handdator

Visa fullständig version : En treveckorstur till Cykladerna.


Arne
2016-09-11, 15:25
Dags igen. En treveckorstur till Cykladerna.

Vi har nu installerat oss på Connect Hotel / Arlanda inför måndagens resa till Naxos via Athen. Färdplanen ser ut som följer; Åtta dagar på Naxos och Ag Prokopios , på Hotellet med samma namn. Studio nr 13,vår favoritstudio är bokad.

Vi avresa från Arlanda med SAS /Aegean
, genomgående bokning vid halvtiotiden måndag förmiddag. Tre timmars väntan i Athen innan vi far vidare till Naxos med Aegean.

Vännen Vaggelis hämtar oss på Naxos Airport när vi anländer måndag 18.30.

Efter en dryg vecka på Naxos bär det så av till Iraklia för tvenne nätter på Maistrali Hotel. Vi hämtas i hamnen av hotellägaren. Från vår studio ska vi ha en fantastisk utsikt över hamnen. Hotellets Taverna lär ska hålla mycket hög klass efter vad vi erfarit.

Färden går sedan vidare till Amorgos / Katapola där vi bokat oss en studio på Titika för ett antal nätter. På Titika trives vi något så rent förträffligt.

Nu förhålla det sig emellertid så att Hustru Birgitta prompt vill färdas med det rysansvärda flytetyget ”Express Scopelitis” ett fartyg hon ser vara likt Barbara Huttons lyxyatch…

Arne vill helst fara mellan öarna med ett mera komfortabelt fartyg ,exempelvis Blue Star. Var den striden hamnar vete gudarna allena.

Nu vid sextiden i afton ska vi gå ner att spisa middag.

Transferbussen till Arlanda är bokad till 07.00 i morgon. SAS Flight avgår klockan 09.30. Så blir det dryga två timmars väntan i Athen innan Aegeans flight till Naxos avgår.

Arne och Birgitta

MariaJ
2016-09-11, 15:32
Vad härligt! Vi kommer till Agia Anna på lördag så våra vägar kanske möts även i år, ska hålla utkik efter er!

Ha en riktigt trevlig resa!

Maria

yannis
2016-09-11, 15:42
Nu är jag så finurlig att jag föreslog ett stopp på Iraklia i 2 dar. En ö som jag länge har velat besöka. Men höjden upp har avskräckt mig. Nu hämtar Maistrali oss i hamnen och även kör oss i retur åter.

Det innebär att det blir den eminenta färjan Express Skopelitis både från Naxos till Iraklia och sedan åker vi åter småcykladernas livlina från Iraklia till Amorgos.
Planering är A och O!

Birgitta.

Alala
2016-09-11, 16:10
Härligt! Detta har jag ju väntat på. :D Extra spännande med Iraklia. Hoppas allt går enligt planerna.

Lycka till och trevlig resa!

/ Anne bye_bye

Kajja
2016-09-11, 16:24
Ha en trevlig resa!
Vilken energi ni har!!klapp_klapklapp_klap

Då blir det till att logga in på Kalimera varje förmiddag igen.
Dagsrapporterna ska läsas färska.:):)
Hoppas vädergudarna är med er!
/Kajja bye_bye

Pnyx
2016-09-11, 17:18
Nu är jag så finurlig att jag föreslog ett stopp på Iraklia i 2 dar. En ö som jag länge har velat besöka. Men höjden upp har avskräckt mig. Nu hämtar Maistrali oss i hamnen och även kör oss i retur åter.

Det innebär att det blir den eminenta färjan Express Skopelitis både från Naxos till Iraklia och sedan åker vi åter småcykladernas livlina från Iraklia till Amorgos.
Planering är A och O!

Birgitta.

:D:D:D

Ha en fantastiskt trevlig resa!

Lissi
2016-09-11, 17:18
Ja vi får väl vinka till varandra mellan de kykladiska öarna. ;)

Hoppas vindarna håller sig lugna. Jag har inte kollat något väder...Men regnkläder är nedpackade...:rolleyes:

Lissi

LaRose
2016-09-12, 00:44
Vink, vink till er och hälsa Amorgos!

kize
2016-09-12, 07:19
Välkomna hit till Naxos! Här behövs inga regnkläder ännu i alla fall. Igår kväll kl 20 var det 29 grader.

inkfish
2016-09-12, 08:18
Så härligt att ni ska till Amorgos igen! bye_bye

Kalimera
2016-09-12, 10:08
Nu är jag så finurlig att jag föreslog ett stopp på Iraklia i 2 dar. En ö som jag länge har velat besöka.Kul att ni ska till Iraklia. Där kommer ni trivas alldeles utomordentligt! klapp_klap

lemon
2016-09-12, 11:03
Så härligt att ni återigen är på resande fot! Det är ett nöje att ta del av dagliga noteringar.
Trevlig resa!

ellada
2016-09-12, 12:06
Trevlig resa ni kommer att älska Iraklia

Arne
2016-09-12, 14:21
Måndag 12 September. Athen Airport.

Efter en natt med vederkvickande sömn på Connect Hotel gingo vi vid sextiden på morgonen ner att spisa frukost. Hotellets frukost innehåller allt vi kunna önska oss, och mer därtill. Vi kunde genom hotellets panoramafönster skåda ett par rådjur som i gryningen betade på ängen utanför. Vackra djur i sanning.

Vi tog så skyttelbussen till Arlanda Utrikes klockan sju. Inga problem med vare sig incheckning eller säkerhetskontrollen.
Prick halv tio avgick så SAS flight till Athen och hit anlände vi strax efter
Klockan14 lokal tid.

Nu sitta vi på uteserveringen en trappa upp att iakttaga folkliv samt smutta på varsin isad ouzo i väntan på flighten till Naxos.
Propellerkärran tar 37passagerare, en flygvärdinna samt tvenne piloter.
Färden tar 35 minuter.

Vi noterar att det är plus 29 grader här i Athen at moment, men en sval bris oss svalka giva.

Vännen Vaggelis har lovat att hämta oss vid flygplatsen och köra oss till
Hotellet. Efter att vi installerat oss i studio nr 13 avser vi därefter taga den korta promenaden ner till ”Öhrns Hörn”, Tavernan just vid strandpromenaden strax bortom Systrarna Lindbergs Café, att spisa middag.

Mera troligt får det bli en tur till lilla market att inhandla ett par burkar tonfisk till de kattor vilka brukar dyka upp likt gubben i lådan var morgon på detta Hotel…

Tidig nattning anbefalles efter denna långa resdag.

Livet Leka

Arne och Birgitta

kari
2016-09-12, 16:20
På farten igjen...:eek: ;) fb_gilla

Ønsker dere tre herlige uker i Kykladene :D

Carina
2016-09-12, 17:18
Trevlig resa, ser fram emot rapporterna.

Carina

Arne
2016-09-13, 09:15
Tisdag 13 September. Naxos, Ag Prokopios.

En varm och vacker morgon här på Naxos. Termometern visar nu klockan åtta på 25 grader. Lägg därtill strålande sol och en behaglig havsbris. Bättre kunna det icke bliva.

Nu ska vi vid pass halv elva taga den korta promenaden ner till Fotis Taverna att vid de blå borden klyva ett krus vitt och iakttaga hurusom den skröpliga Skopan komma gungande mot Naxos hamn.

Gårdagens resa till Naxos från Athen Airport gick utmärkt bra. På Naxos Airport väntade bussen från Hotel Prokopios med inhyrd chaufför att forsla oss till Hotellet.

Vännen Vaggelis och hans fru Effie hälsade oss varmt välkomna. Vi konstaterade att vårt allra första besök på Hotel Prokopios var för sjutton år sedan. Vaggelis och Effie lät förmäla att denna säsong varit väldigt bra med fullgod bokning sedan Maj månad och framåt.

På Naxos har man emellertid stora problem med vattentillgågen. Detta beroende på de uteblivna regnen under vinterperioden. Enligt trovärdig källa för centalmyndigheten i Athen diskussioner med EU om bidrag för att på utsatta öar låta bygga avsaltningsanläggningar för att utvinna dricksvatten från havsvatten. Naxos och Kreta äro högprioriterade öar.

Arne och Birgitta

KR
2016-09-13, 09:51
Åh så härligt att ni är på resa igen!
Följer er med glädje som vanligt.
Ha det så härligt!
//
KR

Kalimera
2016-09-13, 14:36
Vaggelis och Effie lät förmäla att denna säsong varit väldigt bra med fullgod bokning sedan Maj månad och framåt.Kul!

Hur är där nu? Fortfarande mycket folk?

Hälsa värdparet. bye_bye

inkfish
2016-09-13, 16:26
Arne, när ni bunkrar viktualier, kan inte ni kolla då vad en halvliter kapsylretsina kostar? Jag blev lite småchockad när jag nu såg att den kostar 2.40 här på Tilos, jag hade för mig att den brukar kosta 1.70 eller nåt. Det skulle vara kul att jämföra.

Kalimera
2016-09-13, 16:45
Arne, när ni bunkrar viktualier, kan inte ni kolla då vad en halvliter kapsylretsina kostar? Jag blev lite småchockad när jag nu såg att den kostar 2.40 här på Tilos, jag hade för mig att den brukar kosta 1.70 eller nåt. Det skulle vara kul att jämföra.Lite off topic, men jag beställde en kartong (24 st) Malamatina från bolaget förra veckan, och de kostade då 41 SEK styck. :)

inkfish
2016-09-13, 16:54
Ja, i Sverige hade man väl gärna betalat en hundring. :D

Jag funderar på om det är en momshöjning som ligger bakom den dyra retsinan här.

Arne
2016-09-14, 08:12
Onsdag 14 September. Naxos, Ag Prokopioa.

Ånyo en mycket vacker morgon här på vårt hotell. Vid pass halv sju dök det upp en luggsliten ungkatt att ivrigt jamande äska morgonmat. Turligt nog hade Arne inhandlat en burk tonfisk i olja under gårdagen.

Katten var inledningsvis mycket skygg, men när fatet med den goda tonfisken serverades, minskade skyggheten högst markant. Katten drog i sig hela burkens innehåll samt avslutade med att slicka ren tallriken. Nu kunna vi räkna med en frukostgäst var morgon under vår vistelse här på hotellet

Mjölmannen anlände hit vid tid runt klockan halv sju att leverera en kasse färska bröd till hotellets frukostservering. Vad vi kan förstå är denna servering mäkta populär hos hotellets gäster. Priset är fem Euro per person. Barn under 12 år gratis.

Nu klockan åtta visar termometern på behagliga 24 grader och solen flödar.

På den direkta frågan om priset på en halvlitersflaska Malamentina Retsina, är svaret att här betinga den priset av 1,95 Euro.

Efter en förmiddagstur ner på byn att ett krus vitt klyva gingo vi hem att siesta vila.

Efter den sköna siestan stegade vi vid halvfemtiden ner till Tavernan nästgårds att spisa middag.Birgitta valde ett jättefat med nykokta musslor i blåsvarta skal medan Arne tog husets omelette. Nu visade det sig emellertid att kocken lyckats klämma in massor med grönsaker i sagda omelett…
Ett krus vitt att skölja ner middagen med kompletterade det hela. Notan landade på 22€. Med notan kom ett jättefat röd vattenmelon.

Vi noterade att Bouzookimannen, han med höknäsan och benprotes, befann sig på tavernan. På vår förfrågan om det skulle bli live music på aftonen blev svaret jakande,men först vid pass 20.30… Alldeles för sent för vårt vidkommande.

Arne och Birgitta

Alala
2016-09-14, 10:14
Lite off topic, men jag beställde en kartong (24 st) Malamatina från bolaget förra veckan, och de kostade då 41 SEK styck. :)

Förlåt att jag fortsätter med lite offtopic. Beställer ja 24 st flaskor Malamatina från Alko här i Finland betalar jag 5.86 EUR/flaska. Sverige är ett billigt land. :D

/ Anne :)

Alala
2016-09-14, 10:22
Efter den sköna siestan stegade vi vid halvfemtiden ner till Tavernan nästgårds att spisa middag.Birgitta valde ett jättefat med nykokta musslor i blåsvarta skal medan Arne tog husets omelette. Nu visade det sig emellertid att kocken lyckats klämma in massor med grönsaker i sagda omelett…
Ett krus vitt att skölja ner middagen med kompletterade det hela. Notan landade på 22€. Med notan kom ett jättefat röd vattenmelon.


Arne och Birgitta

Hoppas Arne kom ihåg att meddela kocken att nästa gång skall han INTE ha några grönsaker. :D

Allt tycks vara lika fint som vanligt. Tack för rapport!

/ Anne bye_bye

Kalimera
2016-09-14, 15:07
På den direkta frågan om priset på en halvlitersflaska Malamentina Retsina, är svaret att här betinga den priset av 1,95 Euro.Då får inkfish byta ö. :D

inkfish
2016-09-14, 17:58
Då får inkfish byta ö. :D

Jag som aldrig riktigt gillat Naxos. :o Men Malamatina gillar jag! Dock inte lika mycket som CAIR som jag får här, den är min favorit.

Tack Arne! Då är Malamatina i samma prisklass som Kourtaki här, den kostar 2. CAIR har alltid varit lite dyrare men så mycket som 2,40 har den nog aldrig varit uppe i tidigare.

Lissi
2016-09-14, 18:41
Jag ska kolla retsinapriser på supermarket på Tinos på måndag...
Har ju kostat ca 1:20....
,Men de har väl också höjts...

Lissi

Wardakis
2016-09-14, 23:08
På tavernan nedanför hotell Lorenzo i Lassi på Kefalonia fick vi betala 7,50 € för en Malamatina i juli i år. Vi trodde att dom skojade men icke så.

Arne
2016-09-15, 08:25
Torsdag 15 September. Naxos, Ag Prokopios

En vacker och nästintill vindstilla morgon med sol. Vi när en förhoppning att det nere på vår strandtaverna ska finnas en sval havsbris. Tjugofem grader nu klockan åtta.

Hotellkatten satt troget att vänta på sin morgonmat allredan klockan sex när vi gick ut på vår altan. En ny burk tonfisk slank genast ner i det hungriga djuret.

Igår förmiddag tog vi den sedvanliga promenaden ner till strandtavernan Colloseo att iakttaga folkliv samt kunde vi vid halvtolvtiden beskåda den gamla rostburken ”Express Scopelitis” gungande färd i sundet mellan Paros och Naxos på väg till Naxos Town.

Det råder i sanning ingen brist på turister här på stranden. Mängder av solpressande badgäster ligga i sina solstolar. Några försäljare drar sina turer i hopp om att få sälja sina varor.

Tavernapersonalen förberedde sig inför anstormningen av lunchgäster.
Gyrosspettet roterarde och det dukades fram tallrikar, glas och bestick på alla borden. Vid tolvtiden anlände badgästerna i horder att beställa öl, vin och lunchmat i mängder. Det frestar på att solpressa i värmen.

Efter siestavilan gick vi vid halv fem ånyo ner till Taverna Colosseo att spisa middag. Arne tog en helportion Gyros Plate, medan Birgitta bad om en halvportion köttfärsbiffar. Som alltid väldigt god mat,men Arnes gyrosportion var jättelik. Hälften gyros medtogs hem att utspisa kattorna med.

