Visa fullständig version : Peloponnesos direkt.
Tisdag kväll I underbara Nafplio.
Efter en fin flygning från Kastrup 10 min sena I start, så landade vi på tid på Atens flygplats. Med bara handbagage, så var vi snabbt ute I ankomsthallen och disken för hyrbilar, där vi snabbt fick nyckel och alla papper för hyrbilen, en Suzuki, som skulle hämtas på parkeringsplats 252 vid uthyrningsparkeringen. Om alla papper stämde kunde vi bara köra iväg, annars skulle vi kontakta personal. De små repor som fanns på bilen var noga inringade på papper så efter " säkerhetsfotografering" med min mobil körde vi iväg med GPS:en inkopplad på snabbaste väg till Nafplio. Detta medförde 4 vägtullar på sammanlagt nästan 10euro. Väl värda pengar för att snabbt nå Nafplio. 18 grader och molnigt, men så underbart att ha hela förkvällen och kvällen här. Kapodistria hotel/ guesthouse, där vi bor ligger mitt I en av alla långa trappor I Gamlebyen och är otroligt charmigt! Vi har I kväll strosat runt I Nafplio och ätit en underbar mezemiddag på en taverna nedanför Syntagmatorget...minns ej namnet, men där ska vi äta igen, så god mat....vi fick både en maträtt, dessert och tsiporo på huset, och med de fyra maträtter, öl och halvliter husets vi beställde så blev vi mer än mätta.
Nu ska vi ha tidig kväll och Claes meddelade nyss att det enligt accuweather ska bli regnskurar de närmaste 4 dagarna. Precis som vanligt alltså när jag är här....men 16- 18 grader I alla fall!!! OCH VI ÄR HÄR...men sämre blir det....regn nästan varje dag..men hemresedagen blir sol!!!
Men vi har bil, allt blommar och maten är lika god oavsett väder...och alla prognoser brukar ändå inte stämma.:D
Lissi
Härligt! Vädret blir säkert bra, prognoserna stämmer sällan. Önskar er en fantastisk vistelse!
Bea
Låter helt fantastiskt trots trista väderrapporter!
//
KR
Admirala
2016-03-08, 22:26
Jeg gleder meg til å treffe dere i morgen kveld _B-anana Og er veldig nysgjerrig på navnet på den tavernaen!
Men dere har virkelig vært uheldige med været, for februar, og fram til nå i mars, har det vært så uvanlig varmt og sol omtrent hver dag. Men jorden skriker etter regn - ellers blir det vannmangel i sommer - så om aldri så galt er det godt for noe, som min pappa pleide å si ;) Uansett, håper værprognosene er feil. Regnet kan komme neste måned!
Härligt Lissi. Ni rör er i fina trakter.
Ha en fortsatt fin första dag idag.
Ønsker dere flotte dager framover :D
- med det været YR melder, l i t t regn i dag
og strålende sol de nærmeste dagenefb_gilla
Låter riktigt fint! Hur lång tid tog det för er att köra till Nafplio (hade liknande planer för i år, men antagligen får vi stanna hemma)? Är vägarna bra?
Hoppas det inte regnar för mycket och solen lyser på er alltid då och då!
/ Anne bye_bye
Kalimera
2016-03-09, 11:01
Men vi har bil, allt blommar och maten är lika god oavsett väder...Härligt med positivitet! Och, som du skriver. hur ofta stämmer vädret. :)
Ha en underbara resa!
anneli56
2016-03-09, 13:02
Regn lovades även här men vi har en alldeles underbar solig dag :)
Njut av tillvaron Lisa och Claes! Det gör vi.
Birgitta.
Om vi njuter? Jisses. :D Idag har solen ända tills nu flödat över oss! Prognoser kan man strunta i! Vi är enda gästerna på Kapodistrias och fick bestämma frukosttid. Mat för ett helt kompani! Goda ägg med guldgul gula, youghurt, hemodlad honung, marmelader, gott bröd 4 sorter, plus fikabröd , 2 olika slags pajer mm mm kaffe, te, juice. Mysig frukostmatsal.
Efter frukost gick jag ensam alla trappor upp till Palamidiborgen I strålande sol...tur att jag hade linne under min kofta! Jag strosade runt själv driga timmen däruppe innan Claes mötte med bil, latmasken! Så åkte vi till Asine och den arkeologiska utgrävningen, som Admirala berättade om här på Kalimera. Mycket vacker och sevärd I fortsatt sol. Så vackra vyer! Vi åkte sen till Tolo för lunch ock promenad. Temperaturen visade 23 grader. Inga turister än, men det fejas! F ö det sista ställe jag skulle semestra på. En enda lång gata I princip....Efter det åter till Nafplio och fika på mysiga balkongen mitt över en lååång trappa ner till byn eller upp. Apelsiner och citroner trädgården intill så man nästan kan plocka direkt! Ja visst njuter vi! I kväll middag med Admirala! Kan det bli bättre???
