Logga in

Visa fullständig version : Tillbaka på Peloponnesos igen.

Lissi
2016-05-01, 18:29
Dag 1
Ibland undrar jag varför jag inte bara åker charter. Det skulle absolut vara enklare...men kanske också lite tråkigare:confused:
Senast I går kväll I Lund kollade jag bussturlistan på nätet vad gäller buss till Kalamata från Aten. Inga avvikelser...så allt började bra I morse. Punktlig avgång med SAS SK777 från Kastrup kl 08. Lite guppig färd men punktlig landning kl 12.10 lokal tid.12.50 avgick buss X93 till busstationen Stathmos Kiffisos I Aten. Väl där såg jag direkt att det s a s " skitit sig" ;) Inga människor, inga bussar....Åh nej! Jorå. En trevlig taxichaufför frågade vart jag skulle åkt. " Kalamata"...." No busses today, but go and check yourself" Det gjorde jag...no busses...Every year the same, sa mannen I luckan.. Easter no buses. Vad göra? Tja, leta nytt hotell I Aten var min tanke...plus vardå?? Inget internet att söka på och taxi till nånstans att börja leta...70-90 euro I påskhelgen plus ett redan bokat rum I Kalamata att betala...kan ju inte avbokas 3-4 tim innan incheckning. Många tankar...och då kommer taxichauffören och frågar...ska jag skjutsa dig till närmsta hotell mellan här och Omonia och hämta dig I morgon bitti...fast det är nog ont om rum....eller ska vi göra en deal om att jag kör dig till Kalamata med bra pris? Jag får ändå inte så många körningar och Du vill kanske hellre till Kalamata? Tja....vad svarar man? Jag vet ju att taxi hemma kostar ca 390 kr påbörjad mil I stadstrafik åtminstone...Vad som är ok pris här vet jag inget om så magkänsla får råda...
200 euro för det är helg...annars 300 för ensam resenär. 22 mil...Tja....( 1 veckas jobb hemma netto o resan är betald hinner jag tänka och då är jag snabbt framme och bussen kostar ju också hinner jag tänka.., .
vägtullarna dit står jag för och han hem...dryga 13 euro var väg. Ja jag slår till och får en supertrevlig dryga 2tim resa till Kalamata. En historielektion utan dess like och mycket om all växtlighet efter vägen och ett grekiskt liv från en ca 40- årig man som kunde varit min son. Född I Tyskland av grekiska utvandrare, uppväxt I Canada, åter I Grekland sen ett tiotal år utan möjlighet att försörja sig och sin dotter trots 16 timmars arbetsdag...på väg att se om Storbritannien är bättre. Kan jag säga annat än att man får perspektiv!!! ? Dricksen blev riklig och önskan om en trevlig kväll....och Leonidas, som han hette ( ett spartanskt namn och Leonidas heter ju en by här) ringde ett samtal och sa att han körde en trevlig kvinna till Kalamata, så han blev ca 3 tim sen till middan( kul att förstå utan att nån vet, han kunde ju sagt nåt värre ;) )

Nu bor jag toppen I superfint rum mot havet, har ätit på strandtaverna, horta, saganaki och pumpkin balls, druckit vin och njutit...det ska enligt hörsägen och på hotellet vara strejk I morgon och det ska bli regn...men herrejisses, jag är HÄR, där allt händer! Om det inte går bussar I morgon, så har Kari och Arne lovat hämta mig till Kardamyli....Ingen taxi I morgon!

Lissi - som stornjuter på balkongen mot havet.

Katitzi
2016-05-01, 18:59
Oj, oj Lissi!:eek: Du får vara med om mycket på dina resor!
Lycka till med resten av resan!

Katitzi:)

Alala
2016-05-01, 19:06
Ja oj, säger jag också. Det är inte trevligt att råka ut för oväntade utgifter. Men å andra sidan är det precis så som du säger att du trots allt fick uppleva något speciellt. En trevlig chaufför hade du i alla fall och nu är du i Kalamata.

Nu börjar din fina resa!

/ Anne :)

Abi
2016-05-01, 21:09
Vilken rivstart på ditt äventyr :eek:. Tur att det blev så bra som det blev! Vad gör väl lite Lissi-väder en del dagar Ang_elx, efter det här.

bye_byeAbi

Marianne
2016-05-02, 07:46
Du är i Grekland, Lisa! Allting ordnar sig!
Det var absolut rätt beslut att tacka ja till specialpriset med taxin. Hotell i Aten, taxi dit och hämtning nästa morgon plus bussresan, det hade lätt blivit mer än hälften i alla fall (plus allt besvär). Och nu är du där du ville vara (lätt och bekvämt och med trevlig privatchaufför), det är ju värt resten.
Njut och ha en härlig resa!

Admirala
2016-05-02, 15:00
Så bra at du kom deg fram og fikk en koselig prat på kjøpet!

Det hender jeg tar taxi fra flyplassen til Nafplio, en strekning på knappe 17 mil. Da forhåndsbestiller jeg hos (taxisjåfør) Maria i Tolo, og betaler 140 euro, inkludert veitoll.
Så hvis Athen-sjåfører normalt tar 300 + veitoll, altså over det doble, for fem mil ekstra, er jeg glad jeg har Maria _B-anana

Gleder meg til å lese mer om ferien din!

Ylva A
2016-05-02, 15:26
Det är spännande med grekiska äventyr och oftast löser problemet sig! Jag kan tro att du haft regn idag. Till och med här på södra Kreta har det regnat 6 mm, men nu skiner åter solen och det är +21 i kvällningen!
Ha en fortsatt bra resa önskar vi genom
/ Jannis

Kalimera
2016-05-02, 18:30
I morgon och det ska bli regn...men herrejisses, jag är HÄR, där allt händer! Om det inte går bussar I morgon, så har Kari och Arne lovat hämta mig till Kardamyli....Ingen taxi I morgon!Vilken start på resan Lissi! Tur att det löste sig och att du hade en trevlig resa ner till Kalamata. klapp_klap

Nu är jag så nyfiken på hur du ha det i Kardamili!

Lissi
2016-05-02, 21:32
Dag 2
Det var en god natts sömn jag fick och jag vaknade till soligt väder. När jag gick ner till frukosten bad jag portieren ringa till KTEL och höra hur bussarna gick idag till Kardamyli och efter ett par minuter kom han och sa att kl 13 och kl 18 skulle bussar gå. Jag meddelade Kari och Arne att jag skulle komma med 13-bussen. Så gick jag en lång promenad så långt österut jag kom efter strandpromenaden och havet I sol och nästan ingen vind, men molnen kom lite från väster och det mulnade på framåt förmiddagen. Vid halv tolv tog jag bussen alldeles utanför hotellet till busstationen för att I god tid köpa biljett till Kardamyli. Det var otroligt mycket folk som skulle till Aten och Patra idag. Väl framme vid biljett -luckan får jag veta att någon 13-buss inte gick..bara kl 18! Så den gode portieren hade bara kikat I turlistan misstänker jag. Jag skickade sms till Kari som genast sa att de skulle ta bilen och hämta mig om jag tog mig ner till hamnen. SÅ GULLIGT! Lagom tills jag blev upphämtad så kom regnet..En vacker tur under mycket prat blev det I dimman och regnet och snart var vi I Kardamyli och Stella rooms. Så fin studio med balkong med tak( bra vid regn) fick jag och genast blev vi uppbjudna till Stella och Kostas på kaffe och massor av kakor. Ett par slank ner och resten fick vi lämna, då vi var mer sugna på mat.
Vi gick sen ut på byn och regnet blev avtagande och vi kunde gå länge och jag blev guidad runt. Visst kände jag igen mig sen mars 2008! Så åt vi en underbar middag på restaurangen vid Les Sirenes, Harilaos, med favva, calamares, sallad och grillade grönsaker och retsina till . Oj vad vi hade mycket att prata om och så fort tiden gick!...och plötsligt sken solen igen! :cool:
Jag fick inte betala utan Kari och Arne bjöd...TACK en gång till! Så gick vi en runda till ner till stranden och en bit på huvudvägen och så bjöd jag på ouzo på ett av de mysiga små ställena efter huvudgatan. När kl var 21 drog vi oss hemåt och Kari och Arne bjöd på kaffe o kaka I den mysiga studio på taket som de bor I hos Stella. Charmigt boende med magisk utsikt från terassen.
Ja, nu ska här njutas i 5 hela dagar framöver innan jag åker vidare på söndag. Morgonbuss ska gå enligt tabell, men man vet aldrig.....Det har varit en underbar dag tack vare goaste Kari och Arne!

