handdator

Visa fullständig version : Aquaworld aquarium


Elisabet
2006-04-13, 10:25
Jag hittade nyss detta: http://www.aquaworld-crete.com/indexse.html
Det verkar vara ett intressant ställe för den som gillar undervattensliv och reptiler! De tar även hand om övergivna husdjur.

Från hemsidan:
Vårt mål med Aquaworld är helt enkelt att väcka intresse! Intresse av marinliv och reptiler generellt och av de lokala arterna i synnerhet. Vi tror att vi, genom att föra människor så nära dessa underbara varelser som möjligt, kan ge dem incitament att själva också ta hand och bry sig om dessa djur och deras omgivning, som naturligtvis även den är livsnödvändig för deras välbefinnande.

Hellre än att fånga helt friska vilda djur till våra akvarier och terrarier väljer vi att ta hand om individer som redan har fångats och, i många fall, varit nära att dö. Dessutom tillhandahåller vi hem till många husdjur som ägarna tröttnat på eller misskött.

På det här viset tror vi att vi gör mest gott utan att själva orsaka skada. Vi hoppas att ni håller med!


Någon som varit där?

milla
2006-04-13, 18:11
Jo då vi var där för säkert 8 år sedan men det var ingen höjdare. Minns det knappt men kommer ihåg att vi var besvikna när vi kom ut därifrån. Det är ju intressant med djur så det är säkert värt en titt i alla fall! Smaken är som baken.....

ricky
2006-04-14, 16:36
Jag tycker det låter väldigt kul och intressant när man läser på hemsidan.

Förstår man bakgrunden och syftet med Aquaworld, så behöver
man inte ha så stora krav för att känna sig "nöjd" med ett besök.

Jag klistrar in historian om hur det började, så förstår ni vad jag menar:


Jag kom till Kreta 1991. Eftersom jag alltid haft akvarier som hobby ville jag givetvis verkligen ha ett i min lägenhet. Dåförtiden kostade en glaslåda sanslöst mycket pengar så lösningen på problemet var uppenbar - jag måste bygga min egen. Några veckor senare kunde jag ses springande ner till havet med min värdefulla last av Smörbultar, slemfiskar etc i en plastcontainer med saltvatten för att släppa ut dem i havet. Därefter gick jag hem för att vrida ur de 125 liter havsvatten som dränkt mina sängkläder när fronten på min "glaslåda" släppt taget från resten av den.
Endast en aning nedslagen, upptäckte jag felet i min konstruktion. Jag hade pressat ut nästan all silikon ur gängorna, där jag borde ha lämnat 1-1.5 mm för styrka. Tanken var reparerad och klar när jag hittade en liten bläckfisk på stranden den vintern. Jag behöll honom hemma i flera veckor och gäster som såg honom var absolut förtrollade, speciellt kretensarna, av vilka många aldrig hade sett ett saltvattenakvarium förut. En dröm var född!
Visst, lätt som en plätt! Ja, vi bygger det första för besökare öppna akvarium på Kreta (det tredje i Grekland) och visar upp det lokala marinlivet. Det var bara två - fundamentala - problem med det: jag hade inga pengar och ingen trodde att jag hade "alla paddlarna i vattnet". Jag tog två veckor ledigt från mitt jobb för att diskutera min ide med alla ägare av ledig mark, tomma byggnader etc jag kunde hitta men det resulterade bara i svar som: "Folk vill inte betala för att titta på fiskar, bara äta dem." och "Min kusin har ett hotell här brevid som har en swimmingpool. Dina fiskar kommer att infektera poolvattnet och göra hans gäster sjuka.". Jag var tvungen att ge upp - men kunde aldrig riktigt släppa iden.
I slutet av 1995 bodde jag i en lägenhet i Filikis Etirias, Hersonissos, som var ganska stor och hade en tillhörande bakgård . Killen som hyrde lägenheten framför flyttade ut... Jag tittade, jag tänkte, jag planerade och jag vågade börja drömma igen! Med en aning (ok, en hel del) nervositet lade jag fram min ide för husägaren, Her Costas Papadakis, och hör och häpna - några veckor senare gav han mig tummen upp. Innan han kunde ändra sig slog jag upp ett hål mellan de två lägenheterna. Den följande vintern rök ett par väggar till - jag är säker på att jag kom ihåg att fråga om lov...(?).
Så, för att göra en lång historia kort, öppnade Aquaworld i juni 1995 med ett fåtal akvarier och ungefär tre fiskar! Jag ställde en låda på disken och tiggde donationer av folk. Jag blev både förvånad och tacksam att se hur många som verkade dela min vision. Aquaworld var fött "på riktigt"!
Nutid och framtid

Aquaworld går från storhet till storhet varje år. Även om det fortfarande är litet attraherar det en stadigt växande fan club som kommer på besök varje gång de är på Kreta, vissa dagligen. Från dag ett har min policy varit att besökare bara ska behöva betala inträde en gång per år. Det innebär att lokalt bosatta kan komma till oss dussintals gånger varje år och att även de som bara är här en vecka kan komma tillbaka igen och igen och upptäcka Aquaworld ur alla dess aspekter, eller bara för att göra barnen glada.

Efter råd från Dr. Pascal Divanach på The Hellenic Centre for Marine Research (se Länkar) och tack vare donationer från besökare, installerades 2002 en airconditioner. Den går nätterna igenom för att hålla tankarna svala och fiskarna glada och nöjda. Det är för fiskarnas skull den finns, inte vår egen, fast det är enormt skönt att kunna gå in i ett svalt akvarium här i mitten av sommaren! Den nya 8000-literstanken för små hajar är nästan färdigbyggd och hyresvärden, den tidigare omnämnde Costas, har givit oss ytterligare 50 kvm - utan extra hyra! Jag ser framför mig en liten djungel däruppe - vi får se! Åh, visst ja - REPTILER! De liksom kröp upp på mig sakta men säkert, vilket de ju ändå är kända för att göra... Jag blev tvungen att bygga ut trädgården för att göra plats för dem när de började "ringla in", ofta med varningar om hur extremt farliga och giftiga de var. Faktum är dock att det inte finns några farliga reptiler på Kreta, så ta't lugnt!
Fler och fler mer exotiska varianter av reptiler har kommit hit under årens lopp och vi försöker alltid ge dem alla de specifika utrymmen och miljö de kräver för att må bra.

John McLaren - ägare, byggare, guide, drömmare och allmän arbetare - Aquaworld

Elisabet
2006-04-14, 17:01
Jag fick också väldigt bra intryck av det som står på hemsidan.
För åtta år sedan hade det ju bara varit öppet i tre år och det varkar ju ha vuxit för varje år. Det kanske har ändrats en hel del sedan ni var där, milla?

Ingen som varit där mer nyligt och kan berätta?