Visa fullständig version : Hälsning från Tinos
Så har redan några dagar gått sen jag inledde resan till Tinos, som har mött med soligt väder. Inte en droppe regn så här långt! I måndags träffade jag f ö en kalimeravän sen förr, Höstluffare, som för ett par år sen öppnade Systrarna Nymans Mat och Deli I Dalby tillsammans med sin syster. Så fin butik och matställe. Jag och min väninna fick en trevlig lunch med god soppa och prat...
I tisdags morse flög jag till Aten och hann I mycket god tid med lunchen på vanliga stället I hamnen I Rafina. Det är nog dåliga odds på att bryta den traditionen. Efter en lite guppig resa med Theologos ( min favorit) och med fullt av greker på väg hem att fira Oxi-dagen så anlände vi Tinos kl 22 ca. Tiden gick fort, för jag hamnade I en sofffa I salongen mitt bland en storfamilj från Mykonos. Så trevliga de var och jag blev bjuden på kakor som mormor bakat. De ville veta allt om mina resor till Grekland, varför jag var återvändare till Tinos(fö ett mycket bra val enligt mamman) och hur många ggr jag varit där och I Grekland överhuvud taget.( 51).."You are a greek" var kommentaren och så fick jag minsann ta en kaka till !
I hamnen mötte Nikoleta och jag fick te och mer kakor I hennes kök, där även barnbarnet Marcos och dottern Clery väntade. Marcos föräldrar är bortresta en vecka och Nikoleta och faster Clery är barnvakter. Kvällen blev midnatt innan jag var I säng.
Oxidagen ,väcktes jag kl 7 av kyrkklockor och jag gick upp för att se och lyssna på musikkåren som vandrar från stora kyrkan ner till hamnpromenaden där grekiska flaggan hissas. Mycket folk redan då. Sen samlas alltmer folk till kl 11 då alla skolbarn, flera hundra, marscherar med musikkår till två olika monument I byn där det är långa ceremonier med präster och kransnedläggningar. Sen går de ända ut till stora monumentet på udden för samma sak. Två timmar I blåsten(12 sek.meter).Flera flera hundra åskådare. Sen blir det fullt på cafeer och tavernor. Alla affärer är stängda.
Kl 18 var det dags för musikkåren att åter gå under musik ner hela långa krypgatan ner till flaggorna, där borgmästaren skulle hala flagggan.
Tinosborna firar rejält när de firar.
Mitt på eftermiddan blev jag bjuden till Nikoleta och maken på god lunch.. Kvällen blev tidig.
Igår hände inte så mycket. Jag började med att handla då jag ju inte kunde det dan innan. Sen gick jag till lilla sjukhuset ock fick stygnen borttagn Inte en cent kostade det. Läkare och sjuksköterskor gör annars bara riktigt akuta saker då lönen uteblir...Efter detta gick jag en långpromenad runt I Chora. Många att hälsa på...Lunch på Xassan.
På sena eftermiddan bjöd jag Nikoleta och lille Marcos på cafe...
Nikoleta kan tyvärr inte gå ut på kvällen med barnbarnet.
Jag åt en god middag på Michalis och sen gick jag till det absolut helt fullsatta Kyriakatikos, där tre underbara greker spelade härlig musik till långt över midnatt. Ikväll spelar de igen...och jag går förstås dit igen.
Idag har jag promenerat I solen längs hela Ag Fokas och bort mot Ag. Sostis..2 timmar. Nu fika på balkongen och när detta gått iväg, så ska jag gå ock bada! Det blåser inte alls så mycket idag och det är linne-shortsväder för mig, men grekerna har jacka o långbyxor... Tja så har jag det:D. (Tyvärr gör mitt tangenbord bara stora I när de står ensamma. Ni får stå ut med det!)
Lissi
Tack för en fin rapport, Lissi. Ha det fortsatt bra och njut av ditt Tilos!
Ann-Kristin
SÅ mysigt Lissi... NJUT vidare med din Tinos-familj som alltid väntar på dig!
Kram,
Sunny, som njuter på Ermioni.. bye_bye
Låter härligt och avkopplande! Önskar dig en fortsatt härlig resa!
Tack för en fin rapport, Lissi. Ha det fortsatt bra och njut av ditt Tilos!
Ann-Kristin
Jag tror du vrållängtar till ditt Tilos, Annki!
Ha det fortsatt bra Lissi på din ö och hälsa Nikoleta.
Birgitta, som också vrållängtar,,,,
Nu fika på balkongen och när detta gått iväg, så ska jag gå ock bada! Det blåser inte alls så mycket idag och det är linne-shortsväder för mig, men grekerna har jacka o långbyxor... Tja så har jag det:D.
Lissi
Åh så härlig beskrivning av hur du har det! Tack så hjärtligt för den, känns som att följa med klapp_klap.
bye_byeAbi
Kalimera
2015-10-30, 12:10
Idag har jag promenerat I solen längs hela Ag Fokas och bort mot Ag. Sostis..2 timmar. Nu fika på balkongen och när detta gått iväg, så ska jag gå ock bada! Det blåser inte alls så mycket idag och det är linne-shortsväder för mig, men grekerna har jacka o långbyxor... Tja så har jag det:D. Det låter som att du har det ganska bra, minst sagt. :)
Bra att du har tagit stygnen, och att du än så länge har sluppit Lissivädret!
