handdator

Visa fullständig version : Grekiska sängar


ricky
2006-04-17, 20:38
Om man får lov att damma av ett slitet ämne?
Undrar om någon känner till några bra resemadrasser eller
någon annan vettig lösning på dessa makadammadrasser?

Tempurs resemadrass är säkert bra? Men den går på 4 lök:eek:

Lindiz
2006-04-17, 22:37
Ja det skulle inte vara dumt med något förskönande i dessa sängar!:eek: Men det finns en positiv egenskap med dom.. ens egen säng är aldrig så skön som när man kommit hem från en greklandsemester!:D Det gör ju att man inte längtar tillbaka första natten ialla fall!:)

Hasse
2006-04-17, 23:03
Av någon märklig anledning tycker jag man vänjer sig rätt snabbt i de där förfärliga "sängarna". Första 2-3 nätterna kan det vara knepigt men sedan tycker jag man sover hyggligt bra. Mycket på grund av att det blir väldigt mörkt, det uppskattar jag. Men visst är man nära att bryta ryggen många gånger. De filtar som finns att tillgå brukar vi lägga mellan madrass och lakan, då blir det om möjligt något lite mjukare.

Måste också försöka komma på någonting som går att ta med sig hemifrån för större komfort.




Hasse :cool:

yeasou
2006-04-18, 14:13
Angående madrasser. har varit i Grekland cirka 50 talet gånger. Reser för det mesta till Santorini och bor på hotel Artemis i Kamari. Första gången vi var där var 1994. Sängarna lämnade ju en hel del att önska, ifråga om mjukhet eller kanske avsaknaden av mjukhet! Året efter som vi åkte dit tog jag med två madresser som finns att köpa på Jysk Bäddlager. Kostade då rund 200 kronor och kostar inte så mycket mer nuförtiden. Vacumförpackad i plast. Utlagd är den ca: 9 cm tjock och måtten i övrigt är 90 cm bred och 200cm lång. Ska man bo på ett ställe rekomenderar jag detta sätt. Sängen blir som en dröm med dessa madrasser! 200 kronor är billigt för att sova skönt under semestern! Första gången jag om dit ned släpandes på en ihoprullad inplastad madrass kollade folk på mig med ett leende. Jag svarade grekerna som undrade vad det var. "Oppos Strosis Thacke me sis" Som man bäddar får man ligga! Många skratt har jag fått efter den meningen. Det har blivit en lite ploj för mig att ta med en madrass var gång jag bor där. Cirka 30 Madrasser har jag tagit med mig genom åren! Till glädje för många andra gäster!
MVH
Yeasou_B-anana

Apelsina
2006-04-18, 14:26
Aha! Då ska man alltså bo på Artemis i Kamari alltså! För där verkar de ha bra madrasser nu för tiden;) !

yeasou
2006-04-18, 14:39
Hej Apelsina! Skulle du någon gång bo där så glöm inte att fråga efter en extra madrass. En rolig episod jag kommer ihåg var när vi kom dit en gång och mamma i familjen skulle renovera några soffor i de gemensamma urymmet på hotellet . Samtidigt som vi kom ned till vårat vanliga rum Nr 74, höll hon på att klippa till ett par av mina lämnade madrasser så att de skulle passa till hennes soffor! Ojojoj vad hon skämdes för detta när vi såg vad hon höll på med! Vi bara skrattade och gav henne en kram.
MVH
Yeasou:)

Apelsina
2006-04-18, 15:39
Skulle du någon gång bo där så glöm inte att fråga efter en extra madrass.

Det ska jag göra - om de inte gått åt till möbelrenovering!

Faktum är att vi ska flyga från Santorini i sommar och tänkte avsluta med ett par dagar i Kamari eller Perissa. Hur är det med Kamari - kan man komma dit som ö-luffare i slutet av juli och vänta sig att det finns rum, tror du? Har hört att Kamari är svårt ibland i och med att det mesta redan är uppbokat för charterturisterna.

Vad tar de för ett dubbelrum eller studio på Artemis? (Förlåt ricky att jag stjäl din tråd här Ang_elx )

yeasou
2006-04-18, 16:55
Hej igen. Jag kan inte säga vad ett rum kostar på Artemis, mest beroende på att jag aldrig har frågat hur mycket det kostar och att jag/vi aldrig brukar räkna på det! Jag/vi har väl oftast fått ett bättre pris än vad många andra har fått! Familjen brukar säga att det är mitt/vårat hem/hotel! Tror inte de är dyrare än många andra hotell. Pröva att ringa dem i nästa månad, telefonnummer 0030 02286031198.

Hotellet är rent och snyggt bra service, lugnt m.m. Osså mina madrasser inte att förglömmaflabb_flab . 300 meter till stranden många bra ställen att äta på osv. Allt krimskrams som finns på alla andra ställen hittar du i Kamari med! Det är bara att låtsas om att det inte finns!


MVH
Yeasou

ricky
2006-04-18, 22:24
Va fasen:mad: stjäla min tråd!

Skämt å sido, det är bara kul, ska nämligen själv till Santorini i juni.

Yaessou! Tack för tipset om "Jyskmadrassen" bye_bye
Den tar ju inte så stor plats när den är plastad, för den är
väl vaccumpackad kan jag tänka mig?

Det är min sambo som har stora problem med ryggen.
Hon går till sjukgymnast, läkare, naprapat och kiropraktor.
Så det är inte vanligt gnäll (som det är för mig:o )

Ni som ska åt Fira-hållet till sommaren har ytterligare en eller
två Jyskmadrasser att se fram emot!

Stinab
2006-04-19, 08:33
:) Detta var ett kul ämneflabb_flab

Kan inte glömma en kommentar jag fick från en tjej jag stod och pratade med vid poolen en dag..

- Det är som att ligga på en hög med armbågar!

