handdator

Visa fullständig version : Vi längtar till Italien


Arne
2015-10-13, 14:10
Till Sicilien.

Tisdag afton den 13 Oktober. Våra ränslar äro nu packade inför resan till Sicilien. Ränslarna är fyllda med såväl förhoppningar som Birgittas sudokuhäften och garnnystan . Arne har packat ett antal E-böcker på Laptopens SSD-hårddisk. I morgon vid lunchtid flyger vi från Umeå till Arlanda att ta en övernattning på First Quality Hotel Arlanda inför torsdagens avfärd till Sicilien.

Vi far nu den 15 Oktober till Sicilien för en åttadagarstur med norsk färdledare. Reseföretaget heter Jörns Resor, och har ställt lagstadgad resegarnti via Kammarkollegiet. Via det särskilda skattekontoret har vi erfarit att alla skatter och avgifter betalts genom åren. Företaget etablerades 1986.

Jörns resor har en egen hemsida på nätet. Jörns Resor har därtill ett förnämligt system med ”whispers” dvs att alla deltagarna får varsin mottagare så att vi kunna höra guidens röst även om vi befinna oss femtio meter bort. Vi behöver alltså icke flockas runt guiden.


Alltså bokade vi oss varsin resa redan i Januari 2015 för en tur till Sicilien.
Informationen kom via en liten folder i vårt husorgan ”Västerbottens Folkblad” . Resan är ej helt billig, 13.200 Sek pp, men då ingår flygresan Arlanda- Sicilien tor samt en åttadagarsresa i turistbuss runt Sicilien med kunnig norsk guide. Frukost- och middagar på fina Hotel ingår i konceptet liksom entréavgifter etc.

Ingen av oss har tidigare besökt Sicilien. Arne ,med ett stort krigshistoriskt intresse hoppas få besöka museet med info om de allierades invasion på Sicilien sommaren 1943. Birgittas intresse av detta museum är emellertid svagt som vinden…


Vår guide är ordentligt påläst avseende såväl konst, kultur som historia rörande Sicilien. Tidigare resenärer giva höga betyg till guiden. Vår guide heter Tom Birkeland, och har en mångårig erfarenhet av Sicilien.


Vi fingo även rabatterat pris på Quality Hotel Arlanda via Jörns Resor.
600 Sek för dubbelrum i stället för listpriset 1500 Sek.

Flygresan sker med Air Berlin med planbyte i Berlin innan vi landar i Catania på Sicilien på torsdagens afton.

Avslutningsvis, det här med Reggio di Calabria. Arne trodde att Sicilien tillhörde Reggio di Calabria, men så är det icke. Sicilien bildar en egen italiensk region, oaktat det bara är ett 2 km smalt sund som skiljer Sicilien från fastlandets Reggio di Calabria.

Vi avser skicka snabbdagbok över våra upplevelser även denna resa i Arne och Birgittas hörna på forumet.

Kortprogram
Dag 1 Flyg till Catania. Buss till Aci Trezza.
Dag 2 Utflykt till Etna, vidare till Taormina med besök i grekisk-romerska teatern.
Dag 3 Utflykt till Siracusa med besök i Arkeologiska parken.
Dag 4 Buss till Agrigento. Besök Romerska Villan i Piazza Armerina och Tempeldalen.
Dag 5 Buss till Palermo. Vinprovning i Marsala. Besök i Erice.
Dag 6 Rundtur i Palermo med besök i Palatine-kyrkan. Besök i Monreale.
Dag 7 Buss till Aci Trezza. Besök i Cefalù. Tillfälle till bad.
Dag 8 Buss till Catania. Flyg hem.

Arne och Birgitta

http://www.edmans.info/pics/sicilien%20karta.jpg

Lissi
2015-10-13, 15:00
Låter härligt!! Fint program..

Punkt sju har en extra speciell punkt Tillfälle till bad.....det får ni ju inte missa :D:D

Ha en jättefin resa!

Lissi - snart på G igen;)

yannis
2015-10-13, 15:08
Lissi, tillfälle till bad sista dan. Så jag har packat badkläder. Men det är en fin pool på det hotellet. Med havsutsikt, så det blir kanske i havet också.
Nu är jag riktigt taggad!
Birgitta

Carina
2015-10-13, 15:15
Trevlig resa, spännande program.
Själv åker vi till Dubrovnik på söndag, vi var dit 1978, så det blir också spännande.

Carina

Lissi
2015-10-13, 15:17
Birgitta, det låter jättehärligt alltihop!klapp_klap

Lissi

Eva L
2015-10-13, 17:01
Vilket lockande program. Den resan hade jag gärna åkt på. Ska bli spännande att höra vad ni tycker om maten. Italiensk mat är nog det bästa jag vet. Oso buco, carne al tonno och alla andra läckerheter.

Eva

kari
2015-10-13, 17:31
fb_gilla
Ønsker dere f i n e opplevelser på Sicilia:D

Sunny12
2015-10-13, 18:18
Låter underbart Arne & Birgitta.. Sicilien har jag aldrig varit till.. men har alltid lockat mig...:)

Trevlig resa!!

Sunny, som njuter för fullt på Hydra... bye_bye

Bea
2015-10-13, 19:27
Härligt! Jag reser också till Italien i morgon - men redan på morgonen. Synd, annars hade vi setts på planet till Stockholm. Min resa inte lika lockande som er, eftersom jag reser i jobbet och spenderar all min tid i konferensrum... Men hoppas på en god pizza i vart fall! Buon viaggio!

zakka
2015-10-13, 19:34
Vill också önska er en trevlig resa! klapp_klap Håller tummarna att det kanske kan finnas ett och annat krus vitt att dela på även i Italien... ;)

MVH zakka

Pnyx
2015-10-13, 19:58
Bra tidpunkt att resa till Sicilien; temperaturen är mer lagom så här års för den som inte vill smälta bort på en badstrand..... ;)
Jag ser fram emot era rapporter och önskar er en härlig resa! bye_bye

Monica C
2015-10-13, 23:07
Önskar er trevlig resa,verkar vara ett intressant program.
Jag firade min 60-årsdag på Sicilien,11 år sedan nu,bodde hos goda vänner i Bagheria,en stad som ligger mellan Palermo och Cefalu.Mycket intressant att få leva mitt i det vardagliga livet i en stad som då iallafall styrdes en hel del av Maffian.
Gick bla till "vintappen"med våra 5-l glasflaskor och tankade i vin,precis som när en tankar bilen:D,kostade ~1Euro/liter.
Vi var både till Palermo och besökte kyrkor och matmarknaden och till Cefalu för en härlig dag på stranden.
Monica:)

Abi
2015-10-13, 23:17
Även jag önskar en trevlig resa, och har stora förhoppningar om det, efter att ha läst ert dagsprogram.

Var på Sicilien för två år sedan, och gillade det :p. Med notan kom ibland en iskall Limoncello, bra för matsmältningen Ang_elx. Numer har vi en flaska i frysen....

Vi bodde i Lethojanni, precis nedanför Taormina, där vi besökte den Grekiska teatern i stekhet sol. Ni får nog bättre temperatur.

Vi hyrde inte bil, trafiken var inte att leka med :eek:. I stället tog vi tåg dels till Messina, och dels till Siracusa.

Ni hinner med ännu fler intressanta platser, och som sagt det finns ett och annat krus vitt där också.

bye_byeAbi

KR
2015-10-14, 00:08
En riktig upplevelseresa!
Ha det så härligt.
//
KR

Kalimera
2015-10-14, 09:55
Vilken spännande resa ni ska göra. Grattis! klapp_klap

Ska bli kul att följa er i fotspåren, framförallt under dag två: Utflykt till Etna, vidare till Taormina med besök i grekisk-romerska teatern.

