør det!
Som jeg skrev innledningsvis, jeg trenger ikke forklare!!!
Hvorfor jeg likevel gjorde det vil jeg ikke utdype...

Kajja
2016-12-07, 11:13
Snälla ni!!
Sluta att känna er tvugna att bikta er om era "syndiga resor"!
Nu har det gått för långt!
Vilken är nästa resnärsgrupp som ska behöva gå till skampålen?!
Dom som har bokat hotell med halvpansion...eller helpansion?
När jag startade tråden var tanken att charter skulle diskuteras
på ett trevligt sätt och att väcka upp forumet igen.
Ja det gjorde jag ju sannerligen :eek::eek: men inte på det sätt
jag hade trott och velat.

Min förhoppning är att Kalimera hålls igång på ett informativt sätt,
med glimten i ögat och och ett glatt humör.
Det händer/hände att man blir lite provocerad ibland och med facit
i hand så skulle jag kanske låtit bli att fortsätta kommentera.

Tack Netwolf för att du startade en ny positiv tråd!
Själv känner jag mig lite mätt för att delta.
Den tråkiga attityden hos vissa har har gjort att inspirationen
har sjunkit.
Jag är fullt medveten om allt elände i Grekland och andra länder
MEN det är inte det som avgör hur, när och varför jag reser!!

/Kajja 😟

Charleston
2016-12-07, 11:21
VARJE greklandsturist lär väl vara till fördel för Grekland- även om någon skulle välja att på på AI-hotell borde väl varje besökare tillföra Greklands ekonomi NÅGOT mer än om man väljer att stanna hemma eller resa till annat land?
Fast tyvärr är det nog inte så enkelt. AI-hotellen slår ut de lokala (både hotell och restauranger) när de senare får färre gäster. Jag är av den uppfattningen att AI bara är till skada för Grekland. Men jag tänker stanna kvar i forumet ändå (trist att ni lämnar, Admirala och Thira, jag kommer att sakna era inlägg). Jag tycker ju även att det t.ex. är skit att flyga med Ryan och att resa till Thailand (båda av flera skäl), och skulle aldrig göra det själv, men jag slutar inte att umgås med mina vänner och bekanta som gör det för det.

Fajotta
2016-12-07, 11:26
Kajja. Jag håller med! Vi är alla medvetna om krisen i Grekland, så även de flesta i Europa. Men att starta gruppslagsmål här, bland Greklandsälskare, hjälper ingen. Liksom att bolla tankar inte skadar någon. Det är inte vi här som är problemet. För övrigt vill jag upprepa att jag har fått fina tips och inspiration som jag är mycket tacksam över. Synd att Thira blev så arg, men det satt i henne och inte i tråden. Jag - som charterturist - tyckte om tråden och hoppas få fler idéer i framtiden. Och nej! Jag har bara varit på AI en gång och det var i Egypten där alla sprang och spydde i vilket fall som helst :D

Lissi
2016-12-07, 11:33
Forstår at Thira og du er enige, Lissi...!
- siden jeg har "bekjent" at vi "testet" AI fire dager i fjor, så....
(Forresten har jeg skrevet om det tidligere og, uten reaksjon...)

Dere, og andre, må mene hva dere vil om våre fire dager !
- jeg hadde på forhånd, og har fortsatt et klart standpunkt MOT AI som ferieform, det er TRAGISK for HELLAS!!!

Jeg vil, men føler ikke at jeg trenger å forsvare at vi ( det var ikke planlagt) i fjor testet disse fire dagene!

Du Lisa, og noen andre, vet at vi av helsemessig årsaker endret ferien vår i fjor høst!
PLANEN var 18 dager på øyene ( Chalki, Leros, Lipsi) og to dager i Rhodos by, før vi reiste videre til Kreta...
Så BLE det 20 dager på Rhodos!
- og hvor skulle vi bo???
Det ble fskj steder på øya, hadde forhåndbestilt noe, så var det at vi søkte etter 4 " ledige" dager på booking og hotels.com og det aller billigste tilbudet vi fikk,
i det området vi ønsket å bo, var på et AI hotell...!

Kun 25 euro for rom/døgn alt inkl ...

Da tenkte vi, " det kunne faktisk være ok å vite hvordan dette, som vi er så imot, er.."
-og gjorde det! Hadde vi ikke " blitt fast" på Rhodos, hadde det ikke blitt noe AI.

Men, Som sagt, vi har den beste samvittighet for dette:)

Kari, det jag instämde I som Thira citerade var att I det citerade inlägget både fanns ett avståndstagande mot AI , samtidigt som samma person kunde tänka sig att testa... DET förstår jag inte, men respekterar.....och det har inget med vänskap att göra vänner emellan. Om man bara hade vänner med exakt samma åsikter som en själv så blev det lite trist.;)

Lissi

Fajotta
2016-12-07, 11:37
De jag känner som åker med AI är småbarnsföräldrar som inte har råd att åka annars. De kan bli Spanien, Cypern, Turkiet eller Grekland - vad som finns då. absolut inga Kalimera-medlemmar.

kari
2016-12-07, 11:55
Kari, det jag instämde I som Thira citerade var att I det citerade inlägget både fanns ett avståndstagande mot AI , samtidigt som samma person kunde tänka sig att testa... DET förstår jag inte, men respekterar.....och det har inget med vänskap att göra vänner emellan. Om man bara hade vänner med exakt samma åsikter som en själv så blev det lite trist.;)

Lissi

???

Egentlig har jeg viktigere ting å gjøre enn dette..., så siste fra meg på ei stund!

Siden jeg ikke kan " multisitere" på telefoneb, fikk det bli et bilde...

HER er sitat jeg så, det er lagt inn etter mitt innlegg...
Det er enkelt og tydelig, uten forbehold.

http://i47.photobucket.com/albums/f152/sigrunn/Mobile%20Uploads/B04E5E2A-C757-40B5-AF0B-8FE67DCF7BC5_zps8x0piikz.png

laero
2016-12-07, 11:58
Fast tyvärr är det nog inte så enkelt. AI-hotellen slår ut de lokala (både hotell och restauranger) när de senare får färre gäster. Jag är av den uppfattningen att AI bara är till skada för Grekland. Men jag tänker stanna kvar i forumet ändå (trist att ni lämnar, Admirala och Thira, jag kommer att sakna era inlägg). Jag tycker ju även att det t.ex. är skit att flyga med Ryan och att resa till Thailand (båda av flera skäl), och skulle aldrig göra det själv, men jag slutar inte att umgås med mina vänner och bekanta som gör det för det.
För en gång skull är vi tämligen överens om annat än fotboll Charleston;).
Du nämner flyg med Ryan som exempel. Ja, att inte flyga med just dem, det är ju ett "moraliskt" val man kan göra. Ett annat är att inte flyga alls av miljöhänsyn. Eller att inte dricka "lyxdrycken" kaffe, vars plantager exploaterar arbetskraft hänsynslöst, etc, etc.
Med andra ord; var och en väljer sin egen moraliska svansföring och ingen av oss gör rätt i allt.
Att då, som två nyss avgångna medlemmar, skriva andra på näsan och sätta den egna moralen på hög pedistal tyder på dåligt omdöme.
Men jag instämmer, det är tråkigt att ni lämnar Thira och Admirala. Kanhända kommer ni på bättre tankar när ni sovit en natt på saken.

