handdator

Visa fullständig version : Till Grekland/Vad måste ni ha med er?


Masouraki
2006-04-21, 12:17
Jag har läst i olika inlägg om olika saker folk tar me sig till Grekland som kuddar,kaffe och en massa annat.För mig är detta konstigt eftersom man är ju bara borta ett par veckor och kaffe finns väl i grekland också.Alla vi säger ju att vi längtar till den första kopp kaffe som man kan ta på nån taverna osv...
Jag personligen tar inte me mig nåt till Grekland för allt jag vill ha och behöver finns där.Men finns det nåt ni tar me er och i så fall vad och varför?

Athanasia
2006-04-21, 12:42
Vi tar alltid med en liten apelsinpress i plast,älskar att dricka färskpressad juice på morgonen.:)

ford prefect
2006-04-21, 12:58
Osthyvel - slippa köpa färdigskivad plastinslagen ost...

"Necessär" med liten flaska diskmedel, disktrasa, DISKPROPP (saknas ofta) och disksvamp.

//Åke

Henriksson
2006-04-21, 13:45
Vi tar med vår "kylryggsäck",osthyvel och doppvärmare.

Henriksson
2006-04-21, 13:47
...ficklampan är också bra att ta med ifall man ,som vi, vill hitta till hamnen när man tar båten mitt i natten...

yeasou
2006-04-21, 16:55
Hej Masouraki. Har du så dålig rygg som jag har så hade du förstått varför jag tar med en madrassflabb_flab En vattenkokare brukar vi ta med oss, gott att kunna dricka en kopp kaffe med en Metaxa på balkongen utan att behöva besvära någon annan!
28 dagar till vi får beträda helig mark igen!klapp_klap

MVH
Yeasou_B-anana

Krukan
2006-04-21, 19:34
Mitt mini-dubbel salt/pepparkar. En sådan där liten plastgrej man fått på ett Tappuware-party (vad fasiken heter det?).
Det är så gött med grekiska jättetomater på morgonmackan, med lite salt och svartpeppar på mmmm... vad jag längtar. Solvarma tomater....
nu är det mindre än en månad kvar klapp_klap _B-anana

inkfish
2006-04-21, 19:35
Uppblåsbar kudde och fönsterskrapa.:D

Masouraki
2006-04-21, 20:11
fönsterskrapa.:D
Okej detta måste va det konstigaste jag hört:confused: vågar man fråga va du ska me en fönsterskrapa till i Grekland?:p

malou
2006-04-21, 20:18
Lommelykt, universalpropp, kniv, vinopptrekker. Og myggmiddel for første døgnet.... Det var en som nevnte vinduskrape, hva brukes den til ? :confused:

Har jeg misforstått, eller er det noen som driver ap her ?

Malou

dimitris
2006-04-21, 20:20
Hej Masouraki. Har du så dålig rygg som jag har så hade du förstått varför jag tar med en madrassflabb_flab En vattenkokare brukar vi ta med oss, gott att kunna dricka en kopp kaffe med en Metaxa på balkongen utan att behöva besvära någon annan!
28 dagar till vi får beträda helig mark igen!klapp_klap

MVH
Yeasou_B-anana

En madrass?

Du kan ta hela sängen istället! flabb_flab

dimitris bye_bye
Aten

p.s. Du kan oxå köpa en madras från IKEA som ligger strax utanför flygplatsen i Aten!

Ruby
2006-04-21, 20:26
Okej detta måste va det konstigaste jag hört:confused: vågar man fråga va du ska me en fönsterskrapa till i Grekland?:pJag misstänker att det har med den grekiska vanan att inte använda duschdraperi att göra... :rolleyes:

Ruby

Janérik
2006-04-21, 20:30
Diskussionen om fönsterskrapor har vi ju haft här på forumet förr, tyvärr var det i gamla forumet och trådarna verkar inte finnas kvar men Ruby har helt rätt, det gäller avsaknaden av duschdraperi.

