handdator

Visa fullständig version : Hur är det att gå från Loutro till Anopolis?


Ayelet
2016-01-19, 16:44
Hej! Jag gick från Loutro till Sfakia förra våren och kommer aldrig göra om det pga höjdskräck. En passage mellan Sweet water beach och Sfakia var rena mardrömmen och jag kunde knappt röra mig, blev stel av skräck. Man ser ju alltid folk som går den här vägen, men har inte hört någon beskriva den tidigare. Är det bara jag som är så rädd?? Nu i vår vill jag gärna gå från Loutro upp till Anopolis (eller åt andra hållet). Då undrar jag; finns det otäcka passager med branta stup även på den sträckan?

yannis
2016-01-20, 06:02
Om det är otäcka passager med branta djup kan jag ej svara på. Har aldrig vandrat där, men varit flera gånger i Sfakia, Loutro och Anopolis

Men om du är i området den 23 oktober äger Sfakia Vertical Run rum för tredje gången. Det är en löpartävling från Loutro till Anopolis. Sträckan är 4,5 kilometer lång och med en höjdskillnad på 690 meter. Jag har tittat på en video från förra årets tävling och där springer man alltså sträckan. Då kan jag inte tänka mig att det ska vara otäcka passager där.

Denna information kan man få på ett bra forum: sfakia-crete-forum.com, som drivs av en holländare, Erno. Mycket aktuell information om Kreta får man på "general sfakia forum". Han har också andra trådar "Walks and hiks in Sfakia" samt olika videos och bildgalleri från medlemmar och av han själv.

Som sagt, en bra informationsskälla.

Birgitta.

Ayelet
2016-01-20, 09:02
Tack Birgitta! Jag har också varit mycket i området men aldrig gått mellan Loutro och Sfakia, bara tagit båten. Har tidigare alltid tänkt att om det blir storm så man blåser inne på Loutro och riskerar att missa flyget hem - så kan man ju gå till Sfakia.....så tänker jag inte längre :eek:

Kalimera
2016-01-20, 13:23
Hej! Jag gick från Loutro till Sfakia förra våren och kommer aldrig göra om det pga höjdskräck. En passage mellan Sweet water beach och Sfakia var rena mardrömmen och jag kunde knappt röra mig, blev stel av skräck. Man ser ju alltid folk som går den här vägen, men har inte hört någon beskriva den tidigare. Är det bara jag som är så rädd?? Nej, här är en till. Vi skulle också gå till Sweet water men gav upp. När vi kom tillbaka till vägen såg vi ett par som gick, och sedan också gav upp. Kvinnan var så tagen att hon med nöd och näppe lyckades gå upp till vägen igen.

http://www.kalimera.se/bilder/chora-sfakia-loutro.jpg

Här går paret som också gav upp.

Nu i vår vill jag gärna gå från Loutro upp till Anopolis (eller åt andra hållet). Då undrar jag; finns det otäcka passager med branta stup även på den sträckan?Jag har inte ens tänkt tanken på att gå upp till Anopolis från Loutro. Men jag har sett folk som har gjort det utan problem.

http://www.kalimera.se/bilder/loutro-anopolis.jpg

Här ser du stigen som går upp till Anopolis. Vågar du?

yannis
2016-01-20, 14:27
Tack Birgitta! Jag har också varit mycket i området men aldrig gått mellan Loutro och Sfakia, bara tagit båten. Har tidigare alltid tänkt att om det blir storm så man blåser inne på Loutro och riskerar att missa flyget hem - så kan man ju gå till Sfakia.....så tänker jag inte längre :eek:

Men dom SPRINGER tävlingen mellan Loutro och Anopolis! Då måste det vara lättare än mellan Loutro och Sfakia?

Vi har faktiskt blivit inblåsta i Loutro, men hade inte bråttom, så vi stannade någon dag. Även vandringsmänniskorna tog det med ro och la om sin dagsrutt för att bo kvar. De som hade ett flyg att komma till samma dag hade ej heller något bekymmer. Dom mindre båtarna på Loutro kunde köra längs kusten till Sfakia med dom. Men det kostade nog,,,,,

Birgitta.

Ayelet
2016-01-20, 15:54
Här ser du stigen som går upp till Anopolis. Vågar du? Det är just det som är frågan - tycker inte att det ser så brant ut:cool:
Den som tror att promenaden mellan Loutro och Sfakia är "like a walk in the park" kan ju kolla på de här filmerna:eek: från YouTube, antagligen filmat med en go pro (i slutet av första filmen, och i början av andra filmen stupar det ca 60 m rätt ner i havet).
https://www.youtube.com/watch?v=jQR9a7RyAGw
https://www.youtube.com/watch?v=s8g2_3UJC1w

Marianne
2016-01-20, 17:44
WOW, vilken vandring!
Tack før titten (det ræckte att titta før mig).
Men det måste vara fantastiskt, før de som tørs.

Lissi
2016-01-20, 18:16
Ingen mysig vandring precis. Verkar bäddat för stukade vrister....Fast helt klart en utmaning om man gillar denna typ av vandring:D

Lissi

Marianne
2016-01-20, 20:44
Förstukade anklar skulle jag också vara livrädd för. Och har man inte höjdskräck, så skulle jag få det direkt. Men jag blir imponerad av de som törs och fascinerad av omgivningarna.
Men jag vill också ha ett annat underlag!

Bengt o Marie
2016-01-20, 22:29
Hej,
Inga problem att gå mellan Loutro Sfakia, det börjar med en brant stigning upp, sedan ner till Anopolis där äter du en lunch innan du går ner till Sfakia. Mina upplevelser ner till Sfakia var: en kille på skateboard och en hund på ett biltak. Du är i Grekland, allt kan hända.

Bengt o Marie
2016-01-20, 22:42
Glömde att skriva, mellan Anapolis och Sfakia är det asfalterat om du vill._B-anana

Ayelet
2016-01-20, 22:50
Glömde att skriva, mellan Anapolis och Sfakia är det asfalterat om du vill._B-anana

Jag har åkt den vägen så många gånger, första gången för 16 -17 år sen, långt innan den nya vägen blev till. Men jag har aldrig GÅTT ner för berget, inte uppför heller ; )
Men efter min erfarenhet att gå från Loutro till Sfakia längs med havet, så är jag rädd för att det ska vara lika överraskande brant uppför berget som den sträckan var. Jag är inte rädd att åka över Aradenabron t ex men har skräck när jag står vid ett stup. Känns som att "det är lika bra att kasta sig ut, för man ramlar ändå ner", ingen rolig känsla kan jag lova snyft_drop

AndersK
2016-01-21, 00:30
Jag har gått från Anopolis till Loutro utan känsla av klättring efter stupande bergsväggar. Absolut inte! Gång-/åsnestigen var tidigare med all sannolikhet huvudförbindelsen mellan byarna. Stigen följer väl naturens skiftningar med maximalt bästa böjar på serpentiner. Troligtvis för att minimera påfrestningar på människan och åsnan med eller utan bördor. Och givetvis för att även minimera risken att förlora sina liv och djurens.

Leder som kommit till av andra skäl, bl.a. för vårt höga nöjes har fått och får en annan karaktär. Vi vill nå stranden med stort "S", följa strandlinjer för att få maximal upplevelse och få den där lämpliga dagsetappen mellan byar osv. Där de inte följer gamla försörjningsleder, trampas leder upp, vilka med automatik kommer att innehålla högrisksträckor. Detta förstärks givetvis av den naturtyp som det här handlar om. Enligt min uppfattning finns det delsträckor i Loutro-området vilka borde spärras av eller för vilka det åtminstone borde finnas information om att de går att undvika - gå runt. För det är inte kul att falla bland de vidrigt vassa stenarna eller plötsligt upptäcka att knäna skakar av en fullt begriplig höjdskräck och till den grad att man varken vågar gå fram- eller bakåt.

Efter sträckan Loutro - Anopolis är det OK. För min del kändes det efteråt i knän för dessa fick relativt brutalt känna på höjdskillnaden om ca 500 meter. Högt? Ja! Men de gamla grekerna lade en bra grund.
Trevlig vandring!

yannis
2016-01-21, 05:13
Bra skrivet, AndersK!
Birgitta

Ayelet
2016-01-21, 09:02
TACK Anders, det var bra att få höra från en som har gått där!
Jag har gått från Anopolis till Loutro utan känsla av klättring efter stupande bergsväggar. Absolut inte! Gång-/åsnestigen var tidigare med all sannolikhet huvudförbindelsen mellan byarna. Stigen följer väl naturens skiftningar med maximalt bästa böjar på serpentiner. Troligtvis för att minimera påfrestningar på människan och åsnan med eller utan bördor. Och givetvis för att även minimera risken att förlora sina liv och djurens.

Leder som kommit till av andra skäl, bl.a. för vårt höga nöjes har fått och får en annan karaktär. Vi vill nå stranden med stort "S", följa strandlinjer för att få maximal upplevelse och få den där lämpliga dagsetappen mellan byar osv. Där de inte följer gamla försörjningsleder, trampas leder upp, vilka med automatik kommer att innehålla högrisksträckor. Detta förstärks givetvis av den naturtyp som det här handlar om. Enligt min uppfattning finns det delsträckor i Loutro-området vilka borde spärras av eller för vilka det åtminstone borde finnas information om att de går att undvika - gå runt. För det är inte kul att falla bland de vidrigt vassa stenarna eller plötsligt upptäcka att knäna skakar av en fullt begriplig höjdskräck och till den grad att man varken vågar gå fram- eller bakåt.

Efter sträckan Loutro - Anopolis är det OK. För min del kändes det efteråt i knän för dessa fick relativt brutalt känna på höjdskillnaden om ca 500 meter. Högt? Ja! Men de gamla grekerna lade en bra grund.
Trevlig vandring!

Kalimera
2016-01-21, 14:34
Tack för info Anders! klapp_klap