handdator

Visa fullständig version : Kreta i mai


Pusimal
2016-01-24, 21:29
Vurderer å reise til Makrigialos 30.04-14.05 .
Noen som vet hvordan det er der så tidlig på sesongen?
Har lyst å oppleve påsken på Kreta.:)

Ylva A
2016-01-24, 22:18
Läs blogghörnor, Jannis och Ylvas under "Er man i Ierapetra" vad du vill veta om maj månad i Makrigialos dvs. Ierapetra, som ligger bara 20 km bort. Allt är öppet i byn i väntan på att de stora mängderna av turister ska komma. Maj är en bra tid i byn.
Välkommen.
/ Jannis

MariaJ
2016-01-25, 19:17
Vi har varit i Makrigialos flera gånger i början av maj och haft det kanonbra då. Visst kan vädret variera lite, svala vindar vissa dar och regn nån dag, men i det stora hela är det mycket bra. Som Jannis säger så är även det mesta öppet, men den stora turistströmmen har inte riktigt kommit igång ännu, så det är lagom lugnt och skönt.

Maria

Pusimal
2016-01-25, 20:44
Takk for informasjon:)
Var i Makrigialos i september 2013,og likte oss veldig godt der da.
Syns det er deilig å være på Kreta litt utenom høysesongen.
Har derimot aldri vært på Kreta så tidlig som i begynnelsen av mai, så det skal bli spennende.
Hvordan er temperaturen på land og i havet da?

MariaJ
2016-01-25, 20:58
Jag sökte fram mina dagböcker från våra vårresor till Makrigialos och ser att temperaturen oftast har legat runt 25 grader på dagarna. Kvällarna kan ju vara lite svala så långärmat får man räkna med på kvällen. Temperaturen i havet har jag noterat runt 21-22 grader.

Det var riktigt kul att ta fram och läsa mina gamla anteckningar, nu började jag ju längta efter att återse Makrigialos igen Ang_elx

Ha en riktigt trevlig resa!

Maria

Lissi
2016-01-25, 21:15
Ni funderar inte på Ierapetra? Där är ju mer öppet och fin strand och riktigt grekiskt vardagsliv med affärer, tavernor, cafeer mm mm.

Lissi

kari
2016-01-25, 21:45
Ni funderar inte på Ierapetra? Där är ju mer öppet och fin strand och riktigt grekiskt vardagsliv med affärer, tavernor, cafeer mm mm.
Lissi

Stranden er nok mye finere i Makrigialos, Lissi - i alle fall er den det etter min smak:)

Men det er klart at, om det er det man ønsker, så er tilbudene er m y e større
i en stad, som Ierapetra - og påskefeiringen mer storslagen:)

Lissi
2016-01-25, 21:51
Stranden er nok mye finere i Makrigialos, Lissi - i alle fall er den det etter min smak:


Oj jag såg inte att fin strand var ett önskemål :o.

Lissi

kari
2016-01-25, 21:53
Vi har aldri vært i Makrigialos i mai, men derimot flere ggr i april:)
Været har da vært "sol og sommer", og godt badevann for årstiden, ca 22grader:)
- noen kvelder har det vært behov for jakke, spesielt den gangen vi reiste dit allerede 5.april, den gangen hadde vi også en 1/2 dag med regn.

Vårt siste besøk var 23 - 30 april 2013, deilig vær hele uka og bad hver dag :D

kari
2016-01-25, 21:55
Oj jag såg inte att fin strand var ett önskemål :o.
Lissi

Nei, ikke jeg heller, men nevnte det kun fordi du skrev at det var fin strand i Ierapetra ;)

bye_bye Kari
- Makrigialospatriot flabb_flab

Lissi
2016-01-26, 07:54
bye_bye Kari
- Makrigialospatriot flabb_flab

..Ja vi är olika vilket är härligt! Vi körde ju igenom Makrigialos med en timmes paus när vi åkte till Ierapetra i månadsskiftet september /oktober och stranden såg väl fin ut, men samhället i övrigt verkade för oss vara en typisk turistort med en huvudgata i princip med hotell och tavernor lite utspridda...MEN det kan mycket väl vara fel, man måste se mycket mer för att ha en uppfattning och vi stannade som sagt inte länge och gillar NI det så är det säkert mysigt;), men jag fick ingen "här vill jag stanna"- vibb. ( så var det ju också med Paleochora..inga vibbar trots att jag ändå bodde i en vecka)

