handdator

Visa fullständig version : Komboloiaffär i Athen


Kaa
2006-04-13, 17:27
Min man är väldigt förtjust i kombloier (stavas det så). Tyvärr så har han tappat en o en har gått sönder så vi hade tänkt inhandla ett gäng när vi kommer till Grekland. Har hört att det skulle finnas en affär i Athen som bara säljer komboloier. Är det nån som vet nåt om den?
/Cecilia

Peter
2006-04-13, 20:14
Har hört att det skulle finnas en affär i Athen som bara säljer komboloier.

Det där var det någon som nämnde här på KALIMERA för något, eller några år sedan, har jag för mig. Jag kommer inte ihåg var den ligger eller något annat om den. Men Komboloier kan ni ju köpa i varje gatuhörn i Grekland. Och jag tror inte att det skiljer speciellt mycket i kvalitet. Men det är klart, i den affären finns det kanske lite speciella Komboloier... Äldre och så.

Själv är jag väl uppe i närmare 15 stycken nu. Den roligaste är naturligtvis en reklamkomboloi från Amstel! Den fick jag av en Svensk god vän som fixat den i Grekland. Men jag vågar knappt använda den... Näst roligast är min första, som jag köpte för 20 år sedan. Rätt liten, alla kulor lika stora, gjorda i någon metall som liknar koppar. Efter 3 min luktar fingrarna pest....

Det är dock viktigt att testa Komboloien innan man köper den! Kulorna får inte vara för stora. De bör vara som "gröna ärtor" ungefär. Och så får inte snöret vara för långt. Är det för långt fungerar inte "snurren". (Komboloier med större kulor är för de äldre Gentlemännen som sitter på Cafenion sedan 40 år och verkligen kan hantera dem...) Och så är det ju de här med "mellankulor" som finns på vissa.

Och så tycker jag att Komboloier med kedja verkar vara bättre avvägda än de med snöre...

Men de kostar inte många kronor så det är lätt att köpa på sig ett gäng. Själv har jag nästan alltid en komboloi i fickan. Att ta fram när man flanerar på sta´n eller väntar på bussen...

Peter

Kaa
2006-04-13, 21:24
Jo, jag vet att man kan köpa dom överallt, men det hade varit roligt o kolla i affären om den finns kvar. Kul o höra att gubben min inte e den enda stollen i Sverige som gillar komboloier. Han har inte haft nån sen i somras men jag hittade hans trasiga idag o lyckades laga den, så nu är han lycklig.... hoppas den håller tills vi kan köpa en ny.
/Cecilia