Lissi
Ønsker dere flotte dager framover :D
- med det været YR melder, l i t t regn i dag
og strålende sol de nærmeste dagenefb_gilla
Ja yr.no har alltid bättre väder! Nu kl 16 grekisk tid kommer några stänk! Det är bra för grödorna!
Lissi- som ska vila en timme på rummet.
Låter riktigt fint! Hur lång tid tog det för er att köra till Nafplio (hade liknande planer för i år, men antagligen får vi stanna hemma)? Är vägarna bra
/ Anne bye_bye
Knappt 2,5 timmar, lugn körning på kanonfina betalvägar !
När vi åker tillbaks mot Aten 20 mars tar vi en annan väg.
Lissi
När du ser Anneli där nere i Koroni, giv henne och Reijo EN JÄTTESTOR KRAM från mig bye_bye! Ha en härlig resa på Peloponnesos!
Oj så mysigt allt låter! Det ska bli kul att läsa dina fortsatta rapporter från resan. Inte minst gillar jag att följa beskrivningar av all den goda maten som bjuds när man är i Grekland.
Ha det gott!
Masse
Kalimera
2016-03-09, 16:41
När du ser Anneli där nere i Koroni, giv henne och Reijo EN JÄTTESTOR KRAM från migFrån mig också. :)
Vi är enda gästerna på Kapodistrias och fick bestämma frukosttid. Mat för ett helt kompani! Goda ägg med guldgul gula, youghurt, hemodlad honung, marmelader, gott bröd 4 sorter, plus fikabröd , 2 olika slags pajer mm mm kaffe, te, juice. Mysig frukostmatsal.
Lissi
Jag gillar frukostar så där skulle jag nog trivas. :p
Knappt 2,5 timmar, lugn körning på kanonfina betalvägar !
När vi åker tillbaks mot Aten 20 mars tar vi en annan väg.
Lissi
Tack för info! Och fortsätt med njutandet!
/ Anne :)
Låter härligt fortsätta njuta av semestern
Ja yr.no har alltid bättre väder! Nu kl 16 grekisk tid kommer några stänk! Det är bra för grödorna!
Lissi- som ska vila en timme på rummet.
Vadå grodorna :confused::confused::confused:
Tur jag får nya glasögon nästa vecka :D
Ha det fortsatt gott Lisa!
Ser fram emot dina rapporter!
Ylva
anneli56
2016-03-09, 20:14
Tack Eija och Janne:)
Kram på er också och hälsning från en underbar vårvärme bye_bye
Ytterligare en härlig dag går mot kväll....Något kyligare vind och blåsigare, men endast ett fåtal regnstänk under 5 min I morse, sedan sol!
I går kväll träffade vi Admirala för att bjuda på middag. 8 år sen vi sågs sist! Vi gick åter till mysiga Aeolos som hade så god mat . Under 4 timmar(!) åt och pratade vi oavbrutet och den ena tallriken efter andra med god mat tömdes. Rött vin därtill. Först bjöds vi av ägaren på varmt bröd och en tallrik med 4-5 goda röror att doppa brödet i. Sen kom maten vi beställt som var fava ( väldigt god!), friterade tomatbollar, ugnsbakade rödbetor, potatissallad, och champinjoner I god krämig sås....Det låter inte så mycket men det var det...Till efterrätt bjöds vi på goda kakor och clementinklyftor och ett krus tsipouro...och ett till....och ett till :D. Fast då var klockan nästan midnatt så den lämnade vi orörd. En mycket trevlig kväll.
I morse efter en lika god frukost som igår med tillägget spanakopita och tiropita, så gick vi en lång promenad bla till Arvanitia, den närmsta badplatsen...borde haft badkläderna med för där var flera som badade I solen. Vi gick sen på den fina promenaden runt udden tillbaks till Nafplio. Solen värmde gott och vi hade knäkorta byxor och kortärmat...
Efter några timmars promenerande tog vi bilen till Argos en bit bort för att kika på stan och äta lunch, men efted att ha kört runt, runt I trafikkaos utan att hitta p-plats så åkte vi tillbaks till Nafplio och åt här... Staden har igår och idag " invaderats" av skolungdomar på studiebesök...de märks verkligen I gränderna och är så glada....Nafplio har ju mycket historia.
Sen har vi strosat runt, trappa upp och trappa ner I branta gränder. Det är så vackert! Men har man onda ben är detta fel plats. Nu får vi se vad kvällen bjuder...I morgon åker vi mot Kalamata. Våren är nog den bästa tiden I Grekland.
Lissi
Så trevligt det låter Lissi!
Ha en fortsatt trevlig semester_B-anana
//maji som längtar till greklandbye_bye
Oj,oj, så härligt det låter. Och maten ni åt! :p :p :p Längtar så otroligt mycket efter grekisk mat. :D
Tack för att du berättar!
Ja er går det då sannerligen ingen nöd på vill jag lova!
Jag vet ju hur vackert det är i Nafplion på våren. Därtill supergod mat, trevligt sällskap och så grekernas fina gästfrihet.
Ha en fin sista dag i Nafplion imorgon.
