handdator

Visa fullständig version : Det blev Leros!!!!!


Masse
2016-09-17, 23:07
VÅR RESA TILL LEROS, del 1

Efter många resor med förhinder närde Birgit o jag gott hopp om att komma iväg på en tvåveckorsresa i september. Planen var följande:

Tänkbar utresa mellan 7 - 12 september.
Tänkbara resmål: Karpathos, Tilos, Leros, Skopelos
Flygstol från Malmö, Köpenhamn eller Göteborg.

Tankarna kring resmålen var att Karpathos var det längst sedan vi var på, Tilos nästan lika länge sedan. Skopelos och Egina gillar vi men var vi på i fjol. Så var det då det här med Leros.

Blev lite nyfiken på Leros för ett par år sedan. Läste på Kalimera. Köpte e-guiden och läste mera. Gillade vad jag läste och blev mera sugen. Men kära Birgit som är en förståndig och praktisk kvinna hade invändningar. "Vår Återvändarlista är redan tillräckligt lång. Vi behöver inte ännu en ö som vi längtar efter att åka tillbaka till."

Förvisso helt förnuftigt resonerat. Så är det. Vi kan inte resa tillbaka till våra favoritöar så ofta som vi skulle önska. Men jag var lik förbaskat sugen på Leros och klurade därför ut ett motargument.

"Hörrdu Birgit! Med det sättet att resonera så skulle vi ju fortfarande bara resa till Poros som var den första grekiska ö vi besökte för många år sedan. Då skulle du ju aldrig fått uppleva Egina, Karpathos, Tilos och Skopelos som du nu så gärna vill åka tillbaka till."

Det där lilla tankefröet fick ligga och gro ett tag medan vi inväntade ett optimalt tillfälle att boka så nära önskad avresa som möjligt, dels för att jag skulle återhämta mig efter cykelvurpan och dels för att få så bra pris som möjligt. Under tiden höll jag koll på tänkbara flighter. En vecka före önskad avresedag hade så det lilla fröet grott färdigt och Birgit sa, "Du det här med Leros verkar ju vara något som skulle passa oss. Vi kör på det!".

Sagt och gjort. Minuterna efter det satt vi vid datorn och bokade flygstolar Landvetter - Samos, 12 nätter på Nikis Studios på Leros och en natt på Samos vid vardera utresa och hemresa. När jag dagen efter var inne och kollade på de tänkbara flighterna så var samtliga slutsålda. Vilken tur vi hade!

Några dagar senare kunde vi glada i hågen packa våra väskor och lasta dem i bilen för avfärd kl 00.30 mot Landvetter.

Fortsättning följer .......

Masse
Från terassen på Nikis Studios, Leros,
en vindstilla och ljummen natt

Fajotta
2016-09-18, 03:21
Härligt!! Hoppas allt väl och underbart klapp_klap

Lissi
2016-09-18, 06:00
Ser fram emot fortsättning....Härligt att ni kom iväg.

Sitter nu på Hellenic Highspeed som snart ska avgå till Tinos från Rafina. Underbar morgon och här ska åkas snabbt till Tinos..1tim 55 min för 39 €. WiFi ingår...Straxt efte 9 är jag framme....Inget Lissiväder ännu!....

Lissi

Alala
2016-09-18, 06:05
Bra gjort Masse, fint att du lyckades övertala Birgit! klapp_klap Det verkar som om ni skulle trivas på Leros så jag väntar med STORT intresse på fortsättningen.

/ Anne :)

Netwolf
2016-09-18, 07:35
Va kul att ni kom er iväg till Leros. En ö som gjorde stort intryck på mig, trots sin litenhet. Det ska bli spännande att följa era förehavanden på ön! :)

/Netwolf

Katitzi
2016-09-18, 10:09
Hoppas ni får en härlig resa!fb_gilla

Katitzi:)

Kalimera
2016-09-18, 16:26
Fortsättning följer .......Jag blir så glad att ni kom iväg, och att ni valde Leros! klapp_klap

Gissa om jag ser fram emot fortsättningen! bye_bye

Masse
2016-09-18, 17:12
VÅR RESA TILL LEROS del 2

Inför avfärden till Landvetter var det också läge att ta en funderare på det här med parkering. Vi har rest en hel del därifrån utan att bry oss så mycket. Har helt enkelt parkerat på flygplatsens långtidsparkering och sen fått en promenad på c:a 5-10 minuter till avgångshallen.

Det har i och för sig inte varit några problem. Dock lagom kul om det skulle råka komma en regnskur just då. Priset för två veckor var strax över 900 kronor. Kollade på nätet och fann två privata parkeringsföretag c:a 2 km från flygplatsen. Valet föll på Landvetter Flygplats Parkering, Dansereds Gård. 725 kr för två veckor inkl transfer till och från flygplatsen.

Man skulle för transferens skull anmäla beräknad ankomsttid, vilket vår GPS var kl 03.30, vilket jag anmälde. Klockan 03.28 rullade vår bil in på parkeringen och där väntade en man och en kvinna. Vårt bagage lastades över i en minibuss. Mannen tog hand om bilnyckeln och bilen mot kvitto. Kvinnan körde oss till flygplatsen och ett par minuter senare klev vi av alldeles utanför avresehallen. De håller sedan koll på vårt flightnummer och ankomsttid och möter upp utanför terminalen när vi kommer hem. Fungerar det lika bra då så är det ju suveränt bra!

Flygresan gick enligt bra och enligt tidtabell. Flygmaten brukar ju vara ett populärt gnällobjekt, vilket vi sällan eller aldrig instämmer i. Så ej heller denna gång. SAS tillhandahöll en kall, välsmakande måltid med charkuterier och ost.

Vi checkade så in redan före lunch på hotell Polyxeni vid hamnpromenaden i Pythagorio. Sedan sedvanlig promenad för att plundra närmsta bankautomat på lämplig mängd euro. Ett ämne som avhandlats ingående här på Kalimera. Vår modell är att vid hemresa ha kvar sådan mängd att det räcker till första dagen på nästa resa, och sedan ta ut på plats.

Två enkelbiljetter för färd med Dodekanisos Pride till Leros nästa dag inhandlades för 36 euro styck. Resten av dagen fördrevs med intagande av god grekisk lunch och middag och avrundades med lite dricka hos Gregorios Bar medan vi beskådade de pampiga båtarna längs kajen.

Efter en god natts sömn satt vi så ombord på katamaranen när hon 08.30 avseglade för att efter stopp vid fyra andra öar sedan lade till i Agia Marina på Leros strax före 12.00.

En snabb taxitur tog oss på några minuter genom smala gator från Agia Marina, uppför brant backe till Platanos och nedför brant backe till Panteli och Mikis Studios. Där mötte oss vår glada och vänliga värdinna Maria som basar över det familjedrivna boendet. En rymlig studio med terass med utsikt mot havet fick vi.

Här ska vi bo i knappt två veckor i en mysig by med c:a 200 m promenad ner till den mysiga bystranden. Vi kände snabbt att det här nog skulle passa oss perfekt.

Fortsättning följer .......

Masse
Från terassen i ljum solnedgång

Kajja
2016-09-18, 18:05
Åååå vad härligt det låter...2 veckor!
Ha en mysig greklandskväll!!
/Kajja bye_bye

Thira
2016-09-18, 18:26
Åh så spännande.

Har just blivit rekommenderad Leros av Kari. Blev jätteintresserad och har nu läst på lite om ön. Jag gillade ju Lesvos väldigt väldigt mycket. Men tyckte den ön var lite för stor att få "grepp om" efter bara två veckor. (Det blir säkerligen fler resor dit också förvisso.) I värmeböljan kunde man inte heller göra några längre utflykter med lokalbussen (har ju inget körkort). Tror därför Leros kan passa mig som hand i handsken ;)

Hoppas du forsätter uppdatera lite här.

Masse
2016-09-18, 23:38
VÅR RESA TILL LEROS del 3

Ok, så är vi då på plats på Leros. Ska försöka delge er lite av våra intryck här. Vi har nu varit här i en dryg vecka. Mina fortsatta rapporter blir nu mera av blandade spontana intryck och inte alltid helt kronologiskt. Hoppas att ni orkar läsa trots att det blir lite långt, men så blir det lätt med det man gillar.

De första dagarna här på ön präglades av att "bo in oss" och lära känna stället. Och det väckte mycket varma känslor. Jag har alltid tyckt illa om ordet LAGOM som enligt uppgift bara finns i svenska språket. Lite irriterat har jag tyckt att antingen är något si eller så, inte något mitt emellan. Men kanske passar ordet in här.

Vi trivs inte på öar som är riktigt riktigt små, med bara ett hundratal invånare och lite fina stränder. Vi behöver lite folk omkring oss för att trivas. Men vi gillar INTE när det blir mycket tingeltangel, hamnpromenadsbarer, shoppingbutiker, hotell mm.