Jag har alltid velat se Etna!

nekjam
2015-10-14, 09:56
Vi åkte från Umeå till Arlanda 11 september 2001. Några timmar efter terrordåden i USA. På Arlanda var det fullt pådrag med poliser med gevär och hundar. Alla flyg till USA var inställda. Morgon efter skulle vi till Sicilien. Vi visste inte om vi skulle komma iväg. Men Efter Stor SÄKERHETSKONTROLL Kom Vi Iväg. Vi bodde i Giardini Naxos alldeles vid stranden och när vi tittade upp från balkongen såg vi Taormina.Det var nog en av de trevligaste resorna som vi gjort. Utflykter och god mat. Har tänkt åka tillbaka någon gång. Ni kommer att få det helt underbart._B-anana
Majken

Alala
2015-10-14, 10:38
Härlig resa säkert! Var ju själv på rundresa med buss på Kreta ifjol och det var en fin och upplevelserik resa. Ett bra sätt att resa på om man själv inte kan eller vill köra bil, dessutom är en kunnig guide alltid ett stort plus. Visserligen kan man inte på samma sätt bestämma över sig själv som när man är på helt egen resa, men det vet man ju i förväg och i stället får man andra upplevelser.

Ha en fin resa!

/ Anne bye_bye

Arne
2015-10-15, 09:01
Torsdag 15 Oktober. Berlin Airport.

Efter gårdagens behagliga flygresa från Umeå till Arlanda landade vi vid pass halv två. Skyttelbussen till Vårt Hotel, Quality Hotel Arlanda avgick vid tvåtiden. Resan till Hotellet tog sådär tio minuter.

Detta Hotel är beläget i ett gigantiskt köpcenter där ICA Maxi bildar stommen, och ett stort antal restauranger och butiker flockas på de breda innestråken.

Vi fick vårt rum på våningsplan fyra. Ett propert rum där inget av bekvämlighet fattades. Vid sextiden på aftonen, efter sedvanlig siestavila stegade vi ner till Krog Euro att spisa middag. Vi hade sett på Hotellets meny att där var priserna väldigt höga, därav valde vi denna lilla krog i köpcentret.

Vi fick varsin fläskfilé med tillbehör samt ett glas vin till Birgitta och en öl åt Arne. Notan strax över 300 Sek.

Vid pass åttatiden åter upp till vårt eminenta hotellrum att natta oss i de sköna sängarna. Treglasfönstren borgade för att intet oväsen från flygtrafiken kunde tränga in.

Vi tog en okristligt tidig frukost på Hotellet. En frukost som icke saknade något en morgonhungrig resenär kunde önska sig. Överdådigt var bara förnamnet.
Vid pass klockan 05.00 äntrade vi skyttelbussen för färden åter till Arlanda och terminal två, varifrån Air Berlin skulle avgå klockan 06.30.

Vi fick en lugn och skön resa till Berlin där planbyte skulle ske för den vidare färden till Sicilien. Vi har innemot tvenne timmars paus på Airport.
Resan till Berlin avklarades på 1 tim 20 minuter.

Arne iväg till den stora cafeterian i transithallen att inhandla kaffe. Han frågade servitrisen ”Was fur ein spezialität ist das” och pekade på en läcker kaka.
Svaret kom kobrasnabbt. ”Das ist ein Berliner” Uppenbarligen en specialitet berlinarna gillar. Till smak och konsistens påminde den om en grekisk Baklava.

Vädret här i Berlin är ruggigt med regn, dis och blåst. Vårt flyg till Catania ska avgå 10.15 så vi har gott om tid här.


Arne och Birgitta

Alala
2015-10-15, 10:49
Tack för den rapporten. Hoppas resan fortsätter lika smidigt och sen är ni framme och redo för allt nytt!

"Berliner" är det det som brukar kallas berlinermunk? Eller har jag fel, för att det skulle påminna om baklava tycker jag låter lite konstigt. :D

/ Anne :)

Masse
2015-10-15, 10:59
Låter som fantastiskt fin (=tidig) frukostservice eftersom ni han inta den innan ni klev på bussen kl 05.00. Hur tidigt fanns den tillgänglig? Och bra skyttelservice till flygplatsen. Låter som ett hotell värt att notera för ev framtida behov.

Masse

Arne
2015-10-15, 15:27
Efter en till vissa delar kaotisk ankomst till flygplatsen i Catania lyckades ändock vår eminente guide samla sina styrkor för transport till vårt Hotel Faraglioni beläget cirka 22 km från flygplatsen. Hotellet är beläget just intill lavastranden, och har en fin pool på området. Nu ska vi vila siesta för att därefter spisa middag i hotellets matsal.

På direkt förfrågan angående vårt Hotel på Arlanda kan vi meddela att frukostmatsalen öppnar allredan klockan 04.00, och skyttelbussen går varje halvtimme till Arlanda från sagda tidpunkt.

Arnes antagande om gästernas ålder visade sig stämma på pricken. Medelåldern ligga strax under den på kyrkogården... Några stråhattar med lackerade körsbär i hattbandet kunde vi icke se, men de kanske dyker upp i morgondagens utflykt till vulkanen Etna.

Arne och Birgitta

Chras
2015-10-15, 19:16
Lyckans ostar. Var med hustrun där 2013. En oförglömlig resa. Vi reste med Scandorama och vår favoritguide Martin Karlsson. Har bilder från resan på http://www.onslundafoto.se/italien5bsp.html om någon är intresserad. Besökte de platser som Ni ska göra.
Lycka till.
Chras

Sunny12
2015-10-15, 19:53
Arnes antagande om gästernas ålder visade sig stämma på pricken. Medelåldern ligga strax under den på kyrkogården...



:D:D:D...

Då är ju ni unga i jämförelse.. eller hur!!.. :);)

yannis
2015-10-15, 21:18
:D:D:D...

Då är ju ni unga i jämförelse.. eller hur!!.. :);)

Ja, vi känner oss väldigt unga när man bara kallpratar hela tiden.
Men vi ska väl hitta några intressanta personer.
Birgitta,

Netwolf
2015-10-15, 22:54
Var på Sicilien för bra många år sen. Det starkaste minnet är maten. Jag tror aldrig jag ätit så mycket på nån resa nån gång..

/Wolfen

Masse
2015-10-16, 00:04
Arnes antagande om gästernas ålder visade sig stämma på pricken. Medelåldern ligga strax under den på kyrkogården... Några stråhattar med lackerade körsbär i hattbandet kunde vi icke se, men de kanske dyker upp i morgondagens utflykt till vulkanen Etna.

Arne och Birgitta

flabb_flabflabb_flabflabb_flab

De lär nog piggna till när de har förmånen att ha er som ressällskap.
Masse

Arne
2015-10-16, 07:52
Fredag 16 Oktober. Hotel Faraglioni.

En varm och vacker morgon inleder denna dag. Enär frukostmatsalen öppnar först klockan sju, fixade vi varsin morgonkopp kaffe via vår medhavda vattenkokare redan runt halvsex.

Vår termometer visade på 22 grader ute på balkongen. Vi gick vid sjutiden ner att spisa frukost. Det var lite klurigt att hitta vad som var smör, socker etc, men det hela löste sig snart nog. Birgitta medförde sin tub med Kalles Kaviar hemifrån att bruka till äggen. Kocken hade lyckats med att få äggen precis exakt lagom.

Nu klockan 08.30 ska vi ånyo äntra vår buss för dagens färd till Etna och Taormina.

Gårdagskvällens gemensamma middag i Hotelrestaurangen var lyckad.
Efter förrätten kom de berömda Fläskrulladerna in som huvudrätt. Snacka om smaklig måltid. I rulladerna som friterats dolde det sig en kryddstark mixture. Men Gud så gott!
Kallpratet runt bordet kunde vi dock helst avvarat, men, så är det väl på denna typ av resor.

Måltidsdrycker ingick. Flera stora krus med Sicilianskt vitt och rött vin lämpades in i en aldrig sinande ström. Vinet var faktiskt riktigt gott och passade till maten likt handen i handsken.

Lite bilder från gårdagen ligga så strax inne i galleriet under ”Fredag 16 Oktober”

Livet leka!

