Visa fullständig version : Nea Chora slutet av oktober
Oliv-ewa
2016-08-14, 23:06
Hej!
Jag var i Nea Chora 1 vecka i början av oktober förra året och älskade det! Har lite tankar nu om en ny resa, men denna gång i slutet av oktober och ev stanna 2 veckor, men hört att det kan vara kallt då o särskilt kallt att bada. Stämmer det? Är det tomt o öde på restaurangerna då oxå?... nån som vet?
Vi har bott i Nea Chora enbart under lågsäsong, det vill säga i november, december, januari, mars och april. Många badande även dessa månader!
Dom flesta tavernor är faktiskt öppna, både i Nea Chora och i Chania. Vi har upplevt att det är ingen brist på besökare på tavernorna. Naturligtvis mest greker och grekfamiljer men även turister finns där då vid den tiden på året.
Jag vill uttrycka det så: Nea Chora är en levande del av Chania även under lågsäsong.
Birgitta.
Wardakis
2016-08-15, 16:57
Jag är badkruka och badar utan vidare hela oktober på Kreta.
Gunilla
Oliv-ewa
2016-08-15, 19:41
Vi har bott i Nea Chora enbart under lågsäsong, det vill säga i november, december, januari, mars och april. Många badande även dessa månader!
Dom flesta tavernor är faktiskt öppna, både i Nea Chora och i Chania. Vi har upplevt att det är ingen brist på besökare på tavernorna. Naturligtvis mest greker och grekfamiljer men även turister finns där då vid den tiden på året.
Jag vill uttrycka det så: Nea Chora är en levande del av Chania även under lågsäsong.
Birgitta.
Så underbart. Man badar alltså året om menar du? Är det möjligt?
I Nea Chora badar man året om. Men jag tror det är ett antal turister och några greklandsdamer som träffas före klockan 8. Alla går ut med morgonrock och handduk längs hamnpromenaden i Nea Chora. Ett trevligt inslag när man sitter på balkongen och tittar på och intar sin frukost. 45 minuter senare går dom hem, så det är inget snabbdopp minsann. Och detta sker i januari (när det är lämpliga vågor vill säga).
Det är en av anledningarna till att vi har fastnat för att bo i Nea Chora i lågsäsong i Chania. Man ser vardagslivet där hela året Hundägare går ut med sina hundar på morgonen, badgänget träffas, sopkillarna börjar jobba på gatan, grektanterna går med sina rullväskor till torsdagsmarknaden och grekgubbarna sitter på någon taverna och läser dagstidningen och pratar politik och dricker ouzo. Fiskarna kommer in med sina båtar med nattens skörd. Andra fiskebåtar går ut. Katter får sin beskärda del. Bläckfisk hängs ut på tork. Thats all! Vi älskar det.
Birgitta
Oliv-ewa
2016-08-16, 09:26
I Nea Chora badar man året om. Men jag tror det är ett antal turister och några greklandsdamer som träffas före klockan 8. Alla går ut med morgonrock och handduk längs hamnpromenaden i Nea Chora. Ett trevligt inslag när man sitter på balkongen och tittar på och intar sin frukost. 45 minuter senare går dom hem, så det är inget snabbdopp minsann. Och detta sker i januari (när det är lämpliga vågor vill säga).
Det är en av anledningarna till att vi har fastnat för att bo i Nea Chora i lågsäsong i Chania. Man ser vardagslivet där hela året Hundägare går ut med sina hundar på morgonen, badgänget träffas, sopkillarna börjar jobba på gatan, grektanterna går med sina rullväskor till torsdagsmarknaden och grekgubbarna sitter på någon taverna och läser dagstidningen och pratar politik och dricker ouzo. Fiskarna kommer in med sina båtar med nattens skörd. Andra fiskebåtar går ut. Katter får sin beskärda del. Bläckfisk hängs ut på tork. Thats all! Vi älskar det.
Birgitta
Jag fastnade för Nea Chora förra året just för att det var så genuint grekiskt och då tänkte jag att där skulle kunna vara ett ställe att vara längre perioder nu när pensionsåldern nu närmar sig klapp_klap Det är dock bara fritidsresor som har charterresor dit och bara avresa från Gbg fram till 30 okt, så jag trodde det var helt dött där vintertid. Hur ordnar du boende o e du där långa perioder? Du kan skicka privat meddelande om du föredrar det.