Här har vi hittat en ö med ett antal små byar. Den bofasta befolkningen är en dominerande del. Bland besökarna är många inhemska. Därutöver en hel del seglare, en del "på egen hand resenärer" och mycket lite charterresenärer. Inget fel alls på de sistnämnda, men den lilla mängden gör att man inte ser några stora hotell, och tavernorna är ganska mycket inriktade på lokala gäster. Dessutom är det i princip inga avstånd alls mellan en del av byarna vilket vi upptäckt är mycket trivsamt för våra promenader.

Byn Panteli som vi bor i består av en liten dalgång som är fylld med små boningshus och som slutar i en liten bystrand som är kantad av ett knappt tiotal tavernor direkt på stranden. Från vårt boende vandrar vi på fem minuter genom små vägar c:a 200 m förbi små privathus med trädgårdar med bougainvilla och hibiskus som är en av mina favoritblommor. Tuppar gal och hundar skäller. Självklart ser vi också en del tomma hus, öde tomter och allmän skräpighet som är ett naturligt inslag i miljön om man inte vistas i stylade turistområden. Men det är just sådan grekisk vardag som vi trivs så fantastiskt bra i.

Så har vi då kommit ner till ett mycket viktigt inslag i våra resmål, STRANDEN! Stranden i Panteli är helt i vår smak. Vi har besökt ett 20-tal öar och upplevt fantastiskt vackra och fina stränder. Men jag måste säga att jag har aldrig trivts så bra på någon av dem som jag gör här. Den är liten, ett par hundra meter lång. Det finns framför tavernorna solsängar på stranden som får användas utan avgift mot att man med normal hyfs gör en motprestation genom att inköpa lite förplägnad.

Stranden består av mycket mycket små stenar (nästan som grus, fast skönare) som inte gör ont att gå på, men som inte heller fastnar överallt. Vattnet är kristallklart och just nu behagligt varmt, 26 grader. Tror inte att jag någonsin upplevt så behagliga bad någon annanstans. Eftersom det råder "Masseväder" så har vi 32-34 grader i luften. Från stranden är det således krypavstånd till tavernorna. Där möts vi av ovanligt trevlig personal och gott att äta och dricka till behagliga priser. En ouzo och ett fat blandade Meze (oliver, marinerad småfisk, tomat mm) för 2 eller 2,5 euro är inte ovanligt.

Allt detta fick till följd att vi som är sol/bad/strand-älskare ägnade mycket av våra första dagar här till att njuta av detta paradis. Efter några härliga dagar här kunde vi också förbereda en liten överraskning med ett glas bubbel för Sjöborren med make Blåtrast vid deras ankomst till samma boende som vi har. Det har sedan blivit flera trevliga måltider mm tillsammans. Men det och annat får jag återkomma till.

Fortsättning följer ........

Masse
Strax efter midnatt på behagligt ljummen terass

Kajja
2016-09-19, 08:25
Himla bra beskrivning av ert resmål, Masse!klapp_klap
Låter underbart!!
/Kajja bye_bye

Lissi
2016-09-19, 08:53
Tack för rapporter! Leros finns ju på min lista över öar att besöka första gångjen...på den finns även Lesvos, Skyros ,Kythera och Samotrake.....Ingen bra båtluffsrutt precis. ;)

Lissi - från balkongen på Tinos

laero
2016-09-19, 09:24
Vi trivs inte på öar som är riktigt riktigt små, med bara ett hundratal invånare och lite fina stränder. Vi behöver lite folk omkring oss för att trivas. Men vi gillar INTE när det blir mycket tingeltangel, hamnpromenadsbarer, shoppingbutiker, hotell mm.

Här har vi hittat en ö med ett antal små byar. Den bofasta befolkningen är en dominerande del. Bland besökarna är många inhemska. Därutöver en hel del seglare, en del "på egen hand resenärer" och mycket lite charterresenärer. Inget fel alls på de sistnämnda, men den lilla mängden gör att man inte ser några stora hotell, och tavernorna är ganska mycket inriktade på lokala gäster. Dessutom är det i princip inga avstånd alls mellan en del av byarna vilket vi upptäckt är mycket trivsamt för våra promenader.

Byn Panteli som vi bor i består av en liten dalgång som är fylld med små boningshus och som slutar i en liten bystrand som är kantad av ett knappt tiotal tavernor direkt på stranden. Från vårt boende vandrar vi på fem minuter genom små vägar c:a 200 m förbi små privathus med trädgårdar med bougainvilla och hibiskus som är en av mina favoritblommor. Tuppar gal och hundar skäller. Självklart ser vi också en del tomma hus, öde tomter och allmän skräpighet som är ett naturligt inslag i miljön om man inte vistas i stylade turistområden. Men det är just sådan grekisk vardag som vi trivs så fantastiskt bra i.

En perfekt beskrivning av Leros:), ha en fortsatt trevlig vistelse på denna härliga ö Masse !

Lars - som iofs även trivs på små öar med 100-talet invånare

Kalimera
2016-09-19, 09:39
En perfekt beskrivning av Leros.Håller helt med!

Tack igen Masse! klapp_klap

Så här skriver jag om Panteli på sidan om Leros här på Kalimera (http://www.kalimera.se/oar/dodekan/leros.html):

"Panteli är så idealiskt att man inte behöver åka någon annanstans. I alla fall behöver inte vi göra det. Dagarna i Paanteli brukar för oss se ungefär likadana ut. Först äter vi en lång och stillsam frukost. Sedan tar vi ett dopp i havet. Det är så nära dit att vi inte behöver ta med ombyte. Efteråt brukar vi sitta på balkongen och läsa en bok. När det är dags för lunch lunkar vi ner till stranden och sätter oss på någon av tavernorna. Vilken spelar inte så stor roll eftersom alla är bra. Efter siestan kanske vi tar ett dopp till, eller läser lite till. På kvällen går vi till småbåtshamnen och tittar på fiskebåtarna. Sedan följer vi kajkanten tillbaka till stranden, där vi sätter oss och tar en ouzo innan middagen. Om du tycker att det låter trevligt så kommer du också att älska Panteli."

Alala
2016-09-19, 10:25
Jag tror att jag skulle äta frukost (helst hotellfrukost, inte på rummet alltså), sen ta en promenad åt något håll, komma tillbaka och ta den där doppen och sen ta mig till närmaste taverna och bli kvar där....:D

Nu har Leros fått så mycket beröm så det är ingen risk att den inte blir kvar som number one på min ölista (jag har en annan fastlandslista).

Tack så mycket Masse! klapp_klap

/ Anne :)

Masse
2016-09-19, 17:38
VÅR RESA TILL LEROS del 4

Jag måste få börja dagens inlägg så här:

"Måtte detta aldrig ta slut!". Men det gör det naturligtvis och då kommer vi säkert att vara jättenöjda med vår resa och glada att komma hem och träffa nära och kära. Men vad jag försöker säga är bara, för att använda Arnes ord, "Vi trivas något så alldeles förträffligt här!" :)

Jo Janne, det du citerar ovan var ett av flera saker som tilltalade oss i beskrivningen av ön. Det skulle också kunna stämma för sköna dagar på Tilos som vi också gillar. Skillnaden är ändå påtaglig. Vi älskade våra dagar på Tilos och kan absolut tänka oss att återvända. Men vi vet också att för lång vistelse där skulle vara förenat med risk för lappsjuka för oss.

Här lever vi också i underbar småskalighet som kan vara precis så som du beskriver den. Den liknar i stora delar våra dagar. Men vi vill då och då göra lite mera. Framför allt jag, men ibland också Birgit. Och just därför passar Leros så väldigt bra för oss.

Efter någon dag här tog vi tillsammans en promenad från vårt boende i Panteli, c:a 1-2 km med lite uppförsbacke till Platanos. Det är en riktig vardagsby där några gator på toppen av en backe strålar samman i en liten rondell som kantas av ett "rådhus?", en bankomat och två "gubbafik". I gatan upp från Panteli finns också närmsta bageri och riktiga supermarket. På förmiddagen sitter gubbarna på det ena fiket, som har skugga då, och på eftermiddagen på det andra som då ligger i skugga. Det är i princip hela byn. Nja inte riktigt kanske. Det finns så klart en del bostadshus i gatorna som strålar samman i rondellen. Och en av gatorna sluttar också kraftigt nedåt.

Den vägen travade vi vidare på. Passerade en skola där ungarna (i alla åldrar!!!) spelade boll och hade kul. Backen slutade i en T-korsning vid vattnet i Agia Marina där vi landade med båten när vi kom. Vi valde att ta vänster och promenera ytterligare c:a 2 km till Alinda.

