handdator

Visa fullständig version : Var lämpligast för barn?


Maria B.O.
2005-04-02, 11:42
Vid vilken strand skulle ni erfarna Naxosbesökare bo med små barn (8, 6 och 1,5 år, åker i juni)?

Vi vill ha det "lagom" :) = lungt område men inte öde, nära till stranden men också något kul att se vid kvällspromenader.

Vad vi förstått när vi läst om stränderna är de flesta väldigt långgrunda och fina men hur omgivningen är framgår inte riktigt.

Är Agios Georgios för livlig (trafik, människor)? Är Agia Anna för öde?

iakk
2005-04-02, 15:35
Hej!

Jag tycker ni ska bo i Naxos stad, Chora. Visst är stränderna i Agios Prokopios, Agia Anna och Plaka superfina (fast inte speciellt långgrunda, något som jag tycker är en fördel för då är inte barnen så långt ut när de badar), i jämförelse med Agios Georgios som jag inte tyckte var någon höjdare, men byarna i sig är inte så mycket mer än några supermarkets och tavernor.
Många väljer dessutom att åka in till Chora på kvällen så det blir lätt öde, vägarna i byarna är smala och dåligt upplysta varför det inte är så roligt att knalla hem i (halv-)mörkret med barn (jag provade förra sommaren och hade som tur var med mig ficklampa, bilarna dyker snabbt upp i mörkret!). Även på dagtid kunde det vara något av ett äventyr att ta sig ner till stranden med barn och strandsaker för stränderna ligger nedanför huvudvägen som är smal (knappt så två bilar kan mötas på vissa ställen) och vältrafikerad (moppar, bilar och bussar = ett evigt tutande om företräde) och supermarketarna och tavernorna ligger förstås på andra sidan vägen från stranden sett, liksom hotellen, jag såg nog inget hotell som låg direkt på stranden och övergångsställen och trafikljus (!) finns inga. Däremot var det ingen speciellt trafikerad väg att ta sig över för att komma till Agios Georgios, och där finns hotell och tavernor som ligger i direkt anslutning till stranden.

Bussar från Chora ut till stränderna går ofta och kostar inte mycket, förra sommaren från 1 euro/person beroende på hur långt man skulle åka med. Vid vissa tidpunkter på dagen kan det dock vara mycket (med betoning på mycket) folk som åker och då vet jag inte hur jobbigt det eventuellt kan bli att stå med en 1.5-åring på armen när det är trångt och svettigt... Taxi är inte heller så dyrt (och jag har för mig att ni var fem personer som skulle åka?) och kostade 6 euro så det kan väl vara ett prisvärt alternativ till bussen?

Jag tycker att man hittar den där lagom-känslan som du skriver om i Chora som är större än Agios Prokopios och Agia Anna men ändå litet. Visst är det mycket folk i rörelse på kvällen, men inga bilar eftersom man mest strövar runt på gågator. Och där finns mycket att promenera runt och titta på, saker att köpa och glassar att äta. Skulle ni ändå välja att bo i någon av byarna skulle jag rekommendera Agia Anna helt enkelt för att jag tyckte där var aningen mysigare än i Agios Prokopios.

/Kajsa.

Brige
2005-04-02, 21:01
Skulle ni ändå välja att bo i någon av byarna skulle jag rekommendera Agia Anna helt enkelt för att jag tyckte där var aningen mysigare än i Agios Prokopios.
/Kajsa.

Jag håller fullständigt med om detta! Dessutom är det mer långgrunt i Ag. Anna, jämfört med Ag. Prokopious. Sanden är, desssutom, mer finmald och väldigt ljus, vattnet härligt kristallklart. Så har ni nära till Taverna Gorgona, precis vid bryggan o i vägkorsningen där vägen, igen, löper nära havet. Gorgona har underbar mat till bra pris. Arne brukar uttrycka sej helt lyriskt om denna taverna, och vi instämmer:p
Jag skulle inte satsa på George-stranden med småbarn i familjen. Trängseln är större på George och sanden, enligt mitt tycke, smutsig. Är också osäker på vattenkvalitéen och reningsverk. Naxosborna själva, dom vi känner, badar ALDRIG på George utan åker söderut. Unga grabbar som vill imponera på unga tjejjer, spelar volleyboll, spänner musklerna o.s.v. men jag har aldrig, under mina snart 15 års erfarenhet av Naxos, sett samma grabbar hoppa ner i havet där:cool::eek: utan dom sticker iväg på annat håll för bad. Vindsurfing däremot förekommer i bukten vid rätt vind. Det kan blåsa på rejält i den bukten.
Lycka till!! Hoppas ni blir nöjda med ert val:):D

Hälsn. Birgitta
-Naxos-återvändare

Paphianna
2005-04-05, 21:41
Jag skulle absolut rekommendera Agia Anna då stränderna är fantastiskt fina och långgrunda. Då ni reser med 3 barn är det perfekt i Ag. Anna, tycker jag, mysigt och lagom stort. Det är lätt och billigt att ta bussen in till Chora någon kväll och enkelt att ta sig hem igen, bussarna går regelbundet och tar inte lång tid.
Utbudet av "nöjen" är ju mer begränsat än inne i stan, men det enkla kan ju många gånger vara det bästa. Min favorittaverna heter Akroyiali och ligger precis vid stranden i Ag.Anna. Jag tycker det är den bästa i hela byn, med god mat, trevlig ägarfamilj och vettiga priser. Runt solnedgångstid och efteråt brukar många barnfamiljer äta där och på närbelägna tavernor, vilket gör att stranden blir en stor lekplats för ungar i alla åldrar. De spelar boll. ritar i sanden, jagar varandra och...De mätta och nöjda vuxna kan i lugn och ro sitta kvar och smälta maten och njuta av det kvarvarande vinet eller vad man nu väljer:) , detta med full koll på barnen. Jätteskönt för alla, enligt min åsikt.
Själv tar jag med mig 9-årige sonen och sambon dit på midsommardan
Lycka till med vad ni än väljer!!

