Visa fullständig version : Ofrivillig Atenturist
Monica P
2016-03-01, 16:02
Så där ja, hemma igen efter två veckor i Aten. Det var ett lite tråkigt ärende jag hade, men själva resan var jättefin!
Jag hade tid för behandling av en nyupptäckt tumör i bröstet, och som alla andra som får liknande diagnos var jag nog ganska skärrad. Man vet ju att det finns behandling och bot, men det är en lång och jobbig väg framför en, och dyrt kan det bli, och ingen garanti har man...
I Grekland bör man ha bekanta och bekantas bekanta även i sjukvården, i alla fall när det är bråttom. En god vän ringde en gammal professor som vidtalade en gammal sjukhusdirektör och hux flux hade jag fått tid redan veckan efter. Till och med på ett universitetssjukhus, Attiko, och med de flesta kostnader täckta av IKA.
Först till gynekologiska kliniken, där två unga läkare förhörde mig noggrant om alla mina tidigare sjukhusbesök. Deras överordnade skrev sen remiss till biopsi, vilket skedde på en privat klinik och kostade rätt mycket, men annars hade jag fått vänta.
Sen remiss till onkologen, där man upprepade samma undersökningar- handskrivna journaler...-och det bedömdes att jag först skulle få tre cytostatikabehandlingar för att krympa tumören, och sen blir det ställningstagande till operation.
Den första behandlingen fick jag nästan direkt, och där är vi nu. Jag mår bra, lite huvudvärk, ingen aptit, men annars inget jobbigt. Om två veckor blir nästa o.s.v Labundersökningar kan jag göra här på ön.
Dagarna i Aten var alldeles förträffliga. Första veckan bodde jag i vår väns lägenhet, och strax sedan han åkt tillbaka till Aten kom min dotter och stannade några dagar. Vi hann med massor av promenader och turer med spårvagn och metro... Dottern tog kort på allt, kan man säga, och det var kul att kunna berätta om att jag gått de där turerna med henne när hon var småbarn.
Aten är en stor stad, men eftersom jag känner mig helt hemma där känns det inte jobbigt. Folk är hyggliga som vanligt, har lite brått ibland, men man kan alltid fråga vem som helst efter adresser eller liknande. Jag har ingen annan storstad att jämföra med, förstås, men nog tycker jag att vanligt folk är precis lika trevliga som på öarna.
Så for jag hem med stora Diagoras. Sov hela nästa dag. Idag var jag till lilla Pothia i ärenden, och hann de första tio minuterna heja på åtta bekanta. Den lilla orten har förstås en annan närhet, man är igenkänd.
Sen har jag stått i eftermiddagssolen och knipsat de nerskurna vinrankorna i småbitar, till den tjusiga kompostlådan...En katt, en tupp och två hönor gjorde mig sällskap.
Ska fortsätta att blogga men det blir nog mindre ofta.
Hoppas på allt det bästa för dig!
//
KR
Admirala
2016-03-01, 17:39
Haugevis av gode tanker og ønsker til deg fra meg!
Og tusen takk for Athen-rapport :)
Monica, jag älskar dina vardagsnära små berättelser, och njuter verkligen av att läsa dem varje gång. Du får mig att känna det som om jag vore där...
Jag hoppas allt ska gå bra för dig, och önskar dig det bästa. Kram!
//Ann-Kristin
Allt blir bra. Det måste det bli!
Tänker på dig!
LenaochJanis
2016-03-01, 20:21
Allt gott önskar jag dig, Monica.
/Lena
anneli56
2016-03-01, 20:36
Önskar dig det allra bästa!
sjöborren
2016-03-01, 20:37
Hoppas allt ordnar sig till det bästa. Och fortsätt skriva ... :)
Allt gott till dig, Monica. Vi håller alla tummar vi kan. Vi är många som älskar dina små betraktelser.
/Netwolf
Så tråkigt besked naturligtvis, men gott att Du berättar! Alla tankar och välgångsönskningar...tack för rapport.
Lissi
Jag undrade vart du tagit vägen, eftersom du inte skrivit på flera veckor. Nu vet vi alla och hoppas att behandlingarna ska hjälpa dig att bli helt frisk igen!
Hälsningar från Jämtland / Jannis
Du finns i mina tankar Monica! Kommer att längta extra mycket efter dina bloggar (om det nu är möjligt) för att få höra att allt går på rätt håll. Här kramas det tummar för dig!
Masse
I allt det jobbiga berättar du så vackert ändå. Skriv när du orkar. Krama tummar var ett bra uttryck som jag inte hört tidigare. Tack Masse. Även jag kramar mina.
Monica F
Tänker på dig och hoppas på det bästa
Simetra
Tänker på dig Styrkekramar från mej
Monica P
2016-03-02, 07:43
Men oj, tack för alla välgångsönskningar! Säkert är det många i kalimeras vänkrets som fått såna här trista besked från läkare, och som ändå ser framåt mot åtskilliga år av återvunnen hälsa. Goda tankar hjälper, det är säkert!
Med ditt sätt och se optimistiskt på saker och din starka vilja så går detta så bra!!
Riitta, som skall till mammografi om 2 timmar!
Även jag vill skicka mina varma välgångsönskningar till dej.
Jobbigt besked men du är en klok och positiv person och det är bra i sådana här situationer.
Ta väl vara på dej och gör många roliga saker. Dit hör väl att skriva här;)
många styrkekramar!