Kram
Kalimera
2016-03-11, 09:30
I morgon åker vi mot Kalamata. Våren är nog den bästa tiden I Grekland.Det ska bli intressant att höra vad ni tycker om Kalamata, och jag vill gärna även veta hur resan ner är. Måste vara mycket vackert så här års!
Tack för rapporter Lissi! klapp_klap
Janne, vi har kört kustvägen söderut till Leonidas där vi stannat för fika på torget. Samma väg som med svärmor för 8 år sen...Gudomligt vacker väg mestadels längs Argolidabukten och havet. Sen åker vi via Sparta till Kalamata. Vi har bokat Ostria hotell och promenerar in till stan I kväll. Förra gången var tre veckor senare och det märks. Inte lika blomstrande!
Lissi
Framme I Kalamata. Snabbaste motorvägen tar 1 tim 38 min Nafplio- Kalamata. Den tog vi inte! Vi åkte vackraste väg som finns över 2 bergsmassiv, med 1220 m ö h på första och 1311 m ö h I andra massivet. Vackraste vyer nånsin I Grekland! Tid? Med fikapaus och ett otal fotostopp 7tim 30 min. Vi har kört samma väg 2008 fram till Sparta, men sista massivet mot Kalamata var vacker så ögonen tårades. Tyvärr gör sig inte bilder från bergen på bild, men jag kommer aldrig att glömma. Dagens rutt: Nafplio, Leonidio,Kosmas, Skala, Sparta, Tripi m fl fina byar. GPS ovärdelig vid ankomst till Kalamata. Den förde oss bakvägen på pyttegator med höns och geter direkt till hotel Ostria vid stranden. 1,7 km till centrum. Peanuts!
Superbra hotell med havsutsikt från balkongen och frukost för 49 euro. Nu mot gamla stan för mat. Vi är jättehungriga. Våfflan med glass I Leonidas är glömd!
Lissi
Så är det ju, om man vill SE något skall man ju inte ta motorvägen. Låter så fint, förstår att det är något som man måste uppleva själv. fb_gilla
/ Anne bye_bye
Kalimera
2016-03-12, 14:11
Vackraste vyer nånsin I Grekland! Underbart! Tyvärr går sådant inte att förmedla på bild, man måste se det live. Hoppas att jag får gör det någon gång.
Njut! bye_bye
Lördag kväll....dagarna går fort! Efter en mycket trevlig kväll I Kalamata med mycket folk I karnevalskläder och god mat, så sov vi gott!
I morse regnade det så vi avstod strosande I stan och åkte efter frukost iväg de ca 5 milen I maklig takt mot Koroni. Vi stannade för lite foto I Petalidi och det är så mysigt med de små genuina byarna man passerar! Vägrenarna är alldeles gula av blommor och här verkar våren kommit längre än vi sett tidigare. När vi kom till Koroni hade regnet upphört men det var mulet och lite blåsigt. Vi kom utan svårighet till jättefina hotel Diana. Alldeles nyrenoverat med läckra rum.Där fanns ingen alls men dörren var öppen och en telefon låg på disken med telefonnummer bredvid som vi skulle ringa. Ägaren kom på nolltid, lämnade nyckel till rummet och försvann lika kvickt! Han såg på fotboll på fiket bredvid ! :D Senare fick vi lämna passnr och bestämma frukosttid. Vad vi sett, då alla dörrar är öppna till övriga rum är vi ensamma här också, precis som I Nafplio.
Koroni är så fint! Vi har gått I trappor och gränder och upp till Kastrot, ätit lunch, tagit en ouzo me pikilia på torget alldeles utanför Diana. Nu efter ytterligare promenad så sitter vi med kaffe o glass på Dodoni vid strandpromenaden. Mycket folk ute...Musikanläggning riggas upp utanför kyrkan på torget...kanske musik I kväll? I morgon karneval med start kl 15...Efteråt ska vi träffa Anneli med make. Som ni förstår har vi det oförskämt bra!
Lissi
Oförskämt bra låter så bra! klapp_klap Hoppas det har fortsatt idag.
/ Anne bye_bye
Kalimera
2016-03-13, 18:06
Koroni är så fint! Vi har gått I trappor och gränder och upp till Kastrot, ätit lunch, tagit en ouzo me pikilia på torget alldeles utanför Diana. Nu efter ytterligare promenad så sitter vi med kaffe o glass på Dodoni vid strandpromenaden. Jag kan riktigt se er framför mig. Visst är det fint i Koroni! Jag skulle så gärna vara där under lågsäsong. Är det mycket som är öppet?
Det låter som ni har en helt underbar resa och ser och upplever massor av härliga saker! Liiiite avundsjuk blir jag... ;) Men glad att få följa med er här i forumet!
MVH zakka
Monica C
2016-03-13, 19:45
Åhhhhhh........
Allt låter helt underbart!!!
Monica😎
Jag kan riktigt se er framför mig. Visst är det fint i Koroni! Jag skulle så gärna vara där under lågsäsong. Är det mycket som är öppet?
