Logga in

Visa fullständig version : Parga eller Samos

soffi 15
2016-09-27, 11:33
Har en liten undran inför semester 2017 vart vi ska åka. Har tittat på både Parga och Phytagorion på Samos, men velar, nån som har tips? Har varit mest på Kalymnos men även Leros, Thassos, Santorini, Kreta, Karpathos, Rhodos och Skopelos. Tacksam för ideer, Soffi

Fajotta
2016-09-27, 12:13
Jag har inte varit i parga men kan i alla fall intyga att väljer du Pythagorion får du en underbar semester :)

Fajotta
2016-09-27, 12:19
Har varit 12-13 gånger i Pythagorion i streck men de två senaste åren ville vi upptäcka något annat och har varit i Petra på Lesbos och i år i limanaria på Thassos. Alla har olika smak men ett jätteplus - förutom allt annat som är toppen i Pythagorion - är den otroligt korta transfern. Du är i byn på några minuter om du tar taxi. Det har jag saknat på de andra orterna _B-anana

piam
2016-09-27, 14:22
Vi var i Parga för 16 år sen och trivdes väldigt bra,men under åren efter har det säkert hänt en hel del.
Men det är mysigt där!
Samos gillar vi,men vi bor inte i Pythagorion,vi brukar åka dit och äta middag och shoppa.
Vi bor en bit utanför Vathy på ett litet lägenhetshotell.

Katitzi
2016-09-27, 16:04
Varit på båda ställena, fina båda två. Påminner ganska mycket om varandra, men stränderna nära Parga är nog bättre.
Mer turistigt i Parga, mycket trappor men väldigt vackert.
Planerar själv att åka tillbaka till Pythagorion nästa år!:D

Katitzi:)

ricky
2016-09-27, 19:26
Har varit på båda ställen!
Den var svår:confused:

Någon ställde nyligen frågan mellan Samos och Rhodos, och här var det lätt att svara Samos!

Men mellan Parga och Pythagorion är hugget som stucket tycker jag.

FSH
2016-09-28, 09:42
Varit på båda ställena, fina båda två. Påminner ganska mycket om varandra, men stränderna nära Parga är nog bättre.
Mer turistigt i Parga, mycket trappor men väldigt vackert.
Planerar själv att åka tillbaka till Pythagorion nästa år!:D

Katitzi:)

Har också varit på båda ställena och kunde inte säga det bättreklapp_klap, med betoning på "mer turistigt i Parga" förstås. En annan sak som talar för Parga är, enligt mig, utflyktsmöjligheterna från Parga. Har gjort tre av mina bästa utflykter i Grekland från Parga, nämnligen Meteora, Floden Styx (eller Acheron som den numera heter) och besöket på Antipaxos:).

Kalimera
2016-09-28, 10:25
Men mellan Parga och Pythagorion är hugget som stucket tycker jag.Har också varit på båda ställena, och håller helt med dig: det är hugget som stucket, båda är mycket bra. klapp_klap

soffi 15
2016-09-28, 14:10
Tack för era inlägg. Det blir Parga i juni och kanske Samos i september

Kajja
2016-09-28, 16:08

Hej!
Vi har ju liknande funderingar fast Rhodos/Samos.
Rhodos går nog bort efter hjälp från forumet.
Pythagorion leder just nu över Kokkari av samma orsak.
Mitt enda dilemma är stränderna. Jag gillar inte sten på botten. Vill springa i obehindrat och kunna bada nära boendet.
Parga var vi i över en dag och det smakade mer.
Åker oftast till södra grekland i juni och nordligare öar i september pga. tempen i vattnet mm.
/Kajjabye_bye

Fajotta
2016-09-28, 16:20
ja några stenar på botten är det i alla fall inte i Pythagorion:)

Kajja
2016-09-28, 16:27
ja några stenar på botten är det i alla fall inte i Pythagorion:)

Ja då är det nog klart med valet för våran del_B-anana_B-anana
Tack Fajotta klapp_klap
/ Kajjabye_bye

Fajotta
2016-09-28, 16:39
Problemet är att man kan gå omkring och mesa innan man bestämmer sig för att doppa hela kroppen:D

Kajja
2016-09-28, 17:16
Problemet är att man kan gå omkring och mesa innan man bestämmer sig för att doppa hela kroppen:D

Inte jag inte!!! _B-anana:D
/ Kajjabye_bye

Fajotta
2016-09-28, 17:45
Jag är en badkruka snyft_drop dock bara innan jag bestämmer mig _B-anana

Lissi
2016-09-28, 20:43
Tveklöst skulle jag valt Parga. Har varit I Phytagorion 2 ggr och Parga 3 ggr. Men Parga har så otroligt mycket mer att erbjuda av utflykter och sevärdheter .

Valtosstrsnden är underbar....turister är det många på båda stāllena!!! Vi är ju alla det!

Lissi

Kajja
2016-09-28, 22:23
Jajjamen, turister är vi allihopa, icke att förglömma!
Alla öar har platser som har mindre besökare och vi brukar
vespa eller bila oss till sådana.
Även om man bor nånstans i Chanias pärlbälte så är det en bra utgångspunkt för utflykter. Det är vår favoritplejs!
För oss är det möten, mat och gästvänlighet som kryddar semestern...var vi än bor. Lägger man till härliga bad och ett
mysigt boende så är allt komplett!
Juni = Samos om jag får bestämma :D:D
September = Parga, Kefalonia igen, eller älskade Kreta
om jag får bestämma igen :D:D
/ Kajjabye_bye

ricky
2016-09-29, 19:18

fb_gilla Tja, varför inte ta båda när du har beslutsångest :cool:

Helena S
2016-09-29, 22:36
Inte lätt det här... :D

Jag skulle säga Parga, med tanke på alla utflykter man kan göra därifrån.
Du verkar ju ändå ha bestämt dig för att åka till båda ställena, så det är cool :)

Parga har jag varit i två gånger, senast i maj. Helt otroligt vackert, bra mat och bra att göra utflykter ifrån. Vi var där i en vecka och var till både Meteora (som var så häftigt!) samt båtutflykt till Paxos och Antipaxos.