Det är en del svenskar som åker till Nea Chora månadsvis i lågsäsong. Vi åker dit veckovis eller någon/några enstaka dar. Vi tillbringar ju december-januari i Paleochora på sydvästra Kreta. Och även där badas det under "vintern".
Vi åker alltid reguljärt, antingen med Aegean Air, SAS eller Norwegian. Jag rekommenderar dig att åka reguljärt när många charter slutar gå i lågsäsong. Sök på dessa flygbolag från Göteborg (det är väl där du bor) eller från Oslo. Men det är inte alltid direktflyg. ofta får man spendera ett par timmar på Athens flygplats.
Boende kan du hitta på booking.com. Många hotell i Nea Chora håller öppet under lågsäsong och det är inga svårigheter att få balkong mot havet och fiskehamnen. Vi bor alltid på Arocaria och bokar direkt med Fotis. Men det finns även andra bra hotell på orten, som andra svenskar brukar bo på.
Birgitta.
Oliv-ewa
2016-08-18, 09:07
Det är en del svenskar som åker till Nea Chora månadsvis i lågsäsong. Vi åker dit veckovis eller någon/några enstaka dar. Vi tillbringar ju december-januari i Paleochora på sydvästra Kreta. Och även där badas det under "vintern".
Vi åker alltid reguljärt, antingen med Aegean Air, SAS eller Norwegian. Jag rekommenderar dig att åka reguljärt när många charter slutar gå i lågsäsong. Sök på dessa flygbolag från Göteborg (det är väl där du bor) eller från Oslo. Men det är inte alltid direktflyg. ofta får man spendera ett par timmar på Athens flygplats.
Boende kan du hitta på booking.com. Många hotell i Nea Chora håller öppet under lågsäsong och det är inga svårigheter att få balkong mot havet och fiskehamnen. Vi bor alltid på Arocaria och bokar direkt med Fotis. Men det finns även andra bra hotell på orten, som andra svenskar brukar bo på.
Birgitta.
Ja då vet jag att det är ok att resa även lågsäsong o att det inte är för kallt då. Paleochora har jag hört ska vara helmysigt, men vilka har charterresor dit? Hur lång tid är det från flygplats till Paleochora? Jag skulle ha gjort en tur dit när jag var i Nea Chora förra året, men av olika anledningar blev det inte av. Vad tycker du om Paleochora jämfört med Nea Chora? Tack för tipsen om flyg. Ska kolla runt lite vilka direktflyg som finns från Gbg :-)
/ewa
Jeg er ingen ekspert på dette, men har vært i Nea Chora og Paleochora flere ganger. Etter min mening er de to helt forskjellige ting. Nea Chora regner jeg nesten som en forstad med gangavstand til Chania, og det er veldig viktig for oss. Man kan jo også gå andre veien bortover til Kalamaki hvis man vil.
Paleochora har vi besøkt de siste gangene vi har vært på våre 2 ukers turer til Chania-området. Da har vi tatt lokalbussen (tar opp til 2 timer) og bodd på hotell Glaros et par netter. Paleochora er sjarmerende og koselig, men jeg tror ikke jeg hadde klart å være der over lang tid (selv om andre mener stikk motsatt). Jeg er nok litt for urbanisert, og elsker dermed Nea Chora og ellers området rundt Chania by.
Vi drar til Arocaria i slutten av oktober og da er det ihvertfall ingen problemer med hverken bading eller åpne tavernaer. Men det blir vel etterhvert endel stengt i havna i Chania (joda, vi går dit også).
Lykke til
Hilsen Pelagia
Jag kan uttrycka det så att Nea Chora är för mig en (för)stad och Paleochora är en större by.
I Paleochora har vi gångavstånd till alla faciliteter såsom apotek, supermarket, bageri, fiskaffär, slaktare, tavernor, frisör, någon klädaffär, grönsaksaffär, resebolag, biluthyrningsfirmor, tavernor och cafeer. Hembesök av läkare har vi också varit med om.
I Nea Chora finns också en hel del av detta, men ofta gäller det att gå till storstan, Chania.