Men det är säkert jättefint!!!! ...och stranden är säkert finare än i Ierapetra. Kreta är fint överallt!;)

Lissi

kari
2016-01-26, 12:49
Nei, ikke jeg heller, men nevnte det kun fordi du skrev at det var fin strand i Ierapetra ;)

bye_bye Kari
- Makrigialospatriot flabb_flab

Du bruker å henvise til "smilies", Lissi :)
- så da håper jeg du så mine og ;)

..Ja vi är olika vilket är härligt! Vi körde ju igenom Makrigialos med en timmes paus när vi åkte till Ierapetra i månadsskiftet september /oktober och stranden såg väl fin ut, men samhället i övrigt verkade för oss vara en typisk turistort med en huvudgata i princip med hotell och tavernor lite utspridda...MEN det kan mycket väl vara fel, man måste se mycket mer för att ha en uppfattning och vi stannade som sagt inte länge och gillar NI det så är det säkert mysigt;), men jag fick ingen "här vill jag stanna"- vibb. ( så var det ju också med Paleochora..inga vibbar trots att jag ändå bodde i en vecka)
Men det är säkert jättefint!!!! ...och stranden är säkert finare än i Ierapetra. Kreta är fint överallt!;)
Lissi

Jeg tror ikke vi trenger "diskutere temaet", Lissi :)
Vi er helt enige i at smaken er forskjellig / at vi lykkelig nok ikke liker de samme stedene evt øyene like godt :)

Når det gjelder Makrigialos, er "grunnlaget" mitt en veldig spesiell og fin ferie i 1990, den ble muligens så fin pga av reiseselskapet ( to familier m/barn) og kontakter vi fikk i M, og ikke pga av selve stedet :rolleyes:
Men et herlig minne :D
For meg er eventuelle kommende besøk i Makrigialos kun aktuelle i april/ sen oktober, absolutt lavsesong...., naturen rundt er fin, stranda er fin, du har utfluktsmuligheter til mange fine steder på Syd/østre Kreta,
og , ikke minst, det er s å mange fine små bergsbyer i nærområdet fb_gilla

Vi har tilbrakt en novembermåned i M, vi hadde det så bra, men det ble for stille for oss, vi har ønsket mer "liv" i fortsettelsen.

Den gangen besøkte vi bl a veldig mange bergsbyer, jeg har hatt i tankene å lage en Bildetråd fra dem, som jeg gjorde fra Peloponnese nylig.

Bildene fra bergsbyene og andre utflukter er ikke med i Bildereisebrevet mitt fra November 2011, det er kun fra selve Makrigialos,
og jeg tror ikke det er "turistpreg" som dominerer bildene:)

Om noen har lyst til å se det finnes det på " RESEBREV 2012

MariaJ
2016-01-26, 20:25
Når det gjelder Makrigialos, er "grunnlaget" mitt en veldig spesiell og fin ferie i 1990, den ble muligens så fin pga av reiseselskapet ( to familier m/barn) og kontakter vi fikk i M, og ikke pga av selve stedet :rolleyes:
Men et herlig minne :D


...Den gangen besøkte vi bl a veldig mange bergsbyer, jeg har hatt i tankene å lage en Bildetråd fra dem, som jeg gjorde fra Peloponnese nylig.



