handdator

Visa fullständig version : Vackraste byarna


inkfish
2006-04-10, 13:38
Hur pittoresk Aperi på Karpathos är diskuteras i en annan tråd.

Det får mig att fundera över byar med särskilt skönhetsvärde. Alltså inte bara byar där vi trivs för att människor är så trevliga, atmosfären så avslappnad och havet så nära utan byar som är en njutning att vila ögonen på.

Vilka sådana har ni? Tre som jag snabbast kommer att tänka på är nog:

* Gialos/Chorio på Symi - två sammanhängande byar som erbjuder en otrolig skönhetssyn. Ingen slump att det sitter akvarellmålare i vartenda gathörn.

* Mandraki på Nisyros - otroligt dramatisk och dockskåpssöt på samma gång.

* Pyrgos på Tinos - på Tinos är nog nästan ALLA byar (utom Chora) vackra. Pyrgos är egentligen inte min favorit, men en fantastisk vacker by som med sin konstnärsprägel egentligen är lite väl chic för min smak.

Vad tycker ni andra? (Och kritisera gärna mina val så blir det roligare;) )

Apelsina
2006-04-10, 14:00
:) Jag vill lägga en röst på Thira på Santorini. JAG VET, JAG VET, det är oerhört turistanpassat och så när man väl kommer dit - men från havet... Tycker det är oerhört vackert när man står på däck och närmar sig ön, med alla husen som klamrar sig fast vid klippan.

inkfish
2006-04-10, 14:07
Håller med dig trots att jag inte alls trivs där... Men att Thira är VACKERT kan sannerligen ingen ta ifrån ön.:)

Om det fanns ett embryo till objektiv skönhetsbedömning är Santorini och Symi de öar jag först kommer att tänka på som platsar.

CarinaN
2006-04-10, 14:11
Skopelos stad är riktigt, riktigt vacker!! Det är som en dröm att anlända med båt och se byn som liksom klättrar upp för berget. Lika fantastiskt är det att stå högt uppe i byn och titta ner över bukten....

Min avatar är från Skopelos stad förresten....

Carina

Apelsina
2006-04-10, 14:18
Ju mer tid jag tillbringar på Kalimera desto mer inser jag hur mycket jag har kvar att se. Har inte varit på varken Skopelos, Symi, Nisyros eller Tinos. Måste se till att släppa Kykladerna snart ;) !

Min önskelista över ställen att se blir bara längre för varje dag...!

Hasse
2006-04-10, 14:27
Min första kontakt med Grekland skedde 1982 och jag har bara kvar en del fragment till minnen kvar.

Tillbringade en vecka på Samos och bodde på ett hotell mitt i Samos stad, som 22 år gammal var allt under den veckan väldigt exotiskt och spännande. Hade visserligen varit både i London och USA flera år innan men detta var verkligen en kontrast i all sin enkelhet.

På den tiden var inte vägen mellan Pythagorion och Samos stad asfalterad och det var en minst sagt guppig och obekväm bussfärd från flygplatsen till hotellet. Men i en kurva, ett krön rätt högt upp innan vägen slingrade sig ner mot Samos stad så såg jag denna stad jag knappt visste existerade. Visst, den är förhållandevis stor med sina c:a 8.000 innevånare och den är byggd inne i en vik som så många andra grekiska städer av varierande storlek.

Men den var bedårande vacker, någonting alldeles makalöst vacker i min då 22-åriga kropp och jag upplevde nästan samma känsla när jag c:a 20 år senare fick se samma stad från exakt samma ställe.



Hasse :cool: flabb_flab

ENIAC
2006-04-10, 14:52
Är benägen att hålla med Apelsina och inkfish att Thira är otroligt vackert! Såvida Thira och Fira är samma ort? Har för mig det åtminstone... eller ska jag skämmas nu? :o Det var där jag tog kortet som jag har som visningsbild i alla fall :)

Apelsina
2006-04-10, 15:18
Såvida Thira och Fira är samma ort?

Jodå, det stämmer!

Din bild från Thira är underbar, Eniac! Förstår att du vann fototävlingen med den;) !