Varför vi också har fastnat för Nea Chora är Fotis hotell, Arocaria, med sin fantastiska utsikt över fiskehamnen. Att sitta ute på balkongen en januarimorgon och se "långliggarna" gå längs gatan till samlingspunkten på stranden i morgonrock och sen 1 timme senare gå hemåt och haft det underbart i havet. Samtidigt kommer fiskebåtarna in med nattens och morgonens fångst. Men det är inget mot utsikten vi har på Haris studio i Paleochora!
Lättaste sättet att ta sig till Paleochora från Chania är att ta bussen. Nu i högsäsong går den 5-6 turer per dag, i lågsäsong är det nog 3 turer. Kostar 8,30 Euro enkel väg och då får man njuta närmare 2 timmar av den fantastiskt underbara utsikten från bussen.
Charter vet jag inte om det går till Paleochora från Sverige. Tidigare fanns det i alla fall kombi med 1 vecka i Chania och 1 vecka i Paleochora hos något charterbolag. I lågsäsong åker man ju alltid reguljärt.
Som du förstår Oliv-Ewa är vi långt ifrån "urbaniserade". Vi åker praktiskt taget alltid i lågsäsong och vi gillar lugna, fridfulla platser och öar. Men det lugnet finns också i Nea Chora under senhösten och vintern.
Birgitta, som just nu sitter i vår lilla stuga på Norrbyskär och genom fönstret tittar ut över Kvarken. Med en total tysnad, förutom fiskmåsarnas skrik och havets brus.
Apollo har charter till Paleochora.
// Malin
Oliv-ewa
2016-08-18, 20:27
Jeg er ingen ekspert på dette, men har vært i Nea Chora og Paleochora flere ganger. Etter min mening er de to helt forskjellige ting. Nea Chora regner jeg nesten som en forstad med gangavstand til Chania, og det er veldig viktig for oss. Man kan jo også gå andre veien bortover til Kalamaki hvis man vil.
Paleochora har vi besøkt de siste gangene vi har vært på våre 2 ukers turer til Chania-området. Da har vi tatt lokalbussen (tar opp til 2 timer) og bodd på hotell Glaros et par netter. Paleochora er sjarmerende og koselig, men jeg tror ikke jeg hadde klart å være der over lang tid (selv om andre mener stikk motsatt). Jeg er nok litt for urbanisert, og elsker dermed Nea Chora og ellers området rundt Chania by.
Vi drar til Arocaria i slutten av oktober og da er det ihvertfall ingen problemer med hverken bading eller åpne tavernaer. Men det blir vel etterhvert endel stengt i havna i Chania (joda, vi går dit også).
Lykke til
Hilsen Pelagia
Jag läste nånstans att det egentligen är stranden som heter Nea Chora och som tillhör Chania stad. Jag tycker att Nea Chora känns som en mindre lagom stor ort och närheten till Chania e ju toppen. Den är inte heller så turistisk som andra badorter på Kreta. Synd att det inte går charterresor längre än till oktober om det är så fint även vintertid.
Oliv-ewa
2016-08-18, 20:48
Jag kan uttrycka det så att Nea Chora är för mig en (för)stad och Paleochora är en större by.
I Paleochora har vi gångavstånd till alla faciliteter såsom apotek, supermarket, bageri, fiskaffär, slaktare, tavernor, frisör, någon klädaffär, grönsaksaffär, resebolag, biluthyrningsfirmor, tavernor och cafeer. Hembesök av läkare har vi också varit med om.
I Nea Chora finns också en hel del av detta, men ofta gäller det att gå till storstan, Chania.
Varför vi också har fastnat för Nea Chora är Fotis hotell, Arocaria, med sin fantastiska utsikt över fiskehamnen. Att sitta ute på balkongen en januarimorgon och se "långliggarna" gå längs gatan till samlingspunkten på stranden i morgonrock och sen 1 timme senare gå hemåt och haft det underbart i havet. Samtidigt kommer fiskebåtarna in med nattens och morgonens fångst. Men det är inget mot utsikten vi har på Haris studio i Paleochora!