Fördelen med Gyros Plate är enligt Arne att han då behändigt kunna avlägsna alla otäcka grönsaker och tatzikismeten. Med Gyros Pita är ju detta omöjligt.

Notan stannade på 18 € inklusive ett krus vitt.

Vi stannade till längs hemvägen att viktualier inhandla.Det fick även bli en flaska ”Kitron” Naxos speciella citruslikör. Den vita fick det bli, med alkoholstyrka på 30 procent. Den gula tycker vi är alldeles för stark med sina 45 procent.

Likören satt fint på vår altan i kvällens mörker.

Arne och Birgitta

inkfish
2016-09-15, 08:34
Bra jobbat med katten, Arne! <3

Men det här med gyrosplate är livsfarligt, man är mätt i tre dagar.

PA
2016-09-15, 09:15
Hej alla bye_bye

Arne förnekar sig inte! :):)

Torsdag 15 September. Naxos, Ag Prokopios

Fördelen med Gyros Plate är enligt Arne att han då behändigt kunna avlägsna alla otäcka grönsaker och tatzikismeten. Med Gyros Pita är ju detta omöjligt.



Ha en fortsatt härlig resa!

//PA _B-anana

kari
2016-09-15, 09:33
Forstår at dere har det helt fortreffelig klapp_klap

- men Arne, liker du ikke TZATZIKI heller :confused:
DET har jeg ikke fått med meg tidligere!

Vi kjøper heller ikke PitaGyros, men Gyrosplate:)

- i motsetning til deg... ;)
Vil ikke v i ha pitabrød, i blant ikke poteter heller...
BER om ekstra grønnsaker og Tzatziki i stedet:D

Alala
2016-09-15, 10:25
- men Arne, liker du ikke TZATZIKI heller :confused:
DET har jeg ikke fått med meg tidligere!



Det var nytt för mig också. Tänk att vi har fått "följa med" på så många resor, men ändå lär man sig något nytt. :D

/ Anne :)

Lissi
2016-09-15, 10:40
Egentligen kunde ju Birgitta säkert få ihop en skaplig måltid av allt som Arne ratar!(fast då blir det ju lite synd om katterna)

Det blir nog aldrig nån riktig grek av Arne..inte tzatziki, inga underbara grönsaker, ingen raki mfl gosaker...:eek::eek: (OBS så ingen blir sur..detta är ett skämt)

Fortsätt njut!

Lissi

kari
2016-09-15, 10:54
Det var nytt för mig också. Tänk att vi har fått "följa med" på så många resor, men ändå lär man sig något nytt. :D

/ Anne :)

fb_gilla:D

yannis
2016-09-15, 11:49
Då blir jag nog en riktig grek i alla fall. Älskar grönsaker, framför allt gurka. Är numera inte förtjust i tomater, men det är Arne. Men jag är även förtjust i kött.

Arne har bara uppskattat tzatziki i slutet på 90-talet. Det var då vi hade våra Kalimera-träffar i Umeå. Jan-Erik Sundell gjorde sin tzaziki som maken åt med god aptit.

Birgitta.

Arne
2016-09-16, 08:02
Fredag 16 September. Naxos, Ag Prokopios.

Återigen en varm och vacker morgon. Vi noterade tacksamt att det nu har infunnit sig en måttlig bris som vi tacksamt emottager.
Våra halvvilda hotellkattor sutto troget väntande på sin morgonmat när vi kom ut på altanen vid sextiden. Termometern visade på 24 grader vid sextiden.

Idag klockan tio ska Birgitta gå till Lyxhotellets salong att få pedikyr.
Salongen erbjuder såväl frisering som fiskspa och manikyr samt pedikyr till bra priser. (15 €)

Under gårdagens förmiddag stegade vi ner till strandtavernan Odysseos att havsbris samt ett krus vitt intaga. Vi noterade att en mindre turistkryssare ankrat upp på redden. Mindre passbåtar förde kryssningspassagerarna in till hamnen vid Agia Anna.

Vi har också konstaterat att badbåten från Naxos Town till Agia Anna ånyo är i full drift med flera turer per dag. Det var flera år sedan vi kunde skåda badbåten.

Så vid 12.30 vankade vi hemåt att siestavila erhålla. AC-n igång på full kapacitet.

Vid pass klockan halv fem gick vi så över till Vaggelis lyxhotel, ”Naxos Island Hotel. Vi tog hissen upp till Roof Garden och restaurangen därstädes att spisa middag.
Birgitta fann tycke för en Oxfilé med ugnsbakade potatisklyftor och läcker sås därtill.Restaurangens dyraste maträtt. Arne valde en mera blygsam kycklingfilé i citronsås med pommes.

Notan inklusive ett stort krus vitt landade på 41€. Faktiskt den dyraste notan detta år. Tidigare högstanotering var den Lobster vi avåto på Nikos Taverna på Fourni i våras. Men, smakar det så kostar det…

Naxos Island Hotel är ett femstjärnigt hotel med allt vad därtill hörer. Vännen Vaggelis lät dock till oss förmäla att hotellet har sin givna publik. Välbeställda Amerikaner och Europeer som vill ha högsta klass på sitt boende, och är beredda på att betala därefter.

Hotellet har ett femtontal studios samt Jacussi, spa och relaxavdelning. På takterrasen finnes därtill en fin pool.

Vi vandrade mätta och belåtna hemåt att ett glas Kitron på altanen intaga.
Vid niotiden på kvällen var Birgitta ute på altanen att den vackra fullmånen fotografera.

Arne och Birgitta

Kalimera
2016-09-16, 10:18
Notan inklusive ett stort krus vitt landade på 41€. Faktiskt den dyraste notan detta år. Tidigare högstanotering var den Lobster vi avåto på Nikos Taverna på Fourni i våras. Men, smakar det så kostar det…
Har också ätit där och maten var suverän, för att inte tala om utsikten! klapp_klap

Alala
2016-09-16, 10:19
Synd att man nu inte kan ladda bilder i album, jag som älskar matbilder skulle gärna ha kikat på lyxhotellets mat och varför inte fullmånen också. Visseligen har vi samma måne här. :D

Ha det fortsatt fint!

/ Anne :)

inkfish
2016-09-17, 08:30
På tavernan nedanför hotell Lorenzo i Lassi på Kefalonia fick vi betala 7,50 € för en Malamatina i juli i år. Vi trodde att dom skojade men icke så.

Oj, det var allt ett rövarpris. Jag tittade där jag åt lunch häromdagen, en CAIR kostade 5,50€.

Arne
2016-09-17, 08:31
Lördag 17 September. Naxos Ag Prokopios

Samma oförskämt vackra väder även denna morgon,med 25 grader och icke ett endaste moln att skymta.

Morgonplanet från Athen anlände kvart i sju för att lyfta halvtimmen senare.

Vi sitta nu altan att lyssna på Ring så spelar vi. Ett program vi mera sällan misssar.

Beläggningen här på Hotel Prokopios är mycket god även nu i mitten av September. Frukostmatsalen är ävenså livligt frekventerad. Flera gäster hänger på låset strax innan klockan åtta, när matsalen öppnar.

Under gårdagen vandrade vi ånyo ner till strandtaverna Odysseos att svalka oss finna samt ett krus vitt klyva. Ingen avmattning på antalet solpressare på stranden den sena årstiden till trots .Enligt vår kypare är det 25 grader i havet.

Efter siestavila vandrade vi ner till Odysseos att spisa middag. Birgitta fann tycke för en tallrik med fem Naxosostar, medan Arne sin vana trogen valde Gyrostallriken. Skivan med parmesanost må dock anses vara en smula malplacerad.

Notan hamnade på 18 Euro inklusive ett krus vitt.
Hemåt vid åttatiden att sitta altan i den varma kvällen.

Nu klockan nio denna förmiddag har temperaturen gått upp till 28 grader, förvisso lite väl varmt för vårt vidkommande. Vi får så strax vandra ner till strandtavernan att förhoppningsvis svalka finna. Tio grader svalare samt en uppfriskande regnskur skulle enligt vårt förmenande sitta fint. Dock talar den molnfria himlen icke för detta…

Arne och Birgitta

inkfish
2016-09-17, 08:36
Havet är gudomligt, Arne, jag förstår verkligen folk som ligger på stranden. Jag har mätt några gånger sedan jag kom till Tilos, det har varit 26 gr överallt. Vattnet har Thailandstemperatur, man kan snorkla eller bara bada hur länge som helst. Och i synnerhet om man tycker att luften är för varm så är bad den bästa lösningen. :)

Alala
2016-09-17, 09:14
Det där med det varma vattnet låter så härligt.... Njut av det ni som kan. :)

/ Anne bye_bye

Lissi
2016-09-17, 11:05
Tio grader svalare samt en uppfriskande regnskur skulle enligt vårt förmenande sitta fint. Dock talar den molnfria himlen icke för detta…

Arne och Birgitta

Men snälla Arne, inte önskar Du väl regn nu, när jag snart anländer 2 öar norrut och för en gångs skull kanske kunde få sol och fint väder.....Hm.....inte snällt....;)

Lissi

Kalimera
2016-09-17, 13:39
Tio grader svalare samt en uppfriskande regnskur skulle enligt vårt förmenande sitta fint. Dock talar den molnfria himlen icke för detta…Något regn verkar inte vara i sikte, däremot mer vind från och med måndag, och molnen kommer under tisdagen. Så ni kommer bli bönhörda. :)

Jag har mätt några gånger sedan jag kom till Tilos, det har varit 26 gr överallt. Vattnet har Thailandstemperatur, man kan snorkla eller bara bada hur länge som helst. Det låter som Janne-bada-vatten! klapp_klap

Masse
2016-09-17, 22:16
Nu klockan nio denna förmiddag har temperaturen gått upp till 28 grader, förvisso lite väl varmt för vårt vidkommande. Vi får så strax vandra ner till strandtavernan att förhoppningsvis svalka finna. Tio grader svalare samt en uppfriskande regnskur skulle enligt vårt förmenande sitta fint. Dock talar den molnfria himlen icke för detta…

Arne och Birgitta

Arne! Ett litet tips vore att ni kanske ska börja spana in Lissis resrutter och hänga på dem för att därest efterfrågad svalka och regn finna! Har en känsla av att statistiken talar för att ni då får uppleva mycket "Lissiväder".

Masse
Som just nu njuter "Masseväder" här på Leros

Eva L
2016-09-18, 06:21
Är det 17 grader ni vill ha så har vi haft något liknande här hemma nästan hela veckan. Härligt solig lördag EM och internationell matmarknad samt Bondens marknad på stan. Eva

inkfish
2016-09-18, 08:25
Det låter som Janne-bada-vatten! klapp_klap

Här hade du garanterat badat! :)

Förra året den 22 sept var jag på Tilos, och regnet öste ner hela dagen. Man såg inte andra sidan viken från balkongen och en båt nere i viken blev så vattenfylld att den sjönk.

Det lustiga är att nu spår de häftiga regn igen, nästan exakt samma datum. Men prognoserna varierar lite så vi får se hur det blir.

Arne
2016-09-18, 08:38
Söndag 18 September. Naxos, Ag Prokopios.

Samma vackra väder även denna söndagsmorgon. Lite höghöjdsmoln vid sjutiden skingrades emellertid snart nog. 23 grader vid sjutiden har nu vid niotiden stigit till 28 grader. Vi får snart nog fly ner till Taverna Colosseo att havsvind söka.

Gårdagens förmiddag inleddes med en kort promenad ner till Taverna Colosseo att avnjuta cykladvind samt ett krus vitt. Alltfort mycket turister på strandstolarna. De ambulerande strandförsäljarna gjorde sina rundor.

Dykarskolans lilla båt inkom vid pass halv tolv med förmiddagspassets elever. Dykarskolan har ett förmiddagspass samt ett eftermiddagsdito.

Den gamla Skopan kom sin vana trogen vaggandes i sundet mellan Paros och Naxos vid pass klockan halv tolv.

Så enligt god sed och vänja hem till studion att siestavila ingtaga. AC-n fick arbeta med full effekt under siestan.

Framåt halv fem ner till Odysseos taverna att spisa middag. Denna afton valde Arne en kalvschnitzel medan Birgitta fann tycke för en Sphagetti Maffiosa. Maten smakade utmärkt bra och sköljdes ner med ett krus vitt.
Notan hamnade på 18€ och vi erhöllo på huset varsin god glasspinne.

Kyparna och chefen på tavernan laddade för en storbeställning. Långbord för ett trettiotal gäster dukades upp. Gästerna hann dock icke anlända innan vi gick hemåt att sitta kvällsaltan och lyssna på cikadornas gnisslande.

Idag ska vi sammanträffa med kalimeravännen Maria.J. Maria bor nu på Agia Anna och avser ta promenaden till Ag Prokopios vid elvatiden.
Vi ser fram emot denna träff.

Arne och Birgitta

Lissi
2016-09-18, 14:23
Hälsning från en ö nära. Inga moln här heller och nästan utan vind... Nu en liten pita så man står ut till kvällsmiddan efter kl. 20... Baden är ljuvliga!

Lissi

Kalimera
2016-09-18, 16:41
Här hade du garanterat badat! Det skulle jag definitivt gjort. ;) Hoppas att väderprognosen inte stämmer.

Samma vackra väder även denna söndagsmorgon. Lite höghöjdsmoln vid sjutiden skingrades emellertid snart nog. 23 grader vid sjutiden har nu vid niotiden stigit till 28 grader. Vi har också haft sommar och värme länge, men från och idag känns det att hösten är i antågande. Så njut ni av värmen! :)

Arne
2016-09-19, 08:38
Måndag 19 September. Naxos, Ag Prokopios.

En varm och vacker morgon inleder. Vid åttatiden kom emellertid en molnbank in över ön. Till glädje för oss, men mera till båtnad för solpressarna och solstolsuthyrarna nere på stranden…

Under gårdagens förmiddag stegade vi ner till strandtavernan att sammanträffa med kalimeravännerna Maria.J och hennes man Lage.
Ett trivsamt par. Vi utbytte erfarenheter av öluffning samt umgicks.

Maria.J och hennes man äro bosatta i Älsbyn, strax innan Luleå. Från Luleå finnes det rikligt med flygavgångar direkt till övärlden. Därigenom kunna de slippa fördyrande övernattningar på Arlanda.

Maria och Lage har samma dilemma som vi har, ett husschabrak på 180 Kvadratmeter att disponera för två personer. De har vissa planer att sälja huset och flytta till en lägenhet i byn. Vi när samma tanke.

Hemåt i den starka värmen att siesta vila med AC-n på full effekt.

Efter siestavilan gick vi först till glassbutiken att varsin bägare med hemlagad god glass intaga. Arne valde Strawberry medan Birgitta tog Bananglass.
5,5 Euro kostade kalaset.


Så upp till Roof Garden på Naxos Island Hotel att spisa middag samt avnjuta den formidabla utsikten över nejden.