Ia
2005-04-06, 09:20
Jeg er helt enig med "Paphianna"..... Stranden ved Agia Anna er best for de helt små, samtidig at den ikke er så langrunn at det er umulig for de større å bade. Vannet er rent og delikat i forhold til den som ligger i byen. (som også er ok, men det er en kvalitetsforskjell;) )

Det er ikke mye å se på om kveldene, slik som i byen, men nok av restauranter å velge mellom og et "knippe" supermarkeder og små butikker.
Men det er akkurat en passe spasertur å gå fra enden i Agia Prokopios til enden av Agia Anna og tilbake igjen, enten dere bor her eller der....Større er det ikke. Et par kvelder der og et par kvelder i byen, så er det optimalt.
Det er aldri langt å gå til bussstoppet hvor dere kan ta bussen inn til byen.
Ved Agia Anna har dere en mulighet til å finne rom/studio hvor dere slipper å krysse veien for å nå stranden.
Med større barn og hvor ikke det viktigste er å ligge på stranda fra 10-16 hver dag, så ville jeg heller anbefale byen og så heller reise ut til de bedre strendene de dager man ønsker det.

Mitt beste tips.... :) Ta med refleks-brikker til alle sammen og hekt dem på dere når dere går ut om kvelden. Veien er smal og det er mørkt.
Vi har alltid med refleks-brikker når vi reiser til Hellas og flere biler blinker og tuter på oss for å vise at de setter pris på disse brikkene som de tydligvis ikke er så vant til.

God tur

Ia

Eva L
2005-04-06, 10:55
Reflexbrickor och ficklampa är toppen att ha med på semestern och även en liten bakcykellampa är bra att packa ner. Liten och går att ställa om till blinkande ljus. Kan enkelt fästas på ryggsäck eller väska. Innan hemresan kan det bli en bra present till något litet barn.

Eva

annica01
2005-04-11, 21:23
Är det överdrivet att ta med flygvästar från sverige när man båtluffar med barn?
Hur är säkerheten på färjorna?
//
"överdrivet hönsig ?"

Eva L
2005-04-12, 09:04
Är det överdrivet att ta med flygvästar från sverige när man båtluffar med barn?
Hur är säkerheten på färjorna?
//
"överdrivet hönsig ?"

Nej det är inte överdrivet. Har ni plats är det en bra lösning och då vet ni att det finns flytvästar som passar till era barn. Standarden och säkerheten varierar mycket mellan färjorna.

Eva

uliv01
2005-04-13, 22:14
Är det överdrivet att ta med flygvästar från sverige när man båtluffar med barn?

Jag tycker inte att du behöver ta med flytvästar. Jag och min familj båtluffade förra sommaren och våra barn var då 7, 5 och 1,5år. Men självklart måste man passa dem...

Maria B.O.
2005-04-14, 10:23
Tack alla för era kloka råd angående var man bäst bor på Naxos med småbarn!

Dessa (råden alltsås) har verkligen varit till mycken hjälp i planering och fundering runt vårt resmål.

Vi beslutade att bo vid Agia Anna eftersom vi tror att det kan vara bra att ha nära "hem" från stranden för att undvika solen mitt på dagen. Sedan är det ju nära tillbaka till stranden på eftermiddagen förståss...
Bor man i Chora blir det väl lite omständigare att kunna ta siesta mitt på dagen om man nu vill tillbaka till badet. Det verkar passa oss bättre att åka till staden på kvällen om man nu mot förmodan skulle få lappsjukan.

Detta är i allafall vad vi tror kommer att bli bra för oss. Annars är det ju bara att byta. Vi får väl se!
Många tack från Maria med familj!!

Ia
2005-04-14, 11:38
Det var sikkert et klokt valg, i allefall for å kunne utnytte den /de reneste strendene.
Et godt alternativ om man vil bo i Chora er hotel Astra som ligger rett på stranden, stor frokostterasse mot/på stranden, har man baby-calling og ikke vil sove selv midt på dagen så er det jo det et alternativ og sitte på terassen mens barnet/a sover..... Undersøkte pris i fjor før vi reiste , de skulle ha 50 E. i Juni for tre personer på forhåndsbooking.
Har et vennepar som bodde der for to år siden med en 3-åring, de syntes stedet var bra/praktisk. Men som sagt, selve stranden kan ikke sammenlignes...!:o

Ia

Ia
2005-04-14, 11:43
BEKLAGER ; MEN HOTELET HETER ASTERIA.

Ia