Arne och Birgitta

Kajja
2015-10-16, 08:59
Med ett leende avnjuter jag era rapporter:)
Har en liten fråga: Hur är det med badmössetvånget i poolerna?flabb_flab Gäller det verkligen?!:eek: I en av vikarna i Apostoli på Kreta badar Italienarna med sina mössor o hattar så vi har döpt viken till Hattvikenflabb_flab
/Kerstin

Alala
2015-10-16, 13:09
Kallpratet runt bordet kunde vi dock helst avvarat, men, så är det väl på denna typ av resor. Måltidsdrycker ingick. Flera stora krus med Sicilianskt vitt och rött vin lämpades in i en aldrig sinande ström. Vinet var faktiskt riktigt gott och passade till maten likt handen i handsken.
Arne och Birgitta[/FONT]

Folk är väl lite reserverade till att börja med. ;) Men om det bars in vin i en aldrig sinande ström flabb_flab så skulle man ju kunna tro att det skulle få folk att bli lite mera avslappnade och då brukar ju en mycket mera högljudd och avslappnad diskussion uppstå. Inte det? :confused:

Kommer ihåg från vår rundresa på Kreta att om dryck var inkluderad i den gemensamma lunchen eller middagen så var det alltid viktigt att man skulle dricka upp ALLT. Alltid var det någon som sköt fram en karaff och sa att här finns ännu, vem dricker upp det? :D Så är det väl när man kommer från ett land med dyr alkohol. flabb_flab Men för all del bar man inte in vin i en aldrig sinande ström.... ;)

Mycket pensionärer även på vår resa, kanske är det naturligt på denna typ av resor, bekvämt och tryggt. Men roligt kan man ju alltid ha, trots ålder.

Hoppas ni har haft en intressant dag!

/ Anne :)

Arne
2015-10-16, 15:35
Vi for iväg i denna morgon vid pass halv nio. Bussen med den eminente föraren tog oss upp till Etna att på 2400 meters höjd rasta en timme för förfriskningar och utsiktsfotografering. Ett enastående vackert landskap kantat av årtusendens eruptioner från kratern.

Det fanns tid att promenera upp till kraterkanten, men detta avstodo vi från grundat på Birgittas onda ben.

Vid pass 10.45 skulle vi återsamlas för den vidare färden ner till kusten vid Naxosbukten för lunchpaus. Nu missade vi tvenne resenärer och fick efter tjugo minuters färd vända åter upp till Etna att hämta upp virrpannorna som hade missat avgångstiden...

Så det kan bli. Så ner längs den vindlande serpentinvägen mot kusten vid den gamla grekbyn Naxos där vi fick en timmes lunchpaus. Denna gång hann även virrpannorna embarkera bussen inför avresan mot Taormina.

Efter en timmeslång färd längs vindlande serpentinvägar och tunnlar nådde vi så upp till busstorget, där vi fick byta till en mindre skyttelbuss för färden upp till torget i Taormina. Nu är gruppen på väg till den grekisk-romerska teatern. Denna promenad stod vi emellertid över, och vi sitta nu servering invid det vackra torget att klyva ett krus vitt.

Återsamling är utsatt till klockan 17.00 för hemresan till vårt Hotel. I afton vankas det grillad Svärdfisk på vår restaurang.

Bilderna från gårdagen och denna dag lägga vi in under morgondagen.

Vackert väder denna dag med 25 grader och sol. Icke mycket vind. Enligt tillförlitlig källa är det plus 25 grader i vattnet. Solstolarna längs kustremsan äro befolkade med solpressare den sena årstiden till trots.

Arne och Birgitta

Eva L
2015-10-16, 15:59
Pensionärer är så pigga idag så de kan nog roa sig. Jag har en moster som är +80 och forfarande byter däck på bilen själv, sköter en villa, ett stort sommarhus och mer därtill. Uppe sent på kvällen är hon också och däremellan går hon på vattengympa.

Eva

Masse
2015-10-16, 23:03
Några bilder från Italien kan jag inte finna bland Arnes album. Senaste mappen är från 30 september. ????????

Masse

Kajja
2015-10-17, 05:03
Med ett leende avnjuter jag era rapporter:)
Har en liten fråga: Hur är det med badmössetvånget i poolerna?flabb_flab Gäller det verkligen?!:eek: I en av vikarna i Apostoli på Kreta badar Italienarna med sina mössor o hattar så vi har döpt viken till Hattvikenflabb_flab
/Kerstin

Ja nu citerar jag mig själv..pga att jag inte kan sova. Förstår att ni har fullt upp men det skulle va kul att få svar på min fråga! Ha en fortsatt härlig semesterbye_bye

Arne
2015-10-17, 08:14
En varm och skön morgon inleder denna dag. Arne har nu slutligen fått lite ordning på det bildbehandlingsprogram som spökat på Laptopen.

Idag ska vi fara till Siracusa med vår utflyktsbuss. Avfärd 08.30.

Som svar på frågan om obligatoriska badmössor vid poolbad kan vi svara att vi icke sett en skymt av badmössor vid de pooler vi bevistat.
.Termometern visar nu klockan sju på 22,6 grader och det finnes endast några höghöjdsmoln att skåda över havet.

Gårdagens resa till Taormina var en fin upplevelse. Vi for genom yppig grönska och vackra vyer till Taormina via ett lunchstopp i den före detta grekbyn Naxos.

Men, heltvisst, Taormina är turistiskt så det räcker till och blir över. Turister fanns i mängder den sena årstiden till trots.

Gårdagskvällens middag var delikat. Grillad svärdfisk med tillbehör.

Bilderna från gårdagen ligga nu faktiskt inne i galleriet under "Lördag 17 Oktober"

Arne och Birgitta

Kajja
2015-10-17, 12:02
Tack för badmössesvaretflabb_flabbye_bye

Arne
2015-10-18, 08:00
Söndag 18 Oktober. Catania.

Söndagens morgon mycket Vacker med molfri himmel och 23 grader allredan klockan sju på morgonen.
Vi brassade eget kaffe på hotellrummet vid sextiden enligt god sed och vänja .

Klockan sju på lördagens morgon hängde vi på låset vid frukostmatsalen att intaga den förnämliga frukosten hotellet har att bjuda var morgon.
Så åter upp till rummet att ondolera oss inför avresan till Siracusa vid pass halv nio.

Vägen till Siracusa var en märklig upplevelse. Nio tunnlar, varav en del var cirka två kilometer långa. Lägg därtill minst lika många broar. Landskapet var mycket vackert med små byar och en mängd apelsinlundar och andra odlingar.
Halvvägs till Siracusa passerade vi den vida bukten där de alllierade landsteg på Sicilien i Augusti 1943.

Trenne stora krigskyrkogårdar vittnade om att dryga 4000 allierade soldater fingo sätta livet till vid denna landstigningsoperation. Många av soldaterna var bara i tjugoårsåldern.

Så kommo vi efter cirka två timmars färd fram till Siracusa. Bussen parkerades på särskild uppställningsplats och vi i gruppen promenerade ner till hamnen i den gamla staden. Merparten av gruppen hade nappat på ett erbjudande om en båttur med lunch omfattande 1 tim 30 minuter.

Ett trettiotal deltagare hade nappat på detta erbjudande, medan vi nio övriga parkerade oss på olika hamnserveringar. Båtturen inklusive lunch betingade pris av 18 € pp. Vi valde emellertid att avstmå båtfärden för att i stället sitta Ristorante att klyva ett krus vitt.

Så, vid tvåtiden promenerade vi med guiden Tom i spetsen längs hamnpromenaden att besöka tvenne kyrkor. Båda kyrkorna hade anknytning till Sankta Lucia. Interiört var det väldigt vackert med enastående altartavlor av senmedeltida italienska konstnärer.

Så följde en vandring i den gamla staden ner till vår buss för en färd till den nya kyrkan. Ett sannskyldigt betongtempel uppfört i början av 1950-talet och ritad av en fransk arkitekt. Kyrkan är 85 meterhög och arkitekturen är magnifik.

