handdator

Visa fullständig version : Peloponessos är i ropet äntligen!


Lissi
2016-01-30, 17:37
Under många år har vi ju några stycken här på forumet talat oss varma om Peloponnessos som alternativ till öarna på sommarsemester. NU äntligen verkar det som att det blir "kö" dit i vår/ sommar. HÄRLIGT! :D

Peloponnessos är ju stort och kräver nästan bil och minst 2 veckor om man ska upptäcka en stor del...
Själv hamnade jag första gången där år 2000 då min fd man och jag firade min 50-årsdag i Varkiza, söder om Aten. Vi bodde där 14 dagar och var flera dagar med bil inne i Aten, på den tiden fick man köra udda och jämna slutsiffror pga smogen.
Under 2 dagar tog vi en tur till Nafplio, via Korint och kanalen och jag blev helt såld! Var vi bodde, ( hotellets namn) minns jag inte, men det var i en gränd nära Syntagma-torget. Ett mycket gammalt hus, med ännu äldre ägarpar som man fick hämta i ett kyffe(bostad ?) om man ville något. Ett STORT rum, ranglig balkong och en toalett som var installerad i en garderob eller liknande där väggarna inte alls gick upp i taket....Det kan inte kostat många drachmer!!! MEN Jag blev kär i Nafplio!!
År 2001 bilade vi från Parga till Aten och körde längs norra Peloponessos och då bestämde jag mig för att dit skulle jag återvända....

Det dröjde till år 2006 innan jag återsåg Peloponessos och då med nye maken Claes. Vi startade med 3 dagar i Nafplio och rundturer på scooter i omgivningarna. Efter dessa dagar sa maken "Kan vi inte åka till Skopelos istället?? ÖHHH:eek: En liten avvikelse från bussluffen, men det gjorde vi ju...( finns också i resebrev)
2007tog Claes och jag min svärmor, hans mamma, med på hennes allra första Greklandsresa i livet! Då var hon 82 år! En vecka med bil . Månadsskiftet mars/april och ALLT blommade. En av de härligaste resor jag gjort...Svärmor var OUTTRÖTTLIG på upplevelser och intryck och vi såg Korintkanalen , Nafplio, (träffade Admirala, som gjorde ett outplånligt intryck på svärmor!), Tolon, Monemvasia, Githio, Aeropoli , Stoupa och många byar där emellan som jag glömt. Lika gudomligt vackert överallt!!! Så hamnade vi i Kardamili och bodde på Les Sirenes alldeles vid strandkanten. ÅH så svärmor njöt. Vi badade i 17-gradigt vatten, hon var med på SENA restaurangbesök, var piggast av oss alla!!! Efter Kardamili, vände vi mot Aten via Kalamata och besök i segelbåtshamnen. Vi åkte sen tillbaks mot flygplatsen via Pireus och KapSunio men två övernattningar varav den sista var i Varkiza. En helt underbar resa som finns i resebrev från 2007.
År 2008 blev det ett dagsbesök i Nafplion från Aten och NU äntligen, ska det bli 2 resor till Peloponnessos i vår. 8 mars landar maken och jag på El Venizelios och hämtar ut hyrbil där. Så åker vi direkt till Nafplio, där vi bor tre nätter. Så har vi en dag och en natt obokat innan vi den 12 mars tar in på Diana i Koroni. Där bor vi fyra nätter. Utflykter på dagarna naturligtvis till byar runtom. Så ska vi träffa Anneli och bjuda henne och make på långlunch en dag. Efter Koroni väntar Pylos tre nätter, med dagsbesök i Methoni på väg dit. Efter Pylos har vi en natt nånstans på väg till Atens flygplats för att lämna bilen åter den 20e. (Är Tripoli nåt att ha???) Förslag emottages. Efter att bilen är återlämnad tar vi buss in till Aten och Adonis för 2 nätter och en heldag där innan vi flyger hem den 22 mars.

Den 1 maj är jag så tillbaks ensam för 10 nätter i Kardamili och några nätter jag inte vet än....I Kardamili ska jag bo på Stellas och där återser jag Kari och Arne för tredje gången i Grekland. första gången var på Claes och min bröllopsresa till Aten där vi hade flera trevliga stunder tillsammans, bla konsert med Giannis Parios och nyårsfirande. Då även med Marianne och make Jens. Så har jag träffat Kari och Arne även på Tinos 2010...och visst har vi väl setts på Kalimeraträff också???? Minnet sviker....
Jobben som timvikarie ger mig massor av resepengar så jag säger som Arne "livet leka" ;)

Lissi

Admirala
2016-01-30, 17:54
Så fin oppsummering! Og det var så koselig å treffe svigermor :) Dere også, selvsagt!

Tripoli:
Det er jo ikke akkurat en turistmagnet...
Men jeg vet jo at du liker helt vanlige byer, som f.eks. Argos, så det kan hende du liker Tripoli også, for den er av samme slag, bare større. Jeg har vandret mye i Tripoli mens kjæresten har jobbet med musikken sin, og blitt glad i byen etter hvert.
Her er høydepunktene: http://www.visitnafplio.net/visitnafplio.net/Utflukter/Entries/2010/5/14_Tripoli.html

Har dere tid, kan dere også stikke innom Nestani (som også ligger ved hovedveien). En fredelig liten fjellandsby, med et nydelig område hvor byens gamle akropolis lå. Se nederst på denne siden: http://www.visitnafplio.net/visitnafplio.net/Argos/Entries/2010/5/14_Fine_smabyer_i_fjellene_vest_for_Argos.html

Lissi
2016-01-30, 18:04
TACK snälla!!!!! Känner redan att Tripoli blir bra!!!..och svärmor vet att vi ses!!!
Hon är så mycket sämre naturligtvis , men annars ska Du veta att vi funderade på att ta henne med även denna gång....91 år gammal. Men hon orkar inte gå så mycket och då hade hon mest blivit sittande på hotellbalkongerna. Däremot ska hon i maj, medan jag är på egenresa på Peloponnessos , åka med Claes till Barcelona i 4 dagar där Claes son bor! Hennes högsta önskan och den ska uppfyllas!

Lissi

Kalimera
2016-01-31, 15:51
Under många år har vi ju några stycken här på forumet talat oss varma om Peloponnessos som alternativ till öarna på sommarsemester. NU äntligen verkar det som att det blir "kö" dit i vår/ sommar. HÄRLIGT!Ja, Peloponnessos har verkligen fått mycket uppmärksamhet den senaste tiden. klapp_klap

Hoppas att fler åker dit, för det finns gott om plats. :)