ellada
2016-12-07, 12:23
Men herregud vad är detta, är vi inte vuxna människor.Jag
älskar detta forum vet ni hur mycket inspiration man fått från er medlemmar vågat prova nya res sätt nya öar och framför allt Jannes e-guider.Alla sätt man reser på gynnar väl Grekland mer eller mindre så skärpning vill behålla detta forum utan bråk/MVH Ellada:)

lemon
2016-12-07, 13:17
"...och ha förståelse för landets svåra situation och försöka att se under ytan, bortom parasollen och den vackra stranden. Även om det är mycket svårt för många av er"

Den kommentaren är väl särskilt missriktad just på detta forum, där så många gör just det: ser bortom parasollen och den vackra stranden.

Har rest till Grekland sedan 1988, då jag besökte Aten för första gången. Har skrivit statsvetenskapliga uppsatser om bl.a. "Konstitutionens roll i den grekiska demokratiseringsprocessen efter 1974" och har drösvis med böcker och många vänner i Grekland. Och jag är ju långtifrån unik här. Det ör en befrielse att vara en bland alla greknördar och Greklandsälskare.

Tack vare kalimera ger vi varandra inblickar i det grekiska vardagslivet och inspirerar varandra till nya resmål, nya resor och nya upplevelser. Och det sprider sig. Í vår närhet kan säkert finna gott om exempel på att andra lockats att besöka Grekland och inte sällan ett Grekland en bit från allfarvägarna.

Jag hoppas verkligen att du orkar och vill driva kalimera ett tag till, Janne, och att vi alla bidrar efter förmåga.

giottoni
2016-12-07, 13:28

Jag håller helt med om att AI inte är optimalt för värdlandet, men för många resenärer står valet kanske mellan AI eller ingen resa alls... Har svårt att köpa resonemanget att det blir bättre för Grekland om de turisterna helt avstår från greklandsresa för att istället åka till t ex Turkiet.
Tycker det är tråkigt om vårt Forum blir en häxjakt på vissa typer av resenärer o tror inte vi kommer längre i denna diskussion. I rest my case!

Fajotta
2016-12-07, 13:33
"...och ha förståelse för landets svåra situation och försöka att se under ytan, bortom parasollen och den vackra stranden. Även om det är mycket svårt för många av er"
Den kommentaren är väl särskilt missriktad just på detta forum, där så många gör just det: ser bortom parasollen och den vackra stranden.

Om adrenaliet tar över logiken på det sättet kanske det är bättre att ta en timeout innan man gör sig ännu mer ovän. Tråkigt. Ja vi alla här älskar ju Grekland och grekerna och gynnar landet så mycket vi kan och uppmuntrar andra att åka och göra likadant.

Fajotta
2016-12-07, 13:36
Jag håller helt med om att AI inte är optimalt för värdlandet, men för många resenärer står valet kanske mellan AI eller ingen resa alls...

De jag känner som började med AI i Grekland, när de var där första gången, valde senare att återvända men då boka på små, mysiga orter utan AI. Ofta är det ju opersonliga anläggningar långt utanför centrum och inte så vidare charmigt.

Monica P
2016-12-07, 13:43

Ja, det menar jag också. Som bra introduktion till resan är Kalimera oöverträffat! Även jag, som bor här, läser med stort intresse vad andra skriver.

:):):);):cool::cool:bye_byebye_byebye_bye

Fajotta
2016-12-07, 13:58
Hälsa Greklandbye_bye:D

kimmen
2016-12-07, 16:44
Att då, som två nyss avgångna medlemmar, skriva andra på näsan och sätta den egna moralen på hög pedistal tyder på dåligt omdöme.
fb_gilla Instämmer.

/kimmen

Netwolf
2016-12-07, 18:34
Lissi
Ja, du Lissi. Jag förstår mig inte på dig. Häromåret när jag sa att jag inte kunde tänka mig att besöka diktaturländer, som t ex Nordkorea. Då minsann, sa du att du visst kunde tänka dig att besöka landet, bara för att se hur det var. Men ett AI-hotell kan du inte tänka dig att besöka. Märkligt resonemang. Jag har då aldrig hört om någon AI-hotellägare som torterat och avrättat lokalbefolkningen, vilket man inte kan säga om t ex Nordkorea...

Instämmer till fullo!

De jag känner som började med AI i Grekland, när de var där första gången, valde senare att återvända men då boka på små, mysiga orter utan AI. Precis så kan det vara. Personer som är ovana resenärer provar sina vingar på AI för att sedan lära sig att man kan boka och bo bättre på egen hand.

/Netwolf

Masse
2016-12-07, 20:11
Jag skulle själv kunna tänka mig att testa, bara för att veta bättre om vad jag talar om.
Årets höstbråk kom sent omsider, men det var väl tack vare att det var nere under så lång tid.

/Netwolf

Helt enig med dig Wolfen. Utöver jobb-AI har jag ingen erfarenhet av detta i Grekland. Men vill som sagt inte avstå all god grekisk mat som jag hittar på egen hand på tavernorna när jag reser. Men visst vore det väl lämpligt att ha lite erfarenhet av det som man har synpunkter på, oavsett om de är positiva eller negativa.

Kul att vi har fått igång lite debatt igen på Kalimera, även om det är ett gammalt och väl behandlat ämne. fb_gilla

Masse

inkfish
2016-12-07, 20:51
Kajjan - det är synd att du inte har facebook. Men om du skaffar, leta upp gruppen Forum Kalimera Grekland. Där är fler aktiva och jag upplever resandet som lite mer varierat än det kanske är här.

För övrigt har jag hört att Janne åt en hamburgare på Ios 1985. Det kan också ha varit 1988. En hamburgare! Jag raderar mig själv på egen begäran. :eek:

Netwolf
2016-12-07, 21:04
För övrigt har jag hört att Janne åt en hamburgare på Ios 1985. Det kan också ha varit 1988. En hamburgare! Jag raderar mig själv på egen begäran. :eek:
Hahaha, den var bra! :)klapp_klap

inkfish
2016-12-07, 21:16
;)

Kajja
2016-12-07, 21:41
En hamburgare!!?? Näääeeee!! 😲😲
Tänk om det var sån där amerikansk dressing på åxå!!😰
Ja mycket ska man höra...1985...uj..
Hallå...Incfish!!! Borta redan?😯

Tack för kvällens skratt! 😂😂
Det var välgörande.