//majibye_bye
Tråkigt att höra att du har problem med hälsan. Men det kommer att gå bra!
/ Anne :)
Tack Monica för att du orkar berätta!
Jag förstår att du har en jobbig tid framför dig men önskar dig allt det bästa.
Kram
Anki
Kalimera
2016-03-02, 12:36
Det är förstås väldigt tråkiga nyheter du kommer med Monica. Dock är jag glad att du berättar, och jag är säker på att det här kommer gå bra. Din underbart positiva inställning kommer att bidra till det.
Massor med styrkekramar, och ta hand om dig!
Kramar till Dig Monica!💙
Katitzi:)
ciakoohler
2016-03-02, 14:40
Jättekramar !!!
Jag önskar dig allt gott. Ha förtroende för läkarvetenskapen och förtröstan inför framtiden.
Tänker på dig.
/Magnus
Monica P
2016-03-02, 18:11
Tänk, jag tycker att knölen är mindre redan...det är alla era trevliga hälsningar som puttar på kemikalierna...
Men oj, tack för alla välgångsönskningar! Säkert är det många i kalimeras vänkrets som fått såna här trista besked från läkare, och som ändå ser framåt mot åtskilliga år av återvunnen hälsa. Goda tankar hjälper, det är säkert!
Här är en Kalimeran....4 gånger har jag haft cancer på besök..Ta hand om kroppen men framförallt knoppen..psyket gör underverk! På Facebook finns en grupp som heter cancertjejer välkommen dit;)
Sköt om dig nu!
Tänk, jag tycker att knölen är mindre redan...det är alla era trevliga hälsningar som puttar på kemikalierna...
fb_gilla
Hoppas verkligen att du känner att vi är många här som tänker på dig! Jag är övertygad om att din positiva inställning kommer att hjälpa dig genom detta.
Kramar till dig Monica!
Maria
Klemmer og Mange Varme tanker til deg, Monica :)
Som flere allerede har sagt:
Din positive innstilling vil hjelpe deg igjennom behandlingen og
GJØRE DEG HELT FRISK :)
Takk for rapporten og fb_gilla
Helena S
2016-03-02, 22:11
Jag håller tummar å tår för att allt ska gå bra! Jag läser dina trevliga betraktelser ibland och de får mig alltid (oftast) att längta till Grekland mer än jag gör i vanliga fall.
Du gav mig så många bra tips inför en Kalymnosresa för snart 10 år sen. Jag hade gärna träffat dig, men tror inte att jag skulle ha vågat ringa dig :o (även om du gav ditt nummer till mig).
Lycka till!
Kramar! :)
Monica C
2016-03-03, 00:18
Hej Monica P!
Till sommaren är det fyra år sedan jag opererades för min bröstcancer med sen efterföljande cytostatika och strålbehandling.För två veckor sedan gjorde jag mammografi och idag kom svaret ingen cancer den gången heller i mitt kvarvarande bröst,puh,jag tyckte att jag bara skulle behöva betala halva priset för undersökningen,men näe inte det:D
Behandlingarna tar på krafterna så var rädd om dig,vila och ta en dag i sänder för tröttheten som följer rår en inte på.
Håller tummarna för dig och sänder mina varmaste tankar till dig!!!
Monica C:)
Vi är många som är drabbade av denna sjukdom .Läkarvetenskapen har gjort stormsteg på detta område de senaste åren. Det tyngsta lasset får nog huvudet dra.men en god fysisk kondis är också till hjälp.Själv gör jag vattengympa två ggr i veckan i tempererad bassäng .Och den har du snart utanför husknuten.Lycka till och skriv några rader om du orkar.De är alltid trevliga att läsa :
Sen har jag stått i eftermiddagssolen och knipsat de nerskurna vinrankorna i småbitar, till den tjusiga kompostlådan...En katt, en tupp och två hönor gjorde mig sällskap.
Ska fortsätta att blogga men det blir nog mindre ofta.
Lika målande beskrivning som alltid klapp_klap.
Hoppas du orkar med att blogga, om än glesare.
Tänker på dig, och hoppas på lyckosam behandling! Din positiva inställning kommer säkert att hjälpa fb_gilla
bye_byeAbi
Monica P
2016-03-08, 18:02
Oj vad dagarna går fort! Snart ska jag till Aten igen, men den här gången hinner jag inte med något turistande. Jag flyger från Kos, tar metro + taxi till sjukhuset, får min behandling och ordination till nästa gång, blir hämtad av trevlige Kostas som sen skjutsar mig till flygplatsen och i niotiden kan jag krypa ner i min egen säng...
Labprover ska tas här på torsdag och faxas till sjukhuset för bedömning. Jag förmodar att läkarna avpassar nästa dos efter labresultaten, det har att göra med vita blodkroppar, det enda jag fattar.
Jag har sagt det tidigare: något jag gillar i Grekland är den mänskliga dimensionen. Det är så enkelt att börja prata om något som gör att den andre personen blir så gott som nära bekant. Professor P härstammar från Kos, alltså känner han folk på Kalymnos, alltså fick jag en lång rad av namn att fundera på om jag hade träffat. Läkaren K som kontrasignerade det papper som ger mig halva biljettkostnaden åter frågade hur gammal jag är."det är min mamma också. Hon har klarat av det här. Du kommer med säkerhet att bli bra: Du dör av något helt annat om många år"...hos kemtvätten: "Nämen hej Monica, vi har ditt täcke klart så nu kan du se fram emot att sova varmt och gott nästa vinter också..."