Lättaste sättet att ta sig till Paleochora från Chania är att ta bussen. Nu i högsäsong går den 5-6 turer per dag, i lågsäsong är det nog 3 turer. Kostar 8,30 Euro enkel väg och då får man njuta närmare 2 timmar av den fantastiskt underbara utsikten från bussen.
Charter vet jag inte om det går till Paleochora från Sverige. Tidigare fanns det i alla fall kombi med 1 vecka i Chania och 1 vecka i Paleochora hos något charterbolag. I lågsäsong åker man ju alltid reguljärt.
Som du förstår Oliv-Ewa är vi långt ifrån "urbaniserade". Vi åker praktiskt taget alltid i lågsäsong och vi gillar lugna, fridfulla platser och öar. Men det lugnet finns också i Nea Chora under senhösten och vintern.
Birgitta, som just nu sitter i vår lilla stuga på Norrbyskär och genom fönstret tittar ut över Kvarken. Med en total tysnad, förutom fiskmåsarnas skrik och havets brus.
Du har verkligen hittat dina paradis på jorden. Jag var bara i Nea Chora en vecka förra okt och behöver nog vara där längre om jag ska hinna med att resa runt o se mig omkring. Men Paleochora har jag hört så mycket gott om så det får jag inte missa. Har varit på andra turistställen på östra Kreta för många år sedan och Agia Marina för nåt år sen, som jag inte alls gillade. Det går inte ens att jämföra med Chania/Nea Chora.
Oliv-ewa
2016-08-18, 20:54
Apollo har charter till Paleochora.
// Malin
Tack för tipset - ska kolla det klapp_klap
Jag läste nånstans att det egentligen är stranden som heter Nea Chora och som tillhör Chania stad. Jag tycker att Nea Chora känns som en mindre lagom stor ort och närheten till Chania e ju toppen. Den är inte heller så turistisk som andra badorter på Kreta. Synd att det inte går charterresor längre än till oktober om det är så fint även vintertid.
NeaChora tillhör ju staden Chania och betyder "Nya staden"... Man tar sig ju med direktflyg från Arlanda direkt till Chania t o m början av december i år med Norwegian.
// Malin
Hej alla!bye_bye
Jag måste ha missat nåt efter alla Kreta-resor! Neo Chora!
Det har varit många inlägg om orten den senaste tiden. Jag blir nyfiken. Har passerat den många gånger utan att tycka att den varit nåt att se.
Vad som däremot verkar väldigt mysigt är att bo där utanför säsongen och uppleva vardagen med all dess innehåll.
Utan att såra eller bli missförstådd...men en lång strand, massa hotell och nära Chania...vad är det som är så speciellt?!
Berätta gärna. I vilket fall kommer vi att titta närmare på Nea Chora nästa gång.
/Kajja bye_bye
Jag tillhör dem som gillar Nea Chora skarpt. fb_gilla Och vad är det som är så speciellt? Tja, som alltid beror det ju på vad man är ute efter. Men det är den där kombinationen av en lång fin strand, fina tavernor, lagom trevlig promenad in till Chania, en blanding av turister och lokabefolkning, härlig avslappnad stämning. Jag är ingen strandmänniska på det viset att jag vill ligga där i en solstol, men tycker om att ta ett dopp som svalkar så härligt. Sen kan man sitta med en Fix och titta på strandlivet och filosofera och njuta. Har man lust tar man en promenad in till Chania eller västerut. Är man riktigt lat kan man äta både lunch och middag alldeles bredvid hotellet och alltid få härligt god mat. :p Och ja, där finns hotell, men känslan är inte som i en utpräglad turistby.
Och nu vill jag dit! :D
/ Anne :)
Jag tillhör dem som gillar Nea Chora skarpt. fb_gilla Och vad är det som är så speciellt? Tja, som alltid beror det ju på vad man är ute efter. Men det är den där kombinationen av en lång fin strand, fina tavernor, lagom trevlig promenad in till Chania, en blanding av turister och lokabefolkning, härlig avslappnad stämning. Jag är ingen strandmänniska på det viset att jag vill ligga där i en solstol, men tycker om att ta ett dopp som svalkar så härligt. Sen kan man sitta med en Fix och titta på strandlivet och filosofera och njuta. Har man lust tar man en promenad in till Chania eller västerut. Är man riktigt lat kan man äta både lunch och middag alldeles bredvid hotellet och alltid få härligt god mat. :p Och ja, där finns hotell, men känslan är inte som i en utpräglad turistby.