Mvh Janérik (som aldrig haft fönsterskrapa i packningen)

inkfish
2006-04-21, 20:38
Masouraki, malou:

Citerar ur Kalimeras packlista:
Fönsterskrapa
Ett oumbärligt verktyg då man ö-luffar. De grekiska duscharna sprider gärna sitt vatten över hela toaletten och det är en omöjliget att hålla sig torr om fötterna. Med en fönsterskrapa är detta problem ett minne blott.

Räknar som en av mina större bragder i livet att jag fått in skrapan på packlistan. Den ÄR oumbärlig om man inte vill ha hälar som krackelerad betong på semestern;)

eva_bbe
2006-04-21, 21:15
Resevattenkokare är min favorit.
eva b

Chris
2006-04-21, 21:33
Maxi-Wettexdukar !!! De är större, kraftigare, och gärna i två olika färger. En till köket. En till duschen. Alla grekiska tanter ser lystet på dessa tingestar. Så jag brukar vara givmild med dem. Tvättbara är de också. Väger inte mycket, och är bara ovärdeliga i duschen, eller rättare sagt toasits, golvet ...

Sedan tar jag med mig några plastpåsar som blir iskuber. De är bara ett måste!

En annan liten egenskap jag har är att jag är förtjust i grekiska affärer som har allt inom bosättningsområdet. Där inhandlar jag en liten balja, som jag sedan lämnar kvar.
Denna lilla balja är underbar att fylla med kallt vatten och stoppa fötterna i när man sitter och läppjar på sin
kvällsdrink...snyft_drop Åååå vad jag läääääängtar!

Chris
bye_bye

Lissi
2006-04-21, 21:50
Masouraki, malou:

Räknar som en av mina större bragder i livet att jag fått in skrapan på packlistan. Den ÄR oumbärlig om man inte vill ha hälar som krackelerad betong på semestern;)

Jisses..det har jag aldrig upptäckt! Har jag missat nåt????

Lissi

yeasou
2006-04-21, 21:54
En madrass?

Du kan ta hela sängen istället! flabb_flab

dimitris bye_bye
Aten

p.s. Du kan oxå köpa en madras från IKEA som ligger strax utanför flygplatsen i Aten!

Hahahahaa! Ja om jag hade kommit till Aten så kunde jag ju handla en madrass där! Men nu flyger jag ju oftast till Santorini direkt! Inte skulle den Stroman bli billig om jag behövde åka till IKEA utanför Aten för att få med den Kamari:rolleyes:
Oppos Strosis Thacke Me Sis!

Uffe_B-anana

inkfish
2006-04-21, 22:39
Jisses..det har jag aldrig upptäckt! Har jag missat nåt????


Du kanske har bott lite bekvämare än jag ofta gjort...?

Jag har ofta hamnat i badrum med dusch utan nån som helst "trösklar" mot resten av badrummet. Eftersom avrinningen som standard tycks vara placerad på golvets högsta punkt:( rinner inget vatten undan. Alltså kliver man in och ut på ett dyblött golv, när man är nyduschad går man ut med våta fötter i resten av rummet, blir skitig under fötterna, drar in det i det våta badrummet igen osv...

Fönsterskrapa är ett måste klapp_klap

Masouraki
2006-04-21, 22:41
inkfish:nu e jag me;) men själv har jag aldrig behövt fönsterskrapa men förstår nu va du menar me den:D

ricky
2006-04-22, 14:33
Har vid något tillfälle rest med min mor och då måste Zoegaskaffe,kaviar och knäckbröd följa med annars blir det ingen resa!

Kaffe är inte helt fel att ta med....och kudde....nästa gång blir det madrass också för första gången!

Har ni något utöver vanlig packning som ni inte kan undvara??

