handdator

Visa fullständig version : Grekiska påsken!


ENIAC
2006-04-19, 05:49
Hur firar DU den grekiska påsken? Någon speciell mat?

Veronica (som jobbar hela helgen och firar nästa vecka med massor av god mat)_B-anana

Eirini
2006-04-19, 09:04
Jag skrev en pask-halsning igar och berattade om att vi kommer att ata grillat lamm i helgen.
Mitt inlagg flyttades?? :confused: Varfor?? Vart???
Ett inlagg om det storsta helgfirandet pa hela aret i Grekland!

Jag fortsatter pa den har traden eftersom ENIAC fragar hur man firar Grekisk pask.

Den har veckan ar sista fasteveckan i Grekland. Inget kott, agg, mjolk, fisk, olja....... men linser, bonor och halva. Jag har kokat linssoppa och imorgon blir det bongryta eller varfor inte svensk artsoppa.

Efter uppstandelsen i kyrkan pa lordag natt kl 12 blir det traditionell pask-soppa kokad pa inalvor fran lamm. Dagen efter grillas paskalammet och det blir fest!!!!
Det har ar en underbar hogtid som alla greklandsalskare bor uppleva!!!

Καλο Πασχα!

monica
2006-04-19, 09:21
Kan tillägga att alla har ljus med sig i kyrkan på lördag, och elden som vandrar runt genom att alla tänder sitt ljus från varandra kommer från Jerusalem. Ljuset bär man med sig hem och utan att det ska slocknar gör man ett kors av sotet från veken i dörrpostel på ytterdörren.

Alla barn har fått nya fina kläder av gudmor eller gudfar.

Efter soppan av inälvor, brukar vi knacka de rödmålade äggen mot varandra och se vem som håller sitt ägg helt längst.

Min svärmor har getter så killingen som ska slaktas på lördag den går och betar härutanförsnyft_drop snyft_drop snyft_drop

kalo paska

inkfish
2006-04-19, 10:03
Jag skrev en pask-halsning igar och berattade om att vi kommer att ata grillat lamm i helgen.
Mitt inlagg flyttades?? :confused: Varfor?? Vart???


Under Mat och dryck där du skapade tråden ligger en hänvisning kvar. Klickar du på den hamnar du i din egen tråd under Ordet är fritt. Du behöver alltså aldrig leta efter en flyttad tråd.

Tråden flyttades eftersom påskfirandet inte bara handlar om mat.

inkfish/moderator

ENIAC
2006-04-19, 14:26
Min första påsk i Grekland upplevde jag ´86 (blott 6 år gammal) på Korfu. Busslinjerna var tillfälligt nedlagda och mitt i natten gick en procession genom byn, kånkandes på en staty (antagligen Jesus, minns inte så noga!).
Andra påsken, 1992, så var jag på Rhodos. Intill hotellet låg en restaurang, och på bakgården där gick ett påskalamm och betade. Dagen efter hörde vi ett högt "bäää" och senare såg vi lammet bli grillat över öppen eld snyft_drop
Tyvärr kommer jag inte ihåg så mycket (jag var ju inte så gammal) men av det som Eirini och Monica skriver så verkar det vara en riktigt häftig upplevelse!

Καλο Πασχα till er allihop!_B-anana

meleagros
2006-04-19, 16:37
Var i Athen under den grekiska påsken 2003. Firade först svensk påskhelg och sen åkte jag ner för att fira den grekiska. En riktig upplevelse - såg bl a prossesionen på långfredagen, samt hörde en hel del mässor ... man ser också många präster ute på gatorna och hotellet gav påskgåva ... till alla sina gäster ... Det märks att helgen är viktig, men framför allt känns det i luften. Är svårt att förklara... Alla sa Kalo Pascha!
Mässorna har en lugnande inverkan, något suggestivt över sig. Skulle gärna ha åkt ner i år, men kan tyvärr inte på grund av jobbet.

Meleagros

StudioCH
2006-04-19, 19:21
Hejbye_bye mycket härligt du skriver.. även din hemsida är underbart skrivet om athen... kram: carina

dimitris
2006-04-19, 20:30
Grekisk Påsk: Vi äter så mycket, så mycket.

Vi äter och dricker som vikingar !!! bye_bye

dimitris
Aten

Zanét
2006-04-21, 17:46
KALO PASXA KAI KALI ANASTASI :D
(Glad Påsk och god återuppståndelse)

//Zanét bye_bye

yeasou
2006-04-21, 19:29
Kolla in mina bilder från Kalimera was here 2003. Firade Påsken på Salamina med min Bouzouki lärare, hans familj och vänner! En riktig höjdare. Det som inte var en höjdare var inälvorna som stektes mitt i natten på Långfredagen.......... Jag drack en öl i stället.

Om ni inte vet vem Yeasou är så är det Uffe Edefuhr_B-anana

inkfish
2006-04-21, 19:34
Åh, är det du! Kul att höra.

Kalo pasxa Yeasou och alla andrabye_bye

Agda
2006-04-21, 21:53
Om någon timma kommer prossesionen att passera utanför mitt hus.I natt (natt mot fredag) smyckades kyrkan och Jesus bår med tusentals blommor.Morgongaden blir en vilo dag fram till midnatt då det är mässa med ljuset som Monica berätta om.Därefter blir det någon timmas sömn innan lammet skall grillas och det är FEST.Det har städats,bakats och målats (vitt) hela veckan.
Kalo Pasxa!
Agda

Riitta
2006-04-21, 21:57
Kalo Pasxa Agda!
Låter så härligt med påskfirandet där nere:)

Riittabye_bye