Våra förväntningar på Alinda som turistort med ganska fin och lång strand och med, såvitt vi vet, öns enda charterboenden kom lite på skam. Att för oss överväga att bo där istället för i Panteli finns inte på kartan. Vi gick längs stranden fram till Alinda Hotel, och så långt kändes stranden ganska risig och tråkig. Men det hindrade inte att vi efter c:a 4 km promenad slog oss ner i Hotel Alindas strandbar och avnjöt en vin/ouzo-Meze och njöt av utsikten över bukten innan vi anträdde promenaden tillbaka till Panteli.

Det här var första exemplet på det som tillsammans med den trivsamma bystranden gör att vi trivs så bra här. Nämligen en ö med liten yta som är ganska tättbefolkad. Det ger möjlighet för oss, ibland tillsammans och ibland för mig ensam när Birgit njuter ensam på stranden, att med de korta avstånden ströva mellan och i byarna medan det grekiska vardagslivet hela tiden pågår runt omkring oss. Härligt!!!!

Fortsättning följer ......

Masse
Från något mulen men behagligt varm "After Beach" på terassen

KR
2016-09-19, 17:54
Så fina rapporter, förstår att ni trivs.
Vi gillar också Leros och speciellt stranden i Panteli.
Njut vidare!
//
KR

Alala
2016-09-19, 17:56
Här lever vi också i underbar småskalighet som kan vara precis så som du beskriver den. Den liknar i stora delar våra dagar. Men vi vill då och då göra lite mera. Framför allt jag, men ibland också Birgit. Och just därför passar Leros så väldigt bra för oss.


Det här var första exemplet på det som tillsammans med den trivsamma bystranden gör att vi trivs så bra här. Nämligen en ö med liten yta som är ganska tättbefolkad. Det ger möjlighet för oss, ibland tillsammans och ibland för mig ensam när Birgit njuter ensam på stranden, att med de korta avstånden ströva mellan och i byarna medan det grekiska vardagslivet hela tiden pågår runt omkring oss. Härligt!!!!



Och just det där skulle nog jag också gilla. fb_gilla

Kom ihåg att gå och kolla på Göran Schildts hus Villa Kolkis. Göran Schildts regatta var i år förresten 12-15.9. ;) :)

Ha en skön after beach!

/ Anne bye_bye

nickelena
2016-09-19, 19:29
Åh, va gôtt det låter!!!
Njut varje minut!

Lenabye_bye

Lissi
2016-09-19, 19:40
Låter härligt!!! Det är ju viiktigt med öar man trivs på...

Lissi

laero
2016-09-19, 20:28
Efter någon dag här tog vi tillsammans en promenad från vårt boende i Panteli, c:a 1-2 km med lite uppförsbacke till Platanos. Det är en riktig vardagsby där några gator på toppen av en backe strålar samman i en liten rondell som kantas av ett "rådhus?", en bankomat och två "gubbafik".
Har Maria visat er "genvägen" till Platanos?
Det är förvånansvärt nära hotellet, via några gränder är man raskt uppe i rondellen du skriver om.

sjöborren
2016-09-19, 20:54
Kära granne! Tack för en trevlig läsning! :)

kari
2016-09-19, 22:00
Til både del 1, 2, 3 og 4, Masse :)
klapp_klap fb_gilla

Selv om jeg liker Alinda bedre enn deg;)
- er jeg og veldig begeistret for Panteli:D

Netwolf
2016-09-19, 22:51
Tack för intressanta Lerosrapporter, Masse! klapp_klap

Om ni knallar över kullen ned till Vromolithos, så får ni inte missa To Pigadi. I särklass den bästa restaurang jag ätit på i Grekland!

/Netwolf

Kalimera
2016-09-20, 15:16
Det här var första exemplet på det som tillsammans med den trivsamma bystranden gör att vi trivs så bra här.Håller med om att det är något speciellt med den där stranden (som egentligen inte är så bra om man tänker på vad den allmänna normen är för en bra strand), just att den är trevlig håller jag med om, och jag tycker till och med att den är mysig, om någon förstår vad jag menar. :)

Om ni knallar över kullen ned till Vromolithos, så får ni inte missa To Pigadi. I särklass den bästa restaurang jag ätit på i Grekland!
Sjöborren mejlade mig får några dagar sedan och meddelade att den hade stängt igen. :o

Masse
2016-09-21, 21:30
Har Maria visat er "genvägen" till Platanos?
Det är förvånansvärt nära hotellet, via några gränder är man raskt uppe i rondellen du skriver om.

Jodå Laero vi har blivit informerade om "genvägen" till Platanos. Huruvida man väljer den eller den vanliga bilvägen beror lite på. Ska man till torget i Platanos så är förvisso genvägen kortare. Men höjdskillnaden som ska forceras är densamma. Det innebär då således kortare men brantare. En smaksak.

Ska man däremot från vårt boende på Nikis Studios till bagarn eller supermarketen så är bilvägen närmare.

Masse

Masse
2016-09-21, 21:34
Tack för intressanta Lerosrapporter, Masse! klapp_klap

Om ni knallar över kullen ned till Vromolithos, så får ni inte missa To Pigadi. I särklass den bästa restaurang jag ätit på i Grekland!

/Netwolf

Jodå. Inför vår resa så har Kalimeras e-guide luslästs vilket resulterade i en promenad för Biirgit och mig både UPPFÖR kullen och NEDFÖR kullen till Vromolithos för att uppsöka To Pigadi. Klart att man blir nyfiken på en taverna med sådana omdömen.

Men vi hittade inte den, och de första vi frågade visste inte vad vi pratade om. Nästa kunde dock berätta att den var stängd. Tråkigt. Hela byn verkade tyvärr lite öde.

Masse

Masse
2016-09-21, 21:48
Håller med om att det är något speciellt med den där stranden (som egentligen inte är så bra om man tänker på vad den allmänna normen är för en bra strand), just att den är trevlig håller jag med om, och jag tycker till och med att den är mysig, om någon förstår vad jag menar. :)


Janne. Efter att ha läst vad du tidigare skrivit om Panteli och dess strand så har jag inte svävat i tvivelsmål om att vi båda tycker lika, dvs att vi gillar den här stranden. I mitt fall väldigt mycket.

Men när jag läser vad du skriver i parentesen här ovan så förstår jag faktiskt inte vad du menar. Därför blir jag så klart nyfiken. Vill du förklara? Och menar du verkligen att det finns en "allmän norm" för vad som är en bra strand. Jag lever i tron att det finns mycket som är subjektivt och individuellt. Vad som är en bra eller mysig strand skulle enligt mig vara ett sådant exempel.

Vill passa på att framföra en rykande färsk hälsning till dig från Dimitris på To Steki i Alinda. Återkom därifrån för en timma sedan efter en mycket trivsam middag där tillsammans med Sjöborren och Blåtrast.

Även den andre Dimitris, han den skallige uppe på backen, har fått ett besök. Var där i söndags kväll. Magnifik utsikt!

Masse

Masse
2016-09-21, 22:36
VÅR RESA TILL LEROS del 5

Tiden går fort när man är lycklig sägs det. Och jag kan meddela att tiden här på Leros går rasande fort. Nu har vi bara någon dag till här för den här gången och jag har så mycket kvar att berätta tycker jag. Men jag får försöka koka ner det så gott det går.

Leros är ingen utpräglad vandringsö har jag läst. Det stämmer måhända med vad de flesta vanliga vandrare menar. Om man tänker sig stora obebodda vidder med mer eller mindre obefintliga åsnestigar och vandringsleder att följa så stämmer det säkert.

Leros är en till ytan liten ö som är ganska tättbefolkad. Det innebär att det är korta avstånd mellan både byar och människor. En del byar hänger nästan ihop. Det är något som passar mig perfekt eftersom jag nog är en lite udda vandrare. Mina vandringar är inte så väldigt långa och får gärna gå bland ett levande vardagsliv.

Det har blivit tre promenader för mig och Birgit från Panteli till Alinda. En gång bara för att det var kul att gå. En gång tillsammans med Sjöborren och Blåtrast i fredags då vi åt middag och lyssnade på fin grekisk sång och musik i Hotel Alindas trädgårdstaverna.

Tredje gången var ikväll då vi åt en mycket spännande och välsmakande middag på To Steki taverna. Krögaren undrade om vi var beredda att ge honom fria händer med en Meze-middag. Det var självklart en chans som vi inte missade. Mycket gott och spännande. Det mesta var rätter som vi inte smakat tidigare.