Janne allt är öppet vad vi sett! Någon taverna verkar stängd men annars har det varit jättemycket folk I rörelse. Kanske beroende på karnevalen.
Idag var varmt och halvsoligt när vi vaknade, så efter en mager frukost på hotellet så gav vi oss iväg på promenad. Trappor uppåt ut ur Koroni mot havet på andra sidan Koroni genom olivlundar I 6 km. Gudomligt vackert! Vi kunde gå I kortärmat, men solen ville inte riktigt tränga bort molnen som tätnade och blev allt mörkare. Många foton togs! Efter att vi kommit tillbaks gick vi till ouzerian vid torget för en Fix och pikilia. Stor eller liten undrade servitören. Stor sa vi...och herrejisses så stor! Claes fick frossa I köttbullar, kalvkött och korv och potatis Jag tog små spanakopita och tiropita och saganaki. Ett fat med bröd, tomater, zatsiki, gurka och oliver delade vi på. Det blev vår lunch. Vi fortsatte promenerandet ett par km till efter maten. Klockan 15 började karnevalståget och det var fint, men inte så långt. Dålig ekonomi spelar in. Det mest gripande ekipaget speglade flyktingar I en båt över havet. Då vill man gråta! ...och himlen öppnade sig också. Ett flera timmar långt skyfall har dränkt gatorna I Koroni. Men oj vad folk som trängts på alla serveringar! Vi träffade Anneli och make Reijho ( ursäkta om stavning blev fel) och har pratat Grekland I flera timmar.. Tack snälla ni för trevligt prat och gott vin! Det är SÅ underbart att möta människor som förverkligar sina drömmar!!! Även Merete I Nafplio tilllhör dem. Lite avis blir jag.
I morgon blir det biltur I byarna runtom här...vädret ska bli fortsatt ostadigt...och inte gör det oss ett smack! Vi har det gudagott!
(...tyvärr blir alla isolerade I stora...kan inte hjälpa det)
Lissi
Marianne
2016-03-13, 20:17
Kul att du skriver så flitigt, Lisa. Så roligt att få följa med på er resa.
Jag tycker verkligen att Claes är modig som beger sig ut i trafiken från flygplatsen och ut ur Aten, men det är fint att ni har bil på den här resan.
Nästa resa för dig blir ju annorlunda, ensamresa och buss. Fint det också.
Marianne - som laddar för min ensamresa, 20 timmar i luften + 3 timmar till flygbyte (Brisbane är målet)
Marianne - som laddar för min ensamresa, 20 timmar i luften + 3 timmar till flygbyte (Brisbane är målet)
Tack Marianne ! Önskar Dig en underbar resa till barn och barnbarn! Vädret är nog bättre där dessutom ...
Lissi
Marianne
2016-03-13, 20:56
Tack! Ja, det är varmt och fuktigt denna veckan, men det går mot "höst" (Skandinavisk högsommar) så jag satsar på lagom framöver.
Har inte hunnit läsa allt, Lissi. Men tack för dina rapporter! fb_gilla
Jag läser också och drömmer om Grekland - mitt i en stressig jobbperiod!
Tack för rapporter!
Bea
Stort TACK från mig också klapp_klap!
Och nu ser jag ju bilderna på fb fb_gilla
bye_byeAbi
Efter ytterligare en dag med fantastiska upplevelser både synmässigt med underbara vyer och personliga möten så säger jag bara ÅK HIT!!!! Peloponnesos är SÅ vackert..Lissiväder eller inte nu I mars, vackrare finns inte. Jag är så lycklig att ha en vecka kvar och att få återkomma 2 veckor I maj...
Lissi
Du skriver så fint om Peloponnesos Lissi, så jag är säker på att fler kommer vilja resa dit efter dina rapporter. Härligt att ni har det bra.
! Vi träffade Anneli och make Reijho ( ursäkta om stavning blev fel) och har pratat Grekland I flera timmar.. Tack snälla ni för trevligt prat och gott vin! Det är SÅ underbart att möta människor som förverkligar sina drömmar!!! Även Merete I Nafplio tilllhör dem. Lite avis blir jag.
Lissi
fb_gilla
Håller med. De båda damerna är ren fröjd och inspiration att träffa. (Ja säkert Reijo också så klart. Men honom har jag inte hunnit träffa ännu.)
Du skriver så fint om Peloponnesos Lissi, så jag är säker på att fler kommer vilja resa dit efter dina rapporter. Härligt att ni har det bra.
Ja Thira, vi har det så himla bra. Idag har vi åkt runt I många byar, träffat underbara människor, diskuterat flyktingpolitik, blivit bjudna på mat och kaffe och bara förundrats över dessa fantastiska människor. I Methoni fick vi uppleva ett karnevalståg till och vi såg den fantastiska borgen. WOW!!! Enda tråkiga är att vädret inte inbjuder till bad. Vinden är så kall och vågorna höga. Men annars är vi varma och uppfyllda av glädje för här är så otroligt vackert.