Hälsningar
Stina

yeasou
2006-04-19, 10:12
Har fortfarande inte sovit riktigt bra en natt i Grekland förutom de nätter som jag sovit på en av mina medhavda madrasser. Med tanke på att jag varit cirka 50 gånger i landet och ett genomsnitt av dessa resor har varit 12 dagar så blir det ju ett antal nätter, runt 600 dygn!!! Köp en billig madrass på Jysk och nattsömnen är räddad. Just nu står nästa madrass klar att åka till Santorini sen 20 Maj. Det är en Basic F10. Skulle skicka med en bild men får inte till det hur jag ska göra! Kan någon berätta hur?
Observera att jag jobbar inte på Jysk så jag tjänar inget på att göra reklam för dessa "Stromas"
Lycka till.
MVH
Yeasou

babsan
2006-04-19, 22:26
Skulle skicka med en bild men får inte till det hur jag ska göra! Kan någon berätta hur?
MVH
Yeasou[/quote]

Det kan du läsa om här

Bilder i inlägg/sammanslagen tråd (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=2090) (http://www.kalimera.nu/forums/images/misc/multipage.gif 1 (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=2090) 2 (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=2090&page=2) 3 (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=2090&page=3) 4 (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=2090&page=4))


Barbro :D

37 dagar kvar _B-anana

BrittM
2006-04-20, 19:13
Intressant ämne! Själv brukar jag numera alltid ta med min egen kudde hemifrån, efter att ha haft "Mose stentavlor" till huvudkudde på hotell Falcon Al Diar i Sharm el Shejk! Jag brukar tänka att jag kan lämna kudden kvar sen men den väger ju inte så mycket och håller sakerna på plats i kappsäcken så hittills har den hängt med hem. Nästa steg är således att ta med även madrassen...:)

/Britt

ricky
2006-04-20, 20:07
Kudde hade vi också sisthttp://mbsca.com/forum/images/smiles/sleepy2.gif (javascript:emoticon(':sleepy2:'))

Det var guldhttp://mbsca.com/forum/images/smiles/brave.gif (javascript:emoticon(':brave:'))

ricky
2006-04-20, 20:09
...Så nu är det Madrass, kudde och Zoegas som ska medhttp://mbsca.com/forum/images/smiles/coffee.gif (javascript:emoticon(':coffee:'))

yeasou
2006-04-21, 10:18
Hahahaha!! Ja den var bra Ricky! Faktum är att det som vi brukar ta med oss utöver mina madrasser är Zoegakaffe! Vår kaffekultur är ju lite annorlunda här hemma än i Grekland. För en del år sedan släpade jag vid flera resor även med mig en Tempur resekudde. Inte så stor som en vanlig kudde men underbar att vila knoppen på. Jag visade den för några vänner i Kamari och vips så hade jag inga kuddar kvar!
Slutade att ta med dem för jag fick alltid ge bort dem, det var många som ville ha dem!
Oppos Strosis thacke me sis!

Yeasou_B-anana

inkfish
2006-04-23, 16:56
Den del av tråden som inte handlade om grekiska sängar är flyttad till Kafé Kalimera.

inkfish/moderator

yeasou
2006-04-24, 19:49
Tror jag har fattat hur jag ska lägga till en bild! Gör ett försök här och nu. Kolla in min fina nya Jysk Bäddlager madrass. Taggad och klar för att resa med!
MVH
yeasou_B-anana

Madrass
http://s76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/th_BasicF10.jpg (http://s76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/?action=view&current=BasicF10.jpg)

ENIAC
2006-04-24, 19:50
Släpar du med den stora grejen till Grekland?! flabb_flab

yeasou
2006-04-24, 20:03
Släpar du med den stora grejen till Grekland?! flabb_flab

Stor:confused: . Den är väl inte stor! Du skulle se den utslagen på sängen, då är den stor!
För summan av 200-250 kronor sover jag som en prins hela semestern, det tycker jag att det är värt!
En riktig "snålgök" frågade mif en gång "HUR FÅR DU HEM MADRASSEN IGEN" Ojojoj vilken fråga. Men så vet jag att den mannen som frågade det körde 20 mil med sin bil för att köpa en gräsklippare 200 kronor billigare än han kunde köpa den i min stad!

MVH
Yeasou_B-anana

inkfish
2006-04-24, 22:29
Efter åren på Kalimera har man väl hört det mesta... Men jag har ALDRIG hört om nån som släpar med en madrass till Grekland och jag är DJUPT fascinerad. Rock on Yeasou_B-anana flabb_flab klapp_klap

ramses
2006-04-25, 15:04
Vet inte om jag är väldigt udda, men jag gillar de grekiska sängarna. Det värsta jag vet är mjuka,nerlegade sängar. Hårda, fasta däremot tycker jag om. visst, ibland skulle det inte vara så dumt med ett mildrande skikt mellan lekamen och madrassen, men för det mesta sover jag som en olivstock i de grekiska bäddarna,zzzzzz:) bye_bye

Elisabet
2006-04-25, 15:28
Vet inte om jag är väldigt udda, men jag gillar de grekiska sängarna. Det värsta jag vet är mjuka,nerlegade sängar. Hårda, fasta däremot tycker jag om. Du är lika udda som jag då :) Jag gillar också hårda sängar och det är de ju för det mesta.

Kudden däremot brukar vara ett bekymmer för mig, eftersom jag måste ha en tunn, mjuk men inte sladdrig kudde för att sova gott. Men från och med nu ska jag bära med mig min egen kudde - den väger ju nästan ingenting och med ett extra örngott (alt. plastpåse) som skydd under transport så håller den sig ren även om jag knyter den utanpå ryggan! Tack Yeasou för inspirationen klapp_klap

ricky
2006-04-25, 22:35
Inkfish, eller ska jag säga henom?;)
Inte bara Inkfish utan flera som reagerat på madrassen.

Har sett på denna tråd och på flera andra trådar att det retar en del,
roar några och förvånar vissa!

Det är ungefär lika konstigt att ta med en madrass som det
är för en rökare att ta med ciggaretter eller som att en lam tar med
sin rullstol.
Men det bär kanske mer emot att skoja eller smäda en som tar med en
rullstol på resan.

Nu har Uffe iofs. författat sin madrasshistoria på ett roande sätt!

Men eftersom min sambo, precis som uffe har problem med ryggen
så vet jag att man inte gör sig jobbet att köpa och släpa med sig en stor madrass på sin resa, som man dessutom lämnar kvar, bara för att man
har någon "prinsessan på ärten-syndrom" utan det besväret tar man sig
för att man ska kunna sova utan smärtor på sin semester.

Detta har jag inte skrivit för att knäppa någon på näsan, utan det
är helt enkelt en förklaring varför man släpar med ett bjässepaket
med sig till hotellet!bye_bye

inkfish
2006-04-25, 22:44
Äh, det är ingen som retar sig på Yeasou. Tvärtom, de flesta verkar ju uppskatta hans madrasshistoria. Vilket jag är säker på att han märker.

yeasou
2006-04-26, 12:13
Som ett sista inlägg till historien om Grekiska sängar och mina madrasser vill jag bara brätta att. Madrassen är vakumförpackad i plast när man köper den, den är då 30 cm i diameter och 90 cm hög, väger endast 4 kilo. Inte har jag haft så stora problem med dem att jag skulle kalla det att"Släpa på dem" Vips är den på bandet och sedan taxi till hotellet, efter uppackning ser jag den inte mer. Jag bara känner den:)

Oppos Strosis Thacke Me Sis!