När vi åkte hem efter vår försa resa till Makrigialos 1991 sa vi att hit kommer nog aldrig mer. Vi hade haft en jättehärlig semester med våra barn som var små då, men någon riktig känsla för byn fick vi inte då. Av olika anledningar åkte vi dit ändå två år senare och då fastnade vi ordentligt för byn. Sen har det blivit många resor tillbaka, och hoppas på många fler :)

Snälla Kari, lägg ut lite bilder från era besök i byarna, jag blir jätteglad då! _B-anana

Maria - också Makrigialospatriot

Kalimera
2016-01-27, 09:51
Snälla Kari, lägg ut lite bilder från era besök i byarna, jag blir jätteglad då!Här finns Karis resebrev (http://www.kalimera.se/resebrev/2011/kreta_makrigialos.html) med massor med bilder.

Lissi
2016-01-27, 11:16
Det ser VERKLIGEN fint ut Kari och resebrevet läste jag ju då Du la ut det. Du tar SÅ fina bilder!!!!

Lissi

kari
2016-01-27, 21:08
Här finns Karis resebrev (http://www.kalimera.se/resebrev/2011/kreta_makrigialos.html) med massor med bilder.

Så fint du la inn "adressen", Janne :)

kari
2016-01-27, 21:08
Det ser VERKLIGEN fint ut Kari och resebrevet läste jag ju då Du la ut det. Du tar SÅ fina bilder!!!!
Lissi

:o fb_gilla

kari
2016-01-27, 21:11
Snälla Kari, lägg ut lite bilder från era besök i byarna, jag blir jätteglad då! _B-anana


Oppmuntringer kan jo hjelpe ;)
- så kanskje det dukker opp en tråd, Mariabye_bye

Pusimal
2016-01-27, 21:13
Tusen takk for svar:)
Vi har reist mye rundt på Kreta,og det er utrolig mange flotte steder
Både små landsbyer og større byer.Vi trives nok best på de mindre stedene utenom høysesong. Makrigialos ble nok en favoritt for oss fordi vi ble kjent med utrolig mange hyggelige mennesker,samt som du også sier Kari
- fin natur,strand og masse utfluktsmuligheter og nært de større byene, som det er gøy å besøke..Vi har vært i Ierapetra,Lissi,men syntes det ble for mye "mas" der .Men gøy å dra på dagstur dit er det absolutt.:)
Har vært på Kreta i juni,august september og oktober,men aldri så tidlig i mai.Det skal bli spennende:)
Takk for informasjon om temperatur i "land og vann" MariaJ og Kari:)
var veldig spent på om det var ok badetemperaturer så tidlig.
Og om vi må ha med varmere klær enn vi bruker på høsten.
Vi skal ha leiebil, så vi kommer til å kjøre mye rundt omkring også denne gangen.Det er vel "grønnere" og mer blomster rundt omkring i mai,enn i september?
Flott bildereisebrev fra Makrigialos,Kari:)
Ser at dere bodde på Creta Sun, som er et av de stedene vi har sett på .Var det ok der? Flott havutsikt ser jeg det er også.

kari
2016-01-27, 23:57
Pusimal;380741]
Vi skal ha leiebil, så vi kommer til å kjøre mye rundt omkring også denne gangen.Det er vel "grønnere" og mer blomster rundt omkring i mai,enn i september?

Det er det, våren er grønnest/vakrest de fleste steder :)

Flott bildereisebrev fra Makrigialos,Kari:)

Tusen takk, koselig at du synes det :)

Ser at dere bodde på Creta Sun, som er et av de stedene vi har sett på .Var det ok der? Flott havutsikt ser jeg det er også.

Ja, det var veldig bra å bo der:)
- vi hadde en stor leilighet i front, det leste/så du sikkert i reisebrevet, det var leilighet nr 4 :)
Veldig billig er det og, har du sett på Creta Sun på booking.com?