Lissi
Härlig tråd att följa, vi ska till Peleponessos i September så jättekul o läsa o få lite tips o ideer, hoppas jag får ställa en liten fråga: hur är motorvägen Athen-Kalamata? Tror ni den är ok för att våga sig på en mörkerkörning sagda rutt, är den kanske tom belyst?
Vi åkte bara den vägen till Nafplio....så jag vet inte mot Kalamata, men annars är den från Aten jättebra...kostade vår sträcka ca 10 euro sammanlagt. Anneli kan säkert svara. Vi åker inte den hem heller..vi åker småvägar dagtid och ska ta oss Pylos- Loutraki på lördag.
Lissi
Härlig tråd att följa, vi ska till Peleponessos i September så jättekul o läsa o få lite tips o ideer, hoppas jag får ställa en liten fråga: hur är motorvägen Athen-Kalamata? Tror ni den är ok för att våga sig på en mörkerkörning sagda rutt, är den kanske tom belyst?
Den är toppen! Fick bilskjuts av en grekisk vän tillika taxichaffis från Kardamyli till Aten. Och jag tror vägen är så gott som nybyggd på sina ställen. Inga problem.
Jag är nästan säker på att den är belyst men vi åkte dagtid. Däremot avråder jag från att köra vägen till kardamyli från kalamata i mörker eftersom det blir dimmigt bland bergen och ingen belysning finns där, bara vägstolpar med reflexer (om ni nu tänkt åka vidare dit från kalamata alltså?)
Hej
Tack det låter bra, nej det är när vi ska hem från kalamata där vi bor sista dagarna,, räknade ut vi måste åka kl 5 på morgonen för att hinna till planet med marginal och då är det väl allt jämt mörk. när vi åker dit så hitta jag ett hotel längs vägen från athen lite innan korint där vi ska bo en natt för att slippa mörkerkörning, (verkar kanon för de har egen strand så det kan bli morgondopp o kanske sola o lunch inna vi åker vidare ) gjorde en sådan på kreta och det var nog första och sista gången om jag kan undvika det att köra på natten på grekisk landsväg:) men en motorväg är ju annat om den är bra
Admirala
2016-03-15, 11:58
Kalamata - Athen er ikke opplyst, annet enn ved kryss og andre avkjørsler, med mindre de har satt opp lys det siste halve året - noe jeg tviler på.
Takk for fine beskrivelser, Lissi!
Tack Lissi för allt fint du skriver. Visst är Koroni toppen. Jag åkte hem därifrån i Lördags och längtar redan tillbaka. Men nya resor är bokade så det är bara att vara hemma och jobba till 23 april då det är dags igen.
Ha det nu så underbart resterande dagar, ser fram emot nya rapporter.
Inger
anneli56
2016-03-15, 13:36
Motorvägen Kalamata-Aten är mycket bra. Inga problem köra den även nattetid.Vi har kört flera gånger nattetid.
Kalimera
2016-03-15, 15:50
Men annars är vi varma och uppfyllda av glädje för här är så otroligt vackert.Nu har jag läst ikapp igen. Förstår verkligen att ni är varma inombords. :)
Ännu ett tack för era rapporter. klapp_klap
Tisdag eftermiddag och siesta på rummet efter en promenad uppe I kastroområdet. Så otroligt vackert med kyrkogård, nunnekloster och klosterträdgård. Det blev många foton...Just då sken solen, men så kom regnet åter...det är fascinerande med dessa snabba växlingar mellan skyfall och sol! Idag har vi haft flera sådana växlingar. Morgonen var småregnig och vi begav oss vid halvelvatiden till Vonaria, dit Anneli så gulligt bjudit. Så vackert de bor!! Utsikten är SÅ fin och huset och tomten också. Tänk att kunna skapa sig ett grekiskt hem från grunden. Men vilket jobb och energi det måste har tagit. Tack snälla Anneli för goda grekiska hemlagade " godsaker" och trevlig pratstund. Oliverna var supergoda...Olivoljan ska vi frakta hem varsamt.
När vi vid 13-tiden körde åter mot Koroni, så var det sånt skyfall så det var att köra I små sjöar emellanåt. Men när vi kommit upp på rummet så var det sol igen! Jag älskar grekiskt marsväder, men den som vill ha ständig sol ska absolut inte åka I mars- april.
Vi ser nu på TV en lokal kanal som visar ett program om Peloponessos..mycket passande.
Nu ska jag läsa ett tag och sen ska vi I kväll ut och äta nånstans efter strandpromenaden...I morgon förmiddag checkar vi ut och drar vidare till Pylos..där ska vi bo tre dagar och vi ska givetvis besöka Ghialova lagoon , Voidhokilia och Navarino Bay....Fåglar är jag kass på men finns det flamingos så känner jag igen I alla fall, men det är väl inte rätt tid förstås...
Ha en fin kväll! Det ska garanterat vi ha:D
Lissi
Åh, vad mysigt det låter med Koroni! Längtar så till min sommarresa dit!