Yeasou_B-anana

ricky
2006-05-07, 17:00
Köpte madrasspå Jysk idag till sambon !
Den fanns i 190x80. Lättare, nimmare och billigare:)

Vi vill vänta och kasta vår madrass tills i Juli eftersom vi har en resa kvar
kort efter Santoriniresan. Misstänker att den blir otympligare på hemresan än på utresan, då den är typ vaccumpackad.

Sen klurade jag ut:rolleyes: en fördel till med 80-madrassen?!?
Tänk om det bara är grandlitsäng? Har vi en 90-mardrass, ja då får
jag ju ligga på madrassekantejävelen!

Ojojoj! Vem har sagt att det är lätt att leva;)

Moster
2006-05-08, 21:26
Har vi en 90-mardrass, ja då får jag ju ligga på madrassekantejävelen!

Ojojoj! Vem har sagt att det är lätt att leva;)[/quote]


Det där har jag upplevt i Grekland och det var ingen höjdare! Men vad gör man inte för sin kära äkta hälft? Som dessutom hade ryggskott just då.

Moster, som reser om 11 dagar :)

Stusse
2006-05-20, 16:25
Måste bara tala om att det här med att ta med sig madrass fungerar inte. Sitter just nu på Landvetter för att åka till Rhodos. Hade köpt med mig en madrass till sonen som bor där nere, men tji fick vi. Den var brandfarlig och vi fick lämna den på Landvetter. Jag vet inte om olika bolag har olika regler. Vi skall flyga med Airtours/Flyme.
Hoppas bara vi får tur med vädret.

ricky
2006-05-20, 16:47
Fy vad uselt av dom http://mbsca.com/forum/images/smiles/new_321.gif (javascript:emoticon(':fist:'))

Låter som en taskig bortförklaring tycker jag.......
i så fall finns det väl mycket som är brandfarligt, typ tygväskor!

Peter
2006-05-21, 03:03
Den var brandfarlig och vi fick lämna den på Landvetter.

Låter som en mycket märklig bortförklaring för att de kanske tyckte den tog för stor plats? En madrass brukar väl normalt sett inte självantända... :confused: Och skulle den kunna antändas av något på planet så har de, och passagerarna, ett mycket större problem... :eek: :eek: :eek:

Och med tanke på hur mycket parfym, deodorant och andra tryckbehållare och annat brandfarligt som finns i väskorna så är det rent löjligt att ens påstå att madrassen inte fick tas med pga brandfara, Jag tycker ni ska ta kontakt med bolaget när ni kommit hem igen och kräva att de fraktar ner madrassen fritt och gratis och levererar den till sonen... Hota annars med att pröva det hos KO. Det kostar inget ens...

Informera dem samtidigt att de ska vara glada att jag inte var där... Ang_elx Jag hade blivit vansinnig... __D

Jag blev i o f s av med ett par tändare på Kastrup för ett drygt år sedan eftersom man inte fick ha mer än en tändare i handbagaget. Det kan jag dock ha viss förståelse för. Man skulle kunna ställa till ett elände med några tändare om man hade sådana avsikter. Det var en ny regel och jag visste inte om den. Så i det läget var det bara att bita ihop och bita i citronen... Men att neka en madrass... Det är ju löjligt! snyft_drop

Peter

Elisabet
2006-05-21, 10:43
Jag vet inte om olika bolag har olika regler. Numer är det ofta olika regler beroende på vilken slags biljett man har. Lågprisbiljetter ger ofta mycket begränsade möjligheter till att ta med skrymmande bagage.

Men jag håller med om att det låter konstigt med madrassen och brandfaran.

Peter
2006-05-21, 16:33
Numer är det ofta olika regler beroende på vilken slags biljett man har.

Jag har aldrig sett någon annan begränsning än vikt och hur stort handbagaget får vara. Har du andra uppgifter?


Lågprisbiljetter ger ofta mycket begränsade möjligheter till att ta med skrymmande bagage.

Skrymmande bagage som barnvagn, skidor, cykel, dykutrustning mm kan man få betala extra för. Men att påstå att man inte vill ta med madrassen för att den är brandfarlig är ett sådant dj...a nys så att jag går i taket! :( __D :eek: Och i normala fall så räknas bagaget på vikt och inte på volym. Airtours/Flyme borde skämmas!!!

Every day I have to add one more person (company) to the list of things I hate... Lätt travesterat från en T-shirt med "Kalle" jag köpte i Grekland för många år sedan... Och på den ser "Kalle" riktigt sur ut... __D :mad: Fast han är rätt fräck i sin snusnäsduk om huvudet och sina elakaste ögon... Ang_elx :D

Fast jag har bara kunnat använda den när jag åkt ensam till Grekland... Protester har inlagts... :confused: Märkligt... ;)

Peter

Elisabet
2006-05-21, 19:21
Jag har aldrig sett någon annan begränsning än vikt och hur stort handbagaget får vara. Har du andra uppgifter?Lågprisbiljetterna är ju bara möjliga om flygbolaget har så lite personal som möjligt för att genomföra flighten. Därför är servicen inskränkt på flera punkter, jämfört med fullprisbiljetter. Det handlar inte bara om att man inte serverar mat, utan även till exempel att barn inte får resa ensamma, rullstolsburna inte tas emot på vissa avgångar (har jag hört, har inte kollat upp om det verkligen är så, ska jag väl tillägga), man får inte ta med specialbagage, men kan få betala extra för vissa saker. På vissa biljetter får man endast ha handbagage.

När min dotter flög med en grupp till Schweiz förra vintern hade de en biljett som inte tillät att man tog med skidor, trots att de skulle på skidtävling. Vallateamet skulle nämligen ändå köra ner med en minibuss, och biljetterna blev billigare så. På samma plan fanns tre herrar som skulle till veteran-vm som gick samtidigt, men som inte var inbokade tillsammans med gruppen. De fick ta med sina skidor på sin biljett - men till en extra kostnad som var mer än dubbelt så stor som biljetten och då var de ändå tvungna att acceptera att flygbolaget ifrånsade sig allt ansvar för att skidorna skulle vara hela när de kom fram!

Har för mig att biljettreglerna brukar säga något om att flygbolaget förberhåller sig rätten att ändra dem utan att tala om det för den som har köpt biljett. Det skulle inte förvåna mig om det finns fler skillnader mellan flygbolagens olika biljetter och regler än man föreställer sig.

