Visa fullständig version : Än en gång till Karp/Rodos....
Jaha, så har jag inlett förberedelserna för att avvika från Karlstad per tåg till Stockholm redan torsdag nästa vecka....Plastbåten LillHedvig ( 5,5 x 1,75) fick flytta på sej ner till Lambergskanalens kant, för den mahognysnipa jag hämtade från Norra Fjöle (Värmskog) blev jag inte av med....och utrymmet i trägårn är förstås begränsat.
Så nu ligger Fjölesnipan på Lillhedvigs plats, och Hedvig åker upp imorrn och hamnar på sin vanliga plats i hörnet....Sen på tisdag kommer hyresvärdens båt upp, och den står alltid ytterst, så det ska ju funka.
Nytt pass är grejat, sen är jag lite osäker på hur jag får fram biljetten,eller om det ska va boardingkortet, men det orner sej säkert. På fredag åker sen Stenis och jag till Åland några dar, och sen flyger jag till Rhodos på tisdag.....Väl där så ska jag försöka ta mej över till Karpathos på Blue Starfärjan, som visst ska gå på måndagar....;-)
Kalimera
2016-08-26, 10:52
Väl där så ska jag försöka ta mej över till Karpathos på Blue Starfärjan,Härligt Mikke! Ser fram emot att läsa om dina bravader. bye_bye
Jabbi!!!_B-anana
Ser fram emot underhållande läsning
om dina "äventyr" igen!
/Kajja bye_bye
....angående reseförberedelser: igår kväll kom träsnipan Hedvig upp, efter (som vanligt..) lite trassel...Som tur var dök Miran, ägaren till den lokala pizzerian, upp, just när jag skulle till och starta Hedvig. Bil och båtkärra var i förväg parkerade vid rampen...Allt gick finfint, tills kärran skulle passera upp från ramp till plan mark,då fastnade ett beslag i cementkanten, men med en hammare så ordnade det sej...Det var ju dessutom kväll,så vi slapp åskådare, haha....Alltid en viss anspänning med båtar,både vid isättning och upptagning, men det vet ni som har egna båtar,förstås....Hursomhelst, det var mörkt när vi kom hem,så hon hamnade inte riktigt där hon ska,så idag får det trixas lite, men skönt att hon är uppe iallafall !!
Mikke
Jabbi!!!_B-anana
Ser fram emot underhållande läsning
om dina "äventyr" igen!
/Kajja bye_bye
Instämmer helt! Hur länge har du planer på att stanna på Karpathos denna gång Mikke?
Masse
Instämmer helt! Hur länge har du planer på att stanna på Karpathos denna gång Mikke?
Masse
Hej Masse!! I stort sett sere ut så här: Lämnar Kallsta peau torsdag 1:e september å far hem te Fellmans i Jakobsberg. Sen på freda bäre av te Åland, å hem söndag.Flyger tisdag 6:e till Rhodos, och sen äre s.a.s öppet, men jag vill förstås gärna fira ( eller sörja?) min fölsedag på Pelagos den 16:e...så jag har i princip tie dar på Rhodos om jag vill, men ska försöka komma me Blue Starfärjan, som jag missat två ggr tidigare....
Sist så var jag på Karpathos fem veckor, tror jag mej minnas...
Men nu ska jag ut och jobba me snipan Hedvig medans det är ljust...
Trevlig helg anbefalles alla och envar..
Mikke
Låter härligt Mikke!
För vår del är det nu ett år sedan vi var i Grekland eller någon annanstans heller för den delen. Hälsoproblem av varierande slag för både mig och Birgit har varit hindret. Därför har vi under sommaren siktat in oss på att komma iväg ett tag i september.
Men så lyckades jag göra en riktigt elak vurpa med cykel för dryga två veckor sedan. Den resulterade i 8 timmar på akuten, c:a 12-13 stygn i munnen (krossad underläpp), tre stygn i näsan, lätt fraktur i näsbenet, och skador i knä och skenben. Men tack vare hjälmen så höll skallen och jag är nu nästan OK igen. Återstår rejäl svullnad och smärtor i knä och ben.
Men vi hoppas fortfarande och håller dörren öppen för att med kort varsel kunna boka en tur till Grekland i september om bara det onda benet hinner repa sig i tid. Vart det blir avgörs delvis av vart vi kan hitta biljetter, men de ställen som vi håller koll på är Karpathos, Leros, Tilos och Skopelos.
Prio 1 denna gång är dock Karpathos eftersom det nu är fem år sedan senast. Hade varit kul om vi råkar vara där samtidigt och kunde hänga över ett glas ouzo tillsammans en stund.
Ha en riktigt fin resa och en trevlig födelsedag! Om vi inte ses så kommer jag oavsett det att kolla på dina rader här på forumet.
Masse
Men oj vilken otur du hade med vurpan, Masse!
Krya på dig och hoppas ni kommer iväg till Karpathos.
En ouzo med Mikke låter som en utmärkt rehabilitering :)
/ Kajja bye_bye
Attans osis, Masse !!
Men spana på flyg till RHodos, det går ju mykke flyg dit....Skyscanner funkar bra,den använder jag ofta....
Det vore trevligt att träffas därnere!
Mvh,
Mikke
Kalimera
2016-08-30, 11:19
Men så lyckades jag göra en riktigt elak vurpa med cykel för dryga två veckor sedan. Den resulterade i 8 timmar på akuten, c:a 12-13 stygn i munnen (krossad underläpp), tre stygn i näsan, lätt fraktur i näsbenet, och skador i knä och skenben. Men tack vare hjälmen så höll skallen och jag är nu nästan OK igen. Återstår rejäl svullnad och smärtor i knä och ben.Men herregud vad nu råkar ut för elände! Har ni inte snart fått er beskärda del. :eek:
Hoppas att ni trots allt kommer iväg!
Ja verkligen tråkigt Masse. Hoppas du kryar på dig så att ni kan resa till Karpathos och kanske även träffa Mikke.
/ Anne bye_bye
Tack för alla vänliga hälsningar!
Nu håller vi alla tummar för att jag ska bli ok i tid och att det fortfarande då ska finnas bra flygbiljetter till Rhodos. Än så länge finns det några stycken flygstolar med Apollo som börjar komma ner i drägliga priser. Söker också reguljära alternativ via Momondo. Ska även kolla in Skyscanner. Tack för tipset Mikke!
Men jag vågar som sagt inte boka förrän jag känner att jag är tillräckligt återställd. I annat fall gäller ju inga försäkringar om det skulle börja krångla där nere. Jag har ju dessutom frestat försäkringsbolagets tålamod tillräckligt senaste 18 månaderna. Men det löser sig nog så småningom.
Masse
Monica P
2016-08-30, 15:11
Ojoj, Masse...du får väl ta och skaffa dig såna där blå pärlor som ska skydda mot onda ögat! En anhörig fick såna av mig och tro mig eller ej, nytt bra jobb dök opp rätt snart!
Nej, jag är inte vidskeplig, inte alls- Hoppas i alla fall innerligen att serien med oturliga händelser nu är avslutad och att Greklandslängtan kan stillas.
Hej Mikke,
Packar du i Karrimor-ryggsäcken, eller har den tjänat ut?
Har du planerat in nåt besök hos Andreas Makris för kontroll av visdomsgaddarna i underkäken?
Trevlig resa!
Hälsningar Conny :)
Hej Mikke,
Packar du i Karrimor-ryggsäcken, eller har den tjänat ut?
