handdator

Visa fullständig version : Tankar om Karpathos efter min resa hösten 2005


Jamas
2006-04-14, 11:56
Hej

Som sista charterflyg från Sverige lyfte äntligen planet mot Karpathos, utarbetade som jag och min man var, ville vi bara ha lugn och ro. Det fick vi...
Karpathos har verkligen bevarat sin charm och behållt sin värdighet. Vi bodde i Pigadia men tog oss runt en hel del på egen hand med 4-hjulig motorcykel och även med 2 hjul.
Visst är vägarna i Grekland slingriga (dit inte EU-pengen hittat), men detta dramatiska, många gånger orörda landskap var häftigt! Glömmer aldrig de slingriga kilometrarna innan Apella som kantades av just, ingenting. Bara stup, dessa maffiga bergspartier och lång där ner såg man dessa underbara stränder!
När vi svängde av från "stora" vägen till getstigen som tog oss ned till stranden var jag anfådd, förmodligen hade jag inte andats på flera minuter.

Vägen mot fiskebyn Lefkos (som jag blev helt förälskad i) var inte lika dramatisk, åkte på den riktigt stora vägen via Menetes och Arkassa. Däremot kantades denna väg av badvikar som var lätta att ta sig till och som vi hade helt för oss själva.

Tyvärr var maten i Pigadia inte vad jag längtar efter. Älskar verkligen det grekiska köket, men allt jag frågade efter var slut. "Vi stänger snart" var svaret jag fick. Något lamm fanns inte, tog in bläckfisk 1 gång och det visade sig att den var djupfryst från liknande paket som vi har hemma i Sverige, de som är sega och inte smakar någonting.
Tyvärr upplevde jag även att kyparna var trötta och griniga vilket är förståeligt då dom jobbat alla dessa månader. Det tror jag nackdelen är, att åka i slutet av säsongen till ett ställe där turismen verkligen "tar slut".

Tror att jag skall ge denna charmig ö 1 chans till, fast lite tidigare på året.

Eva L
2006-04-14, 13:20
Många ställen i Pigadia har öppet runt för här lever människor hela året. Ni måste ha haft otur och hamnat på ställen som enbart har öppet under turistsäsongen. Jag var själv där ett år i augusti och trots att säsongen var i full gång var servicen på uteställena bland de bästa jag upplevt i Grekland. Gott om traditionell grekisk mat och inte alls så turistanpassat som i ex Parga.
Har nästan aldrig smakat så goda zucchini som där och rödbetssalladen var en dröm.

Eva

Elisabet
2006-04-14, 17:10
Vi var också på Karpathos ganska sent; sista dagarna i september och första i oktober. Tror det är den sista veckan som charterresorna går dit?

Några trötta och gnälliga kypare mötte vi inte alls, lamm åt vi sista kvällen och allt annat vi frågade efter fanns, så jag känner inte alls igen din beskrivning. Jag kände överhuvudtaget inte av någon turisttrötthet eller andra "postsäsongsymptom". Kanske är det som Eva L tror att ni helt enkelt hade otur och hamnade på "fel" ställen?

inkfish
2006-04-14, 21:07
Glömmer aldrig de slingriga kilometrarna innan Apella som kantades av just, ingenting. Bara stup, dessa maffiga bergspartier och lång där ner såg man dessa underbara stränder!

Tack för varningen, Jamas;)! Jag är fast besluten att ge mig ut på ensamma moppeturer när jag kommer till Karpathos i juni. Men när det gäller Apella tar jag nog båten i stället, då:o

Förra året var jag på Karpathos i september fast tidigare än du. Trivdes väldigt bra med stämningen - så nu ska det bli spännande att se hur atmosfären är tidigt i juni. Många öar byter ju ansikte under säsongen.

Riitta
2006-04-14, 21:10
Har bestämt att vi får ta bilturerna åt Lefkoshållet och båtutflykt vid andra sidan av ön:) Gillar inte för höga höjder när man åker bil:o

Riittabye_bye

Elisabet
2006-04-14, 21:49
Har bestämt att vi får ta bilturerna åt Lefkoshållet och båtutflykt vid andra sidan av önSMART! bye_bye

Ingrid
2006-04-14, 23:12
Gillar inte för höga höjder när man åker bil:o

Riittabye_bye

Da gjør du nok lurt i å ikke kjøre bil på østsiden av øya, Riita. ;)

Ingrid

Nora
2006-04-14, 23:20
Men det er ikke så skummelt å kjøre til Apella nå! Jeg er selv ganske så shaky når det gjelder høyder, men Apella går bra. Og veiene har jo blitt veldig fine, pluss at endel steder har dem begynt å få opp autovern. Syns veiene begynner å bli riktig skumle først etter at man har passert Apella.

Ingrid
2006-04-14, 23:25
Til Jamas:
Det kan nok virke som du har hatt litt uflaks her, som de andre sier over. De siste årene har vi alltid reist i slutten av september/begynnelsen av oktober, og har ikke opplevd noe av det du skriver om. Med ett unntak: en taverna i Lefkos, de sa de ikke hadde mye utvalg i mat, men alikevel disket de opp med masse og god lunsj til oss. Ikke akkurat det vi hadde tenkt å bestille, men likevel..
Men det er klart at servitører osv. er slitne etter en lang turistsesong, det sier de jo selv også.

Ingrid