/Kajjabye_bye

Lissi
2016-12-07, 21:55
Ja, du Lissi. Jag förstår mig inte på dig. Häromåret när jag sa att jag inte kunde tänka mig att besöka diktaturländer, som t ex Nordkorea. Då minsann, sa du att du visst kunde tänka dig att besöka landet, bara för att se hur det var.
/Netwolf

Kan Du visa det inlägget?:confused::confused::confused: Det skulle vara så kul att se sammanhanget det skrevs i , för jag minns absolut inte detta...men så är jag ju 66 år så minnet börjar svikta......Verkar konstigt, då jag varken åker till Thailand, Turkiet, Kuba , Kina etc...
Kan inte minnas att jag nånsin längtat till Nordkorea ;) Var det nån smiley efter?? Kunde ärligt sagt vara kul att läsa denna tråd. Det kanske Janne kan fixa länk till....
Men har jag sagt det så var det ju dumt skrivet eftersom jag aldrig i livet ens reflekterat över att åka dit.
Jag har aldrig ens varit utanför Europa....Israel har jag dock varit i på en resa med svenska kyrkan....:o:o

Men det är nog så att som det står i ett inlägg tidigare i tråden att vi alla syndar....Jag blir nog helt halshuggen här för att jag flugit med Ryan Air och EGENTLIGEN skulle jag aldrig flyga alls för det ÄR inte klimatvänligt....och det vet jag.

Men jag lovar Dig Netwolf att jag kommer att gilla Dig och Dina inlägg jättemycket även fortsättningsvis även om Du vill bo på AI....men jag kanske inte kommer att förstå Dig. Men det är en helt annan sak.

Lissi

Masse
2016-12-07, 22:09
Jag kommer att fortsätta som hittills. Vänner som frågar mig om Grekland rekommenderar jag att läsa på Kalimera. Om de envisas med att resa med AI så rekommenderar jag dem ändå att åka till Grekland. Tror att det ändå i förlängningen bidrar till några nya jobb för grekerna. Åtminstone några mera jobb än om de åker till Turkiet eller ....

Vad gäller utträde för att vi tycker lite olika. När det äntligen blir lite debatt här, då ska några lämna! Men hallå???? Ska vi bara byta tips om bästa boendet på Santorini eller hur man bäst tar sig till Antiparos? Är vi vuxna människor som kan ventilera olika uppfattning och tycka att det är givande eller är det bara sandlåda?

Masse

Helena S
2016-12-07, 22:42
Kalimera har varit, och kommer förhoppningsvis att fortsätta vara en fantastisk källa till all möjlig information om Grekland som man kanske inte får reda på i vanliga fall.

Hur går vi vidare?

Helena S - bye_bye

Fajotta
2016-12-07, 22:44
Kalimera har varit, och kommer förhoppningsvis att fortsätta vara en fantastisk källa till all möjlig information om Grekland som man kanske inte får reda på i vanliga fall.

Hur går vi vidare?

Helena S - bye_bye

Ja ilskan verkar ju klinga av:)

Katitzi
2016-12-07, 22:45
Vad gäller utträde för att vi tycker lite olika. När det äntligen blir lite debatt här, då ska några lämna! Men hallå???? Ska vi bara byta tips om bästa boendet på Santorini eller hur man bäst tar sig till Antiparos? Är vi vuxna människor som kan ventilera olika uppfattning och tycka att det är givande eller är det bara sandlåda?

Masse

fb_gilla

Netwolf
2016-12-07, 22:47
Kan Du visa det inlägget?:confused::confused::confused: Det skulle vara så kul att se sammanhanget det skrevs i , för jag minns absolut inte detta...men så är jag ju 66 år så minnet börjar svikta......Verkar konstigt, då jag varken åker till Thailand, Turkiet, Kuba , Kina etc...

Hej Lissi, nu har jag kollat upp detta och du har aldrig skrivit något sådant inlägg. Jag ber om ursäkt för detta och påhoppet från min sida.. :o
Det var jag som blandat ihop besticken.... Sorry!

http://www.puppymini.com/images/Lady%20Miniature%20Poodle%202010-06-30%2006Male-b.jpg

/Netwolf

Fajotta
2016-12-08, 00:27
fb_gillafb_gilla

MickeKöping
2016-12-08, 01:00
Är det snart dags att sätta tack och bock i kanten, och starta en ny tråd om charterresornas berättigande?

För övrigt är charter ett alldeles utmärkt val om man vill göra sin semesterresa enkelt och bekvämt. Prismässigt kan det bli både dyrare eller billigare än alternativa resor. Ett hittat paradis blir varken sämre eller bättre beroende på resform. För att göra en slags jämförelse så finns det många varianter av senap på hyllan i affären. Vilken som är godast bestämmer du dom kund själv och en annan affär kan ha andra sorters senap. Vilken väljer man?
Så för den dom tänker åka på semester eller reser av annan anledning så gäller det bestämma sig för vad man vill få ut av din resa och välja utifrån det Och naturligtvis med ett prismässigt övervägande.
Att boka eget passar mig och då är det inte svårt att framföra det alternativet om någon frågar.
Att man som jag åker till samma ställe är något som vissa har svårt för men det är ju mitt val i så fall.
Och principiellt är AI inget för mig av flera skäl.

Det blev långt!

Fajotta
2016-12-08, 01:17
Jag har haft tur med mina charterresmål. Har mest känts som om man köper flyg plus hotell. Har kollat lite efter andra hotellval men blir så stressad när det hela tiden hetsas att man måste boka nu nu nu - alla rum är nog sålda inom tre sekunder, typ. Jag har ju som sagt fått svår artros och det är viktigt att veta lite mer. Så det slutar alltid med att jag struntar i det och bokar det jag kan googla på i lugn och ro

Lissi
2016-12-08, 06:35
Hej Lissi, nu har jag kollat upp detta och du har aldrig skrivit något sådant inlägg. Jag ber om ursäkt för detta och påhoppet från min sida.. :o
Det var jag som blandat ihop besticken.... Sorry!

http://www.puppymini.com/images/Lady%20Miniature%20Poodle%202010-06-30%2006Male-b.jpg

/Netwolf

Så klart ursäkten godtas!:D Jag blev bara så förvånad för jag mindes inget av detta...
..och JAG slapp leta pudelbild idag :D:D:D

Lissi

xenos
2016-12-08, 07:57
Kul att vi har fått igång lite debatt igen på Kalimera, även om det är ett gammalt och väl behandlat ämne. fb_gilla
Masse

Vad jag inte blir klok på är om ämnet, med alla dess nivåer, bara är upprepning av tidigare debatt i ämnet.
Hjälp mig nu att visa på vad som är nytt, i denna tråd, 2016 .
Bortsett då från att ingen/ingenting är för evigt. Och att vi är sååå impulsstyrda.

anneli56
2016-12-08, 07:59
Lissi! Det finns charter även till Kalamata:) Kolla hos Apollo,de erbjuder 3 hotell i Kalamata 2017.
Och from mitten på April 2017 finns det direktflyg Göteborg-Kalamata också och Kastrup-Kalamata fb_gilla

inkfish
2016-12-08, 09:06
En hamburgare!!?? Näääeeee!! 😲😲
Tänk om det var sån där amerikansk dressing på åxå!!😰
Ja mycket ska man höra...1985...uj..
Hallå...Incfish!!! Borta redan?😯

Nej, inte borta - jag upptäckte igår kväll att jag inte kunde logga ut från forumet. Kalimera har blivit Hotel Kalifornia - you can check out any time you like but you can never leave :D

(Fast egentligen beror det bara på jag är på ipad och sajten inte är mobilanpassad, då uppträder en del underligheter.)