Har du planerat in nåt besök hos Andreas Makris för kontroll av visdomsgaddarna i underkäken?
Trevlig resa!
Jo, Conny, jag går ALLTID till tandkirurgen, i preventivt syfte....sen har kronan Andreas satte dit inte funkat så bra, det isar i den när jag dricker kallt,etc...Så första dan jag kommer till Karpathos, ska jag dit...
Karrimorryggan, har jag tagit upp idag från källarn, just nu står jag och velar mellan fiol eller mandola, för numera törs jag inte ha instrumentet löst, utan stoppar ner det i ryggan.Fiolens fodral är ju hårt, medans mandolans är mjukt.... Fördelen med att stoppa in instrumentet i ryggan är att jag inte får plats med så väldigt mycke mer, haha.....Sen är det väl några sömmar som borde ses över också....men den får funka denna gången också....
Mvh,
Mikke
Hej Mikke,
Hoppas Ålandstrippen var trevlig :)
Nu har du väl börjat packa din ränsel, - Karrimor'en, inför morgondagen?
Förresten, tar du med din GoPro?
Mvh
Conny :)
Hej Mikke,
Hoppas Ålandstrippen var trevlig :)
Nu har du väl börjat packa din ränsel, - Karrimor'en, inför morgondagen?
Förresten, tar du med din GoPro?
Mvh
Jo,minsann....först får jag be ursäkt för min låånga frånvaro i tråden,men tillgången till vanliga PC på Rhodos haver minskat dramatiskt,vilket gör skrivandet svårare...Detta inlägg t.ex nerpetas per pekfingrar i rummet på vandrarhemmet,å bokstäverna ä pyttesmå......En sammanfattning: kom till Stockholm torsda,for till Åland freda,tillbaka söndag.Flög tisdag å va på rummet på kvällen. Sen has det hasats runt i gamla stan,hittan å dittan å slipats knivar här å där. Ida,freda,lyckades jag spåra upp Rhodos STÖRSTA bokhandel,som låg en bit bortom nerfarten till piren ( Akadia) där Prevelis vanligtvis dockar...Det blev en lååång å varm promenix innan jag fann stället.....Senare på kvällen lyckades jag locka Michailis Panarethos till taverna Eros för en pratstund,så nu ska jag hem till dom söder om stan nånstans på söndag per scooter.....F.ö allt väl,biljett köpt på Blue Starfärjan måndaog 10.30....återkommer med mer info när hittar en vanli dator....detta sätt va rätt jobbigt,haha....
Låter intressant det där med bokhandel. Hurudan var den? Jag älskar böcker och även bokhandlar, men det finns ju inte så mycket av dem nuförtiden. Måste komma ihåg det där när jag någongång förhoppningsvis kommer till Rhodos stad. Och får då naturligtvis hoppas att bokhandeln finns kvar. :D
God fortsättning på resan, snart är du på Karpathis igen!
/ Anne bye_bye
Hej!! Bokhandeln långt bört i stöll var JÄTTESTOR....!!! Det fanns mycke engelsk litteratur,det jag i första hand kikade på.....Sen såldes även kontorsmaterial och mobiltelefoner.....mkt trevlig och förekommande personal,vill jag gärna påpeka....
Så alla bokintresserade Kalimister som inträffar på Rhodos....ta er dit !!!
Mikke
Kalimera
2016-09-11, 15:17
F.ö allt väl,biljett köpt på Blue Starfärjan måndaog 10.30...Härligt! Så nästa rapport kommer från Karpathos! :)
Ja,fast en liten får de bli ida.....
Inget speciellt hände i början av dan,men efter lunch hängde jag med,Theodosius och kikade på hans lilla å fina hotell. Sen blev det nåra timmars läsning,och framåt sju blev jag upplockad av den karpathiske silversmeden Michailis Panaretos,som sen körde ut nån mil utanför stan till deras hus och studio. Där satt vi sen nåra timmar å snacka minnen,han var väl då när jag kom lärling hos Mimis Panaretos....
Sen blev det skjuts tillbaka,och god stifado på taverna Eros,vid judiska torget.Nu hemma på vandrarhemmet och dags att packa för den tunga vandringen till Akada-kajen,längst bort.....
Förhoppningsvis blir jag mött av nån av grabbarna, Vasilis eller Stamatis från AutoMotoCenter,där jag alltid hyr scooter....
Sen får vi i vanlig ordning se var jag hamnar......
Mikke.
Hej Mikke,
Skönt att det har gått bra med allt. Snart är det dags att äntra båten över till Karpathos oxå. Då är du ju framme i god tid för födelsedagsfirandet :)
God tur!
Kalimera
2016-09-12, 10:04
Sen får vi i vanlig ordning se var jag hamnar......
Oavsett bli det bra. Välkommen "hem" Mikke! bye_bye
Hejsan alla !!
Kom igar till Karpathos med Blue Starfaerjan, som gick naestan dubbelt sa fort som Prevelis, och dessutom pa andra sidan Rhodos.... Pa faerjan traeffade jag forstas trevliga maenniskor,bl.a fick jag en hel bunt tidningar fran Goteborgssidan...Sen en trevlig tysk, som fick mandolalektion av mej, och som dessutom gav mej skjuts till AutoMotoCenter,daer en scooter vaentade mej. Mycket turister aer det, sa for tillfaellet residerar jag pa Mertonas Studios, som dessutom aer det forsta staellet jag bodde pa, naer jag kom hit for ca 16 ar sen. Idag haver jag traeffat Andreas och fatt diverse Ebay-paket, haelsat pa Nena, och laemnat 12 bocker till Jonathan Preece.....
Nu strax vid sextiden ska jag hem till honom med nagra flaskor ale, bryggt pa lilla Tingvalla bryggeri, och som jag slaepat med, instuckna i tva strumpor vardera....Min packning aer nu mycket laettare, haha....
Vaedret fint, det blaser en del,men nu maste jag dra och haemta alen fran Kallsta.....
Mikke
Hej Mikke,
Du har redan hunnit med en hel del... Fick du ordning på kronan hos Andreas?
Kalimera
2016-09-13, 16:47
Jisses vad du redan har hunnit med! :eek:
Hej!
Nu sitter jag hos Mimis gullsmeden,hans yngste son aer oxo haer....Vad anbelangar min senaste krona, sa har jag tid hos tandkirurgen Andreas Makris nu till mandag....English Jon var nojd med Karlstadsalen, och sen for jag forbi Pelagos, som naestan var full. Naer jag var daer, sa fick Manolis och Petros i koket smaka pa Vaesterbottenost, som jag haendelsevis hade med mej upp till Jonathan. Dom gillade den....sen naer jag skulle ga, sa dok det upp ett stort gaeng svenskar fran Amal, d.v.s stan som ligger nedanfor Saffle...sa da blev det lite prat om Pelagos, och Karpathos.Trevligt att kunna beraetta for intresserade maenniskor...
Sen for jag till Nena, i tanken om en stilla maltid med bok, men tji fick jag....daer var ocksa fullt, sa efter att ha haelsat pa Nenas boyfriend Christo, som diskade soeau svetten lackade,och dotter Angeliki serverade,sa insag jag slutligen att det far bli en stilla giro hemma pa rummet, haha....
Alltsa fortfarande mycket folk overallt,och de greker som har tavernor jag pratat med verkade nojda...
over and out for now....