Birgitta valde en krabbröra medan Arne fann tycke för en grillad Kycklingfilé.
Notan landade på 29 €. I samband med notan erhöllo vi varsin efterrätt med mera obekant innehåll. Birgitta tyckte dock att krabbröran innehöll väl mycket stark majonäs för att smaka bra.

Så hemåt att sitta altan samt avnjuta varsitt glas Kitron.

Nu vid niotiden har dessvärre molnbanken försvunnit och solen flödar ånyo med full kraft… Solpressare och stolsuthyrare hurrar för det varma och vackra vädret...

Arne och Birgitta

Kalimera
2016-09-19, 09:49
Nu vid niotiden har dessvärre molnbanken försvunnit och solen flödar ånyo med full kraft… Lugn, bara lugn, det är moln och vind på ingång. :)

Alala
2016-09-19, 10:10
Det där med hemlagad glass lät gott! :p

Njut av värmen även om jag kan förstå att det ibland kan kännas lite för hett.

/ Anne bye_bye

Lissi
2016-09-19, 13:55
Lugn, bara lugn, det är moln och vind på ingång. :)

Det märks idag på Tinos. Starkare vind och moln som kommer och går. Doch mest blå himmel... Passar perfekt! Jag led lite igår när det var så varmt på dagen att det bara rann svett hela tiden. Är ju inte van vid det här. ;)
Lissi

MariaJ
2016-09-19, 17:26
Trevligt att träffas, Arne och Birgitta och tack för pratstunden ! Det där med rikligt med flygavgångar från Luleå gäller iaf om man vill till Rhodos eller Chania, till övriga Grekland måste man via Arlanda tyvärr. Vi hittade ju nu en riktigt bra resa med SAS Arlanda -Mykonos som vi tyckte passade bra, men en övernattning på Arlanda får man ju i regel räkna med.

Ha en fortsatt trevlig resa, så kanske vi ses på Skopan här framöver nån dag.

Maria

inkfish
2016-09-20, 08:18
Regnar det hos er också idag, Arne?

Fast jag äter ändå frukost på balkongen i 24 grader.

Arne
2016-09-20, 08:31
Tisdag 20 September. Naxos. Färden går vidare.

Denna morgon väcktes vi av blixtar och dunder vid fyratiden. Åskoväder över de höga bergen på Naxos. Tio minuter senare kom regnet hit till Ag Prokopios. Ja, nu var det bara spridda skurar under en halvtimmes tid…

Våra hungriga strykarkattor anlände vid sjutiden att trakteras med resterna av Arnes Gyros Plate.

Vännen Effie kom att spörja oss när vi ville ha transport ner till hamnen. Vi lät förmäla att det skulle passa bra vid tolvtiden.

Då kunna vi sitta vid den Italienska tavernan att folkliv iakttaga innan vi skola embarkera Express Scopelitis klockan 14.00 för färden till Iraklia, en ö vi passerat så många gånger utan att ha landstigit. Turen ska taga 1 tim 30 minuter, och betingar pris av 7,5 € pp.

Hustru Birgitta har bokat in oss på ett Hotel uppe i byn. Hotellägaren skola oss i hamnen hämta vid Skopans ankomst. I hotellets bottenvåning finnes en utmärkt taverna där vi kunna spisa middag.

Tvenne dagar har vi avsatt för Iraklia innan vi med Skopan skall fara vidare till Amorgos och Titika Studios för en vecka därstädes.

Gårdagens afton tillbringade vi på favorittavernan vid stranden. Arne tog sin favoriträtt Gyros Plate, medan Birgitta valde en kycklingsoppa.
Notan stannade på blygsamma 18 €.

Vi avtackade tavernapersonalen samt chefen för veckan här,och erhöllo varsitt rågat glas Ouzo som tack.

Hemåt att sitta altan att intaga varsin slurk av den kvarvarande Kitron.

Vi noterar nu vid niotiden att det alltfort är mulen himmel ,samt endast 24 grader.

Arne och Birgitta

Lissi
2016-09-20, 10:16
För en gångs skull bättre väderpå Tinos...strålande sol kl 11 och inga hotfulla moln I sikte ännu. Lite svalare än igår men säkert 24 grader I den kraftiga vinden. Lissivädret avvaktar här tydligen:D

Ha en fin fortsatt färd.

Lissi

Alala
2016-09-20, 10:28
Så det var goodbye Naxos, men ni återkommer säkert. :) Var det så att ni inte alls besökte Fotis taverna denna gång? :confused:

Tack för Naxosrapporterna och ha en fin färd mot nya äventyr på Iraklia!

/ Anne bye_bye

kari
2016-09-20, 11:53
Ha en riktig fin tur med Skopelitis til FINE lille Iraklia💕
Her på Leros er det lettskyet, nesten vindstille og 28grader nå👍
Helst ville jeg hatt " is i magen" og blitt her til fredag morgen..., Anna Express går til Mastichari da, .... har ankomst ( skal ha:rolleyes:) i GOD tid til å rekke flyet mitt hjem, men...jeg "safer", h a r kjøpt billett til Dodekanisos Express til torsdag, og tar siste natten på Kos😊
Nå sitter jeg, "midt i trafikken"/ på Remezzo bar i Agia Marina,
og koser meg med en Frappe:)
"Livet leker" heter det vel, Arnefb_gilla
Jeg ønsker dere en fortsatt deilig feriebye_bye

Kalimera
2016-09-20, 16:15
innan vi skola embarkera Express Scopelitis klockan 14.00 för färden till Iraklia.Hur gick det? :D

Undrar också om det inte blev någon Fotis denna resa?

h a r kjøpt billett til Dodekanisos Express til torsdag,Inget prat om att de ska strejka?

Arne
2016-09-20, 16:26
Jodå, resan hit till Iraklia gick utmärkt, ehuru en smula gungigt med den gamla skorven. Vi anlände vid pass halv fyra, och Hotellmannen hämtade oss i hamnen för resan upp till Hotel Maistrali. Vi erhöllo ett bjudkrus vitt vid ankomsten samt anvisades ett mycket fint rum/ Studio i bottenvåningen.

Utsikten härifrån är charmant. Vi kunna skåda havet samt hamninloppet till ön.
Lite vind denna dag gör att temperaturen känns behaglig.

På ön finnes några få Hotel med tillhörande tavernor. Lägg därtill en minimarket samt en biljettkiosk. På hela ön finnes det bara ett åttiotal åretruntbofasta samt en del personer som endast bor här i sina hus under sommarperioden.

Ett stoiskt lugn råda påhela ön. Ingen biltrafik att tala om.

Arne och Birgitta

inkfish
2016-09-20, 16:40
Inget prat om att de ska strejka?

Det ska de säkert inte. När Stefanakis här på Tilos la ut information om strejken la han också ut den vanliga tidtabellen för Dodekanisos Pride på torsdag, för att visa att den går som vanligt. Det gäller säkert systerkatamaranen också.

inkfish
2016-09-20, 16:41
Ingen t-shirt, Arne? :p

Arne
2016-09-21, 09:13
Onsdag 21 September. Iraklia, Hotel Maestrali.

Återigen en mycket vacker morgon. Vi sov skönt i vår mycket rymliga studio, omfattandes två rum samt dusch/Toa. En jättealtan utanför med milsvid utsikt kröner det hela.
Vi har nu placerat Iraklia på vår topp-femlista över öar vi gillar.

När vi igår afton gick till hotellets Taverna att spisa middag upptäckte vi till vår förvåning ytterligare sex svenskar som sutto till bords. De bodde i ett Hotel lite ovanför vårt, men hade funnit denna taverna så bra att de åto middag här.

Arne beställde ett kycklingspett med tillbehör, medan Birgitta ville ha en Carbonara i storlek halvportion. Maten smakade utmärkt och notan stannade på 13€ för oss två inklusive ett krus vitt .Det är generande låga priser på såväl mat som dryck på denna hotelltaverna.Ett literkrus vitt betingapris av sex Euro.

Vattentillgången på ön är och har ständigt varit ett stort problem. Öns innevånare lyckades dock för ett antal år sedan få EU-medel för att ute i hamninloppet installera en plattform för avsaltning av havsvattnet. Anläggningen drivs med solpaneler samt en vindsnurra,och ger erforderlig mängd vatten för öbornas behov.

I vår studio finnes det dock en skylt där vi turister ombedes vara ytterst sparsamma med vår vattenförbrukning.

På ön är det heller ej tillåtet att bevattna grönsaksodlingar,och därför importeras alla grönsaker från Naxos.

Under gårdagen sporde vi tavernaägaren om han mot betalning kunde tänka sig att ta oss med på en biltur runt ön. Jodå, det skulle gå bra. Vi far idag onsdag vid elvatiden på en tur.

Avslutningsvis, Birgitta hörde sig för på Skopan om de hade några Skopantröjor till avsalu,men de visade sig dock vara slutsålda för säsongen, ett besked Arne särskilt gladdes åt...

Arne och Birgitta

kari
2016-09-21, 09:25
Onsdag 21 September. Iraklia, Hotel Maestrali.

Återigen en mycket vacker morgon. Vi sov skönt i vår mycket rymliga studio, omfattandes två rum samt dusch/Toa. En jättealtan utanför med milsvid utsikt kröner det hela.
Vi har nu placerat Iraklia på vår topp-femlista över öar vi gillar.

När vi igår afton gick till hotellets Taverna att spisa middag upptäckte vi till vår förvåning ytterligare sex svenskar som sutto till bords. De bodde i ett Hotel lite ovanför vårt, men hade funnit denna taverna så bra att de åto middag här.

Arne beställde ett kycklingspett med tillbehör, medan Birgitta ville ha en Carbonara i storlek halvportion. Maten smakade utmärkt och notan stannade på 13€ för oss två inklusive ett krus vitt .Det är generande låga priser på såväl mat som dryck på denna hotelltaverna.Ett literkrus vitt betingapris av sex Euro.

Vattentillgången på ön är och har ständigt varit ett stort problem. Öns innevånare lyckades dock för ett antal år sedan få EU-medel för att ute i hamninloppet installera en plattform för avsaltning av havsvattnet. Anläggningen drivs med solpaneler samt en vindsnurra,och ger erforderlig mängd vatten för öbornas behov.

I vår studio finnes det dock en skylt där vi turister ombedes vara ytterst sparsamma med vår vattenförbrukning.

På ön är det heller ej tillåtet att bevattna grönsaksodlingar,och därför importeras alla grönsaker från Naxos.

Under gårdagen sporde vi tavernaägaren om han mot betalning kunde tänka sig att ta oss med på en biltur runt ön. Jodå, det skulle gå bra. Vi far idag onsdag vid elvatiden på en tur.

Avslutningsvis, Birgitta hörde sig för på Skopan om de hade några Skopantröjor till avsalu,men de visade sig dock vara slutsålda för säsongen, ett besked Arne särskilt gladdes åt...

Arne och Birgitta

klapp_klapklapp_klapklapp_klap
Dere bare måtte jo like dere på Maiistrali/IRAKLIA:D
Ha det BRA videre bye_bye

Arne
2016-09-21, 09:53
Ni som är intresserade av att se bilderna från vårt Hotel på Iraklia kan med fördel gå in på Kalimeras Facebooksida. Där finnes de till beskådande.

Greger Bogården...

Malina
2016-09-21, 10:18
Fint att ni har det bra! Snart väntar fina Amorgos!

Alala
2016-09-21, 10:25
Tack för bilderna på Fb, Greger! :D

Det var förresten strongt gjort av Iraklia att genast hamna på topp-femlistan.

Ha det fint!

/ Anne :)

inkfish
2016-09-21, 13:09
Det låter superfint, Arne!

Birgitta - gott försök med t-shirten i alla fall ...

Kalimera
2016-09-21, 14:41
Under gårdagen sporde vi tavernaägaren om han mot betalning kunde tänka sig att ta oss med på en biltur runt ön. Jodå, det skulle gå bra. Vi far idag onsdag vid elvatiden på en tur.Det lär gå ganska fort för det finns bara en asfalterad väg och den går till Livadia beach (http://www.kalimera.se/grekland/iraklia/bad-och-strander.html), och sedan upp till Panagia (http://www.kalimera.se/grekland/iraklia/byar.html), där det finns ett bageri-affär-kafé-taverna. :D

yannis
2016-09-21, 15:09
Det lär gå ganska fort för det finns bara en asfalterad väg och den går till Livadia beach (http://www.kalimera.se/grekland/iraklia/bad-och-strander.html), och sedan upp till Panagia (http://www.kalimera.se/grekland/iraklia/byar.html), där det finns ett bageri-affär-kafé-taverna. :D

Det var inte mycket till asfalt. Det har vi fått erfara idag. Inga mötande fordon längs vår nästan en timmes långa resa. Krokiga vägar och upp och ner men jag behövde aldrig blunda pga den duktiga chauffören!:)

Birgitta

KR
2016-09-21, 16:51
Låter underbart!
Vi hoppas komma till Iraklia nästa år.
//
KR

inkfish
2016-09-21, 19:20
Det var inte mycket till asfalt. Det har vi fått erfara idag. Inga mötande fordon längs vår nästan en timmes långa resa. Krokiga vägar och upp och ner men jag behövde aldrig blunda pga den duktiga chauffören!:)

Birgitta

Vilken bra idé att ni bad om lite sightseeing!

PA
2016-09-21, 23:08
Hej Alla

Det verkar inte ha ändrat sig mycket från vårt besök 2005:

Vi avtalade tid om skjuts upp till Chora och dess Super Market kl 20:00. På avtalad tid kommer det en för oss okänd bil, med en yngling i som heter Niktaros, son till ägaren av tavernan (även ägare av bageriet och affären). Sonen skjutsade oss upp till Chora, han berättade att under vintern pluggade till sjöbefäl inne i Athen.
Vår rundvandring i Chora tog inte så lång tid, det fanns bara en gata och kanske 15 hus, det var mycket lantligt och genuint. Utsikten uppifrån Chora var hänförande åt alla håll. Vi tog en Ouzo med tillbehör på tavernan, det var gott och mysigt att sitta där och titta ut över ön och insupa atmosfären. Sedan handlade vi i affären som hade ett mycket begränsat sortiment, men vi fick ihop till livets nödtorft. Hemfärden stod fadern för, jösses vilken fart genom Chora's enda smala gata, hade vi mött någon person så hade blivit en olycka. Men vi kom hem mycket snabbt, ingen tidsspillan där inte. Sedan satt vi och njöt på vår altan av utsikten i månskenet, ljusen borta på Schinoussa syntes tydligt, alldeles tyst var det.

//PA _B-anana

Lissi
2016-09-22, 06:23
PA, vilken underbar beskrivning!
Vad fint det låter! Tror dock att den ön är för liten för mig. Jag är glad att jag är I Tinos Chora nu! :D

Lissi

Arne
2016-09-22, 08:52
Torsdag 22 September. Färden går till Amorgos.

Stilla och vacker morgon inleder denna avresedag. Vid åttatiden kom några fattiga regndroppar, men molnet försvann kvickt och ersattes av den sköna solen.

Lite om Hotel Maistrali nu. Det finnes ett tiotal studios av varierande storlek. Vår studio har två rum, ett med en dubbelsäng samt ett med tre bäddar.
Altanen utanför är stor så det räcker till och blir över. Utsikten kunna heller ej bliva bättre.