Men hvor mange er dere?
Manolis har et fint studio rett ved stranda nede i byen og.
Der bodde vi sist vi var i Makrigialos, og likte oss, det er solsenger tilgjengelig :)
Det studioet passer for to voksne, jeg tror(?) sofaen kan brukes til seng
slik at det er plass til et barn i tillegg :)

Pusimal
2016-01-31, 16:46
Hei
Takk for informasjonen.
Vi er 2 voksne, så studio for 2 passer fint.
Hva heter det andre studioet til Manolis?

kari
2016-01-31, 20:52
Hei
Takk for informasjonen.
Vi er 2 voksne, så studio for 2 passer fint.
Hva heter det andre studioet til Manolis?

Det andre studioet heter ikke noe, såvidt jeg vet :)

Jeg har / finner dessverre ikke Manolis' mailadr,
men om du vil sende en sms er mobilnr hans :
+30 694 2400353

Eller du sender en mail til Creta Sun, og skriver at det gjelder Studioet v/stranda/ i huset til Manolis, så får han den nok.
Det er søsteren til Manolis som eier Creta Sun, men siden hun bor i Heraklion så er det jo Manolis som har det praktiske og kontakten når gjestene bor der.
cretasunapts@hotmail.com

Si i fra om du vil se bilder av studioet:)
- jeg mener jeg har lagt inn bilder av det tidligere, men husker ikke i hvilken tråd :confused::)

Pusimal
2016-01-31, 21:29
Takk for god informasjon.
Vil svært gjerne se bilder:)
Hvordan er prisene på dette studioet,sammenlignet med Creta sun?

MariaJ
2016-01-31, 22:24
Jag kan också tipsa om Villa Kamara där vi bodde senast vi var i Makrigialos, om ni vill ha ett boende direkt på stranden. Där trivdes vi alldeles utmärkt. Jag gjorde ett resebrev med lite bilder därifrån som du hittar under 2013, Återvändaresa till Karpathos och Kreta. Villa kamara har både en egen hemsida och finns även på bookings.com

Maria

kari
2016-02-01, 00:26
Takk for god informasjon.
Vil svært gjerne se bilder:)
Hvordan er prisene på dette studioet,sammenlignet med Creta sun?

Creta Sun er utrolig billig, er det ikke 25 euro på booking.com for leiligheter i mai/ tidlig mai?
Så litt dyrere er det, men ikke mange euro, så om man ønsker å bo helt ved/på stranda...?
Vi fikk muligens spesialpris? - eller kanskje han kun lot oss tro det ;)

I alle fall likte vi oss veldig godt, der bor vi gjerne igjen :)

Her er bildene:

http://i47.photobucket.com/albums/f152/sigrunn/sigrunn058/P1130905_zpsjzqi0vgy.jpg

http://i47.photobucket.com/albums/f152/sigrunn/sigrunn058/P1130904_zpsqwgxyomf.jpg

http://i47.photobucket.com/albums/f152/sigrunn/sigrunn059/P1230141_zpswabeevtl.jpg

http://i47.photobucket.com/albums/f152/sigrunn/sigrunn059/P1230138_zps3tjrnvy2.jpg

Stranda er ut til "venstre for bildet"..., det er solsenger til disposisjon som man tar med seg de få meterne ned på stranda.. ( og opp igjen ...)

http://i47.photobucket.com/albums/f152/sigrunn/sigrunn057/P1130900_zpsgrwkaol7.jpg

kari
2016-02-01, 00:37
Jag kan också tipsa om Villa Kamara där vi bodde senast vi var i Makrigialos, om ni vill ha ett boende direkt på stranden. Där trivdes vi alldeles utmärkt. Jag gjorde ett resebrev med lite bilder därifrån som du hittar under 2013, Återvändaresa till Karpathos och Kreta. Villa kamara har både en egen hemsida och finns även på bookings.com

Maria

Nå har jeg sett på reisebrevet ditt, Maria, så mange herlige bilder fb_gilla

"Villa Kamara" ser og fint ut :) - det ligger vel forholdsvis nært " vårt" studio?