Så där är det hela tiden, faktiskt.
Härligt Monica. Keep up the good spirit! :) klapp_klap
Kalimera
2016-03-09, 10:16
Oj vad dagarna går fort! Snart ska jag till Aten igen, men den här gången hinner jag inte med något turistande. Jag flyger från Kos, tar metro + taxi till sjukhuset, får min behandling och ordination till nästa gång, blir hämtad av trevlige Kostas som sen skjutsar mig till flygplatsen och i niotiden kan jag krypa ner i min egen säng...Så skönt att du kommer hem till din egna säng redan samma dag. Lycka till Monica!
Oj vad dagarna går fort! Snart ska jag till Aten igen, men den här gången hinner jag inte med något turistande. Jag flyger från Kos, tar metro + taxi till sjukhuset, får min behandling och ordination till nästa gång, blir hämtad av trevlige Kostas som sen skjutsar mig till flygplatsen och i niotiden kan jag krypa ner i min egen säng...
Labprover ska tas här på torsdag och faxas till sjukhuset för bedömning. Jag förmodar att läkarna avpassar nästa dos efter labresultaten, det har att göra med vita blodkroppar, det enda jag fattar.
Jag har sagt det tidigare: något jag gillar i Grekland är den mänskliga dimensionen. Det är så enkelt att börja prata om något som gör att den andre personen blir så gott som nära bekant. Professor P härstammar från Kos, alltså känner han folk på Kalymnos, alltså fick jag en lång rad av namn att fundera på om jag hade träffat. Läkaren K som kontrasignerade det papper som ger mig halva biljettkostnaden åter frågade hur gammal jag är."det är min mamma också. Hon har klarat av det här. Du kommer med säkerhet att bli bra: Du dör av något helt annat om många år"...hos kemtvätten: "Nämen hej Monica, vi har ditt täcke klart så nu kan du se fram emot att sova varmt och gott nästa vinter också..."
Så där är det hela tiden, faktiskt.
fb_gilla
Så tråkigt Monica att du är sjuk, men skönt att du får snabb behandling. 2013 kom vi, jag och min man för första gången till din ö, Kalymnos, och vi trivdes väldigt gott där men vistelsen blev alldeles för kort den gången. Du tipsade oss om boende och vi fick ditt telefonnummer men vi hann aldrig träffas men det känns ändå som att jag känner dig efter att ha följt din underbara betraktelser av livet här i din hörna på Kalimera! Tack för det och för att du delar med dig av det svåra. Jag tänker på dig och önskar dig god bättring!
Anne
Så gott att du hinner göra allt på en dag och komma hem till din egen säng!Jag vet ju att du är väldigt omtyckt på Kalymnos, så folk hjälper dig gärna och vill dig väl :)
Lycka till!!
Riittabye_bye
Fortsatt god bedring Monica! Dette går bra vet du!
Hjalta99
2016-03-11, 17:15
[QUOTE=Monica P;383368]Jag har sagt det tidigare: något jag gillar i Grekland är den mänskliga dimensionen. Det är så enkelt att börja prata om något som gör att den andre personen blir så gott som nära bekant. Professor P härstammar från Kos, alltså känner han folk på Kalymnos, alltså fick jag en lång rad av namn att fundera på om jag hade träffat. Läkaren K som kontrasignerade det papper som ger mig halva biljettkostnaden åter frågade hur gammal jag är."det är min mamma också. Hon har klarat av det här. Du kommer med säkerhet att bli bra: Du dör av något helt annat om många år"...hos kemtvätten: "Nämen hej Monica, vi har ditt täcke klart så nu kan du se fram emot att sova varmt och gott nästa vinter också..."
Så där är det hela tiden, faktiskt.[/QUOT
Så tryggt det låter och kärleksfullt. Önskar så att vi hade lite av det här i Sverige också. Jag önskar dig allt gott! Vi kommer ner i höst igen och kanske kan vi ses vid en fika. Krya på dig, Monica!
[QUOTE=Hjalta99;383629
Så tryggt det låter och kärleksfullt. Önskar så att vi hade lite av det här i Sverige också. [/QUOTE]
fb_gilla
Håller verkligen med. Det är något vi behöver mer av här i Sverige.
I allt övrigt Monica, underbart att höra att du blir så väl bemött.
På sätt och vis är det nog väldigt bra att det är i Grekland du befinner dig just nu och inte i Sverige.
Här blir vi ofta så väldigt distanserade när något sånt här händer. Och det kan jag föreställa mig vore något nytt och märkligt för dig som levt i Grekland så länge?
Tänker även fortsättningsvis på dig. Men tror absolut att allt kommer att bli bra.
Marianne
2016-03-13, 19:33
Lycka till med behandlingarna, Monica!
Det är fint att tänka på allt stöd du har på Kalymnos, men speciellt fint var det att läsa att din dotter kom ner till Aten och var med dig där. Hoppas något av dina barn kanske kan komma snart igen.
Monica P
2016-03-16, 11:31
Ja, visst är det fint att man blir trevligt bemött. Jag tror att just detta, bröstcancer, är något som berör oss omedelbart, det är dels så pass vanligt så att alla känner någon som drabbats, dels är det ofta artiklar i press och TV. En relativt behandlingsbar sjukdom som denna leder omedelbart till berättelser som ömse uppmuntrar, ömse förskräcker.