Och nu vill jag dit! :D
fb_gilla Nea Chora i et "nøtteskall", Anne :Dklapp_klap
Jag håller med Kari. Det var allt i ett nötskal.
På morgonen älskar vi fiskebåtarnas tuffande i gryningen, dom lokala gässen ute på piren som börjar skrika efter mat, killen som börjar städa hamngatan varje morgon och morgonbadarna som börjar gå till samlingsplatsen.
På aftonen träffar man många grekfamiljer och grekgubbar på tavernor. Någon bouzokispelare som kommer in och underhåller. Och så den fantastiska solnedgången som man aldrig kan se sig mätt på. Då glöder det på himlen!
Birgitta.
ciakoohler
2016-08-20, 09:30
Jag satt och tänkte på hur jag skulle beskriva charmen med Nea Chora.Andra lyckades och jag bara instämmer till fullo.klapp_klap
Även jag håller med föregående talare... Närheten till Chania, det grekiska vardagslivet och atmosfären är det som främst tilltalar mig. Det går inte jämföra med pärlbandet av turistorter som startar några km utanför Chania och sträcker sig västerut. Jag gillar många av dessa orter också men skulle ju aldrig välja att bo på ställen där man inte har gångavstånd till Chania under lågsäsong.
//Malin
Oliv-ewa
2016-08-20, 21:49
Jag fastnade för Nea CHora för att det kändes så genuint grekiskt. Kände aldrig att det var "turistförstört". Upplevde inte massa hotell, utan snarare att hotellen låg insprängda bland bostäderna. Att sitta på en fiskrestaurang i hamnen mitt bland små och stora grekiska sällskap får man inte göra så ofta på andra orter. När jag var där var det mer greker än turister på restaurangerna. Härlig atmosfär som turisterna fick smälta in i på ett naturligt sätt. Att promenera på morgonen o se de äldre grekiska männen sitta med sin kaffekopp o tjöta fick mig att tänka på vilken skillnad det var där mot hur våra äldre har det i Sverige med ensamhet o isolering. På eftermiddagen såg man greker promenera ner till stranden i badrock eller bara badkläder och ta sig ett dopp efter dagen för att sen slagga in en stund i sanden som faktiskt var som guld. På kvällarna satt familjer o kärlekspar på stranden o myste under nåt träd medan en knallröd sol sakta gick ner. Strandgatan var så gott som trafiklös, men upptogs i stället av blå fyrkantiga bord i långa rader. Ingen dunka-dunka musik eller tingel-tangelbutiker, utan ett lugn som infann sig hela tiden. Ja - de fastnade jag för :)
Jag håller med ovanstående talare till fullo! fb_gilla
Undantag är KEDRISSOS en liten bit längre från Nea Chora. Superbt hotell!!! Bara lite längre att gå till Nea Chora /Chania, men buss alldeles utanför och hotellet har bussbiljetter.
I Chania stad skulle jag nog välja Casa del Amore, bara för att Kalderimi ligger granne....
Lissi
Vilka levande beskrivningar av Nea Chora! klapp_klap
Jag förstår att ni fastnat för orten.
/Kajja bye_bye
Kalimera
2016-08-21, 19:34
Många fantastiska beskrivningar av Nea Chora. klapp_klap
Jag gör tvärtom mot vad många av er gör: jag bor alltid i Chania, och går till Nea Chora för att äta. Funkar det också. :)
Många fantastiska beskrivningar av Nea Chora. klapp_klap
Jag gör tvärtom mot vad många av er gör: jag bor alltid i Chania, och går till Nea Chora för att äta. Funkar det också. :)
Det är väl det vi också kommer att göra denna gången. Om 5 dar tar vi turen till Chania och vi ska åter få träffa George på Casa del Amore. Det är faktiskt flera år sedan sist.
Men vi kanske fastnar på taverna Kalderimi mitt emot hela veckan. Och missar tavernorna iNea Chora. Deras mat går inte av för hackor!
Birgitta.
