handdator

Visa fullständig version : Kypseli


meleagros
2006-04-16, 16:07
Hej alla, är ny på detta forum (är kvinna trots det manliga nicket) och vet därför inte om någon tråd om Kypseli finns redan.

Jag bodde i Kypseli i sex veckor förra sommaren och trivdes utmärkt ... det anses delvis vara ett slitet område och jag bodde nog i den delen, men atmosfären var fantastisk, människorna var vänliga, tillmötesgående mm. Har även bott i Pangrati i nio veckor - men där uppfattade jag många inte var trevliga ... Jag skulle vilja höra lite om vad ni tycker om Kypseli ... Det sägs vara en gammal statsdel, samt att det bor fler invånare där per kvadratmeter än någon annanstans. En annan fördel med att bo där var att det var två grader svalare än i centrala Athen, där det var en ugn i juni när temperaturen steg upp till över 40 grader . HUA!

Men hörni, vad säger ni - har ni bott i Kypseli?
I så fall, vad tyckte ni?

Meleagros_B-anana

meleagros
2006-04-19, 16:46
Det verkar inte som om någon bott i Kypseli. Men det kanske dyker upp någon. klapp_klap

Men då kan jag rekommendera er att bo där en längre eller kortare tid. Det är inte jättecentralt (det tar ett tag ungefär 25 minuter till Plateia Syntagma, men kan ta kortare och längre tid beroende av trafiken) men torget och områdena runt omkring är värt det hela. Men speciellt är det atmosfären, människorna som bor och verkar där som är den största behållningen.

De har förutom massor av butiker, ett suveränt Internetcafe. Billigare än på Syntagma där dom är rätt dyra. Fördelen med Syntagma är närheten till Plaka och andra sevärda ställen. I Kypseli kostar det 1 euro per timme, på Syntagma 2.5 euro (om jag inte minns helt fel)

Meleagros_B-anana

wilda
2006-04-20, 17:25
Jag har bott i Kypseli. Bara en vecka... men jag har besökt stadsdelen (och med den Exarchia) många gånger. Min syster (Nira... är inte så aktiv här längre, tror jag?) bodde i Kypseli ett år när hon pluggade grekiska.

Förstaintrycket av Aten brukar många tycka är bullrigt, smutsigt, hett och stressigt. Tyvärr hittar en del aldrig charmen med Aten. Kanske är svårt om man kommer till flyget, tar sig till hamnen i Piraeus för att leta upp en passande båt...

Mitt förstaintryck var just Kypseli. Och jag älskade Aten från första dagen. Dock har även denna stadsdel förändrats sen dess... fräschats upp en del och fått engelska menyer.

Jag håller med om att stadsdelen är sååå trivsam. Lugnare tempo, mer avslappnat, vackra (och slitna) hus, mysiga barer och taverner. Som en egen stad i staden.

/anna

Eva L
2006-04-20, 22:08
Jag besökte min dotter när hon bodde i Kyseli några månader i en gammal lägenhet med mycket charm. Området lär vara Atens barnrikaste vad det ny betyder i ett land där så få barn föds. Personligen gillade jag Kallithea där hon också bott bättre men det kan nog bero på att jag som mamma uppfattade den stadsdelen som tryggare.

Eva

meleagros
2006-04-21, 08:58
Jag har bott i Kypseli. Bara en vecka... men jag har besökt stadsdelen (och med den Exarchia) många gånger.
/anna
Roligt att några varit där, för Ja, jag trivdes mycket bra.
Första intrycket av Athen ja, mitt var 1) den långa vägen från gaten, men 2) var det den tråkiga vägen (innan den nya byggdes) in till centrum. Det tog en evig tid sen att komma till hotellet på grund av stopp 3) men det var nog då som jag tände till ... kaos... Det händer alltid något. Stoppet bidrog till en extra seightseeingtur eftersom gator var avspärrade. Men ibland kan man bli trött, specieellt när det är varmt och man har bråttom. Då är det inte roligt att sitta fast någonstans.
För övrigt tog det en vecka av gående, besökande av platser som jag inte hittade till utan fick snurra runt... Jag upplevde allt så stort. Den största upplevelsen var när jag kom upp till Akropolis ...(och Metron). OJ, den går inte att beskriva med några få ord.
För mig var det nog blixtförälskelse - och den håller fortfarande. Jag blir aldrig av med Athen inom mig, kroppsligen mm.
Och det har blivit mindre bullrigt och rörigt. Man vänjer sig. Dessutom rustade de upp stan inför OS! Och ju mer man är där, desto lättare är det att hitta ...
Älskar att tala om Athen Ang_elx, lever med stan inom mig varje dag ... så ditt besök var verkligen uppskattat.

Meleagros

meleagros
2006-04-21, 09:04
Jag besökte min dotter när hon bodde i Kyseli några månader i en gammal lägenhet med mycket charm. Området lär vara Atens barnrikaste vad det ny betyder i ett land där så få barn föds. Personligen gillade jag Kallithea där hon också bott bättre men det kan nog bero på att jag som mamma uppfattade den stadsdelen som tryggare.

Eva
Tror inte jag har varit i Kallithea, har definitivt inte bott där. Men det kanske jag gör en dag. Vill gärna bo i olika statsdelar när jag är där. Ja, det är något speciellt med Kypseli ... Inte lika backigt som Pangrati heller.
Det märkliga med Athen är man sällan ser barn, men i Kypseli gör man faktiskt det. Det jobbiga med min vistelse där var dock den där jäkla hunden som alltid började skälla när folk drog ner sina jaulisier ... gällt och med intervaller. Eftersom det var varmt var jag tvungen att ha balkongdörren öppen, så en natt gick jag ut och skrek Håll käften åt hunden. En annan skrek Shut up en annan gång. Jag gillar hundar, men den där hade jag lusta att ... Grrr!
En annan gång fick jag sova på balkongen och det var visst fler som gjorde för en natt när jag stod och rökte så hörde jag något konstigt ljud. ... Snarkningar... Ja, vilket annorlunda liv det är där, emot här ...
*Suck*

Tack för ditt besök! :)

Meleagros