Jag har under åren träffat många människor med svårartade tumörsjukdomar, för att inte tala om allt annat allvarligt man kan få diagnosticerat, men det är kanske inte lika vanligt att man engagerar sig i tjocktarmscancer eller aortastenoser eller stroke. Jag har mött så många trevliga reaktioner redan, och varje positiv människa lyfter mig högt.
Idag har jag dragit stan runt och köpt två stora sidenschalar, ögonmakeup och lite annat. Ska jag vara utan hår kan det få ske med stil...
Idag har jag dragit stan runt och köpt två stora sidenschalar, ögonmakeup och lite annat. Ska jag vara utan hår kan det få ske med stil...
fb_gilla Rätt inställning. Vad jag förstått av de bröstcancerbehandlade jag känner så blir håret fint efteråt.
Lissi
Monica C
2016-03-16, 13:55
[QUOTE=Monica P;384010
Idag har jag dragit stan runt och köpt två stora sidenschalar, ögonmakeup och lite annat. Ska jag vara utan hår kan det få ske med stil...[/QUOTE]
Här i Norbotten har vi rätt till att få en peruk😱Min dotter och dotterdottern följde med mig när jag skulle prova ut min,hjälp, det var inte jag som jag såg i spegeln!!!!Mormor ta den här du ser mycket yngre ut i den:D
Peruken kom,friserades till och med den på huvudet åkte jag till min då 91-åriga mamma och hon kände inte igen mig,hon trodde att jag var en ny person från hemtjänsten så hon frågade mig har du varit här hos mig förut,jo mamma sa jag många gånger,senast igår,men Herre Gud jag kände inte igen dig och så skrattade vi gott.Jag använde ALDRIG peruken någon fler gång,utan knöt en färgglad snygg Gudrun Sjödén sjal så det blev som en stor lös rosett på ena sidan,riktigt snyggt och framför allt min mamma kände igen mig😀När jag började tappa håret så fick frisören ta bort allt med maskin.Det var inte så traumatiskt som jag hade trott,men det kändes lite svalt om huvudet.Nu är allt hår tillbaka och i den färg som jag hade som ung.Brukar skämta och säga att det beror nog på cellförnyelse.
Önskar dig allt gott i fortsättningen
Monica😍
Monica P
2016-03-16, 15:38
Klockan halv fem i morse fick jag nog av klådaochsveda i hårbotten, så jag duschade bort det mesta och körde maskin på resten. Mycket märkligt att se sig i spegeln...men när det gäller många män -i alla åldrar- tycker vi att det är fullständigt självklart att de är kala!
Jag tror att Du är jättevacker Monica! Skönheten kommer inifrån!
Vi är många som kommer att drabbas och då är ni stolta kvinnor förebilder.
Lissi- direkt frånn underbara Pylos.
Monica C
2016-03-17, 01:33
Klockan halv fem i morse fick jag nog av klådaochsveda i hårbotten, så jag duschade bort det mesta och körde maskin på resten. Mycket märkligt att se sig i spegeln...men när det gäller många män -i alla åldrar- tycker vi att det är fullständigt självklart att de är kala!
Monica förstår precis din känsla,men visst ser du så snygg ut i alla fall👍👍👍
Monica😍
Monica P
2016-03-17, 16:18
Monica förstår precis din känsla,men visst ser du så snygg ut i alla fall👍👍👍
Monica😍
Fast om jag finge önska skulle jag hellre se ut som Sinhead 0´Connor än som Yul Brynner...
Fast om jag finge önska skulle jag hellre se ut som Sinhead 0´Connor än som Yul Brynner...
Haha, eller Telly Savalas flabb_flab
Kalimera
2016-03-18, 09:36
Fast om jag finge önska skulle jag hellre se ut som Sinhead 0´Connor än som Yul Brynner...Nu var du väldigt rolig Monica. :D
Monica P
2016-04-12, 08:46
Janne och några andra har frågat hur jag mår. Svaret är "hyfsat", sen vet jag inte riktigt vad jag ska jämföra med...
Senaste chemon var i torsdags, och sen dess har jag sovit i stort sett hela tiden. Upptäckte att mandelmjölk och banan är möjlig att klämma ner, i små portioner. Inget smakar gott , jo om man har råkat tugga på gammalt sågspån, möjligen, och har såna preferenser.
Men hyfsat i jämförelse med de andra jag möter, klart hyfsat.
Det kanske har sitt intresse att läsa om hur behandlingarna går till, här i Grekland, ni som gått igenom liknande annorstädes kanske finner jämförelserna roande? Jag ska vara kortfattad...
Eftersom jag bor i utkanten av landet är det resan som är bekymret. Vi har dagliga flyg och båt tre gånger i veckan, men väder och strejker ställer till det. Jag brukar flyga från Kos med tidiga morgonflyget och återvända med det sena kvällsflyget. Gott och väl, men flera gånger har jag fått ändra planerna radikalt, och det är bara att acceptera.