Ha det fortsatt bra Lissi och tack för liten rapport;)
//majibye_bye
Vad mysigt det låter. Din rapport får en onekligen att längta till fina Grekland mer än någonsin. Ha en fortsatt fin tripp.
Tack för rapport! Intressant båtresa du hade, ingen brist på kakor eller sällskap. flabb_flab Annars också, känns säkert skönt att kunna ta dagen som den kommer enligt egen tidtabell.
Ha det fortsatt bra!
/ Anne bye_bye
sjöborren
2015-10-31, 08:52
Låter härligt Lissi! Fortsätt njut och ha det gott på ditt Tinos. bye_bye. Och jag förstår Annki ... Även mitt pekfinger ville upp mot bokstaven T. ;)
mamma mu
2015-10-31, 17:44
Hej Lissie.
Så mysigt det låter, kan verkligen tänka mej åka tillbaka till Tinos även i oktober.
Hälsa så jättemycket till Nikoleta i fall hon kommer i håg mej. Jag reste med en väninna i sept förra året. Första nätterna delade vi boende i lägenheten mot gatan innan hon fick två lediga rum inne. Underbar människa och hennes hemgjorda fikonmarmelad som jag fick med hem var jättegod.
Min nästa resa blir återigen till Egina för påsk och 60-årskalas. Men till hösten lutar det åt Tinos eller varför inte Peoloponnesos.
Ha det gott // Mona
Söndag eftermiddag och jag har lite siesta...solen på balkongen är för varm...Annars är det storm idag och det var aviserat att inga båtar skulle gå. Det innebar att många fick åka redan igår då det också är aviserat båtstrejk måndag och tisdag. Nu tror man dock här att det bara blir måndag. Jag ser ut att klara mig, då jag ska lämna Tinos torsdag morgon...och I alla fall en båt har gått idag.
Dagarna rullar på. Säsongen är slut och jag är nu enda gästen hos Nikoleta. Jag är mycket nere hos dem och blir bjuden på lunch och fika. Själv bjuder jag ut på fika och igår var Nikoleta och jag på Aithiro och åt middag. Vi var så gott som ensamma och det är jag nästan var jag äter. Som sagt säsongen är över. Aithiro har gudomligt god mat, sonen är kockutbildad och maten är vackert dekorerad, något man inte är så van vid här. Deras saganaki på masteloost är magiskt god och serveras med pesto och balsamico..mums. Vi åt också kalamares, horta( SÅ god) och så bjöd huset på ugnsbakad melizanes med smält ost på. Vitt vin till det, prat och massor av skratt och tiden flög iväg....Nu var det första gången på länge som Nikoleta hade tid att gå ut. Tidigare I går var jag och Clery ute och gick med lille Markos ...det går faktiskt bra att prata med honom. Jag pratar ju också bara korta enkla meningar på grekiska :D Det är av barn man ska lära sig.
I morse gav jag mig iväg på en långpromenad, men jag fick vända för motvinden var så kraftig så jag orkade inte streta mig fram...det har aldrig hänt..Men åt andra hållet gick det bättre och jag lyckades gå knappt 2 timmar.
Nikoleta och jag har varit på lekplatsen med Markos och om en stund ska vi hem till Clery och fika. " Min" grekiska familj skämmer bort mig! Det är verkligen en underbar tid att vara här och jag känner mig mer och mer hemma här på Tinos...och jag möts av hälsningar och småprat när jag är ute eller sitter på cafe eller tavernor och så klart börjar man bli igenkänd efter alla resor hit, femton stycken nu...
Jo en sak till..I fredags kväll gick jag återigen till Kyriakatikos och musikkvällen där. Helt otrolig stämning , superbra musik och helt knökafullt både inne och I gränden utanför. Publik I ålder 4 - 80 och ALLA kan ju sångerna. Skratt, prat, dans och ouzo, vin o raki I massor och INGEN stökar eller skränar. Jag bara älskar grekers sätt att roa sig.Jag var inte hemma förrän långt efter midnatt. Inte en sekund kände jag mig ensam.
Nu ser jag fram emot de sista 3 dagarna här...sen väntar resan mot Kardamili.
...och jag har hälsat från alla som bett mig och Nikoleta hälsar tillbaks. Hon minns er alla!
Lissi
Jag blir allt lite sugen på att återvända till Tinos en dag... med alla de fina byarna.. din rapport gör inte längtan mindre!.. :)
Skratt, prat, dans och ouzo, vin o raki I massor och INGEN stökar eller skränar. Jag bara älskar grekers sätt att roa sig.
Lissi
fb_gilla
Det hörs lång väg hur bra du har det där på Tinos.
Ser fram något otroligt mot dina rapporter (om du har lust att göra några så skulle jag bli otroligt glad) från ett höstlikt Kardamili. Ska bli så spännande att höra hur där är denna årstid (funderar på att åka även i slutet av oktober nästa år).
Ha det grejt till nästa rapport.
Åhh... så mysigt det låter, fast jag gillar absolut inte blåst.