ENIAC
2006-04-10, 15:32
Din bild från Thira är underbar, Eniac! Förstår att du vann fototävlingen med den;) !

Tackar, tackar! Ska se vad jag kan skrapa ihop för ett bidrag till årets tävling ;) Är fortfarande helt chockad över att jag vann; har aldrig hänt förut! Foto nummer 3 i samma kategori tycker jag själv var helt otroligt fint (det med bläckfiskar på tork med solnedgången i bakgrunden).

Veronica_B-anana

Elisabet
2006-04-10, 15:38
Livadia på Tilos ligger också fantastiskt vackert, utspritt runt bukten med de höga bergen tätt inpå och några hus som letar sig uppför backen mot öppningen mellan bergen.

Admirala
2006-04-10, 15:38
Vakrest i Hellas er selvsagt Nafplio på Peloponnes, vakrest i verden faktisk...

Fra den å-så-blå bukten klatrer de gamle husene oppover åsen. De er malt i oker og sandgult og rosa og gyllent, hver lille gate som slynger seg gjenom byen byr på nye, vakre syn, her er blomster og katter og blide mennesker, her er en sentral plass som er livlig til langt på natt, her er tre gamle borger, en ute i bukten og en på hver sin fjelltopp, her er en liten strand omkranset av pinjetrær og en strandpromenade med palmer.

Det kan ikke bli vakrere, ærlig talt!
_B-anana

Eva L
2006-04-10, 15:52
Chora på Amorgos är en av mina favoriter men jag har många fler både i kykladerna och på andra ögrupper.

Eva

CarinaN
2006-04-10, 15:57
Chora på Amorgos är en av mina favoriter


Ser fram emot att besöka Chora på Amorgos i sommar!klapp_klap

Anna Pernilla
2006-04-10, 19:12
Plaka på Milos fick mig till att tappa andan!Precis så är den ultimata lilla grekiska byn för mig.Solnedgången ifrån den lilla kyrkan med en fantastisk utsikt över havet,de smala små gränderna,de vitkalkade husen, ja, dit åker jag gärna igen!

Peter
2006-04-10, 19:17
Till Ink:

Du trodde väl inte att jag skulle kunna hålla mig borta när du nu drar upp Tinos? :p Visst är gränderna i Pyrgos fina, men jag tycker att de bästa byarna är först Kardiani, och sedan Ktikados. Bägge ligger "klistrade" på bergssidan med fantastisk utsikt. Fast det kan finnas fler på Nord-öst sidan. Jag har varit dålig på att åka åt det hållet...


* Pyrgos på Tinos - på Tinos är nog nästan ALLA byar (utom Chora) vackra. Pyrgos är egentligen inte min favorit, men en fantastisk vacker by som med sin konstnärsprägel egentligen är lite väl chic för min smak.


Jag hade egentligen, återigen, tänkt tänkt skriva en liten PR-grej för Tinos, men nu fick jag ju chansen här.

Många frågar efter "det äkta Greklanad"!? Det genuina, där människor lever sitt dagliga liv, som de gjort i några hundra år. Många åker till Syros, Naxos, Paros... Öar som är anpassade för turismen. Och så finns det en ö mitt i smeten som i princip är orörd av turism! Men ni har tydligen aldrig fattat det! Jag har under mina drygt 20 resor dit träffat högst 15 - 20 Skandinaver! Det kommer några Italienare och Fransmän, främst för kyrkan, annars så är det bara Greker!

Men ni fattar tydligen inte att det finns en orörd Grekisk Pärla mitt i Kykladerna! Ön "kräver" lite av besökaren. Den är inte "omedelbar" eller lätt att ta till sig. Men det är ju för att den inte är anpassad för turister! Chora är stökig och bökig, och de bästa baden ligger en bit utanför. Men det finns inga turister!!!! Den som vill uppleva Grekiskt vardagsliv, på gott och på ont, bör ta en tur dit... ;) Och det är lätt att ta sig dit.


* Mandraki på Nisyros - otroligt dramatisk och dockskåpssöt på samma gång.

Torget i Mandraki är inte att leka med... Eller torgen i Livadia på Tilos, eller i hamnen på Amorgos...