Vad gäller Janne så skulle jag tro att han är den enskilde svensk som genererat mest turismintäkter till Grekland, efter snart 20 års intensiv Greklandslobbying på sajten, med sina e-guider och som "expert" i t ex Aftonbladet. Därför är det så otroligt oförskämt att anklaga honom för något annat. Han förtjänar grekiska statens hederspris (bara det inte är två veckor på valfritt all inclusive :eek:;))

kari
2016-12-08, 09:19
Vad gäller Janne så skulle jag tro att han är den enskilde svensk som genererat mest turismintäkter till Grekland, efter snart 20 års intensiv Greklandslobbying på sajten, med sina e-guider och som "expert" i t ex Aftonbladet. Därför är det så otroligt oförskämt att anklaga honom för något annat. Han förtjänar grekiska statens hederspris (bara det inte är två veckor på valfritt all inclusive :eek:;))

fb_gilla

inkfish
2016-12-08, 09:31
Tack för tummen, Kari! bye_bye

Kajja
2016-12-08, 09:34
Nej, inte borta - jag upptäckte igår kväll att jag inte kunde logga ut från forumet

Jag syftade på din rad "härmed raderar jag mig själv från forumet på egen begäran".
Kanske det skulle finnas en "raderamig-knapp" att kunna infoga bland smileysarna?! Och naturligtvis en "jagångrarmig-knapp":D:D

Härligt med humor på Kalimera!!klapp_klapklapp_klap

/ Kajja bye_bye

inkfish
2016-12-08, 09:51
Kajja haha! :D

piam
2016-12-08, 10:06
Där fick ni till det Inkfish å Kajja!

Alala
2016-12-08, 10:24

Bra sagt, Inkfish! fb_gilla

Hur Admirala och Thira kunde överreagera så starkt så kan jag bara inte fatta. :confused: Särskilt som Admirala hade egen hörna här och borde absolut veta bättre och ha lite respekt. Hoppas de tar sig tid och funderar på saken och ber Janne om ursäkt.

/ Anne

Lissi
2016-12-08, 11:21
Lissi! Det finns charter även till Kalamata:) Kolla hos Apollo,de erbjuder 3 hotell i Kalamata 2017.
Och from mitten på April 2017 finns det direktflyg Göteborg-Kalamata också och Kastrup-Kalamata fb_gilla
Åh så härligt!!!! Kastrup - Kalamata låter bra! Ska kollas upp med reguljärflyg....bussluff lockar igen, trots strejker...

Lissi

yannis
2016-12-08, 11:22
Det var väldigt bra skrivet, Inkan!
Janne och Camilla har tillfört oss svenskar samt även staten Grekland väldigt mycket.
Själv lider jag varje morgon när forumet är nedstängt. En ny förlorad dag:):)

Birgitta

Hasse
2016-12-08, 16:15
Varför allt ståhej kring några som valt att lämna oss? Vad vore detta forum om alla tyckte likadant?

Överreaktion eller ej?

Vuxna människor som tar egna beslut, händer varje dag.

Det finns väl andra att diskutera med, eller?

xenos
2016-12-08, 17:03
Överreaktion eller ej?/Hasse:cool:

Ånej, bristen på konsensus är ångestfyllt

Alala
2016-12-08, 17:47
Hasse, i varje fall i mitt tycke var detta lite av ett specialfall. Men visst, du har rätt, det finns andra. Många andra, fina!

Och annat att diskutera. Annat som är mycket trevligare. :)

/ Anne bye_bye

Kalimera
2016-12-08, 19:53
Vad gäller Janne så skulle jag tro att han är den enskilde svensk som genererat mest turismintäkter till Grekland, efter snart 20 års intensiv Greklandslobbying på sajten, med sina e-guider och som "expert" i t ex Aftonbladet. Därför är det så otroligt oförskämt att anklaga honom för något annat. Han förtjänar grekiska statens hedersprisJag har fått många tack från Grekiska turistbyrån och Grekiska ambassaden genom åren. Jag har till och med fått något slags diplom med massor av stora stämplar på.

Jag hade först inte tänk bry mig mer i ämnet, men kände att jag var tvungen att skriva av mig, och försvara mig, eftersom jag känner mig påhoppad av personer som aldrig har träffat mig, och inte har en aning om vem jag är som person. Ändå dömer de mig som typ landsförrädare, om jag hade varit grek vill säga.

Jag förespråkar inte AI, och har aldrig gjort. Däremot uppmuntrar jag inte andra att välja AI om de frågar mig. Men om folk väljer AI så dömer jag ingen för det, och jag säger inte upp bekantskapen med dem som väljer AI. Skulle jag göra det skulle min vänskapskrets decimeras. För mig får folk resa precis hur de vill.

Upprinnelsen till allt var att jag skrev att jag förra sommaren bodde på ett AI-hotell. Och det får man alltså inte göra om man driver en sajt om Grekland. Jag valde inte AI, jag hamnade där när jag åkte på en ospecificerad resa till Kreta. Men det spelar ju ingen roll i sammanhanget, jag får, precis alla andra människor, resa precis hur jag vill, och så här har jag rest under åren:

- Två veckors charter med Club 33 till Rhodos i september 1979. (Jag åt faktiskt hamburgare nästan varje dag.)

- En veckas charter med Spies till Aten i mars 1986. När veckan hade gått valde jag att stanna kvar i Grekland, och blev kvar i fem månader.

- En veckas ospecificerad charter med Fritidsresor till Kreta i juni 2015. Jag hamnade på ett AI-hotell i Gerani. Dagen efter flyttade jag in till mitt favoritpensionat i Chania. Varför då? Jag trivdes inte på hotellet.

Resten av mina drygt 60 resor till Grekland har jag rest på egen hand. Varför inte mer charter kanske ni undrar? Anledningen är att jag ända sedan jag var tonåring, och tågluffade runt i Europa sommar efter sommar, har tjusats av att ordna mina resor på egen hand. Men jag har självklart inget emot att andra reser på charter.

Under åren har jag besökt 65 öar, och en del ställen på fastlandet, som Parga, Aten och delar av Peloponessos. Jag skulle tro att jag spenderat cirka fyra år av mitt liv i Grekland. Det kan var mer, orkar inte räkna just nu. Under tiden har jag lärt känna Grekland som land, och jag har lärt känna massor med greker. Så jag tror mig kunna påstå att jag kan Grekland. Något som somliga inte anser. Att många greker har det svårt under krisen är inget som gått mig förbi. Tvärtom för jag ofta lyssna på sorgliga historier från vänner i Grekland.