Kalinichta!

Lissi

Thira
2016-05-02, 22:56
Åh så det riktigt klack till i hjärtat nu. Fina Kardamilli och så den vackra utsikten över den gamla hamnen, från Harilaos med all god mat. Snart är jag också där.
Kul att du är så nöjd med boendet på Stellas. Kan tänka mig att det är jättemysigt.

Hur varmt har ni nu?

yannis
2016-05-03, 07:09
Lissi, åk ingenstans idag!

St Georg var flyttad till igår. Alltså helgdag.
1 maj är flyttad till idag, 3 maj. Alltså helgdag.
Inga busstidtabeller håller på såna helgdagar.
Men imorgon är det vardag. Och på torsdag har dom ingen Kristi Himmelfärds, som vi har.

Hälsa Kari och Arne från oss! Och ha det så gott!

Birgitta

Lissi
2016-05-03, 07:24
Mulen morgon med tidvis regn, men ganska behaglig temperatur. Jag hade precis inlett min morgonpromenad men fick vända , då jag inte hade regnjacka på. Inga problem dock med att sitta ute under tak och äta frukost och njuta av utsikten bort mot havet. Molnen ser ut att lätta bort över havet mot Koroni.Dock är det mörkare moln längre söderut....Stella har redan gett mig ett jättefat med kakor av olika slag, (mer än min årskonsumtion på det fatet:D ) och hon sa att hon skulle komma med mat till eftermiddan....Hjälp! Hon vet inte om att jag inte äter kött....Här kommer man att gå upp I vikt!
Stella, Kostas( maken) och Panagiotis ( sonen) är de vänligaste man kan tänka sig! När man reser själv är det skönt att någon pratar med en och undrar om allt är bra!
Nu hoppas jag ju givetvis att jag får några soliga dagar också!!! Det spelar ingen roll när jag kommer hit tydligen, för regnet kommer alltid! (Jag kan ju förvarna om att 4-10 juni och 17 sept- 19 okt finns jag också här i Grekland så ni tar med regnjacka ni som åker samtidigt ;) )
Nu börjar åskan mullra....

Thira..igår kväll var det 21 grader, men nu på morgonen kl9 , kanske 15....blir väl varmare förstås...

Lissi

Alala
2016-05-03, 09:16
Det låter så fint, trots problem med bussar igen och regn. Det är ju härligt med Kalimeravänner som Kari och Arne! klapp_klap

Och det kan inte regna hela tiden!

eija
2016-05-03, 12:53
Lissi, har du sett "min uggla" i Gamla Kardamili vid stigen flabb_flab, vi pratade en lång stund med varandra. En fantastisk stämning där! Ha fina dagar i byn som är en av mina käraste i Grekland!

Lissi
2016-05-03, 14:23
Jag gick upp till gamla Kardamyli vid lunchtid då det var lite uppehåll I regnandet efter formidabelt åskregn ett par timmar. Jag hörde vad jag tror var en uggla faktiskt. Där var fint, men öde. Jag gick inte längre idag, för himlen blev svart igen och efter att jag ätit en jättegod omelettlunch I Kardamyli kom regn och åska igen. Det fullkomligt vräker ned! Peloponnesos har verkligen visat sin sämsta vädersida så här långt, precis som I mars. Att man säger att det ska bli bättre I morgon är svårt att tro! Min nyköpta vandringskarta för 8 euro blir kanske oanvänd?

Lissi- som läser en god bok inomhus.

anneli56
2016-05-03, 14:45
Regnet har öst ner här i Koroni/Vounaria också nästan hela dan!
Eld i brasan värmer i maj :eek:

Kalimera
2016-05-03, 18:50
Lissi- som läser en god bok inomhus.Det får vi verkligen hoppas på!

Jag börjar faktiskt på allvar tro att det finns något som är Lissiväder. Lantbrukare som behöver regn världen över skulle kunna hyra dig vid behov. :D

Så himla snällt av Kari och Arne att hämta dig när bussen inte gick. klapp_klap

Stellas kakor, de är ett kapitel för sig. Jag gick absolut upp när jag bodde där.

Hoppas att du får bättre väder i morn. bye_bye

kari
2016-05-04, 09:51
Jag börjar faktiskt på allvar tro att det finns något som är Lissiväder. Lantbrukare som behöver regn världen över skulle kunna hyra dig vid behov. :D

Så himla snällt av Kari och Arne att hämta dig när bussen inte gick. klapp_klap

Stellas kakor, de är ett kapitel för sig. Jag gick absolut upp när jag bodde där.

Hoppas att du får bättre väder i morn. bye_bye

Ja, "Lissivær" virker å være noe som ER...:confused::mad:
Hele April var jo, såvidt jeg vet, veldig fin...

Selvsagt ønsker vi stabilt tørt vær, helst sol igjen for egen del og!
- men vi hadde jo sol og fint vær første uken, så n å ønsker vi det fine været tilbake mer for Lissi, enn for oss selv! - og det kommer fb_gilla
- men først fra fredag tror jeg...
MANI er nok det vakreste jeg vet i Hellas, men det tar seg jo aller best ut i klart og fint vær:)

Vi hadde det så trivelig sammen med Lissi:D
Det var vårt tredje møte i Hellas, har også møttes 2005/6 Nyttår i Athen, 2010 på Tinos:)

Det var en glede å kunne hente Lissi i Kalamata, syntes hun hadde hatt nok trøbbel og ekstra utgifter..., dessuten gjorde vi det i egen interesse og!
Vi hadde booket en ekstra dag hos Stella kun for å møte Lissi!

Og, Stella og maten er et kapittel for seg,.. vi følger en " diett" hjemme, dvs spiser alltid godt, men unngår diverse, sukker bl a.... Siden vi ikke er allerigske for noe, gjorde vi det eneste "rette" og " kapitulerte";)
- så gjett on vi har hatt det bra :D

Snart er det din tur, Janne ( h å p e r jeg)
Familien GLEDER SEG veldig til dere kommer bye_bye

Lissi
2016-05-04, 10:47
Sitter nu på mysigt cafe med regnet smattrande på taket I pergolan. En kall Mythos efter ca 2 tim långsam vandring I ömsom regn , ömsom lite sol... Jag tänkte I morse efter min youghurtfrukost med honung ( och stor Dakos från Stella och kokt ägg också från henne. 6 färska ägg och Dakos stod på balkongräcket...) att vädret går ju inte att påverka så nu får jag gå ut ändå.
I går när jag kom hem från lunchen stod en stor skål på köksbänken med inälvssoppa, som hör påsken till. En jättebit bröd till det. Lite svårt blir det när jag varken äter bröd om jag kan undvika, eller kött, så soppan KUNDE jag bara inte äta. :o
Nåväl jag gillar familjens vänlighet och reser man själv är det trevligt att någon pratar och hälsar..lite grekiska tränar jag med dem också.

När jag efter frukost inomhus pga blåst och helmulet, förstod av väderprognosen att bättre väder inte kommer förrän tidigast fredag, så bestämde jag mig för att ta regnjacka på och dra iväg på vandring för att använda min nyköpta vandringskarta. Solglasögon o solskärm packades också ner I ryggan , optimist som man är. Jag bestämde mig för att gå fina vandringsleden som börjar efter vägen lite ovanför Stellas. Den går mot Petrovouni. Jag hann precis starta så kom regnet men jag fortsatte och det var gudomligt vackert. Vilken fin välskyltad led på stensatt väg. Högre upp kom faktiskt solen och jag vandrade först upp till där vägen delar sig och tog den kortare ner I dalen och upp igen på nästa bergskam till Agia Sofia och där var så fint. Flera trevliga vandrare mötte jag , engelsmän och norrmän som varit här 14-20 år I april och maj och ALDRIG har de haft så kallt, mulet och regnigt. De hade bara sollinnen och shorts med sig....Väl tillbaks till Kardamyli Old Tower kom regnet och så har det fortsatt. Det blir det nog resten av dagen....Jag är glad at jag gav mig av på vandringen I alla fall.... Här är kl 12.30 och jag lockas inte av att sitta på rummet resten av dan så jag stannar här på cafeet ett tag....bra Wifi gör att jag kan kolla post o läsa tidning...
Hemma är visst sommar dena vecka...Njut!!:D
Kari och Arne jag kollar ert väder över på andra sidan viken och det ser ljusare ut hos er.
Den trevlige taxikillen jag åkte med sa att efter vägtunneln vid Tripoli är vädret alltid sämre och det stämde ju! Taygetos är en väderdelare....och Peloponnesos kommer jag inte att åka till på länge nu. Ska satsa på Kreta/Rhodos...och Tinos på sensommaren. ;).......nä jag skojar bara!!!!!

