handdator

Visa fullständig version : Thassos och barn


Peep
2006-04-12, 22:18
Jag var på Thassos för närmare tjugo år sedan och har tänkt återvända i sommar med mina tre barn i åldrarna 2-11 år. Vi kommer att bo i Thassos stad och undrar lite om någon kan tipsa oss om barnvänliga platser i eller omkring staden. Finns det t ex någon vanlig park (lekpark)? Är det mycket jobbig trafik? Har jag fattat rätt att det är två stränder i själva staden? Vilken är i så fall bäst för små barn? Annat som vi inte bör missa? Tacksam för ALLA tips eftersom det var så länge sen jag var där!

/L.A.

eija
2006-04-13, 13:42
Hej!
Jag har också varit på Thassos med mina barn men alltid i början av juni.
Jag tror att det finns mera aktiviteter för barn senare på sommaren då också greker kommer för att fira semester. När ska ni resa?

I Limenas (Thassos stad) finns egentligen ingen lekpark, dock finns det en liten park nära fiskhamnen med ett par gungor och karuseller. Man lönar sig att hyra bil och köra lite omkring för att titta på alla fina stränder. Jag tycker att stranden i Limenas (jag känner bara en) är ganska bra, fin sand med många tavernor. Men de finaste stränderna ligger omkring ön. Man kan köra bus, om man inte vill hyra bil.
I augusti är trafiken säkert verkligen livlig, i juni har jag för många år sen kört bil men nuförtiden kör jag hellre med bus. Vägarna är ju fina, utom oppe på bergen!

Tyvärr kan jag inte hjälpa så mycket. Jag ska resa i början av juni och bor tre dagar i Limenas och en vecka i Skala Potamiás. Om ni ska resa senare, kan jag säkert berätta mera efter resan.

Med påskhälsningar
Eija

Soleil
2006-04-17, 11:27
Det finns inte speciella "mekaniska aktiviteter" till barnen på Thassos. Mest barnvänliga byar är Limenaria o. Potos, inte staden Limenas.
Själv har alltid bott på Thassos stad (Limenas) som passar utmärkt till vuxna.
En gång var vi också i Sotiras.

Jenkan
2006-04-19, 13:32
Thassos huvudstad är ingen stor stad och trafiken är absolut ingenting att oroa sig för! Jag tycker inte att stranden här är den bästa, men den duger.. Ligger nära all fart i stan.. Rekommenderar i alla fall någon dag å stranden Golden Beach, ta bussen till Skala Potamia.. Jag var oxå där för 20 år sedan och då var man ju lite av en blond sensation där med alla andra turister som kom från Grekland.. Så är det verkligen inte längre, det händer mycket varje år.. tyvärr tycker jag..
Hoppas ni får en bra semester!!
/Jenny

Peep
2006-04-21, 14:14
Hej igen och tack för svar

Vi är egentligen inte ute efter några specilla aktiviteter, utan trivs bra med att promenera i stan, gå och bada, och göra små bussturer. Men vanliga parker, någon restaurang där barnen kan röra sig utan att falla framför en bil (eller i vattnet) och kanske en eller annan lokal marknad är sånt som kan vara roligt. Så det är mer sånt vi tänker på.

stenake
2006-04-24, 13:17
Hej igen och tack för svar

Vi är egentligen inte ute efter några specilla aktiviteter, utan trivs bra med att promenera i stan, gå och bada, och göra små bussturer. Men vanliga parker, någon restaurang där barnen kan röra sig utan att falla framför en bil (eller i vattnet) och kanske en eller annan lokal marknad är sånt som kan vara roligt. Så det är mer sånt vi tänker på.
Själva Limenas är egentligen inte den bästa orten för barn, men är inte barnovänlig. Stranden bortom fiskehamnen kan i.o.f.s. duga för barn, och på vägen dit från själva stan finns en liten park, dock inte någon lekpark. Jag rekommenderar att hyra bil för det går en bra asfalterad väg runt ön (knappt 10 mil) och det finns många fina stränder varav jag varmt kan stödja den redan avgivna rekommendationen Golden Beach (Chrissi Amoudia) som bara ligger en dryg mil från Limenas. Marknad hålls i Prinos (ca: 17 km) varje måndag fm. Läs mer under "Snabbval resmål"
Sten-Åke

Peep
2006-04-25, 13:58
Hej

Tack för tipsen, men bil funkar tyvärr inte för oss eftersom ingen av oss har körkort. Buss åker vi däremot gärna. Var hittar man "snabbval resmål"?

Elisabet
2006-04-25, 14:48
Var hittar man "snabbval resmål"?I vänsterspalten där det står 'RESMÅL A-Z'. Där kan du läsa om olika öar.

ulrikas
2006-04-25, 15:15
Jag har läst om resmålen, men hittar inget om Skala potamia? Ser jag så dåligt eller finns det inte med?

eija
2006-04-25, 21:25
Du har rätt Ulrikas. Det är synd att det finns så lite info om Thassos på Kalimera sidor. Orsaken är säkert den att så få svenska grekofiler reser till Thassos och i allmänhet till norra delar av Grekland. Tyvärr, ville jag säga. Det är nog annorlunda där än t.ex. på Kykladerna med deras vita postkortlandskaper (jag har dock också själv ö-luffat där och förstås älskar mycket också dessa öar) men jag tycker om det gröna i norr, fast det har inträffat stora skogsbränder på Thassos. Ju flera gånger jag har stannat på ön, dess mera förtjust har jag blivit i dess skönhet. Men alla har sina egna "kärlekar", inte sant!

Hälsningar Eija

stenake
2006-04-28, 07:20
Hej

Tack för tipsen, men bil funkar tyvärr inte för oss eftersom ingen av oss har körkort. Buss åker vi däremot gärna. Var hittar man "snabbval resmål"?

Snabbval resmål finns som en "rullgardinsmeny" i det blå fältet uppe till höger. Klicka på V tecknet
Sten-Åke

stenake
2006-04-28, 09:57
Jag har läst om resmålen, men hittar inget om Skala potamia? Ser jag så dåligt eller finns det inte med?
Det stämmer att det inte står om Skala Potamia, men under Golden Beach nämns Chrysi Akti vilket är ett annat namn på samma plats.

Sten-Åke