Under alla de här åren jag har varit i Grekland har jag spenderat massor med pengar. Så jag har bidragit till många grekers ekonomi, dock har det troligen inte gynnat statskassan så mycket. Men att åka på AI, det får jag inte göra, för då ”skadar (jag) landet, lokalbefolkningen och turistnäringen”. Det bästa vore kanske att inte åka till Grekand alls, och i stället skänka alla pengar, som resa och uppehälle skulle kosta, till hjälporganisationer i Grekland. Eller varför inte till de få hjälporganisationer som finns kvar i Aleppo.

Här kan ni läsa vad jag skriver om AI på Kalimera (http://www.kalimera.se/resor/allinclusive.html).

Här kan ni läsa varför jag älskar detta bångstyriga Grekland (http://www.kalimera.se/varfor.html).

Det var nog allt jag hade att säga. För tillfället.

Tack för alla uppmuntrande ord. Ingen nämnd, ingen glömd. klapp_klap

Fajotta
2016-12-08, 20:09
Tack själv Jannefb_gillaklapp_klap

inkfish
2016-12-08, 20:30
Well said, Janne, även om du inte hade behövt säga något alls.

Nu tycker jag att du gott kan göra som kungen, vända blad. ;) Och lägga den här pinsamma historien bakom dig.

maji
2016-12-08, 20:36
fb_gilla Bra Janne!

//majibye_bye

Kajja
2016-12-08, 20:38
Tack Janne!
Så synd att du behöver försvara dig, tycker jag!!
Men samtidigt förstår jag om du kokar inombords efter den obefogade kritiken som jag tror att 98% (100-2) av medlemmarna inte står bakom.
Personliga påhopp hör inte alls hemma i ett ofentligt forum!!
Och speciellt inte av folk man aldrig har träffat.
Du har en otrolig skattkista med info om älskade Grekland.
Jag har stor respekt för dig o din kunskap!!

Nu slänger vi det sura äpplet och och tar ett nytt, rött o sött äpple och njuter av julen som snart är här!

Var rädda om varandra!💖

/ Kajja bye_bye

Malina
2016-12-08, 20:42
Jag vill tacka Janne för många saker OCH Kalimera forum! En av de viktigaste sakerna är att Janne fick oss att välja Honeymoon Beach Hotell första gången -04. Självklart finns det en massa annan information vi har tagit emot med glädje,men HMB är än så länge det bästa tipset!
KEEP KALM,KEEP WELL AND KEEP LIVING AND ALIVE!

Masse
2016-12-08, 21:53
En bra skriva Janne!!!!

Genom att få läsa det du skriver så får vi helt klart för oss vilka proportioner som gäller i sakligheten i kritiken mot dig, och grunderna för de två medlemmarnas avhopp. Man har i princip haft noll på fötter. Det är tråkigt och dumt när vi på det sättet låter intoleransen styra vårt handlande och känslorna får oss att tappa fotfästet totalt.

Förstår om du blivit både arg, besviken och ledsen över påhoppet. Men jag hoppas verkligen att du har kraft att lägga det bakom dig och glädjas över allt fint här på forumet, och alla supporters som du faktiskt har här.

Och alla vi andra har kanske något viktigt att lära av det inträffade. Jag menar att det är att se till att inte känslorna får bära iväg hur som helst i debatten utan att vi lägger oss vinn om viss markkontakt och faktainnehåll när vi käbblar. För debatt hoppas jag att vi ska ha även i fortsättningen. Annars blir det ju lite tråkigt.

Som sagt, bra inlägg Janne. Och intressant att läsa länkarna som du lagt in. Det var läsning som jag missat tidigare.

fb_gilla Masse

Netwolf
2016-12-08, 22:00
Väl talat, Janne. Inte för att du behövt försvara dig, men jag förstår. Om det funnits några tvivlare kvar, förutom avhopparna, så måste de vara överbevisade nu. Vi är många många som håller på dig!
/Netwolf

Kajja
2016-12-08, 22:29
Jag vill bara tillägga att jag hade åxå sagt upp mitt medlemskap om jag hade gjort sådana påhopp/inlägg.
Jag hade skämts förmycket för att va kvar!

/Kajjabye_bye

Hasse
2016-12-08, 22:42
Varför behövs försvarstal?

Varför ifrågasätts de grundförutsättningar som ges för oss medlemmar så ofta numera?

Varför anklagas Janne för någonting han inte har gjort? Känner inte ALLA till den betydelse han har för informationsspridningen om Grekland och den betydelse han har "utanför" själva driften han utför av sidan (hans många resor, de pengar som spenderats osv. osv.)?

Förtal är ett hårt ord, ska inte nämnas då det är en tung juridisk term. Men anklagelserna om hans "inblandning" angående AI är grundlösa, falska och kan med alla nu givna fakta helt viftas bort som kvalificerat TRAMS (Lidbom-Björck).

Ordet time-out har nämnts, "de bör kanske tänka över sina handlanden", JASÅ???

Ge mig EN anledning till VARFÖR???

Kraftigare än så här väljer jag att inte uttrycka mig, jag har lärt mig av hur jag ibland felaktigt och onyanserat har uttryckt mig här förr om åren, precis lika mycket mognad numera i uttryckandet/skrivandet jag gör, jämfört med min syn på hur och varför jag RESER till Grekland.

Att häva ur mig en anklagelse mot någon annans resande är för mig ett helt främmande agerande även om jag innerst inne kan TYCKA något, utan att SKRIVA det till allmänt beskådande.

Ska enskilda medlemmars skrivna åsikter driva Kalimera till vansinne och skaka om sidan så att den helt ifrågasätts så är det DEFINITIVT inte driften och skötseln av Kalimera som det är fel på, tamme f**n.

Kajja
2016-12-08, 23:47
Där satte du den, Hasse!
Nu när alla har fått lite distans så flödar orden!
Och jag tror att även icke längre medlemmar har
läst och begrundat inläggen!

Handling talar högre än ord✌

Kajja bye_bye

xenos
2016-12-09, 08:00
Vårt behov av syndabockar är omättligt, jag vet.
Janne, sluta försvara dig. Det föder alltid misstanken om skuld, inte rent samvete typ, vilket du, eller ex:s jag, naturligtvis inte har.
Forumet är inte en folkdomstol, eller bärare av ”gillasyndromet” från asociala medier.

giottoni
2016-12-09, 09:52
Det var nog allt jag hade att säga. För tillfället.

Tack för alla uppmuntrande ord. Ingen nämnd, ingen glömd. klapp_klap
Säger som de flesta andra här: Janne, Du har ju inte gjort något fel och behöver inte förklara Dig !
Förstår dock om Du känner ett behov att försvara Dig mot orättfärdiga och kränkande påhopp. Kom ihåg att Du betyder SÅÅÅ mycket för Greklandsturismen och för alla oss Greklandsvänner!