Om Stusse hade en lågrisbiljett förtäljer ju inte madrasshistorien, och dessutom var det ju inte det som var motivet till att h*n inte fick ta med den.
Att skumgummimadrasser snabbt flammar upp är ju iofs ingen nyhet.(Förmodligen var förpackningen till madrassen märkt med en sådan symbol.) Men det gäller ju även mycket annat som finns i resenärers väskor, så den motiveringen är märklig, helt klart.

inkfish
2006-05-21, 19:41
Att skumgummimadrasser snabbt flammar upp är ju iofs ingen nyhet.(Förmodligen var förpackningen till madrassen märkt med en sådan symbol.)


Precis min tanke också. Men vem tusan vågar sova på en sån?:eek: (Nej jag är inte sängrökare, inte rökare över huvud taget;) )

ricky
2006-05-21, 19:45
Precis min tanke också. Men vem tusan vågar sova på en sån?:eek: (Nej jag är inte sängrökare, inte rökare över huvud taget;) )



Inga problem. Bara att dränka den i vatten en timme innan sänggående:rolleyes:

inkfish
2006-05-21, 19:47
Vattensäng? Undrar vad Flyme säger om detflabb_flab

Evie
2006-05-22, 01:08
Skulle vara intressant att höra om grekerna i allmänhet har lika hårda madrasser i sängarna i sina bostäder som hotellsängarna.

Stusse
2006-05-23, 10:31
Nu ar vi framme pa ett varmt och skont Rhodos. Vi valde att inte braka om madrassen pa Landvetter. Vi ville inte ha en trakig inledning pa resan. Men vi kommer att ta kontakt nar vi kommer hem. Har pa Rhodos ar det jattevarmt och solen skiner fran en klarbla himmel. Lite kallt i vattnet, men inga problem att gora ett snabbt dopp. Nu skall jag ga pa Nyfiket och ta en kaffe.

yeasou
2006-05-27, 20:48
Trist att höra om flygförbud för madrasser! Det var det dummaste jag hört på mycket lång tid! Kan man få köpa sprit i plastkassar när man flyger ned eller hem på förbeställning, då vore det väl fan så konstigt om man inte skulle få ta med en madrass!
Hade jag fått den bortförklaringen mig serverad hade jag exploderat av ilska! Jag har tagit med så många madrasser under åren utan några problem. Jag kan även berätta att hela familjen som äger hotell Artemis har mina madrasser i sina egna sängar i deras hem, även en del nära släktingar och vänner är begåvade med en madrass från Sverige!
Vi har sovit mjukt och skönt hela veckan på Jysks standard stromas!
Mvh
Yeasou_B-anana

Zanét
2006-05-27, 22:21
Vi har sovit mjukt och skönt hela veckan på Jysks standard stromas!MvhYeasou
Vi har också sovit ovanligt skönt under vår vistelse nere i byn, dock inte något av Jysks märken. Vi åkte till IKEA i Thessaloniki och inhandlade en bäddsoffa med sovbredd på 140 cm :D I början tyckte jag den var i hårdaste laget, men efter 2 nätter hade jag vant mig och resterande tid sov jag som en stock flabb_flab

//Zanét bye_bye

monica
2006-05-28, 13:21
Skulle vara intressant att höra om grekerna i allmänhet har lika hårda madrasser i sängarna i sina bostäder som hotellsängarna.

Vi har IKEA madrasser och bäddmadrasser som inköptes innan vi flyttade ner och skickades med långtradare. Fanns inte IKEA här då.
Vägrade köpa säng härnere då jag vet vilka stenhårda madrasser som finns.

Många greker köper sängar och madrasser på IKEA numera men vad som förvånar mig är att de köper inte själva bäddmadrassen, vilket jag tycker är ofräscht med tanke på att man svettas mycket här på nätterna och bäddmadrassen kan man ju tvätta i maskin.
Men de är vana att ligga direkt på den stora madrassen.

Hästens säng, har också kommit till Grekland, men tror inte många lägger ut så mycket pengar på en säng.

Monica

rhodosfanast
2006-05-28, 14:12
Jag har bott två år på Cactus o har aldrig haft en dålig madrass där o sova på o fem år på City Center o aldrig haft en dålig madrass o sova på o båda hotellen finns på Rhodos...


Angående väskor på flyget så har olika flygbolag olika regler gällande handbagaget storlek o hur mycket det får väga.. Tänker er om alla skulle plocka ombord sina väskor o lägga ovanför där du sitter o sen det skulle hända något då är det inte så kul o få en tungväska i huvudet..För väger handbagaget 5 kg så där uppe blir det tre gånger vikten o det skulle inte jag vilja ha mitt huvud...Man skall tänka på vad väskan väger tom för den kan väga 2 kg o då är det bara tre kilo du får ha i väskan...

Resväskor är det oxå olika vikt på de olika flygbolagen vanlig resa som charterresa..

Jag förstår att man blir arg om man blir stoppad med en madrass som man vill ta med ner till sonen på Rhodos men tänk istället om alla kanska 200 resenärer skulle ha varsin madrass med sig ner till Rhodos hur mycket extra bränsle det skulle kosta o då finns det inte plats till våra resväskor...

Vem är det som får betala i slutändan jo det är vi andra som åker med på samma resa....

_B-anana

Peter
2006-05-28, 17:24
Angående väskor på flyget så har olika flygbolag olika regler gällande handbagaget storlek o hur mycket det får väga..

Fel. Det är reglerat exakt av IFA hur stort handbagaget får vara. Måtten är sådana att handbagaget ska kunna placeras under stolen. Men de flesta flygbolag ser mellan fingrarna ang. detta. Handbagage får dock aldrig överstiga 5 Kg. Och de flesta bolag tillåter 20 Kg som vanligt bagage. Några har dock begränsat det ytterligare.


Tänker er om alla skulle plocka ombord sina väskor o lägga ovanför där du sitter o sen det skulle hända något då är det inte så kul o få en tungväska i huvudet..

??? Har du hört talas om incheckning av bagage??? När man går ombord på planet får man endast ha med sig handbagage!


För väger handbagaget 5 kg så där uppe blir det tre gånger vikten o det skulle inte jag vilja ha mitt huvud...

Jag vill hemskt gärna ha den vetenskapliga underbyggnaden för att det som väger 5 Kg på marken väger 3 gånger så mycket uppe i luften. Det måste vara totalt banbrytande! Fast jag vill inte ens ha 5 Kg i skallen när det är turbulens. Eller annars heller för den delen...


tänk istället om alla kanska 200 resenärer skulle ha varsin madrass med sig ner till Rhodos hur mycket extra bränsle det skulle kosta

Sannolikheten att 200 resenärer tar med sig var sin madrass måste dock anses som försumbar... Men om så skulle vara skulle det dra exakt 0 (noll) i extra bränsle om madrassens vikt ryms i den totala bagagevikten per pers!

Planet måste tanka vad det drar att tranportera genomsnittspassagerarens vikt inkl max bagage plus ca 20 % som säkerhetsmarginal.


o då finns det inte plats till våra resväskor...