Mikke
Kalimera
2016-09-14, 15:02
.Alltsa fortfarande mycket folk overallt,och de greker som har tavernor jag pratat med verkade nojda...Lysande! klapp_klap
Onsdag 14.9
Sovmorron som vanligt...p.g.a boklaesande for laenge, haha...Sen peau alderns host,vaknar man oftare aen forrut, iallafall gor jag det, men det gar ju att delvis kompensera med sovmorgnar....
Sen skulle det tvaettas skjorta, men det fanns ingen propp....soeau en dylik tillverkades meddelst proppen i handfatet peau toaletten.Ett varv eltejp,samt en servett ytterst, sen uppaner, sa gick det fint....
Fattades oxo filterhallare for papperet, sa jag fick gora ett temporaert filter av forsta dan, en ny,tunn sommarstrumpa, som fylldes med laemplig maengd kaffe, och som sen nersaenktes i daerfor avsedd kopp....Funka soeau daer....Naesta version var lite grovre papper som varsamt nersaenktes i mitten av koppen, medans papperskanterna befunno sig over kanten, samt saekrades meddelst gummisnodd.Denna papperspase fylldes med laemplig volym kaffe, sen haelldes kokande vatten over....hm...raett bra! I morrn ska jag till en affaer, som lovat ta hem filterhallare av plast.....
Efter allt letande var det dags for sen lunch, men hos Nena var det naestan fullt, men jag bet ihop om ingenting, och vaentade nan timme, sen kaekade vi tillsammans nagra minuter, da det kom nya kunder...
Sen bort till Zorianas Place, daer English Jon, aka Jonathan Preece satt och laeste som vanligt. Sen har Zoriana en busig dotter, Veronica, som gaerna busar med oss gamlingar...
Nu sakta peau vaeg mot saengen nan timme....Fint vaeder, friska brisar gor vaermen uthaerdbar...
Kanske blir det Pelagos ikvaell, den som lever far se....
Mikke
Ha ha!! Underbar beskrivning av kaffebryggandet!
Va gör man inte för en kopp!
Ha en trevlig kväll på Pelagos.
Lite dans åxå kanske..._B-anana_B-anana
/Kajjabye_bye
.....efter den trevliga stunden med Alice and Steven hos Nena så stack jag till Pelagos och satt med finska Marja-Liisa och Lasse från Jakobstad. Mycket folk och trevligt som vanligt,och Chroni sjöng som en gud....
Torsdag 15.9
Sovmorron som vanligt,sen inleddes jakten på bryggkaffepinaler,men damen som lovat hämta själva plastmojen för filtret tillstod rodnande att hon glömt...så jag går dit imorrn. Lunch hos Nena och nu kaffe hos Zoriana tillsammans med Jonathan Preece......
Låter härligt Mikke!
För vår del är det nu ett år sedan vi var i Grekland eller någon annanstans heller för den delen. Hälsoproblem av varierande slag för både mig och Birgit har varit hindret. Därför har vi under sommaren siktat in oss på att komma iväg ett tag i september.
Men så lyckades jag göra en riktigt elak vurpa med cykel för dryga två veckor sedan. Den resulterade i 8 timmar på akuten, c:a 12-13 stygn i munnen (krossad underläpp), tre stygn i näsan, lätt fraktur i näsbenet, och skador i knä och skenben. Men tack vare hjälmen så höll skallen och jag är nu nästan OK igen. Återstår rejäl svullnad och smärtor i knä och ben.
Men vi hoppas fortfarande och håller dörren öppen för att med kort varsel kunna boka en tur till Grekland i september om bara det onda benet hinner repa sig i tid. Vart det blir avgörs delvis av vart vi kan hitta biljetter, men de ställen som vi håller koll på är Karpathos, Leros, Tilos och Skopelos.
Prio 1 denna gång är dock Karpathos eftersom det nu är fem år sedan senast. Hade varit kul om vi råkar vara där samtidigt och kunde hänga över ett glas ouzo tillsammans en stund.
Ha en riktigt fin resa och en trevlig födelsedag! Om vi inte ses så kommer jag oavsett det att kolla på dina rader här på forumet.
Masse
Hej igen Mikke!
Så har det nu gått några dagar/veckor och vi har äntligen kommit till skott med en resa. Men men men, det blev inte Karpathos den här gången. Jag skrev (se ovan) att det var fyra resmål som var med i pipelinen. Av olika anledningar blev det den här gången Leros som valet slutligen föll på.
Det innebär dels att längtan och abstinensen till att återvända till de andra ställena ökar, och jag vill understryka att Karpathos då finns högt upp på listan för nästa år.
Men det innebär också att vår träff över ett glas ouzo tyvärr får anstå ett tag. Jag känner mig dock trygg i att du också i fortsättningen kommer att återvända till Karpathos. Och själv säger jag som Arnold Schwartzenegger "I´ll be back!". Så jag hoppas att chansen på att ses över en ouzo kvarstår.
Till dess ........ HA EN JÄTTETREVLIG FÖDELSEDAG IMORGON! GRATTIS!
Masse
Hej Mikke!
Grattis på födelsedagen klapp_klapklapp_klapklapp_klap
Hoppas att filterhållaren anländer snart...och att du får en supertrevlig afton på Pelagos!
Kalimera
2016-09-16, 10:07
Grattis på födelsedagen Mikke! bye_bye
Grattis även från mig! _B-anana
/ Anne :)
Hejsan alla å tack för hälsningarna!! Det värmer i värmen en allt äldre gubbstrutt...;-)
För tillfället häckar jag på balkongen i solen me en bok,men smider planer på en utflykt,antingen upp till Elias Livadiotis pyttekafeneion och/eller en,sväng te AutoMotoCenters lilla ställe i Arkassa,där Stamatis håller hus,för jag vill gärna låna hanses,pyttelilla enfas pinnsvets,för stora porten till Garden Villa behöver lite svetslagning,å jag,har lånat Stamatis ypperliga svets förut......
Vi får se vare blir idag....
Mikke
aa jansson
2016-09-16, 12:45
Grattis
Kalimera
2016-09-16, 15:27
Vi får se vare blir idag....Ska du inte vila i dag och öppna alla presenter? :D
Haha....finessen med att fira sin folsedag pa Pelagos aer att jag slipper i stort sett presenter...fast nan liten grej kan det forstas bli...
Igar kuppade dom mej, for naer jag kom dit vid nie, sa satt min grekiska morsa Eva med sin dotter Ellen och deras granne vid det bordet jag skulle sitta..Jag var helt oforberedd pa detta, och det var forstas jettetrevligt...Fullt med folk,bade greker och turister.Det aer det som gor Pelagos sa trevligt, att det aer en blandning, plus att scenen aer oppen, sa raett va det aer, sa star nan och spelar. Igar var det en hollaendare som lirade klarinett....
Nu pa Zephyros, och sitter och snackar med danska Alice och hennes snubbe Steven,fran England.Han aer flygmekaniker, och har varit lite overallt och jobbat, och har forstas en massa stories to tell....:-)
Sen gick Andreas och jag upp och lyfte deras ytterdorr, for den hade sjunkit och skrapade i marmorn...
Nu strax vidare for lite lunch och sen till Zorianas for att ge Jonathan ytterligare en engelsk bok. Tempen idag aer runt 30, men det flaektar lagom, sa vaedret aer perfekt....
Mikke
Hej,
Har du fått tag på filterhållaren ännu?
Glöm ej bort besöket hos Andreas i morgon :)
//Conny :)
Sondag 18.9
Idag haver jag varit hos English Jons hus i Laspoma,dels for att laemna en bok och dels for att lana..
