Visa fullständig version : Tilos 2016
elisabethk
2015-10-18, 19:04
Så underbart det är när resorna med Ving till Tilos är släppta. Nu kan man drömma o planera och trycka på boka knappen.
Kalimera
2015-10-19, 14:15
Så underbart det är när resorna med Ving till Tilos är släppta.Hur gör de med transfern över nästa år?
elisabethk
2015-10-19, 18:05
Ingen aning, kanske med samma båtar som i år men jag vet inte alls. Det fixar sig, skönt att åka charter.
Kalimera
2015-10-20, 08:55
Ingen aning, kanske med samma båtar som i år men jag vet inte alls. Det fixar sig.Ja, det viktigaste är ju att komma till Tilos, inte hur man kommer dit. :D
Vi får verkligen hoppas man får ordningen på båttransporten till nästa år. Årets sista charter med Ving blev lite rörig med transporterna. Vid ankomst till Rhodos 4/10 fick vi veta att avgången var uppskjuten en dag pga av blåst. Inte mycket att orda om, det blåste verkligen mycket och ge sig ut till Tilos med en liten båt var nog ingen god idé. Lite trist att behöva övernatta på Rhodos, men dagen därpå kom vi ut med stora "Diagoras".
Hemresan blev ännu krångligare. 8 stycken "Vingare" skulle över till Kamiros kl 6 på morgonen. Vi möttes av en bytteliten båt vid kajen som skulle ta oss på 3-4 timmar över havet. Se foton nedan, det är båten längst till höger som ska ta oss till Kamiros.. Ingen plats inne, utan alla trängde ihop sig med stor tvekan utomhus på fördäck. Vi hann inte ens komma ut ur bukten innan vågorna slog över oss. Det var inte att tänka på att fortsätta över öppet hav, så vi tvingade båten att vända.
Tack och lov gick "Diagoras" senare samma dag, nya arrangemang gjordes och vi kunde säga hej då till Tilos från en stor båt. Taxi mötte oss i hamnen och vi kom till flygplatsen med cirka 45 minuter tillgodo.
Så förhoppningsvis blir det bättre nästa år. Hotellägarna på Tilos hade noterat att Ving har kortat säsong 2016 en hel del. Senare start och man slutar gå till Tilos i mitten av september. Gissningsvis för att samordna med Apollo. Så slipper man transfer i en öppen båt.
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1759&pictureid=18134
Var finns bilderna som du hänvisar till?
Masse
Kalimera
2015-10-21, 06:07
Var finns bilderna som du hänvisar till?Syns nu.
Kalimera
2015-10-21, 06:43
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1759&pictureid=18134Tack för den rapporten Janne! Är inte det Stelios utflyktsbåt på bilden? Jag förstår att ni inte ville åka över med den båten, i det vädret.
Jag tyckte också att det var Stelios båt...Den är ju fin, men bara till utflykter runt ön. Jag vet att han ibland gjort utflykter till Nissyros med den, men det har ofta blivit inställt pga vädret vad jag förstått.
Vi hade i alla fall FEDON förra året..Helt Ok båt!
Lissi
Kalimera
2015-10-22, 06:39
Jag tyckte också att det var Stelios båt...Den är ju fin, men bara till utflykter runt ön.Den skulle inte jag åka med ända till Rhodos oavsett väder.
Fast det var en rätt mysig känsla inledningsvis. Klockan 6 på morgonen i mitten av oktober är det alldeles kolmörkt. Och stjärnhimlen var fantastisk att titta på. Men den mysiga känslan försvann snabbt när de första vågorna började slå in över oss. Båten funkar nog som badbåt runt Tilos, men inte ändå till Rhodos.
I Rhodos hamn såg vi Sea Star ligga förtöjd vid en kaj. Hon såg ganska ensam och övergiven ut. Tråkigt att se. Hoppas man kan få henne i trafik till nästa säsong.
Kalimera
2015-10-22, 18:18
Fast det var en rätt mysig känsla inledningsvis. Klockan 6 på morgonen i mitten av oktober är det alldeles kolmörkt. Och stjärnhimlen var fantastisk att titta på.Låter fantastiskt! Synd att det inte var lugnt och vindstilla, då hade ni kanske njutit hela vägen till Rhodos. :)
I Rhodos hamn såg vi Sea Star ligga förtöjd vid en kaj. Hon såg ganska ensam och övergiven ut. Tråkigt att se. Hoppas man kan få henne i trafik till nästa säsong.Ja, det är synd att hon är tagen ur trafik.
Stelios båt har gjort några turer till Rhodos för olika charterarrangörer under säsongen efter vad jag hört, det har fungerat. Men det måste förstås vara bra väder.