Tur du har annat som uppväger Ang_elx.
bye_byeAbi
Kalimera
2015-11-02, 10:05
" Min" grekiska familj skämmer bort mig! Det är verkligen en underbar tid att vara här och jag känner mig mer och mer hemma här på Tinos...och jag möts av hälsningar och småprat när jag är ute eller sitter på cafe eller tavernor och så klart börjar man bli igenkänd efter alla resor hit,Härligt! klapp_klap
Hoppas att du kan ta till dig Kardamili där det säkert är lika öde som på Tinos, fast i Kardamili känner du ingen. Men det fixar säkert Stella. :D
Janne, Kardamili har jag ju längtat till sen jag var där 2007...ensamhet stör mig inte det minsta och jag längtar verkligen att komma dit.:D.
Här på Tinos har tavernorna bara kvällsöppet nu, förutom pita/takeaway-ställena. Så min sena lunch idag blev en arabisk sallad... Så blev det kaffe på La Strada ute på udden mot monumentet med skön sol och glitter I vattnet.
Idag började jag med en lång lång promenad efter Ag Fokas bort mot Porto. Solen sken från klarblå himmel , men oj vilken blåst!!!!! Det har aldrig blåst så mycket på någon av mina 14 tidigare resor som det gör nu och det vill inte säga lite.. Jag såg plötsligt en liten åsnestig åt vänster upp på en bergshöjd och tog in på den och travade på uppåt mellan två stenmurar, högre och högre upp. Jättefin utsikt till slut! En lång promenad blev det innan jag kom upp på övre bilvägen en bra bit från Chora. Väl hemma igen bytte jag till badkläder och gick ut till Golden Beach och deras trädäck där serveringen nu är borta. Där satt jag och läste nån timme ...men där gick inte att bada. Jag avskyr sandblästring. Jag badade vid det lilla klippbadet närmre "hemma". Skönt, men svårt att ta sig upp ur vattnet igen I blåsten. När jag kom hem undrade Nikoleta om jag ville åka med på biltur I morgon. Hon ville vandra mellan Tarambados och Smardadiko och sen kunde vi åka till Agapi...OM jag vill. Jag älskar Agapi... Nikoleta kör och jag bjuder på lunch! Men det satt långt inne innan hon gick med på det. Hon tyckte att jag bjöd på middag häromkvällen.
Jag har varit nere och lekt med lille Markos ett tag. Han lär mig jättemycket grekiska! Nu kör jag en maskin tvätt och ska upp och hänga. Så ska jag sitta o läsa.
Fortsättning följer.....
Lissi
Åh... Vad det låter härligt det du berättar Lissi! Och lunch på Xassan... Hjälp så sugen jag blev! :) Njuter av att höra hur gott du har det! Tack snälla för att du delar med dig bye_bye
MVH zakka
Kalimera
2015-11-03, 09:42
Janne, Kardamili har jag ju längtat till sen jag var där 2007...ensamhet stör mig inte det minsta och jag längtar verkligen att komma dit.Bra. Och med Stella i närheten känner man sig aldrig ensam. :D
När jag kom hem undrade Nikoleta om jag ville åka med på biltur I morgon. Hon ville vandra mellan Tarambados och Smardadiko och sen kunde vi åka till Agapi...Området kring Tarambados är så vackert, och Smardadiko så fint, för att inte tala om Agapi. Vilken dag du får! klapp_klap
Sen eftermiddag....och det bara blåser. Inga prognoser stämmer om minskad blåst och nu blir jag lite orolig om det ökar, för jag måste ju iväg på torsdag morgon. Fast jag vet ju egentligen att det ska mycket till för att båtarna inte ska gå. Men inte en droppe regn har kommit och tvätten jag körde I Nikoletas maskin torkar bra I blåsten med många klädnypor på.
Idag vid kl 11 gav vi oss iväg I Nikoletas bil upp till Tarambados, där vi ställde bilen och gick den mycket vackra vägen till Smardakito. Åh så grönt det är överallt nu. Nikoleta sa, att regnet för ett par veckor sen väckte hela naturen till liv. Överallt på sluttningarna syns olivplockare ibland träden, men många träd har drabbats av en liten skademask som förstör oliverna om man inte har sprutat träden. Nikoleta räknar med att hälften av deras skörd är förlorad. De besprutar inte. Att gå med Nikoleta och höra om livet I byarna är härligt. I Smardakito var det nästan tomt I de vackra gränderna och tavernan var stängd, för alla plockade oliver. I Tarambados gick vi ett bra tag också. Lika öde där.
När vi kört genom Krokos och förbi Volax så kom vi till min älsklingsby Agapi, som klättrar efter berget I vinkel med liten dal/ravin nedanför. Där porlade det friskt av vatten som rann nedför. Den övre delen har många nyrenoverade hus och där är gudomligt vackert med många fina valv man går igenom. Blommor och citronträd överallt. Tröttnar man nånsin? Man går en liten stensatt väg alldeles vid kanten med underbar utsikt över dalen till andra byar som klättrar på bergen mitt emot. Byns taverna öppnades bara för oss då ägarinnan såg oss komma och undrade om vi var hungriga. DET var vi!