Alala
2016-12-09, 10:16
Och alla vi andra har kanske något viktigt att lära av det inträffade. Jag menar att det är att se till att inte känslorna får bära iväg hur som helst i debatten utan att vi lägger oss vinn om viss markkontakt och faktainnehåll när vi käbblar. För debatt hoppas jag att vi ska ha även i fortsättningen. Annars blir det ju lite tråkigt.
fb_gilla Masse

Bra sagt, Masse! Det är möjligt att debattera och att vara saklig samtidigt.

Och Janne, bra att du skrev av dig. I mina ögon är det inte för att försvara dig, utan att du säger din synpunkt i saken. Bra gjort och bra skrivet!

Och nu känner jag att det är frid och fröjd på Kalimera igen. :)

/ Anne bye_bye

Lissi
2016-12-09, 12:31
Det är jättetråkigt som debatten blivit här I tråden och jag tycker ärligt att " drevet" nu efteråt är tråkigt. Om, Du Janne hade skrivit Ditt inlägg direkt efter Admiralas och Thiras inlägg så hade det kännts mycket bättre för då hade de kunnat svara. Jag tycker dessutom att Admirala och Thira borde få en stor erkänsla för allt arbete de lagt ned på Kalimera. Det är precis som bortglőmt nu. Det reagerar jag emot och står för.

Det är så många de senaste åren som blivit avstängda eller själv slutat efter diskussioner som varit lite hetsiga sa så nu känns Kalimera urvattnat. Man vågar inte skriva så mycket som kan uppfattas kontroversiellt. Dessutom är det ju lätt att slänga ur sig saker som inte stämmer och ge någon skit för något som är osant. För min del känns det som att jag också gjort mitt här... Det som ju är 90 % av forumets innehåll är ju öarna frågor om dem och det är förutom TINOS inget jag är intresserad av. Jag har funnit min del av Grekland. Jag älskar fastlandet och det är dit jag vill... Jag tror att mina dryga 16 år här får räcka.
Jag har gett allt jag har att ge om Grekland här och ber att få avsluta mitt medlemskap....Nu får nya krafter sätta igång att skriva och stafettpinnen går även till alla er som läser men inte skriver så ofta.. Er tur nu!!!

Tack för mig!:D

Lissi - nu även kalimerapensionär.

Getpinglan
2016-12-09, 13:42
Allt stöd, kärlek och tummen upp för Janne och hans Kalimera.

Det som hänt i forumet ser jag som ett grekiskt drama snyft_drop, där både Admirala och Thira uppträdde mycket grekiskt. De brinner för grekernas sak, och offrade sina goda alias och framtida medverkan på Kalimera.se för ett ställningstagande mot AI. Att det nu blev Janne som orättvist fick lida för det, är jag ledsen för och jag tror nog att de är det också. Det kan inte vara roligt att vara föremål för en sådan impulsiv aktion. Men likväl som Janne och Camilla tillfört den grekiska staten mycket turistintäkter, har ju Thira och Admirala tillfört den här sajten så oerhört mycket i form av berättelser och anekdoter (minns Admiralas humoristiska beskrivning av sitt behov av rörmokare i Napflio) information, insikter, humor och sist men inte minst känslor. Nu rann känslorna överstyr och det blev olyckligt.

Jag förstår dock att Janne behövde tid på sig att tänka över detta - skulle det svalna eller inte? Och jag tycker det är bra att höra hur arg han blev. Ord ger konsekvenser. Men tråden fortsätter och jag tycker också att många kommit upp diskussionslystna och vill fortsätta fördöma. Känns olustigt.
Pudla (Kungspudel?) och återuppstå Admirala och Thira. Ni behövs tycker jag - det finns något ni uppväger här! Och Lissi ! - som så oförtrutet hållit liv i forumet när diskussionslystnaden lyst med sin frånvaro. Jag försöker ibland starta trådar, men det fungerar inte så bra. Däremot är jag bra på att vara tråddödare.

Hasse
2016-12-09, 14:50
Ett "höstbråk", Jaha........

Som JAG tycker, en i allra högsta grad bagatellartad företeelse som tagits upp, AI som i och för sig har orsakat svallvågor tidigare.

Jag gäspar, förvånas inte ett dugg över att medlemmar går i taket, lägger ut evighetslånga förklaringar om moraliska uppfattningar, folk blir på totalt helspänn emellanåt.

AI kommer inte att försvinna, de svenska arrangörerna har ett antal av dem. Hör av er till dem istället och förklara hur förfärligt det är, hota dem med bojkott.

Det här kommer att ebba ut, snart kommer det trevligare diskussioner. Några personer väljer avhopp, things happen. Nu kommer istället röster om "snälla, kom tillbaka......" efter ett par dagar börjar klagosången. De har ju hoppat av på grund av en eller flera anledningar, vad finns det för skäl att då göra avbön och återvända?

Vad är det som sagt för fel på oss som inte har en tanke på avhopp, vi som håller oss kvar och inte vill vara vassa med tungan, hoppa på andras åsikter, fördöma osv.? Duger inte vi att diskutera med, måste man uppnå någon slags status för att vara mer attraktiv att diskutera med? Någon anses "ha betytt så mycket för Kalimera" (syftar nu inte på Janne) - då får ni väl anse det då men jag kan ändå inte förstå hur vi sorteras in i kategorier.

Jag har inte mycket att bidra med vad gäller kunskaper, mitt resande baserar sig på upplevelser och vill någon ha ett specifikt uttalande om en plats, maträtt, båtresa, vin, fotografering eller annat så delar jag med mig i all enkelhet.

Gå vidare nu, sluta älta det gamla. De som har hoppat av vill ju inte vara med och det är inte JAG som dömer dem även om jag högst privat tycker något. Men DET skriver jag inte om, av respekt mot dem och i viss mån er andra också.

Masse
2016-12-09, 15:12
Tråkigt att du tar det beslutet Lissi. Jag har med intresse och glädje läst mycket av det du skrivit, men nu får jag ju finna mig i ditt ställningstagande. Stort tack för din fina hjälp när vi skulle besöka Tinos! Det var uppskattat.

Ha det gott!
Masse

Ylva A
2016-12-09, 16:11
Jag har inte velat blanda in mig i den upprivande diskussionen! Jag beklagar verkligen de avhopp som har skett! Ni tre har på många sätt bidragit till att kalimera.nu varit intressant att följa. Tyvärr verkar ju de flesta på forumet bara intresserade av att läsa om sin favoritö, titta på foton och inte att bidraga själva. För några år sedan var jag väldigt ilsken på ett antal av er, som hade en nedsättande syn på Grekland och greker! Då var det bäst att inte skriva direkt. Nu har det gått över! Det kanske gör det för er tre också hoppas
/ Jannis

Fajotta
2016-12-09, 16:21
Ett "höstbråk", Jaha........
Jag har inte mycket att bidra med vad gäller kunskaper, mitt resande baserar sig på upplevelser och vill någon ha ett specifikt uttalande om en plats, maträtt, båtresa, vin, fotografering eller annat så delar jag med mig i all enkelhet.