En annan vandring var när jag och Blåtrast för några dagar sedan vandrade bilvägen upp Pantelis fästning högst uppe på berget. En svettig vandring mitt på dagen i över 30 graders värme. Jag är nog lite galen, men jag älskar det. Väl där uppe bjöds vi på en magnifik utsikt över stora delar av ön. En gammal dam inkasserade 2 euro i avgift för tillträde till borgens museum och kyrka. Innan vi påbörjade vandringen tillbaka ner bjöds vi på väl isat vatten. Jag tycker att kallt vatten utan bubblor är mycket gott. Men i den värmen och på den höjden kan man kalla det "himmelskt gott".

Från den fina utsikten vid borgen spanade jag ända bort till Lakki. En by som ligger på andra sidan ön. Den blev målet för en ensamvandring som jag gjorde en annan dag. Ingen jättelång tur alls. Men lite promenad i värmen och sedan en ouzo-Meze vid hamnpromenaden är inte fel.

På den här resan har det inte blivit några turer med moppe. Dels pga att jag vid en förfrågan fick ett enligt min mening hutlöst priserbjudande. För en 150cc begärdes först 18 euro per dag vilket sedan jämkades till 15. Men vederbörande var inte medveten om sin taskiga förhandlingssituation. Liten ö och korta avstånd. Vem behöver då en skoter? Därför istället många trevliga vandringar.

Till den mera avlägsna byn Blefoti i norra änden av ön tog vi igår den kommunala bussen. Tidtabellen gav oss c:a 2,5 timmar innan det skulle vara dags för återfärden. Den tiden använde vi tillsammans med Sjöborren o Blåtrast till i mitt tycke en av de trevligaste luncherna i Grekland, på byns enda taverna.
Av kvinnan som serverade fick vi på bordet in ett antal av de välsmakande smårätter som vi hittade i menyn. Hon märkte vårt matintresse och hämtade ut sin mor som var kock på stället. Sen följde en mycket trevlig samvaro på engelska/grekiska/tyska där hon förklarade recept mm för oss, förevisade smeten till vegetariska biffar som vi sedan efter fritering fick avsmaka. En riktig höjdarutflykt!

Ja som ni märker finns det massor av upplevelser att berätta om. Men nu får det räcka för den här gången.

Fortsättning följer .......

Masse
Från ett något kyligare :D Leros (bara 29-30 grader, dvs nätt och jämt "Masseväder")

Kajja
2016-09-21, 22:46
Trevligt berättat, Masse!! Som sagt tidigare.. Jag är inte ALLS avundsjuk!!! snyft_drop
/ Kajjabye_bye

Alala
2016-09-22, 10:21
Oj oj, så härligt det låter. _B-anana Nu har jag fått förstärkning på att Leros verkligen är den som jag skall ha på toppen av min ö-önskelista. När jag eventuellt kommer att ha möjlighet att resa dit har jag ingen aning om. Men förr eller senare skall det bli. Helst förr förstås! :D

Jag är nog samma typen av vandrare som du, Masse. ;) :)

Vill gärna att ni skulle kunna bli kvar där längre, men njut nu ORDENTLIGT så länge ni kan.

/ Anne bye_bye

Kalimera
2016-09-22, 14:19
Och menar du verkligen att det finns en "allmän norm" för vad som är en bra strand. Jag lever i tron att det finns mycket som är subjektivt och individuellt. Visst är det individuellt, men de allra flesta fördrar sandstränder alá Plaka på Naxos (http://www.kalimera.se/grekland/naxos/maragas-plaka.html). Det är därför vissa öar är populärare än andra. Exempel på det är Kreta, Rhodos, Kos, Mykonos, Skiathos och Naxos. Öar som exempelvis Leros, Lipsi och Nisyros har inte samma dragningskraft, just för att de saknar sådana stränder.

Vill passa på att framföra en rykande färsk hälsning till dig från Dimitris på To Steki i Alinda. Tack snälla! klapp_klap


Tredje gången var ikväll då vi åt en mycket spännande och välsmakande middag på To Steki taverna. Krögaren undrade om vi var beredda att ge honom fria händer med en Meze-middag. Det var självklart en chans som vi inte missade. Mycket gott och spännande. Det mesta var rätter som vi inte smakat tidigare.Låter helt underbart! Det är så jag vill ha det! _B-anana

Ja som ni märker finns det massor av upplevelser att berätta om. Men nu får det räcka för den här gången.Ser fram emot att höra mer! :)

Masse
2016-09-23, 23:25
VÅR RESA TILL LEROS del 6

Nu har vi varit här på Leros i 12 nätter. Igår, torsdag, reste Sjöborren och Blåtrast vidare på nya äventyr. Birgit och jag drog efter frukost ner till stranden för att där under en heldag njuta i solen och ladda batterierna inför hemresan. På stranden och tillhörande tavernor kunde vi konstatera att det var flera som dragit vidare.

Det var betydligt färre yachter i bukten och färre tillhörande seglare som kom farande in med hoppilandbåtar. Både solsängar och tavernor hade mindre besökare. En tendens sedan i början av veckan men som nu blev mera påtaglig.

På kvällen gick vi till det som blivit "vår" taverna i byn. Efter att ha hört över i stort sett samtliga längs stranden och i byn så tvekar vi inte att utnämna Taverna Apostolis till vår favorit. Alltid mat som vi gillat skarpt och ett bemötande som sticker ut. Det blev en väldigt trevlig avslutningsmiddag.

Men avslutning på Lerosvistelsen blev det ändå inte. I skrivande stund, strax före midnatt på fredag sitter jag kvar i vårt boende på Nikis Studios och skriver till er.. Förmiddagen ägnades åt att packa i lugn och ro. När vi klev upp märkte vi att det för första gången sedan vi kom hit blåste lite mera. Vi hade inhandlat biljetter till avfärd med katamaranen kl 15.00 till Samos.

Vår värdinna Maria var vänlig och ringde under förmiddagen till hamnen och kollade läget med seglatsen. Jodå, katamaranen skulle köra, och den skulle avgå från Agia Marina. Maria var vänlig och körde oss till hamnen ett par timmar före avgång. Vi ville sitta där och i lugn och ro äta lunch innan vi skulle åka.

Vi hade från vårt lunchbord uppsikt över kajen. När klockan blev 15.00 utan att någon Dodekanisos Express syntes till gick jag för att kolla läget. Tänkte att den väl var några minuter sen pga blåsten, vilken dock inte blivit värre sedan morgonen.

Frågade i biljettkuren och fick till svar att Nej den seglar från Lakki idag pga blåsten. Precis vad den INTE skulle göra när Maria ringde och frågade. Vi kastade oss i en taxi som tog oss till Lakki på rekordtid (och på Leros innebär det väldigt fort!!!). Men det fanns ingen båt kvar där när vi kom fram.

Nu har seneftermiddagen fått ägnas åt att avboka hotellet på Samos där vi skulle sovit ikväll, meddela Apollo att vi inte kommer att sitta på planet som imorgon skulle ta oss från Samos till Landvetter, och meddela parkeringsföretaget vid Landvetter att de inte behöver hämta oss vid flyget men hålla rätt på vår bil tills vi tagit oss hem.

Det var avbokningarna, vilket var den snabba delen. Nästa del var att försöka klura ut vilka båtar som kan tänkas avsegla när och till vilka öar, trots båtstrejk och blåst. Sen blev det att utifrån det jaga nya flygbiljetter till rimligt pris vilket inte var så lätt.

Resultatet av mödorna blev så småningom inköp av nya biljetter med katamaran till Rhodos imorgon eftermiddag och biljetter till flyg med en Ving-maskin på söndag därifrån till Örebro. Sen får det bli tåg därifrån till Göteborg för att plocka upp bilen. Boende på Rhodos imorgon natt bör inte vålla problem.

Så blev det på det viset ett extradygn här på Leros. Hoppas att inte katamaranen blåser inne imorgon så att det blir flera. Det är sura pengar att behöva köpa nya båt- och flygbiljetter och flera hotellnätter. Pengar som hellre kunde använts till en ny Lerosresa.

Nu har vi varit ute och fått lite mat i oss. Det blåser en hel del och känns mera som höst än som Masseväder. Imorgon väntar nya äventyr. Natti, natti.

Och jag behöver väl egentligen inte skriva det, men Fortsättning följer ..........

Masse
Från "Bonusdygn" på Leros.

sjöborren
2016-09-24, 06:02
Vilken tråkig avslutning er resa (även om ni fick ett extra dygn på Leros.) Alla av- och ombokningar och nya kostnader. Så det kan bli!

Tänker på er ... Kram!

Och nu kommer ni till Rhodos samma dag som Anki ... ;)

Alala
2016-09-24, 08:01
Men oj! Jag önskade ju att ni skulle få bli längre kvar på Leros, men inte på detta vis. :eek: Mycket ordnande och förlust av pengar som man precis som du säger skulle kunna använda till en ny resa. Väldigt dåligt att man inte kan få korrekt info. Men sånt är livet ibland.