Det trollades fram tomatbollar av torkade tomater och smet som gjordes medan vi väntade.Gudomligt goda!!! T o m Nikoleta gav toppbetyg. Sallad med gurka, tomater, lök oliver, kapris och örtkryddor bla timjan. Allt egenodlat förstås. Sen gjordes omelett med potatis, ost och lök och den var så gul så det var som en sol kommit på bordet. Här på Tinos är äggulorna gula! Allteftersom tittade fler bybor in och pratade och Nikoleta hade flera gemensamma bekanta med ägarinnan. Recept utbyttes och telefonnummer, för vidare kontakt dem emellan. Underbar efterrätt med syltade druvor och grekkaffe kom också fram och friskt källvatten. En underbar lunch I en underbar by!
Helt plötsligt var klockan mycket och vi bestämde oss att åka hem med stopp för inköp av honung hos min leverantör... 15 euro kilot. Jag brukar köpa mer men nu ska jag ju åka runt och jag kan köpa honung I Kardamyli också. Panagiotis, Stellas son, hörde av sig igår. Han möter vid bussen om jag säger vilken tid jag kommer och fast det är nära så vill jag inte tacka nej....det kan ju regna...
Om en stund ska Clery och jag gå och fika...och jag ska ta ut pengar för första gången....mina medhavda har räckt till allt hittills inkl hyran...
Vi hörs..
Lissi
Så fint du har det, inte undra på att du trivs på Tinos. :) Jag trivs också av att bara läsa dina rapporter. Så tack för att du håller oss uppdaterade!
Hoppas vinden lugnar ner sig till torsdagen.
/ Anne bye_bye
Monica C
2015-11-04, 00:14
Åh vad jag njuter av att läsa om dina upplevelser på Tinos:)
Ha det fortsatt gott!
Monica:)
Så fint du har det och vilka fina vänner du fått!
//
KR
Kalimera
2015-11-04, 09:49
Vilken fin dag du fick! klapp_klap
Kommer du inte iväg på torsdag?
Janne...har skrivit pm.
Lissi
Jo en sak till..I fredags kväll gick jag återigen till Kyriakatikos och musikkvällen där. Helt otrolig stämning , superbra musik och helt knökafullt både inne och I gränden utanför. Publik I ålder 4 - 80 och ALLA kan ju sångerna. Skratt, prat, dans och ouzo, vin o raki I massor och INGEN stökar eller skränar. Jag bara älskar grekers sätt att roa sig.Jag var inte hemma förrän långt efter midnatt. Inte en sekund kände jag mig ensam.
Lissi
Det där låter så härligt, har aldrig upplevt det så det hoppas jag att jag får göra nångång. _B-anana
Men det där med båtstrejken var ju trist. :( Du har det säkert bra på Tinos, men när man riktigt väntat med iver på något så känns det ju inte så trevligt. Men, that´s life!
/ Anne bye_bye
Hela min långa rapport försvann när jag skulle sända, nu orkar jag bara inte skriva om allt..
Bara kortversion.. Båtstrejk 2 dagar till gör att jag inte kan åka förrän på lördag I stället för I morgon.Det blir då alldeles för lång resa med övernattning på vägen för bara tre nätter I Kardamyli. Jag har därför ringt och avbokat. Tyvärr! Nu är det strejk jämt jag ska hit, ena eller andra vägen...nu var det fel håll ! Jag tar den nybokade resan I maj till Kardamyli med omnejd...hoppar Tinos då. Nu stannar jag till måndag här och har bokat på ett par nätter på Adonis. De hade rum. Strul ger alltid nya möjligheter!
Nikoleta har bjudit på imam, himmelskt god så nu ska jag ta en liten siesta. Ikväll blir det mysiga Kyriakatikos...där är alltid mycket folk.
Lissi
Kalimera
2015-11-04, 17:48
Det blir då alldeles för lång resa med övernattning på vägen för bara tre nätter I Kardamyli. Jag har därför ringt och avbokat. Tyvärr! Det kanske bara är bra, och det blir till slut ännu bättre. Du får definitiv uppleva ett vackrare (och säkert varmare) Kardamili med omnejd när du kommer i maj. (Såg nu att jazzfestivalen är mellan 14-16 maj.)
Nu är det strejk jämt jag ska hit, ena eller andra vägen...
Lissiväder har jag hört talas om.... Men, nu får vi koll på strejkerna också; där Lissi är blir det strejk.... :)
(Såg nu att jazzfestivalen är mellan 14-16 maj.)
Så bra! Jag är hellre där utan jazz och ska boka 3-9 maj om P har rum då. Annars finns ju andra boenden också...
Jag hoppas få Claes med mig och att vi har bil från flygplatsen hela tiden.
Lissiväder har jag hört talas om.... Men, nu får vi koll på strejkerna också; där Lissi är blir det strejk.... :)
Ja denna gång har I alla fall Lissivädret uteblivit. Strålande sol hela tiden...
Både strejk och regn hade varit too much;) Fast den evinnerliga blåsten är jobbig. Det är inte skönt vid havet. Men det ska bli bättre.