Det är nog i o f s riktigt. Men hur stor är sannolikheten att 200 passagerare tar med sig en madrass? Vid varje resa...?


Vem är det som får betala i slutändan jo det är vi andra som åker med på samma resa....

Betala vadå????

Jag förstår egentligen inte varför jag slösade bort 15 min av mitt liv att svara på detta, men jag blir så irriterad ibland...

Peter

yeasou
2006-05-28, 18:01
Peter, du anar inte vad det var skönt att jag inte behövde skriva vad du just har skrivit som svar till vår vän "Rodosfanast".... Fick mig ett riktigt gott skratt:D
Kunde jag bjuda dig på en Ouzo eller kanske något annat gott nu så skulle jag göra det på direkten!flabb_flab

Mvh
Yeasou madrassfreaken_B-anana

Moster
2006-05-28, 18:16
[quote=rhodosfanast]
Vem är det som får betala i slutändan jo det är vi andra som åker med på samma resa....

Hallå där!!! Apropå "vem får betala i slutändan"?! Tänk dig då att biljettpriset är detsamma för samtliga vuxna. Oavsett om man som jag väger drygt 50 eller om man väger drygt 100! Ingår inte passageraren plus hela bagaget i priset eller? Med eller utan madrass?

Moster, nyss hemkommen från ett varmt land söderöver :)

inkfish
2006-05-28, 18:41
Jag vill hemskt gärna ha den vetenskapliga underbyggnaden för att det som väger 5 Kg på marken väger 3 gånger så mycket uppe i luften.

Men jag är helt övertygad om att det stämmer! Varje gång jag kommer hem från Grekland väger jag MYCKET mer än innan jag åkte. Och NÅNSTANS måste ju de där kilona komma från.

:o

rhodosfanast: du kan inte jämföra dina bekväma sängar på stora charterhotell på Rodos med mindre pensionat eller uthyrningsrum ute i ö-världen där en del andra bor. Men jag förstår att tanken var att komma till fram till att Rodos är bäst även på madrassfronten;) flabb_flab

ricky
2006-05-28, 18:42
Vem är det som får betala i slutändan jo det är vi andra som åker med på samma resa....

_B-anana

:mad: Herregud människa, Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta?

Kan trösta dig med att du slipper betala för min madrass eftersom
jag flyger 1:a klass och får ta med skrymmande bagage på 35 kg.:cool:

Stusse
2006-05-31, 08:12
Hej
Vill bara göra ett förtydligande om "vår madrass". Vikten för madrassen ingick i våra 20 kg, så det var ingen ytterligare vikt och enligt incheckningspersonalen var det inte vikten eller att det var skrymmande som var problemet. Det var att madrassen var brandfarlig.
Vi har aldrig haft problem med madrasserna på våra hotell, men sonen hyr en lägenhet för 6 månader och har en dålig madrass.

yeasou
2006-06-01, 15:52
Då kanske vi hädanefter kommer att få se nya regler inför våra flygturer söderut! Typ, "Endast madrasser av icke brännbart material får medtagas, ex, Hästtagelmadrass eller Spikmadrass"
MVH
Yeasou_B-anana

Eirini
2006-06-02, 11:19
Evie skrev: Skulle vara intressant att höra om grekerna i allmänhet har lika hårda madrasser i sängarna i sina bostäder som hotellsängarna.[/quote]

Hej!

Jag maste saga att jag efter manga ars boende utomlands tycker att Svenskar ar ett mycket bortskamt folk som gnaller for minsta sak. Och detta med "Tank om alla skulle...." ar ocksa sa typiskt svenskt!
Denna trad om grekiska sangar ar sanslos!!!
Att ta med sej en madrass pa semestern har jag forstaelse for om det galler ett svart ryggproblem. Men i andra fall verkar det mycket overdrivet.
Jag sover i talt nar vi ar pa vandring och da ar det ett tunnt liggunderlagg som galler. Jag tror att det basta for kroppen ar en hard sang eller hangmatta.
Det finns ocksa en annan orsak till varfor en hard sang ar battre pa sommaren. Det ar varmt i Grekland! En mjuk sang med baddmadrass som formar sej efter kroppen blir som ett vatvarmt omslag.

ricky
2006-06-02, 13:13
Denna trad om grekiska sangar ar sanslos!!!
Att ta med sej en madrass pa semestern har jag forstaelse for om det galler ett svart ryggproblem. Men i andra fall verkar det mycket overdrivet.


:) Tack!

Bluesea
2006-06-02, 13:24
Hehe,
Personligen skulle jag älska att se 200 tålmodiga svenskar som köar för att checka in var sin madrass. Det måste bli jordens mjukaste flygning i så fall. Fast det händer väl inte på den här sidan Jysks årskongress.

Bluesea

Elisabet
2006-06-02, 16:06
Evie skrev: Skulle vara intressant att höra om grekerna i allmänhet har lika hårda madrasser i sängarna i sina bostäder som hotellsängarna.

Svenskar ar ett mycket bortskamt folk som gnaller for minsta sak.Eh? Vad är det för bortskämt med att undra om greker har hårda sängmadrasser?
Och vad i den frågan är det som är gnäll???

ricky
2006-06-02, 16:51
Svenskar ar ett mycket bortskamt folk som gnaller for minsta sak. Och detta med "Tank om alla skulle...." ar ocksa sa typiskt svenskt!

:) Svensken får man alltid klaga på.
Undrar hur reaktionen hade blivit om man hade sagt "alla lata araber med vidrig kvinnosyn"? Jo, då blir man avstängd på livstid från forumet. Troligen blir man anmäld för hets mot folkgrupp och får dryga böter?
Men att häckla svensken är ju bara lite käckt och skoj:mad:

Elisabet
2006-06-02, 17:02
Jag avskyr alla kategoriseringar, oavsett om de gäller folkslag, kön, ålder, yrke, bostadsort, samhällsgrupp eller vad som helst annat. De är ALLTID missvisande och meningslösa, oavsett om det finns ett visst statistiskt underlag för dem eller ej.

Det är knappt så jag kan tänka mig att acceptera kategoriseringar typ "alla öldrickare gillar öl" :cool:

yeasou
2006-06-02, 17:06
Eirini skriver Citat!
"Jag sover i talt nar vi ar pa vandring och da ar det ett tunnt liggunderlagg som galler. Jag tror att det basta for kroppen ar en hard sang eller hangmatta"

Jag har 20 års erfarenhet som massör och chiropraktor, dessutom en egen rygg som värkt sedan barnsben, diskbrocksopererad mm. :(

Att du skriver att en hård säng eller hängmatta är det bästa för kroppen tror jag inte att mina cirka 3000 patienter under åren vill hålla med omAng_elx

Läs lite om ergonomi och anatomi så lär du dig snart att inte uttala dig så kategoriskt om vad som är bra för en rygg eller ej:rolleyes:

MVH
Yeasou_B-anana

Eirini
2006-06-02, 19:03
Hej Yeasou!