Då ska det väl vara lite stadigare väder får man anta.;)
Katitzi:)
Onsdag kväll...
Morgonen var solig I Koroni I morse när vi checkade ut. Vi ställde gps:en på en väg vi inte åkt innan och hade en underbar tur över till västra sidan av halvön mot Pylos....Det går bara inte att rättvist beskriva hur vackert det är att åka genom dalar och genom byar...blommor överallt som inramar dessa ofta fattiga och slitna byar. Människor som lever sitt slitsamma liv, men med ett leende mot alla som passerar.
Flera timmar tidigare än annonserat kom vi fram till vårt boende" To Kastro" Alldeles nedanför borgen, som ska besökas I morgon. Efter 20 min väntan att rummet skulle bli färdigt så checkade vi in vid 11- tiden. En underbar studio med balkong med helt godkänd havsutsikt. Inget regn idag, men moln och soldis. En mycket fin studio och en korg på bänken med bröd, nescafe, te, marmelad och honung för hela vistelsen. Vi packade upp det nödvändigaste och gav oss av på upptäcktsfärd. Precis som Anneli varnat oss för är hela hamnområdet nedanför torget uppgrävt. Här ska bli en ny och fin hamnpromenad. Vi strosade runt och bestämde oss för att inhandla mat till en lunch I värmen på balkongen.Även mat till tre frukostar inhandlades. Vi har ju inte haft studio innan.
Efter lunchen gick jag rakt ner till badstegarna två kvarter härifrån och tog årets första simtur....underbart! Vinden var varm och det var minst 16 grader I vattnet. Kanske t o m 18...Badhytt och dusch fanns också. En och annan förbipasserande sa Bravo!
Efter fika på rummet så gick vi en lång promenad upp de slingrande serpentingatorna upp I Pylos övre delar. Sen trapporna ner. 5,99 km .Vackert! Koroni är mysigt, men Pylos är mer grekisk stad och vi gillar ju större ställen.;)
Vi satte oss på en mysig ouzeria på torget vid en ännu kal platan med varsin ouzo och bestämde oss för att ikväll blev det pita gyros med " hem"...
Nu slappar vi på rummet. Imorgon börjar vi med besök på borgen alldeles granne och sen åker vi till Gialova lagoon...
Vi nyper oss I armen och undrar: Får man ha det så här bra?
Lissi
Så härligt ni har det!
//
KR
Onsdag kväll...
Lissi
Jaa, det får ni flabb_flab.
bye_byeAbi
Monica C
2016-03-17, 02:28
Årets första simtur,wow så härligt!!!
Ja Lissi du kan nypa dig i armen hur många gånger som helst,du får ha det så där bra😍
Jag är så glad över att få läsa och ta del av dina målande betraktelser,åker liksom med som fripassagerare med dig👍
Monica😍
Lissi
Ja, det får man! Och vi har det bra som får följa med på resan. Flera av oss borde ju resa lite mera offseason, beroende på möjligheterna förstås.
Som vanligt är du så inspirerande. fb_gilla
Som vanligt är du så inspirerande. fb_gilla
fb_gilla
Tack Lissi för uppdateringarna, de är så kul att läsa. Följer dig ju på facebook också och du är precis lika inspirerande där. Hoppas ni har ännu en underbar dag idag.
Kram
Inte illa att bada redan nu. 16 gr låter en aning kyligt dock :eek:
Hela dagsrapporten försvann då jag blev utslängd från hotellnätet då jag tryckt på förhandsgranska...när nätet kom tillbaks var allt borta. Sorry orkar inte skriva igen men vi har det jättebra I Pylos. Vi har varit hela förmiddagen på borgen och blivit guidade på museerna där. Oerhört intressanta museer om hittade skatter ur havet och städer under vattnet alldeles nära här. Vi gick isolsken på förmiddagen och borgen är gudomligt fin! Så har njutit av byn I duggregn som kom sen. Slitet och väldigt lugnt kan man säga om Pylos. I morgon ska vi ta bilen till fågellagunen. Fyra svenskar har vi träffat här. Två igår och två idag.En av dem var deltidsboende I Koroni.
Prognosen för vädret lovar åska I morgon. På lördag ska visst vädret bli bättre.
Lissi
Det där med att bli utslängd från nätet har vi råkat ut för flera gånger. Det är inte roligt när man har tappat allt, utbrottet är nära.
Numera gör vi så att när vi vet att vi ska skriva lite längre skriver vi i word och då behöver vi inte vara inne på nätet.
När vi vet att nätet fungerar kopierar vi in filen på forumet.
Birgitta
Jag har ju bara min androidtelefon, så jag har inget word där...men oftast funkar det. Men igår var extra långt så det kändes surt...Man kan visst ladda ner en wordapp...ska testa.
Nu på morgonen regn, så vi avvaktar en timme på vårt fina rum innan vi tar bilen på utflykt norrut I okända marker.