Lissi- som njuter trots allt. Yiannis Parios I högtalarna!!

Admirala
2016-05-04, 12:14
Når det gjelder været: det regner mer og er kaldere på vestsiden enn østsiden av Peloponnes både vår og høst, det er et faktum. En gammel Nafplio-kar fortalte at styggværet ofte kommer fra vest, men at skyene pleier å regne seg tomme over Arkadia-fjellene. Om akkurat det er årsaken vet ikke jeg...

Lissi
2016-05-04, 12:30
Då blir det Nafplion I fortsättningen och där finns ju
allt. Vackra hus, stränder god mat :D
Nu har Stella kommit med pasta och broccolisås, men först en promenad till så jag förtjänar maten. Tror det kan kallas All inclusive detta! ;)

...och det regnar fortsatt..men jag drar ut igen!
Lissi

KR
2016-05-04, 13:37
Det låter underbart trots regnet, njut vidare!
//
KR

Alala
2016-05-04, 15:17
...och det regnar fortsatt..men jag drar ut igen!
Lissi

Lissi, kanske är det bara så att du är regnets gudinna? :eek: :D Men, skämt åsido, du reser ju ofta när vädret kan vara lite ostadigt och vet hur det kan vara. Njut ändå, det kan du! fb_gilla

Lissi
2016-05-04, 16:09
Lissi, kanske är det bara så att du är regnets gudinna? :eek: :D Men, skämt åsido, du reser ju ofta när vädret kan vara lite ostadigt och vet hur det kan vara. Njut ändå, det kan du! fb_gilla

Anne, jag började gå de ca 7 kilometrarna till Stoupa I lätt duggregn och hade en härlig promenad....men bara på ett par sekunder så öppnade sig himlen och det var som om regnguden stått med 100-litersfat med vatten och bara hävt ner över mig! Jisses så blöt! Men då stannar en bil med 2 greker som erbjöd lift till Stoupa..( ingen åt andra hållet tillbaks fanns) Jag tackade och blev avsläppt vid infarten. Innan jag kom någonstans att fråga väg till buss eller taxi var jag helt dyngblöt! Jag gick in på ett hotell och receptionisten sprang och hämtade handdukar och torkade av mina byxor och regnjacka så gott det gick och hon bara skrattade, precis som jag! Så sa hon att det bästa var att ta buss tillbaks där jag kunde stå för en taxi vill inte ta så blöta människor. 20 min senare stod jag på bussen tillbaks....och väl hemma kom solen så jag har ätit min första måltid ute på balkongen... Stella gav mig en kastruull med pasta och broccolisås tidigare Det är ca 17 grader...och nu kommer molnen igen.
På lördag kommer bättre väder och på söndag morgon åker jag mot Loutraki....kan man kanske hoppas på en solig dag eller 2 så man kan få bada??...kanske använda sollinne? Men oavsett årstid åker jag aldrig mer utan regnbyxorna!

Lissi- som undrar om jag och maken får sol första veckan I juni på Kreta?

Thira
2016-05-04, 17:27
Vilken otur du har med vädret Lissi. Jag trodde nog att du skulle få sol nu, i maj.
Det är ju en sak att åka på vintern eller tidig vår och räkna med regn. En annan att få regn även på försommaren. Nåväl, vi hoppas på bättre väder imorgon, trots väderleksprognosen. Man vet aldrig, det kan ju skifta snabbt vid kusten. I annat fall har du ju många dagar kvar av semestern så utan sol lär du ju inte bli hela tiden.

Kalimera
2016-05-04, 19:00
Det var en glede å kunne hente Lissi i Kalamata, syntes hun hadde hatt nok trøbbel og ekstra utgifter..., dessuten gjorde vi det i egen interesse og! Vi hadde booket en ekstra dag hos Stella kun for å møte Lissi!Det är så snällt av er! klapp_klap

Snart er det din tur, Janne ( h å p e r jeg). Familien GLEDER SEG veldig til dere kommer Vi ser också fram emot det, väldigt mycket! Men vi vet fortfarande inte om vi kan åka. Den närmaste tiden får avgöra. :o

Lissi- som njuter trots allt. Yiannis Parios I högtalarna!!Härligt att du trots allt ser det från den ljusa sidan. klapp_klap

Så sa hon att det bästa var att ta buss tillbaks där jag kunde stå för en taxi vill inte ta så blöta människor. 20 min senare stod jag på bussen tillbaks....och väl hemma kom solen så jag har ätit min första måltid ute på balkongen... Stella gav mig en kastruull med pasta och broccolisås tidigare Det är ca 17 grader...och nu kommer molnen igen.
Det är helt otroligt att det kan regna så mycket där du är! Hoppas verkligen att du i alla fall får några dagar då det inte regnar, helst sol förstås, men bara det inte regnar. Tur att du bor där du bor.

Kalimera
2016-05-05, 14:56
Skiner solen idag?

Lissi
2016-05-05, 15:48
Ja, idag har det varit växlande väder, men mest sol....några små skurar har vi haft men inget som stört! Just nu har jag efter en lång sen eftermiddagspromenad I gudomligt vackra bllommande gränder och en bit paj på ett café satt mig på balkongen för att njuta kvällssolen. Första gången...Stella sköljer spenat alldeles nedanför och har lovat spanakopita I morgon....Himmel! Hon är otrolig med sin goda mat!
Det var ju utlovat eftermiddagsregn, så efter tidig frukost gav jag mig iväg på vandring till Prasteio. Några km på landsvägen mot Stoupa och sen vandringsleden upp efter bergssidan. Brant och halt efter nattens regn. Man fick passa sina steg. Inte en människa såg jag. Uppe I byn kom några regnstänk men inget som störde. Jag fikade på ett helt underbart kafenio och fotograferade fina hus. Så bestämde jag mig för att skona knäna att ta 4 km långa vägen ner till stora vägen. Efter ett par km stannade en röd flakbil och en gullig grek I min ålder undrade om jag ville ha lift till Kardamyli. Egentligen ville jag inte det, jag njöt av vandringen, men jag ville inte vara oartig så jag hoppade in och fick träna min grekiska. Jo jag kunde svara var jag var ifrån och att jag varit här förr.. Mannen berättade att han kände svensken Stefanos I Stoupa ..kände jag honom? Nej, men han kanske menade Staffan Stolpe tänkte jag....En trevlig bilfärd blev det...och dessa möten är goa! Gå kan jag ju göra så det räcker ändå.
Väl hemma kom Stella med underbar vegetarisk spenat och ris I underbar smak..Spanachoritsu????

Jag väntade att äta och gick ner till Aquarella för kaffe I solen...så kom regnstänk där med men kortvarigt.
Efter mat och siesta under regn så kom solen igen och jag gav mig av på fotopromenad...
Idag har varit en underbar dag och på promenaden hem nyss mötte jag en tupp, två hönor och åtta katter alldeles nedanför. Hopas på fint väder I morgon och då ska jag gå långt!

Lissi

Admirala
2016-05-05, 16:29
Mhm! Spanakorizo, det er kjemoegodt! Slenger med en oppskrift i tilfelle du vil lage det selv: https://godgreskmat.wordpress.com/2013/08/27/spanakorizo-spinatrisotto/

Jeg husker ikke når du skulle reise, men vær klar over at det er streik i offentlig transport på søndag: http://www.livinlovin.gr/strikes-work-stoppages-in-greece-updated/

Lissi
2016-05-05, 16:41
JAG VISSTE VÄL DET!!!!! Faaan! Jag ska åka söndag...nu får jag åka lördag!!! Nu blir jag trött på allt inställt...

Aldrig mer ska jag nånsin förboka något och betala. Fick bra pris I Loutraki och har betalt Ingen avbokningsmöjlighet där.... Nu får jag betala här en natt extra och åka lördag...jag ska nog börja åka enbart charter...detta är inte kul längre...snyft_drop

Lissi

Admirala
2016-05-05, 16:44
Uff, så trist, Lissi! Du er jammen superuheldig, nå må det snart snu :eek:

Følg med på streiken via linken jeg sendte, det hender de ombestemmer seg eller streiken blir erklært ulovlig. Krysser fingrene for det!

Lissi
2016-05-05, 16:58
Kan Du Admirala hitta tider på lördag där buss stannar I Isthmios (fvb till Loutraki? ) Jag ser inte var buss stannar, bara tider...det är väl Atenbussen? Du kan svara I PM om Du vill...

Lissi - något frustrerad!!

