Visa fullständig version : Tavernor Elafonissi
Hur är det med tavernor vid Elafonissi? De verkar vara en bra bit från beachen. Är det långt att gå? Hade först tänkt att köra bil från Pale, men efter att ha sett vägen (https://www.youtube.com/watch?v=3eJ6Ly5QeXo), så lutar vi åt att ta båten. :eek:
Eller det kanske finns enklare strandserveringar att tillgå. Eller rekommenderar ni att man tar med sig matsäck?
/Netwolf
Elisabet
2016-04-03, 08:15
När vi var där 2012 fanns det tre tavernor ca 500 meter från stranden. Det är uppförsbacke och kan vara lite jobbigt i värmen, man absolut inte värre än att man klarar det lätt om man har normal kondition och rörlighet.
Vi åt och bodde på Taverna Panorama. Maten var fantastiskt god.
För övrigt var det en riktigt bra idé att bo där ett par nätter. Före och efter turisthorderna är Elafonissi underbart. De timmar på dagen man är där om man kommer med båt eller buss är förfärliga. Överexploaterat räcker inte som beskrivning.
Man kan ju köra runt. Åk upp till strax före Kandanos och västerut för att ansluta till vägen från Kissamos, och ner till Elafonissi. Helt ok väg.
Om man vill övernatta finns Studio Glykeria ett par km före stranden. De har även taverna med mycket god mat. Drivs av en svenska med familj.
Jag skulle rekommendera matsäck. Men det är jag det, som skulle dra mig för att gå den långa backen upp till tavernorna.
Sen har jag för mig att det finns en annan väg en den du visar. Vi åkte upp till Kandanos och där fanns det en väg. Men sen svängde vi in på fel väg i en trevägskorsning. Till råga på allt fick vi punka på hyrbilen. Så efter reservdäcksbyte körde vi sakta tillbaks till Paleochora.
Att vandra E4.an från Paleochora till Elafonissi tar 7-8 timmar tur och retur. Man kan också gå enkla vandringen och ta båten tillbaks. Det tar naturligtvis halva tiden.
Båten Sofia tar er med till Elafonissi och tillbaks. Den går på förmiddagen vid 10-tiden och tillbaks vid cirka 5-tiden. Men den går inte i lågsäsong. Vi har aldrig åkt med den men vi träffar ofta ägaren, som även äger fiskbutikerna i samhället. Båten är uppkallad efter hans åldrige mor. Så här ser båten ut:
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1865&pictureid=18924
(Har lånat bilden)
Birgitta
Tack för svaren. Vägen via Kanados ska helt klart undersökas.
Tyvärr gör vi bara ett dagsbesök, men jag tror nog att det är lugnt och ljuvligt utanför "turisttid" som du beskriver Elisabeth. Backen upp till Tavernan ska man nog klara. Det är bara att ha den kalla ölen i åtanke, så tar man sig uppåt! :D
/Netwolf
Elisabet
2016-04-03, 10:38
Tyvärr gör vi bara ett dagsbesök
Då föreslår jag att ni startar snortidigt, åker hem sent och sitter större delen av tiden mellan 11 och 16 på tavernan.
Backen upp till Tavernan ska man nog klara.Det gör ni helt säkert. Och förutom öl kan du tänka på deras fänkålpaj. Jag skulle kunna springa härifrån om jag tänkte på den Ang_elx
Hade först tänkt att köra bil från Pale, men efter att ha sett vägen (https://www.youtube.com/watch?v=3eJ6Ly5QeXo), så lutar vi åt att ta båten. :eek:
Eller det kanske finns enklare strandserveringar att tillgå.
I början av juli 2013 var vi där på dagsutflykt med båten från Paleochora. Då fanns ett par väldigt enkla strandserveringar med ganska menlös snabbmat och "trendig" musik på hög volym...:(
Och visst, stranden var jättevacker - men sååå mycket folk!:eek:
/kimmen
En liknande väg som den på filmen kom vi på när vi skulle till Paleochora och kom dit österifrån för tre-fyra år sen ....Vi var inte rädda för vägen i sig, men att få punka. Har man hyrbil är man ju alltid skraj att något (=dyrt) ska hända. Tack och lov gick det bra....
Elafonissi har jag varit vid en gång och då i oktober och det var helt underbart. Då åkte vi från Platanias och fortsatte sen till Paleochora, men vilken väg har jag helt glömt....det var 14 år sen....
Lissi
I början av juli 2013 var vi där på dagsutflykt med båten från Paleochora. Då fanns ett par väldigt enkla strandserveringar med ganska menlös snabbmat och "trendig" musik på hög volym...:(
Och visst, stranden var jättevacker - men sååå mycket folk!:eek:
/kimmen
Vi er kun i Paleochora tidlig vår og sen høst, og har besøkt Elafonissi sent i april og i midten av november.
Åpen taverna med deilig mat er det da og:)
- men ikke noe båttilbud, men bilturen via Kandanos/Elos er fin, og få km før Elafonissi finnes et kloster som er vel verdt et besøk:)
For oss er Elafonissi "paradisisk" siden vi har hele området (nesten) for oss selv, kun en eller to parkerte biler + vår har det vært fb_gilla
Avataren min er et Elafonissibilde.
Et lite inntrykk :
http://i47.photobucket.com/albums/f152/sigrunn/DSCN5074.jpg
Kalimera
2016-04-03, 12:51
Hade först tänkt att köra bil från Pale,Vi har kört från Pale och det var inga problem alls. Valde först en väg som inte var körbar, men hittade en annan som var nemas problemas.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.