Lissi- väl rustad för regn;)
Kalimera
2016-03-18, 10:02
Precis som Anneli varnat oss för är hela hamnområdet nedanför torget uppgrävt. Här ska bli en ny och fin hamnpromenad.Jag som tyckte den var jättefin som det var. Hoppas att de är klara tills jag kommer dit igen.
Vi har varit hela förmiddagen på borgen och blivit guidade på museerna där. Oerhört intressanta museer om hittade skatter ur havet och städer under vattnet alldeles nära här. Vi gick isolsken på förmiddagen och borgen är gudomligt fin!Visst är det både fint och jätteintressant! Det var grymt varmt när jag var där i höstas, så jag skulle hellre se allt nu på våren. Synd att din rapport försvann. Tack än för den lilla rapporten. :)
Nu på morgonen regn, så vi avvaktar en timme på vårt fina rum innan vi tar bilen på utflykt norrut I okända marker.Hoppas att ni får bättre väder så ni kan se de vackra stränderna i rätt ljus.
Admirala
2016-03-18, 10:18
Jag har ju bara min androidtelefon, så jag har inget word där...men oftast funkar det. Men igår var extra långt så det kändes surt...Man kan visst ladda ner en wordapp...ska testa.
Nu på morgonen regn, så vi avvaktar en timme på vårt fina rum innan vi tar bilen på utflykt norrut I okända marker.
Lissi- väl rustad för regn;)
Kjekt å følge dere videre. Det regner her også, men det skal gi seg i morgen, håper det samme gjelder på vestsiden!
Når jeg har ustabilt nett, bruker jeg forumets "forhåndsvisning-funksjon" ofte. Hvis nettet faller ut en liten stund, kan jeg som regel finne igjen teksten etterpå. Det tekniske rundt det kan jeg ikke forklare Ang_elx
Fredag kväll och idag har vi upplevt både Gialova fågellagun I duggregn och en promenad I byn med lunch på en creperia som enda gäster. (Vi har konstaterat, att p g a det lite ostadigare vädret så har vi gått väldigt lite. 6 km/ dag har väl varit det vanligaste och det är bara hälften av det vi brukar gå på en dag.) Senare på dagen kom slagregn med åska och blixtar och lite översvämning vid altandörren, så yttre dörrarna fick sättas för.... Vilket åskväder! Häftigt att uppleva detta och det slutar ju så tvärt! När vi framåt 21-tiden gick ner till torget så var nästan allt stängt, så vi inhandlade lokalt vin och massor med jordgubbar och har njutit av detta på rummet I kväll. Eftermiddagen var en lugn en på rummet med kaffe, korsord och god bok och så snart det regnade mindre var vi ute en sväng. Nu visar alla prognoser sol och fint väderr fortsättningsvis så det vore ju härligt att få lördag- måndag I sol. I morgon kör vi till Loutraki!
Lissi- himla glad att snart komma tillbaks till detta fantastiska Peloponnesos!
Lördag kväll....
Solen lyste över oss när vi lämnade To Kastro I Pylos, ett av de bästa boendena nånsin I Grekland och det passade ju bra eftersom vi vistades mycket I studion p g a regn
Vi åkte väldigt vacker väg över från västra sidan via Kalamata, Tripoli , Isthmia till Loutraki. Vi stannade vid vattenfallen I Polilimni och fick sträcka på benen ner I dalen för att titta.Jättefint!!! Innan Tripoli tog vi oss upp på betalvägen och körde av I Korinthos. Vi ville inte missa vyn ner I Korintkanalen från bron vid Isthmia fast vi sett den många gånger förr. 4 betalstationer bara på den ganska korta vägen 8 euro ca.Men man spar ju tid! I Loutraki har jag gått längs havet I flera kilometer och vi har även ätit gott. Claes åt mousaka och jag åt bläckfisk och spenat...jättegott. Tomatsallad till. Allt utvalt I köket. Då vet man vad man får :D Att återvända hit I maj några nätter ser jag verkligen fram emot! Då blir fi a promenader längs havet och bad. I dag var vinden för kall och vågorna var höga.
I morgon tidig start mot Aten för att lämna bilen vid flygplatsen vid lunchtid. Sen tar vi bussen in till Syntagma och den korta promenaden till Adonis hotell för två nätter innan hemfärd på tisdag. Det känns bra!
Lissi
Kalimera
2016-03-19, 18:09
Solen lyste över oss när vi lämnade To Kastro I Pylos, ett av de bästa boendena nånsin I GreklandKul! Då är det där jag ska bo nästa gång jag åker till Pylos. Där jag bodde var också ett av de bästa boende jag haft i Grekland, men lite jobbigt att gå hem (trappor) på kvällen.
Vi stannade vid vattenfallen I Polilimni och fick sträcka på benen ner I dalen för att titta.Jättefint!!!Dit kom inte jag. Men jag hoppas komma dit i maj.