Kalimera
2016-08-22, 13:30
Men vi kanske fastnar på taverna Kalderimi mitt emot hela veckan. Där äter jag minst en gång om dagen när jag är i Chania. :p
ciakoohler
2016-08-22, 15:02
Man kan också ha otur som vi hade.Har nog aldrig fått så dålig mat som där.
I och för sig var det rätt länge sen ,men redan då lovprisade alla denna restaurang__D
I och för sig var det rätt länge sen ,men redan då lovprisade alla denna restaurang__D
Men det händer ju emellanåt att rekommendationer blir stora besvikelser. Jag åker ju nästan uteslutande i lågsäsong och då är min upplevelse att maten är bättre!
Min absoluta favorit i Chania är dock PORTES!
Semiramis ( heter den så?) är ju rätt lovordat men DET var en jättebesvikelse för oss...
Lissi
Vi har og en dårlig erfaring fra "lovpriste" Kalderimi, Cia, det var i 2007, ble veldig skuffet.., og gikk ikke dit igjen på mange år!
Tror det var i 2013 vi gjorde et nytt forsøk siden "alle" fortsatt var så begeistret:o..., og vi fikk god mat da:)
Men Kalderimi er ikke blitt noen favoritt for oss likevel, har ikke vært der igjen etter 2013....
Men det händer ju emellanåt att rekommendationer blir stora besvikelser. Jag åker ju nästan uteslutande i lågsäsong och då är min upplevelse att maten är bättre!
Min absoluta favorit i Chania är dock PORTES!
Semiramis ( heter den så?) är ju rätt lovordat men DET var en jättebesvikelse för oss...
Lissi
På Semiramis har vi ikke spist, og heller ikke på Portes, Lissi!
Portes er stengt for sesongen når vi er i Chania...., min erfaring er at det er de helårsåpne som har best mat!
Men det finnes sikkert unntak :)
min erfaring er at det er de helårsåpne som har best mat!
Men det finnes sikkert unntak :)
Det är nog sant Kari!! Ska man ha öppet året om så MÅSTE maten vara god, de åretruntboende skulle aldrig komma annars.
Lissi
Det är nog sant Kari!! Ska man ha öppet året om så MÅSTE maten vara god, de åretruntboende skulle aldrig komma annars.
Lissi
Det håller jag också med om.
Men väldigt många tavernor i Chania och Nea Chora har öppet året runt. Inte alla.
Men det är kanske så som det är i Paleochora. Många är öppet. Men Odyssevs pizzeria brukar renovera, framför allt sin vedugn ett par månader på vintern- Pandelis har stängt runt jul och nyår då ägarna åker på semester till Bulgarien. Methexis har stängt ett par tre månader på grund av utmattning/semester.
Sen finns det tavernor som alltid stänger under lågsäsong i Chania. Turisttavernor. Men det kan även finnas andra orsaker till stängning. Obetald elräkning är ofta förekommande, EU-regler med solskärmning (tak) på uteserveringar som numera inte får förekomma om man inte äger och betalar fastighetsskatt för marken.
Det är så lite vi vet om den underliggande orsaken till stängning.
Birgitta.
[QUOTE=yannis;390255
Det är så lite vi vet om den underliggande orsaken till stängning.
Birgitta.[/QUOTE]
Absolut, men de som har öppet I Nea Chora vintertid har sannolikt god mat ;)
Lissi
Men det händer ju emellanåt att rekommendationer blir stora besvikelser.
Lissi
Så är det ju. Det tycker jag att man ska räkna med när man väljer en restaurang som många har berömt. Alla har vi ju vår egen upplevelse och varje restaurang kan ha en dålig dag. Eller t.ex tillfällig personal som inte kan sin sak. Sen blir man kanske ännu mera besviken när förväntningarna har varit höga. Personligen har jag inte haft dåliga erfareheter i Chania eller Nea Chora när jag har ätit på rekommenderade tavernor. Tvärtom har det varit till stor hjälp.
Kalimera
2016-08-23, 14:44
Absolut, men de som har öppet I Nea Chora vintertid har sannolikt god matJag åt i Nea Chora tre gånger förra sommaren, två gånger var jag mycket nöjd, och en var jag allt annat än nöjd. Ibland har man otur. :)
Oliv-ewa
2016-08-24, 08:25
Det är väl det vi också kommer att göra denna gången. Om 5 dar tar vi turen till Chania och vi ska åter få träffa George på Casa del Amore. Det är faktiskt flera år sedan sist.