JanneG, det låter lite skumt med den 4 oktober. Samma morgon gick Express Nikos, den båt Apollo och Ving använt hela säsongen, över från Tilos till Rhodos utan problem. Visst KAN det ha blåst upp under dagen men ...
Sea Star är inte aktuell igen. Det senaste jag hört handlar om en båt från Nisyros, den ser ut ungefär som Express Nikos men jag har svårt att bedöma storleken. Dock behövs regeringsbeslut om subventioner och tillstånd och allting har försenats av den politiska krisen, nyval mm. Att Ving nyss öppnat bokningen för Tilos borde ändå innebära att de fått något slags positivt besked från Tilos som de litar på. Innan det sade någon på Tilos att Thomas Cook inte ville öppna resmålet för nästa säsong innan båtfrågan var löst. Dock: jag tror inte att båtfrågan ÄR löst. Men kanske på väg.
Kalimera
2015-10-24, 13:23
Sea Star är inte aktuell igen. Det senaste jag hört handlar om en båt från Nisyros, den ser ut ungefär som Express Nikos men jag har svårt att bedöma storleken. Är det denna båt (http://www.kalimera.se/bilder/ferries/panagia_spiliani.html)?
Ja, det är den som var den senaste jag hörde om.
Kalimera
2015-10-26, 08:20
Ja, det är den som var den senaste jag hörde om.Den har vi åkt med några gånger. Helt okej i bra väder, men den förde ett jäkla oväsen, och det kändes som om vi satt i en buss.
Ja du Inkfish, det låter lite skumt med båten den 4/10.
De resenärer som skulle hem 4/10 hade fått åka över till Rhodos redan dagen innan. Enligt Vings representant. Måste kännas snopet och tråkigt att få en dag kortare på Tilos när man väl kommit in i en behaglig lunk.
Jag gissar att väderprognosen var dålig och att Ving tog det säkra före det osäkra och ordnade transport med stora båtar.:confused:
De resenärer som skulle hem 4/10 hade fått åka över till Rhodos redan dagen innan. Enligt Vings representant. Måste kännas snopet och tråkigt att få en dag kortare på Tilos när man väl kommit in i en behaglig lunk.
Jag gissar att väderprognosen var dålig och att Ving tog det säkra före det osäkra och ordnade transport med stora båtar.:confused: Den informationen stämmer inte. Express Nikos kom till Tilos på lördag kväll och låg i hamn där över natten, som den brukar. På morgonen 4/10 avgick den till Kamiros Skala på Rhodos, med både Apollo- och Vingresenärer. Jag var själv nere vid båten och vinkade av goda vänner som reste hem. Däremot har det vid några få tillfällen i sommar hänt att resenärer fått lämna Tilos redan på lördag, och det har då berott på hårt väder. Märkligt av Vings representant att ge den informationen.
De resenärer som skulle hem 4/10 hade fått åka över till Rhodos redan dagen innan. Enligt Vings representant.
Smått fascinerande att de ljuger. Som både jag och Annki skrivit: Express Nikos gick den morgonen. Att jag skrev det beror att jag visste det för att jag har en god vän som åkte med. Klockan 06 gick den och överfarten var lugn.
Jag har frågat honom om det blåste upp senare på Rhodos där han tillbringade dagen. Men han höll sig i krokarna vid Windy Beach och där blåser det ju jämt så han har ingen riktig uppfattning. När han kom till flygplatsen på kvällen var havet dock lugnt.
Den har vi åkt med några gånger. Helt okej i bra väder, men den förde ett jäkla oväsen, och det kändes som om vi satt i en buss.
Ja, de mindre båtarna bullrar ju ofta som tusan. Hoppas dock att den där blir av för det kan nog bli bra.
För egen del är jag dock nöjd med att ha köpt reguljärbiljetter som synkar med Diagoras nästa år, åker man på egen hand behöver man pålitliga båtförbindelser. Man slipper dessutom dyr taxi till Kamiros Skala och överprisad båtbiljett som det varit den här säsongen. Fast blir Panagia Spiliani av så är meningen att hon ska gå från Rhodos stad, efter vad det sagts mig. (För min del gäller nu att Blue Star inte ändrar tidtabellen nästa år ...)
Annki förresten - om folk tvingats åka på lördagar, har Ving alltså chartrat båt då? Det går ju ingen båt från Tilos på lördagar annars (om det inte finns en båt mitt i högsäsong, det har jag inte koll på).
