handdator

Visa fullständig version : Dagbok


Ivi
2006-04-11, 18:44
Riitta skrev idag om en gammal resekatalog från 80-talet med nostalgivärde :)
Eftersom jag har börjat resa i Grekland på allvar från mitten av 90-talet, så undrar jag, om det finns andra personer på Forumet, som gärna skriver dagbok under sin vistelse. Har nu dagbok från de senaste 10 åren härhemma.
Ibland har jag skrivit dagligen, ibland några gånger under våra resor på oftast två veckor. Eftersom minnet med åren inte har blivit bättre precis :eek: så tycker jag att läsning av dagboken efter resan är ett bra sätt att återuppliva fina minnen! Dessutom är dagboken ett bra stöd, då jag ska hjälpa någon här på Forumet med tips på boende, fina stränder, tavernor osv.

Ivi

Riitta
2006-04-11, 18:51
Jag brukar skriva lite varje dag när vi är på öarna. Inte så mycket,men ändå att när man läser flera år efteråt så kommer man ihåg saker som man kanske annars hade glömt:)
Skriver upp lite priser också så man kan jämföra. Fast när jag tycker att vi har gjort av med för mycket pengar så slutar jag notera:D

Riittabye_bye

martinifk
2006-04-11, 19:40
Det brukar kunna bli några rader om varje dag under resan i min allmenacka, men från och med i år ska dessa rader bli många fler, just för att det är så härligt att titta tillbaka och läsa om sina Greklandsresor:)


Martinifk

karinafp
2006-04-11, 20:25
Jodå, jag har en semesterdagbok som jag skriver i varje dag. Används som underlag för reseberättelsen, bland annat. Nu är den full, så jag har skaffat en ny, vilken ska påbörjas i sommar. Måste nog ta med den gamla på resan ändå, eftersom vi brukar läsa om vad vi gjorde under tidigare år och jämföra. :D

Karin
reseskribent

Lenalu
2006-04-11, 20:49
Jag skriver oxå dagbok, började vid vår första resa till Ios -97
sedan har den hängt med på varje resa. :)
Köpte mig en ny jättefin med delfiner på i Egypten i vintras, så nu
är det bara att fortsätta med härliga beskrivningar av platser och
människor.

/ Lena

Hasse
2006-04-12, 10:48
Dagbok har vuxit fram som någonting jag ägnar mig glatt åt sedan några år tillbaka. Det blev ett utmärkt sätt att på ett bättre sätt komma ihåg mera vad som hände under hela resan. På något sätt brukar vi gå ner så på lågvarv att dagarna flyter ut till ett enda töcken av upplevelser. Då kan den delikata uppgiften att hemma vid datorn, sitta och redigera det hela och försöka få ihop det till något hyfsat läsbart.

Tänk tanken, visst finns det en och annan stund under dagarna då du kan finna utrymme för att bara sitta och minnas t.ex gårdagen, vad du gjorde då ? Jag brukar gå igenom just gårdagen och försöka "göra klart" den i min anteckningsbok för att få med allt som hände då. Om jag sedan vid redigeringstillfället verkligen tar med allt är ju en helt annan femma.

Stunder då jag skriver: Under parasollet vid poolen, på rummet när vi är klara med kvällens taverna-besök, balkongen, på bussen på väg någonstans, tavernan efter avslutad lunch......tillfällena är inte svåra att finna.

Dagbok är riktigt roligt, hoppas snart finna ännu mer energi till att skriva klart förra årets Kreta-resa ;) ;)



Hasse :cool: