handdator

Visa fullständig version : Sifnosost Aten?


Eva L
2006-04-13, 11:03
Hej!

Är det någon som vet var i Aten det går att köpa den vällagrade hårda osten från Sifnos som går att använda på samma sätt som parmesanost?

Eva

kari
2006-04-13, 11:12
Hei Eva, God Påske :D

Jeg kjøpte Sifnosost i en delikatessebutikk i Plaka.
Det nærmer seg 3 år siden jeg kjøpte den, og fortsatt har jeg en l i t e n skalk igjen, den er like god - snakk om holdbar ost :)
Sløv som jeg er, husker jeg ikke hverken navn på butikk eller gaten, men DET stoler jeg på at Marianne gjør :D (- vi var der sammen)

bye_bye Kari

Eva L
2006-04-13, 14:20
Tack för det då får vi hoppas hon läser det här. Ska beställa med vän som är hemma i Aten just nu.

Eva

Marianne
2006-04-13, 20:49
Först kom jag inte alls ihåg att du köpte Sifnosost i Aten, Kari:confused:, men efter att jag grävde mycket djupt i minnet kom jag ihåg att det gjorde du visst i den lilla delikatessbutiken, som ligger på hörnan av Kidathinaion och Nikis-gatan, i Plaka alltså. Stämmer det?Ang_elx
(De säljer vin, marmelad, ost och andra läckerier.)

kari
2006-04-13, 21:18
Först kom jag inte alls ihåg att du köpte Sifnosost i Aten, Kari:confused:, men efter att jag grävde mycket djupt i minnet kom jag ihåg att det gjorde du visst i den lilla delikatessbutiken, som ligger på hörnan av Kidathinaion och Nikis-gatan, i Plaka alltså. Stämmer det?Ang_elx
(De säljer vin, marmelad, ost och andra läckerier.)

Det stemmer (selvfølgelig ;) ) - applaus til deg, Marianne klapp_klap klapp_klap klapp_klap

Jeg var ganske sikker på at butikken ikke lå så langt fra Adonis
- men HVOR husket jeg jo ikke :confused:

DET jeg imidlertid husker er at jeg så ostene ligge på et fat på disken og sa til ekspeditrisen " er den osten fra Sifnos?" Og DET var den, da var jeg fornøyd med meg selv, gitt :cool:
( Arne, du er god til å beskrive ost :) )

flabb_flab Kari

Eva L
2006-04-13, 22:10
Ok då ska jag försöka mig på en beställning och hoppas att den finns i butiken. Arne och Birgitta hade tagit med ost till den senaste Umefesten men när jag kom till den platsen på bordet var osten redan slut.

Eva

Marianne
2006-04-13, 23:55
Hittade faktiskt butiken omtalad i min lilla Lonely Planet om Aten. Affären heter Mesogaia och ligger på Nikis 52 (hörnet av Kidathineon), tel. 210 0322 9146. Ma-fr 9-21 (vinter 9-20), lö 9-17, sö 10-15.
"An excellent range of traditional food products from all over Greece, including cheeses, yoghurts and biscuits for immediate consumption. There are also jars of thyme honey with walnuts, pasteli (honey and sesame sweets) from Andros, sweets, olives, olive oil and other delectable products to take home.)"

Mmm, man blir helt sugen...:)

Eva L
2006-04-14, 11:07
Tack Marianne och GLAD PÅSK.

Eva