handdator

Visa fullständig version : Hur ta sig direkt till Loutro?


Lillaeva
2016-01-27, 10:55
Hej
Är det någon som vet hur man på bästa sätt tar sig direkt från flygplatsen till Loutro? Är det för långt och krångligt att ta sig till Loutro på en och samma dag eller går båtarna ofta?
Tacksam för svar:)
Lillaeva

yannis
2016-01-27, 13:30
Det går ingen buss direkt från flygplatsen till Chora Sfakia, bara till Chania.
Du tar dig till Chania, därifrån går det buss till Chora Sfakia. Nu i januari går det bara en buss till orten, klockan 14.00. Men från april går det åtminstone tre bussar t.o.r.
Till Loutro tar man färjan från Chora Sfakia. Tar 20 minuter.
Efter den 1 maj och troligen hela sommar går det en mängd turer:
Klockan 10.30, 12.00, 13.00, 14.00, 16.30,17.30 och 18.30
Om du ska ta taxi till Chora Sfakia gissar jag att det går på 90 Euro.
Birgitta

Lillaeva
2016-01-28, 10:13
Tusen tack för ditt utförliga svar Birgitta!! Det är guld värt! Förstår att du har varit mycket på södra Kreta... Rekomenderar du Loutro? Jag och min man planerar att resa dit en vecka i September och vi vill bara njuta och koppla av. Vi har inga krav på annat än att få bada i tukosblått vatten , äta gott och vandra lite.
Lillaeva

yannis
2016-01-28, 10:57
I Loutro bor man bra med havsutsikt i princip på alla boende.
Man äter vansinnigt gott på samtliga tavernor.
Härligt havsbad i turkos vatten.
Här kan man koppla av och bara vara!

Jag överdriver inte. Det är ett fantastiskt ställe!
Åker turen Chania-Paleochora-Agia Roumeli- Chora Sfakia-Chania under senare delen av april i ett par veckor Med färja. Och vi längtar så.

Birgitta.

Kalimera
2016-01-28, 13:52
I Loutro bor man bra med havsutsikt i princip på alla boende.
Man äter vansinnigt gott på samtliga tavernor.
Härligt havsbad i turkos vatten.
Här kan man koppla av och bara vara!
Jag överdriver inte. Det är ett fantastiskt ställe!

Kunde inte sagt det bättre själv. klapp_klap

Arne
2016-01-28, 15:16
Det händer att elaka vindar och vågor gör att kustfärjan icke kan föra passagerare till Chora Sfakion en del dagar. Det finnes då räddning för de turister som bara måste komma tillbaka till Chora Sfakion. Ett par taxibåtar med stationering i Loutro kör i alla väder passagerare till Chora Sfakion. Helt billigt är det icke, men säkert. Det handlar om öppna höghastighetsbåtar med jättelika utombordsmotorer i klass 250 Hkr.

Så finnes även en taxibåt som i siktigt väder tager turister på "Delfinsafari" utanför Loutro.
Det går därtill att boka en tur till öde badvikar i närheten av Loutro.

Arne

Lillaeva
2016-02-02, 19:54
Tusen tack alla för generösa och värdefulla svar! Förstår att det är helt underbart i Loutro!
Lillaeva

Ayelet
2016-02-02, 22:55
Jag och min man planerar att resa dit en vecka i September och vi vill bara njuta och koppla av. Vi har inga krav på annat än att få bada i tukosblått vatten , äta gott och vandra lite.
Lillaeva
Ja då åker ni till rätt ställe! Jag är själv där i september och även i april och om båten går så tar jag en tur dit nu i slutet av februari (då går 2 båtturer på hela veckan dvs om vädret tillåter).
I september är det betydligt många fler turister än i april, så boka gärna hotell innan. Ha en skön vistelse!

Lillaeva
2016-02-11, 16:39
Tack Ayelet! Det låter underbart!

yannis
2016-02-12, 05:07
Ja då åker ni till rätt ställe! Jag är själv där i september och även i april och om båten går så tar jag en tur dit nu i slutet av februari (då går 2 båtturer på hela veckan dvs om vädret tillåter).
I september är det betydligt många fler turister än i april, så boka gärna hotell innan. Ha en skön vistelse!

Även vi är där i april.
Birgitta

Obo
2016-02-12, 19:28
Jag kan också verkligen rekommendera Loutro. Vi har varit lite här och där på Kreta (främst västra), men blev ändå väldigt förtjusta då vi i höstas besökte Loutro för första gången. Vi letar febrilt efter semesterdagar och lämpliga flyg till våren, vi får se hur det går...

Några saker att tänka på/komma ihåg. Loutro är, vill jag påstå, ett vuxenresmål, perfekt för par som vill ha lugn och ro, äta gott, läsa och titta på havet. Tonåringar och barn lär bli besvikna. Det andra med Loutro är att man nog bör klara av att klättra lite i trappor till de flesta hotellrummen, har man fin utsikt från rummet så innebär det ofta att man måste gå upp lite i trappor. Det sista att komma ihåg..."cash is king" i Loutro...dvs. förlita dig inte på kort.

Tips på trevligt boende är Loutro Holidays, googla så hittar du.

Mvh Obo