Nu pa Zephyros for lite snack med Alice and Steven, som laemnar Karpathos idag...
Jag ska strax till Nenas for lite lunch, och sen bort till Zorianas for lite fika...
Varmt idag, runt 30 grader, men ingen vind, soeau man blir lite kladdig. Daeremot aer det skont att aka scooter....sa kanske det blir en liten utflykt idag...
Imorrn kl nio ska jag till tandkirurgen Andreas Makris.....
Mikke
Kalimera
2016-09-18, 16:28
Varmt idag, runt 30 grader, men ingen vind, soeau man blir lite kladdig. Det är en del moln på ingång Mikke, så snart blir det lite svalare. Lycka till hos tandläkaren! bye_bye
'''nu aer klockan strax efter sju, och det flaektar litegrann....tempen aer nu 28.3 soaeu det haver borjat svalna nu mot kvaellen. Det skiljer ganska mycket mellan t.ex Zephyros och Zorianas Place nan km laengre bort mot Aperi. Daer flaektade det mycket mer...
Nu haver jag ockso tillbringat nan timme med danska Alice och engelske Steven pa El Greco,som ligger naera Zephyros...
Sen ska jag flytta upp till Garden Villa nu peau onsdag. Var uppe daer och kikade pa stora grinden som ska svetsas, och motte Marias pappa Minas,som kom farande pa sin scooter i motsatt riktning, men han sag mej forst och tutade glatt...
Mikke
Mandag 19.9
Fortfarande varmt, och ganska lite vind.....runt 30 grader, fast nu vid sextiden ar det borjat molna, och det pratas allmaent bland folk om regn imorrn...
Ivaeg till tandkirurgen Andreas Makris kl 09.00, fast jag var daer tjuge minuter innan....
Efter att ha forklarat hur kronan kaendes, grejade Andreas litegrann och lade pa nan sorts gel, som skulle lindra ilningarna....sen fick jag en lapp med gelens namn, och sen skulle jag kopa en tub och anvaenda pa tanden en vecka...Sen kollade han over alla gaddarna, samt forklarade dom helt ok, och sen vare klart...
Sen bort till Nenas, som var staengt, fortsatte till Zorianas, daer jag kaekade lunch, och sen dok Jonathan upp, och da blir man sittnas, pratnas, och lyssnas till alla mojliga historier i nagra timmar....
Sen en svaeng till Pelagos med batterier till kocken Petros, plus en ny slipmanick med industriella diamanter,soeau att knivarna aer skarpa....
Imorrn tar Stamatis pa AutoMotoCenter med sig sin lilla enfas svets, soeau kanske det kan svetsas, om vi har tillraeckligt langa kablar, men det visar sej....
Mikke
Kalimera
2016-09-20, 16:09
Fortfarande varmt, och ganska lite vind.....runt 30 grader, fast nu vid sextiden ar det borjat molna, och det pratas allmaent bland folk om regn imorrn...Kom det något? Det har regnat litevarstans i Grekland idag, och igår faktiskt.
tisdag 20.9
Idag har det faktiskt regnat av och till hela dan, med en del dunder och brak....Jag klarade mej, da jag lunchade hos Nena, naer det brakade loss...Sen blev det ett uppehall,da passade jag peau att dra nagra hundra meter till Zorianas Place, daer Jonathan satt som vanligt,sa da passade det finfint med lite kaffe...Sen kom norske Bjorn knallande, han hade varit ute och promenerat, sa han var lite blot...
Som tur var hade Zoriana lagt upp presenningar pa pergolan, for inimellan kom det en storskur som drev upp min decibelmaetare i telefonen upp mot 70 decibel, naer det trummande mot presenningen....
Just nu .19.20 lokal tid aer det uppehall, men kolsvart over Aperi, sa sista regndroppen haver nokk ikkje fallit,far vi hoppas....luften aer hog och klar, och Karpathos ser gronare ut....Sammanlagt har det nog blivit raett mycket vatten som kommit ner, och tur aer vael det, for det har varit vaeldigt torrt i marken....
I morgon flyttar jag upp till Garden Villa, och om det inte regnar, ska jag forsoka fa svetsat porten, men man vet ju aldrig hur det blir, forraen efterat, och deau kan det vara for sent....:-)
Mikke
Onsdag 21.9
Nu installerad pa Garden Villa i rum nr 10, d.v.s den hogra lagenheten i den mittersta stavlon....Trevliga grannar fran Holland. Var nere i kaellarn och haemtade upp nya naet, som ska bytas ut peau solsaengarna...Sen hittade jag och Minas ett metallror som passade till grinden, plus en stor rulle elkabel...Sen naer jag stod och pratade med grannarna, kom det in en hjord med far,som jag raskt jagade ut...Sen tog jag roret och satte fast det temporaert med staltrad, tills jag svetsat fast det....
Stamatis kommer till AutoMotoCenter med svetsen idag, sa allt jag behover aer fixat, forutom en vinkelslip, men en san har Andreas nan stans....
Nu till Nena for lite lunch, innan jobbet....
Vaedret fint, lite moln och en aning svalare, men det kom visst ca 10 mm igar, sa allt aer gront och fint....
Mikke
Kalimera
2016-09-21, 14:25
for inimellan kom det en storskur som drev upp min decibelmaetare i telefonen upp mot 70 decibel, naer det trummande mot presenningen....Vilken app har du, och varför har du en decibelmätare? Tinnitus?
Jo, Janne, jag har lite tinnitus, men har laert mej att sleau dovorat till,haha....d.v.s inte soeau stark tinnitus, om man nu kan saega soeau...
Appen som jag laddade ner aer bara en av manga decibelmaetare som finns.Det enda jag tittar efter aer vilken bedomning den har...max aer vael fem,va?? Den som jag laddade ner hade 4.3....
Nu har jag varit i Arkassa och haemtat svetsen. Inte den jag trodde, utan en annan, soeau jag har forstas en plan b, ifall strommen inte raecker till, da skruvar jag fast roret i grinden....Jag fick vaenta en stund pa Stamatis i Arkassa, men han hade en trevlig kille, Argiri, som ringde honom, och soueau dok det upp en arabisk kille, som fick en pris snus av mej. Han beraettade att det snusas i Egypten, fast mest i underlaeppen, och sa bad han artigt om en pris, och det fick han, forstas...:-)
Sen for jag osterut med svetsen nere vid fotterna, och stannade till i Menetes, och tittade in hos Elias Livadiotis och hans pyttekafeneion, som forstas var full av aeldre men, som lirade kort. Han beraettade att han vaentade ett saellskap turister, sa han var i full gang att forbereda deras ankomst. Han hade haft fullt upp i sommar, och blivit alltmer kaend, sa fler turister hittade dit...Jag tog en fika, och sen rullade jag mot Pigadia. Nu har Andreas och jag varit nere i kaellarn pa Zephyros, sa nu har jag svetselektroder,samt en vinkelslip....
Fin kvaell, molnen aer borta och skyn aer nu svagt rosafaergad och det aer svalt och skont....
Mikke
Vilken app har du, och varför har du en decibelmätare? Tinnitus?
Jag har sedan länge Arbetsmiljöverkets app. Inbillar mig att just den borde vara bäst;). Lite kul att leka med ibland på sta'n; hundratals brölande, medelålders fotbollsfans på T-baneperrong fick mätaren att generaltoppa:D (och mina tinnitusöron att sloka i samma mån...)
(Ursäkta OT, Mikke.)