I morgon tidig start mot Aten för att lämna bilen vid flygplatsen vid lunchtid. Sen tar vi bussen in till Syntagma och den korta promenaden till Adonis hotell för två nätter innan hemfärd på tisdag. Det känns bra!Förstår att det känns bra, för ni verkar vara mycket nöjda med resan, trots vädret. :)
anneli56
2016-03-19, 22:44
Så här fint hade vi i Koroni idag :)
http://i107.photobucket.com/albums/m286/anneli56/IMG_5535_zpso7nuwdkf.jpg
Åh så vackert ni har det där borta Anneli.
Tack för ett jättefint foto.
Tack för dina rapporter Lissi klapp_klap
Ni verkar ha haft en härlig resa med mycket fina upplevelser trots vädret. Ha det fortsatt gott nu de sista dagarna i Aten också!
Maria
Jag längtar tillbaks till Aten. Se till att fortsätta njuta medan ni är där.
Admirala
2016-03-20, 09:22
God tur til Athen, Lisa og Claes! Vi reiser jo hjem samme dag, men ikke samme tid, så god tur hjem også.
Vi var også i Korinthia fylke i går, i vakre og særpregede Agionori.
http://i146.photobucket.com/albums/r242/Admirala/image_zpsczm9w5zf.jpeg
God tur til Athen, Lisa og Claes! Vi reiser jo hjem samme dag, men ikke samme tid, så god tur hjem også.
Vi var også i Korinthia fylke i går, i vakre og særpregede Agionori.
http://i146.photobucket.com/albums/r242/Admirala/image_zpsczm9w5zf.jpeg
fb_gilla
Otroligt så vackert det är på våren i Grekland med alla färger.
Fint om ni får lite sol också även om det hör våren till att vädret är omväxlande. Njut av Aten! :)
Och tack Anneli och Admirala för fina bilder!
/ Anne bye_bye
Till er alla som skriver och lägger in bilder!fb_gilla
Tack!:D
anneli56
2016-03-20, 12:03
En underbar dag att gå i alla dessa gränder här bye_bye
http://i107.photobucket.com/albums/m286/anneli56/IMG_5549_zpsjpnh0q2c.jpg
När jag kommer hem ska jag lägga in bilder från denna underbara resa. Nu har vi checkat in på alltid lika mysiga Adonis. 19 gr och soldis. Bussen gick inte från flygplatsen när vi lämnat bilen kl 11. halvmara I Aten....så vi tog metron. 5 euro för två glada pensionärer! De insparade pengarna lägger vi flerdubbelt på välgörenhet här :D
Aten väntar!!!
Lissi
Kalimera
2016-03-20, 16:08
När jag kommer hem ska jag lägga in bilder från denna underbara resa.Det ser jag verkligen fram emot! klapp_klap
Tack Admirala och Anneli för underbara bilder! klapp_klap
Till er alla som skriver och lägger in bilder!fb_gilla
Tack!:D
Ja verkligen klapp_klap. Tack från mig också!
bye_byeAbi
Måndag kväll I Aten.
Sista dagen på denna resa och VILKEN DAG!!! Strålande sol och nu I kväll 15,6 km avklarade I denna fantastiska underbars stad! Vi började dagen med frukost på takterassen. Utsikten mot Akropolis, alltid lika fin. Så gav vi oss iväg på dryga timmen på promenad runt hela Plaka och " flea market". Vi gick också till konstgalleriet Yanni Souvazoglou, som vi älskar och beställde ett konstverk som jag ska hämta I maj. Kl 11 träffade vi Clery Andrioti från Tinos, helt underbart trevligt! Hon var sin lägenhet några dagar innan förberedelserna för öppningen av hotell Altana tar fart på allvar.En lååång fika blev det I Thissio.
Jag fick se foton på nya syskonbarnet också, Nikoletas barnbarn.Nu känns det inte alls lika långt tills vi ses på Tinos I oktober. När vi skiljts åt så gick Claes och jag till Keramikos, Gazi och Psirri där vi åt lunch på Orea Pendeli, som har så god mat. Kokta rödbetor, spenatpaj och tomatbollar med youghurt...mums. Vi satt länge I solen! Så fortsatte vi hela fina vägen runt hela Acropolis och tillbaks till hotellet för att packa. Det går snabbt med endast två handbagage :D I kväll har vi så gått till Omoniaplatsen och Athinas tillbaks och så har vi avslutat på en liten taverna runt hörnet med lite rödvin och pikilia.
Så nöjda är vi och snart är ju jag tillbaks I alla fall! ;)
Nu hoppas jag att flygresa och framförallt tågresan går bra hem. Sist gjorde det ju inte det...man vet aldrig med tågen...
Lissi
Tack för alla dina rapporter Lissi, de har förvisso inte gjort längtan lättare eller mindre ;)
Välkommen hem!
Tack så mycket. Hoppas allt går smidigt på hemresan, också tåget!
/ Anne bye_bye
Kalimera
2016-03-22, 10:44
Nu hoppas jag att flygresa och framförallt tågresan går bra hem. Sist gjorde det ju inte det...man vet aldrig med tågen...Trevlig resa hem, och stort tack för dina inlevelsefulla rapporter. klapp_klap
Extra kul att ni träffade Clery!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.