handdator

Visa fullständig version : ERGONOMI


sahar
2006-04-10, 17:10
Hej!
Jag går en utbildning och nu läser vi Ergonomi. Vi har fått i uppgift att förklara vad ordet ergonomi betyder. Jag vet att det kommer från grekiskans "ergon"= arbete men nästa del, dvs nomi, är det nomos= lag eller nomia= kunskap. Jag hittar båda varianterna på nätet.
sahar

Tom
2006-04-10, 18:32
Hej !
Har du kollat här:http://lexikon.nada.kth.se/cgi-bin/sve-gre
Mvh/Tom

Ruby
2006-04-10, 20:37
Hej!
Jag går en utbildning och nu läser vi Ergonomi. Vi har fått i uppgift att förklara vad ordet ergonomi betyder. Jag vet att det kommer från grekiskans "ergon"= arbete men nästa del, dvs nomi, är det nomos= lag eller nomia= kunskap. Jag hittar båda varianterna på nätet.
saharSå här står det om ordet ergonomi i Nationalencyklopedins ordbok:

ergonomi´ subst. ~n äv. ~en
Ordled: ergo-nom-in
· läran om den mänskliga kroppens funktioner under arbete samt studiet av hur arbetsmiljö, redskap m.m. kan anpassas till dessa
Hist.: sedan 1961; av eng. ergonomics med samma bet., till grek. ergon 'arbete' och eng. economics 'nationalekonomi'

Ruby

Elisabet
2006-04-10, 20:54
Hist.: sedan 1961; av eng. ergonomics med samma bet., till grek. ergon 'arbete' och eng. economics 'nationalekonomi''nomi' i ekonomi kommer från grekiskans nomos lag, sed
så om NE säger att det är samma ursprung så är det därifrån det kommer även i ergonomi (fast man skulle kunna tro annat eftersom det heter ergonomia på nygrekiska).

Tilläggas kan att nomos är ett vanligt grekiskt morfem i moderna språk, vilket inte nomia är.