Håll humöret uppe! Och hoppas resan över till Rhodos nu går bra.

/ Anne bye_bye

Monica P
2016-09-24, 08:14
Va jobbit! skulle jag vilja utbrista och ni har min hela sympati. Visa av liknande händelser är vi alltid misstrogna mot båtars kommande och farande och är (nästan) alltid i hamnen i god tid, helst nån timma före. Historiskt sett var tidtabellerna närmast ett skämt, men idag kan man i allafall få besked via telefon och dator- har hamnmyndigheterna tel.på kontaktlistan.

Som den gången vi satt och åt i lugn och ro när båten kom in i full fart vid en annan kaj än den vanliga...'

Eller då jag och barnen kom med, men maken i bilen blev lämnad i Pireus...

Eller då den inte kom alls...

kari
2016-09-24, 09:38
N å ble jeg virkelig sjokkert:eek:
Hvilken UTURsnyft_drop
Så mye ekstra "bryderi" og UTGIFTER....!!!

Men..., på billetten står det vel Agia Marina?
Er det ikke mulig å få utgiftene dekket av en forsikring:confused:

Dere var på Leros for første gang, det ble ringt og bekreftet at D.Express skulle gå fra Agia Marina, dere kom til havna i GOD TID (2 timer før)!!!

Kan noen forlange at dere skulle tvile på det? Vite at det ble endret til Lakki?
Verdt forsøket synes jeg :)

Jeg ønsker dere en god tur hjem, Birgit og Masse:)
Igjen, det var så trivelig å bli kjent med dere bye_bye

laero
2016-09-24, 16:14
Masse, ni bör definitivt kunna få ut detta via reseförsäkringen. Kravet är väl att man ska ha en rimlig tidsplan för att hinna med sitt flyg. Den springande punkten för er del är att båten gick från fel hamn. Men om det står Agia M på biljetten och ni dessutom har kollat upp det innan borde ni kunna få ersättning.

kari
2016-09-24, 16:38
Masse, ni bör definitivt kunna få ut detta via reseförsäkringen. Kravet är väl att man ska ha en rimlig tidsplan för att hinna med sitt flyg. Den springande punkten för er del är att båten gick från fel hamn. Men om det står Agia M på biljetten och ni dessutom har kollat upp det innan borde ni kunna få ersättning.

Bra du er enig med meg:) ( i innlegget over...)
Dette bør ordne seg til det beste for Masse !!!

Inger-Mariann
2016-09-25, 08:01
Det virker som om vi har samme opplevelse av Leros. Vi var på Leros første gang i 1987 og i perioden 1998 til 2014 var vi der jevnlig 1 til 2 ganger i året. Vi har alltid bodd i Panteli. Vi har vandret nesten rundt hele øya. Minuset er at mange kjører utrolig fort- særlig på strekningen Lakki - Platanos...
I samme periode var vi også innom flere andre øyer, men vi har funnet ut at vi liker Leros best.
Uansett har det vært fint også å besøke andre øyer.
Vi synes maten på tavernaene på Leros, spesielt i Panteli, har vært utrolig velsmakende. Vi håper på å kunne dra til Leros neste år og jeg lurer på hvor restaurant Apostolis ligger. I Panteli?
Veldig trist at dere fikk en så tråkig slutt på ferien. Vi har også flere ganger opplevd at det har vært usikkert om båten skulle gå fra Agia Marina eller, men har heldigvis fått rett beskjed!
Håper dere nå er vel hjemme igjen.
Hilsen
Inger-Mariann

Lissi
2016-09-25, 08:58
Men så tråkigt! Det är ju precis en sån avslutning man INTE vill ha på sin semester..

Nu tvivlar jag ju inte på att ni får tillbaks pengarna I o m att ni väl betalt med kontokort med "inbyggd" försäkring, men det är så surt!! Det extra dygnet på ön ger ju liksom ändå ingen njutning.

Tack för fina rapporter!!! Kaló taxídi bye_bye

Lissi - på Tinos med kraftig vind idag.

Kalimera
2016-09-25, 18:45
Och jag behöver väl egentligen inte skriva det, men Fortsättning följer ..........Ja, det ser jag verkligen fram emot att höra.

Stackars er som fick ett snöpligt avslut på er fina resa! Hoppas verkligen att allt gick bra och att ni kom hem ordentligt. Jag säger som flera andra: ni borde verkligen få tillbaka pengar på försäkringen!

Netwolf
2016-09-25, 19:22
Hoppas ni kommer iväg hemåt nu då. Sånt strul ni har haft! :eek:

Mysofix
2016-09-25, 20:02
Har följt er resa och njutit med er. Leros är verkligen en ö att ta till sitt hjärta. Men att fastna är aldrig kul. Hoppas att ni kommer hem nu Safe and sound.

Helena S
2016-09-25, 23:15
Roligt Masse att ni gillade Leros! Vad tråkigt att det blev sånt strul när ni skulle hemåt. Jag hoppas att det ordnade sig för er till det bästa ändå. :o

Jag var på Leros förra sommaren och det blåste väldigt mycket just när jag skulle iväg. Hyresvärdinnan (Denise) ringde och kollade läget åt mig med färjor och katamaraner. Det skulle gå en stor färja som vanligt från Lakki. Det var ändå osäkert om jag skulle behöva åka en dag tidigare än planerat, för att hinna med planet från Kos.

Leros blev ingen favorit för mig, tyvärr. Jag kom till Leros från Astypalea, och den ön blev jag däremot väldigt förtjust i. Men det är så härligt att läsa om alla olika upplevelser!

Helena S

Masse
2016-09-26, 03:25
VÅR RESA TILL LEROS del 7

2016-09-26 klockan 00.35

Hemma här vid köksbordet sedan någon timma tillbaka.

Så här blev de två senaste dygnen:

Lördag förmiddag: Frukost, lite slappande på Nikis Studios och utskrift av Ving-flygstolsbiljetten hos Maria. Maria ringde och kollade åter MYCKET NOGA! Varifrån båten skulle gå. Svar: Lakki. Vi var där i god tid före avgången och kollade noga flera gånger att det var härifrån båten skulle gå. Och .... Det gjorde den!!! Klockan 14.30. Till Rhodos anlände vi fyra timmar senare.

Lördag kväll: Taxi från hamnen och till vårt hotell som jag hade bokat via BC medan vi satt på båten. Enkel måltid på taverna i närheten av hotellet i centrala Rhodos stad. Sedan dags att sova.

Söndag: På morgonen frukost på hotellet, taxi till flygplatsen. Som alltid på Rhodos AirPort smockat med folk och kaotisk stämning. Ving erbjuder numera tillköp av extravikt på flyget. Vet inte om det beror på att folk inte läser det eller om de chansar ändå, men väldigt många blev stoppade med övervikt som de fick gå att betala innan de kunde checka in. Många var irriterade, det strulade och tog tid, men jag tycker att det är ok. Allt som man själv kan påverka och välja till om man vill tycker jag är OK att separera för dem som vill betala för det. Man får läsa och boka rätt så är det inga problem.

Men för oss som bokade mindre än två dygn före avresa så var air-shoppen där man säljer "överviktsbiljetter" stängd. Ut reste vi med SAS med 20 kg + 5 kr handbagage, så vi låg nu minst sagt pyrt till. Hem med Thomas Cook gällde nu 20 kg inkl handbagage. Men .... Lite stolpe in hade vi. När vi skulle checka in hittade man inte oss på passagerarlistan. Mycket utredning under c:a 1 Tim, varvid vi förklarade vad som hänt oss och att det var en enkelresa i sista minuten som vi bokat. När vår bokning äntligen blivit OK med BackOffice kände nog incheckningstjejen att maximal strulfaktor för oss var nådd. Hon tittade inte ens på vågen utan bara hängde på etikett på våra väskor.

Vi lyfte enligt tidtabell från Rhodos och landade 4 Tim senare i Örebro, som enligt den skojfriske pursern också haft 30 grader i helgen. 15 grader i lördags + 15 grader idag söndag. :D

Taxi till Örebro C och tåg till Göteborg C. Flygbuss till Landvetter där en man från Landvetter Flygplatsparkering plockade upp oss och körde oss till parkeringen och bilen. Sedan bil hem till Skåne på c:a 3 Tim, och nu är äventyret slut för den här gången.

Nu har vi lite att plocka med ett par dagar. Men sen ska jag återkomma med en "del 8" där jag försöker samla ihop våra intryck från resan och även ett och annat tips och rekommendation. Till dess ...... Det är inte alls synd om oss! Allt ordnade sig ju på ett bra sätt. Kostade en del extra pengar. Får se om vi kan få tillbaka en del på försäkring. Vi fick en extra sväng till Rhodos. Vi fick uppleva Örebro, vilket ingen av oss gjort förut. Och vi fick resa mycket vilket jag gillar.