Las garna mitt inlagg en gang till sa ser du att jag skriver att jag forstar manniskor med problemrygg.

Jag har 20 års erfarenhet som massör och chiropraktor, dessutom en egen rygg som värkt sedan barnsben, diskbrocksopererad mm.

Ja, da ar vi tva som har problemrygg. Jag har gatt hos ett flertal massorer och sjukgymnaster som har forsokt hjalpa mej. En lakare radde mej till steloperation av tva kotor. Det enda som hjalper ar sjukgymnastik.

Läs lite om ergonomi och anatomi så lär du dig snart att inte uttala dig så kategoriskt om vad som är bra för en rygg eller ej.

Tack for ditt tips, men jag har last bade antomi och ergonomi och det ar darfor jag uttalar mej. Jag skriver inte att det ar bra med en hard sang, utan att jag tror att det ar bra. Detta galler framforallt for min egen onda rygg eftersom jag sover jattebra i en hard sang. ;)

ricky
2006-06-02, 20:23
:D Har precis för två minuter sedan tejpat om ett extra lager plast runt madrassen som vi ska ta med till sambons rygg!

Vi blir hämtade kl 09.00, sedan bär det av till SANTORINI !!!!

Håller på att packa så smått och har tjuvbörjat på ölen....._B-anana

Kanske skriver några rader från Santorini?bye_bye

Yeasou, Jag har skrivit ned dina tips i min lilla bok.;)

yeasou
2006-06-02, 21:42
Grattis Ricky! Oj va jag känner för hur du/ni känner det nu! Madrassen kommer din sambo att ha mycket glädje av. Kommer ni till Kamari så kolla upp hotell ARTEMIS, där finns det fina grejer att sova på!
Nu har man kanske mer än ett år kvar tills man får möta den sköna atmosfären i vårt semester/dröm/paradisland igen!
Hälsa från Ulf apo ti Suidia, om du kommer dit!
PK
Yeasou_B-anana

meriva
2006-06-03, 19:57
Hej! Yeasou
Jag tycker om att läsa dina inlägg och höra dina åsikter och synpunkter.
Men jag har reagerat över en sak.Dina madrasser.Varför måste du köpa
nya varje gång du åker till Santorini,och bor på samma ställe som du/ni
har bott på i enligt din utsago i 10 eller 12 år.Ägaren av hotellet kan väl
lagra madrasserna tills ni kommer tillbaka igen.
MVH.Rogge._B-anana

Frappe
2006-06-03, 20:29
[QUOTE=Peter]Fel. Det är reglerat exakt av IFA hur stort handbagaget får vara. Måtten är sådana att handbagaget ska kunna placeras under stolen. Men de flesta flygbolag ser mellan fingrarna ang. detta. Handbagage får dock aldrig överstiga 5 Kg.

Sterling har 10 kg som max för handbagage!

Camilla

rhodosfanast
2006-06-03, 20:35
Det finns faktiskt mjuka madrasser o köpa på turistmålen i alla fall på Rhodos o billiga sådana oxå pratade med en svenska som bor på Rhodos o har gjort i över 20år..När jag berättade för henne att folk skall ha med sig madrasser utomlands så skrattade hon rakt ut i luften o sa nu får du ge dig...

Jag tycker man skall ta seden dit man kommer så har jag alltid fått lära sig..

Jag sover gott i dom grekiska sängarna dom hela trettonnätter jag ligger där..

Madrasser är brandfarliga om det är skumgummi o vad skulle piloten göra om en sådan tog fyr i lastutrymmet han hinner inte gå ner o nödlanda för att rädda folket om bord...Så snälla tänk längre än näsan räcker...:mad:

Elisabet
2006-06-03, 20:50
Rhodosfanast, jag kan inte låta bli att undra varför du reagerar så märkligt starkt och negativt på att några personer vill ta med sig en madrass på resan? Jag finner din reaktion jättekonstig och ditt sätt att skriva det på ganska oförskämt. Det verkar som du tycker att du har någon slags rätt att avgöra vad andra ska ta med sig. Det är en attityd som inte är trevlig att möta här i forumet. De skäl du anger för varför det skulle vara dumt att ta med en madrass håller dessutom inte.

yeasou
2006-06-04, 09:59
flabb_flab flabb_flab flabb_flab Det är ju helt underbart att skåda denna tråds utveckling. Ricky frågade något om "resemadrass och kommenterade de grekiska Makadammsängarna".....

Som jag brukar svara folk på plats. "Oppos strosis thacke me sis"! Som man bäddar får man ligga.:D

Hur kan någon vara så enfaldig att tro att en madrass ska självantända:confused:
Skulle detta vara möjligt så fanns det väl inte ett hus eller några hem kvar någonstans på jordklotet, skumgummimadrasser är väl en sak som finns i de flesta hem:confused:
Jag skulle kunna tänka mig att chansen att en cigarettändare skulle ta fyr och explodera i ett flygplan är en miljon ggr större än att en madrass självantänder!:confused:

Som svar till Meriva vill jag berätta att jag har tagit med mig en hel drös madrasser genom åren till vårt hotell Artemis i Kamari. Att jag fortfarande gör detta nuförtiden ser jag mest som en ploj. Familjen m.fl. har verkligen haft glädje av madrasserna. Självklart kan jag åka dit utan att ta med en ny madrass, vilket även händer att jag gör. Några madrasser har de ju kvar på hotellet.
Vi åkte ett år till Analipsi på Kreta. Jag tog med en av madrasserna dit och tackar min lyckliga stjärna att jag gjorde det. Hotellet var relativt nybyggt, just nu kommer jag inte ihåg namnet, (det har skrivits om detta hotell i andra trådar) Fy sjutton vilka odrägliga sängar de hade där! Jag sov som en prinskorv hela veckan. Städerskan grät av lycka när jag sa till henne att hon kunde ta madrassen när vi åkte hem. "Äntligen kan jag få sova utan att få så ont i ryggen" sa hon! Så jag tror nog att det finns ett behov av lite skönare sängar i Grekland. De har ju inte ens en tunn bäddmadrass på sängarna som vi brukligt har här i Sverige.