Arne
2006-04-22, 16:28
Rulle järntråd, svart eltejp, plåster, kortvågsradio, kopparantenn, universalverktyg- Leatherman, vattenkokare, gängtejp, piprensare, hörselskydd, samt Pocket-PC och en portabel hårddisk X-Drive (20 GB) för lagring av bilderna från digitalkameran. Lägg därtill en MP-3-spelare av märket Zen Micro (6 GB) och tillhörande vikbart högtalarset med inbyggd förstärkare. Foga till detta fem olika batteriladdare.

Arne

Riitta
2006-04-22, 17:25
Glömde du inte renköttet,Arne:) ;)

Riitta,som fick smaka på Kalymnos:p

karinafp
2006-04-22, 17:30
Äsch, förutom mina mediciner och insulinet, finns det ingenting som jag MÅSTE ta med mig. Allt finns ju att få tag på därnere! Och jag har inga som helst problem med att sova på de grekiska madrasserna! ;)

NewAnn
2006-04-22, 17:56
Jag har inget sådär som jag måste ha med mig...Förutom kameran och ett glatt humör:) Mvh Ann

ENIAC
2006-04-22, 18:18
En sådan där liten plastgrej man fått på ett Tappuware-party (vad fasiken heter det?)

Tupperware ;)

Veronica - som efter att läst denna diskussion beslutat sig för att för första gången ta med en fönsterskrapaklapp_klap

inkfish
2006-04-22, 18:27
Veronica - som efter att läst denna diskussion beslutat sig för att för första gången ta med en fönsterskrapaklapp_klap

Härligt! Du kommer att se ljusetflabb_flab

Bry dig inte om ifall rumsstäderskan fnissar eller tittar medlidande på dig;)

YsterSyster
2006-04-22, 19:23
Resedagboken måste alltid med. Det har blivit några stycken under årens lopp. Vattenkokare i resemodell packas också ner så man kan "njuta" en kopp neskaffe på morgonen på balkongen oavsett hur man bor.

babsan
2006-04-22, 19:56
Kameran är ett måste.

Har även börjat med att ta med en flaska Likör 43 :p . Går inte att få tag på det där.
Gott att blanda med mjölk, varma sommarkvällar flabb_flab .

Barbro som bara har 34 dagar kvar _B-anana

Victory
2006-04-23, 12:06
Nu har jag ju bara varit till Grekland en gång tidigare, men när vi åker dit igen i augusti kommer jag helt klart att ta med värmeljus som jag gjorde sist. Jättemysigt att tända när man sitter i skymningen på balkongen :D

bengtv
2006-04-23, 14:27
Min sambo Anita naturligtvis
Bengt

yeasou
2006-04-23, 14:47
Jag tar alltid med snorklings grejerna. Är det riktigt gott i vattnet så att jag kan snorkla länge tar jag med undervattenshuset till min kamera. På Santorini händer det att strömmen försvinner då och då, så en liten minificklampa finns med på min packlista. Åker vi båda så finns värmeljusen med plus en liten duk att lägga på balkongbordet. Visakortet inte att förglömmaflabb_flab
MVH
yeasou_B-anana

martinifk
2006-04-24, 17:24
Jag har inget sådär som jag måste ha med mig...Förutom kameran och ett glatt humör:) Mvh Ann


Kameran och mammas hårfön är väl det vi tar med oss.

Martinifk

ENIAC
2006-04-24, 19:43
Värmeljus, korkskruv, öronproppar, godis, kamera, toarulle (oumbärligt på färjorna!), nagelsax, nål & tråd, våtservetter, ögonmask och sjukförsäkringskort. För första gången ska jag även släpa med mig en uppblåsbar nackkudde; kommer nog väl till pass på planet!
Till listan kommer numera även ispåsar och FÖNSTERSKRAPA!