Hotellets taverna håller bra matstandard. Frukosten är dock av enklare slag. Gästerna beställer vid borden och får sedan frukosten serverad från en bricka.

Husdjur finnes det gott om. En Tavernahund av mera obekant ras, tvenne huskattor och därtill en ung åsna i ett hägn hundratalet meter från hotellbyggnaden. Så finnes en liten ensam undulat i bur på väggen utanför tavernaköket.

Priset per natt är nu i September 50€,och då ingår frukost. Hämtning och avlämning av gästerna ordnas med hotellets minibuss. Det är tämligen brant väg från hamnen och hit upp.

Hotellets Wlan fungerar bra utomhus, men inne i vår studio fanns ingen connection.

Vi ska nu ånyo packa våra ränslar inför färden med Skopan till Katapola/ Amorgos. Färjan avgår 15.40 med beräknad ankomst Katapola 2 tim 30 minuter senare. George från Titika hämtar oss i hamnen för den korta färden till hotellet. Vi har bokat in oss för åtta nätter på Titika.

Arne och Birgitta

Alala
2016-09-22, 10:28
Tack för Iraklia och ha en lugn och bra färd till Amorgos!

/ Anne bye_bye

yannis
2016-09-22, 13:37
Vi sitter nu på Maistrali taverna klar för avfärd om en dryg timma.
Vår tvånätterstur här har varit underbar! Men jag tror inte det är någon ö för turister som har lappsjuka. Då föreslår jag bara en övernattning. Men vi kommer att återvända!

Nikos (?), sonen i huset tog oss på en nästan entimmestur runt ön med sin bil. Vi såg Livadistranden där man kan simma med sköldpaddor. Åkte även till en annan strand samt var inne i chora. På turen såg vi även Schinoussa och Amorgos i fjärran. Det var en fantastisk upplevelse. Vi hade beställt den turen med honom och hade sagt att vi betalar 20 Euro. Men när vi åter kom "hem" vägrade han ta betalt.

Vi tror att det är en bra vandringsö samt att man har ett fåtal stränder, väldigt fina att bada vid.

Sonen frågade oss i morse vad tidningarna "Vagabond" och Svenska Dagbladet" var för något i Sverige. Han har fått information om att en M. Persson ska komma hit och göra reportage om Iraklia! Det kanske blir en invasion av svenska turister här så småningom! Inkomster behövs från turistnäringen på denna karga ö, så det är välkommet.

Vid 6-tiden är vi framme i Katapola på Amorgos. Då åker vi med min fina färja Express Skopelitis. Ett par Älvsbybor återser vi på färjan.

Birgitta

Kalimera
2016-09-22, 14:32
Han har fått information om att en M. Persson ska komma hit och göra reportage om Iraklia! Det kanske blir en invasion av svenska turister här så småningom! Man tror ju att så ska vara fallet, men det är sällan det har någon effekt, det är i alla fall min erfarenhet. De flesta åker ändå till gamla välkända ställen.

Hälsa Amorgos! bye_bye

Eva L
2016-09-23, 06:08
Jag håller med Janne händer nog inte så mycket. Trevligt att de ändå skriver om de mindre underbara öarna. Nu badar du väl mycket Birgitta när havet är så varmt? Eva

Arne
2016-09-23, 07:47
Fredag 23 September. Amorgos / Katapola.

Vännen Nikos på Hotel Maistrali ombesörjde vid tretiden på Torsdagen transporten från Hotellet och ner till den kombinerade Minimarket /ticket office. Vi inhandlade tvenne biljetter till Skopan för färden till Katapola.
Pris 8,4 € pp enkel resa.

Vi hade vissa dubier om det skulle vara fullt på färjan. Detta sett mot bakgrund av den pågående färjestrejken. Farhågorna voro dock obefogade. Det fanns gott om plats. Efter inhandlande av biljetter körde Nikos ner oss till hamnen att invänta Skopans ankomst. Färjan anlände redan 15.30, tio minuter före tidtabell.

Färden till Katapola föregicks av tvenne stopp. Dels Schinossa, dels också Koufonissi. Våra Kalimeravänner Maria. J och Lage var med på Skopan redan från Naxos, och klevo av på Koufonissi.

Vädret var utmärkt och vindar och vågor gjorde att vi redan efter två timmar och tio minuter anlände till Katapola. Vännen George från Titika Pension väntade vid kajen att oss välkomna. Birgitta stannade i byn på Corner Taverna medan Arne och George for med våra ränslar till Titika att studion intaga.

Vi erhöllo samma eminenta studio som förra gången. En jättelik skapelse en trappa upp med ett studiorum på 30 kvadratmeter med alla faciliteter.
Lägg därtill en fin balkong med havsutsikt. Arne lämpade in ränslarna samt gick därefter ner att sammanträffa med Birgitta som väntade på Corner Taverna.

Birgitta beställde en halvportion Succinibollar och Arne valde Chicken from the owen. Maten smakade utmärkt och notan betingade pris av 14 €. Med notan kom varsitt litet glas Melloraki av styrka icke av denna världen…

Hemåt vi vandrade de 400 meterna längs hamnpromenaden tillTitika och vår studio. Nu visade det sig emellertid att Wlan icke fungerade i studion, men väl nere i Titikas trädgård. Detta kan vi dock leva med. Vi medför ju dock Cosmote.Gr- dongeln, så det fårbli att under dagen stega iväg att inhandla ett refillkort på 10 € eller så för att därmed erhålla access även uppe i vår studio.

Här nere i Titikas trädgård fungerar pensionatets wlan perfekt.

Vid prick klockan sju denna morgon avseglade Skopan på sin färd till Naxos via mellanlandning på några småöar längs vägen.
Det är emellertid en kylig morgon med en del vindar. Klockan sju visade termometern på fattiga 19 grader. Dock sol från molnfri himmel.

Nu ska vi vara här på Amorgos i åtta dagar innan det är dags att återvända till Naxos.

Livet leka…

Arne och Birgitta

inkfish
2016-09-23, 09:01
Här är det också betydligt svalare idag, jag mätte 21 gr nyss. Hade övervägt båtutflykt men det blåser för hårt. Idag kan nog passa att göra något som har varit för svettigt att göra hittills.

En stor fördel med temperatursänkningen är att jag kunnat sova med öppen balkongdörr istället för AC de två senaste nätterna. Behöver ni AC nattetid på Amorgos?

Och trots öppen dörr vaknade jag inte av Blue Star Patmos 05.30, färjestrejken blev alltså av som planerat. Jag har också sett henne vid kaj i Pireus på live ships map. Dodekanisos Pride var dock här två gånger igår, precis som vanligt. Men de skulle heller inte omfattas av strejken.

Annwi
2016-09-23, 09:02
Har nu läst ikapp efter att precis ha kommit hem från ö-luff med minst sagt sporadisk uppkoppling men fått två nya favoritöar, Fourni och Ikaria. Tack Arne och Birgitta för era mycket underhållande reseberättelser!

Anne

Kalimera
2016-09-23, 11:22
Nu ska vi vara här på Amorgos i åtta dagar innan det är dags att återvända till Naxos.Så härligt! Åtta dagar i detta paradis! klapp_klap

Dodekanisos Pride var dock här två gånger igår, precis som vanligt. Men de skulle heller inte omfattas av strejken.Undrar varför de inte strejkade? Har du hört något om det?

inkfish
2016-09-23, 21:49
Undrar varför de inte strejkade? Har du hört något om det?


Här på Tilos säger man att Dodekanisos Seaways aldrig omfattas av strejker. Jag funderade på idag om deras besättningsmän inte är fackligt anslutna, och om det isåfall är förklaringen. Jag hade sett din fråga under dagen och ikväll frågade jag någon varför de inte är med i den pågående strejken. Fick svaret If Spanos (rederiets ägare) says Don't strike, they don't strike.

:o

Masse
2016-09-23, 23:32
Här på Leros har jag hört att det bara är "de stora färjorna" som är berörda av strejken. Dodekanisos Seaways som vi skulle åkt med idag är det ju uppenbarligen inte. Inte heller Patmos Star som är en liten färja för passagerare och ett par bilar (ungefär som Skopan) tycks vara berörd. Hon avseglade härifrån i eftermiddag.

Masse

MariaJ
2016-09-24, 06:59
Vi hörde på Naxos att strejken bara berör de båtar som trafikerar de stora hamnarna. Så tex Skopan som bara går mellan öarna berörs inte.

Maria - just nu på balkongen på Koufonissi I halv storm och endast 19 grader, men dock flödande sol :)

Arne
2016-09-24, 08:53
Lördag 24 September. Katapola /Amorgos.

En vacker, ehuru lite kylig morgon inleder denna dag. Fattiga 18 grader klockan sex. Lägg till detta en kraftig Cykladvind.

Internetuppkopplingen fungerade perfekt från klockan sex, men dessvärre försvann all kontakt strax efter klockan sju. Inte ens vår Cosmote-dongel fungerade.

Nåja, vid niotiden var nätet ånyo igång i full kraft.

Vi missade den första timmen på Ring så spelar vi, ett program vi icke vill undvara, varken hemmavid eller i övärlden.

Gårdagens förmiddag tillbringade vi nere i Titikas trivsamma trädgård.
Vid pass halv tolv gick vi ner till byn att på Corner klyva ett krus vitt, samt skulle viktualier inhandlas. En halvflaska Amorgoslikör medbringades att som
kvällsglas inmundigas på vår balkong.
Ett par burkar kattmat a 0,65 Euro slank även med i matkassen.

Efter siestavilan var det så dags att promenera ner till byn att spisa middag. Denna afton valde vi den lilla tavernan invid Market. På detta matställe serveras främst gyrosrätter. Merparten av kunderna är av typen Take away.

Vi tog varsin Gyros Plate. Arne en fullportion och Birgitta en halvdito. Det enda som skilde var emellertid bara tallrikarnas storlek…
Portionerna voro jättelika

Notan stannade på 14 € inklusive ett krus vitt.

Längs hemvägen stannade Arne vid den lilla piren att tömma doggybagen till glädje för vildkattorna och gässen som bor på sagda pir.

Att sitta balkong var emellertid icke att tänka på i den hårda vinden.

Någon AC behövdes heller ej enär det var svalt och skönt i studion

Nu klockan halv tio har termometern svingat sig upp till 21 grader,och vi går nu ner till Titikas trädgård.

Arne och Birgitta

Lissi
2016-09-24, 09:30
Lite kyligare på Tinos också idag. Ganska hård vind efter gårdagens alldeles vindstilla hav. Jag njuter av den svalare luften och ska nu med väninnan Birgitta gå upp till kyrkan och njuta lördagsmässa med alla greker som nu anländer med båt. Jag vill tända ljus också för de som lämnat sen sist jag var här.
Hoppas er lördag blir fin!
Lissi

Arne
2016-09-25, 08:12
Söndag 25 September. Katapola / Amorgos.

Återigen en vacker ehuru en smula kylslagen morgon. 18 grader klockan sex, då Blue Star avgick med buller och bång efter att hela natten ha legat att brumma vid kajen.

Vinden synes ha avtagit denna dag. Solen flödar över de höga bergen.

Vid tid strax efter sju anlände en medelstor turistkryssare att ankra upp på redden här utanför.
Skopan avgick prick klockan åtta på sin vingliga färd mot Naxos.

Nu vid niotiden anlände kryssningspassagerare via passbåtar in till kajen, där turistbussar väntade för transport, mera troligt upp till Chora samt klostret strax nedanför.. Temperaturen har nu hunnit upp till icke föraktliga 21 grader.

Stranden här nedanför Titika Pension leder väl icke direkt tanken till Copacabana, men är klart badbar. Uppenbarligen är det varmt i vattnet eftersom många turister taga sig långa simturer flera gånger om dagen.
Några solstolar på denna strand hava ännu icke sett dagens ljus…

De enda solstolarna vi skymtat här på Amorgos är i Egiali, just utanför hotellkonglomeratet i bortre delen av stranden.

Under gårdagens förmiddag stegade vi ner till byn att sitta Taverna på Corner. Vid tolvtiden hördes det karaktäriskiska rasslandet av rullväskor med tillhörande turister. Uppenbarligen skulle det vid ettiden anlända en highspeedfärja med för oss mera obekant destination.

Hem vid pass halv ett att siesta vila. Vi somnade genast och missade färjans ankomst.

Vid pass halv fem gick vi ut att spisa middag. Vi tänkte testa Taverna Big Blue, nästgårds. En besvikelse. Tvenne oengagerade servitriser tittade på oss som vore det något katten släpat in. På vår direkta fråga om vi kunde fåta en titt på menyn, blev svaret att ingen mat serverades innan klockan sju. Ett märkligt resonemang på en turistort.
Vi har nu placerat Big Blue på vår svarta lista.

Vi gick genast vidare och fann oss en liten taverna just bortom Big Blue.
Vi fick ett fint mottagande och ett bjudkrus vitt i väntan på beställd mat.

Birgitta valde Champinjoner kokta i Ouzo, medan Arne tog husets omelette. Maten smakade utmärkt. Notan stannade på 15 €.
Längs promenaden hem stannade vi till vid den lilla Minimarket Proton att smaska på varsin bägare glass.

Vinden på vår studioaltan var denna afton hård, så det fick bli varsin lättgrogg inomhus innan nattning.

Arne och Birgitta

http://forumbilder.se/FB3AS/img-0839.JPG?width=150 (http://forumbilder.se/FB3AS/img-0839)

inkfish
2016-09-25, 09:11
Har Big Blue mat? Jag har alltid trott att det bara är en bar, därför har jag aldrig suttit där.

Vill man ha solstol i Katapola är Maltezi närmaste platsen.

ramses
2016-09-25, 10:22
På beskrivningen verkar det som om ni bor i "vår lägenhet", den stora i själva huset, med trappan upp på höger sida av huset? En jättehäftig balkong. Finns den gamle sjökaptenen kvar, en onkel till Titika? De bodde i bottenvåningen. Han berättade för oss om sitt sjömansliv, bla. gått på Danmark.

Kalimera
2016-09-25, 19:09
Vid tid strax efter sju anlände en medelstor turistkryssare att ankra upp på redden här utanför. Är det den båten som syns på bilden längst ned i inlägget?

Malina
2016-09-25, 21:44
På beskrivningen verkar det som om ni bor i "vår lägenhet", den stora i själva huset, med trappan upp på höger sida av huset? En jättehäftig balkong. Finns den gamle sjökaptenen kvar, en onkel till Titika? De bodde i bottenvåningen. Han berättade för oss om sitt sjömansliv, bla. gått på Danmark.


Jag tror att Birgitta och Arne bor i Titikas Mammas lägenhet,bredvid den jättestora. Ja, Michailis finns verkligen kvar och hans förtjusande hustru Eftechia.Michailis språkar mycket riktigt om sina färder på haven och han pratar spanska med Emilio!

Arne
2016-09-26, 09:23
Måndag 26 September. Katapola / Amorgos.