Admirala
2016-05-05, 17:06
Sender melding på facebook!

Kalimera
2016-05-05, 18:28
Idag har varit en underbar dag och på promenaden hem nyss mötte jag en tupp, två hönor och åtta katter alldeles nedanför. Vad glad jag blir! Äntligen! klapp_klap

Tråkigt med strejken förstås. Att du alltid ska drabbas, och inte bara av dåligt väder. :o

Jeg husker ikke når du skulle reise, men vær klar over at det er streik i offentlig transport på søndagGäller strejken KTEL också?

Thira
2016-05-05, 18:30
Oj oj kommer busstrejken också att vara i fyra dagar (som färjestrejken)?
Vad var det för sida på Internet man kunde kolla nu igen?

Alala
2016-05-05, 18:47
Så otroligt tråkigt med strejken. :( Hoppas allt löser sig på bästa sätt.

/ Anne
som tror att det nog kommer att gå bra :)

emma
2016-05-05, 19:21
nämen... skulle ju bara skriva och önska dig god vandring i morgon nu när vädret äntligen blivit bättre för dig. och så läser jag om båtstrejken.. vilken himlans otur du har Lissi:( jag hoppas det löser sig på bästa sätt!
/emma

Lissi
2016-05-05, 19:45
För mig är det busstrejk som stör, emma, men alltid annars har det varit båtstrejk. :D
Jo allt löser sig och jag är I Grekland. Jag vill bara att något skulle flyta på lätt denna gång...

Lissi

Kajja
2016-05-06, 08:03
För mig är det busstrejk som stör, emma, men alltid annars har det varit båtstrejk. :D
Jo allt löser sig och jag är I Grekland. Jag vill bara att något skulle flyta på lätt denna gång...

Lissi

Håller tummarna för dig, Lissi!!! ✊✊
Med lite distans blir det här ett bitterljuvt minne att plocka fram och småskratta åt...men just nu kan det inte va så roligt alls!!snyft_drop
Spännande fortsättning....
/Kerstin bye_bye

kize
2016-05-06, 08:17
Eländes elände, vad du råkar ut för din stackare! Du brukar ju skriva att det mer är regel än undantag med regnet, men så här mycket är inte kul. Trösten är att du är ändå i rätt land, det finns som sagt god mat och hopp om betydligt bättre väder. Håller tummarna för att transporten ordnar sig Lissi!

Kalimera
2016-05-06, 09:23
För mig är det busstrejk som störFråga Panagiotis om bussarna, han kan säkert ta reda på hur du bäst löser problemet.

Lissi
2016-05-06, 16:24
Fråga Panagiotis om bussarna, han kan säkert ta reda på hur du bäst löser problemet.

Janne, detta Grekland är helt underbart! Panagiotis har kollat med Kalamata, buss I morgon, inte buss söndag. Stella har kollat. Buss I morgon, inte söndag Travel agency samma budskap. Buss I morgon. De hade också ringt. Lilleputreiser och en annan man på kontoret tror tvärtom, ingen buss fredag lördag,eller söndag men kanske måndag... En annan grekisk man inne på Lilleputs servicestation sa samma...
Så jag har betalt rummet ( fick absolut inte hetala sista natten) och får stå kl 9.45 I morgon och vänta på buss..annars har jag en natt till här innan rummet är uthyrt...Detta börjar bli lite kul! Jag får väl stå varje morgon med lilla väskan och vänta...;)

Dagen har varit underbar! Strålande sol hela förmiddagen och då gick jag landsvägen upp till Petrouvouna. Magnifik utsikt längs serpentinvägen upp. Väl där hördes underbar sång från lilla kyrkan och utanför stod nog hela byn..,dop? Jag gick vidare och ner vandringsstigen tillbaks... Såg annorlunda ut mot när jag gick uppför I förrgår. Väl hemma vid sådär 10.30 stod ett stort fat med spanakopita på balkongräcket. Denna Stella!
Jag ville inte äta då så jag tog badkläder I ryggan och gick långt bort längs havet från kyrkan sett. Hittade en alldeles öde stenstrand med sandbotten och badade länge. Satt sen I solen nån timme tills mörka moln kom...då gick jag tillbaks och satte mig på favvostället med ett glas retsina.
Regn kom aldrig, så efter att jag kommit hem och hängt upp badkläder kom Stella med ett stort fat med kött och pasta..hjälp !
Spanakopitan åt jag och det var godaste ever, med sesamfrön på filodegen.

Så gick jag ner I fortsatt sol till den lilla hamnen med huset och tornet uppe på höjden ovanför, som Staffan Stolpe skriver om.( Morea)
I tornet gick jag in och klättrade upp till andra våningen på stegen. Vacker utsikt... Sen gick jag till Lolas och belönade mig med melonglass och kaffe. Väl hemma har jag packat det mesta, suttit I solen på balkongen tills det nyss börjat regna...ett stilla sommarregn. Jag sitter I sängen med balkongdörren öppen och ser ut över hustaken och havet över till Koroni.

Snart slutar regnet och jag går ut igen...Men hur mysigt Kardamyli än är så hoppas jag att jag tar mig till Loutraki I morgon..,lite mer liv där!!!

Lissi- på gott humör! ...och nu strålar solen igen!

Alala
2016-05-06, 16:55
Snart slutar regnet och jag går ut igen...Men hur mysigt Kardamyli än är så hoppas jag att jag tar mig till Loutraki I morgon..,lite mer liv där!!!

Lissi- på gott humör! ...och nu strålar solen igen!

Härligt med gott humör och sol. _B-anana

Och jag hoppas också att du kommer till Loutraki i morgon. Att bussen kommer!

Athanasia
2016-05-07, 04:53
Men vilken otur du har Lissi.På Kreta i juni får ni det nog fint.Vi är där då och brukar ha tur med vädret:cool:

Lissi
2016-05-07, 19:55
Lördag kväll

I morse kl 9 stod Panagiotis som utlovat och körde mig och lilla röda väskan till busshållplatsen. Jag satt I solen på lilla torget vid hållplatsen med en frappé och väntade....och visst kom den! En nästan full buss och en fin färd I sol I bergen. Några stopp på vägen för av- och påstigning och totalstopp för ett hundratal getter som skulle byta betesmark. Ingen brådska där inte!
Väl framme I Kalamata vid 11.30, så fick jag biljett till första bussen till Isthmos kl 15. Jag lämnade in väskan på godsavdelningen där den kunde stå till 14.30 Så gick jag en promenad I gamla Kalamata och vid Laiki där det var full kommers...Långlunch hann jag också med ute på mysig fullsatt taverna. Fullsatt både ute och inne och inga problem med halva portioner...Så mysigt!
Jag kom på att förra gången jag själv beställde riktig måltid var I söndags just I Kalamata, fast då vid havet.. I måndags bjöd ju Kari och Arne och sen har Stella gett mig lagad middag att värma var dag...bara nån omelett, pajbit , crepes och pikilia har det blivit på nån bar I Kardamyli.

Kalamata har gett mersmak! Vad Du Janne fick panik av I höstas fattar jag inte... ;) Riktigt grekiskt folkliv så här på lördagen var det. Det älskar jag. Liv och rörelse och massor av folk!

Bussen till Isthmos tog dryga 2 timmar och sen tog jag taxi till Loutraki. 8 euro inkl dricks var ju strålande billigt.
Nu bor jag jättefint I Loutraki på Bakos. Stort fint rum mot gården där man också kan sitta. Fin balkong och bra pris 30 euro/natt inkl frukost. Två kvarter från havet.Lugnt läge. Det gillar jag... Vill inte ha liv från barer när jag ska sova.
Så fort jag checkat in gick jag hela strandpromenaden fram och tillbaks längs havet. Underbart. Många låg på stranden I kvällssolen. Från och med imorgon blir det både morgondopp och kvällsdopp. Solandet avstår jag. Jag såg reklam om cruisetur genom Korintkanalen...det ska jag undersöka!

Nu har jag tid här till torsdag morgon...

Lissi

Thira
2016-05-07, 20:56
Här har du en till som gillade Kalamata.
Härligt att höra att sola skiner och Lissi ska bada ;)
Tack för rapporter. De uppskattas ska du veta även om jag inte alltid hinner skriva så mycket i tråden. Har sett dina underbara foton på fb och galen av längtan blir jag.

Alala
2016-05-08, 06:10
Så fint att allt gick så bra. Blir riktigt intressant att få höra mera om Loutraki och den där kryssningen verkade riktigt intressant. Liksom Thira har också jag nöjet att få följa dig både här och på fb och de kompletterar varandra så fint. :)

Ha nu fina promenader och sol och bad!