Lissi
Først Lissi, så s y n d med streikene/ at du ikke kommer til Kardamili som planlagt !!!
J e g har og gledet meg veldig til det :o
- men Kardamili venter på deg:)- kanskje vi sees i mai?:)
Så vil jeg, sent, men jeg håper godt, si takk for dine levende skildringer/denne trådenklapp_klap
Beklager den s t e r k e vinden :eek:
Men ellers, hvilke HERLIGE opplevelser du har hatt :D
- og siden du fortsatt skal være på Tinos/sammen med familien din, blir det sikkert veldig fine dager framover ogfb_gilla
Ha det godt
bye_bye
Tack Kari!
Jag pratade ju med Panagiotis I telefonen I eftermiddags och I kväll kom ett så gulligt mail att han visste om strejken och förstod mitt dilemma. Jag skulle skriva till honom när jag kom hem för att boka rum I maj och jag tänker fråga om 3- 10 maj... Det blir bra och nu stannar jag kvar till måndag morgon. Strejker drabbar ju alltid tredje person och nu förlorade Stella Rooms 5 nätter men får 8 I vår. Nikoleta får 4 nätter till istället. Hon är glad att jag är kvar över helgen så vi kan göra en utflykt och vandring till.
I morgon tar jag bussen upp till Monastiri och besöker klostret. Så vandrar mellan några byar där I närheten och sen beroende på vädret vandrar jag tillbaks till Chora via Dio Choria eller tar en senare buss tillbaks. Blåser det storm blir det jobbigt att gå ner till Chora. Det får bli som det blir.
Lissi
Tack Kari!
Jag pratade ju med Panagiotis I telefonen I eftermiddags och I kväll kom ett så gulligt mail att han visste om strejken och förstod mitt dilemma. Jag skulle skriva till honom när jag kom hem för att boka rum I maj och jag tänker fråga om 3- 10 maj... Det blir bra och nu stannar jag kvar till måndag morgon. Strejker drabbar ju alltid tredje person och nu förlorade Stella Rooms 5 nätter men får 8 I vår. Nikoleta får 4 nätter till istället. Hon är glad att jag är kvar över helgen så vi kan göra en utflykt och vandring till.
Lissi
Nei, streiker rår man ikke med, og som du skriver så blir " den enes død, den andres brød", denne gangen positivt for Nikoleta:)
- når det gjelder Panagiotis er han s å vennlig og sympatisk, klart han var "gullig"fb_gilla
Men vi treffes akkurat i k k e i Kardamili da, Lissi...., vi reiser derfra 2.mai, men blir fortsatt på Peloponnesos,... så :confused:;):)
Kari: Jag/vi (?)kommer till Aten 1 maj och tänker en övernattning ev 2 I Kalamata innan Kardamili... så KANSKE kan vi ses I Kalamata om ni ska åt det hållet. Det får tiden utvisa!!!!
Idag är det den hittills minst blåsiga dagen här på Tinos.Strålande sol från klarblå himmel och varmt...linne och 3/4 byxeväder. Jag tog bussen kl 10.45 upp till Monastiri och gick och strosade I klostret ett tag. Där är så vackert. Hela Tinos under sig känns det som. Jag fick sällskap av en pratsam nunna och en svart katt på min promenad. Nunnan undrade var jag var ifrån och vart jag skulle efter klosterturen. När hon hörde att jag skulle ned till Chora "me ta podia" så gjorde hon korstecken och sa "siga, siga" Jag fortsatte min vandring på serpentinvägen upp I Arnados som är så fint.Inte en människa såg jag I byn, bara en ny svart katt som gick och jamade hela tiden tills jag gick ut ur byn igen. Så gick jag vidare tilDio Choria. Där såg jag 2 människor. Jag var kaffesugen, men inget var öppet så jag gick ner till Triandaros och fikade på tavernan. Fika kan man där, men maten är usel...de unga som tagit över kan inte laga mat. Det är ju lite synd om man driver taverna;) Men byn är jättefin och ligger så vackert mot en ravin. Många turister stannar och äter men inga kommer tillbaks...
Så fortsatte jag serpentinvägen ner till Ag. Varvara. Där ville jag äta för jag hade gått 2,5 tim. Inget öppet så jag gick de sista kilometrarna, 60min, till Chora, så det var garanterat mer än de 3 km som står på skylten. Avståndsmätning är inte grekers starka sida. Man får en km -uppgift och när man gått 15 min kan det vara en kilometer längre till målet på nästa skylt. Det gör I alla fall promenaderna roligare. Efter 3,5 timmar så var jag I mål på Aithrio där jag åt gott. Varm sallad på kronärtskockor, rödbetor, blomkål och squash halv portion och så potatis- och ostomelett.Jag åt bara halva, men utan att jag bett om det så kom resten tillbaks I Doggybag...
Nu siesta ett tag innan jag ska till mysiga La Strada på fika... och inga båtar idag....
Jag är nöjd som det blev och ser fram emot vårens två Peleponnesosresor...på tisdag ser det ut som om Sunny och jag kan träffas för mat på Rakadiko I Pireus!! Trevligt!
...och från och med tisdag när jag åkt blir det lugnt...ingen vind ! Aten ska bli kul....
