handdator

Visa fullständig version : Åsneridning


MiMa
2006-04-20, 19:28
HEJ!

Vi har tidigare ridit åsna upp i bergen på Amorgos - kan verkligen rekommenderas, fantastisk utsikt över Aegiali. Nu skall vi inte dit i år, men till Milos + Sifnos eller Syros, är det någon som känner till om det finns liknande turer där så skulle min dotter bli lycklig.

Tack MAlin

ENIAC
2006-04-21, 14:04
Var på Amorgos hittar du åsneuthyraren?

Veronica

Arne
2006-04-21, 15:17
På väg från Eiali och upp mot Potamos såg vi tvenne åsnor som stodo bundna vid en stolpe i solgasset. Icke en skymt av skugga. En liten skylt förkunnade att åsna med ledsagare fanns att hyra.

När vi så vandrat bra högt upp på väg mot Potamos blev vi upphunna av tvenne åsneekipage ledda av några yngre flickor. På åsnorna hade parkerat sig två ngt överviktiga brittiska turister med varsin ölflaska i handen. Det var ju varmt....

Vi skulle aldrig ha hjärta att utsätta de stackars djuren för detta. Vi blev närmast illa berörda av händelsen.
Det ankomma dock icke på oss att vare sig döma eller fördöma dem som finner nöje i att hyra sig en åsna. Det är väl upp till var och en. Men, fundera kan man ju alltid göra.

Arne och Birgitta

ENIAC
2006-04-21, 16:47
Nej, fy vad hemskt! Tack för upplysningen Arne! Det blir ingen åsneridning för vår del. Jag har vid ett flertal tillfällen sett hästuthyrning på diverse ställen, där hästarna varit väl omhändertagna, och tänkte att det här kanske var något liknande. Nu har jag tänkt om! Men, som sagt, det är upp till var och en hur man vill göra.

Veronica_B-anana

Krukan
2006-04-21, 19:36
På väg från Eiali och upp mot Potamos såg vi tvenne åsnor som stodo bundna vid en stolpe i solgasset. Icke en skymt av skugga. En liten skylt förkunnade att åsna med ledsagare fanns att hyra.

Arne och Birgitta

Det var väl samma åsnor som vi såg, där lillgrabben i huset var ute och band ihop benen på som dom inte kunde gå sin väg. Jag älskar grekland men tycker att jag ser alldeles för mycket dåliga sidor av deras djurhållning.

MiMa
2006-04-22, 15:18
Detta var uppe i Langada, turerna kan bokas genom turistbyrån i Egiali. Åsnorna stod och väntade i skuggan mellan husen i byn. Om man är så överviktig kanske man skall fundera över om turen är lämplig men att sätta upp barn på 25 kg på åsnorna känns inte som för tung last. Dessa turer bokades endast framåt sen e.m - kväll, inte mitt på dagen. Själv promenerade jag jämte åsnorna utan att tycka det var för varmt, så jag tror inte att de djuren som är vana vid klimatet har ont av värmen. Mannen som har (hade?) hand om turerna var en medelålders mycket trevlig man som berättade mycket om livet på ön + om kapellet uppe i berget dit turen gick.
Kan ännu en gång rekommendera detta för andra.

Malin

Elisabet
2006-04-23, 15:24
Märkligt fenomen detta... en grekisk man på x antal kilo ridande på åsna eller jätteträlådor/korgar fyllda med uppemot hundra meloner packade på en åsna, det tycker vi är pittoreskt - men om samme åsneägare vill tjäna lite av sitt levebröd genom att erbjuda ridturer för turister, då är det plötsligt djurplågeri... :rolleyes:

ENIAC
2006-04-23, 16:38
Själv tycker jag inte det är så pittoreskt när en farbror på 80 kg och en massa last kommer skridandes längs vägen. Istället blir jag nästan lite upprörd och tycker synd om åsnorna :( Ibland undrar man hur mycket övervikt de packar på dem... En åsna är i ungefär samma storlek som en islandshäst, och dessa kan bära max 100 kg. Visst är åsnor starka djur och har använts sen begynnelsen som packdjur, men jag är tveksam till att de är starkare än en islänning :confused: Nån som vet?

Veronica