Lissi
2016-05-08, 15:20
Söndag kl 16!

Åh, Loutraki levererar!
Jag älskar ställen där man hela tiden kan vandra på nya ställen och hela tiden få nya aha-upplevelser. Kardamyli I all ära men det är LITET och då är det lättare att känna sig ensam om man nu har anlag för det. Kan ju vara bra att veta för någon kanske.

Morgonen var inte solig...ganska mulet men solen fanns där bakom och man hade ett skönt soldis... Efter en typisk grekisk frukost som är ägg, helt ok hårdkokta och varma, vitt bröd, smör massor av marmelader, youghurt, honung, cornflakes, chokladflingor, ost skinka, tomat, söt juice , te kaffe, vatten...( Jag nöjer mig med youghurt med honung och egen blandning med valnötter, tranbär och chiafrön, ägg, kaffe, vatten , lite ost och tomat). Så drog jag iväg bort t h på strandpromenaden , förbi lilla fiskehamnen och bort mot therma spa och vattenfallet med hälsobringande vatten. Man kunde gå upp till toppen på vattenfallet och även under I en tunnel...häftigt! Jag hade badkläder med för det finns fina ställen efter vägen att bada på, men jag avstod för det fanns hundratals sjöborrar överallt! Där jag vände efter några km så fanns ett jättefint utomhusgym Väl besökt med fina maskiner... Det blir morgonens morgonpromenadmål I rätt kläder! Tänk om såna fanns hemma! Men de fick väl tyvärr inte vara hela:mad:

Så blev det inköp av badskor och sen dryga timmen på stranden I gratis solstol om man köpte något. Freddo espresso satt fint. Badet likaså! Varmt I vattnet, säkert 18 grader.. Så gick jag tillbaks till hotellet och fick tips om Therma spa I morgon. Ska provas 8 euro för heldag..
Sen gick jag en timmes promenad rakt upp från stranden på olika gator högre och högre upp. Loutrakis gatunät är likt Thessalonikis, en av många likheter, med gator I strikt rutnät, parallellt med havet elled vinkelräta gator. I ett gathörn på ett gyroshak fullt med greker tog jag resans första vegetariska pita med " ena tetarto krasi lefko" Supergott! 2.50 euro kostade kalaset..alltså 3.50 med dricks! Mamma , pappa, barn(kanske högst 15 år) jobbade.
Sen åter till stranden för nytt bad och nu balkongen I lagom sol...En danska I rummet bredvid har pratat nonstop I tel I snart en tmme nu...

Vad kvällen bjuder på vet jag inte, men nån sorts promenad blir det!!!

Lissi - som bara älskar Loutraki!

Alala
2016-05-08, 16:58
Nu kan man läsa mellan raderna att du njuter. Härligt!

Kalimera
2016-05-08, 18:01
Vad Du Janne fick panik av I höstas fattar jag inte... ;) Riktigt grekiskt folkliv så här på lördagen var det. Det älskar jag. Liv och rörelse och massor av folk!Jag blev skadad av min sista stressade år i Stockholm, och klarar antagligen inte av städer med fler än 1000 inv. :)

Lissi - som bara älskar Loutraki!Men så roligt! klapp_klap Antar att du behöver miljöombyte efter lilla Kardamili, och det dåliga vädret där. Loutraki har jag aldrig varit i, så det ska bli mycket intressant att läsa om din vistelse där. :)

Admirala
2016-05-08, 18:30
Söndag kl 16!

Åh, Loutraki levererar!
(...)
Lissi - som bara älskar Loutraki!

Jippi, nå ble jeg glad! For så vidt jeg husker var det jeg som først foreslo Loutraki, og det er jo alltid en sjanse å ta...

Men jeg liker også Loutraki så godt, og synes som deg at Kardamyli blir litt for lite. Skulle du bli lei likevel, går det jo alltid an å dra inn til Korinthos, siden du liker Argos liker du deg nok der også ;)

Pian
2016-05-08, 19:32
Vad mysigt du har Lissi! Du njuter verkligen av livet.
Loutraki besökte jag i min ungdom på 80 talet. Minns att vi hyrde cyklar o cyklade in till Korint.
Det fanns en svensk film "en vandring i solen" med bla Gösta Ekman som spelades in där.
Fortsätt ha det bra!
Pia :)

Marianne
2016-05-08, 20:28
Underbart att du har det så bra i Loutraki, Lisa. Sen får du fina dagar i Aten också, fint i maj!

Mikis
2016-05-08, 20:47
Loutraki låter ju fantastiskt! Låter väldigt lockande att åka dit, men det får bli nästa gång. Härligt att du har det bra, och det verkar som vi får bättre väder nu också klapp_klap

anneli56
2016-05-09, 06:23
Så kul att du trivs i Loutraki!
Jag har också alltid gillat Loutraki och även Korinthos.Det sjuder av liv i båda städerna.
Fortsätt att njuta:)

Lissi
2016-05-09, 17:19
Ytterligare en dag I Loutraki, så MYSIGT. Jag bor superbra I STORT rum och jättefin balkong. Även om hotellet är stort så är det familjärt och gästerna är inte många nu. Dagen har varit slapp..morgonbad och en dryg halvannan timme på solstol med skyddande parassoll som idag "kostade" en färskpressad apesinjuice 3 euro. Både till kaffe och juice får man ett jätteplastglas med isvatten...överallt får man vatten, supergott, behöver aldrig beställa det. Baden är ljuvliga, men det är många små maneter, ofarliga tror jag. Grekerna slänger upp dem på stranden. I morse låg också en jättestor, blåaktig manet, som en halv fotboll på stranden, med tentakler som en bläckfisk.. Någon hade kanske slängt upp den för det var fullständig bleke, inte en krusning I vattnet. DEN hade jag inte velat simma på!!!

Jag har annars bara slöat idag, med en promenad upp till fina utegymmet med panoramautsikt ut över bukten och Loutraki. 10 olika stationer rätt kul att testa! Men det var för varmt så det får bli morgonpass eller kvällspass.
Jag var också och kollade Therma spa..bassängen ser fin ut med olika bubbel, men jag gick inte in...det lockar inte denna tid på året och jag tål inte klor så bra...badar hellre ute! Annars var priset ok...9 euro, men alla behandlingar kostar från 30 euro upp till 300!
Efter ny promenad och jättegod lunch med cabbagesalad, halv portion och imam, så gick jag "hem" och hämtade badkläder igen för nytt bad och obligatorisk solparassoll och säng. Måste ju köpa skuggan....frappé skulle jag ändå ha...,åh så klart vattnet är och så lite folk...lugnt och fridfullt. Efter dusch hemma och balkongsittning med bok och ett glas vin så ska jag snart ner till stranden och se solen gå ned...men det dröjer nån timme.
I morgon bitti går jag till Korinth och ser hur det är. Tar ev buss tillbaks.
Jag har absolut fått en ny plats att vilja återvända till...Nästa tur till Peloponnesos blir Nafplio...och Loutraki( som ju eg.inte är på Pel.)
Jag måste verkligen ha lite större ställen för att trivas !
Nu ska jag ner till strandpromenaden och trava! Frozen Youghurt ska det bli senare.

Lissi- som fått bra färg!

anneli56
2016-05-09, 18:28
Sällan jag sett maneter här nere,men men.......ser otäcka ut...
Nafplion är ju vår första huvudstad i Messinien! Loutraki ligger lite på gränsen ;-)

Thira
2016-05-09, 18:53
Låter härligt Lissi. Loutraki har jag aldrig varit i men då jag brukar gilla ungefär samma typ av ställen som dig så kanske det får bli ett besök längre fram. Själv är jag just nu mer än nöjd med att det bär av till Kardamilli i det närmaste. Just nu behöver jag vila. Men en annan gång är det bara underbara Aten el Nafplion som duger.Jag gillar alla tre på olika sätt.
I allt övrig, går bussarna igen nu?

Alala
2016-05-10, 09:24
I morgon bitti går jag till Korinth och ser hur det är. Tar ev buss tillbaks.

Låter intressant!