Jag har sedan länge Arbetsmiljöverkets app. Inbillar mig att just den borde vara bäst;). Lite kul att leka med ibland på sta'n; hundratals brölande, medelålders fotbollsfans på T-baneperrong fick mätaren att generaltoppa:D (och mina tinnitusöron att sloka i samma mån...)
(Ursäkta OT, Mikke.)
Torsdag 22.9
Tack for decibelmaetartips,Pnyx...visste inte om att en dylik fanns, ska kika peau den vid tillfaelle...;-)
Haver nu borjat mickla med porten...tyvaerr var roret jag fick av Minas av koppar, men Andreas trollade fram ett av jaern...
Sen blev det en snabbutryckning ner till Zephyros, for frysfacksluckan i ett rum hade fallerat, men nu vet jag hur den fixas, soeau det jobbet gick pa fem minuter. Soeau jag hann saega hej deau till Riittas och Leifs dotter Mia, som med sin boyfriend Terra laemnade Zephyros nyss for att flyga hem. Fortfarande frisk luft efter regnet, och en del moln, sen brisar det haerligt ockseau....
Det glammas vid baren, for fyra syskon plus deras moder haver anlaent idag.Dom har varit haer manga ganger,och aer ett haerligt gaeng. Dessutom haver Jan och Ina kommit, och dom aer ocksoeau ofta haer....Det verkar som om veteranerna gaerna kommer lite senare peau saesongen....
Nu ska jag sticka och kopa en olivtval eller tva, och sen aer det vael lunch nu,va???
Mikke
Kalimera
2016-09-22, 14:08
Jo, Janne, jag har lite tinnitus, men har laert mej att sleau dovorat till,haha....Haha! flabb_flab
Jag har sedan länge Arbetsmiljöverkets app. Inbillar mig att just den borde vara bäst.Den har jag också. Mycket bra! Även jag har tinnitus. Är många som har utan att man vet om det. :o
Det verkar som om veteranerna gaerna kommer lite senare peau saesongen....Börjar inte säsongen lida mot sitt slut på Karpathos? Det är ju ändå den 22 september idag. Hur länge stannar du förresten?
Hej!
Nu har jag vurt hemma hos Jonathan Preece och lanat flera bocker, och seau fick han en som jag laest ut pa Zorianas Place. Det aer svalare idag,sa snart dax att dra pa sej en t-shirt under skjortan....
De sista gaesterna pa Zepyros och Garden Villa laemnar den sjunde oktober,saeger Maria Diakidis,och vad anbelangar min framtida hemresa, soueau haver jag inte funderat soeau mycket peau den....Det blir som det blir, och naer det borjar dra hemover, sa sticker jag nog till Rhodos, och soker biljett hem daer.....men det drojer nog nagra veckor tills dess.....Sen svetsade jag grinden fore lunchen.Det gick soeau daer, da det svarta glaset man skall ha framfor ansiktet,var for svart, soeau jag sag inte VAR jag svetsade, men det gick till slut....
Forresten, sa fann jag TVA plasthallare for kaffefilter i min lagenhet......
Mikke
Kalimera
2016-09-23, 11:07
Forresten, sa fann jag TVA plasthallare for kaffefilter i min lagenhet......Haha! :D
Fredag 23.9
Idag kom jag faktiskt upp raett soeau tidigt, och fikade som vanligt peau min pytteveranda...Tvaetten jag haengde igar kl elva, var forstas torr...
Sen bort till pergolan och poolen for att kika peau solsaengarna, varfor dom kallas solstolar aer for mej obegripligt, men ju aeldre jag blir, desto mer forstar jag vad lite jag vet...
Det visade sig ( som vanligt) att det var ngt mer komplicerat aen vaentat, men med farsans lilla nollnolla ( Bacho skiftnyckel) samt min trogna Laederman, fick jag dit de nya textilnaeten, men forst efter att ha lossat ena sidan, ety det nya stycket var vaeldigt tajt....
Sen dok Ina och Jan som bor peau Zephyros upp, och han stack ner till hotellet och haemtade lite baettre verktyg, soeau nu har jag fixat tva solsaengar av sju....
Nexta projekt aer platlocket over poolens maskineri....Sa ner till AutoMotoCenter och haemta tillbaka svetsen, sen ner i kaellarn och plocka fram elkabeln....
Det ska bli intressant att se om jag fixar detta gangjaern, som inte fatt olja peau laenge....men har nu liten handslaegga samt en huggmejsej, som ska fungera som kil....Men det blir imorrn....
Jo, Antoni Panaretos med sonen Manoli, 2.5 ar, kom ocksa upp till Garden Villa och haelsade pa nan timme....
Nu dax for sen lunch....
Mikke
Lordag 24.9
Fin kvaell igar peau Pelagos....ett gaeng fran Thessaloniki dansade mycket, och ibland t.o.m ute peau gatan....!!
Idag,lordag har jag borjat svetsa peau poolmaskineriets lock....forsta forsoket misslyckades,for glaset man ska se igenom aer alldeles for svart,soeau egentligen svetsar jag blint...Hursomhelst, jag svetsade peau, och sen naer det kallnat, rorde jag locket i hopp om att s.a.s lossgora gangjaernet, men ack och ve, svetsen sprack...Sa nu aer jag nere peau Zephyros, for att lana Andreas svetsglas, och ocksa leta efter en slagghacka eller liknande...Sen far det bli lunch, och sen dax att svetsa igen.....Fint vaeder, lagom varmt och friska flaektar.....
Mikke
sondag 25.9
Andreas svetsglas var lite baettre, men trots detta soeau misslyckades jag ytterligare tva ggr...soeau nu funderar jag peau att helt enkelt byta ut baegge gangjaernen mot en annan typ, som aer laettare att olja och med storre yta,vilket blir laettare att svetsa....
Daeremot sa bytte jag tyget/naeten pa ytterligare tva solsaengar, sa nu finns det fyra faerdiga....Fick saellskap vid poolen av en trevlig dam fran Holland, som heter Ruth, och da gick forstas jobbet laettare. Nu nere peau Zephyros, har konfererat med Andreas och ska nu ivaeg till Nenas for lite lunch.....
tisdag 27.9
Grannarna i stavlon bredvid, Anne och Bo hade bussigt nog med sej en plastmoj att saetta kaffefiltret i, den stod pa mitt utebord naer jag kom ut pa mandag formiddag...
Sen har Ann kommit peau ett mer humant saett att slippa den katt,som envist forsoker komma in i koket och ocksa pa verandan.Den katten kaekade upp min makrill....Grannen Anne skvaette lite vatten, och vips var katten borta...Sofia saetter ut mat till katterna vid stora huset,sa det gar ingen nod pa dom...sa jag kopte tva vattenpistoler i stan, som vi ska laemna kvar till naesta gaester som kommer....
.Dom aer spaenstiga, mina danska grannar, idag gick dom till Amopi,men innan dess gick jag over med lite lagrad praestost fran Allerum ( 18 manaders lagring) Sen har jag faktiskt ett helt paket Lofbergs kaffe kvar ocksa...kul att grejerna raecker sa laenge, jag har varit hemifran Karlstad sen den forste september....
Idag fixade jag ytterligare en solsaeng, sa nu finns det sex stycken faerdiga. Inte sa manga tyg eller plaststycken kvar, sa alla kommer till anvaendning, och haller saekert i nagra ar till.