Men jeg fant ikke hjemmesiden deres - fant det ikke på booking.com heller :confused:

Så hva koster det å bo på Villa Kamera ? - eller kostet det? bye_bye

Pusimal
2016-02-01, 10:13
Tusen takk for flotte bilder, Kari. Studioet ser kjempefint ut,så dette må vi se nærmere på:)
Takk for tipset om Villa Kamara , MariaJ. Dette skal vi også se nærmere på:)

kari
2016-02-01, 10:33
Tusen takk for flotte bilder, Kari. Studioet ser kjempefint ut,så dette må vi se nærmere på:)


Fint at du likte bildene, Pusimal:)

Når jeg leste innlegget mitt igjen oppdaget jeg en "feil informasjon" til det siste bildet...
STRANDA/HAVET ligger selvfølgelig til HØYRE ...:o...:)

Pusimal
2016-02-01, 13:13
:)Takk
Har sendt mail til Creta Sun, vedr. studioet til Manolis, så får vi se om jeg får svar:)
Fant forresten hjemmesiden til Villa Kamaris her
http://www.villakamara.gr/
Det ser fint ut der, men er nok litt dyrere døgnpris enn vi har tenkt oss denne gangen.

MariaJ
2016-02-01, 16:34
Jag tror att vi betalade runt 40 € per dygn när vi bodde där i september 2013. Creta sun ser också väldigt trevligt ut och är nog kanske lite billigare. Jag skulle tro att båda ligger nära varandra.


Maria

Pusimal
2016-02-01, 21:17
Det er skikkelig fin beliggenhet:)
men nå er prisen 50 Euro pr.døgn i lavsesong.ser jeg på nettsiden deres

kari
2016-02-01, 22:01
:)Takk
Har sendt mail til Creta Sun, vedr. studioet til Manolis, så får vi se om jeg får svar:)
Fant forresten hjemmesiden til Villa Kamaris her
http://www.villakamara.gr/
Det ser fint ut der, men er nok litt dyrere døgnpris enn vi har tenkt oss denne gangen.

Du må jo få svar + et godt tilbud håper jeg :)

Skulle du ikke høre noe, så kan du jo sende en sms og vise til mailen/ høre om han har fått den.
Takk for link til Villa Kamara :)

Jag tror att vi betalade runt 40 € per dygn när vi bodde där i september 2013. Creta sun ser också väldigt trevligt ut och är nog kanske lite billigare. Jag skulle tro att båda ligger nära varandra.
Maria

Det er skikkelig fin beliggenhet:)
men nå er prisen 50 Euro pr.døgn i lavsesong.ser jeg på nettsiden deres

Villa Kamara ser fint ut, Maria :)
- og du har rett, Manolis's studio ligger ganske nær, litt nærmere havna.
Begge stedene har samme avstand fra "døra til havet", veldig fin beliggenhet :)

40 er greit, men 50 euro er mye, det synes jeg og, Pusimal :)

Creta Sun ligger også fint til oppe på høyden, ikke langt fra kirka.
Dere har sett det, og utsikten, i reisebrevet mitt:)

kari
2016-02-01, 23:37
Jeg fant et par bilder til, Pusimal, da kan du se hele huset til Manolis, og beliggenheten ved stranda.
- om du går ut gjennom buegangen kommer du ut i hovedgata:)

http://i47.photobucket.com/albums/f152/sigrunn/sigrunn061/P1130063_zpsbk2hfzfm.jpg

http://i47.photobucket.com/albums/f152/sigrunn/sigrunn061/P1130065_zpssvuwtbex.jpg

Om du vil, kan du gjerne si til Manolis at jeg har lagt ut bilder:)