Det finns en fin gammal grekisk sång som jag brukar spela på min bouzouki, den heter "Aponi Zoi". Det betyder ungefär "Smärtsamt liv". Han som skrev den låten låg nog på en hård grekisk säng när han skrev den:D
Puss&kram alla madrassälskare;)

Yeasou_B-anana

nilam
2006-06-04, 12:32
Visst finns det sköna sängar i Grekland också...det har jag nu fått erfara!
Vi har just kommit hem från en vecka i Rethymnon där vi bodde på Ibiscos Garden...de hade tjocka härliga bäddmadrasser i sängarna:) Jag har sovit sååå gott hela veckan! Då är detta visserligen på ett fyrstjärnigt hotell men så brukar vi bo och har alltid fått dåliga sängar ändå.

Malinbye_bye

xixi
2006-06-07, 10:49
Grekiska sängar är hemska... brukar komma hem helt ledbruten efter mina semestrar. Detta gäller både hotell och hemma sängar. Vi har i alla fall tagit med oss kuddar och bäddmadrasser till mormor vilket gör det hela lite bättre. Jag kan inte förstå varför de inte använder bäddmadrasser... *suck*.

Vad jag har sett i Grekland så finns det två typer av sängar, den första är av typen som finns på de flesta charterhotell och den andra som har ett slags hönsnätsliknande resår i botten och en skumgummimadrass på denna botten. Den senare är inte så vanlig längre eftersom den är av ganska gammal typ, den kallas för karyola som betyder brudsäng (men i dagens språk betyder ung. hora) och är väldigt roliga att hoppa i. Det börjar komma sådana sängar vi har här i Sverige även till Grekland så klart, men vi får väl se och hålla alla fingrar och tår... (ikea finns ju i Athen och Saloniki)

Men i alla hem jag har varit i så har inget haft sängar av svenskmodell... och jag har sovit siesta (missimeri) i många hem... Gillar mest att sova där de har de gamla sängarna av typ nr två kvar...*gäsp* ;)

ricky
2006-06-12, 00:05
Ganska nyligen hemkommen från Santorini!
Vill bara säga att vi bodde på ett hotell som är byggt 2002.
Hotellet får nog klassas som ett ganska fint sådant då det hölls två bröllop på hotellet under den veckan vi bodde där, vara av ena bröllopet var ett svenskt brudpar.

Precis allt var fint och bra med hotellet utom sängarna som var hårda!
Så att tro att man får bra säng bara för att man bor på fint hotel kan man nog glömma.
Jag kollade lite med Apollo om 6-stjärniga hotel Elounda beach som är med på världens top-100 lista över hotel. Inte ens där kan dom garantera sängkvaliteten;)

Många som har dålig förståelse för det här med madrasser på resan:mad:

Min Sambo fick planera sin semester i god tid för att slippa ryggproblem denna gång.
Hon tog en flera veckor Diklofenak-kur och ett kiropraktorbesök någon
dag innan avfärd och naturligtvis hade vi med madrass!!!!!

Nu gick det äntligen bra med ryggen (Var nog en 7-8 resor sedan)
Men hon sade med facit i hand att hon aldrig klarat det utan madrassen.

Vadsom hände med madrassen??? - Jo, den lade städerskan rabarber på:)

yeasou
2006-06-12, 14:29
Välkommen tilbaka hem Ricky! Hur gick det med tipsen jag kom med??
Och vad var det jag sa? Ännu en städerska som blev lycklig! Underbart!:D
MVH
Yeasou_B-anana

CharinaJ
2006-07-24, 13:46
Har just ringt FlyNordic för att kolla så det är helt säkert att man kommer igenom med sin nyinköpta Jyskmadrass. Jodå, det skulle gå bra. Men den fick inte vara bredare än 85 cm. Hade jag dessutom mer än 20 kilo bagagevikt så skulle det kosta 300 pix extra.
Nädå sa jag , jag reser lätt. Då går det bra sa tanten.
Hon bad mig ringa igen när avresan närmade sig. För säkerhets skull.

Har sovit i många greksängar..Värsta var på ett litet läghotell på Kalymnos där spiralfjädrarna kändes igenom sängkläderna. Fick passa in knät emellan 2 st så det inte skulle skava då jag ligger på magen med ena benet uppdraget.:(
Bästa sängen var på Kreta, Makrogialis, Hotell Minos (Vingresort):D

Så nu blir det till att kolla runt efter en just madrass till Samosresan 27 augusti.

Ottis
2006-08-04, 12:56
Det har varit underbart att läsa alla inlägg om dom grekiska sängarna flabb_flab.
Håller med om att sängarna är mindre bekväma men det finns ju liggunderlag som blåser upp sig själva som man kan köpa i sportaffärerna, tar liten plats i packningen o sen, vips... bara att lägga den i sängen o låta den blåsa upp sig...klapp_klap.

Kalimera
2006-08-04, 13:10
I sommar har jag för första gången sovit i en grekisk säng med bäddmadrass! Det var på Kristinas rum i gamla stan på Rhodos. Ann-Kristin - som äger det förtjusande pensionatet - är från Sverige och vet naturligtvis vad som går hem i stugorna. :) Bäddmadrasserna är för övrigt importerade från Sverige.

Lena*
2006-08-04, 22:41
Vilken underbart underhållande tråd! :D

Har en bekant som rent utav får jätteproblem med ryggen i Greklands sängar, så tipset om att ta med egen madrass ska icke föraktas.

Lena*.

Mats Fredsson
2006-08-05, 23:45
Ja...det är ju ett elände... Jag brukar försöka hitta en sovställning där fjädrarna passar in på min kropp (med andra ord, så de trycker mot de minst ömmande punkterna..)
Svårast är ju huvudet, det brukar sluta med att jag har en fjäder tryckande mot ena ögat....:rolleyes:

Kan det vara på grund av detta som man sover så gott på stranden...?flabb_flab

Är vi nordbor känsliga eller bortklemade, eller varför har vi bäddmadrasser och inte grekerna..?:confused:

Intressant ämne!klapp_klap

yeasou
2006-08-06, 01:30
KÖP EN MADRASS ATT TA MED DIG, SÅ SOVER DU GOTT:D
mvh
MadrassYeasou_B-anana

Tammis
2006-08-06, 09:35
Hur gör du på flygplatsen? Får du betala extra för madrassen du släpar med dig? Jag har nämligen funderat på samma sak. Vi har en extra bäddmadrass liggandes och tänkte att den kanske man skulle ta med sig... Du kan väl delge mig dina erfarenheter... TACK!

Hälsningar
Hillevi & Håkan Tammaru

yeasou
2006-08-06, 12:37
Tammis jag tycker du ska läsa alla inlägg på denna tråd, då får du nog svar på dina funderingar!
Självklart kostar det inget extra att ta med en madrass, bara man håller sig bara inom maxvikten på bagaget!
MVH
Yeasou_B-anana

CharinaJ
2006-08-06, 13:32
Det är inte bara vikten som gäller utan måtten oxo!!
Tar du en 80cm madrass så kostar det inget extra. Annars 300 spänn.