Väl framme i Aten är det raka vägen till Chaidari i nordvästra hörnet, sjukhuset heter Attiko och är ett ganska nytt universitetssjukhus. Det ser ut likadant som andra moderna sjukhus, en stor foajé med målade streck på golvet för att leda oss rätt. Ett blandat sortiment av patienter,anhöriga, personal, hantverkare, leverantörer vimlar runt i foajén, men nu hittar jag mitt mål direkt: inskrivningen. Jag väntar på min tur och visar min IKA-bok. Damen vid datorn säger: nej men hej igen, fru Pizanias! Häpen undrar jag hur hon kan minnas mig bland tusen besökare, och hon säger: Du är ju från Kalymnos, jag la märke till dig, jag är från Leros...
Sen följer jag det lila strecket till onkologen, lämnar min inskrivningslapp i lådan vid dörren, som bevakas av security, ingen slipper in där oanmäld. Har jag tur behöver jag inte vänta så länge. En syrra ropar in oss och jag tar plats i ett av de två rum först i korridoren som används uteslutande för chemobehandlingar. Man har knökat in fyra sängar och fem fåtöljer i rummet, och resten av utrymmet tas upp av droppställningar och bord och folks tillhörigheter.
Alla hälsar vänligt på nykomlingen, inte för att vi känner varandra, men känslan av att sitta i samma båt är tydlig...somliga har gått här länge och får förmodligen palliativ vård vid långt framskridna tillstånd, andra ser ut som jag, med eller utan peruker eller huvuddukar. Lågmält samtal om allt utom sjukdom...biverkningar kan man dock prata om...
Första droppet är för att motverka illamående. Sen kommer de verksamma preparaten, som är olika , i mitt fall en röd och en färglös droppflaska, och en avslutande som ska spola kärlen .
Man hinner prata en hel del om man har lust, lite skratt och nojs är inte ovanligt. Syrrorna är proffsiga och mycket sköterskeaktiga av den sort jag minns från tidiga sjukhusår: bestämda och noggranna, inget trams...
Läkare kommer i olika omgångar och frågar hur det har varit sen förra gången, en liten rond först, men eftersläpade läkarkandidater, storrond sen med rangordningen ännu tydligare.
När själva droppsessionen är klar får man gå till ett annat rum där läkare skriver ordinationer och intyg av olika slag, ny tid bestäms och frågor kan ställas. Sen ska man till "protokollo" och få stämplar på alla papper, så att recept och resebidrag och annat blir korrekta.
Så går det till. Med mig när jag lämnade rummet fick jag hälsningar till olika personer på Kalymnos från en gammal byggmästare som verkat här...
Jag kan anknyta till sånt jag skrivit om många gånger: den mänskliga dimensionen, det enkla sättet att bemöta andra, som jag är säker på att många av kalimeras vänner har erfarenhet av här i Grekland.
Jag kan inte ens föreställa mig alla tankar och känslor som du, eller någon annan i din situation, går igenom och hur tufft det måste vara. Det är därför väldigt nyttigt att få höra.
Ja det mänskliga perspektivet är så viktigt sådana här gånger. Skönt att höra att du blir proffsigt och bra behandlad av all sjukvårdspersonal. Här hemma i Sverige lever vi nog kvar (många av oss) i villfarelsen att vår sjukvård skulle vara den bästa. Men efter alla nedskärningar inom densamma och med stor personalbrist så tror jag knappast det är så längre. För mig framstår och har du alltid framstått (av dina inlägg här på bloggen att döma) som en väldigt stark person och all styrka i världen förstår jag behövs nu.
Monica P, vi hoppas att du kryar på dig med hjälp av den grekiska sjukvården. Tack för att du berättar.
Vår första större erfarenhet av grekisk sjukvård var 2002. Hjärtsjukvården för min svärmor, som drabbats av en stor hjärtinfarkt var utmärkt, men det var inte många sjuksystrar vi såg. Den mänskliga dimensionen mellan de sjuka och de besökande var desto större. Språksvårigheterna var stora, inte minst för svärmor. Efter två veckor var hon färdigbehandlad och skulle flyttas till ett privat sjukhus innan resan hem till Sverige. Jag glömmer aldrig, när svärmor stolt sittande i sin säng rullades ut ur salen och alla människor i salen önskade god bättring och en bra resa till hemlandet. Själv gick jag ut med tårarna rullande utför kinderna.
/ Jannis
Monica, så stark Du är som tar Dig tid att skriva....och JA, vi är ju många som undrar. Precis som Thira säger så kan man ju inte ens föreställa sig hur Du har det med allt som berör behandlingarna o s v , men jag gläds åt all medmänsklig värme Du möts av. DEN är Du värd!
Själv minns jag med fasa de tankar som han rinna genom huvudet bara då jag fick ett samtal från gynekologen för ett par år sen att jag genast skulle få en tid för det var ett förstadium till cancer på livmoderhalstappen. DEN skrämseln räckte gott....Det har skrapats bort och jag ska på återbesök....och inte känner man sig riktigt säker mellan undersökningarna...
Från alla oss här på Kalimera får Du styrkekramar i massor....och en kämpe är Du!
Lissi
Monica P
2016-04-12, 16:12
Tackartackar! Det känns tydligt att jag får sympatipuffar ideligen!
Kalimera
2016-04-12, 17:31
Janne och några andra har frågat hur jag mår. Svaret är "hyfsat",Det är så härligt att höra av dig igen Monica! klapp_klap
Ta väl hand om dig! Kram! bye_bye
Fantastiskt att du orkar dela med dig!
Jag har varit lyckligt lottad och inte drabbats av någon allvarlig sjukdom hittills.