/ Anne bye_bye

Kalimera
2016-05-10, 16:01
Nästa tur till Peloponnesos blir Nafplio...och Loutraki( som ju eg.inte är på Pel.)Tänk att du har fått ännu en plats att återvända till. Du får sluta resa för listan kommer bli hur lång som helst. Njut vidare Lissi! bye_bye

Lissi
2016-05-10, 16:11
Tisdag redan!
Strålande sol när jag vaknade och efter frukosten tog jag vandrarskorna på för att gå till Korint..ca 4-5 km beroende på vem man frågar. En jättefin promenad efter lilla bilvägen och jag kom fram till den nedsänkbara bron I norra öppningen av Korintkanalen, lagom för att se en båt försvinna och bron höjas upp igen ur vattnet. Nu skulle jag ju gått in till Korint, men såg att det gick en liten grusväg söderut längs kanalen på andra sidan bron och den tog jag... Eftersom utflyktsbåtarna med färd på kanalen inte börjat gå ännu så tänkte jag att då går jag längs hela I stället...det var häftigt att se ned I kanalen emellanåt men man såg den inte hela vägen och skyltar med Danger! gjorde att man inte gick nära. Men på flera ställen kunde man stå och kika ned..häftigt! Jag gick också över den lite slitna gång- och cykelbro som finns halvvägs. När jag kom fram till Isthmos så kom jag inte längre på liten väg så jag gick tilbaks till Loutraki på bilvägen. En liten kul utflykt på 15 km. I morgon ska jag gå in till Korints centrum och kika...
Väl hemma vid 13.30-tiden så duschade jag och gick ner för att lägga mig I skuggan på solsäng på stranden. En öl och en toast från serveringen satt väldigt fint! Efter en dryg timme var jag uttråkad på att ligga där I värmen så jag gick hem till balkongskugga....

Nu ikväll ska jag äta lite riktigt på samma ställe jag åt så gott på igår...

Bara en dag kvar här, sen några I Aten...
Lissi

Alala
2016-05-10, 17:27
Fattade inte att Korinth var så pass nära förrän jag kollade på kartan. :D Förstår att du gillar Loutraki som väl är en populär semesterort för grekerna själv? Och sen blir det Aten som du också gillar. Nu går det snabbt!

kari
2016-05-10, 17:32
Vi gleder oss over at du er så fornøyd/har det så bra i Loutraki, Lisafb_gilla
Nå er du jo godt igang med trening til Pilgrimsmarsjen alt :)

Kanskje vi sees på bussen til Athen på torsdag? Vi reiser fra Nafplio kl 11, det hadde vært koselig:)
- men du reiser kanskje tidligere enn oss?

bye_bye Kari & Arne

Lissi
2016-05-11, 17:23
Tredje försöket att skriva dagsrapport, blir utslängd hela tiden.... Börjar om och förhandsgranskar varannan mening... Denna dag har varit fylld av grekisk filotimo. Som den jättetrevlige hotellägaren här på Bakos sa" Nu har vi bara filotimo kvar, inga pengar"

I morse bestämde jag mig för att inte gå tillbaks till Korint, då vill jag ha bil och jag vill ha tid att gå upp till antka Korint.Det får bli nästa gång här.

Jag har ju sett varje dag från stranden ett kloster, Profitis Ilias, jättehögt upp på berget här ovanför Loutraki och frågade Vassilis hur långt det var dit. 4-5 km sa han och jag la genast på några km I huvudet.. Men en ok vandring I mulet väder fram och tillbaks.. Efter 6 km var det en bra bit kvar, men en underbar vandring med fina vyer på asfalterad serpentinväg. En sköldpadda och en ilsken hund mötte jag. Hunden var inget vidare.... men jag satte mig på huk och sa " Fiiiiin vovve" på lenaste svenska, tittade inte I ögonen, och han vek av.
Väl NÄSTAN framme vid klostret stannade en bil med en kvinna vid ratten och maken bredvid. De frågade om jag ville åka med, men till ett annat mycket "viktigare" kloster Oc. Patapios, mycket, mycket högre upp, dit jag aldrig orkat gå. Samma status som kyrkan på Tinos sa de. Så klart jag ville! Så trevliga, tavernaägare I Loutraki med ledig dag! De guidade runt och berättade massor om klostret, köpte små ikonkort till mig och frågade om jag efteråt ville åka med dem till Perachora, 10 km från Loutraki. Så klart jag ville! Utsikten vid klostret över Loutraki, Korint, Isthmios och hela korintkanalen som skär igenom var magisk!
Så åkte vi till Perachora, där de stannade vid en liten minisupermarket där de hade bekanta. Jag fick trots lite protester bjuda på glass som tack!
Så gick jag I byn...missade bussen men sörjde inte för det...jag gick de 10 kilometrarna tillbaks nedför bergsvägen. Måste ju träna inför nästa år! Halvvägs åt jag underbar lunch på taverna med panoramautsikt! Den godaste fillodegsinbakade fetan med honung och sesamfrön ever, med tomatsallad och kall Mythos till! Så fick jag en flaska kallt vatten med på vandringen!

Väl hemma efter så gott som 2 mil så har jag duschat och vilat. Nu ut att ta ut pengar och äta och sen packa.
I morgon 12.30 mot Aten.
Så Kari och Arne: 12.30 åker jag direkt Loutraki- Aten.

Var ska ni bo I Aten?
Lissi- så uppfylld av filotimo!

kari
2016-05-11, 17:29
For en FANTASTISK dag og FILOTIMO klapp_klap
Vi reiser hjem i morgen ettermiddag, Lissi:)
Ønsker deg fine dager i Athen og bye_bye

Alala
2016-05-11, 17:36
Träning har du minsann fått! klapp_klap Vilken fin dag du har haft.

Då får man tacka för rapporterna hittills, det är alltid så trevligt att läsa dem.

Monica C
2016-05-11, 20:14
Lissi du är ju helt fantastisk,tänk vilka fina möten du får tack vare att du är så öppen och positiv!Det är så njutbart att läsa dina dagsrapporter💕
Monica😎

Lissi
2016-05-11, 21:31
Tack Monica m fl!

Ikväll när jag gick ut och skulle äta så stannade jag vid den enda taverna det satt lite folk på längs strandpromenaden vid åttatiden. Här är så lite turister...

Gissa vem som kommer fram till bordet??? Jo Vangelis, från klosterturen! Han ägde den restaurangen...Yeassou Lisa!! var hälsningsfrasen " mycket bra!" God mat åt jag och det godaste vinet hittillls drack jag. Så kom frun fram också och vi fick en pratstund till.
Ja, Grekland är lätt att älska!!

Lissi - rikligt kompenserad för den jobbiga inledningen på resan.

Alala
2016-05-12, 09:22
Nu fick du nog en ny favorittaverna! :p

Marianne
2016-05-12, 12:38
Åh, så trevligt du har det Lisa. Och nu väntar fina dagar i Aten, en härlig semester har det blivit. Tack för alla fantastiska rapporter! bye_bye

Lissi
2016-05-12, 13:13
Åh, så trevligt du har det Lisa. Och nu väntar fina dagar i Aten, en härlig semester har det blivit. Tack för alla fantastiska rapporter! bye_bye

Marianne, jag sitter just nu på Zaïtas I Plaka och äter imam och horta! Resan gick som en dans!

Lissi - I strålande soldisväder och 27 grader.

Kalimera
2016-05-12, 16:35
Väl hemma efter så gott som 2 mil så har jag duschat och vilat. Vilken fantastisk vistelse du har i Loutraki, och vilka möten! Helt underbart att läsa. klapp_klap

Nu är du snart i form för att gå pilgrimsvandringen. flabb_flab

Lissi
2016-05-12, 21:54
Men nu går väl allt helt otroligt !
Åh så jag njuter!
12.30 punktligt gick bussen från Loutraki till Aten och innan dess hade jag hunnit med 3 km morgonpromenad och hunnit besöka ett munkkloster också. Inga snygga munkar men väldigt trevliga! De öppnade t o m upp kyrkan så jag fick tända ett ljus.

Väl nästan framme vid busstationen I Aten såg jag att bussen var vid Metaxurgeio så jag hoppade av vid metron och 30min senare via 3 stationer så hade jag checkat in på Adonis. Nån gång måste ju även jag ha flyt :D

Väl installerad med hälsningsorden " you are family now" så var jag ute igen efter ca 30 min. Lunch på Zaïta och sen en promenad via välbekanta genvägar till Psirri. Först en igenkänningspromenad längs Evripidou, min älsklingsgata! Jag var kaffesugen och hamnade på Little Hook I Psirri. Jisses, en helt makalös sagovärld! Jag har aldrig sett något liknande! Ni kan säkert kolla på nätet! Jättegott kaffe och goa kakor, men upplevelsen!!!! ( Ni som har FB kan kolla mina bilder på Greklandsvänner)
Sen gick jag till konstnären som vi handlat förut av och hämtade ett nytt konstverk.. Så snyggt. Vi beställde vid förra resan I mars..Yannis Soufouglo ( säkert felstavat) Arbetar I brons...Hur jag ska få hem det får lösa sig på flygplatsen :D Vi har betalt 480 euro så hem ska det!