Så var det dags att äntra vår fina buss för hemresan till hotellet.

Idag söndag ska vi lämna vårt hotell och fara vidare mot nya öden och äventyr. Vi ska bland annat besöka tempeldalen.

Nu går vi ner att spisa frukost. Våra ränslar ska ned till receptionen att fraktas upp till vår buss.

Efter gårdagens middag slog vi följe med vår guide Tom Birkeland att dricka varsitt glas Siciliansk likör. Vi hade ett intressant samtal i dryga timmen mellan sex ögon.

Vårt bildbehandlingsprogram är ännu ej i god form. Birgitta noterade att gårdagens bilder omdöpts utan vår medverkan. Vi ska fixa detta under dagen..

Lite bilder från gårdagens resa till Siracusa ligga så strax inne i galleriet under ”söndag 18 Oktober”

Arne och Birgitta

Alala
2015-10-18, 13:56
Tack för denna fina rapport! Fullspäckat program tycks ni ha i alla fall. Hur är det, tycker ni att det är lagom med program eller saknar ni mera egen tid?

/ Anne :)

Kalimera
2015-10-18, 15:03
Några bilder från Italien kan jag inte finna bland Arnes album. Senaste mappen är från 30 september. ????????Där finns en mapp som heter Lördag 17 Oktober.

Idag söndag ska vi lämna vårt hotell och fara vidare mot nya öden och äventyr. Vi ska bland annat besöka tempeldalen.Det är verkligen ett fullspäckat program ni har. Kan tänka mig att det kommer ta tid att smälta alla upplevelser. Kul att se bilderna. Tack! klapp_klap

Arne
2015-10-18, 16:21
Vi befinna oss nu i det inre av Sicilien. Gårdagens bilder ligga nu inne i galleriet.

Arne och Birgitta

Kalimera
2015-10-19, 15:28
Gårdagens bilder ligga nu inne i galleriet.Men jösses, vilken märklig kyrka!

yannis
2015-10-19, 19:20
Men jösses, vilken märklig kyrka!

Janne, historien är denna: Ungefär där kyrkan byggdes stod en helgon/madonnestaty. Plötsligt kom det tårar från hennes stenögon då och då. Tro det eller ej. Därför beslöt man att bygga en kyrka formad som en tår. Kyrkan ÄR mäktig! 84 meter hög.
Birgitta.

Arne
2015-10-19, 19:31
Måndag 19 Oktober. Mot Palermo.

Beklagligtvis blir det idag en mycket försenad dagsrapport. Detta betingat av att Hotellets Wifi var på dåligt humör denna morgon.
Vädret var emellertid utmärkt även denna dag med 22 grader redan vid sjutiden då vi gingo ned att spisa frukost.

Vi hade packat våra ränslar inför avfärden mot Palermo. Vår buss avgick halv nio. Vi besökte först Vinfabriken Pellegrino som etablerades allredan 1880. Vid denna fabrik tillverkas det berömda Marsalavinet. Ett starkvin med cirka 18 procents alkoholstyrka.

Vi fick besöka fabriken och beskåda de jättelika ekfat där vinet lagras till god mognad. Lagringen sker mellan tre till 30 år. Priset blir efter smak och mognad

Vi bjöds alla att provsmaka vinet från faten. Samtliga starkviner smakade gudomligt gott. Efter rundvandringen i fabriken fick vi tillfälle att i butiken inhandla flaskor efter önskemål. Vi köpte tvenne flaskor rött starkvin att hem medbringa.

Färden gick därefter vidare upp till den måleriska staden Erice som är belägen högt uppe på en bergstopp. Bussen körde upp längs serpentinvägen men fick parkera 400 meter innan toppbyn där vi skulle trakteras med lunch ingående i resans pris.

För Birgitta blev det en pärs att vandra längs den stenlagda gatan upp till Restaurangen där vi skulle avnjuta lunchen. Det gick dock, men med fem stopp för vila. Lunchen bestod av en trerättersdito med Siciliansk touché.
Rikligt med vitt vin bjöds.

Efter lunchen avreste vi vid fyratiden mot Palermo och Hotel
Astoria Palace, ett högklassigt Hotel. Färden tog 1 tim 40 minuter.

Bilder från dagen hinner vi icke lägga in nu, eftersom vi strax ska gå ner att spisa middag i hotellets matsal. Dock ska vi fixa in bilderna under förmiddagen i morgon. Hotellets Wifi fungerar klanderfritt.

Arne och Birgitta

Netwolf
2015-10-19, 22:52
Vi besökte först Vinfabriken Pellegrino som etablerades allredan 1880. Vid denna fabrik tillverkas det berömda Marsalavinet. Ett starkvin med cirka 18 procents alkoholstyrka.
Mitt favoritstarkvin alla kategorier. Sååå gott...Det och vissa portugisiska portviner och en och annan maderia, är mina favvisar :)

/Netwolf

Kalimera
2015-10-20, 10:03
Janne, historien är denna: Ungefär där kyrkan byggdes stod en helgon/madonnestaty. Plötsligt kom det tårar från hennes stenögon då och då. Tro det eller ej. Därför beslöt man att bygga en kyrka formad som en tår. Kyrkan ÄR mäktig! 84 meter hög.Häftigt! klapp_klap

Bilder från dagen hinner vi icke lägga in nu, eftersom vi strax ska gå ner att spisa middag i hotellets matsal. Dock ska vi fixa in bilderna under förmiddagen i morgon. Hotellets Wifi fungerar klanderfritt.Jag fick sms från Arne för en stund sedan, och de har fortsatta problem med WiFi, så bilderna dröjer ett tag till.

Arne
2015-10-20, 19:33
Tisdag 20 Oktober. Palermo.

Regnväder inleder denna morgon. Vi brassade kaffe på rummet för att sedan vid sjutiden gå ner till frukostmatsalen. Nu hade emellertid dryga 200 andra hotellgäster kommit på samma tanke. Köerna ringlade långa. Vi avstod köerna.

Klockan halv nio var det dags att äntra bussen för dagens utflykt. Vi började med en tur i morgontrafikens Palermo. Detta är en upplevelse i sig. Trängsel är bara förnamnet.
Så bar det uppåt. Vi skulle besöka den jättelika katedralen på berget ovanför Palermo.
Byn och berget heter Monte Reali (Kungens berg)

Nu fick bussar stanna ett hundratal meter från Katedralen. En brant trappa ledde upp. Aj då.
Dock fanns en förnämlig lösning på problemet. Ett par taxibilar fanns till förfogande att frakta turister upp till Katedralen. Tio €uro per bil var taxan för denna treminutersresa, Vi delade en taxi med ett pensionerat läkarpar från Göteborg.

Katedralen uppfördes på 1100-talet och är en mäktig skapelse. Trettio meter högt i tak samt mängder av mosaiktavlor med bibliska motiv på väggar och i taket-

Efter besöket vid Katedralen bar det ner till ett kloster inne i staden. I källarna under klostret fanns det en mängd döda personer från trehundra år tillbaka. Vi två avstod dock från detta makabra besök, och väntade i en närbelägen park.

Vid tolvtiden blev det picknick i det gröna nere invid hamnområdet. Vår guide hade beställt lunchmat med tillhörande röd och vita drycker. Det fanns även Grappa på flaska att avsluta måltiden med. Deltagarna fick betala tio € per person. Det var väldigt god mat.

Vid tvåtiden var det så dags att göra ett besök på Operahuset i Palermo. Denna operascen är Europas tredje största och oerhört vacker..

Avslutningdvis lämpsdes gruppen av i centrum för dryga tvenne timmsrs shopping och cafébesök.

Om högre makter vill kommer Palermos internetconnection igång framåt aftonen. Det har varit ett generellt problem i området ända sedan vid sjutiden denna morgon.. Förhoppningsvis kunna vi då tanka över bilder från gårdagens begivenheter.