Kan givetvis inte ens föreställa mig det du går igenom men jag skänker dig många, många varma och stärkande tankar och önskar dig lycka till med din behandling.
Härligt att höra om de goda mötena med de underbara grekiska människorna!
//majibye_bye
Det er interessant å få innblikk i a l t du formidler fra Kalymnos/Hellas, Monica!
- at du også har overskudd til å fortelle " prosedyrene" for sykehubehandling av brystkreft i Hellas, mens du er "midt oppe i det" viser at du har en helt spesiell
styrke klapp_klap
Du har virkelig fortjent ALL SYMPATI du har fått fb_gilla
Et STORT LYKKE TIL videre i behandlingen fra meg bye_bye
Du är så stark, så klok och har en sån härlig syn på människor och på livet. Här kommer styrkekramar i mängder.
//
KR
Monica C
2016-04-13, 16:15
Monica så väl jag förstår!!! Jag hade väldigt nära till mitt sjukhus där jag fick min cellgiftsbehandling så jag slapp att resa som du nu får göra.Även här ligger man flera stycken på samma sal under behandlingarna.
En mår ju inte såååå bra efteråt och så denna trötthet,förlamande.....
Det röda droppet fick mig illamående bara av att se något liknande på TV och vägen till avdelningen och lukten där har fått mig att vända i dörren när jag skulle träffa bröstsköterskan vid ett tillfälle.
Här uppe i norr så är all strålbehandling förlagd till Umeå som är vårt regionsjukhus och det innebar att jag åkte på måndagmorgon och bodde på patienthotellet hela veckan och hem på fredag.Rena husmorssemestern,faktiskt var det så!!Även strålningen gjorde mig trött!men då fanns ju mitt egna rum med en skön säng att vila i.För rummet och frukost så betalade jag inget,lunch,middag och mellanmål fås för en facil summa pengar.Vi levde som i en bubbla där,behövde bara tänka på sig själv,en mycket annorlunda situation för mig.
Ska du oxå strålas och blir även det i Aten?
Måste bara säga att all personal på de olika enheterna var helt fantastiska,så empatiska och omhändertagande och fram för allt så tillgängliga när en behövde dem💕
Allt gott till dig Monica P💕
Monica😍
Monica P
2016-04-13, 18:40
Tack snälla ni för positivt gensvar!
Det är som Monica C säger, tröttsamt, och om man är van att vara aktiv och orka hur mycket som helst känner man sig lurad, på något sätt. Jag tycker att det blir som strömavbrott rätt vad det är, halva rummet dammsuget men sen stopp...
Vad vidare behandling innebär för mig vet jag inte riktigt, ny träff om tio dar med annan medicinering. Jag tar ett besked i taget och litar på att doktorerna vet vad dom håller på med.
Frossade nu i kväll på jordgubbar med vispgrädde för att se hur den dieten verkar...det var GOTT!
Monica C
2016-04-13, 19:00
Vad vidare behandling innebär för mig vet jag inte riktigt, ny träff om tio dar med annan medicinering. Jag tar ett besked i taget och litar på att doktorerna vet vad dom håller på med.
Frossade nu i kväll på jordgubbar med vispgrädde för att se hur den dieten verkar...det var GOTT!
👍👍👍
Monica😍
Kalimera
2016-04-14, 14:53
Här uppe i norr så är all strålbehandling förlagd till Umeå som är vårt regionsjukhus och det innebar att jag åkte på måndagmorgon och bodde på patienthotellet hela veckan och hem på fredag.Rena husmorssemestern,faktiskt var det så!!Så var det för min mamma också. Hon fick åka till Växjö som ligger tio mil bort. Om jag inte minns helt fel var hon där fem veckor, och åkte hem på helgerna. Det enda hon saknade var trådlöst internet. Hon saknade att använda sin surfplatta, trots att hon då var 85 år. :)
Monica P
2016-04-22, 11:32
Kort uppdatering. Kom hem i morse efter åter en tur till Aten, och så var det oväder igen när vi landade med sena flyget. Mastichari helt i vintersömn...måste hitta någon pensionstant som ännu var vaken...en dam kom från en taverna där hon jobbade och lotsade mig tillbaka till tavernan där det pågick en sen fest. Tavernakillen följde mig till sin moster som genast låste upp ett trevligt och rent rum- bums i säng till havets våldsamma brus '... i morse var havet lugnt igen.
Mer trevligt folk: jag skulle ju igenom säkerhetskollen och ville inte ta av mig min vackra gröna sidensjal, så man vinkade fram den där tjejen som kollar med några små spadar och känsliga fingrar, ifall jag skulle gömma någon bomb under sjalen, men vet ju aldrig...jag sa lite på skoj" hoppas du hittar lite hår därunder..." och hon viskade, med tårar i ögonen "jag hoppas ni blir alldeles frisk och snabbt också..."
Någon känslig historia här bakom tror jag.
Det var dagens trevliga människor, jag samlar på såna.
..så underbart! Du bor ju verkligen i rätt land för trevliga människor.:D:D
Lissi
Monica C
2016-04-22, 12:12
Så underbara människor det finns💕
Monica😍
Du är alldeles underbar Monica, när du håller oss uppdaterade. Måste vara jobbigt med resandet så det är härligt att det finns vänliga människor.
Hoppas din samling med trevliga människor växer!