Samma vackra väder även denna morgon. Plus 19 grader redan klockan sex ,när såväl Blue Star som Skopan lade ut med rasslande ankarkättingar.

Nu först till de direkta frågorna vi fått. Till Janne, ja det är kryssningsfartyget som ankrat upp på redden söndagens morgon.

Så till frågan om vår studio. Ja, det är Titikas mammas bostad vi bor i. Uppgång på vänster sida av huset. En eminent studio med 30 kvadratmeters rum och full köksutrustning inklusive en spis med induktionshäll.
AC finnes,men densamma bullrar något så rent okristligt.

Nu sitta vi nere i Titikas trädgård att njuta morgonen. Efter långfrukost i studion är det alltid lika trivsamt att vandra ner till trädgården med alla vackra blommor och det stoiska lugnet.

Under gårdagens förmiddag gick vi ner till byn att sitta Taverna på Corner. Arne stannade till vid piren att traktera vildkattorna med en burk lågpriskattmat a 70 Cent. Vilda och vilda… Kattorna har nu tenderat att bli alltmer tama. De komma upp till vägen att möta Arne under ivriga jamanden.

Så vid lunchtid vi hemåt vankade att sova siesta.(Utan bullrande AC)

Efter välbehövlig vila gick vi så ånyo ner till byn. Vi inledde aftonen med ett besök på ett café att intaga varsin kupa glass spetsad med ett glas Metaxa 3.

Middagen intog vi på Tavernan nästgårds Market där vi beställde en Pizza att dela på två. Pizzan var så stor och välfylld att den kunnat räcka till fyra personer. Det som blev över hivades ner i en plastkasse att traktera vildkattorna på piren med.
Notan inklusive ett krus vitt stannade på 14 €.

Hemåt vid åttatiden med .mellanlandning hos de ständigt hungriga kattorna att traktera dem med Pizzabitarna.

Nu klockan tio skola vi så strax gå ner till Corner. Eventuellt kan det bli en tur upp till Chora att inhandla medicin till Birgitta. Alvedon samt blodtrycksmedicin betinga endast halva priset gentemot hemma i svenska apotek.

Arne och Birgitta

inkfish
2016-09-26, 10:06
Åh, var det på Captain Dimos ni åt? De gör jättegod pizza.

Kalimera
2016-09-26, 14:23
Nu först till de direkta frågorna vi fått. Till Janne, ja det är kryssningsfartyget som ankrat upp på redden söndagens morgon.Jag har sett kryssningsfartyg i Katapola ett fåtal gånger, men inga så stora! Måhända öns rykte börjar nå kryssningarna också.

Arne
2016-09-27, 08:47
Tisdag 27 September. Katapola / Amorgos.

Kylig morgon med ynka 17,6 grader klockan sex. Så snart solen går upp brukar det dock öka fem grader eller mer.
Skopan avseglade vid sjutiden på sin färd mot Naxos via småöarna längs farleden.

Nu strax ner till Titikas trädgård att umgås med personal och övriga gäster. Trädgården sköts exemplariskt, och de vackra blommorna prunkar. Trädgården är oftast i lä för vindarna, som stundtals kunna vara nog så hårda här i Katapola.

Under gårdagens förmiddag parkerades Birgitlta på Corner medan Arne for upp till Apoteket i Chora att inhandla medikamenter till Birgitta. En stor flaska hostmedicin samt trenne askar blodtrycksmedicin.

Nu kunna klart märkas att det blir allt färre med turister i byn. Besökarna på serveringarna glesa ut alltmer,och i Market kunna vi förmärka att det gapar tomt på vissa hyllor. När Skopan igår afton kom in till kaj var det mest greker som klev iland. Rumsraggare hade ej funnit det mödan värt att möta upp på kajen i jakt på presumtiva kunder.

Gårdagens middag avnjöto vi på Mythos Taverna vid torget. Vi har spisat middag där många gånger. Utbudet är rikligt, personalen serviceminded samt prisbilden bra.

Birgitta fann tycke för en kycklingfilé med champinjonsås, medan Arne genast fatstnade för en leverbaserad maträtt. Det här med lever är en sak för sig. Endera älskar man lever, alternativt avskyr man densamma.

Portionerna var gigantiska. Det fick bli en doggybag att medbringa till vildkattorna på piren.

Notan inklusive ett krus vitt landade på blygsamma 18 € inklusive ett krus vitt.

Längs hemvägen stannade vi till på Corner. Birgitta ville ha ett glas varm Melloraki. Det fixade George trots att drycken ej fanns med på menyn.

Längs strandpromenaden sutto vildkattorna troget väntande på Arne och hans doggybag. Kattorna kastade sig över all den goda maten och läto sig väl smaka.

Åter i studion fick det som final bli varsitt spetsglas med Amorgoslikör. Inomhussittning anbefalldes enär det blåste attan ute på balkongen.
Nu har temperaturen klättrat upp till 23 grader och solen flödar. Svag cykladvind.


Arne och Birgitta

Kalimera
2016-09-27, 09:56
Nu kunna klart märkas att det blir allt färre med turister i byn. Besökarna på serveringarna glesa ut alltmer,och i Market kunna vi förmärka att det gapar tomt på vissa hyllor. När Skopan igår afton kom in till kaj var det mest greker som klev iland. Rumsraggare hade ej funnit det mödan värt att möta upp på kajen i jakt på presumtiva kunder.Förstår att det tunnas ut, det är snart oktober och då är det snart dags att stänga ner. Men på Naxos är det säsong ett tag till. När åker ni dit?

Arne
2016-09-27, 10:39
Vi far vidare till Naxos på Lördag morgon. Efter hårda förhandlingar där saker kallades vid sina rätta namn, enades vi slutligen om att ta Blue Star med avgång 06.00. Ankomst till Naxos 09.00. Skopan var i sig ett alternativ,dock med samma elaka avgångstid 06.00, men ankomst 12.00 till Naxos.

Nöjd Arne

inkfish
2016-09-27, 18:40
Jag känner igen det där från när jag senast var på Amorgos i september. Det var nog någon vecka kvar av månaden när Katapola plötsligt bara tömdes på folk och tavernorna började dra igen för vintern.

Säsongen börjar senare och slutar tidigare, är mitt intryck från flera öar.

Arne
2016-09-28, 09:50
Onsdag 28 September. Katapola / Amorgos.

Nattens vind var hård med stormstyrka i byarna. När Arne imorse vid tid strax före sex gick ut på balkongen erfor han att såväl pipa,tobak som tändstickor dansat ner på balkonggolvet. Askfatet av glas stod turligt nog kvar på glasbordet.

Prick klockan sex avgick såväl Blue Star som Skopan i den hårda vinden.
Vi skänker en barmhärtighetens tanke till de som far med Skopan i detta väder. Måtte de icke hava anlag för sjösjuka…

Vid niotiden anlände bensinbåten Ekofin 2. Detta fartyg förser Cykladernas öar med bensin och dieselolja. Fartyget medför tvenne fullstora tankbilar vilka i skytteltrafik förser öns tvenne bensinstationer med bensin och diesel. Fartyget låg kvar fram till tretiden då det lättade ankar.

Efter frukostsittning i Titikas trädgård gingo vi ner till Corner att ett krus vitt klyva. Vi var de enda gästerna. Säsongen är nu på upphällningen.

I bokhandeln invid torget är det nu höstrea, innebärande att den kattalmanacka för 2017 vi vid ankomsten till Katapola inhandlade för 7,5 € nu fanns till avsalu för fyra Euro…

Efter siestavila stegade vi ner till Gyrostavernan att spisa middag. Birgitta tog en gyros pita medan Arne valde en gyros plate.
Notan inklusive ett krus vitt stannade på 15 €.
Portionerna var som vanligt omåttligt stora, men en doggybag härbärgerade det överblivna till glädje för vildkattorna ute vid piren.

Skopan anlände till kaj strax innan vi hemåt vandrade. Fem greker gingo iland samt ett sällskap turister på femton personer som hade en buss väntande på parkeringsplatsen.

Hemma i studion fick det bli varsitt spetsglas Amorgoslikör inomhus. Detta eftersom det blåste så rent okristligt ute på balkongen.

Arne och Birgitta

Kalimera
2016-09-28, 10:28
Nattens vind var hård med stormstyrka i byarna. Nu har vädret ändrat karaktär även här hemma: regn, regn och regn. :o

Alala
2016-09-28, 10:30
Liten fråga bara: när ni var på Naxos var det väldigt varmt och nu på Amorgos har det varit väldigt blåsigt. Lagom är förstås bäst, men vilket av dessa två föredrar ni?

Tack för rapporter!

/ Anne :)

yannis
2016-09-28, 15:05
Alala, lagom är bäst som du säger.

Men vad skulle vi föredra? Egentligen skulle vi bara åka till Grekland under månaderna oktober –mars. Men nu älskar vi Grekland! Vi trivs när det är 27-28 grader varmt, men våndads väldigt när det var 42 grader på Samos.

Blåsigt har vi ofta på vår stuga på skäret, så det är vi vana vid. Men inte som denna gången då det har blåst otroligt sen vi kom i fredags och från samma håll. Men vi trivs så bra här.
Jag vill minnas att Janne och Camilla var här på sin halvårs-tur i övärlden och var här ett antal dagar. Samma väder! En dag kastades sig någon av dom från Eleni pension för att inhandla hämt- middag vid närmaste taverna . Då gick det knappt att gå ut i byn på grund av stormen..

Vi är ju lite av iakttagare ch vill även fråga greker/servitörer om dom platser vi besöker. När det gäller Amorgos har vi fått erfara att det har varit mindre turister som har tagit boende här under sommaren. Men! Det har varit mycket dagsturister, troligen från Naxos samt också kryssare som har stannat över dagen. Ännu har man inte börjat stänga ner, men vi har vissa svårigheter att få vår middag före klockan 6.. Däremot har man väldigt fint städat i byn, det är lite si och så när vi är här på våren.

Vildkatterna har blivit väldigt tama nu när vi (Arne) går förbi piren. Kommer ut till vägen när han kommer. Den svarta katten har som uppgift att vara spanare..Förstår inte varför,,,,,,

Inkfish, först taverna Big Blue. Dom har främst crepes (både söta och matiga). Och så har dom pizza, många lika sorter. Vi har inte ätit där och kommer inte att göra, men dom har säkert god mat. Däremot föredrar vi inte deras attityd,,,, Och vi åt en jättegod pizza hos kapten Dimos som du trodde. Går dit även i afton, då dom inte har siestavila..

Birgitta

zakka
2016-09-28, 18:41
Nu har vädret ändrat karaktär även här hemma: regn, regn och regn. :o

Och blåser dessutom ordentligt! 😧 Höst. 😢

Mvh zakka

Arne
2016-09-29, 09:48
Torsdag 29 September. Katapola / Amorgos.

En vacker och varm morgon här i Katapola. Vinden nu svag, det tackar vi för efter de tidigare dagarnas hårda blåst. Termometern visade på 21 grader redan klockan sju, när Skopan vinglade iväg mot Naxos.
Vi sitta nu nere i Titikas vackra trädgård. Vid sjutiden denna morgon kraschade Internetuppkopplingen i hela byn, men har nu ånyo kommit åter.

Gårdagens förmiddag ägnade vi till ett besök på Corner att klyva ett krus vitt samt folkliv iakttaga. Turisterna äro nu lätt räknade. Tavernorna är glest befolkade. Av båtfolket återstår nu endast fyra segelbåtar och en motorkryssare.

Hemåt vid lunchtid. Arne stannade till vid piren att mata de numera halvtama men hungriga kattorna med en burk kattmat.

Efter skön siesta gick vi vid femtiden ner till Capitano Dimos Taverna att spisa middag. De nio vykorten med motiv från Titikas Pension postades i brevlådan vid torget. Adressater är kalimeravänner hemmavid. Vi undrar när korten kommer fram…

På Dimos beställde vi husets Pizza att dela på två. Dimos Pizzor är vansinnigt goda och välfyllda. Det som blev över landade i en doggybag att längs hemvägen traktera kattorna med. Notan, prydligt maskinstämplad stannade på 17 €. Vi lämnade tre € i dricks för den korrekta notan.

Innan hemgång stannade vi till på Corner. Birgitta fick sin varma Melloraki, medan Arne tog en grekkaffe med Metaxa 3.
Vi väntade oss att Skopan skulle anlända, men det hårda vädret gjorde att hon blev flera timmar försenad.

Hem vi vandrade i den hårda vinden att oss genast natta. Balkongdörrarna öppna så att vi kunde somna in till vågskvalpet från stranden. Vi har hela tiden här i Katapola icke skådat en endaste mygg.

Arne och Birgitta
I

Alala
2016-09-29, 10:17
Tack för fint svar, Birgitta! fb_gilla

Och så bra att vinden är svagare idag.

/ Anne bye_bye

inkfish
2016-09-29, 14:12
Ok Birgitta, då vet jag att Big Blue serverar en del mat också! Men de är främst ett kafé/bar och då kan man nog inte räkna med att köket ska vara öppet jämt.

Jag har en känsla av att det blivit vanligare på öarna att tavernor, butiker mm faktiskt stänger för siesta och jag glädjer mig lite åt det, åt att de får återgå till sin traditionella siestavila och passa på att äta lite själva.

Lissi
2016-09-29, 14:59
En av de många saker jag uppskattar på Tinos är just att det hålls på siesta. Varenda affär är stängd mellan 15och 17-18. Det är inte ens alla tavernor som har öppet då. Endast den enda kvarvarande stora livsmedelsaffären Bidalis har öppet liksom kioskerna.. På söndagar är det helstängt. Bara tavernor och kiosker är öppna. Bagerier har tidig morgonöppning, men stänger framåt 11.

På "krypgatan" och gatan med småshopar är öppet hos de som säljer ljus och ikoner.

Ingen stor anpassning till turister alltså. Jätteskönt!

Lissi

Kalimera
2016-09-29, 17:25
Vi undrar när korten kommer fram…Det är inte säkert att de kommer fram alls, för nu har Postnord slutat att dela ut post på sina ställen.

Dimos pizzor är fantastiska! klapp_klap

Masse
2016-09-29, 22:33
Dimos pizzor är fantastiska! klapp_klap

Ja det får man verkligen förutsätta. 17 euro för en pizza och (utgår jag ifrån även om Arne inte nämner det denna gång) ett krus vitt. Det är väl bara priset på vinet som räddar den notan från att straffas av svenska pizzerior. Priserna i Grekland har verkligen börjat dra iväg på sina håll!

Masse

Arne
2016-09-30, 09:38
Fredag 30 September.Katapola / Amorgos.

En skön morgon, ehuru en smula småkylig. När Skopan gungade ut vid pass klockan sju visade termometern på fattiga 18,3 grader,men vinden är svag och behaglig. Vi hade våra balkongdörrar öppna hela natten, och det gav god svalka i studion.

När vi kom hem från förmiddagsturen till Corner hade städerskan så prydligt städat. Därtill hade Titika ställt in en helflaska Amorgosraki på rummet. Tillverkad av en släkting här på ön. En tjusig glasflaska med vacker etikett.
Att notera; Vi förstädar var morgon inför städerskans ankomst. Städerskan är en perfektionist...