Vi hörs! Fortsättning följer ......

Masse
Som nu ska förflytta sig från köksbordet till sängen. fb_gilla

Lissi
2016-09-26, 05:55
VÅR RESA TILL LEROS del 7
Det är inte alls synd om oss! Allt ordnade sig ju på ett bra sätt. Kostade en del extra pengar. Får se om vi kan få tillbaka en del på försäkring. Vi fick en extra sväng till Rhodos. Vi fick uppleva Örebro, vilket ingen av oss gjort förut. Och vi fick resa mycket vilket jag gillar.

Vi hörs! Fortsättning följer ......

Masse
Som nu ska förflytta sig från köksbordet till sängen. fb_gilla

Härligt att ni är hemma igen! fb_gilla
Ja ock tänk....Örebro fick ni ju se också..ock åka lite tåg ;)

När semestern börjar är det ju ok, men inte när man ska hem!

Själv ska jag byta ort idag..från Chora till norra Tinos för några dagar och inget regn har skådats ännu :D:D

Lissi

kari
2016-09-26, 10:18
Så GODT å høre at dere er kommet vel hjem:)
Og jeg berømmer deg virkelig for din positive innstilling/
takling av problemene dere fikk, Massefb_gilla
Det økonomiske bør ordne seg via Forsikringen!!!

Ha det godt, Hils Birgit:)
Kanskje vi sees igjen på Leros neste år bye_bye

Alala
2016-09-26, 10:28
Fint att hemresan gick bra. Väntar ivrigt på del 8. fb_gilla

Inger-Mariann här i tråden nämner trafiken på Leros. Det enda negativa som jag nånsin har läst om Leros det är just trafiken. Hur upplevde ni saken?

/ Anne :)

Ylva A
2016-09-26, 15:50
Det har varit trevligt och intressant att få följa med på era äventyr. Bra berättat! 1000 tack!
/ Jannis

Netwolf
2016-09-26, 22:15
Gött att ni kom er hem till slut :)

Kalimera
2016-09-27, 09:46
Inger-Mariann här i tråden nämner trafiken på Leros. Det enda negativa som jag nånsin har läst om Leros det är just trafiken. Hur upplevde ni saken?Trafiken kan vara ganska intensiv i Alinda och backen mellan Agia Marina och Platanos. I Panteli är det ingen trafik eftersom det är en återvändsgränd.

Vi fick en extra sväng till Rhodos. Vi fick uppleva Örebro, vilket ingen av oss gjort förut. Och vi fick resa mycket vilket jag gillar. Härligt att höra er positiva inställning! Jag har inte heller sett Örebro, så grattis på er. :)

Välkomna hem! bye_bye

Masse
2016-10-01, 19:16
VÅR RESA TILL LEROS del 8

Så är vi sedan en knapp vecka åter hemma. Våra älskade hund och katt har blivit omkramade, väskorna uppackade, smutstvätten tvättad, osv osv ...

Ska nu försöka sammanfatta våra intryck av resan. Men först vill jag tacka för alla återspel på min rapportering och försöka att också fånga upp de frågor eller spörsmål som jag ännu inte besvarat. Tycker det är kul att bolla tankar med alla er Kalimeravänner och har ambitionen att svara. Om jag missat någon av er så var snälla och kom igen så att vi får en dialog.

Alala

Göran Schildts hus, Krigsmuseet i tunnlarna och en del annat har inte hunnits med. Men det är gott att ha något kvar till nästa gång vi kommer till Tilos. För det vill vi göra!

Thira

Om man inte har körkort och tycker att en del andra öar är svåra att hinna med att utforska/uppleva, ja då tycker jag att Leros är svaret. Här når man flera mysiga byar med apostlahästarna och några få som ligger lite längre bort kan man åka till med buss.

Inger-Mariann

Tavernan Apostolis, som blev vår absoluta favorit, ligger i Panteli. Den är en av de större tavernorna som ligger längs bystranden, intill tavernan Zorba. Janne nämner den i öbeskrivningen men då med namnet "Psarapoula". Numera står det Apostolis på skylten.

Så till lite sammanfattning av våra intryck.

Resa hit

En klar fördel ekonomiskt är att Leros med färjetrafik är inom räckhåll från både Samos, Kos och Rhodos. Det gör att det torde finnas hyfsade chanser att hitta udda billiga flygstolar till endera av öarna och sedan ta sig hit. Man får dock räkna med att, som vi fick göra, ta en övernattning vid utresa och hemresa för att matcha flyg och färja.

Tre olika öar att flyga från blev också en fördel för oss när vi missade vårt flyg från Samos till Göteborg. Lösningen blev två flygstolar från Rhodos till Örebro. Lite tråkigt för börsen med extrakostnader, men de tar jag nu en match om med försäkringsbolaget. Men för reseupplevelsen blev det för mig en bonus! Jag älskar att resa med det oförutsedda (och Birgit har vant sig), så det finns ingen anledning att tycka synd om oss.

Panteli på Leros

Så är en av rubrikerna just nu på Kalimeras startsida, och underrubrik på ö-beskrivningen för Leros. Det var den som först gjorde mig nyfiken. Sen läste jag hela ö-beskrivningen och sedan e-guiden. Och, ja ... sen gick det som det gick. Vi drog dit. Och skulle jag göra det enkelt för mig så kan jag bara hänvisa till vad Janne skriver under den rubriken. Det stämmer väldigt väl med vår upplevelse.

Natur, Stränder, Bad

Leros är en ganska liten ö. Det är en ganska vacker ö, särskilt när man ser den uppifrån. T ex från Kastro vid Panteli. Men det är inte den mest natursköna ö jag varit på i Grekland. Karpathos och Skopelos tar lätt ledningen där. Men Leros är ändå vacker och har annat som är mycket speciellt. Det är nära mellan byarna, men också väldigt nära mellan människorna!

Stränderna på Karpathos och Skopelos är vackrare. Men jag har inte på någon annan ö trivts, njutit och badat så mycket som på Leros och Panteli Beach. Det är max njutning för mig. Småskaligt, vänlig och god strandservice på krypavstånd, skönt underlag att gå på (små små runda stenar och längre ut i vattnet sandbotten) och klart och varmt vatten i viken.

Kommunikationer

Någonstans har jag läst att man tycker att trafiken är häftig på Leros. Och det håller jag med om. På visst sätt. Byarna är små och sammanväxta, vägarna och gränderna är ofta smala, ön är tättbefolkad och därmed är det en hel del trafik. Och alla som inte kör bil de kör moppe, oavsett ålder eller kön. Och man kör ganska fort. Men intrycket förstärks en del av öns småskalighet. Det är inte som på de stora öarna (t ex Kreta eller Rhodos) eller storstäderna på fastlandet.

T o m i lilla Panteli var det en hel del trafik i de små granderna. När vi gick hem från strandtavernorna och upp till vårt boende på Nikis Studios, en promenad på c:a 300 m på smal och mörk gränd, hade jag en liten ficklampa i handen. Det gjorde att man inte alls behövde känna sig orolig. Trafiken var en hel del taxibilar. Berodde nog på att byns tavernor var mycket populära även för folk på övriga ön.

Att själv förflytta sig på ön var inget problem. Promenaderna mellan flera av byarna var korta och mysiga. Man märkte bara på enstaka skyltar att man lämnade den ena byn och gick in i den andra. Därutöver fanns hyfsade bussförbindelser på dagtid.

Boende/By

För oss är det ingen tvekan om var vi ska bo nästa gång vi kommer till Leros. Det är Panteli. Och vad gäller boendet så var vi väldigt nöjda med Nikis Studios. Där finns både 2- och 3-bäddsstudios och även några 2rumslägenheter. Dock tyckte vi inte att de sistnämnda såg så kul ut. Men deras studios gillade vi. Avståndet ner till stranden och tavernorna var bara c:a 300 m, kanske 5 min promenad. Dessutom var man så mycket närmare upp till bageri och supermarket i grannbyn Platanos, d v s kanske 500 - 600 m promenad. Så korta avstånd att det för oss kändes som samma by.

Höjdare och favoriter

Stämningen och attityden på ön. Folk var öppna och vänliga. Inte mycket tingeltangel utan mera närhet till vardagsliv och lokalbefolkning.

Ouzo-meze i vardagslivet vid hamngatan i Agia Marina
eller torget i Platanos
Promenader till Platanos, Agia Marina, Alinda och Lakki
Lunchen på enda tavernan i Blufouti (den måste upplevas igen!)
Många måltider på Taverna Apostolis
Och, som nämnts, den härliga stranden i Panteli.