Arne och Birgitta

Athanasia
2015-10-20, 20:10
Låter som att Ni har det fint,(som vanligt):)

Kalimera
2015-10-21, 07:46
Katedralen uppfördes på 1100-talet och är en mäktig skapelse. Trettio meter högt i tak samt mängder av mosaiktavlor med bibliska motiv på väggar och i taket-Väldigt fin! klapp_klap

Arne
2015-10-21, 07:57
En varm och solig morgon med 23 grader klockan sju. Klockan nio ska vi fara vidare längs Siciliens östkust. Vi stannar ett par timmar i den lilla byn Cefalú för lunch och bad. Framåt aftonen åter till Catania och övernattning inför torsdagens hemresa.

Gårdagens middag bestod av kalvrullad. Så mycket rullad kunde ej skådas, men skivat välstekt kalvkött var det.

Idag har vårt hotell fått ordning på sin Wifi. Bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under "Onsdag 21 Oktober"


Arne och Birgitta

Ylva A
2015-10-21, 10:05
I Chefalu var jag 1976 som turist, som behövde vila, sol och bad efter en svår period i livet. Jag var inte ens till katedralen och tittade. På er resa är det ju massor av begivenheter!
Det jag minns speciellt från resan, var den fantastiska grillade svärdfisken. Där ligger Kreta i lä! Utsikten mot berget var ockvså härlig.
/ Jannis

Alala
2015-10-21, 10:58
Världigt trevligt att få följa er på denna resa. Lite annorlunda denna gång. ;) Hoppas ni njuter!

/ Anne :)

LenaochJanis
2015-10-21, 13:14
Roligt att genom era ögon få återse Sicilien. :)
/Lena

Arne
2015-10-21, 13:17
Onsdag 21 Oktober. Cefalú

Resan hit till Cefalú tog en timma och 30 minuter. Det har regnat här i staden, men när vi klev av bussen hade regnet upphört och molnen var på väg att skingras.

Det var trehundra meter från bussparkeringen ner till city vid stranden. Vid tolvtiden kom solen åter fram att torka upp de regnvåta gatorna. Nu sitta vi strandristorante att pimpla varsin god Siciliansk öl. Vi har tid fram till klockan 13.45 innan vår buss avgår till Catania.

Lite om polisväsendet nu. Polisen är organiserad regionvis och heter Polizia Municipale. Att notera i sammanhanget är att ingen polis får arbeta i den kommun där han bor. Detta för att undvika svågerpolitik. Släktbanden här på Sicilien är så starka att det är bäst att icke behöva haffa släktingar för diverse förseelser….

Så finns också Carabiniere. Det är en halvmilitär organisation som sorterar under Inrikesdepartementet. Carabiniere ha att handlägga grövre brott såsom mord, rån samt terrorism.

Lite bilder från Cefalú denna dag ligga strax inne i galleriet under ”Onsdag 21 Oktober, Cefalú" Havet hålla 23 grader denna dag, och lämpar sig utmärkt för ett dopp.

Cefalú är en mycket vacker stad med sin egen katedral. Vindlande gränder och massor med butiker och serveringar.

Arne och Birgitta

LenaochJanis
2015-10-21, 13:22
Det jag minns speciellt från resan, var den fantastiska grillade svärdfisken. Där ligger Kreta i lä!
/ Jannis

Nämen nu måste jag nog protestera. Den godaste träkolsgrillade svärdfisk jag ätit, åt jag i Almyrida. Färskfiskad, inte fryst importerad. Så jag tycker nog att Kreta ligger i framkant. :)
/Lena

Abi
2015-10-21, 14:34
Tack Arne för informativa dagsrapporter klapp_klap.

bye_byeAbi

Lissi
2015-10-21, 16:04
Onsdag 21 Oktober. Cefalú


Havet hålla 23 grader denna dag, och lämpar sig utmärkt för ett dopp.[/FONT]

[FONT=Arial]Arne och Birgitta

Provade ni?

...fast jag ser nu på bilderna , att det inte såg så inbjudande ut för bad, varken stranden eller vädret så jag hade nog inte heller badat:D

Lissi

Netwolf
2015-10-21, 18:50
Lite om polisväsendet nu. Polisen är organiserad regionvis och heter Polizia Municipale. Att notera i sammanhanget är att ingen polis får arbeta i den kommun där han bor. Detta för att undvika svågerpolitik. Släktbanden här på Sicilien är så starka att det är bäst att icke behöva haffa släktingar för diverse förseelser….
Ja, att va polis på Sicilien kan ju inte vara lätt. Mafiosos som gömmer sig i decennier, mitt bland folket, utan att anges. Läste nyligen om en maffiaboss, som levt helt öppet i Palermo i 25 år. Svårt att förstå Cosa Nostras grepp om samhället, men det är djupt nedärvt i generationer. Läste en intressant bok om den sicilianska maffian, för några år sen, men kommer inte ihåg vad den hette. Där beskrivs en del om hur det fungerade. Gudfadernfilmerna ligger inte så långt från sanningen.

/Netwolf

Kalimera
2015-10-22, 07:54
Lite bilder från Cefalú denna dag ligga strax inne i galleriet under ”Onsdag 21 Oktober, Cefalú"Fick lite känsla av Rethymnon när jag såg bilderna. :)

Arne
2015-10-22, 18:14
Torsdag 22 Oktober. Hemåt det bär.

Morgonen vacker med 24 grader klockan sju när vi äntrade frukostmatsalen. Även detta Hotel håller god klass på frukosten.
Hotellet heter Art Hotel och ingår i en europeisk hotellkoncern.
Klockan nio var det dags för vår guidade bussrundtur i Catania Stad.

Rundturen avslutades vid pass klockan halv elva. Vi blev avsläppta i centrum av staden för att kunna med guidens hjälp gå till den jättelika inomhusmarknaden att handla varor. Matvaror funnes i en riklig mängd.
Flera butiker hade därtill vacummaskiner så ostar, korv och andra delikatesser kunde hemföras utan mystiska dofter i bagaget.

Återsamling vid bussen prick halv tolv för den korta färden ut till Catania Airport. Resan tog bara tio minuter. Vid Airport rådde mer än kaos. Air Berlin hade fyra plan som skulle avgå i intervallet 13.20-14.30. Lägg därtill alla andra flygbolags avgångar’

Bagageincheckningen tog 50 minuter och därtill kom säkerhetskontrollens 30 minuter. I sanning en hård pärs…

Nåja, vi kom iväg med vårt plan bara 20 minuter försenat. Planbyte i Berlin och Arlanda. Beräknad hemkomst till Umeå vidd niotiden i afton.

Hemfärden från Cefalú igår eftermiddag fick läggas om. Guiden hade informerats om att det vid Cataniakusten varit ett enormt tvådagars regnoväder. Ovädret hade demolerat flera vägavsnitt och jordskred blockerade vissa andra färdvägar.

Vi fick då ta motorvägen från Palermo till Catania. Förvisso vacker väg det också, med ett trettiotal vägtunnlar och minst lika många broar.
Väl åter i Catania fick bussen ta omvägar runt avspärrade vägavsnitt där vattnet stod meterhögt och nedrasade jordmassor bildade barriärer.

En god middag bjöds bestående av en konstig förrätt som vi ej vet namnet på, samt huvudrätt bestående av ugnsbakade kycklingfiléer.
Färsk frukt till efterrätt.

Avslutningsvis, det här med Maffian på Sicilien. Maffian har ju varit en plåga sedan mitten av 1800-talet på ön. Strukturen genomsyrade hela samhället och styrdes med järnhand av olika klaner.

Mord, utpressning och monopol på exv cement- och betongtillverkningen gjorde Mafffian omåttligt rik. Beskyddarverksamhet icke att förglömma.
Politiker och poliser mutades eller skrämdes till tystnad. Så pågick det ända fram till 1980-talet. Mordet på premiärminister Aldo Moro kom att bliva vändpunkten. Lägg till detta att Mafffian sprängde Chefsåklagaren
I bitar på vägen till Palermo.

