handdator

Visa fullständig version : Grekland i Paris......


myssa
2006-04-19, 22:15
måste bara få berätta om en underbar liten grekisk taverna mitt i latin quarter i paris.
det är inte lätt att välja matställe i paris där finns så många, så många. men iallafall hamnade vi inne på en mysigt ställe (jag tror den hette hellenis) där bouzki musiken strömmade ut på gatan i den ljumma vårkvällen.
uppe på en liten trapp där inne stod ett gäng grekiska musiker och spelade live.
vi klev in och på golvet låg skärvor av krossade tallrikar.
i taket hängde massor av torkade buketter av allehanda blomster.
det kändes som att kliva in i grekland.
jag använde mig av all den grekiskan jag kan och vi fick ett mycket fint mottagande.
god mat och gott grekiskt vin + special service.
efter ett par timmar blev jag föst upp på dansgolvet av ägaren för att visa vad jag kunde och ensam roade jag hela restaurangen med min "grekiska dans"
va fasen! ingen känner mig och jag kanske aldrig ska dit igen tänkte jag och efter en stund så jag klev av det lilla, lilla dansgolvet till jubel och applåder. ägaren tackade hjärtligt och min make fotograferade.
för ett ögonblick kändes det precis som en av alla mina kvällar på kreta med "mina" farbröder.
och när vi långt senare kom tillbaka till hotellet denna afton fick jag sms från just kreta och härliga hälsningar från just "mina" farbröder.
myssa.........

inkfish
2006-04-19, 22:45
Men vilken härlig historiaflabb_flab klapp_klap

Marie_W
2006-04-19, 22:54
Vad coolt!! klapp_klap

Eva L
2006-04-20, 09:25
Låter som ni hade en mycket tevlig kväll. Var Paris vårfint eller har vintern kvar sitt järngrepp även där?

Eva

anoula
2006-04-20, 09:59
Härlig berättelse - Paris är magiskt på våren!

myssa
2006-04-20, 18:40
ja paris är nog härligt året om kan jag tänka mig.
våren var lite sen berättades det men jämfört med kalix så var det hästlängder före.
jag och min man njöt av varenda sekund.
överallt blev vi så väl mottagna ingen skarattade åt våra tafatta försök till franska språket.
aldrig har jag känt mig som en riktig madam som här ;)
myssa......

Lissi
2006-04-20, 19:18
Vilket underbart minne!
Paris är en MAGISK stad! Jag har varit där 4 gånger och det är inte de sista i mitt liv! Köpte en bok på bokrean "Romantikens Paris- utflykter och promenader i kärlekens huvudstad"...Så nu är man sugen! Tusan att man måste jobba för att tjäna ihop till resor.....;) ..och så blir det ändå nästan bara Grekland....nja..inte så bara förresten!

Lissi

Elisabet
2006-05-09, 11:33
Oj, den här tråden hade jag missat :eek: (Ser att den kom till när jag var i fjällen.) Så härligt det låter, detta ska jag skriva upp i "tipsboken". Minns du möjligen vilken gata det var?

myssa
2006-05-09, 13:19
11, rue Xavier Privas. om det är rätt visitkort jag har i min plånbok. vi gick förbi många härliga grekiska restauranger men du känner igen den då du kommer in och jag tar med en bild till dig så ser du vad jag menar.
myssa..............

Elisabet
2006-05-09, 13:44
11, rue Xavier Privas. Tre kvarter från ett hotell som jag mejlade till i förmiddags :)

Ivi
2006-05-09, 17:43
Har också missat detta, då vi var på Kreta, när du skrev inlägget myssa!
Men jag har ju sett dig på Kafelino, när du visade vad du kan i grekisk dans, så jag förstår mycket väl att du fick jubel och ovationer :)
Ett underbart minne!
Visst träffas vi hos Elisabet om ett par veckor? Då vill jag absolut se din dansuppvisning i repris, tack!

Ivi

Elisabet
2006-05-09, 17:49
jag förstår mycket väl att du fick jubel och ovationer :)Jag tänkte också på att vi är ju bara några få här som vet vilken utstrålning hon har och verkligen kan föreställa oss!

Nu hoppas jag bara att såret på magen läker snabbt och bra så att Ivis önskan kan bli uppfylld den 27:e!

myssa
2006-05-09, 21:22
oj oj vad ni tar i i kväll då ;)
jag blir ju generad...........
har lyssnat på grekisk musik hela dagen både på datorn och gammal traditionell kretensisk musik på CD och jag kunde inte låta bli att röras litegrann.
magen helar som den ska men svårt att ta det lungt.
appropå dans hos elisabet beror nog på hur mycket ouzo ivi har med sig hem från kreta :)
myssa............