Visa fullständig version : Samariaravinen
Kalimera
2016-04-14, 16:43
I morgon, den 15 april, öppnar Samariaravinen för säsongen.
Hur många av er har gått den, och vad tyckte ni i så fall?
Vi har bara gått den en gång, men å andra sidan gick vi både upp och ner vid samma tillfälle, så det räknas väl som två gånger. :)
Om den vandringen kan ni läsa här (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?p=289998).
Jag har gått den, dock bara en gång ;). Kanske hade jag väntat mig att den skulle vara värre än den var, eller jag vet inte... Tyvärr hade jag inga bra skor på mig (typ vandringskängor), vilket de flesta som gick den hade, utan ett par ganska sladdriga sandaler så det blev mest till att fästa uppmärksamheten var jag satte fötterna, då det var en del rullande stenar längs vägen, än upp på den smått häftiga omgivande naturen vilket var lite synd... men absolut roligt att ha gått den :).
SteffTee
2016-04-15, 06:24
Gick den första gången 1980. Med nyopererat knä! Inget som doktorn kanske rekommenderade, men kroppen var ung och förståendet flexibelt :-) Det gick alldeles utmärkt.
Jobbade sedan i Chania -83 som guide och den sommaren blev det en del turer till Omalos för vidare vandring ner i ravinen.
Två gånger, från Omalos platån ner till Agia Roumeli (18 km lång) sedan båt till Sfakion och buss till Chania. Första gång, 1996, var jag ensam. På en restaurang i Agia Roumeli beställde jag en grekisk sallad som visade sig vara den sämsta jag varit med om, det gick inte att äta. Andra gång, 2000, med sällskap som tyvärr var tvungen att söka upp läkare i Chania några dagar senare: ena tånageln opererades bort (skorna var för trånga och på den långa vandringen ner belastades tårna). Enligt läkaren är det mycket vanligt och under högsäsong minst ett fall per dag tog han hand om.
Ravinen är fantastisk! Det är ett måste.
Kalimera
2016-04-15, 09:23
utan ett par ganska sladdriga sandaler så det blev mest till att fästa uppmärksamheten var jag satte fötterna, då det var en del rullande stenar längs vägen, än upp på den smått häftiga omgivande naturen vilket var lite synd... Jag hade ganska okej skor, men tittade mer på var jag satte fötterna än uppåt. Då hade det regnat så det var extra mycket rullsten att hålla ögonen på.
Jobbade sedan i Chania -83 som guide och den sommaren blev det en del turer till Omalos för vidare vandring ner i ravinen.Då måste du gått ravinen många gånger.
ena tånageln opererades bort (skorna var för trånga och på den långa vandringen ner belastades tårna).Usch då!
Jag och dåvarande vännen skulle gå ravinen 2002, men då kom världens åskväder så vandringen inställdes och vi fick samtal om detta vandringsdagens morgon, då vi var färdiga och rustade...då kände vi oss så här__D__D__D
Däremot har jag gått Imbrosvandringen i ravinen år 2000. Då var min dotter med. Det var en jättetrevlig vandring.
Lissi
Jag har gått den, dock bara en gång ;). Kanske hade jag väntat mig att den skulle vara värre än den var, eller jag vet inte....
Jeg har gået den en gang og er enig med Simetra. Det var alligevel meget forfriskende med en svømmetur i havet bagefter :)
Kalimera
2016-04-16, 09:13
Däremot har jag gått Imbrosvandringen i ravinen år 2000. Då var min dotter med. Det var en jättetrevlig vandring.Den har vi också gått, och vi gillade den vandringen jättemycket. Den är lite som Samaria light. :)
Kalimera
2016-04-21, 14:00
Det var alligevel meget forfriskende med en svømmetur i havet bagefterTyvärr fick vi inte uppleva det eftersom vi skulle gå tillbaka till Omalos igen, men då har vi det kvar. :)
Första gången vi gick Samariaravinen tog vi The lazy way upp till Järnporten. Andra gången klämde vi hela ravinen - men satte oss och fikade redan när vi kommit ned från Xylo skala vilket var ett misstag för sedan var vi tvungna att gå fort för att hinna med båten till Chora Sfakia. Vi kom i tid och hann till och med få en simtur vid stenstranden i Agia Roumeli, ett av de skönaste bad jag upplevt! Dagen efter vandringen var flera i sällskapet stela i benen och fick gå på skrå i alla trappor.
Imbrosravinen är kortare och lättare att gå. Man hinner njuta mer av alla växter och av KriKri. En get såg vi på nära håll där den poserade på ett av stenblocken utmed vägen. Den vandringen gör jag gärna om.
Jag gick Samariaravinen i mitten av september månad, minns att det var ganska kallt till en början och att jag frös en hel del men blev uppvärmd allteftersom. Hade nog aldrig valt att gå den under de varmaste månaderna juli-augusti för det måste helt klart vara en mycket större bedrift. Tog bara en kortare paus i byn Samaria bland alla getter som ville vara med och smaka av allas medhavda matsäckar flabb_flab och fick därför fler timmar (än jag egentligen ville ha) i Ag. Roumeli, men det är lite svårt det där med att bedöma tiden man har på sig när man går... Att få slänga sig i Libyska havet (som är några grader svalare än på norra sidan) är ju lite av belöningen när man kommer fram klapp_klap
Har även gått Imbrosravinen som jag tycker naturmässigt, mycket väl kan mäta sig med Samaria även om den med sina 8 km bara är hälften så lång.
Simetra :)
Har aldrig gått den, men skulle gärna göra det nån gång. Annars är ju Samariaravinen med omnejd känd för att ha huserat de kommunistiska rebellerna efter andra världskriget. De sista gav faktiskt inte upp förrän efter juntans fall 1974.
/Netwolf
Kalimera
2016-04-22, 09:17
Jag gick Samariaravinen i mitten av september månad, minns att det var ganska kallt till en början och att jag frös en hel delNär vi började gå var det 10 grader, och jäklar vad vi frös. Men det gick ju snabbt över, som väl var. :)
Tänk så bra info man får här på Kalimera, för nu vet jag. Jag skall inte gå Samariaravinen! flabb_flab Men däremot, om jag nångång har möjlighet och känner mig lite sportig, kan jag tänka mig Imbros. fb_gilla
/ Anne :)
Kalimera
2016-04-23, 16:59
om jag nångång har möjlighet och känner mig lite sportig, kan jag tänka mig Imbros. Jag tycker att den är lika fin att gå som Samaria, och mycket kortare. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.