Lissi
Visst måste det vara konstigt att inte se några färjor som anländer och drar iväg från Tinos?
Det brukar vara en färja nästan varje timme.
Birgitta.
Vilken härligt lång runda då gått idag!.. :)
Ska bli skoj att träffas i Pireus.. det var ett tag sedan... 2013 på Tinos.. OJ.. vad tiden går!.. :D
Idag är det den hittills minst blåsiga dagen här på Tinos.Strålande sol från klarblå himmel och varmt...linne och 3/4 byxeväder.
Avståndsmätning är inte grekers starka sida. Man får en km -uppgift och när man gått 15 min kan det vara en kilometer längre till målet på nästa skylt. Det gör I alla fall promenaderna roligare.
Efter 3,5 timmar så var jag I mål på Aithrio där jag åt gott.
Jag är nöjd som det blev och ser fram emot vårens två Peleponnesosresor...på tisdag ser det ut som om Sunny och jag kan träffas för mat på Rakadiko I Pireus!! Trevligt!
Lissi
Tänk att det kunde bli så skön promenad-dag till sist flabb_flab. Vad skönt!
Det där med avstånd, ja Ang_elx. Det kan ju vara åt båda håll, så man inte fattar nå´t. Visst är det spännande ;)?
Klart att det smakar efter det promenerandet :p, dessutom verkar du ha kläm var man ska äta och inte.
Vad bra att allt fallit på plats, till slut.
bye_byeAbi
Ja, håper vi sees, Lissi, våre planer etter Kardamili er ikke " spikret" enda:)
Koroni inngår...., men ellers:confused: vi er i Hellas til -2.maibye_bye
Kalimera
2015-11-06, 12:18
Strejker drabbar ju alltid tredje person och nu förlorade Stella Rooms 5 nätter men får 8 I vår.Perfekt, nu får du ännu fler dagar i Kardamili. klapp_klap
Ja, håper vi sees, Lissi, våre planer etter Kardamili er ikke " spikret" enda:)
Koroni inngår...., men ellers:confused: vi er i Hellas til -2.mai
...skulle være 1 2.mai ....:o
Ytterligare en blåsig men solig dag här. Efter 10 dagar är jag minst sagt trött på blåsten. Den hindrar mig I det jag vill göra, som att gå efter havet och att gå I bergen. Det klarar jag inte I blåsten. Men solen skiner och I lä är det helt underbart varmt!
Idag hade jag tänkt mig min vandring från Chora till Ktikados som jag alltid gör, men jag gillade inte att det blåste så, jag får huvudvärk...Dessutom känner jag av ömhet I benhinnorna efter gårdagens drygt tre timmars promenad nedför på asfalt.Jag vände om och ut mot Kionia, där jag hittade den lilla helt vinskyddade stranden mellan kyrkorna Stavros och Ag Markos. En smal trappa som knappt syns från vägen leder ner. Hade jag nu gillat stekande sol så hade jag stannat där många timmar, då jag hade matsäck med, men efter ca 80-90 min så hade jag badat, soltorkat läst ut min bok, "Till himlen och tillbaka" av Eben Alexander och tröttnat på strandlivet. Ingen skugga mer än solskärmen. Solbadande är inte min grej...men badet och simturen var underbar! Säkert 20 grader I vattnet fortfarande. Så gick jag sakta tillbaks till Chora och satt cafe på mysiga Azurro precis ovanför hamnen. Ett nytt ställe denna säsong och där såg jag färjorna som börjat gå igen. Första denna vecka!
Jag gick sen till torget och köpte 4 stora " halsband" med soltorkade tomater. 16 euro ren lycka!:D.
Så gick jag hem för balkongsittning en stund I lä.
Efter nån timme ville jag ut igen och gick upp till vackra Panagia Evangelistra, vackraste kyrkan I Grekland om ni frågar mig. Jag var alldeles ensam där och tände ljus för nära och kära som inte finns längre. En fin stund.
Väl hemma igen bjöd Nikoleta på grekiskt kaffe på gården. Lille Markos får hem sina föräldrar med kvällsbåten. De fick två extra icke önskade dygn I Aten efter semesterresan till Barcelona. Så är det att bo på en ö.
Snart går jag ut I varm jacka för en volta och något lite att äta.
Livet är gott!!
Lisa
fb_gilla Låter härligt Lissi!
Katitzi:)
Lissi hur är det med turister på Tinos så här års?
Här i Ermioni bara ett fåtal segelbåtar. men i stort sett inga turister!
Sunny, bortsett från mig och den tyska turisten som åker I morgon bitti( och hinner med sitt flyg, som han bokade om pga strejken), så kanske det finns en handfull till...vet inte, jag har bara sett och hört greker hela tiden. Denna helg är den sista som Nikoleta möter vid båten. Det gäller alla roomsare tror jag.Fast visst kan det finnas fler I byarna...men som sagt förutom Tomas så har jag bara hört grekiska hela tiden...