Så tillbaks till hotellet för dusch och vila och sen ut igen. Jag gick till National Garden och Zappieo och där är musikfestival fre- sö så det monterades upp scen. Gratis , så dit ska jag gå. Så hamnade jag på Kapnikarea, det härliga musikstället som Marianne och Jens tog oss till på bröllopsresan 2005. Varje gång I Aten är vi där ett par kvällar och senast I mars. Nu var det nya musiker, så bra!!!! Bästa nånsin! Musikerna är " anställda" av stället men man får dricksa. 5 euro var nog I underkant!
Linneväder hela kvällen!!!

I morgon bestiger jag Lykavittos igen....vågar inte låta bli!!!

Lissi- så nöjd!

Marianne
2016-05-12, 22:26
Så det blir många km i morgon kan jag tänka.
Härlig läsning, Lisa.

Bea
2016-05-13, 07:41
Härligt Lissi! Nu drar det i Greklandstarmen! Och dina uppdateringar gör inte längtan mindre. Vilken underbar resa du har!

Bea

Alala
2016-05-13, 09:57
Varje gång du skriver om Aten så vill jag bara dit! :p Min man t.ex skulle jag aldrig få till Aten (ja såna fördomar har han..... :D), och har även bekanta som har varit där och resultatet var: gillade inte. Skulle de ha läst mera om Aten i förväg och i synnerhet vad du har skrivit, skulle de nog tänka annorlunda. Stora städer kan förstås vara lite knepiga och alla gillar dem inte. Själv har jag aldrig varit inne i Aten, bara rest mellan flygplatsen och Pireus, så en vacker dag skall jag nog göra Atentrippen också. Men då får det bli med någon annan än min fördomsfulla man. flabb_flab

Ha det fortsatt skönt och fint!

/ Anne bye_bye

Lissi
2016-05-13, 15:39
Allra först, tack för alla goa kommentarer!

Jag skriver ju mycket, det är min dagbok, som jag sen klipper ut och lägger I Word. Dock inte alla kommentarer. De finns kvar här och I mitt hjärta! ;)

I morse vaknade jag tidigt och redan kl 9 var jag iväg för att ta mig genom stadsparken, via Kolonakis många trappor upp mot Lykavittos..för vilken gång vet jag inte.
Det var soldis och varmt! När jag kom till vägen upp bestämde jag mig dock för att istället gå bilvägen upp till Lykavittosteatern, den där så många konserter getts och som man ser så fint uppifrån kullen. Nu ser man ju just inget från markplan och bara en glimt genom grinden. Men det såg så öde ut och damen I kantinan där jag köpte vatten sa att Lykavittos Theatre är stängd och såvitt hon trodde för gott. Så himla synd med ett ställe till som ska förfalla Jag har ju musikDVD med bla Giannis Parios och Mikis Theodorakis därifrån.
Så gick jag " bakvägen" upp till Lykavittos...väldigt lätt!

Fin utsikt men disigt. Havet vid Pireus syntes knappt. Så tog jag vanliga trappvägen ner och via Exarcheia ner mot Omonia. En frappé på vagen och vila för benen.
På väg hemåt blev det lättlunch med en spanakopita och vatten " to go".. I sakta mak tog jag mig till hotellet för dusch....sen ut igen... Nu mot Thisseio. Jag hade tänkt gå en gång till på Akropolismuséet, men det var sån kö. Hela Thisseio runt blev det och sen småvägar "hem". En färsk fruktsallad på en Fruteria blev mellanmål.
Nu har jag haft lite vila på hotellet. 12.7 km visar min meterräknare. En sena I vänstra foten bråkar lite.
Nu ska jag iväg till Zappeio, nära och där har musikfest I 3 dagar börjat. Får se vad kvällen bjuder. Det har varit väldigt onödigt varmt idag..

Lissi

Kalimera
2016-05-13, 16:05
Nu ska jag iväg till Zappeio, nära och där har musikfest I 3 dagar börjat. Får se vad kvällen bjuder. Som jag saknar grekisk livemusik. Njut lite åt mig också snälla Lissi!

Alala
2016-05-14, 05:29
Passar på och tackar för alla dina fina rapporter här och även på fb där jag har fått se så fina bilder. klapp_klap Skall själv på en liten resa här i hemlandet och kommer att vara offline i några dagar.

Ha det fint och njut av Aten och ha sen en bra hemresa!

/ Anne bye_bye

Masse
2016-05-14, 07:35
Så trevligt det är att läsa om dina irrfärder i Aten Lissi! Särskilt om Lykavittos som alltid får mitt hjärta att klappa extra varmt. Älskar utsikten därifrån. Det är bara alltför sällan som det blir av nuförtiden att vi tar oss tid för några dagar i Aten. Oftast är man så sugen på öarna att det i bästa fall bara blir någon natt i Pireus. Det är ett av de få felen med Grekland, där finns nästan för mycket att längta till! :D

Anne! Mitt tips är att du åker med maken till någon av de Saroniska öarna, gärna Egina som har täta och korta färjeförbindelser. Parkera honom där och åk själv in till Aten ett par nätter. Kanske blir han ändå lite nyfiken och hänger med. :D

Masse

Marianne
2016-05-14, 11:24
Det var ett bra tips till Anne, Masse!
Vi har gjort precis tvärtom ett par gånger, dvs. vid besök i Aten har vi gjort utflykt till Egina (och en gång till Salamina också, men jag föredrar Egina!) med eller utan övernattning - mycket trevlig utflykt!

Lissi
2016-05-14, 14:33
Lördag eftermiddag här I Aten och jag vilar mina mycket trötta ben på balkongen på Adonis. Enkelrumsbalkong, in mot gården I skön skugga och jag har plockat ut både en stol och en skön stoppad pall att vila benen på...

Dagen idag är så här långt indelad I tre helt olika upplevelsedelar...alla olika. Men det började I går kväll, precis innan jag skulle gå till Zappeio. När jag skrivit min Kalimerarapport, så kollade jag FB och en av sidorna jag följer är Team Sweden Volunteers, som arbetar ideellt med flyktingar I Pireus just nu. Det är en frivilligrganisation jag stöder regelbundet med pengar och där många volontärer varje vecka på egen bekostnad betalar resa från Sverige och uppehälle för att hjälpa till I Pireus. Jag ska ju dit I höst min sista vecka om där fortfarande är behov. Nåväl, jag läste att det var många barn som inte hade något att ha på fötterna så de behövde bidrag till flipflops I små storlekar. Jag bestämde mig " på stört" att kila bort mot saluhallen på smågator och köpa 5 par och åka dit med idag. Lägret är vid E1 I Pireus hamn. Jag hittade 5 bra par och fick så 3 par till när ägarinnan hörde vart de skulle. Filotimo igen!
Tillbaks till hotellet sen och så till Zappio. Man kanske skulle läsa affischer bättre? :D Det är en musikmässa för proffs och allmänhet med det senaste inom instrument, högtalare och teknik. En ljudnivå icke av denna världen då allt ska provas av duktiga musiker, men också bra musik från scen. Jag blev inte så länge där.

I morse gav jag mig av med Metron till Pireus och gick den LÅNGA vägen genom hamnennbort till E1. Jag gick förbi den lutande Panagia Tinou... Redan vid E2 började tältlägren och det var som små kvarter av tällt ställda i kvadrater så det blev fri yta att leka på som en gård. Barn lekte, musik spelades och meddetsamma när jag gick förbi kom en kvinna med barn och tog mig till sitt tält och gav mig en liten mugg med sött te...Vad säger man, ska de bjuda, som inget har?? Tårarna var nära. Barnen flockades och ställde upp för fotpgrafering och ville se resultatet. När jag kom till E1 så gick jag till den lilla läkarstation där grekiska läkare och sköterskor finns. De berättade att volontärerna för dagen precis åkt till sjukhuset med en man, så jag kunde lägga påsen I ett av rummen så skulle de se till att sandalerna kom fram.
Åh så många tankar man får. Detta är inte värdigt. Alla barn?Vår framtid?? Det kunde ju vara mina egna barnbarn. Dina? En norsk volontär som jobbar för Dråpen, ( droppen) träffade jag också. Hon kom från Norge och skulle stanna en vecka.