Pusimal
2016-02-02, 18:22
Det ser jo kjempefint ut.:)Hvis vi treffer Manolis skal jeg si at du har lagt ut bilder av studioet:)
Har ikke fått svar på mail vedr. studioet enda, men det kan jo ta litt tid før Manolis får den.Vi fant ut at det bare var 1 rom ledig med havutsikt i 2.etasje på Creta Sun på aktuelt tidspunkt)Så vi tok ikke sjansen på å vente lenger:) Blir 20 dager på Creta Sun denne gang:)
Ser jo fint ut der og, særlig utsikten fra balkongen

kari
2016-02-02, 20:12
Det ser jo kjempefint ut.:)Hvis vi treffer Manolis skal jeg si at du har lagt ut bilder av studioet:)
Har ikke fått svar på mail vedr. studioet enda, men det kan jo ta litt tid før Manolis får den.Vi fant ut at det bare var 1 rom ledig med havutsikt i 2.etasje på Creta Sun på aktuelt tidspunkt)Så vi tok ikke sjansen på å vente lenger:) Blir 20 dager på Creta Sun denne gang:)
Ser jo fint ut der og, særlig utsikten fra balkongen

Det blir sikkert veldig bra, Pusimal - god plass og fin utsikt fb_gilla
20 dager!!! - da kommer dere til å bli godt kjent på Østra Kreta:D
Regner med at dere skal ha bil en del av dagene?

Manolis ser dere helt sikkert bye_bye

Pusimal
2016-02-03, 07:49
Ja, vi gleder oss veldig. :)
Skal ha leiebil hele perioden. Så det blir nok mange turer rundt omkring
Fikk sett veldig mye av øst Kreta da vi var her i september 2013,men det er jo alltid nye steder å utforske på Kreta, og veldig mange steder som vi gjerne kommer tilbake til:)
Har aldri vært på Kreta så tidlig på året, så det blir også en ny opplevelse:)

MariaJ
2016-02-05, 18:02
Ni kommer att få en härlig semester är jag säker på! Creta sun ovan hamnen ser ju också jättefint ut. Så härligt med 20 dagar på Kreta, då hinner ni åka runt en hel del och ändå ta det lugnt också. De senaste 5-6 gångerna vi varit där har vi bara stannat en vecka :o

Ha en trevlig resa!

Maria

kari
2016-02-06, 15:47
Ja, vi gleder oss veldig. :)
Skal ha leiebil hele perioden. Så det blir nok mange turer rundt omkring
Fikk sett veldig mye av øst Kreta da vi var her i september 2013,men det er jo alltid nye steder å utforske på Kreta, og veldig mange steder som vi gjerne kommer tilbake til:)
Har aldri vært på Kreta så tidlig på året, så det blir også en ny opplevelse:)

Det kommer til å bli en herlig ferie, Pusimal :D
Bil hele tiden og VÅR fb_gilla

Pusimal
2016-02-06, 19:48
Takk. Vi gleder oss veldig:)
Sist vi var på øst Kreta(2013) hadde vi ca.4 uker der
Først til Bali,så 1 uke i Makrigialos,så en uke på forskjellige steder. (Mochlos,Lashiti platået,Palekastro,Kato Zakros og Mirtos overnattet vi,men var innom flere steder)Så var vi 1 uke i Makrigialos igjen:), før vi kjørte omkring siste uken igjen(hvor vi overnattet i Matala,Plakias,Agios Apostoli og Akrotiri )

Pusimal
2016-02-06, 21:03
Vi vurderer også å kjøpe leilighet i Makrigialos eller deromkring med tid og stunder:)

kari
2016-03-29, 18:11
Vi vurderer også å kjøpe leilighet i Makrigialos eller deromkring med tid og stunder:)


- sen reaksjon :o - så innlegget nå :) fb_gilla

Pusimal
2016-03-29, 19:44
:) 1 mnd igjen å vente...så er vi der
Gleder oss kjempemasse til å oppleve Kreta på denne tiden av året:)