Jag skulle precis gå ut och se om jag kunde få I mig något lätt när Nikoleta ropade I trappan .Hon undrade om jag ville komma ner på pikilia och vin...så klart jag ville...Så kom Clery också och vi har haft riktigt fnittrigt och även allvarligt prat vid köksbordet om livet I Grekland och på Tinos och I Sverige.... Jag har upptäckt att en månad eller två här I nov- december som jag tänkt ibland absolut inte skulle vara något för mig. Alldeles för ödsligt. Efter kl 17 är det nästan inga ute... Det är jättespännande att ha fått se hur Chora nästan helt stänger bara på en vecka...Clery sa så klokt: Lisa tänk Dig nu hur det då kan vara på vintern....
Lissi
Ja, det är lika här i Ermioni.. nästan inget folk ute på tavernorna på kvällarna ... skulle inte heller trivas här på vintern...men de större städerna kan säkert vara trevliga denna tid.. som tex Nafplio.
.men de större städerna kan säkert vara trevliga denna tid.. som tex Nafplio.
Vi skulle firat jul I Nafplio 2011, men fick I sista stund lägenheten avbokad. Det blev ju Lilia I Pireus istället...en helt underbar jul, med biltur på Evia och Atticahalvön också och Aten.
Lissi
Ja, Aten skulle jag också kunna tänka mig på vintern!.. :)
Lördag eftermiddag och idag har nog varit den mest blåsiga, I alla fall nu på eftermiddagen. Med vinden I ryggen nästan flyger man fram och med motvind får man verkligen streta på. Nu längtar jag till Aten där det ska vara soligt och varmt framöver.
Jag sover gott ialla fall och somnar tidigt på kvällarna pgav att "vinden tar". Jag vaknar också tidigt och börjar dagen med tidig frukost och sen en runda runt byn.I medvind åt ena hållet I alla fall. Hittar man lä är det ljuvligt att sitta...Idag satt jag länge nedanför Aegali Bay hotell alldeles vid vattnet. Solen glittrade I vattnet och det var så fint.
Sen fm-fika på cafe. Väl hemma blev det en skön stund på balkongen...även därifrån ser man en flik av havet.
Vid 13.30 gick jag till Aithrio för en god långlunch. Det var nästan fullt! Trevligt och det tog lång tid!
Så gick jag en runda I Chora på väg tillbaks och utanför dörren mötte jag Nikoleta som undrade om jag ville gå en volta och ta en fika....Så klart jag ville! Men med villkor att jag fick bjuda ;) Det fick jag. Nu på lördag - söndag kommer fastlandsbor för kyrkobesök och det är mer liv I byn.
Nu har jag nyss kommit hem, mätt och belåten..
Biljett är köpt till båten måndag morgon.27 euro.
Den 12 nov är ny båtstrejk aviserad.
Ikväll blir det hemmasittning med Stin Geia Mas på Alfa tv.
I morgon åker Nikoleta, jag och kanske även Clery till Pyrgos och sen lunch I Panormos. Det ser jag fram emot.
Trevlig lördagskväll!
Lissi
Kalimera
2015-11-08, 14:00
Lördag eftermiddag och idag har nog varit den mest blåsiga.Även här blåste det som tusan igår. Trodde att taket skulle flyga bort, men idag är det lugnt, och solen skiner, och det är 11 grader just nu, i Bohuslän alltså.
Nu har jag kommit tillbaks efter en helt underbar dag med Nikoleta med rundtur på ön, I underbart väder och mycket snällare vind.
Vi startade straxt efter klockan 10 med en tur till Kardiani, med en lång promenad I gränderna och med en förmiddagsfika på Cafe Dimitria. Så trevligt med mycket prat med ägarinnan och andra gäster.
Blixten: alla undrade hur det gick med Dig sedan och vi kunde berätta att det gått bra. De vill gärna att Du kommer åter.
Det härliga när man åker runt på ön med en öbo är att hon har bekanta överallt och det blir prat och skratt och information om vad som hänt sen sist utbyts. Jag förstår mycket av vad som sägs och det jag inte förstår tolkar Nikoleta.
Vi gick och kollade en lund lite innan Kardiani, där familjen har några olivträd, men där hade några andra redan skördat, fast de inte äger träden. :mad:
Efter Kardiani åkte vi till Pirgos och strosade I de vackra gränderna. Lika vackert som vanligt, men nästan folktomt. Bara några " gubbar" vid serveringen på torget under platanen.
Vi gick till den otroligt vackra kyrkogården där gravarna är så vackra I Pyrgosmarmor, så fint uthuggna I fantastiska mönster!
Efter någon timmes strosande åkte vi till Panormos där vi åt lunch på Paleta, bästa tavernan enligt mig.
Familjen och vi var enda gästerna och där är så mysigt. Som att sitta I ett stort kombinerat kök och vardagsrum. Vi frågade vad de kunde trolla fram så sent på säsongen och det var en hel del. Vi bestämde oss för grllade grönsaker, grillad mastelo och calamares och vin. Till efterrätt bjöds på kaffe och syltad pumpa. Mat och prat med värdfamiljen I 2 timmar (!) blev det. Så åkte vi sakta hem för att ställa bilen och gå en promenad I Chora och vi gick till Kyriakatikos för ouzo, raki och pikilia...man får mycket för 4 euro!
