handdator

Visa fullständig version : Barnfamilj mot öarna


nilla
2005-04-04, 00:27
Om två veckor åker vi till Athen i flygstolar (bonusp-resa) med våra barn (1 & 4 år) med sikte mot någon ö. Vi får nog övernatta i Athen/Pireus på dit och tillbakavägen, tips på bra (& billigt) ställe att övernatta på i Pireus (eller Athen) mottages tacksamt.

Vi blir borta två veckor och en bra fråga är naturligtvis vilken ö vi ska till. Naxos verkar som ett bra alternativ, men det är en stor ö så frågan är var - tips på boende, område oxo. Vi stannar nog kvar på en och samma ö hela tiden då det ju inte är alltför länge.

Eller ska vi ta någon annan ö? Förslag?

/nilla

Janet
2005-04-04, 10:24
Jag har inga tips på hotell i Aten/Pireaus, men det finns säkert flera andra som har. Dock vet jag att det inte är omöjligt att hitta ett billigt rum att sova i om man inte är allt för kräsen :)

Har ni inte varit på Naxos tycker jag att ni ska åka dit, ön brukar efter vad jag har förstått vara populär bland barnfamiljer. Jag vet inte hur det ser ut såhär års, men det bör ju vara relativt lugnt och Naxos stad vore nog bra för er att bo i, för att få lite lagom mycket action på kvällstid. ;)

Jag vet inte om ni tänker bada, och hur varmt vattnet är och så, men stränder är ju alltid trevligt..
Det är enkelt att ta sig runt på ön med vespa eller bil som man hyr och till de närmaste stränderna (Agios Prokopios, Agia Anna och Plaka) går det bussar, som inte alls tar särskilt lång tid. Man kan också välja att by vid några av dessa stränder, tex i Agios Prokopios, men jag misstänker att det kanske är lite väl lungt denna årstid?
Rätta mig om jag har fel, någon, jag gissar nämligen bara!!!
Stranden i själva Naxos stad, (staden heter Chora på många kartor) heter Agios Georgios eller St. Georgestranden eller något sådant, är helt okej för ett dopp eller två. Men de stränderna som ligger längre iväg längs kusten är mycket finare.

Hur länge ska ni vara där? Kanske kan ni uppskatta en tur över till någon annan ö över dagen, för att få lite variation och äventyr.. då finns det många att välja på, om ni skulle vilja göra det :)

Någon som vet; är rumsraggarna igång om två veckor eller är det för tidigt? Tänkte på chanserna att finna bra, billigt boende på plats! :)

Alexandra
2005-04-16, 10:48
Stranden i Naxos stad upplevde jag faktiskt förvånadsvärt fin i förhållande till stränder längs stan i andra länder, men den går ju verkligen inte att jämföra med stränderna i Agia Anna och om man fortsätter ytterligare en bit bort. Vi bodde i Naxos stad och tog bussen till Agia Anna längst bort och vi hyrde även bil för att ta oss till andra stränder och runt ön. Staden är mysig och det finns ett stort utbud att välja mellan (i alla fall under högsäson) och glöm inte att gå upp i gamla stan och titta. Det var faktiskt billigare att äta där också och en jätte fin utsikt över stan och havet.

Vi var i Agia Anna en kväll där mycket barnfamiljer bodde, men det var helt dött och fanns inte så mycket att göra och inte något stort utbud av tavernor osv.

Ni gör ett jätte bra val om ni åker till Naxos!
Ha en trevlig resa
/ Alexandra