Har du någon erfarenhet av Agios Gordios på Korfu? Vi tänkte testa det:)

Hasse
2016-12-09, 16:28
Har du någon erfarenhet av Agios Gordios på Korfu? Vi tänkte testa det:)

Nej det har jag inte. Det enda besöket på Korfu var för 17 år sedan och då bara ett par timmar inne i stora stan Kerkyra.

ramses
2016-12-09, 16:31
Har läst igenom denna tråd, och måste säga att det känns som om jag saknar ord. Vuxna människor får väl ta konsekvenserna av sina ord och beslut. Men, de ska inte försöka lägga över det på Janne! Att göra ett statement av att gå ur en sight, ja, frågor på det? Jag hoppas verkligen att Janne fortsätter orka driva Kalimera, som gett oss så mycket genom åren. Sen hoppas jag också att det kan stabilisera sig så att han åter kan släppa in ny medlemmar, det behöver vi. Att det ska vara så dj..la skoj att sabotera för en eldsjäl __D. Trevlig helg på oss alla _B-anana

Arne
2016-12-09, 16:31
Vi har för ett antal år sedan bevistat Ag Gordis. Byn har bra bussförbindelser med Corfu Town. Vi bodde på Ireni Hotel, den övre delen. Strax ovanför fanns en pool som var tillgänglig för Irenis gäster. I själva byn är det alls icke så kuperat, och såväl stränder som tavernor hålla god klass.

Arne

Fajotta
2016-12-09, 16:35
Tack:) Efter 14 resor som jag bestämt (Samos, Lesbos, Thassos) ville min syster som jag reser med plötsligt bestämma. Vilka krav hon ställer:D Hon var på Korfu på 70-talet och vill tillbaka. Vi ska bo på Romantic palace (!!!) vid havet. Varför inte prova? bye_bye

maji
2016-12-09, 21:01
Jag har inte velat blanda in mig i den upprivande diskussionen! Jag beklagar verkligen de avhopp som har skett! Ni tre har på många sätt bidragit till att kalimera.nu varit intressant att följa. Tyvärr verkar ju de flesta på forumet bara intresserade av att läsa om sin favoritö, titta på foton och inte att bidraga själva. För några år sedan var jag väldigt ilsken på ett antal av er, som hade en nedsättande syn på Grekland och greker! Då var det bäst att inte skriva direkt. Nu har det gått över! Det kanske gör det för er tre också hoppas
/ Jannis

Vad grundar du det på att de flesta bara verkar vara intresserade av att läsa om sin favoritö :confused:
För mig låter det som bullshit;)
Jag tror att dom flesta här på Kalimera med glädje läser om öar som man kanske inte har på sin absoluta topplista (även fastlandet såklart) och att man får inspiration att besöka ställen som man kanske inte ens visste att dom fanns! Både Lissi och Thira är ju personer som bidragit till detta och jag beklagar verkligen att dom väljer att lämna forumet,
Tycker att det är en fruktansvärt nervärderande syn på oss "vanliga kalamerianer"
Alla har ju inte möjlighet att bosätta sig i Grekland men kan ju ändå älska detta fantastiska land
Jag håller med dig om att man kanske borde bidra mera med resebrev, foton m.m. men det finns säkert anledningar till att det inte görs.
Själv har jag känt att det är bara vissas åsikter som gillas och det var många år sedan som jag bestämde mig för att inte lägga ner så mycket energi på forumet. Förstår om det inte gillas av alla:)
Tycker hela den här diskussionen som Kajja startade i all välmening har spårat ur totalt!!
Tyvärr, har två av de mest frekventa och intressanta medlemmarna valt att missförstå och på ett för mig mycket konstigt sätt anklaga Janne och därmed välja att avsluta sitt medverkande här.
Kanske det ändå kan bidra till att ny energi tillförs

//majibye_bye

Alala
2016-12-10, 07:36
Egentligen hade jag bestämt mig för att inte skriva i denna tråd mera, eller i så fall bara återgå till det ursprungliga ämnet. Alltså charterresor. Men jag blev uppriktigt ledsen när Lissi beslöt sig för att sluta här. Så även om hon kanske inte läser detta så vill jag säga att hon har varit en mycket stor inspirationskälla och jag kommer att sakna henne här. Men alla gör ju sina egna beslut. So be it. Och angående Amirala och Thira så har jag verkligen uppskattat och med glädje tagit del av deras medverkan här. Men det där sista gick nu bara för långt. Sorgligt. Men även de gjorde sina egna beslut.

Charterresor är ett fungerande alternativ för många och jag hoppas att även de som väljer AI skulle komma med och diskutera. För nu känner de sig kanske lite som kriminella och det skrämmer nog bort någon som har tänkt komma med en lite oskyldig fråga. :D För även om man inte personligen gillar AI så kan det vara det bästa alternativet för någon i just den livssituation de befinner sig i. Och sen kanske ett steg mot ett annat typ av resande. ;)

Netwolf
2016-12-10, 07:40
Kanske det ändå kan bidra till att ny energi tillförs

Ja, låt oss hoppas det. Vi som är kvar får sköta forumet och se till att det överlever, tills vi får nya medlemmar igen.:)

Vad gäller de tre avhopparna, så vill jag ge dem några ord på vägen (ja, jag tror dom läser här ännu).

Ta dig inte själv på för stort allvar. Ingen annan gör det.

/Netwolf

xenos
2016-12-10, 08:02
Så vad är egentligen den väsentliga skillnaden mellan "charterresa" och "all inclusive", förutom att är troligare att det är utländskt ägande vad gäller "All inclusive?
Bätttre/sämre för de handikappade, (mig), de osäkra eller de bekväma?
Har jag missat något? Skillnaden syns mig subtil utom på en punkt, den etiska. Alltså resemoral.
Och, inns det gränser för den individuella friheten? Är AI en slags försvarbar frihet för somliga men inte för andra?
Är sanningen entydig?
Finns det både vinnare och förlorare, offer och bödel i samma person?

handikappad kalimeran

RobEri
2016-12-10, 09:14
När jag kollade upp Kalimera igår (någon gång på eftermiddag) var det 315 aktiva användare, varav 12 medlemmar och 303 gäster. Det säger en hel del, nämligen det att Kalimera fungerar bäst som en "informationskälla" om Grekland. De flesta som besöker Kalimera gör det således för att inhämta information inför en resa till Grekland, inte för att bli medlem i forumet. Kalimera sajten, om det nu får leva vidare som "informationskälla", blir utan tvivel en tillgång för väldigt många blivande resenärer, den är ju bästa Greklands sajt ever och Janne, Mr. Kalimera som jag respektfullt kallar honom för, är hjälten i sagan. Däremot anser jag att forumet har gjort sitt och bör avvecklas.

