handdator

Visa fullständig version : Christine Schildt


Alala
2016-01-26, 20:14
Såg just en fin dokumentärfilm om Christine Shildt, Göran Schildts fru. Den berättar om hennes liv, hur hon mötte Göran osv. Och Leros finns med förstås! Filmen är på svenska och borde kunna ses här:

http://areena.yle.fi/1-2314178

Vilken Greklandslängtan jag fick! :)

/ Anne :)

Malina
2016-01-27, 09:15
Så synd! Man kan tydligen inte se den utomlands.

Netwolf
2016-01-27, 09:44
Ja, verkligen trist. Det verkar vara mycket bra program på finsk tv. Man kan iaf läsa om filmen här (http://svenska.yle.fi/artikel/2016/01/21/forsta-motet-med-christine-schildt)

/Netwolf

Alala
2016-01-27, 10:21
Vad synd om ni inte kan se den. :( Trodde att man kan se den i Sverige eftersom det inte är en utländsk produktion. Programmet är faktiskt intressant med gamla filmer, en del är inspelat på Leros osv.

Här finns lite mera info:

http://svenska.yle.fi/artikel/2016/01/21/forsta-motet-med-christine-schildt

/ Anne :)

Tripod
2016-01-30, 16:47
Vi får hoppas att filmen hittar vägen till Sverige också. Det skulle vara intressant att se den och få veta lite mer om vad författaren gjorde på Leros. Lerosborna var nog inte helt nöjda med vad han skrev om ön eller också så hade de missuppfattat något. Vid ett besök på Leros i början av 1980-talet blev jag indragen i en trädgård och bjuden på karameller och vatten och de som bodde där förhörde mig om vad Göran Schildt hade skrivit om ön och de verkade vara av den uppfattningen att det inte bara var sanningar i böckerna.

jan c
2016-01-30, 19:34
Läs "Ankarplats Leros" där beskrivs livet på Leros för paret Schildt.

Lissi
2016-01-30, 19:50
Läs "Ankarplats Leros" där beskrivs livet på Leros för paret Schildt.


En helt underbar bok !

Lissi

Alala
2016-01-31, 07:07
Vi får hoppas att filmen hittar vägen till Sverige också. Det skulle vara intressant att se den och få veta lite mer om vad författaren gjorde på Leros. Lerosborna var nog inte helt nöjda med vad han skrev om ön eller också så hade de missuppfattat något. Vid ett besök på Leros i början av 1980-talet blev jag indragen i en trädgård och bjuden på karameller och vatten och de som bodde där förhörde mig om vad Göran Schildt hade skrivit om ön och de verkade vara av den uppfattningen att det inte bara var sanningar i böckerna.

Dokumentären om Christine Schildt behandlar inte denna sak alls. Däremot rekommenderar även jag boken Ankarplats Leros som tar upp saken rätt så grundligt. I allmänhet kan man säga att problemen berodde på missförstånd. Lyckligtvis kunde man reda upp saken till slut och paret Schildt kunde bli kvar på Leros.

I denna film om Christine Schildt berättar man mera om hennes liv på dagens Leros (och även Finland). Hennes vänner på ön finns med, fint är att få följa med henne när hon pratar grekiska och verkar vara så hemmastadd där. Om jag kommer ihåg hennes sista ord i filmen rätt så säger hon: jag blir nog kvar här. :)

Tycker att det skulle ha funnits mycket mer att berätta, men allt kan ju inte få plats i en timme. Hoppas att den kommer att visas i Sverige också nu när man tydligen inte kan se den via Yle Arenan.