Veronica - 30 dagar kvar tills jag ser LJUSETklapp_klap

Chris
2006-04-24, 22:14
Rulle järntråd, svart eltejp, plåster, kortvågsradio, kopparantenn, universalverktyg- Leatherman, vattenkokare, gängtejp, piprensare, hörselskydd, samt Pocket-PC och en portabel hårddisk X-Drive (20 GB) för lagring av bilderna från digitalkameran. Lägg därtill en MP-3-spelare av märket Zen Micro (6 GB) och tillhörande vikbart högtalarset med inbyggd förstärkare. Foga till detta fem olika batteriladdare.

Arne

Hallå Arne,

Och ovanstående väger vadå ???Ang_elx Det var ett tag sedan vi hörde om din 8,2 kilos packning. Har den utökats med åren? Bara laddarna väger säkert ett par hekto.

Chris
bye_bye

inkfish
2006-04-24, 22:25
För första gången ska jag även släpa med mig en uppblåsbar nackkudde; kommer nog väl till pass på planet!


Den är faktiskt bra under hela resan! Den har räddat min nacke flera gånger när jag fått mjuka, hopplösa kuddar där jag bott. På båtar och på stranden är den utmärkt.

Och eftersom jag köpte en lite dyrare i rejäl plast så har jag haft den även när jag har badat. Det är jätteläckert att ligga och flyta med kudden under huvudet_B-anana

(Se upp med tryckförändringen på flyget bara, kudden kan bli för uppumpad om du blåst i för mycket luft från början)

ENIAC
2006-04-24, 22:37
(Se upp med tryckförändringen på flyget bara, kudden kan bli för uppumpad om du blåst i för mycket luft från början)

Ska tänka på detta. Jobbigt om kudden sprängs när man är i luften :eek:

Tom
2006-04-24, 22:43
[quote]
Och eftersom jag köpte en lite dyrare i rejäl plast så har jag haft den även när jag har badat. Det är jätteläckert att ligga och flyta med kudden under huvudet
_B-anana


Hej !

Får jag presentera min "billiga" men praktiska uppblåsbara strandkudde ! http://i26.photobucket.com/albums/c139/TomGustafsson/Naxos2004004.jpg

Som ni kan se är det en "Bag in Box påse" !
Finns i 3 lit, 5 lit.
Numera har hustrun sytt ett överkast i frotte till dessamma.

Man har dubbel glädje sålunda av Bag in Box, dels vid inmundigande av innehållet, dels vid slappa dagar på stranden.
/Tom

yeasou
2006-04-25, 09:00
[quote]
_B-anana



Som ni kan se är det en "Bag in Box påse" !
Finns i 3 lit, 5 lit.
Numera har hustrun sytt ett överkast i frotte till dessamma.

Man har dubbel glädje sålunda av Bag in Box, dels vid inmundigande av innehållet, dels vid slappa dagar på stranden.
/Tom

Hej Tom. Vilket känns bäst? Så vad rekommenderar du vitt eller rött:confused:
MVH
Yeasou_B-anana

Tom
2006-04-25, 09:13
[quote=Tom]

Hej Tom. Vilket känns bäst? Så vad rekommenderar du vitt eller rött:confused:
MVH
Yeasou_B-anana

Hej !

Jag föredrar ett "mjukt" , gärna rött . Man blir så härligt dåsig !
/Tom

Stinab
2006-04-25, 09:20
Kan inte åka utan SNUS:)

inkfish
2006-04-25, 10:40
Får jag presentera min "billiga" men praktiska uppblåsbara strandkudde

Så kreativtklapp_klap flabb_flab klapp_klap!

