handdator

Visa fullständig version : Båt Syros till Paros?


*Nicki*
2006-04-17, 19:44
Hej,
måste få fråga er här som kan mer om båttider än vad vi kan. klapp_klap

Vi hade tänkt börja vår semester med några dagar i Kini (Syros) innan vi åker vidare till Paros och Antiparos. Nu ser det dock ut som om det bara går två båtturer i veckan från Syros till Paros (Blue Star på tisdagar och torsdagar). Stämmer detta verkligen? Kommer det att läggas in fler turer tror ni eller ska vi utgå från att det endast kommer att finnas dessa två?

Eftersom det är dessutom är väldigt sena kvällsturer med Blue Star så känns det inte som rimligt att kunna ta sig till Antiparos kl. 23.30-tiden på natten. Särskilt inte med en treåring och en femåring.

Vad tror ni? Kan vi boka in oss på Argo och räkna med fler turer eller ska vi helt enkelt hoppa över Syros och åka direkt till Antiparos (hels vill vi ju till Syros)?:confused:

*Nicki*

Janérik
2006-04-17, 22:24
Dra en öl på Mykonos längs vägen så går det hur många båtar som helst. Alltså, åk först till Mykonos med en båt, sedan åker du vidare med nästa båt till Paros.

Mvh Janérik

Stina
2006-04-18, 18:43
Vad jag minns så går det båtar flera gånger per dag från Syros till Paros.
Syros har ju en av kykladernas mest trafikerade hamn.
Tror inte det blir några problem, men kolla GTP regelbundet(tidtabellerna brukar väl vara någorlunda klara runt maj-juni)
Syros är för övrigt en mycket trevlig ö, med en vacker stor stad med många fina gamla byggnader och ett vackert stort marmorbelagt torg framför stadshuset.
Det finns många fina byar och platser.
Kini är en mysig liten by med underbar solnedgång.
Ett par kilometer från Kini ligger i mitt tycke Syros bästa strand: Delfini beach.
Mvh. Stina

*Nicki*
2006-04-22, 15:05
Tack för era svar,
vi får helt enkelt avvakta somamrens tidtabeller för att få veta direktbåtar till PAros. Nu vet vi i alla fall att vi kan ta oss till Mykonos varje dag och vidare därifrån. Känns bra att ha många alternativ att välja på :)

*Nicki*

Arne
2006-04-22, 17:20
Men kära nån!!! Det finnes året runt dagliga förbindelser mellan Syros och Paros!!!!

Syros är ju provinshuvudön i Cykladerna, därav de goda förbindelserna.

Dock kan man stundtals få påräkna att resa med den gamla skorven "Panagia" Ett gammalt flytetyg från sent 60-tal...

Kolla min mera okända länk på Paeologics shipping. Där finna man åretrunt-tidtabellerna. Från Maj månad utökas antalet färjor högst väsentligt. Jag kollade nyss för tiden runt slutet av Maj, och då var det minst en färja per dag Syros- Paros.

Länk http://paleologos.forth-crs.gr/english/npgres.exe?PM=BO

Arne

*Nicki*
2006-04-22, 19:55
Hej Arne,
ja det är ju vad jag också har läst ( det där om att Syros är navet), men trots det hittar jag inga resor mer än med Blue Star till Paros (tis, tors). Även på den sidan du rekommenderar finns endast Blue Star-båtarna just nu.

Jag som älskar själva planerandet (även det ändå ALDRIG blir som man planerar!) vill att alla båttider ska finnas på plats NU. :)

En annan fråga Arne, vet du om Argo lånar/hyr ut badhanddukar? Känns jobbigt att släpa med sig 4 stycken badlakan (även om det är av den allra tunnaste varianten) om det finns att få tag i på plats. Hur gör ni med badlakan?

*Nicki*

Janérik
2006-04-22, 23:41
Dock kan man stundtals få påräkna att resa med den gamla skorven "Panagia" Ett gammalt flytetyg från sent 60-tal...

Arne
Men du, en båt som är byggd på 60-talet får inte segla i grekisk trafik, den Panagia Tinou som var byggd 1960 seglade upp på stranden i Alang för skrotning 2001-05-14. Den Panagia Tinou som seglar mellan grekiska öar nu är byggd 1976 och alltså betydligt nyare, därmed inte sagt att den är öarnas fräschaste båt, jag kan inte uttala mej om det då jag aldrig har fått förmånen att åka med den. Vad jag däremot är ganska säker på är att den är betydligt trevligare än alla dessa Sydkoreanska opersonliga Blue Star-båtar som tyvärr har tagit över stora delar av trafiken.
Fakta lånat från http://www.faktaomfartyg.com/ som är en utmärkt webbplats om man vill se hur en specifik båt ser ut.

Mvh Janérik

inkfish
2006-04-22, 23:45
Hur gör ni med badlakan?


Har inte varit på Argo. Men jag har aldrig bott nånstans där det varit okej att ta med handdukar till stranden.

Jag brukar strunta i handduk, har med ett par saronger i stället som är väldigt användbara på stranden. Inte lika bekväma att använda men tar mycket mindre plats i packningen.