Annki förresten - om folk tvingats åka på lördagar, har Ving alltså chartrat båt då? Det går ju ingen båt från Tilos på lördagar annars (om det inte finns en båt mitt i högsäsong, det har jag inte koll på).
De gånger det hänt i sommar har Express Nikos anlänt till Tilos redan på lördag morgon, för att ta med resenärerna på eftermiddagen till Kamiros Skala på Rhodos. Kapten Nikos har haft koll på väderutsikterna! ;)
Haha, ja det är klart! :) Då förstår jag.
Men det är obegripligt varför Ving påstod att båten inte gått på morgonen. Vi vet ju att den gjorde det.
Dock, det kan ha blåst upp under dagen. På lördagen höll jag koll för min väns räkning på vindsajten Poseidon, den visade på en lugn söndagmorgon och sedan mer vind tidig eftermiddag. Det KAN ju hända att Express Nikos fått en väderprognos som inte kändes säker. Men den förklaringen besväras lite av Vings lögn om morgonbåten.
Och hur de kan förlita sig på en liten kaik som Stelios så sent som den 11 oktober är snudd på kriminellt. Visserligen är Stelios en omvittnat fantastisk sjökapten - men sådana risker tar bara inte en stor researrangör. Herregud om något hade hänt ...
Det är knappt man tror det är sant. Efter att ha läst senaste infon från Annki och Inkfish fick jag och hustrun sätta oss ner och fundera över vad Vings representant egentligen hade sagt. Kunde vi ha missförstått det hela fullständigt? Man vill ju inte gärna tro att man blivit totalt felinformerad. Men faktum kvarstår:
Vid ankomsten till Rhodos flygplats sa hon att det var ändrade planer. P.g.a. kraftig blåst hade båten inte kunnat lämna Tilos på söndagsmorgonen och de resenärer som skulle hem från Tilos hade åkt redan på lördagen.
Därefter fick vi ett nytt "schema" i näven och transporterades till Hotel Constantin i Rhodos stad för övernattning. Dessutom fick vi en blankett att fylla i för att få ersättning för att vi missade en dag på Tilos.
Och se, det fungerade alldeles utmärkt. När vi kom hem hade vi fått en "dygnsersättning" på drygt 1500:- insatt på bankkontot.
Fast den hade vi kunnat vara utan, det hade varit bättre att komma ut till Tilos direkt.
Angående båtvalet för hemtransporten så skrev vi till Ving och påtalade att en så liten båt inte är lämplig. Idag har vi fått svar, och Ving håller med och ska framföra till sin agent på Rhodos/Tilos att de inte får använda liknande båtar framöver.
Tjaa, vet inte vad man ska säga egentligen om det hela. Egentligen började jag skriva om hemresan som en "kul grej" som ju slutade på ett bra sätt.
Men sedan har det bara eskalerat.
Det känns inte helt ok att Ving kört med dolda kort.
Men, vi hade 5 fantastiska dagar på Tilos. Lagom varmt sol, ingen blåst!, fina vandringar, bra snorkling och god mat.
Bättre att vårda det minnet än att hetsa upp sig på Ving.
Så får det bli.
Och Tilos kommer vi tillbaka till. På ett eller annat sätt.
Nej, det är ju rätt, ingen idé att låta det överskugga en fin semester. Men det är helt otroligt att de ljuger!
Jag kollade i min mobil nu. 06.50 svensk tid den 4 okt fick jag sms från min vän som då var ombord på Nikos Express, han skrev t ex att våghöjden var 30 cm. Knappast orkan alltså.
En timme senare fick jag ett nytt sms, då satt han i en taxi på väg från Kamiros Skala till Rhodos stad. Överresan hade alltså tagit ungefär 2,5 tim vilket med den båten tyder på att det varit lugn sjö.
"Så underbart det är när resorna med Ving till Tilos är släppta. Då är det bara...och trycka på boka-knappen."
(Hur citerar man med Kalimeras verktyg, förresten?)
Ååå, det borde vara olagligt att skriva så ;)
Framförallt när VI har beslutat oss för att endast ha en Sverigesemester snyft_drop för att spara till en senare långresa.
Tilos tog oss med storm vid vårt första besök där i somras. Vi lever med minnena i vardagen av denna underbara plats. Ta med oss till Tilos i era tankar, ni som åker dit.
Jag har sökt Tilos 2 veckor i höst från Malmö, men dit går bara enveckorsresor. Vi har ju senast 2012 åkt 14 dagar från Malmö och jag är säker på att det fanns förra året. Vet någon orsaken? Ving har lagt ner Tilos helt från Kalmar.