Nu nere pa Zephyros, och igar var det barbecueafton haer, som jag missade, for jag somnade, haha...Iallafall var det bra, sa en hollaendsk gaest, som jag pratade med nyss. Soligt idag, med friska vindar, och forresten sa kom Dimitri Panaretos upp till Garden Villa for att laesa av elmaetarna, for han har ocksa ett dagjobb, plus att han jobbar som servitor pa Pelagos varje kvaell i veckan...Det aer fortfarande raett fullt daer pa kvaellarna, kanske drar dom peau staengningsdagen denna saesong.Forra aret tror jag dom staengde 7 oktober.....
Mikke
Hej Mikke...
Har ni fått användning av vattenpistolerna ännu flabb_flabflabb_flabflabb_flab
Hur är vädret idag?
Kalimera
2016-09-28, 10:21
Det aer fortfarande raett fullt daer pa kvaellarna, kanske drar dom peau staengningsdagen denna saesong.Forra aret tror jag dom staengde 7 oktober.....Känns som att säsongen är sen i år, eller så minns jag fel.
[QUOTE=C@nny;392258]Hej Mikke...
Har ni fått användning av vattenpistolerna ännu flabb_flabflabb_flabflabb_flab
Hur är vädret idag?
//Conny :)[/QUOTE
Hej!!
Vattenpistolerna används rätt ofta,så dom ligger nära till hands.....
Soligt idag,men,ganska blåsigt,iallafall här på Garden Villa.....jag jobbar lite me den sjunde solsängen,bara två kvar att fixa. Sen om jag åker till Rhodos per färja på måndag eller onsdag vet jag inte än....ska måla lite på Nenas vägg också,det hör ju till numera.....
Mikke
..nu nere peau Zephyros, inte alls lika blasigt haer, som uppe peau Garden Villa,som ju ligger i en dal daer vinden far riktig fart stundtals.....Eau andra sidan, sa blir det inga mygg och tvaetten torkar jettefort, haha....
Nu ska jag forsoka skriva ut biljetten peau papper....det kaenns lixxom baettre oeau ha den i fickan, fast jag har aldrig behovt visa upp den. Men om jag INTE har en, soeau kan man sla sig attan peau att dom fragar efter den....Flyger ju med TUI, sa totalvikten peau packning aer blott 20 kilo, till skillnad mot SAS och Aegean, som har 31 kg totalvikt...8 kg handbagage och 23 kg incheckat. Det aer 11 kg:s skillnad det....
Men forstas sa glomde jag min lilla baerbara vag hemma, efter jag vaegt mitt bagage.Soeau den haenger kvar pa ett gangjaern hemma i koket....Men English Jon har en vanlig badrumsvag, och den far funka.....
Strax dax for en sen lunch hos Nena...
Mikke
Mikke
Torsdag 29.9
Nu faerdig med alla solsaengar, eller snarare, reservtygen har tagit slut....Men nu finns det nio faerdiga saengar, och tre som kanske ska fixas i april naesta ar...
Det blaser nat forfaerligt vid Garden Villa, men nu har jag varit till AutoMotoCenter med svetsen, och Andreas har fatt tillbaka sina verktyg. Det finns en liten rod plastkajak pa Zephyros, som jag aer lite sugen peau att testa, fast inte idag, da det aer lite for stora vagor....sen blaser det inte alls lika mycket haer nere...
Imorron ska vi saetta upp alla Andreas alla diplom pa vaeggen i hans kontor,det ska bli intressant...Sakta borjar det minska med turister, och det var inte fullt pa Pelagos igar, naer jag for forbi efter att ha varit pa Nenas Taverna, och bl.a ritat lite pa vaeggen, och lekt lite med deras nya lilla vovve,som aennu inte haver fatt nagot namn...En liten gullig rund liten bollhund...:-D
Nu ivaeg till Zorianas Place med lite bocker till Jonathan.....
Mikke
Kalimera
2016-09-29, 17:18
Imorron ska vi saetta upp alla Andreas alla diplom pa vaeggen i hans kontor,det ska bli intressant...Vad är det för slags diplom undrar en nyfiken. :)
Brukar du verkligen ha med dig en våg till Grekland. Den väger väl den också?
Grattis på namnsdagen! bye_bye
Freda 30.9
Diplomen aer vael antagligen sana fran hans olika utbildningar, har for mej att man far sana i Amerikat...men vi haver icke annu varit ivaeg och spikat, soeu jag ska aterkomma i fragan...
Angaende sjaelva vagen, sa aer den ganska liten med en digital skaerm. Man haenger den nanstans, och sa aer det en redig metallkrok under, daer man haenger upp vad man nu vill vaega...sjaelva vagen vaeger kanske 100 gram...ska ta och vaega den naer jag kommer hem, for jag har nagra mikrovagar, for modellflyggrejerna....:-D
Efter diplomspikandet, ska jag skaffa nagra sma penslar, for malningen hos Nenas Taverna.
Igar kvaell var jag nagra timmar hos min grekiska morsa Eva. Hon var peau ett stralande humor, och ringde nagra bekanta, bl.a sin ena dotter Paula i Amerika,som var peau Karpathos i april-maj och som jag forstas traeffade. Sen har hon en dotter till i Amerikat, Tina, men henne har jag bara pratat med i telefon. Den tredje dottern, Ellen, bor ihop med Eva, och dom tva var med pa Pelagos, naer jag fyllde ar,det var en kul overraskning. En av deras hyresgaester, Nikos, som gor s.a.s lumpen pa Karpathos, korde ner dom till Pelagos....
Nu pa Zephyros, och ser bara EN gaest vid poolen...Himlen aer bla, och det blaser mkt mindre haer nere aen uppe vid Garden Villa...
Det kanske blir lite kanotpaddling idag, och da tar jag med min vattentaeta kinesiska GoPro-kopia, ifall jag vaelter,haha....
Mikke
Det kanske blir lite kanotpaddling idag, och da tar jag med min vattentaeta kinesiska GoPro-kopia, ifall jag vaelter,haha....
Mikke
Har också en kinesisk GoPro-kopia. Är du nöjd med din?
Beställde min från Aliexpress, kostnad ca 55US$. Den funkar väl hyffsat för det priset.
Den går att styra från en smartphone via en app men det är lite bökigt.
Jag skall cykla på Cuba över jul och nyår och hade tänkt använda min kamera där.
Ha det fortsatt bra Mikke!!
mvh
/pawik
Kalimera
2016-09-30, 14:09
Det kanske blir lite kanotpaddling idagHoppas att du fick en trevlig tur! Härligt att vädret är så bra, för det är det inte här hemma. :o
Har också en kinesisk GoPro-kopia. Är du nöjd med din?
Beställde min från Aliexpress, kostnad ca 55US$. Den funkar väl hyffsat för det priset.
Den går att styra från en smartphone via en app men det är lite bökigt.
Jag skall cykla på Cuba över jul och nyår och hade tänkt använda min kamera där.
Ha det fortsatt bra Mikke!!
mvh
/pawik
Hej!
Min lilla GoProkopia aer en billig version for ca 200 SEK, men den funkar raett ok, soeau jag kommer nog naer jag kommer hem, bestaella en med staellbar bildvinkel, 16 mb bildram och 64 GB lagring,plus allt extra som medfoljer, typ undervattenshus,hjaelmfaesten,etc,mm ad nauseam....Bildvinkel 120 tycker jag aer ratt bra, for da blir inte kanterna sa runda....min lilla roadmovie om Lamberget daer jag bor, tog jag fran motorcykelns nedre ram, framfor mina fotpinnar, seau att hela framhjulet aer med i bild, plus att kameran aer kanske ca en dm over vaegbanan....Det ser ut att geau vaeldigt fort, men jag kor nog inte fortare aen 40-50 km/t....Sen att de langa skruvarna tog i asfalten naer jag gjorde en hogersvaeng var ingen katastrof, for jag horde att dom tog i ,sa jag stannade, raettade till kameran, och fortsatte. Fast det blev tva pyttesma roadmovies istf tva....:-D
Kul att du ska cykla peau Cuba, Pawik, det kan bli fina filmer det.....Ta me extra batterier, sd-kort och tejp....
