Logga in

Visa fullständig version : Hälsning från Rethymno

Lissi
2015-09-25, 09:04
Efter en mycket trevlig flygning med Thomas Cook/Ving så landade vi igår vid lunchtid i Heraklion. Sol och väldigt varma vindar mötte. Vi fick ca 1,5 tim åktur i buss i vackert landskap innan vi nådde Iperion Beach Hotel, alldeles vid havet där strandpromenaden slutar,ca 45 min promenad i lagom takt in till centrum. Halva tiden om man har jättebråttom.:D Ett medvetet val så man får lite motion också till och från stan. Ett riktigt topphotell och i natt sov jag i de skönaste sängar nånsin i Grekland. Skönare än våra egna sängar hemma. ;);)

Vi åt en sen lunch i hotellets servering och den första lilla Mythosen smakade lika gott som vanligt. Sen vilade vi i skugga på strandsängarna ett par timmar eftersom vi inte sovit alls natten som gick pga bilkörning till Sturup.

Vid 18- tiden gick vi långsamt hela vägen efter vattnet in till stan. Vi stoppade på mysiga Petrino för ett glas vin. 28 grader! Sen gick vi i många mysiga gränder i gamla stan ett par timmar och det var alldeles lagom med folk. Kvällsmat intogs på supermysiga Kiria Maria i lilla gränden bakom Rimondibrunnen. SÅ gott med lite personligt stuk på de " vanliga" mezerätterna.

Långsam promenad hem med stopp för inköp av kaffe,vin och frukt till balkongsittningarna. Vi har markterass precis nära både pool,reception och frukostmatsal och havet alldeles framför en bit bort så vi har full koll på alla! Sköna balkongmöbler. Allt på hela hotellområdet är SÅ rent och fräscht och personalen är så trevlig!

Idag har vi njutit av superfin frukostbuffe. Allt som vi vill ha finns med råge! Youghurt, valnötter honung, flera olika slags meloner, persika druvor fint upplagt, ägg att koka själv. Superbra. Om du vill ha apelsinjuice pressar du den själv. Fetaost, tomat o oliver + alla sorters bröd, köttpålägg, sylter bröd och flingor som jag hoppar över. Precis som på alla hotell finns folk som tror att den snyggt upplagda frukten inte är till alla, utan bars till dem själva att bäras upp på balkongen för egna behov. Dåligt!!:mad:
Nu efter morgonbad i havet sitter vi i skuggan på den fina stranden och läser och pratar och njuter. Wifi funkar bra även här nere.....och medan jag skrivit har maken somnat :D
Inte ett moln på himlen, svaga vindar och nu är det VARMT!!!

Ha dett gott.....det har vi!

Lissi

Alala
2015-09-25, 09:18
Låter ju skönt och bra. Kollade hotellet och läget verkar ju faktiskt jättefint precis vid havet! fb_gilla Men hur gåt det till när man ska koka ägg själv? :confused:

Och fint väder har ni och morgondopp, hoppas ni kan fortsätta med det!

/ Anne bye_bye

Bea
2015-09-25, 09:21
Härligt Lissi!

Fortsätt njut av Kreta (här i Umeå regnar det från väldigt grå himmel...)

Bea

Lissi
2015-09-25, 09:26
Anne, det finns en hållare i kokande vatten med plats att stoppa i ägg i små fack och så kollar man sitt ägg när man står och tar upp det när det fått den koktiden som man vill ha! Fiffigt!

Lissi

Alala
2015-09-25, 09:35
Ok Lissi, en sån har jag aldrig sett. :D

/ Anne :)

Sunny12
2015-09-25, 10:16
HÄRLIGT... njuuuuut...!!!

Det ska jag göra om 3 dgr..:D

Lissi
2015-09-25, 10:37
HÄRLIGT... njuuuuut...!!!

Det ska jag göra om 3 dgr..:D

Kalo taxidibye_bye

Lissi

Sunny12
2015-09-25, 10:41
Kalo taxidibye_bye

Lissi

Tack!!..:)

Thira
2015-09-25, 16:47
Härligt att höra ifrån dig Lissi och ännu härligare att höra att ni har det bra.
Ha en fortsatt trevlig Kretatripp.

kari
2015-09-25, 17:33
Hvilken herlig start på ferien, Lissi :D

Lissi
2015-09-25, 18:29
Ja vi har det SÅ bra! Hela dagen strålande sol och 28 grader vid lunchtid. En riktig slappadag, olikt oss att tillbri nga nästan 5 (!) timmar i skugga på stranden ett stenkast från vår terass med avbrott för långlunch på hotellets bar alldeles vid stranden i skön skugga på gräsmattan. Jättegoda " salad Crete" 5 euro. Riktigt matiga! Fast jag gick en lång promenad österut efter stranden när jag blev för rastlös. :D
Efter terassittning med ett glas vin och Yatzi ( jag leder) så har vi gått de ca 3 km in till stan där vi nu sitter på Petrino och äter goda vegetariska hamburgare och " klyver" ett litet krus vitt ;)
Vädret i morgon ska visst bli mulet men varmt och då blir det Rethymno runt!
Inte kan man klaga!

Lissi

Sunny12
2015-09-25, 18:43
Härligt att ni har det SÅ bra!.. :)

Hur länge skulle ni vara på Kreta?
Åker du direkt till Tinos därifrån?