Till sist

Min Birgit är en klok och förnuftig kvinna. Och som vanligt var hennes farhågor berättigade. Vi fick en ny ö som hamnade högt upp på vår Återvändarlista. MYCKET HÖGT UPP!!!!

Masse

KR
2016-10-01, 23:57
Tack för att vi fick ta del av er resa till fina Leros!
Hur skall vi hinna återvända till alla favorit öar?
Vi Greklandsfantaster borde belönas med några extra semesterveckor så vi får ihop det.
//
KR

Inger-Mariann
2016-10-02, 10:15
Hei
Takk for svar om Astopolis. Der har vi spist mange ganger, men da med navnet Psarapoula. Ettersom vi ser på nettsiden til restauranten, har den samme eier som tidligere. God mat og hyggelig betjening!! Etter å ha lest din beskrivning av opplevelser på Leros så lengter vi dit...har nå allerede begynt å planlegge en reise til Leros i mai 2017!!!
Inger-Mariann

Kalimera
2016-10-02, 17:03
Tack snälla Masse för dina utförliga och mycket läsvärda rapporter! klapp_klap

Måhända har dina beskrivningar gjort att fler fått upp ögonen för denna underbara ö. Jag håller tummarna för det! fb_gilla

Alala
2016-10-04, 10:04
Tack så väldigt mycket för alla rapporter och info om Leros. Det har varit ett stort nöje för mig att läsa dem. Och vad kan man göra, en återvändarö till fick ni. :D Grattis! klapp_klap

Och jag har fått förstärkning för mitt Leros-intresse. Nu får jag bara se till att jag verkligen också kommer dit. :)

/ Anne bye_bye

yannis
2016-10-04, 12:52
Väldigt fin sammanfattning Masse.
När vi också äntligen kommit hem ska jag läsa hela din och Birgits rapport i sin helhet. Och kanske igen,,, Det är så trevligt med era skriverier!
Är det alltid makan i familjer som är klok och förnuftig samt även planerare eller,,,,,,:)

Birgitta

Lissi
2016-10-04, 13:06
Är det alltid makan i familjer som är klok och förnuftig samt även planerare eller,,,,,,:)

Birgitta

Jag tror det! Vet flera duktiga hustrur som planerar väldigt bra! Deras medföljare kunde absolut inte gjort det bättre. ;)

Lissi- som längtar lite Lissiväder efter 16 dagars hetta.!!

Kalimera
2016-10-05, 10:30
Och jag har fått förstärkning för mitt Leros-intresse. Nu får jag bara se till att jag verkligen också kommer dit.Nu måste du bara åka till Leros Anne! :)

Alala
2016-10-05, 10:42
Nu måste du bara åka till Leros Anne! :)

Jag veeet! snyft_drop :D:D

/ Anne :)

Masse
2016-10-05, 12:09
Är det alltid makan i familjer som är klok och förnuftig samt även planerare eller,,,,,,:)

Birgitta

Vi är i så fall ett lysande undantag. Makan i vår familj är förvisso både klock och förnuftig. Hon en hel del kompetenser som hon är lysande på. MEN någon planerare är hon definitivt inte. Att planera är bland det värsta hon vet, och då blir man heller inte särskilt bra på det. Så det som ska planeras hos oss får jag stå för. När det gäller resor så skulle jag gärna ge mig iväg utan någon plan, men det är ju oftast väldigt opraktiskt och dyrt, så lite planer får göras för det mesta.

Masse

Masse
2016-11-23, 00:23
Det har nu gått c:a två månader sedan vi kom hem från Leros och vår lite extra spännande och förlängda hemresa. Väldigt passande sammanfaller det med tidpunkten då vårt kära forum åter är i funktion, och dessutom har jag just nu fått avslutningen på prövningarna med våra försäkringar p g a våra speciella övningar vid hemresan (Se tidigare i tråden). Tycker därför att det kan passa bra att rapportera hur det slutade.

Vi har tre olika försäkringar som skulle kunna vara tillämpliga på dylika händelser och jag har nu fått vårt fall prövat i samtliga.

Dels har vi i vår vanliga hemförsäkring hos Folksam en reseförsäkring. Efter anmälan till den har jag fått beskedet att där inte finns något som täcker dylika skador.

Samma resultat fick jag i den tilläggsförsäkring, Resklar, till vår hemförsäkring som vi också har tecknat hos Folksam. Inte heller där finns något som täcker kostnader för sådana fall som vårt.

Den tredje försäkringen som jag prövade ärendet mot var vår reseförsäkring som vi har genom att ha betalt vår resa med Coop:s MedMera Mer-kort. Det är en försäkring som finns hos If. Och se där, där fanns faktiskt en paragraf som medgav ersättning med schablonbelopp enligt tabell för förseningar beroende på antalet timmar som förseningen innebar. I vårt fall fick vi maxbeloppet 1500 kronor per person, jämte ersättning för matinköp för 299 kr hos Coop i samband med hemkomsten. Således 3299 kronor. Gott så!

Våra totala merkostnader för vårt extra äventyr vid hemresan har jag sammanställt till c:a 5500 kronor. Det innebär att nettokostnaden för oss efter ersättning från försäkringsbolaget landade på c:a 2200 kronor. Och det är som Birgit säger..... "det tycker ju du är värt varenda krona för du älskar ju när det inte blir precis så som man har tänkt sig". Och visst har hon rätt!!! Jag tycker det är superkul när man inte alltid riktigt vet "var man landar". :D

Och en sak som jag misstänkte, men som jag inte säkert visste, det var att vi båda skulle bli hopplöst förälskade i Leros. Men oj oj oj, så blev det!!!! Ang_elx

Masse

Alala
2016-11-23, 10:26
Fint att ni fick ersättning åtminstone delvis. Och ännu finare att Leroskärleken inte har svalnat!

/ Anne :)

Netwolf
2016-11-23, 18:36
Skönt att det löste sig så bra för er! :)

Kalimera
2016-11-25, 15:19
Och en sak som jag misstänkte, men som jag inte säkert visste, det var att vi båda skulle bli hopplöst förälskade i Leros. Härligt att ni ordnade sig för er, och att ni är nyförälskade! klapp_klap

Då är det bara att börja planera för nästa resa, som kanske också går till nya kärleken. :D

Alala
2016-12-02, 10:30
Angående Leros så fick jag nyss reda på att Apollo Finland inte kommer att ha charter till Leros nästa år. Synd :( även om jag inte egentligen har tänkt använda mig av det alternativet. Dels för att jag inte vet om jag är på väg till Leros nästa år :D , dels för att jag inte har speciellt gillat deras boendealternativ. Men i alla fall, så där i allmänhet, så är det igen ett alternativ mindre.

Leros är ju allra högst på min ö-önskelista, men vill nog gärna ha mera tid på mig än en vecka. Kanske bäst att vänta tills man kan resa mera flexibelt och njuta ordentligt då. :)

Kanske Masse och Birgit drar till Leros, eller? Jo, jag vet det finns så mycket som väntar på en. :p

/ Anne bye_bye

Masse
2016-12-02, 13:10
Det är ju synd för dem som helst vill resa charter, och det är ju många som vill ha det så. Vi använder det som funkar bäst vid varje tillfälle. Svenska Apollo hade Leros i sitt program, men endast med boende i Alinda. Vi ville bo i Panteli så då fick det bli på egen hand.

Jo vi kommer alldeles säkert att åka tillbaka till Leros om vi får ha hälsan. Och det fina är att nu vet vi att när vi ska dit så duger det bra med flygstol både till Samos, Kos och Rhodos. Stort utbud ökar ju chansen att hitta bra priser. :) Dock avstår vi gärna turen via Örebro nästa gång.:D

Masse

Lissi
2016-12-02, 14:00
Dock avstår vi gärna turen via Örebro nästa gång.:D

Masse

"Kära Örebroare!"

Masse gillar inte er stad HAHA:D:D:D

Lissi

Mysofix
2016-12-02, 20:29
Oj vad jag längtar tillbaka till Leros! Fast längtan efter nya öar är också stor. Ett dilemma som snart måste lösas. Kära besvär man har ....:-)

Aina
2017-01-05, 22:06
Tack Masse för rapporter från Leros. Maken och jag ska dit i sommar. Han läste först om ön och sedan allt du skrivit och blev positivt inställd. Jag kan bara hålla med efter att jag också läst!

Hälsningar, Aina

Masse
2017-01-05, 22:50
"Kära Örebroare!"

Masse gillar inte er stad HAHA:D:D:D

Lissi

(Har inte sett det här inlägget tidigare)

Ja du Lissi, det blev plötsligt väldigt hastigt men inte lustigt när du skulle lämna forumet. Jag vill påstå att den här slutsatsen också blev alltför hastig och alls inte lustig.