Buen viaje e via con Dios...!!!
Mikke
ps,det bidde inget paddlande idag, for uppsaettningen av diplom o bilder i Andreas kontor tog nagra timmar, men det aer en ny dag imorrn....
Mikke
Lordag 1 okt.
Det bidde inget paddlande idag, for jag tvaettade och grejade med Chronis bil, som inte varit pysslad med peau laenge....Jag ringde honom vid tolvtiden idag, for jag vet att han inte kommer i saeng forraen tva-tretiden, och daerfor gaerna vill sova,atminstone 8 timmar....
Sa jag stack till hans foraeldrars kaellarlagenhet, der hans syster Maria var, och sen dok Chroni upp med bilen nan kvart efter.Han hade varit till bukten vid generatorstationen, och simmat med Sotiri, mannen som bemalar stenar.
Da tog jag den lille gule bilen och for till AutoMotoCenter, som har allting som har med bilvard att gora,sa daer tvaettade jag bilen, dess fonster, sen dammsog jag insidan, och sen gick jag over plast-och gummidetaljer med nat som gor det blankt....Slutligen fyllde jag peau
med luft i daecken, som hade ungefaer ett halvt kilo....naer det ska vara lite over tva kilo...
Men tacksamt att gora iordning en san bil, for skillnaden blir ju STOR...haha....Allt detta tog nog fyra timmar, men kul var det ocksa.
Nu klockan sju ska jag aeta pizza hos mina danska grannar, Anne och Bo....Sen baer det vael ivaeg ner till Pelagos, som i sin tur har dopkalas for 105 gaester....fast dom drar igang vid sju, sa vid tiotiden aer vael minst haelften av dom borta...Det orner sej alltid me plats peau Pelagos, i nodfall far jag vael sitta strax utanfor koket....eller peau taket, dit det gar en liten trevlig trappa.....Har ocksa varit ivaeg och kopt biljett pa Blue Starfaerjan, som gar 14.20 peau mandag....sa nu far jag ta och ringa Panayotis peau vandrarhemmet pa Rhodos......
Mikke
Mikke! Det är så härligt att läsa det du skriver! Du lever vad som liknar min dröm. Kan absolut inte fixa o greja allt så som du gör. Men du får mig att tänka på låten "Var ska du sova inatt?" En annan låt kunde få heta "Vart ska du åka härnäst?".
Att åka ut med enkelbiljett och inte ha en aning om vart man ska härnäst eller var man ska stanna upp och sova, det är balsam för min rastlösa själ. Du vet ju förvisso att du ska till Karpathos/Rhodos, men därutöver är likheten stor. Att åka ut och bara veta vad som är nästa destination, det är en dröm. Kanske upplever jag den en dag.
Masse
[QUOTE=Masse;392446
Att åka ut med enkelbiljett och inte ha en aning om vart man ska härnäst eller var man ska stanna upp och sova, det är balsam för min rastlösa själ. Du vet ju förvisso att du ska till Karpathos/Rhodos, men därutöver är likheten stor. Att åka ut och bara veta vad som är nästa destination, det är en dröm. Kanske upplever jag den en dag.
Masse[/QUOTE]
fb_gilla
/ Kajja bye_bye
Sondag 2.10
Igar kvaell, efter pizzaorgien hos mina danska vaenner, knallade jag ner till Pelagos.Daer var ett dopkalas med over 100 gaester, soeau det var inte sa mycket plats over till oss andra, men det gjorde inget. Dopkalasorganisatoren Maria, hade gjort ett stralande jobb, och det var kul att se vad man kan hitta peau.
Soeau det blev inte soeau laenge pa Pelagos igar.
Idag haver jag inkopt raki,som ska delvis forvandlas till lagerbladsdito naer jag kommer hem. Sen har jag gjort klart med AutoMotoCenter, och Stamatis kor ner mej till faerjan imorron strax fore tva, sa aer det klart.Nu ska jag vidare och laemna de lanade bockerna till Jonathan, och kanske blir det en liten paddeltur senare....Har iallafall me badbraller och den vattentaeta kameran.....
Fint vaeder, och det blaser inte som det har gjort de senaste fyra dagarna, utan nu aer det en laber bris,och det aer jag glad for....
Rum aer bokat pa vandrarhemmet, sa det kaenns ocksa bra....
Mikke
Kalimera
2016-10-02, 17:06
..Rum aer bokat pa vandrarhemmet, sa det kaenns ocksa bra....Jag får önska dig en trevlig resa till Rhodos Mikke, och ett stort tack för roande och trevlig läsning, som vanligt! klapp_klap
Hej!!
Det blir,säkert nåt eller några inlägg under kommande vecka också,då jag ska tillbringa den på Rhodos.....
Nu har jag plockat en plastkasse med lagerblad och vädrat de kläder som ska förvaras i Garden Villas källare.....har faktiskt klippt en massa hål i kassen,för den var nog FÖR tät....Nu blir det lite ryggläge och grekisk teve,innan jag masar mej ner till Pelagos för årets sista kväll där....
Mikke
Monda 3.10
Igar kvaell var det redigt tryck peau Pelagos, soeau det var tur att jag hasade mej dit vid halv tietiden....
Vael daer sa kaekade jag stifado och glass som dessert.Det dansades och sjongs och jag smet hemat vid tolvtiden.
Nu haver jag packat och tagit adieu av Sofia och Minas, samt mina trevliga,danska grannar Anne och Bo.
Att sen feau med allt peau scootern gar ovaentat bra, den stora ryggan laegger jag tvaers daer man vanligtvis har futterna,lilla ryggan straffar man fast daerbak peau den lilla pakethallaren, och mandolan tar jag peau ryggen....
Nu har jag varit en svaeng till Zorianas och laemnat en bok och sagt hej deau, och nu peau Zephyros. Idag naestan vindstilla for omvaexlings skull och tempen aer ca 26 grader Celsius.
Det bidde ingen paddeltur, for Andreas hade burit ner kanoten i kaellarn,men den ligger ju kvar tills naesta ar...
Nu ska jag ta en svaeng inat stan och morsa peau lite andra maenniskor, samt kaeka lite lunch innan baten gar.Stamatis peau AutoMotoCenter kor ner mej till hamnen, och soeau kommer jag till Rhodos vid halv femtiden......
Mikke
Ha det så fint på Rhodos Mikke...
Kalimera
2016-10-03, 19:44
och soeau kommer jag till Rhodos vid halv femtiden......Ha nu fina lugna dagar på Rhodos Mikke! :)
Tis 4.10
Blue Starfärjan lämnade Pigadia ca 50 min senare än tabellen. Fint väder å jag satt på akterdäck,där jag snart kom i samspråk med Savvas,som hade jobbat som kapten på en av Love-båtarna sen i maj och nu var på väg hem till Athen.Strax därefter kom vi två i samspråk med en engelsk tjej,Christine,som varit dykinstruktör på Karpathos,så tiden på färjan gick fort.Vid sjutiden knallade jag mot vandrarhemmet i gamla stan,det tog 25 svettiga,minuter,haha......Så nu är jag installerad,varit i hamnen å kikat på båtar och nu på taverna Eros,ett av mina stamställen.....