Sicilianarna hade fått nog. Nu strömmade information om Maffians illgärningar in till polis och åklagare. Goda bevis bifogades. Detta ledde till den berömda rättegången där dryga 300 högt uppsatta maffialedare fälldes till långa fängelsestraff samt konfiskering av deras förmögenheter och landegendomar.

Enligt vår guide är i princip maffian på Sicilien utrotad. I glädje över detta restes ett tio meter högt monument invid hamnen i Palermo, i akt och mening att hedra minnet av Maffians alla offer.

En sammanfattning av hela resan samt lite kvarvarande bilder kommer till forumet under morgondagen då vi äro åter vid hemmets härd.

KORRIGERING!!

Vi anlände till Berlin Tegel 17.05, och meddelades att vårt flyg till Stockholm avgått för fem minuter sedan. Lite kymigt kan vi tycka. Vi fick begiva oss till Terminal A där Air Berlin har ett kontor. Inalles var vi elva personer från Jörns resor som missat flighten.

Vi fick ett dokument som tillkännagav att vi missat vår anslutning. Så ombokades vi till en ny flight till Stockholm med avgång 21.20 och ankomst Stockholm 22.50. God natt, då har sista flyget till Umeå avgått. Det får alltså bli en övernattning på Arlanda innan vi kan taga morgonflyget hem till Umeå på fredag. Vårt bagage ska komma med samma flyg som vi reser med till Stockholm.

Varsin tafflig ”matkasse” fick vi av Air Berlin. Kassen innehöll en chokladbit, en påse chips samt en vattenflaska….

Vi har nu funnit oss ett Hotel nära Arlanda. Quality Hotel, där vi bokat in oss för en natt.
Så återstår att boka morgonflyget fredag för hemresan till Umeå.

Livet leka ändock.



Arne och Birgitta

Kalimera
2015-10-22, 19:13
Livet leka ändock.Tråkig avslutning på er fina resa, men ni tar det med gott mod, och det är härligt att höra! klapp_klap

Alala
2015-10-22, 19:24
Tack för alla fina rapporter Arne och Birgitta! Synd att flyget blev försenat och ni inte kom hem enligt planerna, men om livet leka så är ju allt bra ändå. :)

Väntar med intresse på att höra vad ni tyckte om resan. Ha en bra hemresa!

/ Anne bye_bye

Netwolf
2015-10-22, 23:12
Avslutningsvis, det här med Maffian på Sicilien. Maffian har ju varit en plåga sedan mitten av 1800-talet på ön. Strukturen genomsyrade hela samhället och styrdes med järnhand av olika klaner.
Mord, utpressning och monopol på exv cement- och betongtillverkningen gjorde Mafffian omåttligt rik. Beskyddarverksamhet icke att förglömma. Så är det ja
Mordet på premiärminister Aldo Moro kom att bliva vändpunkten. Det där kommer jag mycket väl ihåg. Det hände 78 och de hitta honom i bakuckan på en bil

Sicilianarna hade fått nog. Nu strömmade information om Maffians illgärningar in till polis och åklagare. Goda bevis bifogades. Detta ledde till den berömda rättegången där dryga 300 högt uppsatta maffialedare fälldes till långa fängelsestraff samt konfiskering av deras förmögenheter och landegendomar. Oj, det har jag inte hört om, men det låter ju fantastiskt!

Enligt vår guide är i princip maffian på Sicilien utrotad. Här är jag skeptisk. Möjligen är guiden sicilianare, med koppling till Cosa Nostra på nåt sätt, men jag tror tyvärr INTE är de är utrotade på något sätt.

Livet leka ändock. Och det är ju det viktigaste! :)

/Netwolf

kari
2015-10-23, 09:17
Här är jag skeptisk. Möjligen är guiden sicilianare, med koppling till Cosa Nostra på nåt sätt, men jag tror tyvärr INTE är de är utrotade på något sätt.

/Netwolf

Du har nok ( dessverre ) helt rett, Netwolf! - selv om jeg vet lite om situasjonen på Sicilianå, men ...

Jeg/vi er så heldige (lycklig lottade) at vi har "privat guide", når vi er i Roma
Min (norske) barndomsvenninne er utdannet i Italia og har bodd i Roma sentrum
hele sitt voksne liv, ca 45 år.
Det hun forteller om mafians "virke" :eek: der vi vandrer, overgår nesten det historiske i denne fantastiske byen:)

kari
2015-10-23, 09:19
Velkommen hjem fra en fantastisk tur, Birgitta og Arne:)

Arne
2015-10-23, 17:09
Fredag 24 Oktober. Resumé vid hemmets härd.

Vi anlände till Arlanda vid pass 23.20. Detta efter fyra timmars väntan på Berlin Tegel. Skyttelbussen tog oss till Quality Hotel Arlanda på tio minuter. Nu voro vi i sanning trötta och nattade oss genast.
Vi hann boka skyttelbussen för avresa till Arlanda ,Terminal fyra inför hemresan till Umeå med Norwegian klockan 08.30 fredagens morgon.

Merkostnaden för förseningen stannade på 2800 Sek för extra övernattning samt nytt flyg till Umeå. Nu äro vi emellertid nedlusade med olika försäkringar, så det mesta av merkostnaderna förmodas vi få tillbaka.

Vi har ju Folksams Villahemförsäkring kompletterad med resklar. Så har vi Visakortet samt blir det en diskussion med Air Berlin.


Mer om detta framöver.

Lite bilder från Torsdagens Stadsrundtur via bussen ligga så strax inne i galleriet under ”Torsdag 22 Oktober”

Sammanfattning över vår Sicilienresa kommer nu i helgen. Vi äro emellertid mer än nöjda, det ska sägas redan nu.

När det så gäller Maffian på Sicilien, då kunna vi konstatera att vår guide, tillika färdledare är Norrman, men har bott många år i Sverige. Vi har ingen anledning att ifrågasätta guiden Tom Birkeland. Han är professionell guide och reseledare och har inga kopplingar till maffian. Tom är ytterligt påläst samt pratar och skriver Italienska till fullo.

Om någon vill ifrågasätta Maffians verksamhet på Sicilien, det må så vara, med enligt Tom och de Sicilianska myndigheterna är Maffian inget problem numera. Förvisso kunna Maffian ha mera sofistikerade saker för sig, såsom penningtvätt etc, men på Sicilien har de ingen verksamhet.

Arne och Birgitta.

Netwolf
2015-10-23, 18:21
Googlar man lite snabbt hittar man mycket info om att Cosa Nostra INTE är uträknade. Visserligen har de lidit nederlag under några år, men är ingalunda uträknade. Geo skriver om Siciliens siste gudfader (http://www.expressen.se/geo/siciliens-siste-gudfader/), där bl a maffiakännaren Tomas Lappalainen säger "Det är inte så att Cosa Nostra är på väg att försvinna. Det är mer invävt i hur samhället fungerar än vad vi kan föreställa oss"

Det säger en del.