Men vi kanske fastnar på taverna Kalderimi mitt emot hela veckan. Och missar tavernorna iNea Chora. Deras mat går inte av för hackor!
Birgitta.
Ska du resa till Kreta om 5 dagar - hur länge blir du där? Ska du bo i Chania eller Paleochora?
Trevlig resa!
Oliv-ewa
2016-08-24, 08:28
Där äter jag minst en gång om dagen när jag är i Chania. :p
Jag känner inte till denna taverna. Vad är det som du fastnat för där o var ligger den?
Kalimera
2016-08-24, 14:11
Jag känner inte till denna taverna. Vad är det som du fastnat för där o var ligger den?Den ligger i hörnet av Odos Angeloy och Odos Theotokopoulou i Chanias gamla stad. Just det hörnet är en av de mest fotograferade platserna i Chania.
Du kan kolla några bilder på hörnet här (http://www.kalimera.se/oar/kreta/angeloy_theotokopoulou.html).
Jag åt där första gången 2004 när jag väntade på att mitt rum skulle bli klart. Där satt ett gäng grekiska grabbar som hade väldigt roligt. Efter en stund var jag en i gänget, och vi hade otroligt kul under den vecka jag var i Chania.
http://www.kalimera.se/bilder/kalderimi-chania-kreta.jpg
Kalderimi år 2004.
Jag lärde då känna ägaren och tillika kocken Georgios, och lärde även känna Georgios (han finns på bild via länken ovan) som äger La Casa Del Amor. Sedan dessa har jag ätit där massor med gånger och jag har alltid varit mer än nöjd. Kocken Georgios och några av hans vänner har även blivit våra vänner, och vi har gjort mycket kul ihop. Att sitta på Kalderimi – när som helst under dagen/kvällen – är ett paradis för mig som älska att sitta och titta på folk, och ta en öl, och äta god grekisk mat. _B-anana
Synd att Kalderimi inte öppnar förrän klockan 10 på förmiddagen. Jag skulle gärna sitta där på morgonen och ta en kopp kaffe och glutta på Kalimera-forumet på lapen.
Oliw-Eva, denna gången åker vi bara en snabbis på en vecka. Och då bor vi hos George på Casa del Amore mitt emot Kalderimi. Men eftersom Norwegan hade så billiga flygbiljetter tar vi 2 veckor i novenber. Troligen 1 vecka i Nea Chora och 1 vecka i Paleochora. Sen har vi ju våra 6 veckor i december-januari och då blir det mest Paleochora.
Birgitta.
Getpinglan
2016-08-25, 07:28
Å - jag vill också åka i slutet av oktober!
Säsongen slutar ju för många den 15:oktober, men har också hört att det kan vara riktigt härligt denna tid. Tar man en chans, eller är sannolikheten till värme god? Hur varmt brukar det vara i snitt på dagarna? Var bokar man bästa flyget, någon? :)
Å - jag vill också åka i slutet av oktober!
Säsongen slutar ju för många den 15:oktober, men har också hört att det kan vara riktigt härligt denna tid. Tar man en chans, eller är sannolikheten till värme god? Hur varmt brukar det vara i snitt på dagarna? Var bokar man bästa flyget, någon? :)
Vi fick flyg med Norwegian i början av november för under tusenlappen tur och retur per person. Då kunde vi inte motstå. Detta gäller turen Arlanda-Chania.
Birgitta.
Oliv-ewa
2016-08-25, 19:42
Den ligger i hörnet av Odos Angeloy och Odos Theotokopoulou i Chanias gamla stad. Just det hörnet är en av de mest fotograferade platserna i Chania.
Du kan kolla några bilder på hörnet här (http://www.kalimera.se/oar/kreta/angeloy_theotokopoulou.html).
Jag åt där första gången 2004 när jag väntade på att mitt rum skulle bli klart. Där satt ett gäng grekiska grabbar som hade väldigt roligt. Efter en stund var jag en i gänget, och vi hade otroligt kul under den vecka jag var i Chania.
http://www.kalimera.se/bilder/kalderimi-chania-kreta.jpg
Kalderimi år 2004.