Ska genast gå och se om jag kan tanka över lite vin i min kudde;)

nilam
2006-04-25, 20:45
Resevattenkokare, hårfön, plattång och ladyshave är "apparater" som måste med...euroshoppers snabbkaffe klarar jag mig inte utan och mjukost på tub brukar jag också packa ner:)
Vinglas och likörglas av hårdplast har jag med om jag inte säkert vet att det finns i lägenheten...gillar inte att dricka sådana drycker i vanliga glas eller koppar:eek:

Malin

Kyy
2006-04-25, 21:16
Vinglas och likörglas av hårdplast har jag med om jag inte säkert vet att det finns i lägenheten:eek:

Malin

:D Älskar människor med sunda tvångstankarbye_bye
In vino vipera

BrittM
2006-04-25, 21:18
Jag håller med om att badrummet alltid blir så blött och aldrig finns det en golvtrasa heller. Så jag har börjat ta med gamla handdukar eller uttjänta badlakan att torka golvet med och ha som "dörrmatta". Som jag sen lämnar kvar förstås...
Min egen kudde tar jag med, jag har svårt att sova borta och är väldig kinkig med huvudkudde så det ger en större livskvalite. Korkskruv, kaffefilter-och tratt, kaffe, resevattenkokare. Värmeljus och tändstickor. Ficklampa. Mjuk kökshandduk och diskmedel för skonsam rengöring av glasögonen.

/Britt, 43 dgr kvar:)

Apelsina
2006-04-26, 11:42
Wilma-guiden "Öluffa i Grekland" och Vagabonds "Aten och Greklands öar", eftersom planeringen och drömmarna är halva nöjet för mig! Bra oxå om man plötsligt vill ändra sin planerade rutt;) !

ricky
2006-04-26, 20:34
Apropå att ta med sig reseguider, har provat några stycken olika...
Har två guider för Grekland. Den ena är Aten och Kykladerna från Vagabond och den andra är Kreta topp tio från Sreiffert.

Guiden om Kykladerna tyckte jag inte var nåt vidare, men däremot
Kreta topp tio tyckte jag var en höjdare, och den förhöjde garanterat
min resa!
Har förresten testat Jannes Chaniaguide och den kan väl få 7 av 10.

Elisabet
2006-04-26, 20:47
En sak som jag hittills aldrig haft med mig, men ska ta med nästa gång är en termometer som kan visa både i luft- och vattentemperatur. Det hade Cia när vi var på Karpathos och det var riktigt roligt att veta exakt hur varmt det var, särskilt i vattnet.

ricky
2006-04-26, 20:56
Ha, har förresten en grej som jag fetlätt ska ha med mig!!

Köpte en klocka med inbyggd kompass, höjdmätare, termometer, barometer och annat kul och (o)umbärligt!
Hahaha! vem vill inte veta om det ska bli fint väder när det säkert finns
3% chans att det ska regna!

Elisabet
2006-04-26, 21:10
vem vill inte veta om det ska bli fint väder!Säg det... :rolleyes: Men höjdmätare låter kul! Fast precis vid stranden är den rätt umbärlig förståss... flabb_flab

Eva L
2006-04-26, 22:14
Böcker är ett måste i min packning och ett par extra glasögon. Numera när jag har två att matcha till olika kläder så finns det automatiskt ett par i reserv. När kudden är hård sover jag på en hopvikt tröja. Överskottsvattnet i duschen får städerskan fixa, ryggen klarar hårda madrasser även om den knorrar lite och kaffe, vattenkokare och annat smått och gott finns alltid på plats.

Eva

Alexandra
2006-04-27, 01:46
Jag har med mig Wilma guiden, alltid kul att läsa om nya öar man ska till när det inte blir de som ingår i planeringen framförallt... Solglasögon klarar jag mig inte utan. I år tänkte jag även ta med mig en fönsterskrapa och jag blev väldigt sugen på att ta med mig en termometer, alltid lika kul att veta hur kallt/varmt det är i vattnet te x. Tack för tipset Eva!

/Alexandra

Athanasia
2006-04-27, 07:19
Termometer brukar vi ha med oss.En gång hade vi den sittandes mot väggen på en solig balkong på Kos hela dagen.När vi på eftermiddagen kommer hem och ska sätta oss i liugn och ro med varsitt glas kall Retsina så får min man för sig att han ska kolla hur pass kall Retsinan var,,det blev för stor omställning för den termometern.
:p(och Retsinan blev full med kvicksilver)