/ Anne :)

Kalimera
2016-01-31, 16:09
I allmänhet kan man säga att problemen berodde på missförstånd. Lyckligtvis kunde man reda upp saken till slut och paret Schildt kunde bli kvar på Leros.När vi senast var på Leros pratades det om att döpa om gatan som går utanför deras hus till Odos Göran Schildt för att hedra Göran. Om det blev så vet jag dock inte.

eija
2016-02-01, 18:14
Stort tack Anne klapp_klap! Verkligen intressant, också vad hon berättar om ekonomiska svårigheter på ön och flyktingar som kommer från Turkiet till ön. Man kan bara drömma om sånt liv hon lever där på Leros, omgiven av alla goda vänner som älskar henne! Även om hon säger: "främling är alltid främling", men hon vill stanna på ön. Hennes liv är där.

ErOg
2016-02-09, 08:03
Det finns inget "fusksätt" att ändå kunna se filmen..?

Alala
2016-02-10, 10:32
Vet inte om "fusksätt" :D men frågade varför programmet inte kan ses i Sverige via Yle Arenan och fick följande svar:

"Här på Yle Fem gläder vi oss åt intresset, men dessvärre stämmer det precis, som det står i tilläggsuppgifterna under programbilden i Arenan "Kan ses enbart i Finland". Det här programmet är inte av Yles egen produktion utan vi har endast visningsrätt som begränsas av avtalet med produktionsbolaget Långfilm Productions. Om det finns ett större intresse för programmet i Sverige kan man förstås skicka önskemål till SVT om att de skulle köpa visningsrätt för Sverige."

Hade för mig att visningsrätterna brukar gälla bara utländska produktioner, men så är det alltså inte. Lite synd när det gäller denna typ av program som knappast har något stort intresse utomlands. Men så är det nu, tyvärr. :(

Det kom ett annat intressant program om Göran Schildt, "Drömmen om Medelhavet", på söndag, gjord i början av 1990-talet som var riktigt intressant, men tyvärr är det samma sak där, kan inte ses utomlands. Så sätter inte länken här.

Men om någon i Finland missade den så finns den på Yle Arenan. ;)

/ Anne :)

Kalimera
2016-02-10, 19:51
Det kom ett annat intressant program om Göran Schildt, "Drömmen om Medelhavet", på söndag, gjord i början av 1990-talet som var riktigt intressant, men tyvärr är det samma sak där, kan inte ses utomlands.Väldigt intressant, och så tråkigt att de inte går att se i Sverige. Får väl ta mig över till Finland. ;)

jan c
2016-02-10, 23:03
Väldigt intressant, och så tråkigt att de inte går att se i Sverige. Får väl ta mig över till Finland. ;)

VPN

Alala
2016-02-11, 07:04
När vi senast var på Leros pratades det om att döpa om gatan som går utanför deras hus till Odos Göran Schildt för att hedra Göran. Om det blev så vet jag dock inte.

Jodå, enligt vad jag har förstått så blev det verklighet. Här finns en video du kan kolla:

https://www.youtube.com/watch?v=092CNtGfQ9Y

Känner du igen dig? Eller någon annat som varit där och gått den gatan?

/ Anne :)

Kalimera
2016-02-11, 19:07
Jodå, enligt vad jag har förstått så blev det verklighet. Här finns en video du kan kolla:https://www.youtube.com/watch?v=092CNtGfQ9Y

Känner du igen dig? Eller någon annat som varit där och gått den gatan?Kul! klapp_klap

Visst känner jag igen mig. :)

Börjar det inte bli dags för dig att åka dit Anne? ;)

Netwolf
2016-02-11, 21:33
VPN

Japp

Alala
2016-02-12, 10:25
Börjar det inte bli dags för dig att åka dit Anne? ;)

Joooo snyft_drop Men det är väldigt dåligt med resandet överhuvudtaget just nu. Tror inte att det blir någon Grekland alls i år. Det är heeeemskt snyft_drop för jag var ju inte där ifjol heller. Men det kan inte hjälpas.

Men genast vid lämpligt tillfälle skall jag till Leros! :p

/ Anne :)

Kalimera
2016-02-12, 13:38
Men genast vid lämpligt tillfälle skall jag till Leros! Den som väntar... ;)