Solen gick ner över Syros och havet utanför hamnen var så vackert I solnedgången. TINOS I MITT HJÄRTA! Tack för 12 underbara dagar I strålande sol. Med grekiskt familjeliv och glädje över att få släppas in I gemenskap med barn, barnbarn och vänner . Jag känner mig priviligierad och varm I hjärtat. Jag har fått två fantastiska ö- utflykter, en halvdagsvandring, många kortare också. Jag har firat Oxi- dag, varit 2 kvällar på musikafton , jag har badat flera ggr, fotograferat blommor, hus och djur, mm mm Ätit gott hela tiden, ute och hos Nikoleta, som är en gudabenådad kock! Så mycket hon bjudit på av mat, vin, te, kaffe och skratt. Kvinnor från två länder kan ha lika erfarenheter av mycket I livet.:D. Nu var jag här I april, när säsongen öppnade, I maj när det mesta var igång och nu när allt stängt ner som ska det.
Varenda sekund är ett minne och vem kan då klaga på blåsten??? Den är borta nästa vecka enligt prognoserna.
I morgon mot Aten för nya äventyr om ni orkar hänga med...;)
Lissi
Jo, vi orkar hänga med! :D Tack för dina fina rapporter. Det märks att det betyder något extra att få vara med lokalbefolkningen. Och trots att det är lite folk och du tycker att kanske för lite och öde så trivs du ändå!
/ Anne :)
Vi hänger med Lissi!:D Det är så härligt att få läsa dina rapporter! Särskilt som jag ju varit på Tinos och bott hos Nikoleta.
Katitzi:)
Jo, vi orkar hänga med! :D Tack för dina fina rapporter.
Det är ett privilegium att du låter oss ta del av din resa. klapp_klap
Klart att vi hänger med till storsta'n, också! :)
Nu har jag haft tid att läsa ikapp i tråden. Tack för all fina och personliga rapporter. Det hörs att Tinos och Nikoleta nästan är som hemma för dig. Känns nästan som att jag lite fått lära känna figurerna du skriver om trots att jag aldrig träffat dem. En annan och annorlunda bild än "bara" semester- Grekland får man när man läser. Och det är ju "gobiten" av Grekland, om du frågar mig ;)
Jag, som själv snart ska bära åsta' till Aten tycker det ska bli minst lika roligt, kanske ännu roligare to.m, att få läsa det du skriver därifrån. Ha en säker resa till fastlandet idag och lycka till i Aten ;)
Tack, Lissi för dina rapporter från Tinos, alltid lika kul att läsa om byarna du besöker.. flera av dem har ju även jag varit till..då längtar jag allt tillbaks!.. :)
Vi ses snart!
Sunny, som har installerat sig på Lilia hotell i Piraeus.. bye_bye
Ta hand om storstan nu några dar (och även Sunny)!
Jag fortsätter vandra med dig i Athen.
Birgitta
I morse lämnade jag ett soligt och vindstilla Tinos. Efter 12 dagars blåst återgår allt till ordningen igen. Ingen vind denna vecka..:D.
Men jag kommer åter!
Resan med Theologos var snabb och lugn och det var många greker ombord. Jag är förvånad så mycket folk som åker mellan öar och fastland. Varje dag är färjorna mer än halvfulla. Men det är ju nära till fastlandet. Jag hade sånt flyt I Rafina för Atenbussarna stod inne och gick direkt. Jag fick rådet av en grekiska, att kliva av vid första metrostationen och ta metro till Syntagma därifrån. Det gjorde jag och när jag skulle köpa biljett I automaten fungerade inte den. En man med cykel skulle också köpa, så han sa att om jag vaktade hans cykel, skulle han springa iväg till en annan automat en bit ifrån. Han kom tillbaks med två biljetter och sa att han inte ville ha betalt, det var en gåva från honom och ett välkommen till Aten. Så gulligt! Alltså kostade resan hit 2,60 euro.
Jag fick hjälp av en rar dam med byte av linje efter några stationer och sen kände jag igen alla stationerna. Har åkt så mycket metro I Aten. Så rena och fina stationer.
Redan straxt efter kl 13.30 var jag på Adonis och fick ett fint nyrenoverat enkelrum. Inte mot Acropolis, men för 35 euro natten inkl liten frukost så är jag nöjd. Det är dessutom tyst in mot gården. Takterassen ska jag njuta av morgon och kväll.
Jag har hela eftermiddagen dels strosat runt I Plaka med omnejd och dels ätit en lunch på Sxolarxeio på Tripodon. Lugnt och skönt. Runt Adonis fick jag nästan en chock av alla tavernor, rad I rad I rad och alla inkastare....oj oj.
Men det är lugnt och rent här I Plaka.
En fika på Kapnikarea blev det också. Nu vilar jag på rummet och straxt ska jag gå upp på takterassen. En ouzo med utsikt mot Akropolis får avsluta en fin dag I värme och sol!
I morgon ska jag till Pireus och umgås med Sunny! Trevligt!
Lissi
Åh, så trevligt det låter. Hoppas ni får en fin dag i Pireus, och att du får avsluta din resa med önskade upplevelser.
Nu kan ingen båtstrejk ställa till det i alla fall Ang_elx.
bye_byeAbi
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.