Peter - typisk torgsittare... :D

CarinaN
2006-04-10, 19:29
Plaka på Milos fick mig till att tappa andan!

Du har helt rätt! Vi var där i somras och satt uppe vid borgen och njöt av solnedgången och utsikten över den lilla byn. Mäktigt!

kari
2006-04-10, 19:50
Är benägen att hålla med Apelsina och inkfish att Thira är otroligt vackert! Såvida Thira och Fira är samma ort? Har för mig det åtminstone... eller ska jag skämmas nu? :o Det var där jag tog kortet som jag har som visningsbild i alla fall :)

Der må jeg få lov å "korrigere" deg litt :)
- vi har bodd som nærmeste nabo til "båten på taket" og der heter det Imerovigli, - fortsatt like vakkert, minst :)
bye_byeKari

Riitta
2006-04-10, 21:18
Med stor risk för att vara tjatig, men jag tycker att Olympos på Karpahtos gjorde stort intryck,mär man fick syn på den där uppe på berget:)

Och Pothea på Kalymnos är hur vacker som helst när man kommer med båten och ser staden i det fina Grekiska ljuset:o
Sedan är ju trafiken där lite en annan sak och värmen också.

Kokkari på Samos tycker jag också är vacker:)

Sedan finns det ju väldigt många vackra byar,men kom och tänka på dom här tre först.

Riittabye_bye

Elisabet
2006-04-10, 21:23
jag tycker att Olympos på Karpahtos gjorde stort intryck,mär man fick syn på den där uppe på berget:) Det har du verkligen rätt i! Det är en maffig syn!

Jag tyckte mycket om gränd-systemet i Olymbos också; trånga, krokiga och många är de, men man vet alltid var man är på väg, för antingen lutar de uppåt eller neråt - och går man uppåt kommer man till torget vid kyrkan oavsett vilken gränd man är på. Sånt gillar jag - fast det kanske inte räknas till vackert :rolleyes:

babsan
2006-04-10, 21:42
:) Jag vill lägga en röst på Thira på Santorini. JAG VET, JAG VET, det är oerhört turistanpassat och så när man väl kommer dit - men från havet... Tycker det är oerhört vackert när man står på däck och närmar sig ön, med alla husen som klamrar sig fast vid klippan.

Håller med dej, men det är ännu vackrare är det när man kommer med båten på natten och åker in i calderan. När man står på däck i den ljumna sommarnatten och ser alla ljusen på klippkanten, då ryser man i hela kroppen :D .

Barbro

ENIAC
2006-04-10, 22:32
Der må jeg få lov å "korrigere" deg litt :)
- vi har bodd som nærmeste nabo til "båten på taket" og der heter det Imerovigli, - fortsatt like vakkert, minst :)
bye_byeKari Gick jag vilse? Och jag som trodde jag var i Fira :confused: :rolleyes:

Veronica

kari
2006-04-10, 23:45
Gick jag vilse? Och jag som trodde jag var i Fira :confused: :rolleyes:
Veronica

Nei da, du gikk deg slett ikke vill :D
Imerovigli ligger i fortsettelsen av Thira (Fira), litt høyere opp langs calderaen :)

bye_bye Kari

bjorn
2006-04-11, 08:45
Chora på Astypalaia är inte så tokigt,speciellt kvällstid med fasadbelysning på Kastrot som vakar över byn.klapp_klap
bjorn

Eva L
2006-04-11, 08:53
Nei da, du gikk deg slett ikke vill :D
Imerovigli ligger i fortsettelsen av Thira (Fira), litt høyere opp langs calderaen :)

bye_bye Kari

Trevlig promenad från Fira och den som fortsätter vandringen kommer efter några km till Oia.