Peter
2006-04-23, 17:14
den Panagia Tinou som var byggd 1960 seglade upp på stranden i Alang för skrotning 2001-05-14.

Eländes elände... Då hade ju min gamle gode vän på Tinos rätt, trots att jag såg Panagia Tinou på Amorgos för några år sedan... Och hon såg precis ut som den gamle... Mög... __D

Den gamle Panagia har jag åkt med många gånger på 80- och början på 90-talet. Innan Rafina blev mer än en fiskehamn... Hon och Naiaz ll, skrotfärdig redan då, gick ut varje morgon 8.00 från Pireus. De hade en cirkelrutt där de möttes på mitten...

Nostalgi, vilka minnen... :D


dessa Sydkoreanska opersonliga Blue Star-båtar som tyvärr har tagit över stora delar av trafiken.

Var det bättre förr, Janérik? Ärligt!?

De gamla slitna båtarna hade mycket charm. Det håller jag med om. Men så här retrospekivt så var väl inte säkerheten så väldigt bra. Om det hade hänt något. Personligen anser jag att det är positivt att det har kommit nya rederier som tar detta på allvar. Som Blue Star. Men visst. Det är lite Ålandsfärja eller Tysklandsfärja över det!

Jag förstår vad du menar, men numera, med ålders rätt och lite mer insikt, så föredrar jag nyare, säkrare flytetyg. Även om de nu är mer opersonliga och har en hamburgerbar i aktern...

Men visst är färjan en del av upplevelsen av semestern. På akterdäck i solen med en Amstel i handen... Men den möjligheten finns ju fortfarande. Det gäller bara att inte titta bakåt in i färjan. Den stora upplevelsen är väl ändå den man har på ön dit man ska?

Och så finns det ju faktiskt en del av de gamle "skorvarna" kvar på en del rutter. Jag åkte en för två år sedan. Med träinredning och frostat glas i "salongen". Och det var helt förbjudet att ha sitt ryggsäck därinne...

Men personligen byter jag gärna numera charmen mot en högre säkerhet...

Peter

Janérik
2006-04-23, 17:47
Denna diskussion har varit uppe tidigare då det gäller båtarna.
Jag tycker helt klart att det var bättre med de gamla båtarna, det fanns bra soffor att sova på ute på däck och personligheten på båtarna var som sagt en helt annan i dessa båtar.
Vad som (enligt mej) också är negativt med dessa moderna båtar är att de har en populär rutt som de suger ut alla passagerare från konkurrenterna med. Konkurrenterna har då delvis samma rutt men kompletterar den med lite ovanliga öar. Vad händer då om rederierna med de gamla båtarna blir utkonkurrerade? Det blir svårt att ta sej till öarna som inte har kapacitet för att locka moderna snabbåtar.
Säkerheten då? Visst är väl kanske säkerheten högre på de moderna båtarna, dock ska ju även de äldre båtarna uppfylla vissa grundläggande krav. Sedan är det ju faktiskt så att Grekland har högre krav på säkerheten än vad vi till exempel har mellan Sverige och Finland. Tidigare kunde båtarna efter att de tjänat ut här i våra vatten flyttas till de grekiska öarna, numera går inte det heller då de faller för åldersstrecket där.

Mvh Janérik

Peter
2006-04-24, 15:38
Vad som (enligt mej) också är negativt med dessa moderna båtar är att de har en populär rutt som de suger ut alla passagerare från konkurrenterna med. Konkurrenterna har då delvis samma rutt men kompletterar den med lite ovanliga öar. Vad händer då om rederierna med de gamla båtarna blir utkonkurrerade? Det blir svårt att ta sej till öarna som inte har kapacitet för att locka moderna snabbåtar.
Där kan du ha rätt att det finns en fara ur konkurrenssynvinkel. Men det är ju även en politisk fråga. Grekiska staten måste väl se till att alla bebodda öar har någon typ av förbindelse. Fast visst kan antalet förbindelser på sikt minska så att det blir svårare att ta sig dit.

Peter

LG
2006-04-24, 20:24
En annan fråga Arne, vet du om Argo lånar/hyr ut badhanddukar? Känns jobbigt att släpa med sig 4 stycken badlakan (även om det är av den allra tunnaste varianten) om det finns att få tag i på plats. Hur gör ni med badlakan?

*Nicki*
Nu är jag inte Arne, men vi har tagit med oss handdukar från Argo till stranden i ett par år utan problem. Tror faktiskt inte att jag varit på något ställe i Grekland där det inte varit ok att göra så.

/LG

Eva L
2006-04-24, 21:48
Här är det tvärtom en av få förbjudna saker på grekiska hotell brukar vara att ta med handdukarna till stranden. Har hört fler än en hotellägare svära ve och fasa över turister som plockar med handukarna dit må då Argo vara ett undantag. Däremot har jag på finare hotell i Asien varit med om att hotellet tillhandahåller pool och strandhandukar dock inte i den vanliga vita färgen.

Eva