Jag lärde då känna ägaren och tillika kocken Georgios, och lärde även känna Georgios (han finns på bild via länken ovan) som äger La Casa Del Amor. Sedan dessa har jag ätit där massor med gånger och jag har alltid varit mer än nöjd. Kocken Georgios och några av hans vänner har även blivit våra vänner, och vi har gjort mycket kul ihop. Att sitta på Kalderimi – när som helst under dagen/kvällen – är ett paradis för mig som älska att sitta och titta på folk, och ta en öl, och äta god grekisk mat. _B-anana
Ser ut att vara ett helmysigt ställe att bara "sitta o finnas till på" Då har du säkert oxå kommit med på bild som folk tagit i den gränden :D Fina foton du lägger in. Hur gör man det? Jag är inte så tekniskt hemma här på Kalimera, men skulle vara kul o lägga in en o annan bild från Nea Chora som jag tog okt förra året när jag var där.
Vi fick flyg med Norwegian i början av november för under tusenlappen tur och retur per person. Då kunde vi inte motstå. Detta gäller turen Arlanda-Chania.
Birgitta.
OSLO -Chania flyr de kun t.o.m 29.oktober :mad:
DÅRLIG gjort av Norwegian!!!
Men fint for dere :)
Kalimera
2016-08-26, 10:45
Då har du säkert oxå kommit med på bild som folk tagit i den gränden :D Fina foton du lägger in. Hur gör man det?Ja bor ju alltid i det där hörnet, så jag skulle tro att jag också finns med på en och annan bild. :)
Just nu går det inte att lägga in bilder direkt på Kalimera på grund av att hackare har använt den funktionen. Men du kan lägga bilder på andra ställen på nätet, som på http://www.photobucket.com/, och sedan länka hit.
Att jag kan lägga ut bilder beror på att jag lägger bilderna direkt på vår server, men det kan tyvärr bara jag göra.
Getpinglan
2016-08-26, 19:08
Vilken tur Yannis att Norwegian sålde så billiga biljetter.
Vi flyger också från Stockholm - i så fall. Om ni fortsätter så här så måste vi ju bara boka inom en snart framtid. Har väl hittills varit inne på Ryan Air, men det är dags att pröva andra vingar ju!
Kari - det var inte snällt mot norrmännen att sluta flyga tidigare än vad de flyger från Sverige, när man är ett flygbolag som heter Norwegian ...
Vilken tur Yannis att Norwegian sålde så billiga biljetter.
Vi flyger också från Stockholm - i så fall. Om ni fortsätter så här så måste vi ju bara boka inom en snart framtid. Har väl hittills varit inne på Ryan Air, men det är dags att pröva andra vingar ju!
Kari - det var inte snällt mot norrmännen att sluta flyga tidigare än vad de flyger från Sverige, när man är ett flygbolag som heter Norwegian ...
Takk for at du føler med oss, Getpinglan;)
Vi reiser til Kreta 29.oktober, siden det er årets siste flyvning, at det ikke er noen retur, koster billettene kun kr 299 :)
Oliv-ewa
2016-08-26, 21:48
Ja bor ju alltid i det där hörnet, så jag skulle tro att jag också finns med på en och annan bild. :)
Just nu går det inte att lägga in bilder direkt på Kalimera på grund av att hackare har använt den funktionen. Men du kan lägga bilder på andra ställen på nätet, som på http://www.photobucket.com/, och sedan länka hit.
Att jag kan lägga ut bilder beror på att jag lägger bilderna direkt på vår server, men det kan tyvärr bara jag göra.
Då förstår jag varför jag inte kunde klura ut hur jag skulle lägga ut bilder här på kalimera. Tråkigt höra att hackare varit i farten, uselt nöje vissa har:mad:
Getpinglan
2016-08-26, 22:56
Kari: Ja, det vore väl kul, övriga i familjen är bara inte underrättad än!
Vad är det med Kreta och speciellt Chania som ständigt drar en tillbaka? Jag har blivit fast för Kreta, men några i familjen försöker diskret få in mig på andra resmål utanför Grekland.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.