Mikke
Som vanligt har det varit kul att följa dej på Karpathos!
Nu när du är på Rhodos skulle jag vilja fråga dig en sak eftersom Eros är ett av stamställena.
För ett par år sedan var jag med en väninna på Eros vid två tillfällen och vi åt fantastiskt gott. Personalen och ägaren som ju var gift med en svenska var supertrevliga.
I påskas däremot när jag skulle ta med maken dit var det en katastrof! Har nog aldrig ätit en segare stifadho! Dessutom var det mesta helt smaklöst. Personalen var dessutom väldigt ointresserade av oss och sitt arbete.
På fredag åker vi ner igen och frågan är om man "vågar" gå dit igen?
//majibye_bye
Ursäkta att jag svarar :-) Eros har nya ägare sedan i våras. Har inte varit där efter ägarbytet åkan inte säga något om mate nu, men som du säger så var den väldigt god innan :-)
Riitta
Aha Riitta det kan ju förklara saken. ;)
//majibye_bye
Hej!
Agående Eros,så är det samma kock som när Nikos drev stället,d.v.s Anna. Paret som nu driver Eros heter Spiros och Angeliki. Jag är ingen gourmand att tala om,men jag tycker maten är god och har varit där under min höstresa kanske tie-tolv gånger och ska dit i kväll också....;-D
Igår försökte jag hitta en genväg till Rhodos största bokhandel, Public,som ligger söder om kajen där Prevelis lägger till,så jag,knallade iväg vid tolvtiden och letade mej fram till en sydlig port i stadsmuren och knallade på snett neråt åt vänster....men fann snart mej vilse bland alla gator...Dock sporde jag om vägen här och där och en rysk dam,Olga,följde mej t.o.m en bit på väg.Lämnad av henne fann jag mej vid en scooterverkstad,där det stod en nyrenoverad vespa fr 1948,så jag,knallade förstås in och pratade med en kille som visade sej va grek-svensk med en brorsa boende i Karlstad......!!! Helt härligt med såna oväntade möten,eller hur? Efter nån timme där gick jag ut för att fortsätta mot bokhandeln,då dök plötsligt ryska Olga upp med turkisk äpplepaj upp,så honknallade,med mej till Public,å så fikade vid ett ställe bredvid. Sen,äntligen affärn me mycke böcker på andra våningen,där blev jag nog nån timme också,så hela expeditionen tog nog bortåt åtta timmar,innan jag var tillbaka till Eros för lite god mat och två,nya böcker.....
Som vanligt härligt att följa dig!
//
KR
Hej!
Agående Eros,så är det samma kock som när Nikos drev stället,d.v.s Anna. Paret som nu driver Eros heter Spiros och Angeliki. Jag är ingen gourmand att tala om,men jag tycker maten är god och har varit där under min höstresa kanske tie-tolv gånger och ska dit i kväll också....;-D
Igår försökte jag hitta en genväg till Rhodos största bokhandel, Public,som ligger söder om kajen där Prevelis lägger till,så jag,knallade iväg vid tolvtiden och letade mej fram till en sydlig port i stadsmuren och knallade på snett neråt åt vänster....men fann snart mej vilse bland alla gator...Dock sporde jag om vägen här och där och en rysk dam,Olga,följde mej t.o.m en bit på väg.Lämnad av henne fann jag mej vid en scooterverkstad,där det stod en nyrenoverad vespa fr 1948,så jag,knallade förstås in och pratade med en kille som visade sej va grek-svensk med en brorsa boende i Karlstad......!!! Helt härligt med såna oväntade möten,eller hur? Efter nån timme där gick jag ut för att fortsätta mot bokhandeln,då dök plötsligt ryska Olga upp med turkisk äpplepaj upp,så honknallade,med mej till Public,å så fikade vid ett ställe bredvid. Sen,äntligen affärn me mycke böcker på andra våningen,där blev jag nog nån timme också,så hela expeditionen tog nog bortåt åtta timmar,innan jag var tillbaka till Eros för lite god mat och två,nya böcker.....
Tack för svar Mikke! Ska ge Eros en chans till:)
Visst är det härligt med dessa möten!
//maji som packat färdigtbye_bye
Hej Mikke
Var någonstans i Pigadia hittade du lagerbladsbusken/trädet?
Hej!!
Lagerbladsbuskar (Laurus Nobilis) finns både här å där,men i mitt fall så beskär jag då å deau två såna buskar i Garden Villas trägård.....Som jag förstår så används bladen ofta,så man kan fråga vem som helst efter daphne,så pekar dom åt nåt håll....
Mikke
Vad blev det för böcker?
Kalimera
2016-10-07, 10:03
Lämnad av henne fann jag mej vid en scooterverkstad,där det stod en nyrenoverad vespa fr 1948,så jag,knallade förstås in och pratade med en kille som visade sej va grek-svensk med en brorsa boende i Karlstad......!!! Helt härligt med såna oväntade möten,eller hur? Vilka möten du har i Grekland. Det är nästan inte klokt så liten världen är. klapp_klap
Vad blev det för böcker?
Hej!!
Nu käkat på taverna Eros....lite kyligare nu framåt kvällningen...
Böckerna som inhandlades är:
The walls of Byzantium,bok nr 1
The towers of Samarcand,bok nr 2
Bägge bukkerna e åv samme författare, James Heneage och dessa tvenne går även under,samlingsnamnet The Mistra Chronicles, och delar av handlingen utspelar sej på den grekiska ön Chios.....sen säger jag inge mer om dä...;-D
Mikke
OBS!!
Fick nyss ett sms fr TUI om att det blir strejk för personal som leder flygtrafik fr.o.m söndag 9 kl 00.01 och två dar framåt...
Det ska bli intressant att se om mitt plan kommer iväg...det ska flyga lördag 23.20......
Mikke
kerstine
2016-10-07, 22:11
Mikke - det är så roligt att följa dina Karpathosresor!
Jag och min man var på Karpathos för femte gången 17-24/9. Efter att ha läst det du skrivit om Elias pyttelilla kafenion i Menetes så blev vi så nyfikna att vi tog oss till Menetes och letade oss fram till Elias. Där drack vi Caffe frappé och vi blev bjudna på vindruvor. Vi träffade Elias och berättade att vi tagit oss hit efter att ha läst om Elias kafenion i Mikkes skriverier på Kalimera. Elias blev jätteglad över det och vi fick ett kort som du Mikke har tecknat!
Nu har vi varit hemma två veckor och vi börjar redan fundera över nästa års resa till Karpathos och då vill vi försöka äta hos Elias en kväll! Tack Mikke för allt du skriver och för att du gav oss inspiration att leta efter Elias kafenion!
Lycka till med hemresan - spännande höra om du hinner hem före strejken!
Kerstin
Förmodar att du liksom jag inte bryter ihop för ett par dagar extra i Grekland. Sen kan det ju förvisso kännas lite onödigt att ev behöva köpa dubbla flygbiljetter när man ska hem. Men du brukar ju vara vass på att hitta billiga sådana.
Vår erfarenhet från ganska många flygresor från Grekland är dock att vi nästan aldrig haft försenad takeoff. Så chansen är väl hyfsad att du hinner iväg, om det bara inte är för många flighter som myglar sig före i kön.
Ha en bra hemresa och fina ev. Extradagar på Rhodos!
Masse
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.