handdator

Visa fullständig version : Bokat till Peloponnesos


Västkustmaja
2016-05-02, 12:46
Hej !
Äntligen har vi bestämt höstresan. Det blir flygstolar till Kalamata slutet av september :). Vi har åtta dagar på plats och frågan är hur vi skall lägga upp dessa ? Skall man välja fyra nätter i
Koroni/Pylos/Finikounta/Gialova och fyra nätter Kardamili/Stoupa ? Vilka orter är bäst att bo i ? Eller kanske ligga still på ett ställe ? Hur långa är avstånden egentligen ? (Korta avstånd, krokiga vägar ?) Om man skall vara åtta dagar på ett ställe, var är det då bäst att bo ? Vi vill gärna bo nära en strand men samtidigt kunna ta oss till bra restauranger inte alltför långt ifrån där vi bor. Vi kommer att ha hyrbil alla dagar, men vill inte tillbringa all tid med att kuska runt. Vi blir väldigt tacksamma för lite tips om upplägg, eftersom det ibland kan vara svårt att planera hemifrån trots mycket googlande.
Varma hälsningar Västkustmaja

Kalimera
2016-05-02, 19:20
Kul att det är ännu fler som ska till Peloponessos! klapp_klap

Smartast är att välja en av byarna Koroni/Pylos/Finikounta/Gialova och utforska området med bil. Efter fyra dagar byter ni till Kardamili och utforskar det området med bil. Stoupa är mer som en ordinär turistort så jag skulle valt Kardamili. Av de andra byarna är det hugget som stucket mellan Koroni och Pylos, båda är kanon.

Västkustmaja
2016-05-02, 19:49
Låter bra. Tack så mycket.

anneli56
2016-05-02, 20:18
Välkomna till vackra Peloponnesos :) Precis som Janne säger är det kul att fler och fler hittar hit!
Från Koroni till Pylos och Gialova är det ca 3 mil,Finikounda och Methoni är närmare än så! Det är bra väg dit.
Skulle också välja Kardamili framför Stoupa.Men finns ju andra ställen också!

Västkustmaja
2016-05-03, 07:20
Tack båda. Om man skulle vilja börja med Kardamili, hur är vägen dit från flygplatsen ? Vi landar runt kl 16 och det tar ju alltid lite tid innan man får bagage och hyrbil. Jag tyckte jag läste någonstans att man inte ska köra den efter mörkrets inbrott ?

anneli56
2016-05-03, 11:10
Det är en bra väg,lite kurvig men absolut ingen fara köra även i mörker!
Kalamata flygplats är väldigt litet så det går fort att få bagaget och skulle tro att ni hinner fram innan mörkret.

Lissi
2016-05-03, 12:54
Jag var ju I Koroni, Methoni och Pylos I mars och sitter just nu I Kardamyli och skriver....Mitt förslag är Koroni 2 nätter, sen Pylos 2 nätter och buss tillbaks till Kalamata för byte till Kardamyli. ( vardagar går buss kl 13 och 18 till Kardamyli. Tar ca en timme) Underbara ställen alla, men Kardamyli står mitt hjärta nära och det finns underbara vandringar om man gillar det!
Nu ska jag lufsa vidare I Kardamyli...just nu I sol, men det växlar snabbt här idag...Här stannar jag till 8 maj då jag tar mig till Loutraki 4 nätter och sen Aten 3 nätter.
Njut av underbara Peloponnessos och oavsett var ni bor blir det bra.
Lissi

eija
2016-05-03, 13:48
Flyttad till andra sidan :)!

Västkustmaja
2016-05-03, 20:01
Tack Anneli. Skönt att veta att vi även kan börja med några nätter i Kardamili om vi vill. Och tack Lissi för dina tips. Vad kul att du är där just nu. Fortsatt trevlig vistelse.