/ Anne :)
At det finnes spesielt mange trivelige mennesker i Hellas vet vi fb_gilla
- men i tillegg er det som et "speil" :)
Når noen er så positiv og trivelig som deg, Monica, så får det fram det beste i de du møter og klapp_klap
Samlingen din blir nok STOR bye_bye
Kalimera
2016-04-23, 17:28
Det var dagens trevliga människor, jag samlar på såna.Det är tack vare dig själv och din personlighet. klapp_klap
Det är tack vare dig själv och din personlighet. klapp_klap
fb_gilla
bye_byeAbi
Jag har min käraste vän som går igenom detsamma som du gör. Stor kärlek till dig!
Monica P
2016-04-29, 16:41
Malina och så många andra, vi VET hur jobbigt det är, men inte ger vi oss...
Glädjande nog har jag fått börja med en lättare medicinvariant nu, och det märks direkt på att biverkningarna inte är lika påfallande.
Idag är det långfredag här i Grekland, och den tas på stort allvar. Runt om i landet pryder man just nu "epitafio", de blomsterklädda kristusbilderna som antingen bärs eller dras på vagn, lite olika vanor. Hos oss kommer det epitafio från alla stans kyrkor, och framför går församlingsmedlemmarna och sjunger sorgmodiga hymner. Man går sakta längs hamngatan och det är vackert att beskåda. Jag vet inte om jag ska åka till stan, det har varit lite händelserika dagar denna vecka.
I onsdags eftermiddag for jag med katamaranen till Kos, för att därifrån ta Blue Star 2 till Pireus, dit vi kom tidigt på torsdag morgon. Redan kl 9 hade jag påbörjat chemon och i tolvtiden var jag klar med läkarprat och papper som ska stämplas och en lite fikapaus hanns med också. I tretiden var jag åter i Pireus . Tog bussen till Diagoras , som lastade en häpnadsväckande mängd Atenbor som nu är här och på andra öar för att fira påsk.
Det var så mycket folk att jag hade tur som fick plats på en soffa där jag kunde sova lite. Vi har för vana att inte köpa kabin, vi härdade ö-bor, vi sover sittande, liggande, uppochner, hur som helst, somliga sover inte alls utan sitter numera och glor på sin laptop hela natten.
Vi lämnade av en massa folk på Patmos och sen var det Kalymnos dit vi kom i fyratiden. Min man väntade med den nya moppen, som purrar som en katt...(en SYM 200 i, tack sonen som tyckte att den röda moppen var väl så utsliten. Min blå går fortfarande alldeles utmärkt).
Det var skönt att få töja ut sig i en riktig säng...
Och i morgon är det påsklördag med alla traditioner, raketkrig på Chios, slänga lerkrukor på Kerkyra, och dynamit på Kalymnos. Den STORA dagen är väl numera söndan, då man kan börja äta ordentligt, påsklamm grillat eller i ugn, eller som här "moouri", stekt hela natten i förslutet kärl i ugn, med ris och inälvor.
Vi har köpt en ny spis för att matcha den nya diskbänken (som husägaren knorrande betalade), och den står i en låda på terassen, ska bli trevligt att få lite fart under kastrullerna.
Jag har frostat av en frys, kokat fisk-och-rissoppa till katterna, städat bakom spisen ( usch) , tvättat tre maskiner, planterat om en massa blommor, jo, det märks att den nya medicinen är bra för energin.
Glad påsk då, för er som är här i Grekland, och glad vår för er som tinar upp så sakteliga där hemma i Norden!
Idag har jag haft riktig arbetslust, så den nya preparatet tar inte på krafterna som de tidigare. Kanske jag kan få nästa behandling här på vårt eget sjukhus, det avgörs om man har rätt att rekvirera de svindyra och märkliga preparaten till landsorten.
Gott och läsa att du har fått mediciner som gör att du känner dig piggare:)
Dessa dagar tänker jag på Kalymnos och Påskfirandet där för 3 år sedan. Känns lite faktiskt att det är Långfredag idag fast det är vanlig fredag här :rolleyes:
Vi önskar dig och Skevos en fin Påsk!!
Riittabye_bye
Monica P
2016-04-29, 18:28
Tack Riitta!
Så härligt att höra att du känner dig piggare. Tänk också om fler var som flickan i säkerhetskontrollen. Precis som Janne skriver kände hon säkert av vilken fin människa du är Monica.
//
KR
Monica P
2016-04-29, 18:58
Tack KR! Ni är då för snälla i era kommentarer! Tänk om jag är en förskräcklig hagga som bara låtsas vara trevlig...såna dar har ibland funnits...
Härligt att höra att du mår bättre. Du skriver så levande att jag tror jag piggnade till lite själv med :D
/Netwolf
Monica!
Jag missade att fira påsk på Tilos och blev lite besviken. När jag läser dina rader om dina prövningar, din fighting spirit och ditt härliga humör så skäms jag lite. Du har en underbar förmåga att se framåt även när det är tungt, och att dessutom dela med dig av den inställningen till andra. Tack!
Jag önskar av hela mitt hjärta en riktigt skön och trivsam Påsk till dig och din familj!