Nu bokade jag en Tinosresa i oktober istället på 14 dagar, men det är ju synd om Tilos plockas bort mer och mer...Kanske beror det på båtstrulet??
Lissi
elisabethk
2016-01-21, 18:13
Ha, ha, Mafric, då kommer jag nog att göra något straffbart varje år. Som det känns nu kommer jag att fortsätta att åka till Tilos juni och september många, många år framöver. Vet inte vad som skulle kunna få mig att ledsna. Det har blivit mitt sommarnöje, avkoppling, vandringar, god mat, trevlig samvaro med öbor och turister, ön har verkligen allt för mig. I år började Ving med resorna lite senare så vårresan blir först 5 juni, men det gör inget.
Oh va jag längtar!
ElisabethK
Livet är kort, så njut av Tilos allt vad du kan:) Vi kommer så småningom också. Kanske nästa eller nästnästa år _B-anana Tills dess får vi uppleva underbara Tilos och Grekland genom dina och andra Kalimeravänners berättelser bye_bye
Som det känns nu kommer jag att fortsätta att åka till Tilos juni och september många, många år framöver.
Jag har bara besökt Tilos i September. Ni Tilos-vänner som har andra erfarenheter, hur beskrivs skillnaderna på Tilos i september och Tilos i juni?
Masse
Kalimera
2016-01-22, 08:34
Jag har sökt Tilos 2 veckor i höst från Malmö, men dit går bara enveckorsresor. Vi har ju senast 2012 åkt 14 dagar från Malmö och jag är säker på att det fanns förra året. Vet någon orsaken? Ving har lagt ner Tilos helt från Kalmar.Ingen aning, men antagligen beror det på för litet intresse. Synd är det hur som helst.
Jag har bara besökt Tilos i September. Ni Tilos-vänner som har andra erfarenheter, hur beskrivs skillnaderna på Tilos i september och Tilos i juni?Ingen större skillnad. Varmare i vattnet i september är väl det enda jag kan komma på.
sjöborren
2016-01-22, 11:51
Har ingen erfarenhet av juni då vi åker april/maj och september/början på oktober. I september, som Janne sa, är vattentemperaturen hög, cirka 27-28 grader. Det betyder att jag är som en tepåse i vattnet, upp och ner, upp och ner.
I maj är vattentemperaturen lägre - ungefär som Mälaren i juli. :rolleyes: Men det är grönare, mer blommor, mer dofter i maj. Tänker på förra våren då jag och Anki plockade timjan, salvia m.m. När jag nu tar fram burken med torkad timjan känner jag doften av Tilos och längtar då lite extra ... ;)
Det låter ju som att det kan vara trevligt att dra till Tilos även i juni. Dock blir det då säkert lite mindre bad. Även jag fungerar gärna som "tepåse" i september. Får väl bli iskaffe istället om man far dit i juni nån gång.
Masse
Det låter ju som att det kan vara trevligt att dra till Tilos även i juni. Dock blir det då säkert lite mindre bad. Även jag fungerar gärna som "tepåse" i september. Får väl bli iskaffe istället om man far dit i juni nån gång.
Masse
Hvor har du det i fra, "Iskaffe" i juni:confused:
Jeg har ikke vært på Tilos tidligere enn 9mai noen gang,
men da var det behagelig badetemperatur:)
På naboøya, Chalki, har jeg badet ca en måned tidligere, godt vann da ogfb_gilla
Så på Tilos i juni kan du nok nyte lange behagelige bad :D
For ordens skyld, jeg er iKKE i nærheten av å være "ISbader":eek:
Kalimera
2016-01-22, 13:28
Det låter ju som att det kan vara trevligt att dra till Tilos även i juni.Jag har badat på Tilos i början av maj, visserligen bara en gång, men ändå. Min syster, som var med på den resan, badade varje dag.
sjöborren
2016-01-22, 15:07
Jag är normalt en riktig badkruka. Minns att det var 16-17-18 grader då jag senast badade i Mälaren - en sommardag för cirka 30 år sen. Burr! På Tilos är vatten-temperaturen högre i maj.
Sjöborren / som är en riktig badkruka ... :confused: :D
elisabethk
2016-01-22, 15:33
Varit på Tilos maj/juni samt september de två sista åren. På våren njuter jag av den underbara blomningen, grönt och vackert, lugnare än i september, förra året var första veckan otroligt lugn från turism, andra veckan kom lite fler. Men som sagt, underbart vackert i naturen. Bada gör jag, tippar att det var 20-24 grader i vattnet. Sen i september ligger man i vattnet betydligt längre, mycket turister (iofs aldrig mycket på Tilos men mer än på våren), mycket folk på restaurangerna på kvällarna. Många bokar bord vilket jag tycker är trist på semestern, vill kunna gå dit jag känner för precis just då, men det funkar rätt bra då jag i regel är ensam eller med maken. Vackra vandringar om än inte den ljuvliga blomningen. Både vår och höst har sin tjusning, och då är det ju toppen att åka 2 ggr per år, då får jag allt.
