handdator

Visa fullständig version : Skalv !


guppel
2006-04-11, 09:42
Jordskalv i Grekland

Ett mindre jordskalv som uppmätte 5,7 på Richterskalan orsakade panik natten mot tisdagen.


;Inga skador rapporterades dock, enligt myndigheterna. Skalvets epicentrum låg nära ön Zakhyntos i Joniska havet.

Också tidigt på måndagen inträffade ett skalv i Egeiska havet, nära ön Karpathos. Det uppmätte 5,2 på Richterskalan. Inte heller måndagens skalv orsakade några skador.

Grekland är det mest jordskalvsdrabbade landet i Europa.

Från DN-AFP

//Gupp :eek:

Agda
2006-04-11, 19:58
Nu för ca 20 minuter sedan fick vi ett skalv.Jag satt och läste tidningen när fotöljen plötsligt började röra sig och porslinet skallra.Vet inte var centrum låg eller hur starkt det var.

Agda

Agda
2006-04-11, 21:20
5,3R var det nu ikväll 19.29 återigen uppe vid Zakynthos,som inatt drabbades av tre skalv mellan 00-03.20,4,4r 4,7r och 5,7r.Vägar och kajen har spruckit,stenras har det varit.På Zakynthos behöver man inte dricka Ouzo för att det skall rulla under fötterna!

Agda

Riitta
2006-04-11, 22:03
Snälla nån. Hoppas det inte blir något stort skalv. Verkar som det skakar lite runtom den Grekiska övärlden:confused:

Riitta

karinafp
2006-04-11, 22:24
Verkar som det skakar lite runtom den Grekiska övärlden:confused:


Ja, men den här gången kan de i alla fall inte skylla på OSS..... Ang_elx

Marie_W
2006-04-11, 22:52
Oj!! Är det ovanligt mycket skalv nu, eller brukar det vara så här många?? Det är väl inte så längesedan det var ett skalv på en annan ö?? Kanske tom. på två andra öar...:confused: En nybörjare här på Kalimera som inte är så insatt...

Frappe
2006-04-12, 08:25
Nej inte ovanligt mycket.... Grekland har mycket jordskalv, fast dock har det nog varit ganska koncentrerat runt just ön Z:confused:
Jordskalv är inte kul har varit med om några själv samt den stora jordbävningen som var i Aten 1999 :mad: :mad:

Camilla

kiwi
2006-04-12, 10:52
Jag o min familj var med om ett skalv 1996 på just Zakynthos. Det mätte ca 5,7 på richterskalan och var ute i havet. Golvet for fram och tillbaka och det mullrade som åskan gick, det var en väldigt obehaglig upplevelse och då ville vi bara HEM. Dagen efter var det sprickor i asfalten och vägarbetare jobbade på.

Kiwi

Marie_W
2006-04-12, 14:12
Tack för info... Skakar det SÅ ofta.. Hade ingen ANING!! Vad otäckt att vara med om en jordbävning!! Tänk när Santorini" begravdes"..någon gång på 50-talet!? Tror jag... När vi var där hade jag en sån kuslig känsla av att det nog händer igen!! Men, varför skulle det?? :confused:

Agda
2006-04-12, 14:32
Nej inte ovanligt mycket.... Grekland har mycket jordskalv, fast dock har det nog varit ganska koncentrerat runt just ön Z:confused:
Camilla

Jag upplever dem inte heller som fler men däremot starkare under det senaste året.Fast de behöver ju inte vara starkare utan bara det att det är just skalv som känns mer.Det skalv som var 5,7r vid Zakynthos kände jag inte alls här nere hos mig.Men det som var i går kväll 5,3r som dessutom låg ovanför Zakynthos kändes ordentligt.

Agda

Agda
2006-04-12, 19:36
Nu var det dax igen! 19.52 5,7r uppe vid Zakynthos och det kändes starkt hos mig 19.54 och det varade lite längre än igår kväll.
Agda

inkfish
2006-04-16, 10:58
Det var då en jäkla aktivitet där nere! Nytt skalv igen. Länk till artikel (http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=380&a=270230)

Agda, hoppas allt är okej med dig!

Frappe
2006-04-16, 17:01
Upplever inte som om det skulle vara mer än vanligt dock tror jag att skillnaden är att svensk media numera uppmärksamar dessa skalv!


Camilla

Agda
2006-04-16, 17:11
Agda, hoppas allt är okej med dig!

Jo det är bra och det skalvet kändes faktiskt inte hit ner.Det har varit fler starkare och tätare skalv där uppe i år än tex förra året,så pratas det ialla fall här i byn.I och med det så har också våra känningar blivit starkare.De brukar bara kännas som en krusning under fötterna men nu så har hela huset rört sig ordentligt tre gånger i år och gett små sprickor i väggarna.

Agda

inkfish
2006-04-16, 19:26
Svårt att föreställa sig! Det närmaste jag varit ett jordskalv i Grekland var det stora i Aten för några år sen, då satt jag på en båt på väg in till Pireus och såg skalvet på tv.

A73H
2006-04-17, 20:54
Men är det någon som vet hur effekterna av skalvet har påverkat Zakhyntos? Läste att de hade stängt skolor bl a...känns ju inte jättebra!:-(