Eva

Netwolf
2006-04-11, 09:44
Inseglingen till Katapola på Amorgos är det som finns i mitt minne som oerhört vackert. Var där för tio år sedan och i år återvänder jag dit för att visa detta vackra för min familj.

stenake
2006-04-11, 11:59
Till Ink:

:p Visst är gränderna i Pyrgos fina, men jag tycker att de bästa byarna är först Kardiani, och sedan Ktikados. Bägge ligger "klistrade" på bergssidan med fantastisk utsikt.
Peter - typisk torgsittare... :D

Pyrgos gjorde inget större intryck på mig, men Kardiani medhålles vara en liten pärla. Vackra byar i övrigt som jag så här omedelbums kan plocka fram ur minnet utöver redan nämnda i andra svar är t.ex. Assos på Kefalonia och Aphirantos på Naxos. Kanske inte vackrast men dock charmigast tycker jag är Mesta på Chios.
Sten-Åke

Lenalu
2006-04-11, 16:16
Hej Alla!
Chora på Ios är underbart vackert.

/ Lena som snart är där _B-anana _B-anana _B-anana

Celbe
2006-04-11, 18:29
En av de vackraste byarna jag vet i Grekland är den lilla byn man passerar på vandringen mellan Tholaria och Langada på Amorgos. Den ligger "nedanför" till vänster om Langada om man står med ryggen mot havet så att säga. Jag tror att den heter Strombos men är inte riktigt säker. Byn består endast av några få vitkalkade hus samt en liten kyrka, fantastiskt vackra och välhållna (i alla fall var det så när vi passerade där sist sommaren 2004). Ingen väg finns, endast vandringsstigen som går förbi. När man sedan går mot Langada och vänder sig om har man en otrolig vy över hela den lilla byn och dess omgivningar.

Sedan är Chora på Amorgos inte så dum heller, när man kommer dit på eftermiddagen och det är varmt, folktomt och (nästan) alldeles tyst. Då känns byn alldeles vidunderligt magisk...

Hm, tur att vi har planerat in Amorgos på årets båtluff...:). Jag skulle behöva en gnutta av den där magin nu.

Celbe

martinifk
2006-04-11, 19:19
Jag har nog inte stött på den vackraste byn än, för jag tycker alla mindre bergsbyar är så fina varje gång man åker igenom dem.
Om jag skulle bli tvungen att välja en så skulle det bli den lilla byn Voulgaro som man passerar på väg till Elafonissi på Kreta.......
I sommar kanske valet ändras då vi ska åka runt mycket på Kreta:rolleyes:


Martinifk

Arne
2006-04-12, 15:33
Jag hålla tvenne favoriter!!

Den första byn är Chora på Sikinos!!!! I denna by finna man intet turistbjäfs, inga anpassade serveringar. Här råda det absoluta lugnet året om, de fåtaliga turisterna till trots.

Öns enda buss togo denna Septemberveckas totalt nio turister i aftonens skugga upp till Chora. Längs vägen sporde föraren oss när vi ånyo ned till hamnområdet återvända ville. Men, tidtabellen säga oss ju att sista bussen ned gå vid 22.00?? Nja, det är jag som kör bussen, vilja ni stanna lite längre i Chora, då ordnar det sig!!! Efter viss palaver enades vi på ön summa nio turister om att klockan 23.00 skulle vara utmärkt tid för nedfart!!! Och så blev det också. Den levande musiken på bytavernan kommo att ett minne för livet bliva... De trenne distingerade herrarna exekverade musik på lokala ålderdomliga instrument!! Bara detta en upplevelse värd att till hjärtat lägga!!!

Nummer två på min lista må ändock vara den lilla byn Kefalos på Kos.Vi hade av grovt misstag tagit bussen från Staden och ut till "Paradise Beach" Ett rysansvärt ställe!!! En styggelse!!!!

Kvickt därifrån med närmsta buss och då hamnade vi i den lilla byn Kefalos. Här stå tiden stilla liksom de fåtaliga turisterna!! Mera åsneekipage än taxibilar. Tavernapriserna likt dem på småöarna!!!
Det stoiska lugnet råda!!! Byn ligga allra högst upp på ett berg. Till detta ska då läggas att utsikten mer än formidabel är!!!

Arne

Stina
2006-04-12, 19:49
Det finns många vackra byar!:)
Här kommer några favoriter:
Langada på Amorgos, Chora på Kea, Kastro på Sifnos och Chalki på Naxos.

//Stina