Vi konstaterade att merparten av segelbåtarna vid lunchtid lämnade Katapola för vidare färd med för oss mera obekant mål. Under eftermiddagen och kvällen anlände dock till näringsidkarnas förtjusning nio nya segelbåtar att ankra upp vid kajen.

Vi gick efter siestavilan vid femtiden ner till Tavernan just bortom The Big Blue att spisa middag. Tavernan är egentligen ett litet Café, men de har ett visst utbud mat. Birgitta fick sig en bakad potatis med god fyllning,medan Arne valde husets omelett, den med smyggrönsaker instoppade…

Skopan anlände försenad till kaj. Tvenne greker samt en lastbil med tegelsten och cement voro de enda passagerarna som klevo av denna tur. Säsongen går nu mot sin avslutning, det är uppenbart.

Efter avnjuten middag sporde vi kyparen huruvida vi kunde få varsin Rakimello i varmt skick. Jodå, det skulle gå bra.

Notan stannade på 21 € inklusive ett krus vitt samt Rakimellon. Prydligt maskinstämplat kvitto gladde oss extra mycket

Längs hemvägen stannade vi till på Protons kombinerade servering och market att inhandla varsin bägare vaniljglass. Därtill kunde vi handla tvenne förpackningar med havssalt från Amorgos. 2,2 € per förpackning.

Så den korta vandringen åter till studion att natta oss till vågskvalpet mot stranden.

Nu sitta vi i Titikas trädgård att njuta blomsterprakten. Vi ska så strax ner till Corner ochATM att hämta ut kontanter. Räkningen här på Titika landar på 450 € för våra nio nätter här. Facilt pris enligt vårt förmenande. Titika har även förbeställt en taxi som i morgon vid pass 05.20 ska ta oss till kajen och Blue Star med avgång 06.00. Enligt Birgitta en rent okristlig tid…

Arne och Birgitta

Arne
2016-09-30, 11:25
Fredag 30 September. Katapola / Amorgos.
Second opinion.

Vi sitta nu på Corner Taverna att ett krus vitt klyva. Bankomaten i byn är ur funktion. Vi ska ju betala Titika 450 Euro,men vi har endast 350€ i cash.
Kantänka ATM kommer igång i afton när vi ska gå ner till Mythos att spisa middag. Eljest får vi säkert kredit hos Titika att skicka resterande 100 € i efterhand. Vi räknas nog som säkra gäster efter alla våra besök på Pensionen.

Vi hade ett samtal med vännen Nikos här på Corner. Nikos konstaterade att merparten av byns turister skulle lämna byn med endera Blue Star eller Skopan lördag morgon.

Så återstår endast segelfolket som efter hand anlända under Oktober.

Arne och Birgitta

Kalimera
2016-09-30, 14:17
Vi hade ett samtal med vännen Nikos här på Corner. Nikos konstaterade att merparten av byns turister skulle lämna byn med endera Blue Star eller Skopan lördag morgon.Det är alltid lite sorgligt när säsongen är slut. Känns säkert både bra och dåligt för de fastboende.

Hoppas att det löser sig med pengarna!

Trevlig resa till Naxos. bye_bye

Arne
2016-09-30, 17:12
När vi vid femtiden gingo ner till Taverna Mythos att spisa middag, visade det sig att ATM ånyo var i full funktion. Tacknämligt nog. Vi lyfte 600 € att betala Titika samt ha medel för Naxosboendet.

Vi spisade middag på Mythos. Birgitta tog en kötträtt, där köttet föll isär när hon satte gaffeln i.
Arne valde en kycklingfilé med välfriterad pommes. Notan inklusive ett krus vitt landade på 21 €. Mycket prisvärd middag.

Nu sitta vi på Corner att varsin Rakimello intaga innan det är dags att hemåt vandra. Skopan anlände nyss med en last av kursdeltagare som skulle vidare upp i bergen.

Arne och Birgitta

inkfish
2016-09-30, 17:51
Vilken tur med bankomaten! Men som du säger, hade den inte funkat hade ni säkert kunnat göra en banköverföring istället. Allt enligt den välbekanta pay tomorrow-principen. :)

Arne
2016-10-01, 07:15
Lördag 1 Oktober. Ombord på Blue Star Naxos.

En tidig morgon. Väckning 04.00. Okristlig tid, men behövlig enär vi ju
skulle fara med färjan allredan klockan sex. Titika hade förbeställt en taxi till 05.20 att köra oss till färjekajen.
Vi hann med en kopp kaffe innan det var dags att embarkera Blue Star Naxos.

Det var precis som tavernaägaren på Corner sagt, I stort sett alla turisterna lämnade ön med denna färja. Nu stundar bistra tider för öns näringsidkare fram till April nästa år då turisterna återkomma.

Färden har nu gått via Koufonissi, Schinoussa, och Iraklia. Nu klockan åtta har vi just lämnat Iraklia.

Vi beräknas anlända till Naxos klockan nio. Hotellägaren möter upp vid färjans ankomst att köra oss till vår studio. Vi har bokat in oss för tvenne nätter innan vi på måndag far hem med flyg från Naxos via Athen, Arlanda och hem till Umeå. Vi slipper en övernattning på Arlanda.

Här ombord har rederiet tacknämligt nog infört dygnskort för Internetaccess. Fem Euro är bra pris. Uppkopplingen fungerar suveränt bra.

Solen skiner och det är lugnt på havet.

Arne och Birgitta

Arne
2016-10-02, 08:19
Söndag 2 Oktober. Naxos Stad.

En varm och vacker morgon här på vårt lilla Hotel i Old Town. Vår studio är väldigt stor och bekväm. Trenne bäddar, köksavdelning samt stor dusch-och toalettavdelning. Priset per natt är 34 €. AC ingår.

Under gårdagen anlände vi till Naxos klockan 09.20,något försenade. Hotellägaren mötte upp på kajen att oss transportera upp till hotellet.

Studion skulle bli klar att intaga 11.30. Vi tog promenaden ner längs den branta gränden till en taverna där vi suttit många gånger. Tavernan heter Sarris.

Vi tog en morgonfika i väntan på att studion skulle bli klar. Varsin god hemlagad glassportion slank därtill ned.

Åter till studion att densamma intaga. Efter uppackning fick det bli en skön och lång siestavila. Vi hade ju ändå stigit upp allredan klockan 04.00.

Efter siestan gick vi vid fyratiden nertill Taverna Sarris att spisa middag.
Vi frestades båda av tavernans specialitet, grillad kycklingfilé med valfri sås till. Birgitta valde diabolosåsen, en hyperstark dito med champinjoner som bas, medan Arne fick sin grönpepparsås.

Kruset med vitt vin ledde dock genast tanken till ”Gubben Carléns” hemkörda….Enligt kyparen var vinet lokalproducerat på ön.

Måltiden smakade mer än utsökt. Notan, handskriven, stannade på 21 €.
Klart godkänt pris. Dock noterade vi att det är tämligen så glest med gäster på byns tavernor nu.

Efter middagen gick Arne ut all leta upp en market för att viktualier inhandla. Nere vid strandpromenaden finnes ingen market, så det fick bli att vandra upp till torget och supermarket därstädes för inköpen.

I eftermiddag ska vi så betala för våra tvenne nätter här på Hotellet samt efterhöra om vi kunna få skjuts under måndagens förmiddag till
Naxos Airport. Vi har ju genomgående bokning Naxos- Athen -Arlanda. Det är alltid skönt att slippa släpa på våra ränslar under resan.

Detta är mycket bekvämt. Nu får vi dock tillbringa fyra timmar på Athen Airport,men det kan vi ta.
Till Umeå anländer vi först vid pass halv elva på kvällen.

Arne och Birgitta

KR
2016-10-02, 09:40
Tack än en gång för att vi får följa med på er resa!
Njut lite extra nu av de sista dagarna och ha en fin hemresa.
//
KR

ingegerd46
2016-10-02, 11:23
Tack för underhållande och trevlig läsning! Ser så klart fram mot nästa resa!

Netwolf
2016-10-02, 11:43
Tack för rapporterna. Trevlig hemresa! bye_bye

Masse
2016-10-02, 11:50
Stort tack för er mycket underhållande läsning. Har mycket nöje av att följa med på era turer. Ha en fin färd hem!

Masse

Athanasia
2016-10-02, 13:06
Ha en hemlig trevresabye_bye

inkfish
2016-10-02, 13:24
När jag checkade in på Rhodos igår fick jag frågan om jag ville ha väskan direkt till final destination och det är väl klart, vem skulle svara nej? Jag hade ju ingen övernattning på vägen.

Och överraskande nog kom väskan rätt, trots två mellanlandningar, två flygbolag och fyra olika flygplatser inblandade.

Hoppas ni får en bekväm hemresa!

yannis
2016-10-02, 13:52
Nu har vi ett drygt dygn innan vi är hemma. En resa som startar klockan 09.25 från Naxos, vidare över Aten, Arlanda och anländer hemmet i Umeå vid 22-tiden.

Lite av den praktiska person jag är har jag skrivit ner vad vi ska med på vår påminnelselista att ”ta med”. Mina gamla anteckningar hemma börjar bli antika nu, typ radio för att lyssna på Radio Sweden.

Universalplopp till diskbänken. Kan även användas på vissa ”duchkarbiner” för att tvätta kläder. Dom grekiska svarta plopparna läcker alltid. En bit olivtvål är bra att ha med som tvättmedel..

En gummiplopp som man fäster på väggen på toaletten för att hänga upp en handduk. Med plopp menar jag inte Plopp som man köper som godis, men det förstår ni.

Istärningspåsar, för en god ouzo på hembalkongeen.

Treliters plastpåsar, för mat man tar hem från tavernan till katterna. Samt alltid användbart vid packning och dyligt.

En osthyvel har vi ”hemma” hos Haris i Paleochora, men är alltid bra att ha på alla öar. Samt en smörkniv av ene samt en liten sked. Äggkopp tas också med, finns ej på alla studios. Kaviar ej att förglömma.

Sen ska det tas med en disktrasa samt en diskhandduk. Oumbärliga saker.

Fönsterskrapa är bra att ha, halkrisken är stor utanför duschen. Även bra om man kommer hem till bilen på flygplatsen om inte bilens fönsterskrapa finns på plats. Hemmets fönsterskrap är lite otymplig, så den utesluts nog.

Sax (för att klippa naglar och blomskott) Eltejp och universalkniv är ett måste för maken. Har ej förstått det tidigare.

Ficklampa är bra att ha. Visserligen har våra uråldriga mobiler en sån funktion, men duger inte på en mörk väg när man går hemåt.

Något som alltid ligger i min Kånken-rygga året om är en liten sten med ordet ”reserved” samt en pappskiva där det står ”do not desturb”. Dom har vi lånat. Stenen används för att stötta upp bord som gippar. Pappskivan hänger vi i handtaget utanför dörren vid tillfälle. Jag har även alltid en Nordea-dosa i ryggan. Hur många gånger har vi inte bokat en resa till Grekland innan vi åker därifrån? Ja, även till Kina!.

Hälsningar från ett underbart chora på Naxos med härligt klimat ,

Birgitta.

pawik
2016-10-02, 14:32
Vilken bra lista Birgitta.

Den skall jag försöka komma ihåg.

Tack till dig och Arne för trevliga rapporter.

/pawik

inkfish
2016-10-02, 15:03
Äggkopp behöver ni inte! Korkarna på vattenflaskorna funkar utmärkt. (Man måste dock gömma dem för städerskan som tror att de är skräp ;))

Kalimera
2016-10-02, 17:33
Hälsningar från ett underbart chora på Naxos med härligt klimatTack för ännu en resa! klapp_klap

N åker ni nästa gång?

Äggkopp behöver ni inte! Korkarna på vattenflaskorna funkar utmärkt. (Man måste dock gömma dem för städerskan som tror att de är skräp ;))Det finns massor man kan göra med vattenflaskan, som jag skrivit lite om här (http://www.kalimera.se/grekland/vatten.html).

Vattenflaskkorkäggkopparna är suveräna! :D

Arne
2016-10-03, 06:45
Måndag 3 Oktober. Hemåt det bär.

Nu sitta vi balkong här på vår eminenta studio nummer fem på Nikos Verikous Hotel i Naxos Old Town. Hotellägaren hämtar upp oss klockan åtta att forsla oss till Naxos Airport. Avresa 09.20 till Athen.
Vi betalade 38 Euro för våra tvenne nätter här. Bra pris.

Vi har sedan att tillbringa fem timmar på Athen Airport innan vi far vidare till Arlanda. Efter en timmes väntande på Arlanda reser vi så hem till Umeå. Vi beräknas komma hem vid pass halv elva.

Nästa resa. Det blir en tvåveckorstur till Kreta. Detta i början på November. En vecka i Paleochora på Haris Hotel samt en avslutande vecka i Nea Chora på Arocaris studio nr 2.
Temperaturen här på Naxos är 22 grader.Enligt rapporter hemifrån ska det vara plus fyra i Umeå. Burr….

Livet leka…

Arne och Birgitta

Arne
2016-10-03, 09:20
e
Vår Hotellägare skjutsade oss ut till Naxos Airport klockan åtta.
Vi tyckte det var en smula öde på flygplatsen. Vid tid halv nio anlände en flygplatstjänsteman att informera oss om att det denna måndag icke skulle ankomma eller avgå några flyg...

Ny tidtabell. Aj då. Vi tog en taxi in till Naxos Port och inhandlade färjebiljetter
till Pireus. Avgång 09.30 och ankomst 15.00.

Vi sutto oss ner på den Italienska Tavernan invid kajen. Arne ut till biljettkontoret att efterhöra när nästa färja till Pireus skulle avgå. 09.30 blev svaret. Tvenne biljetter inhandlades a 35 € stycket.

Under tiden tog Birgitta kontakt med SAS i Sverige att efterhöra varför vi icke erhållit information om att flighten från Naxos denna morgon var inställd.

Oj, då.. Tjänstemannen lät förmäla att det var en miss från deras sida. Ta kvitton på alla era utlägg så ersätter vi dem i efterhand.

Vi har nu ombokat er till en SAS-flight vid lunchtid den 5 Oktober.

Så det kan bli...

Arne och Birgitta

Som nu letar boende för tvenne nätter i Athen,

lenapg
2016-10-03, 09:30
Så tokigt det kan bli! Hoppas ni får trevligt i Aten! Och tusen tack för alla brev från er senaste resa. Ser fram emot Novemberturens rapporter!
Hälsar Lena PG och Nisse:)

Kajja
2016-10-03, 09:56
Oj då! Äventyret är alltså inte slut än!!
2 nätter i Athen är ju inte fy skam men det hade man
kanske velat planera in själv.
Hoppas"livet leka" i alla fall och att ni har det mysigt där.
Ser fram emot 2 dagars bonusläsning!
/Kajjabye_bye

yannis
2016-10-03, 10:13
Vi sitter nu på Blue Star Naxos i ett bedövande ljud från alla resande. Eminent att man kan få uppkoppling för 5 Euro för hela resan.
Jag har nu bokat ett hotell i Plaka, Adrian Hotel för 2 nätter, som har balkong. Adonis var fullbokat, där måste man vara ute i god tid. Vid 3-tiden ska vi hitta en taxichaffis i Pireus, som inte skörtar upp oss.