Samos har jag också varit på två gånger, en gång i Votsalakia och en gång i Pythagorion. Jättefin ö, finns mycket att se om man hyr en bil eller nåt och tar sig runt. Manolates och Näktergalsdalen är underbara platser att besöka! Pythagorion var jag inte jätteförtjust i.

Ha så skoj! bye_bye

Helena S

Kajja
2016-09-30, 07:14
Pythagorion var jag inte jätteförtjust i.
Helena S

Vad var det som gjorde att du inte var förtjust i Pythagorion?
Jag har ju i stort sett bestämt mig för den orten men när du skriver så blir jag lite tveksam :o
Berätta gärna!
/Kajjabye_bye

Lissi
2016-09-30, 09:53
Jag ser Din fråga om Pythagorion till Helena S och hon svarar nog Här är min åsikt. Det är där vi bott de gånger vi varit där.Första gången I Augusti 1992 och det var ganska småskaligt och mysigt, men väldigt begränsat med saker att göra..Men måste ha vespa eller bil för att inte bara bli fast där. Samma upplevelse 2010 då vi var 2 dygn där ..Jag skulle valt ett större ställe , hade själv gärna bott nära eller I Samos stad , med gamla Vathy. Men det är ju min uppfattning. Parga har så mycket mer att erbjuda nära och har även det som Pythagorion har! Jag tror, att åker Du först till Parga och sen till Pythagorion så kanske Du blir besviken på den senare..men det är ju en uppfattning som kanske Du inte alls får...det är svårt att råda, man kan ju bara utgå från sig själv.

Lissi - från en strand på Tinos

Kajja
2016-09-30, 17:30
Visst är det så Lissi! :)
Alla har ju sin egen uppfattning om vad som är bra/dåligt.
Det kan ju vara så att det som uppfattas som mindre bra av någon kan vara precis det jag åxå tycker så det är alltid intressant att höra vad det var för något.

Jag har lång tid att "forska i ämnet" och det är ju ett rätt
trevligt dilemma :D
/ Kajjabye_bye

Fajotta
2016-10-01, 20:34
votsalakia är betydligt betydligt stillsammare. I Pythagorion är det mycket folk på kvällen som äter, dricker och promenerar runt. Passar nog inte de som vill ha tyst och lugnt. Pythagorion är dock mycket stilla och lugnt på dagtid

Fajotta
2016-10-01, 20:35
Jag brukar alltid kolla på en massa youtube-klipp innan jag bestämmer mig:D

Helena S
2016-10-02, 21:19
Vad var det som gjorde att du inte var förtjust i Pythagorion?
Jag har ju i stort sett bestämt mig för den orten men när du skriver så blir jag lite tveksam :o
Berätta gärna!
/Kajjabye_bye

Du får inte missförstå mig; jag tyckte att Pythagorion var en trevlig ort, men jag tyckte en vecka var för länge där (tog en sista-minuten). Vet inte hur många gånger vi gick den där hamnpromenaden fram och tillbaka :o Bra boende på Panorama med en underbar terass mot havet och staden. Vi hyrde bil en dag och jag tyckte att både Kokkari och Vathy (Samos stad) kändes trevligare. Men det var hur jag kände det då. Kan absolut tänka mig att bo i Pythagorion igen, men inte en vecka.

Helena S bye_bye

Kajja
2016-10-02, 21:42
Ja då förstår jag, Helena S :)
Lite mer variation vill man ju ha.

Youtube använder jag åxå till att kika på resefilmer, Fajotta.
Det är bara så svårt att sluta för man får ju upp nya filmförslag hela tiden :o :D
/Kajjabye_bye

Helena S
2016-10-02, 21:57
Ja då förstår jag, Helena S :)
Lite mer variation vill man ju ha
/Kajjabye_bye

fb_gilla

Hoppas du hittar något bra alternativ. Jag kikar inför sommaren på Kykladerna, där jag aldrig har varit (många öar att välja mellan).

Helena S - åt förresten en av de godaste Giouvetsin jag någonsin har ätit i Pythagorion! :rolleyes:

Fajotta
2016-10-03, 12:34
Ja inte lätt att råda när alla har olika smak och olika mål för sin resa. Visst är hamnpromenaden det som Pythagorion är känd för och dit alla kommer på kvällen. Och det är ingen stad utan en by så... och visst kan man bli mätt på den, även om jag inte blev det förrän den 13:e resan. Men mest då för att jag kände och kände igen så många (turister som också återkom som vi) att vi kände att vi behövde något nytt. Vi åt dock nästan aldrig vid hamnpromenaden utan antingen på stranden vid Remataki-stranden i byn eller i någon Av gränderna. Men alla kvällar avslutades med en drink i hamnen och alla de makalösa båtarna! Men vi åker absolut främst för sol och bad och god mat. Vi är inte nmycket ute på utflykter. Men vi var i väg på en del i alla fall. Även eftermiddag/kvällsutfkykt till Samos stad och vathy. Och där kände vi att det var för omysigt för oss. Så smaken är som sagt olika, som tur är! Lycka till med ditt beslut :)