När jag kom tillbaks till Aten gick jag och vilade en stund innan lunchen på jättemysiga Paradosiako Oinemageiro, alldeles ca 50 m från Adonis th med Plakas godaste mat och goaste ägarpar. Nu har jag lärt mig att det är halva portioner som gäller. Idag giant beans kokta I gudomlig sås, fava och så courgettelommor fyllda med ris. Paret bredvid var greker I min ålder och de drog sitt bord till mitt och vips pratade vi om allt, flyktingar, grekkris och Tinos!! De älskar Tinos och tipsade om favoritställen! Så frågade mannen om jag var på FB....och så fick man nya vänner!!!!!:D

Efter denna nästan två timmar långa lunch inkl vin för 11(!) euro så gick jag upp till Anafiotika och tänk, trots tusentals människor nere I Plaka så möter man inte ens 10 personer där....

I kväll packar jag och går bort till Zappeio igen..kanske lite lugn musik utan tinnitusvarning?
Annars är det kaffefestival I Gazi?.. eller en ouzo på Adonis takterass ...tänk, varje morgon här vid kkl 8 när jag äter frukost på takterassen hissas grekiska flaggan vid Akropolis precis för våra ögon och nationalsången sjungs så det hörs över hela stan...Jag får gåshud!!!

Tack för denna gång. Fotobrev kommer sen från Kardamyli- Kalamata- Loutraki och Aten.

Lissi

Admirala
2016-05-14, 14:56
Du gjør det så fint og levende, og jeg får tårer i øynene av de små flyktningebarna, filotimo, hyggelige grekere, flaggheising og nasjonalsang... Og lengter som en gal til vidunderlige Athen.

Vel hjem Lissi!

Kalimera
2016-05-14, 15:16
Tack för denna gång.Tack själv snälla Lissi! klapp_klap

Så otroligt mycket du gör och upplever. Så fint att höra om flipflopen, och dina möten där. Det känns som att detta är en av dina bästa resor på länge, trots de tråkiga vädret i början.

Välkommen hem Lissi! bye_bye

Lissi
2016-05-14, 15:31
Ja, Janne verkligen! Jag har haft en helt underbar resa och jag är glad att åka hem och smälta allt! Jag har mött vädrets sätt att hälsa mig välkommen, den ( ja dyra) fina taxiresan med härlig chaufför..Kari och Arnes underbara välvillighet, Stellas och Panagiotis fantastiska gästfrihet. Så alla goa människor som gett mig lift och givit mig nya upplevelser...och den väldigt korta inblicken I flyktingars liv...Perspektiv!

Jag undrade visst I inledningsrapporten varför jag inte åkte charter....? Jag är glad att jag inte gjorde det! Jag har "vuxit" denna resa och VETatt jag klarar mig själv..,tro det eller ej,men även knagglig grekiska öppnar dörrar! Jag fick beröm idag av det grekiska paret.
Nu ska jag packa!

Lissi

kari
2016-05-14, 16:57
Lissi, Tusen takk for alle rapporter:)

- for det veldig trivelige samværet vi hadde i Kardamili:)

Og, de siste dagene de herlige beskrivelsene som har ,vekket "gamle minner", fått meg til å lengte veldig til Athen:p

Men, det var vondt, og rørende, å lese om situasjonen i Pireus ......!

At denne ferien ble/vendte til å bli så innholdsrik og fin, med trivelige møter og Filotimo, skyldes i s t o r grad din positivitet og personlighet, Lissi klapp_klap

Ønsker deg en riktig GOD reise hjem i morgen bye_bye

Monica C
2016-05-14, 19:23
Åh Lissi,jag är både rörd och berörd av din rapport idag💕
Monica😍

Lissi
2016-05-14, 19:37
Tack alla!

Kvällen har tillbringats på Adonis takterass med magisk utsikt över Akropolis och ett stort glas vitt vin.. och jag fick nyss ett underbart mail från det grekiska paret jag berättade om! Redan! Jag har svarat och nu är, tror jag, ytterligare ett grekiskt vänskapsband knutet.
Törs man ens skriva att detta hade inte hänt på parresa?
Men ensamresor är en sak och parresor en annan slags resa med olika och på många sätt lika fina upplevelser.
Kalinichta!

Lissi

Marianne
2016-05-14, 20:41
Jag satt just och tänkte på dig och din resa, Lisa. Vem hade kunnat föreställa sig att den här semestern blev som den blev. Inte jag. Kunde du?
Med en sådan början och ett sådant slut - och allt däremellan!
Ja, så är livet. Man kan inte föreställa sig hur det blir.
Det viktiga är, att vi ser det ljusa som händer!
Ta en liten tår för mig också där uppe på Adonis takterrass och hälsa i receptionen om det fortfarande är någon kvar, som var där när jag var där. Kanske Panayiotis.

Outi
2016-05-15, 08:11
Kvällen har tillbringats på Adonis takterass med magisk utsikt över Akropolis och ett stort glas vitt vin..

Där uppe, på Adonis takterass med utsikt över Akropolis tog vi vårt bröllopsfoto när vi gifte oss i Skandinaviska kyrkan i Pireus. Oerhört vackert!

/Outi

Katitzi
2016-05-15, 09:13
Lissi! Kan bara göra fb_gillafb_gilla

Trevlig hemresa!

Katitzi:)

Lissi
2016-05-15, 09:30
Sitter på flygplatsen och jag gick genom säkerhetskontrollen I väldigt god tid eftersom jag har vårt konstverk från Yanni Souvazoglou med mig I stort extra paket. Det är en stege I brons , en halvmeter hög med tre klättrande figurer" Climbing to success" och efter att ha visat mitt äkthetscertifikat så var det inga problem. Vi har köpt av Yanni tidigare och nu träffade jag honom personligen och han ville ha foto när stegen är på plats på väggen. På FB-sidan och privat till honom.

Marianne, jag håller med Dig! Inte vet man vad som händer I livet och att kunna resa och uppleva är en ynnest som man kan mista bara I ett ögonblick! Aten är den plats där jag aldrig nånsin känner mig en sekund ensam. Det kan jag däremot känna om det bara ösregnar och man är bunden till ett litet rum och inte ens kan sitta på balkongen. Då är det lätt att bli rastlös!

Outi, Maken och jag firade ju vår bröllopsresa I Aten men då bodde vi på Akropolis house rakt över gatan..

Nu hoppas jag att nästa " stötesten" flyter utan mankemang...tåget Kastrup- Kalmar....:D En gång på tio brukar det göra det bara :mad:

Lissi

Pian
2016-05-15, 10:56
Åh vilken fin resa du gjort, härligt att läsa om allt du är med om och alla underbara människor du mött.
Lycka till med sista delen på resan, det är näst intill lite komiskt att det brukar skita sig på den där sista biten.
Ha det gott!
Pian bye_bye

yannis
2016-05-15, 11:19
Det där konstverket i brons måste du fota när du kommer hem och lägga ut här.
Jag har en hel del konstverk från Grekland (som du vet).
Mest uppskattar jag en tavla i olja som nya servitrisen på Fotis taverna, Naxos har målat. Den hade inte riktigt torkat när jag köpte den av Fotis. Den rosa timmen över Agios Prokopiosstranden av avtecknad.

Birgitta.

Annwi
2016-05-15, 11:54
Vilken fantastisk resa och vilka härliga människor du mött! Tack för att du delar med dig! Man blir lycklig av att läsa det du skriver!

Anne

Kalimera
2016-05-15, 13:27
Nu hoppas jag att nästa " stötesten" flyter utan mankemang...tåget Kastrup- Kalmar....:D En gång på tio brukar det göra det bara. Hoppas det gick bra. Är också nojig varje gång vi ska hem från Kastrup.

Jag vill också se en bild på konstverket. :)

Alala
2016-05-19, 09:21
Anne! Mitt tips är att du åker med maken till någon av de Saroniska öarna, gärna Egina som har täta och korta färjeförbindelser. Parkera honom där och åk själv in till Aten ett par nätter. Kanske blir han ändå lite nyfiken och hänger med. :D

Masse

Tack Masse! Egina har vi varit till och att kombinera Saroniska öarna och Aten är ju verkligen en bra ide. Men det största problemet för mig just nu är att kunna resa till Grekland överhuvudtaget. Så här får man vänta och se vad det kan bli i fortsättningen. :confused: Kalimera är ju så fylld av en massa härliga tips och man skulle vilja resa överallt. Men det vet du ju! :D

/ Anne bye_bye

Alala
2016-05-19, 09:26
Vilken fantastisk resa och vilka härliga människor du mött! Tack för att du delar med dig! Man blir lycklig av att läsa det du skriver!

Anne

Kan bara hålla med! fb_gilla

/ Anne även här :)