Lite ändring av vad Arne har skrivit. Hotellet i chora på Naxos kostade 34 Euro per natt alltså 68 Euro totalt. När vi åker i november tar vi först en vecka i Nea Chora och nästföljande i Paleochora. Mer praktiskt, då behöver vi inte ta taxi på kvällen till Paleochora.

Birgitta (som fixar allt bokande och håller Arne out of it).

Alala
2016-10-03, 10:24
Ojdå, jag har varit offline några dagar och det tycks ju ha hänt en massa. :eek: Lite ändring i planerna alltså.

Hoppas ni nu i stället får några fina dagar i Aten!

/ Anne bye_bye

kari
2016-10-03, 10:25
Ønsker dere et trivelig besøk i Athen:)
- og GOD tur hjem❣️
Så sees vi i Pal etterhvert bye_bye

Lissi
2016-10-03, 10:58
Varför bli uppskörtad av taxi när buss går direkt från hamnen till Syntagma?? 60 cent pp för pensionär

Lissi.

inkfish
2016-10-03, 11:04
Otroligt snabbt jobbat av er!

Era sms i morse visade på dramatiken:

07.17: "Ensamma på Naxos flygplats. Inte ens personalen har infunnit sig. Kanske vi är lite väl tidiga?"

07.42: "Kan du hitta ett bra telefonnummer till SAS? Man har dragit in allt flyg från Naxos idag."

08.36: "Nu har vi intagit Blue Star. 6 tim på båten. Flyg om 2 dar till Arlanda. Då går ett SAS-plan. Nu leta boende i Aten."

Som sagt, imponerande snabbt jobbat! klapp_klap

yannis
2016-10-03, 12:20
Varför bli uppskörtad av taxi när buss går direkt från hamnen till Syntagma?? 60 cent pp för pensionär

Lissi.

Jo, Lissi, så här är förhållandena:

Vi har åkt bil ut till Naxos flygplats. Tagit taxi tillbaks till chora. Jäktat med att ringa SAS i Sverige, köpt färjebiljetter på en färja som hade avfärd en halvtimme senare mot Pireus. Och nu sitter vi på en 6-timmarsfärja med knökfullt med folk överallt. Vi är så evinnerligt less. Skulle ju ha anlänt Arlanda vid 6-tiden!

Jag har sån värk i mina fötter. Att då gå och leta upp Adrian hotell som vi aldrig bott på förut från Sygtagma, bär mig emot. Att jag för tillfället är halvblind gör att jag måste titta ner var jag går hela tiden gör det inte enklare! Krångliga fötter kostar ibland. Tänk vad enkelt det var förr på våra båtluffartider!

Birgitta

Lissi
2016-10-03, 13:11
Men oj!!! Då förstår jag! Sist vi sågs gick Du ju så bra när vi letade tavlor I Tinos Chora. Tänkte bara på reskassan! Kram!!! :o
Pireus är ju annars ett toppenställe bortom hamnen. Hotel Lilia hade ni gillat med småbåtshamn o tavernor nedanför. Ska bo där főr fjärde gången nu...
Lissi- som tycker synd om er med allt strul...!

Pnyx
2016-10-03, 13:40
Som sagt, imponerande snabbt jobbat! klapp_klap

Själv hade jag, med lättantändligt temperament, blivit fullständigt rasande på SAS... och så hade tiden gått...:rolleyes:. Ni tycks verkligen ha hållit huvudena kalla. Det ska nog SAS vara tacksamma för, men inte ska ni vara sparsamma i Aten. Så länge som era utgifter är rimliga, måste nog SAS betala... Bra hotell, riktigt bra restauranger... Taxi? Självklart!;)
Ha, trots allt, ett par fina bonusdagar!:)

ariadne
2016-10-03, 14:07
Synd når slike uforutsette ting skjer, men må si dere jobbet raskt og fikk fikset båtbilletter og hotell i Athen. Håper dere får noen fine dager i Athen og reisen hjem går uten flere problemer. Vi andre får en ekstra rapport fra Athen!

inkfish
2016-10-03, 16:55
Själv hade jag, med lättantändligt temperament, blivit fullständigt rasande på SAS... och så hade tiden gått...:rolleyes:.

Grejen är ju bara att det aldrig hjälper ... Jag fick mail från Finnair nu när jag var på Tilos, de hade ställt in min fina hemresa Rhodos-Helsinki-Göteborg och istället bokat om mig till Rhodos-München-London-Göteborg. :(

Jag letade lite andra lösningar men hittade inget så jag ringde deras kundtjänst för att kolla om det inte i hela jävla världen gick att skaka fram en bättre rutt. Och då lärde jag mig något nytt: det går inte att bli arg på någon som pratar finlandssvenska! Maken till trevlig människa med mjuk satsmelodi - som inte kunde ändra på ett dugg åt mig :(

KR
2016-10-03, 17:02
Här händer det grejer.
Hoppas ni får det riktigt bra pådra bonusdagar.
//
KR

Monica P
2016-10-03, 17:29
Jag är också i Aten i morgon men kommer inte att ha tid för en enda liten fikastund, har fullt upp att hinna det jag ska. Synd, för det vore kul att ses efter allt man läst om era resor!

kari
2016-10-03, 18:02
Ønsker dere et trivelig besøk i Athen:)
- og GOD tur hjem❣️
Så sees vi i Pal etterhvert bye_bye

Jeg har ikke lest så mye desiste par dagene,
hadde mistet dramatikken:o

ingegerd46
2016-10-03, 18:20
Det är såna här resor som inte går som på räls som man minns mest långt efteråt. Vi pratar ofta om när vi blev inblåsta på Kouffonissi eller när det var båtstrejk och vi blev fast i Aten i fyra fem dagar.

MariaJ
2016-10-03, 18:31
Men oj, hur det kan bli! Men det var nog tur ändå att det var just ni som drabbades av detta, ni verkar kunna ta det med ro trots allt :). Många andra skulle nog ha fått panik och blivit helt uppstressade. Hoppas ni får ett par fina dagar i Aten nu då istället!

Maria

Kalimera
2016-10-03, 19:53
Vi har nu ombokat er till en SAS-flight vid lunchtid den 5 Oktober.

Så det kan bli...Ja verkligen! Så snopet när man är på väg hem och är inställd på det. Men så himla bra att det ändå löste sig så bra! klapp_klap

LarsB
2016-10-03, 21:47
Ni har troligen rätt till ersättning för förseningen av SAS med minst 400€ p/p.
EU har bestämt att förseningar som flygbolagen är ansvariga för skall ersättas beroende på hur lång förseningen är samt hur lång flygsträckan är.
Själv blev vi försenade ett dygn när vi skulle flyga hem från Aten i början på juli. Vi bråkade själv inte med Norwegian utan tog hjälp av Airhelp, som tar 25% av ersättningen i provision. Får dom inte ut någon ersättning kostar det inte något. Det tog en och en halv månad sen fick 300€ vardera efter att Airhelp fått sitt. Sköna pengar till ny resa.

Lars

Lissi
2016-10-03, 22:04
Stressad för att inte komma hem finns inte på min karta som pensionär :)
Däremot om det strular på nervägen :D

Lissi

Ylva A
2016-10-04, 08:00
En sån här gång märks det att ni är erfarna och klarar av alla problem. Så trist med svårigheter att gå och att se, men det går förhoppningsvis att åtgärda?
Ylva har hittat en kanal på grektv, som heter OTE History. Nu har vi åkt med Skopelitis, träffat båtens kapten, träffat munken på klostret på Amorgos m.m.
Det har blivit en favoritkanal för oss, för att kunna se områden vi inte har varit på och höra all historisk och kulturell information.
Kretahälsningar från / Jannis

Lissi
2016-10-04, 08:51
OTE history låter spännande! På grekisk TV finns ju annars inte mycket att se minst sagt.

Hoppas hemfärden går fint nu!

Lissi

Arne
2016-10-04, 09:02
Tisdag 4 Oktober. Athen, Plaka.

En varm och vacker morgon här i Athen. Vi har nu varit uppe på hotellets takservering att spisa frukost. Utmärkt frukostutbud faktiskt.
Hotellet heter Adrian Hotel och är beläget i Plakaområdet.

Från takaltanen har gästerna en charmant utsikt över staden samt det höga berget Likavitos. Där allra högst uppe finnes enligt hörsägen Athens allra dyraste restaurang. Vi har dock aldrig besökt detta berg.

Resan med Blue Star gick på fem tim 30 minuter. Lite segt, och därtill massor med passagerare. Under färden fann Birgitta via Booking.com oss ett rum på ovan rubricerade Hotell. 130 € per natt som förhoppningsvis SAS tar kostnaden för.

Vid ankomsten till Pireus var det att ställa sig i taxikön innanför staketet.
Kön betades dock av snabbt och vi fick en bil inom fem minuter.
Att rycka en taxi på gatan utanför kunna icke rekommenderas. Där råder gatans lag.

Vår taxidriver hade att knuffas i bilköer för att komma sig ut från Pireus. Chaffisen fungerade även som guide under resan in till Plaka och vårt Hotel. Resan kostade blygsamma 25 €.

Efter installation i vårt rum och en siestavila gingo vi ut i närområdet att spisa middag. Vi fick en mycket god middag som tillsammans med ett krus vitt landade på 21 €. Prydligt maskinstämplat kvitto.

Vår kypare, en yngre kille från Afghanistan sporde oss om vi varit på Loutro i våras. Jovisst, det stämde. Kyparen arbetade då på en taverna i Loutro.
Kyparen tyckte sig känna igen oss.

Innan hemgång var Arne ut att plundra bankomaten på 600 €. Kontanter behövs i riklig mängd när det strular till sig…

Tjänstemannen på SAS hade mycket riktigt bokat om oss inför onsdagens hemresa från Athen till Arlanda vid lunchtid.
Birgitta har nu på förmiddagen bokat in oss på Norwegians flight Arlanda-Umeå med avgång vid 20-tiden.

Hem kommer vi alltid, motgångar till trots.
Grannfrun hemmavid har via SMS informerats om att vi blir tvenne dagar försenade. Detta betingat av blomvattningen av husets (Birgittas) 33 blomkrukor.

Vi (Arne) missar dock tvättiden idag 4 Oktober i samfällighetens veckotvättstuga. Dock, den dagen den sorgen.

Arne och Birgitta

Som så strax skola taga promenaden ut i närområdet att folkliv iakttaga.

inkfish
2016-10-04, 09:40
Vår kypare, en yngre kille från Afghanistan sporde oss om vi varit på Loutro i våras. Jovisst, det stämde. Kyparen arbetade då på en taverna i Loutro.
Kyparen tyckte sig känna igen oss.




Dessa otroliga människor! Det vore väl en sak om ni träffat på honom i Loutro igen och han känt igen er. Men han gör det i Aten? Helt fantastiskt. klapp_klap

Hoppas ni kan njuta lite av dagarna i Aten också. Har man inga jobbtider att passa hemma så kan det vara förnämligt med ett par dagar extra - så fort man lyckats lösa hela logistiken kring ändrad hemresa, innan det är klart kan det kännas lite stressigt.

Netwolf
2016-10-04, 09:59
ja, vilket äventyr! Men det finns ju värre ställen att fastna på än i Grekland! :)

Alala
2016-10-04, 10:15
Ha en skön dag nu så att ni kan vila upp er efter gårdagens strapatser. Och hoppas ni får kompensation för alla extra utgifter.

Lyckad hemresa i morgon! fb_gilla

/ Anne bye_bye

Lissi
2016-10-04, 11:07
Dessa otroliga människor! Det vore väl en sak om ni träffat på honom i Loutro igen och han känt igen er. Men han gör det i Aten? Helt fantastiskt. klapp_ .

Instämmer! Helt otroligt:D

Lissi

LarsB
2016-10-04, 11:28
Jag skulle kanske göra ett tillägg till mitt tidigare inlägg.
Ersättningen är utöver ersättning för mat och logi.

Lars

Arne
2016-10-05, 11:14
Onsdag 5 Oktober. Hemåt det bär. Försök nummer två.

En lika varm och vacker morgon inleder även denna dag.
När vi gick upp på hotellets Roof Garden att spisa frukost visade termometern 22 grader. Solen var på uppgång och det var nästintill vindstilla.

Efter frukostsittningen tog vi hissen ner till receptionen att betala för de två flaskorna mineralvatten vi förbrukat ur minibaren, samt bad receptionisten att beställa en taxi för oss till El Venezelos Airport. Taxin kom prick klockan nio. Föraren körde en väg vi aldrig tidigare farit på, men vi kom efter femtio minuter ut till Airport utan att fara på den avgiftsbelagda motorvägen.

Åkdonslegan stannade på 44 €. På vår begäran skrev drivern ut ett handskrivet kvitto på beloppet.

Det föreföll som vore det ett extra säkerhetspådrag på flygplatsen. Tvenne poliser med Kulsprutepistoler patrullerade vid ingångarna.

Vi inledde med att taga varsin isad Ouzo på uteserveringen vid avgångshallen innan det var dags att checka in våra tvenne ränslar till Arlanda. Vi far härifrån 12.55 om allt fungerar som det skall.

Gårdagen nu. Efter långfrukost på Hotellets takaltan vandrade vi ånyo ner till det rektangulära torget i Plaka att folkliv iakttaga. Turister i horder drogo fram med lokala guider som vägledning gav.

Det rektangulära torget är fullspäckat med Tavernor och Caféer. I husen intill är det knökfullt med turistbutiker. Exklusiva damkläder saluföres, guldbutiker samt affärer med turistkrims…

Hemåt vid ettiden att vila siesta. AC-n påslagen.
Vid tvåtiden var Birgitta inne på vår bokning att fixa tvenne stolar vid nödutgångarna. Turligt nog fanns det lediga stolar där.

Vid fyratiden tog vi ånyo de femtio metrarna ner till torget att spisa middag på Taverna/ Café Ydria, vårt favorithak på detta torg. Utmärkt service, vänliga kypare samt därtill väldigt rikligt utbud av goda maträtter.
Helt billigt är det förvisso icke, men smakar det så kostar det.

Arne valde en Kycklingfilé med ”Secret” sås. Anrättningen smakade himmelskt. Såsen med mushrooms gifte sig i sanning med den fint grillade kycklingen.

Birgitta avsmakade såsen och sporde kyparen om hon kunde få receptet på den hemliga såsen. Jodå, det gick bra. Kyparen kom så strax ut med receptet som kocken nedskrivit.

Birgitta ville ha en rätt med tvenne köttfärsbiffar samt kokta grönsaker.
Broccoli, morötter, samt succini i småbitar. Såväl biffarna som grönsakerna var perfekt krispigt anrättade. Därtill erhöll Birgitta även ett extrafat med skivad grekisk rödlök, den milda sorten.