*har ringt o kollat*

Stusse
2006-08-08, 11:06
Har nu bokat ny resa till Rhodos. Förra gången vi åkte, i maj med FlyMe/Airtours, fick vi inte ta med madrassen pga brandrisken. Denna gången har vi bokat med Apollo och jag har varit i kontakt med dem idag och det skall inte vara några problem. Jag frågade om det var några speciell mått som gällde, men det var det inte. Hoppas nu att sonen får sin madrass och att vi får en underbar semester.

Elisabet
2006-08-08, 11:46
Hoppas nu att sonen får sin madrass och att vi får en underbar semester.Håller tummarna!!

Elisabet
2006-10-07, 11:33
Kan inte låta bli att plocka fram den här diskussionen :)

Aldrig någonsin förr har jag nämligen lidit så av de stenhårda sängarna, som jag gjorde denna resa! Låg ibland vaken och funderade på om det berodde på den här tråden... :rolleyes: Sängarna var så hårda så när lakanet skrynklades lite, kändes det som om jag fick trycksår i höften!!!

Egen kudde hade jag med mig, det förbättrade komforten avsevärt (och beror på en nackskada som gör att jag inte längre kan använda vilken kudde som helst) - men till nästa gång ska jag nog ta mig en allvarlig funderare på att ta med madrass också. Eller bo dyrare kanske, finns det något sådant samband måntro?

PO
2006-10-07, 11:54
Eller bo dyrare kanske, finns det något sådant samband måntro?

Vi bodde rätt billigt på Lefkas, **+ enligt Apollo men hade de bästa sängarna hittills i Grekland, riktiga fjädermadrasser, lite hårda iofs men jämfört med övriga helt kanon!

Men det behövs väl bättre underlag (sic!) för att se samband.

//PO :)

Sigrun
2006-10-07, 16:35
Jeg synes også at madrassene er forferdelig harde. Men - som regel har de fleste studios/hotellrom ekstra tepper eller dyner, og de er fine å legge dobbelt oppå madrassen, under lakenet!!!

Det blir merkbart mykere og man slipper å våkne med armer og ben som er bortsovnet.... klapp_klap

Sigrun, som akkurat har kommet hjem fra 14 herlige dager i Plomari, Lesvos, for andre gang.

inkfish
2006-10-07, 19:01
Egen kudde hade jag med mig, det förbättrade komforten avsevärt (och beror på en nackskada som gör att jag inte längre kan använda vilken kudde som helst) - ?

Har du nån bra lösning på ditt kuddproblem? Medan du var borta skrev jag här nånstans om nackkudden Sissel - som du säkert känner till - som även finns i hoprullbar resevariant. Ett företag i Svedala annonserar om den i Vagabond, jag ska skicka efter en. Låter jättebra.

LN
2006-10-07, 19:40
Precis vad jag hade tänkt ta upp! Kom hem igår kväll från Kreta och hade några sömlösa nätter på slutet. Tror solsängen vid poolen hade varit mer bekväm. Vi bäddade under lakanet med allt vi kunde hitta i form av extrafiltar och överkast. Ändå kändes det som om ryggen var av på minst tre ställen när man vaknade och armarna var helt bortdomnade. I natt har vi sovit som kungar i vår egen säng. För tusan vet dom inte att man ska ha bäddmadrass ovanpå resårmadrassen. Hallå IKEA här finns pengar att tjäna:mad:
Lena

Titti
2006-10-07, 20:45
Tro det eller ej, hotell Ladis i Pigadia på Karpathos har faktiskt - madrasskydd. Dock inga bäddmadrasser. En liten ansats till förbättring ändå.:rolleyes:

Elisabet
2006-10-08, 12:16
Har du nån bra lösning på ditt kuddproblem? Medan du var borta skrev jag här nånstans om nackkudden Sissel - som du säkert känner till - som även finns i hoprullbar resevariant. Mitt nackproblem är nytt. Jag fick jätteont i januari i år, och har efter röntgen fått beskedet att min nacke ser ut som om jag har en wiplash-skada, att det troligen är medfött och att besvären förenklat brutit ut nu pga åldersförändringar i tre nackkotor och ensidig arbetsställning.

Har inte testat olika kuddar ännu, utan använder en vanlig kudde av rätt höjd. Den får inte vara för låg eller för hög, då får jag genast ont. Till G hade jag med min vanliga kudde med ett örngott för sängen och ett för stranden. Den tog förståss plats, men är ju inte tung, så det gick bra och var en lösning som fungerade. Men tack för tipset om resekudde, ska kolla upp det!

Angående madrasserna så var det nya fina resårmadrasser i båda sängarna jag sov i. Men sådana är ju jättehårda och kräver bäddmadrass för att vara bekväma. På det ena stället hade de bäddat med madrasskydd under lakanet, men inte gör det sängen mjukare inte!

IKEA tror jag på som lösning, drack morgonkaffet i IKEA-muggar på Skopelos, så de har börjat slå igenom. Låt oss hoppas att de snart lyckas med att sälja bäddmadrasser också :)

Chris
2006-10-09, 07:11
Detta ämne är outtömligt .... Mitt problem är att de grekiska sängarna är så låga! Och jag tycker synd om alla som ska bädda eländet. Varje gång jag ska upp så är det problem - jag lider av ichias ... :mad:

Nu sist när jag var på Syros frågade jag min värd Yannis om han hade någon studio som hade lite högre sängar. Nej dessvärre, det är den grekiska standarden svarade han. :confused:

Frun i huset, Stavrola, denna underbara människa, visste på råd. klapp_klap Det är helt enkelt så att Yannis får bära upp en till madrass och lägga ovanpå!!! Och vips blev det mycket bättre!
Stackars Yannis frågade om jag kunde vänta till temperaturen skönk något - vi hade 40 gr i skuggan - vilket var helt ok.

Hade inte Stavrola kommit med detta enkla tips som jag inte själv tänkt på, vilket räddade min semester.
Oftast reser jag ensam och det brukar alltid finnas fler sängar i varje studio, så jag gjorde så på resten av resan. Underbart!
Det blir lite "prinsessan på ärten"-stuk men betydligt enklare att ta sig ur.

Chris
bye_bye bye_bye bye_bye

anoula
2006-10-11, 08:02
Men jag förstår att tanken var att komma till fram till att Rodos är bäst även på madrassfronten;) flabb_flab

flabb_flab flabb_flab flabb_flab Hahahah DEN var skoj Ink!!klapp_klap