Masse
Kalimera
2016-05-01, 13:25
Idag har jag haft riktig arbetslust, så den nya preparatet tar inte på krafterna som de tidigare. Underbart att höra Monica! Så glad jag blir! klapp_klap
Monica P
2016-05-20, 12:29
Hemma igen efter en tur till, liknande den förra. Jag hade planerat att kunna ta Diagoras hem kl tre, men tiden gick och inget var klart...tjugo i tre hoppade jag in i en taxi, vars chaufför gillade utmaningen och satte rallyfart mot Pireus, via rundfart, inte genom stan. Tre i tre kunde jag vinka av den trevlige taxikillen och köpa min biljett i luckan mitt emot Diagoras, som fortfarande lastade...men sånt vet man aldrig...resan hem lugn och fin, gott om plats att bre ut sig.
En lugn och fin resa är Du värd efter stressen med behandlingen. KRAM!
Lissi
En lite väl spännande taxiresa men jag förstår att det var värt det.
//
KR
Kalimera
2016-05-21, 14:59
resan hem lugn och fin, gott om plats att bre ut sig.Härligt att höra Monica! klapp_klap
Vet du hur många gånger till du ska åka till Aten?
Monica P
2016-05-22, 10:11
Det börjar bli en lite lyxig vana nu. På tretton år var jag till Aten tre gånger...nu har det blivit sju resor på tre månader. Två till planerade och sen får vi se.
Det börjar bli en lite lyxig vana nu. På tretton år var jag till Aten tre gånger...nu har det blivit sju resor på tre månader. Två till planerade och sen får vi se.
Det er vel enn "luksus" du gjerne ville vært uten, Monica..
Mange klemmer med et STORT LYKKE TIL med den videre behandlingen fra meg bye_bye
Hoppas att Du efter alla behandlingar sen själv får bestämma besöken igen. Du är så fantastisk som orkar hålla oss uderrättade! Kram!
Lissi
Kalimera
2016-05-22, 18:21
Två till planerade och sen får vi se.Okej, då vet jag.
Monica P
2016-07-09, 15:14
Om nu någon skulle vara intresserad...det blev två chemo till och liten trevlig operation i förrgår, hem i går kväll -och mår alldeles utmärkt. Eventuell strålning senare i höst, men det tänker jag inte på just nu.
Om nu någon skulle vara intresserad...det blev två chemo till och liten trevlig operation i förrgår, hem i går kväll -och mår alldeles utmärkt. Eventuell strålning senare i höst, men det tänker jag inte på just nu.
"Om nu någon skulle vara intresserad...". Så klart! Vi är säkert många utöver mig här på Kalimera som är både intresserade och som tänker på dig Monica!
Jag har haft massor av tillfällen att njuta och glädjas över det du skriver Monica. Men när jag läser dina ord ....
" - och mår alldeles utmärkt.", ja då blir jag alldeles extra glad! Hoppas verkligen att du får fortsätta att må bra!
fb_gilla
Masse
"Om nu någon skulle vara intresserad...". Så klart! Vi är säkert många utöver mig här på Kalimera som är både intresserade och som tänker på dig Monica!
Jag har haft massor av tillfällen att njuta och glädjas över det du skriver Monica. Men när jag läser dina ord ....
" - och mår alldeles utmärkt.", ja då blir jag alldeles extra glad! Hoppas verkligen att du får fortsätta att må bra!
fb_gilla
Masse
Instämmer med föregående talare!
Härlig läsning. !!!
Nu hoppas vi resten av sommaren blir problemfri och njutbar!
kram
Ta hand om dig Monica!bye_bye
Katitzi:)
Monica P
2016-07-10, 13:11
Ja, det har hänt en hel del positiva och intressanta saker, förutom min historia. Gamla Jaja har fått plats på ålderdomshemmet, och har det bra där. Besök av nära slöktingar och goda vänner. Ny moppe... Ny spis...
Vi håller på att möblera om och sortera ut en del onödigt, men oj, vad det är svårt (min man har separationsångest när det gäller gamla grejor...)! Verandan ska tömmas! Skräp ska bort! Men detta och detta och detta kan ju vara bra att ha, man vet ju aldrig...är det nån som känner igen sig?
Så härligt att höra att du trots allt mår såpass bra.
Önskar er en fortsatt fin sommar.
//
KR
Vi håller på att möblera om och sortera ut en del onödigt, men oj, vad det är svårt (min man har separationsångest när det gäller gamla grejor...)! Verandan ska tömmas! Skräp ska bort! Men detta och detta och detta kan ju vara bra att ha, man vet ju aldrig...är det nån som känner igen sig?
Ha ha ha! Gissa om vi känner igen oss! Efter att ha bott i samma villa i 40 år så har vi länge haft en vind som varit smockfull med "bra-att-ha-grejor". De senaste fem åren har vi snackat och snackat om att nu måste vi se till att tömma vinden innan vi blir för gamla och skruttiga för att orka.
Och så ...... äntligen en dag i höstas kom vi till skott. Efter c:a en veckas arbete och 10-15 turer till tippen och loppmarknaden med bilen så var vinden tom. Helt blåst! Underbart! Nu ska inget mera dit upp! Så visst känner vi igen oss!
Masse
Kalimera
2016-07-11, 11:44
Om nu någon skulle vara intresserad...det blev två chemo till och liten trevlig operation i förrgår, hem i går kväll -och mår alldeles utmärkt.Härligt att höra Monica! klapp_klap
Får ångest bara att tänka på vindsröjning... :( Kanske man bara borde slänga nyckeln.. :D
Härligt att höra Monica! klapp_klap
Istemmer fb_gilla
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.