Notan blev också därefter . 31Euro inklusive ett krus vitt.
Med notan följde tvenne bjudglas vi trodde innehöll flygfotogen. Turligt nog smuttade Birgitta på innehållet i sitt glas, och blev då varse att det var grekisk likör av sorten Pastika. Väldigt god faktiskt.
Vi ska se om det finnes att inhandla här på taxfree.


När vi väl till Arlanda anländer vid pass 15.30, om allt fungerar som det skall, får vi vänta till klockan åtta innan Norwegians flight går till Umeå.

Arne och Birgitta

zakka
2016-10-05, 17:11
Håller tummarna att det funkar bättre med flygen idag så att ni kommer hem ordentligt! Tack också för mycket trevlig läsning! Det är så trivsamt att få "följa med" er på era resor!!!

MVH zakka

Kajja
2016-10-05, 21:52
Välkomna hem till Umeå! Såg att ni landade 21.40.
20 minuter försenade... På med ullstrumporna!
Nu får ni "vila upp er" till nästa resa i november :D
Tack för trevlig läsning!!
/Kajjabye_bye

Pnyx
2016-10-06, 12:19
Tack för den här resan! Hoppas att vi får följa med på nästa också!

Arne
2016-10-06, 12:23
Strax före klockan 22.00 var våra ränslar på bagagebandet och den förbeställda miljötaxin tog oss på tio minuter hem tiil radhuset. Trötta voro vi heltvisst,så det fick bli en snabb nattning.

Medan Arne denna dags förmiddag for till COOP att inhandla viktualier gjorde Birgitta en sammanställning över de merkostnader vi drabbades av i anledning av den uteblivna flighten Naxos- Athen.

Inalles kostade det oss 3721 SEK exklusive vissa utlägg för dricks, telefonsamtal och vinkrus...

Vi ska under dagen ta kontakt med SAS att efterhöra huruvida de tar hela summan eller om vi ska skicka in alla kvitton vi har till bolaget.
Vi återkommer med ärendets fortsatta utveckling.

Arne stannade till på hemresan från COOP att på Buketten inhandla en stor bukett rosor till Birgitta. Detta som tack från hjärtat för all planering och administration av denna resa.

I afton blir det kräftor att mumsa på.

Arne och Birgitta

Monica C
2016-10-06, 12:54
Arne och Birgitta!
Än en gång så roligt att få ta del av era dagsrapporter!Stort tack för att ni delar med er så att även vi,som av olika anledningar inte längre kan ta oss till vårt kära Grekland får "resa"😍
Seden att uppvakta Birgitta med rosor när ni kommit hem tycker jag är jättefin och mycket rar och sen kräftor på det.......👍👏
Monica😍

Malina
2016-10-06, 13:18
Vad kul! Vi åt också kräftor efter hemkomsten - det var gott!!

Tack för trevliga rapporter!

yannis
2016-10-06, 13:29
Jag var nog ganska trött på morgonen när jag sammanställde våra kvitton. Fast jag är matematiskt lagd.
Jag glömde en utgift, login i 2 dar i Plaka. Så det extra vi har lagt ut är totalt 747 Euro och så har vi inte tagit med dricksen till taxichaffisar och tavernor.

Birgitta.

yannis
2016-10-06, 14:08
Jag vill skriva ner lite egna tankar över vår treveckorsresa som nu är avslutad. Igår vid midnatt sa jag hej och äntligen! Till min egen älskade kudde.

Vi har varit till tre öar, varav två välkända, samt även ofrivilliga turister i Aten. En rik variation då ställena är så olika i intryck för mig personligen.

Började med Naxos. 18 gånger har vi varit här tidigare och även rest kors och tvärs, så denna gången kopplade vi bara av, tittade på soluppgång och solnedgång och åt gott. Prokopiosstranden fylldes varje förmiddag av badande och solstolsliggande turister. Det kändes skönt att det var så många turister även om det var ganska sent på säsongen. Alla tavernor var fortfarande öppna samt dom supermarket som brukar finnas där. Under vintermånaderna är Prokopios ett heldött ställe.

Så till Iraklia, som vi aldrig gått iland på men åkt förbi massa gånger. Där rådde lugnet. När vi var på utflykt med hotellägaren fick vi inte ett bilmöte på 40 minuter. Till Iraklia återkommer vi gärna. Då hoppas jag med bättre fötter och syn.

På Amorgos var allt som vanligt. Ja, vi såg inte gubben med fresan på alla 9 dar. När vi gick dom 500 metrarna till byn vid halvelvatiden sammanträffade vi alltid med åsnemannen. Vi hade tydligen samma tider varje förmiddag. Han skämtade alltid med oss. Taxi, sa han och skrattade.

Vi två ofrivilliga turister hamnade slutligen i Plaka, Aten. Här kunde jag både få klaustrofobi och agorafobi . Massor med turister, mängder med skolklasser på utflykt till Plaka. Försäljare, inkastare tuff-tuff-tåg. Men även här hittade vi en oas för oss, Plaka är så variationsrik och här finns plats för alla.

Jag trivs bäst i Grekland tidigt på morgonen. Vi stiger upp innan gryning. Känner den friska luften och dofterna. Tupparna har börjat gala. Förresten så kollade jag upp VARFÖR tupparna gal på morgonen. Trodde att dom ville väcka hönsen för att tuppen var ”hungrig” på dom. Men dom har en biologiska klocka oberoende mörker eller ljus, liksom vissa av oss människor. Dom vill berätta för hönsen och andra tuppar om sitt revir. Fiskebåtarna går ut innan gryning, man hör bara deras tuffande och siluetter. Sen dagas det sakta och solen kommer, ofta helröd, och då känner man livslusten börjar återvända efter nattens sömn. Hemresemorgonen igår satt vi på vår balkong i Plaka, kände den friska luften och en total tystnad. Det var lycka! Därefter väntade en lång resdag hem.

Birgitta, den ofrivillige turisten som just förärats 20 vackra rosor.

zakka
2016-10-06, 14:52
Åh Birgitta vilken underbar sammanfattning av er resa!!! Ni inspirerar mig och många andra så otroligt mycket! I begynnelsen av vårt nyväckta Greklandsintresse lusläste vi ALLT ni skrev (det gör vi iof fortfarande... :) ) och blev inspirerade att resa i era fotspår både till Kini på Syros och så Naxos förstås Ang_elx . Ni skulle ha en stor bukett blommor från oss också båda två!!! 🌹💐

MVH zakka

Monica P
2016-10-06, 15:14
Och jag säger väl Välkomna tillbaka!

lemon
2016-10-06, 16:28
Tack Birgitta och Arne!

Det är en ynnest för oss att få vara era medresenärer och vi ser redan fram emot er nästa tur.
Bästa hälsningar,

/Magnus

Kajja
2016-10-06, 17:52
Jag trivs bäst i Grekland tidigt på morgonen. Vi stiger upp innan gryning. Känner den friska luften och dofterna. Tupparna har börjat gala. Fiskebåtarna går ut innan gryning, man hör bara deras tuffande och siluetter. Sen dagas det sakta och solen kommer, ofta helröd, och då känner man livslusten börjar återvända efter nattens sömn. Hemresemorgonen igår satt vi på vår balkong i Plaka, kände den friska luften och en total tystnad.

När jag läste dessa meningar snörpte halsen ihop sig
och några tårar trillade!! snyft_drop
Du berörde nåt där, Birgitta!
Jag älskar de tidiga mornarna i Grekland och längtan
och saknaden blev så stooor!💖
/Kajja bye_bye

KR
2016-10-06, 19:44
Gott att allt gick bra till slut!
//
KR

yannis
2016-10-06, 21:21
När jag läste dessa meningar snörpte halsen ihop sig
och några tårar trillade!! snyft_drop
Du berörde nåt där, Birgitta!
Jag älskar de tidiga mornarna i Grekland och längtan
och saknaden blev så stooor!💖
/Kajja bye_bye


Kajja, det är många mornar som tårar trillar hos mig också. Jag blir bara så lycklig att jag fortfarande får uppleva dessa underbara morgonstunder i Grekland. Tänker då också på alla andra som längtar hit, men av olika anledningar inte kan komma iväg. Då är mina skröpligheter intet!

Birgitta

MariaJ
2016-10-06, 22:36
Välkomna hem Arne och Birgitta och stort tack från oss för era trevliga rapporter! Det var så trevligt att träffas och få en pratstund med er där på Naxos och sen även på kära Skopan :)

Birgitta, jag tycker att ni är fantastiska som reser och tar er fram som ni gör, trots dina problem med både att gå och med synen. Ni gör det bästa av situationen och det som passar er bäst. Jag hoppas verkligen att ni får fortsätta att resa i många år till!

Ser fram mot er nästa resa till Kreta!

Maria och Lage

Kajja
2016-10-06, 23:05
Kajja, det är många mornar som tårar trillar hos mig också. Jag blir bara så lycklig att jag fortfarande får uppleva dessa underbara morgonstunder i Grekland. Tänker då också på alla andra som längtar hit, men av olika anledningar inte kan komma iväg. Då är mina skröpligheter intet!

Birgitta

Ja visst! Många kan aldrig åka och när dom kan så blir det "söder ut" och All inkl. Vissa kan bara göra EN resa när barnen är små och då tar man allt m Bamseklubb etc.
Vi är resenärer på olika sätt och med olika önskningar.
I vår familj kunde vi inte resa förrän barna var tonåringar så jag är mycket ödmjuk och tacksam!!
Mitt/ vårt största dilemma är nu att bestämma nästa destination i juni. Jusst nu åker jag var som helst😄
.., och Mama Mia visas på kanal 8 just nu...snyft_drop

inkfish
2016-10-07, 09:24
Fint skrivet, Birgitta!



På Amorgos var allt som vanligt. Ja, vi såg inte gubben med fresan på alla 9 dar.

Men VAD är fresa?

Edit: förresten - det är möjligen inte basker? Isåfall är det nog gamle Prekas på ouzeriet/båtkontoret Nautilia du menar. Han gick bort för ett år sedan, vid den aktningsvärda åldern av 92.

http://aegiali.gr/%CE%B1%CF%80%CE%B5%CE%B2%CE%AF%CF%89%CF%83%CE%B5-%CE%BF-%CE%BD%CE%AF%CE%BA%CE%BF%CF%82-%CF%80%CF%81%CE%AD%CE%BA%CE%B1%CF%82/

Arne
2016-10-07, 09:30
Freza är en jordfräs. Grekerna kopplar densamma till en vagn med sittbänk och lastutrymme. Frezan styrs med tvenne långa handtag innebärande att de två hjulen längst fram kunna vinklas.

inkfish
2016-10-07, 09:40
Jaså den. Fordonet som fick en egen tråd på Kalimera för 100 år sedan :D

Jag som trodde hon menade Prekas med baskern. :D

Kalimera
2016-10-07, 10:14
Birgitta, den ofrivillige turisten som just förärats 20 vackra rosor.Grattis, och stort tack till er båda för denna resa! klapp_klap

Nu är det inte långt kvar till nästa resa. flabb_flab

Carina
2016-10-07, 19:49
Tack för som vanligt trevliga rapporter. Ser fram emot er nästa resa.

Carina

Maria/Micke
2016-10-07, 20:20
Vi vill också Tacka för alla fina rapporter.klapp_klap Läser med gjädje varje dag och längtar till er nästa resa._B-anana

Netwolf
2016-11-21, 18:22
Nu är det väl snart dags för er igen? Antar att det blir Pale as usual. :)

/NW

yannis
2016-11-22, 14:16
The usual as every year, Wolfen!
Fem veckor med start den 9 december. Just nu står vi inte ut med mörkret och har börjat räkna dagarna.

Birgitta.

nekjam
2016-11-23, 07:27
Men Birgitta nu får Du ju tända ljusstakar och stjärnor så nu blir det ljusare. Men jag håller med Dej, vi var i Umeå igår och det var mörkt och disigt och halt. Nu när snön är borta, Hoppas på att det blir kallt och sedan får snön komma så den ligger kvar. Vill ha en vit jul i år!bye_bye

Kajja
2016-11-23, 08:34
Gomorron alla! bye_bye
Birgitta o Arne, hur var resan till Kreta den 5 november?
Bara några rader... Saknade er resedagbok när forumet
pajade! snyft_drop
/ Kajjabye_bye

Arne
2016-11-23, 11:57
Så här ligger det tilll. Vi publicerade dagliga rapporter från Novemberresan på Kalimeras "Nödforum" på Facebook. Om du letar efter inlägg där som är skrivna av Greger Bogården då finner du dem. Greger Bogården är min pseudonym på Facebook.

Arne

Kajja
2016-11-23, 16:00
Tack för info Arne.
Har inte Facebook men då vet jag....
/Kajja bye_bye

Netwolf
2016-11-23, 18:31
Haha, Greger Bogården. Låter som ett namn från en Mankell-deckare, eller nåt... :D;)

Lissi
2016-11-23, 19:59
Ditt alias är ju häftigt, men bara en liten undran, varför duger inte vanliga namnet? Då vet ju vänner på FB att det är du. Nu måste Du ju förklara att Du är Du ;) Eller vill Du inte att alla ska veta att Du är Du???
Fast det har jag ju inte med att göra. Är bara nyfiken :D

Lissi - Lisa Brissman på FB

Netwolf
2016-11-24, 15:58
Haha, jag tyckte väl att "Greger Bogården" lät bekant nånstans där i bakhuvudet. Det är ju ett av täcknamnen för i halvskum figur i Sveriges kommunistiska parti. Denne (?) person var även omnämnd i historien om den kommunistiske brevärar-Bosse (http://www.danfrankel.n.nu/mysteriet-bosse-jansson) som försvann så mystiskt på 70-talet.
NU blir jag nyfiken. @Arne. Är du den riktige Greger Bogården? ;) Eller är det rentav DU som är Bosse Jansson (se bild)? Du jobbade ju också på Posten! Har vi en lösning på mysteriet nu? :D
http://sverigesradio.se/sida/images/909/2881818_570_350.jpg

Lyssna gärna på POD:en om mysteriet med Bosse Jansson (http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/209913?programid=909). Ytterst hörvärt!

/Netwolf

Arne
2016-11-24, 16:27
Nja, Jag behövde ett alias för att kunna kommunicera med såväl dagstidningar som övriga webbtidningar. Då fixade jag ett alias i form av "Greger Bogården" ett gammalt SKP-alias från sjuttiotalet.'

Jag behövde detta alias för att kunna kommunicera med diverse media.

Arne

Lissi
2016-11-24, 16:42
Aha!!! Tack för att Du stillade nyfikenheten....snygg kille på bilden...

Lissi

Kalimera
2016-11-25, 15:37
Fem veckor med start den 9 december. klapp_klap

Netwolf
2016-11-25, 16:55
Jag bara tänker på den där sketchen i "Life of Brian". Folket som tror att Brian är Messias och när han förnekar det, så säger dom "Bara den riktiga Messias hade förnekat det". Så Arne. Nu när du förnekar att du är Greger Bogården.... :D

Å andra sidans så slutar sketchen med att Brian vill bli av med folkmassan och säger "ok då. Det är jag som är Messias". Vilket bara får folkmassan att brista ut i "Han ÄR Messias!" :)

Hahaha, jag skrattar så jag gråter!!! snyft_drop