En ovetenskaplig analys av antalet medlemmar (strax över 11 000) och antalet inlägg (över 300 000) visar mycket tydligt att en liten minoritet står för de allra flesta inläggen, lite grovt är det kanske färre än 1% av alla medlemmar som står för över 95% av samtliga inlägg, notera dock att jag inte räknat noggrant på det. Övriga inlägg kommer förmodligen från folk som någon gång anslöt sig till forumet för att ställa frågor om sin egen resa, bett om råd, och sedan lämnat forumet för gott.

Mr. Kalimera har tydligen en del kroppsliga skavanker och det begränsar naturligtvis hans aktiva deltagande. Vad jag förstår så kämpar Mr. Kalimera dessutom mot många läskiga fiender, omdömeslösa och kriminella hackare som ägnar dygnets alla timmar åt att förstöra för andra. Att ständigt behöva skydda sig mot inkräktare kräver mycket jobb (och tålamod!). Med tanke på Mr. Kalimeras hälsa, bör han helst ägna sig åt Kalimera sajten som en informationskälla utan forumet. Strunta i forumet och satsa på att vidareutveckla Kalimera som "informationskälla"!

Jag läste bara några inlägg i denna tråd och önskar att uttrycka en äkta åsikt. Jag skulle inte sakna Kalimeras forum om det försvinner, saknar desto mindre alla avhoppare. Jag är inte stor användare av forumet, tycker inte det ger mig speciellt mycket. Jag tittar in ibland, skriver något inlägg, kanske läser om någon ö, men jag läser aldrig reseberättelser eftersom jag inte är intresserad av att göra precis som alla andra gjort på sina resor, bo på samma hotell (helst samma rum!), äta på samma restaurang och träffa samma människor.

Så, mitt uppriktiga råd till dig Mr. Kalimera: lägg ner forumet, ty det har gjort sitt, det är förlegat och det är ju trots allt inget annat än en lekstuga för 20-40 personer, det är ju inte värt alla bekymmer, konfliktlösning, barnsliga utbrott samt vuxnas infantila beteende, och allt detta på bekostnad av din egen hälsa. Lägg ner forumet och satsa i stället på vidareutveckling av Kalimera som "informationskälla", alltså allt annat än forumet. Din hälsa och dina ihärdiga ansträngningar är värda ofantligt mycket mer än allt detta infantila bjäbb!
Din ödmjukaste beundrare / Robert

ciakoohler
2016-12-10, 09:43
fb_gilla

giottoni
2016-12-10, 12:14
[FONT=Verdana][FONT=Verdana]När jag kollade upp Kalimera igår (någon gång på eftermiddag) var det 315 aktiva användare, varav 12 medlemmar och 303 gäster. Det säger en hel del, nämligen det att Kalimera fungerar bäst som en "informationskälla" om Grekland. De flesta som besöker Kalimera gör det således för att inhämta information inför en resa till Grekland, inte för att bli medlem i forumet. / Robert[/B]

Vet inte 100% säkert hur det fungerar, men antog att för att systemet skall visa aktiv användare som "medlem" så krävs att personen är inloggad? Du kan mycket väl vara medlem, men om Du inte just då är inloggad registreras Du som "gäst"?

Skulle själv VERKLIGEN sakna Forumet om det försvann, för utöver Kalimera-Jannes monumentala insats är det väl Forumet som gör Kalimera så fantastiskt!
Läser med stor behållning andra Kalimerianers inspirerande inlägg, tips o råd (även "avhopparnas"!) För mig ligger mycket av informationen just i Forumet.

Athanasia
2016-12-10, 15:51
Jag säger bara ---Herregud vad händer....Vuxna människor..Låt folk resa på det sätt som de vill.Blir väldigt arg när Janne blir påhoppad....hur tänker Ni`? Önskar Er alla en fin helg.

Hjalta99
2016-12-10, 18:40
Javisst Stigge är det härligt när alla sinnen går på högvarv!
Lukt, mak, syn och hörsel används fullt ut på resan.
Jag, charterresenären:D, har däremot inga "gruppupplevelser" när
vi reser. Möjligtvis att en "grupp" personer går på och av planet och
på och av bussen..haha..
Nej, veckans vistelse fixar vi själva och vill komma ner och hem på direkten,
så att vi får så mycket tid som möjligt på plats.

/Kajjabye_bye

klapp_klapklapp_klap
Ja, så är det! Vi bokar alltid flygstol med Apollo, TUI eller vilka som nu flyger på Kos. Sedan är det eget bokande av transferbåten till Kalymnos och nånstans att bo.
Det här med att charter skulle vara nån slags gruppresa upplever jag inte heller, det var nog förr det var så. Då är det väl värre med alla bussresor som görs! DET om något är väl gruppresa!

/Eva

Fajotta
2016-12-11, 00:16
[/FONT]

Det tog min syster flera år av övertalning för att jag skulle att åka med henne på en solresa. Hade stenhårda fördomar om charter, bekräftade av filmen "Sällskapsresan" så klart, och föredrog resor till storstäder. typ London.

Men så kom filmen "Tzatziki morsan och polisen" och jag kläckte ur mig att "kanske Grekland" ... Ett par månader senare knatade hon och jag en guide ensamma i gränden mot hotell Antonios i Pythagorion, Samos.

Året efter hittade vi själva och lät guiden åka vidare med bussen som skulle fortsätta mot andra hotell och byar.

Vi har aldrig bott på samma hotell som någon annan från flighten. Men så väljer vi små familjehotell. Och en solresa på prov har nu blivit mitt andra hem;)

Och vi är noga med att gynna grekerna på många sätt. Vi ger mycket dricks på restaurangerna, köper bara grekiska produkter (utan undantag) och släpar hem både vin, ouzo, krimskrams och fina hant-/konstverk.

Vill egentligen inte nämna AI på grund av grälen, men om jag inte får min dos tavernor och grillad fisk jag själv pekar ut och dukar som blåser i vinden vid stranden så är det inte en Greklandsresabye_bye

Ullaki
2016-12-11, 09:15
Känns lite som en sekt detta... Otäckt...

nickelena
2016-12-11, 09:22
Åh, jag/vi bara älskar att hänga med och drömma oss till Grekland med hjälp av vårt fantastiska forum här. Skittråkigt, de dagar det inte funkar som det ska.
Vi uppskattar forumet jättemycket!!!
Fortsätt kämpa med "vårt" underbara Kalimera länge till, Janne!
Det ger många en guldkant på vardagslivet.

Ha en fin adventssöndagbye_bye
Lena

Kalimera
2016-12-11, 11:27
Det är så många de senaste åren som blivit avstängda eller själv slutat efter diskussioner som varit lite hetsigaEn liten rättelse: det är fyra år sedan någon stängdes av från Kalimera.

Lägg ner forumet och satsa i stället på vidareutveckling av Kalimera som "informationskälla", alltså allt annat än forumet. Din hälsa och dina ihärdiga ansträngningar är värda ofantligt mycket mer än allt detta infantila bjäbb!Har tänkt i samma banor som du.

Jag stänger den här tråden nu.

Avslutningsvis vill jag tack Lissi, Admirala och Thira för er tid på Kalimera!