/Netwolf

Kajja
2015-10-23, 23:48
Tack Arne o Birgitta
för att jag fick sitta
med kaffe o platta
och försöka fatta
hur underbart det kan va
att packa väskan å dra
Ni gör allt jag vill
å lite till
Delar ett krus
i sus å dus
Jag har betalat varje räkning
och förhoppningsvis pensionsförsäkring
Så om 11 år drar jag o gubben
till Kreta på stubben!!!_B-ananabye_bye

yannis
2015-10-24, 06:21
Tack Arne o Birgitta
för att jag fick sitta
med kaffe o platta
och försöka fatta
hur underbart det kan va
att packa väskan å dra
Ni gör allt jag vill
å lite till
Delar ett krus
i sus å dus
Jag har betalat varje räkning
och förhoppningsvis pensionsförsäkring
Så om 11 år drar jag o gubben
till Kreta på stubben!!!_B-ananabye_bye

Nu måste jag göra tummen upp, Kajja!
fb_gilla

Kajja
2015-10-24, 11:05
Tack för fb_gilla yannis:) Vad vore livet utan drömmar! Mina föräldrar åker till Cypern i veckan och stannar till veckan innan jul_B-anana Så har dom gjort i 10 år nu och jag är övertygad om att planering och längtan har påverkat både hälsa och vitalitetklapp_klap

yannis
2015-10-24, 12:51
Intryck av Sicilien
Efter allt kunskapsinsupande vill även jag ge mina reflektioner och tankar om Sicilien.
Resan var väldigt intensiv och att få in alla intryck på 8 dar var omöjligt. Vi avstod att gå med till en del katedraler och några andra saker, det blev för mycket varje dag. Men Jörns resor hade lagt upp ett bra program för alla smaker. En fantastisk guide hade vi och en minst lika fantastiska italiensk chaufför (det tackar jag för). Detta vill jag dela med mig av:

Mat och dryck.
Vi blev ganska less av att få pasta som förrätt både till lunch och middag varenda dag. En kväll bad jag om något annat. Strax kom en soppa fram, dom måste ha läst mina tankar! Måste dock sägas att pastan tillagas perfekt med olika kryddningar. Man äter inte mycket potatis, till exempel fick vi hackade apelsiner till wienerschnitzeln! Själva älskar sicilianarna hästkött, men det fick inte vi (vad vi vet).
Bordsvinet håller överlag bättre kvalitet än i Grekland, men det finns alltid undantag.
Att äta och dricka kostar mer än i Grekland, men ändå billigare än i Sverige. Vinet kan skilja väldigt mycket, vi betalade mellan 5 och 11 Euro för ett krus!
På de flesta ställen där vi köpte själva fick man gå till ett ställe och beställa ett krus. Sen var det ägaren som tog betalt. Eller så fick man göra tvärt om, först betala och sen hämta beställningen. Ägaren litade inte på sina anställda.

Natur.
Siciliens natur är mycket grön och att komma dit på våren måste vara en enorm upplevelse. Troligen regnar det mer där än i Grekland. Jakarandan blommar både vår och höst, men på hösten inte så intensivt. Det beror på att den har kommit från Afrika och har i sina gener det afrikanska klimatet. I övrigt är växligheten ganska likt Grekland. Grönsaker efter årstid. Olivträd och vinstockar överallt. När det gäller vindruvor plockas det nu för vintillverkning. De druvor som skall vara bordsvindruvor, alltså att äta, plockar man hela hösten och vintern. Dom får hänga kvar och förstörs inte. Man hänger bar för tunt tyg, så att inte fåglar och insekter kommer åt dom.
Dom första apelsinerna är nu mogna på Sicilien, räknas dom dom godaste i hela världen. Ju närmare Etna dom växer ju mer blodapelsiner på grund av lavan. Där växer också den röda blomkålen! Klementiner har också börjat mogna och citronlundar finns överallt.
Korna får gå ute hela året, dock inte mjölkkorna, dom hålls inne. Får och getter finns men jag såg faktiskt inte så många som i Grekland.

Italienare.
Jag hade hört att italienare är ganska kärva, inte som dom underbara grekerna. Men dom vi kom i kontakt med var vänligheten själva! Man kan dock konstatera att dom är inte lika kunniga i engelska språket som greker är. Ändå fast man jobbar i branscher där man träffar mycket turister.

Bad.
Italienare är av den uppfattningen att badsäsongen slutar den 1 september. Då slutar italienarna att bada. Trots att det är mellan 23-26 grader i vattnet. Så på de flesta ställen hade man plockat bort solstolar och parasoller. Vi har något foto på parasoller, men det är nedanför stan Taormina. Där finns många turisthotell, så där fanns dom kvar. Lustigt att det fanns en fin strand där som heter Stockholmia-stranden! Det var tydligen ett svenskställe redan på 50-talet.

Turism, nu och då.
Jag har varit till Italien 4 gånger tidigare, men aldrig på Sicilien. Två gånger på konferens/fritid till Riva del Sole, 20 mil norr om Rom. 1983 åkte jag och min 9-årige son tåg till La Serra, 20 mil söder om Rom. 1977 åkte jag, mor och morfar med Ansgar-resor på en 16-dagarstur. Med buss besökte vi Rom, Assissi, Florens, Neapel och Capri.
På de flesta ställen fanns det gatuförsäljare som drog och slet i våra kläder för att få sälja Det var ganska jobbigt. Dom stod utanför varje turistattraktion. Nu har många försäljare mer fasta ställen och är inte alls lika skrikiga och det känns skönt. Men jag har också hört att numera får man stå i kö i timmar för att komma in till Vatikanen och Sixtinska kapellet. Dit kom man in på direkten 1977.
Vi är också van vid mer spartanskt boende. Nu bodde vi på hotell och jag måste säga att dom flesta sängar kan mer än väl mäta sig med våra egna Hästens sängar. (fast det var skönt att lägga sig i sin egen säng inatt).

Rökning.
Vid dom fyra föregående resorna resorna röktes det överallt. På hotellrum, allmänna utrymmen, restauranger, ja överallt. I kassorna på banker och postkontor satt man med en cigarett i munnen.
Men år 2005 infördes rökförbud på ställen inomhus. Detta har Italien verkligen efterlevt på grund av dom dryga böterna. Du får böta 250 Euro om du röker på otillåten plats. Men restaurangägaren bötar 3000 Euro när du röker där. Alltså håller man efter rökare.

Maffian.
Som ni förstår fick vi en mycket nyanserad bild av maffian på Sicilien. Visst finns maffian kvar. Men det finns många länder som har en mer otäck maffia numera, USA, Sydafrika, Vietnam, Ryssland och till och med Canada till exempel. Sicilianarna började ange maffian (dödssynd) då advokaten som skulle utrota maffian dödades i en enorm anlagd sprängolycka utanför Palermos flygplats 1993 av maffialedaren Riino.. Hand namn var Giovanni Falcone. Hans nära vän och medhjälpare Borsellino mördades därefter i en bomddåd. Dessa advokater fick 300 personer i fängelse. Palermos flygplats heter numera Falconi-Borsellino-Airport. Många väggar och murar på Sicilien har smyckats med orden: ”Maffian dödar. Det gör också tystnaden”.

Båtflyktingar.
Numera kommer inga båtflyktingar hit. Lampedusa ligger 11 mil från Tunisien och 20 mil från Sicilien. Båtflyktingarna kommer till största delen numera till Grekland. Varje dag kommer tusentals från Turkiet till någon grekisk ö. Så någon flykting såg vi inte.

Tiggare.
Vi såg inga tiggare på gatorna dom två första dagarna, så vi trodde inte det fanns några. Sedan fanns någon enstaka vid sevärdheter samt i Palermo och Cantania. Men det var verkligen inte som hos oss i Sverige eller på Kreta.

Air Berlin.
Vi har nu förstått att detta flyg är ett lågprisflyg. När vi blev akterseglade på Tegel i Berlin hade dom nog bestämt att det skulle vara mest praktiskt. Vi var ju 12 stycken som skulle till Stockholm och vi skulle nog bara försena resan i en kvart. Istället fick vi springa runt på flygplatsen för att få nya biljetter vid Air Berlins kontor. Tur att vi hade lätt handbagage. När vi vid ett tillfälle blev försenade drygt 2 timmar i Chania bjöd Norwegian på en middag vid en taverna i närheten av flygplatsen. Air Berlin gav oss en pappkasse med vatten, ett kex och en kaka.. Där satt vi i fyra och en halv timma med kassen. Ingen bra service!

Inköp.
Inköpen blev begränsade denna gång. Våra två Marsalaflaskor, som främst ska användas i matlagningen fick trängas med ett inköp på ett hotell. Varje kväll kom en trevlig tjej till foajen på hotellet. Hon sålde reproduktioner på tavlor gjorda av en konstnär, Prati. Tre reproduktioner kostade 20 Euro och samtliga slantar hamnar oavkortat till UNICEF. Hon var volontär. Eftersom jag är begiven i konstverk inköptes tre fina. Dessutom köpte Arne även tre till vår guide, Tom.