Det var, som ni vet som läst min tråd om Leros, vårt första besök i Örebro. Och det begränsade sig till en ytterst trevlig taxichaufför som stängde taxamentern c:a en mil utanför stan, och som sedan tog oss till Centralstationen. Därifrån blev det sedan tåg till Göteborg. Det var hela vår erfarenhet av första besöket i Örebro.

Om man av det, och vad jag i övrigt har skrivit om Örebro, d v s ingenting, drar slutsatsen att jag inte gillar Örebro, ja då har man lite att jobba med när det gäller läsförståelse.

Oj vad jag längtar tillbaka till Leros! Fast längtan efter nya öar är också stor. Ett dilemma som snart måste lösas. Kära besvär man har ....:-)

Välkommen i klubben! Att längta både efter nya öar och tillbaka till gamla favoriter, ja det är det ok som vi Kalimerianer har att bära! :D

Tack Masse för rapporter från Leros. Maken och jag ska dit i sommar. Han läste först om ön och sedan allt du skrivit och blev positivt inställd. Jag kan bara hålla med efter att jag också läst!

Hälsningar, Aina

Kul att jag kunnat inspirera. I sådana fall är man ju ofta lite orolig att man skapat förhoppningar som inte kan infrias. Dock är den oron minimal vad gäller Leros. Trevlig resa!

Masse, som längtar tillbaka!!!!

Aina
2017-01-06, 17:54
Ah, jag tror inte det är någon större risk för orealistiska förväntningar, Masse. Jag beskriver vårt resmål ungefär så här (ingen jag pratat med känner till Leros): "Vi ska åka till en ganska ful grekisk ö utan charterturism, inte jättefina sandstränder och zafirblått vatten, med stor lokalbefolkning och god mat. Och gångavstånd till det mesta."

"Ganska ful" kanske är att ta i, men jag har fått för mig att det inte är turistbroschyrernas Grekland jag ska till. Och det är inte heller dit jag vill.

He blir nog bra.

Aina

Netwolf
2017-01-06, 18:43
Det var, som ni vet som läst min tråd om Leros, vårt första besök i Örebro. Och det begränsade sig till en ytterst trevlig taxichaufför som stängde taxamentern c:a en mil utanför stan, och som sedan tog oss till Centralstationen. Därifrån blev det sedan tåg till Göteborg. Det var hela vår erfarenhet av första besöket i Örebro.


Örebro och Taxi. Ja, det påminner mig om en sak som hände för tiotalet år sen. Vi anlände med tåg till Örebro och klev av på stationen, men vafalls? Vad är det här för station? Det finns tydligen två st och vi hade klivit på Örebro Södra.
Nåväl, vi såg en obemannad taxistation och beslöt att ta en taxi, men det var ingen taxi inom synhåll. På skylten ovanför står dock telefonnumret, men utan riktnr! Det här tilldrog sig på den tiden, när man hade mobila telefonapparater, men internet i mobilen var okänt..

Jag fick fråga en förbipasserande gubbe, vilket riktnr det var till Örebro, för att kunna ringa taxi. Han hade nog inte fått konstigare fråga, såg det ut som. :)

/Netwolf

Masse
2017-01-06, 22:55
Ha ha ha Netwolf! Ganska kul att just idag satt jag och gick igenom de senaste månadernas kvitton och kontoutdrag. På kontoutdraget hittade jag då vår taxiresa mellan flygplatsen och järnvägsstationen i Örebro. I textfältet står det "Taxi Kurir Uppsala"! Visst är det en mobil värld vi lever i! :D

Aina! Det där med "Ganska ful ö" kan du stryka. Jag tycker att det finns mycket vackert på Leros. Tror inte att det väcker några falska förhoppningar att påstå det. Det blir säkert bra!

Masse

Aina
2017-02-04, 17:06
Tror jag skrev någonstans, men kan inte hitta tillbaka var, att jag pratade med en hemspråkslärare i grekiska som yttrade något i stil med: "Men Leros...det är väl inget speciellt. Var det inte dit alla kommunister skickades?" Hon var inte särskilt imponerad när jag berättade om vårt resmål.

När vi pratades vid igen visade det sig att hon en släkting till henne hade hamnat där, inte för att denne var kommunist, men någon i familjen var det. Självklart färgas ens syn på platser av sådana minnen.

När jag själv var i Grekland första gången, Korfu 1978 eller 1979, var det inte så fruktansvärt längesedan militären förlorat makten.

Aina

Inger-Mariann
2017-02-05, 07:49
Leros hadde i mange år et noe dårlig rykte først og fremst for de dårlige forhold ved sykehuset i Lakki (sinnsykehus). Vi traff en gang en mann som var høyt oppe i helsevesenet i Hellas. Han fortalte om de dårlige forholdene som rådde ved sykehuset. Han synes det var veldig rart at vi hadde vært på ferie på Leros
(1987).
Dette var i 1993 og mye er endret siden den gang.
Vi er vært utallige ganger på Leros som i våre øyne er en fantastisk flott øy.
Spesielt fremheves Pandeli med sine sjarmerende tavernaer nesten i vannkanten. Spesiell er også Lakki som er helt annerledes enn Pandeli.
Vi håper å kunne dra til Leros igjen i løpet av 2017!!

malou
2017-02-05, 12:14
Leros hadde i mange år et noe dårlig rykte først og fremst for de dårlige forhold ved sykehuset i Lakki (sinnsykehus). Vi traff en gang en mann som var høyt oppe i helsevesenet i Hellas. Han fortalte om de dårlige forholdene som rådde ved sykehuset. Han synes det var veldig rart at vi hadde vært på ferie på Leros
(1987).
Dette var i 1993 og mye er endret siden den gang.
Vi er vært utallige ganger på Leros som i våre øyne er en fantastisk flott øy.
Spesielt fremheves Pandeli med sine sjarmerende tavernaer nesten i vannkanten. Spesiell er også Lakki som er helt annerledes enn Pandeli.
Vi håper å kunne dra til Leros igjen i løpet av 2017!!


På 90-tallet en gang ville reisefølge til Leros. Leste da om asylet og pasientene; altså også det som kunne betraktes i retning politiske deportasjoner. Som klart påvirket (u)lysten til å dra dit.
De senere årene har jeg flere ganger vært på vei til Leros, men bekjentskapet har begrenset seg til å skue dit fra herlige Kalymnos. :) Kanskje denne våren? Derfor lurer jeg på om bakkene opp fra Pandeli er veldig bratte, såkalte djevelbakker :) , om de er/kan være i overkant strabasiøse for den som har noen fysiske problemer?

Inger-Mariann
2017-02-06, 08:55
Bakkene er nok litt bratte, men det er ikke veldig langt opp fra Pandeli til Platanos. Det går to veier opp og den ener litt mindre bratt enn den andre. Jeg må nok innrømme at bakkene føltes lettere for 15-20 år siden.

Imidlertid - bor en Panteli og spiser på,de hyggelige tavernaene det, trenger en jo ikke ta veien opp til Platanos ofte...
Unngå d varmeste sommermånedene.

malou
2017-02-08, 08:13
Tusen takk Inger-Mariann. :) Kjekt å vite at bakkene er litt bratte; ingen 'topptur'. Med ben som ikke nødvendigvis vil være samarbeidsvillige, kan det nok være en fordel å bo rett på stranden. På kart ser det ut som man kan spasere til nabolandsbyen, fint. :)

Tittet på booking-sider, overraskende høyt prisnivå for studio på eks Pandeli Beach i mai/juni - opp i mot 900,- pr natt selv med to ukers opphold :confused:. En god del mer enn hva jeg har betalt for lignende standard på naboøyer. Antar beliggenheten spiller inn. Alinda kan være et alternativt sted/by...men kanskje ikke med samme sjarm. Og kanskje må Leros vike for 'primærbehov'. - Får krysse fingre; flybilletter først - det er det minste 'problemet' :).
:)

Kalimera
2017-02-08, 10:11
Imidlertid - bor en Panteli og spiser på,de hyggelige tavernaene det, trenger en jo ikke ta veien opp til Platanos ofte...
Håller med. Det finns så bra tavernor i Panteli att det räcker och blir över. :)

Helena S
2017-02-21, 23:06
Jag hade tänkt föreslå ett fantastiskt bra boende i Pandeli, men det var många trappor alternativt en lång backe upp dit. Alinda är ett bra alternativ om du vill bo nära stranden. Det är väldigt "platt" där. Du kommer att få det underbart på Leros! Trevliga människor och god mat. Missa inte att besöka stranden Blefoutis.

Helena S :)

Kalimera
2017-02-24, 10:44
Missa inte att besöka stranden Blefoutis.Håller med dig! Jag tycker att det är Leros bästa strand.

Bilder och information om Blefoutis finns här (http://www.kalimera.se/grekland/leros/blefoutis-beach.html).