ElisabethK
Lenamarie
2016-01-24, 16:02
Hej ! Är första-gångs besökare på Tilos till sommaren . Vi funderar på att även besöka någon grann-ö till Tilos . Rimlig färjeförbindelse är ju en förutsättning . Tacksam för tips . Vintriga hälsn fr Göteborg
Nisyros och /eller Chalki är mitt förslag.
Lissi
Lenamarie
2016-01-24, 16:13
Tack ! Då har jag något att kolla upp ! :)
Jag har bara besökt Tilos i September. Ni Tilos-vänner som har andra erfarenheter, hur beskrivs skillnaderna på Tilos i september och Tilos i juni?
Masse
Jag har varit på Tilos i i början på juni, i början på september och i början på oktober :) Helt klart tyckte jag att det var bäst i oktober, med 27-28 grader i vattnet och hur lugnt som helst med få turister. Jag har aldrig haft en sådan avslappnad resa som då. "Höstljuset" var väldigt speciellt, tyckte jag. I början på september mycket turister med badhanddukar dygnet runt på vissa solstolar. Inte alls lika familjärt, tyckte jag, och med större stress för byborna. Underbart i början på juni, lugnt som i oktober, men lite kallare vattnet. Havet höll då cirka 21-23 grader. Jag tycker mycket om Tilos, och byborna, men aldrig mer i september... :o
Kalimera
2016-01-24, 18:53
Hej ! Är första-gångs besökare på Tilos till sommaren . Vi funderar på att även besöka någon grann-ö till Tilos . Rimlig färjeförbindelse är ju en förutsättning.Ska ni åka över dagen eller stanna över natten?
Lenamarie
2016-01-25, 08:21
Hej ! Vi har en bokad resa till Tilos två veckor i Juli . Ifall vi efter en vecka skulle vilja se något mer , så tänkte jag att det kunde vara bra att ta råd av mer erfarna Tilos besökare . Flyget går ju hem fr Rohdos på en söndag , så det behöver vi ju passa . Tack så länge ! Hälsningar Lena
Kalimera
2016-01-25, 12:43
Hej ! Vi har en bokad resa till Tilos två veckor i Juli . Ifall vi efter en vecka skulle vilja se något mer Precis som Lissi skrev så passar Nisyros och Chalki bra, men även Symi ligger nära Tilos. Huvudbyarna på Chalki och Symi hör till de vackraste i hela övärlden. Nisyros huvudby är mer bånstyrig och väldigt charmig, inte minst kring det trevliga torget. Nisyros stora sevärdhet är det mäktiga vulkanen som det ryker och pyser från. Är det stränder ni söker passar Nisyros mindre bra.
Lenamarie
2016-01-25, 15:19
Stort Tack ! Vilken hjälpsamhet ! Vi gillar att komma till lite otillgängliga stränder/ klippor . Dyker ibland och snorklar mycket . Vill gärna hitta en så levande havsmiljö som möjligt . Går det " badbåtar" ut från Tilos till fina snorkelområden ? Huvudsyftet med resan är att ha ett lugnt tempo och läsa. Dock har våra Juli resor till Grekland ofta varit väldigt varma , så det blir mycket tid i vattnet .
Annan fråga , vet du/ni om maneterna som bränns ordentligt finns sommartid i detta området ! Träffade på dem i höstas på Mallis västra kust ! Inte trevliga alls !
Annan fråga , finns det flyktingar på Tilos ! Kanske kan jag bidra med något !
Vänliga Hälsningar Lena
Kalimera
2016-01-26, 09:23
Går det " badbåtar" ut från Tilos till fina snorkelområden ? Annan fråga , vet du/ni om maneterna som bränns ordentligt finns sommartid i detta området !Annan fråga , finns det flyktingar på Tilos ! Kanske kan jag bidra med något !
Det går utflyktsbåtar till svåråtkomliga stränder på Tilos. Maneter har jag aldrig sett på Tilos. Det kommer flyktingar även till Tilos. Förra året kom det drygt 1100. Du kan säkert bidra med något. Kolla in Tilos FB-sida (https://www.facebook.com/groups/6022892787/?fref=ts).
På Symi har jag gjort fantastiska båtutflykter med mycket snorkling. Om ni nu åker dit. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.