Detta var mina reflektioner över vår 8-dagarsresa. Vi hade fantastiskt fina dagar trots att att stressen kopplades in sista aftonen på Tegels flygplats. Vi hade räknat med att vara hemma i Umeå vid 21.30-tiden på torsdag men det blev klockan 10 dagen efter. Men det gick smidigt att hitta en övernattning i närheten av Arlanda samt en återresa till Umeå fredag morgon till något vettigt pris.
Birgitta.

Kalimera
2015-10-24, 14:19
Detta var mina reflektioner över vår 8-dagarsresa. Tack snälla Birgitta för utförlig rapport! klapp_klap

Ni hann verkligen med att se och göra mycket under kort tid. Blev lite sugen på att åka till Italien, men så blir det inte, har nämligen bestämt oss för att åka till Tyskland nästa sommar (men inte med Air Berlin). Om den resan återkommer jag till, för jag behöver tips. :)

Välkomna hem! bye_bye

Arne
2015-10-24, 15:21
När vi skrivit lite efter hemkomsten och lagt in på forumet, då började spolfunktionen på Toalettstolen att krångla. Jag försåg mig med skruvmejsel, skiftnyckel samt gott humör att åtgärda felet. Efter reparationen glömde jag helt bort bilderna.

Nu ligga bilderna inne, lite försenade förvisso...


Arne

Lissi
2015-10-24, 15:50
Jag tycker att Du prioriterade helt rätt Arne!:D
Tack för alla rapporter!

Lissi

Monica C
2015-10-24, 16:16
Som vanligt har det varit trevligt att läsa om era upplevelser!!
Monica😍

Ylva A
2015-10-24, 16:28
Vilken utmärkt sammanfattning Birgitta! Men jag får nöja mig med Kreta!
/ Jannis

Abi
2015-10-24, 19:07
Tack för all information, både Arne och Birgitta klapp_klap.
Och precis som Lissi, tyckte jag det gick jättebra att vänta på sista bilderna.

bye_byeAbi

yannis
2015-10-24, 20:59
När vi skrivit lite efter hemkomsten och lagt in på forumet, då började spolfunktionen på Toalettstolen att krångla. Jag försåg mig med skruvmejsel, skiftnyckel samt gott humör att åtgärda felet. Efter reparationen glömde jag helt bort bilderna.

Nu ligga bilderna inne, lite försenade förvisso...


Arne

Den prioriteten uppskattades fullständigt av mig!!!!
Birgitta

KR
2015-10-24, 21:04
Ni är för goa!
Tusen tack för denna resa som tur är för oss skall ni ju snart ut o åka igen.
//
KR

Alala
2015-10-25, 07:54
Tack ännu en gång både Arne och Birgitta! klapp_klap Härligt att ni var så nöjda med resan, det var mycket upplevelser på en kort tid. Men så ska det vara på denna typ av resa.

/ Anne bye_bye

Netwolf
2015-10-25, 10:09
När vi skrivit lite efter hemkomsten och lagt in på forumet, då började spolfunktionen på Toalettstolen att krångla. Jag försåg mig med skruvmejsel, skiftnyckel samt gott humör att åtgärda felet.

Ja, det är ju inget man spolar i första taget :D

Tack för intressanta rapporter från Sicily! klapp_klap

/Netwolf

kari
2015-10-25, 10:26
Ja, det är ju inget man spolar i första taget :D

Tack för intressanta rapporter från Sicily! klapp_klap

/Netwolf

Jeg istemmer fb_gilla
Tusen takk :D

MariaJ
2015-10-25, 21:19
Tack så mycket för trevliga rapporter från Sicilien! Italien är säkerligen också alldeles underbart, men för mig lär det nog dröja väldigt länge innan det blir någon resa dit. Jag har fullt upp med Grekland och alla ställen där som jag ska åka till först:)

Maria

yannis
2015-10-31, 12:58
Slutet gott, allting gott. Förhoppningsvis.
Vi blev ju akterseglade på Berlins flygplats. Med andra ord; dom struntade i oss och höll inte Arlandaplanet en kvart extra. Så vi var 12 stycken som fick sitta på flygplatsen och invänta nästa plan i fyra och en halv timme.
Jag fördrev tiden med att boka ett hotellrum på Arlanda då vi skulle missa sista flyget hem till Umeå. Sen bokade jag ett morgonplan för hemfärd nästa dag. Totalt gav det merkostnader för oss på 2800 kronor samt att vi kom hem 13 timmar försenade.
Det gick bara helgen hemma då trevlige Peter från Jörns resor ringde oss. Han hade hört att flera hade blivit akterseglade och ville veta om vi hade haft extrakostnader. Så nu har vi skickat in alla kvitton till Jörns resor. Eventuella diskussioner med Air Berlin tar Jörns resor. Det tackar vi för.
Så detta resebolag är verkligen ett seriöst företag som vi säkert kommer att anlita igen. Detta kan man inte säga om Air Berlin. Sitta med en pappkasse var med en halv liter vatten och två kex! Någon matkupong kunde man väl ändå få.
Så nu inväntar vi svar från Jörns.
Birgitta.

UllaC
2015-10-31, 14:46
Slutet gott, allting gott. Förhoppningsvis.
Vi blev ju akterseglade på Berlins flygplats. Med andra ord; dom struntade i oss och höll inte Arlandaplanet en kvart extra. Så vi var 12 stycken som fick sitta på flygplatsen och invänta nästa plan i fyra och en halv timme.
Jag fördrev tiden med att boka ett hotellrum på Arlanda då vi skulle missa sista flyget hem till Umeå. Sen bokade jag ett morgonplan för hemfärd nästa dag. Totalt gav det merkostnader för oss på 2800 kronor samt att vi kom hem 13 timmar försenade.
Det gick bara helgen hemma då trevlige Peter från Jörns resor ringde oss. Han hade hört att flera hade blivit akterseglade och ville veta om vi hade haft extrakostnader. Så nu har vi skickat in alla kvitton till Jörns resor. Eventuella diskussioner med Air Berlin tar Jörns resor. Det tackar vi för.
Så detta resebolag är verkligen ett seriöst företag som vi säkert kommer att anlita igen. Detta kan man inte säga om Air Berlin. Sitta med en pappkasse var med en halv liter vatten och två kex! Någon matkupong kunde man väl ändå få.
Så nu inväntar vi svar från Jörns.
Birgitta.


Vilken tur att ni slapp diskussionerna med Air Berlin, Birgitta. Vi hade hemska telefonsamtal med de i våras när de, med kort varsel, hade ändrat avresetiden till för oss fullständigt oacceptabel tid. Vi skulle få en extra övernattning i Berlin :( och även missa en färja från Pythagorion till Fourni snyft_drop. Och den färjan går ju inte varje dag.
De var inte särskilt villiga att hjälpa till. Dessutom ville de helst prata tyska och definitivt inte svenska. Det löste sig för oss så småningom genom att vi avreste en dag tidigare än tänkt men vi undviker Air Berlin i fortsättningen.
Ulla

Netwolf
2015-11-01, 08:29
Här finns det bra info (http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-tjanster/resor/reseguide/det-har-ar-dina-rattigheter-nar-flyget-ar-forsenat/?isFromPreviousStep=true)om rättigheter vid försenat flyg

/Netwolf

inkfish
2015-11-01, 14:28
Birgitta - ni satt väl på Tegel? Då kanske förklaringen till att ni inte fick matkuponger var att där inte finns någon mat att få. Jag mellanlandade där med Air Berlin för några år sedan och som jag minns det var det en usel jäkla flygplats, där fanns ingenting (med reservation för dåligt minne).

Berlin har ju fortfarande inte fått igång sin nya storflygplats och under tiden verkar de inte lägga en spänn på underhåll av de gamla.

Sedan är jag inte säker på att man kvalar in för matkuponger på 4.5 timme, jag satt 9 timmar på Landvetter en gång, då fick vi snålt tilltagna kuponger till restauranger som mest var stängda eftersom det var natt.