Lissi
2015-09-25, 18:57
:):)
Hur länge skulle ni vara på Kreta?
Åker du direkt till Tinos därifrån?
Nej Jag åker hem och packar om....Charter innebär ju att man ska hem ....enkelresa med charter tror jag inte funkar....
16 dagar är jag hemma och förhoppningsvis får jag lite jobb då....
Lissi

Sunny12
2015-09-25, 19:01
:)...Ok jag visste inte att ni åkte charter.. missat det!

Alala
2015-09-26, 06:56
Tror att ni har det precis så härligt som det låter. :p Själv fick jag mersmak av Rethymno efter de några dagar vi tillbringade där ifjol i september. Skulle vara en härlig stad, precis som Chania, att strosa omkring i, i lugn och ro.

Ha fortsatt sköna dagar!

Lissi
2015-09-26, 15:06
I morse var det mulet ,men 25 grader varmt. Perfekt strosaväder tänkte vi. Efter långfrukost där allt man kan önska finns så började vi promenaden in mot Rethymno och precis när vi kom till den gamla hamnen med alla fisktavernorna öppnade sig himlen och det kom ett mäktigt skyfall med tillhörande blixt och dunder. Gatubrunnarna i gränderna kunde inte svälja allt vatten. I en timme satt vi på en creperia och delade en stor crepe. Det var ju inte lunchtid än. Lika snabbt som regnet kom lika snabbt försvann det och himlen var blå en stund. Vi strosade någon timme till drygt i gränderna innan nästa störtskur kom. Då fick det bli fikapaus ! Så kom solen igen! Vi handlade en ny drös olivtvålar och jag köpte en del Korresprodukter på Farmakeio. Så drog vi oss sakta i riktnig hemåt för att leta upp Marias , ett litet ställe på en tvärgata till hamnpromenaden, alldeles runt hörnet vid Petrino....Vi har gått förbi och det har sett så mysigt ut. Mamma lagar maten och sonen serverar. Kanske 10 bord och man får själv kika i grytorna...Jag tog stuffed tomatos och Claes keftefes med potatis...Ingen av oss orkade allt...Detta plus ett glas vin modell större, en flaska vatten och en stor Fix till Claes kostade 16.50€. SÅ GOTT! En stor klase söta druvor kom med notan. När vi sent omsider ätit klart strålade solen från klarblå himmel igen och det var härligt att strosa längs havet hem. Nu har vi badat i havet och jag sitter på terassen med en kopp kaffe....Kvällen blir lugn med en liten promenix i kvarteren häromkring.

Lissi

nekjam
2015-09-26, 15:28
Så härligt ni har det. På Marias åt vi också när vi var där. Vi tog Stifado. Kul att få gå in och välja vad man vill äta. Förra året när vi var där, så skulle den lilla sonen kanske 2 år hjälpa till, han orkade nästan inte lyfta upp vattenflaskan som vi beställt. I år var han inte intresserad av någon servering, nu satt han med en mobiltelefon och spelade, när han inte åkte moped med pappan. Roligt att få återse samma personer. Nästa år får vi se hur stor han blivit. Fortsätt njut som ni börjat. Majkenbye_bye

Lissi
2015-09-26, 15:59
Majken, den lille killen körde runt på en liten sparkcykel idag, ut och in , riktigt snitsig!;)

Lissi

kize
2015-09-26, 17:54
Så härligt ni har det! Vi var på Kreta för bara ett par veckor sedan och fick mersmak. Har kikat lite på det hotell ni bor på o det ligger förnämligt bra. Kanske något för nästa kretaresa. Ha en skön fortsättning på semestern!

Athanasia
2015-09-27, 06:35
Ha det jätteskönt i "vår" stad.:) Om ni går bortåt(inte mot staden)så hittar ni en camping med en liten taverna,,

Lissi
2015-09-27, 20:56
Redan har tre hela dagar gått....Idag strålande sol och ca 28 grader fram till 15-tiden då det mulnade på. Dagen tillbringades till stor del i skugga på stranden med avbrott för långlunch... Kaffe och god bok på terassen hanns med efter duschen.

Vid 18 promenerade vi längs bilvägen bakom strandpromenaden in till stan som omväxling.
Några regnstänk fick vi på oss men inget som alls störde.
Vi åt underbart gott på Mesostrati, ett litet ställe alldeles utanför gamla stan vid torget med kyrkan där taxibilarna stannar. Vi åt där senast 2009. Tre stora mezerätter, så mycket att vi faktiskt fick lämna lite...ovanligt för maken i alla fall. Så lite stilla strosande i gränderna i gamla stan. Det finns många alldeles öde och de populära knökfulla med folk.. Vi strosar gärna i de lugna...

Så en stilla promenad hem, de ca 45 min vi har från stan.
Lite Yatzi på balkongen har vi nu spelat och det är 24 grader nu kl 22.50 grekisk tid.
I morgon ska vi äta lunch på Sotos med vännen Yanna.
Kalinichta!

Lissi

Abi
2015-09-27, 22:34
Härligt att höra om hur bra ni har det ;).

Hälsa Yanna!

Hoppas vi hinner ta en lunch tillsammans medans du är hemma mellan resorna.

bye_byeAbi

Kalimera
2015-09-28, 13:04
I morgon ska vi äta lunch på Sotos med vännen Yanna.
Lite sent kanske, men hälsa från mig också. :)

Härligt att höra att ni har det så bra i fina Rethymnon!

Lissi
2015-09-28, 19:37
Dagen gick fort! Efter nattens regn fejades och torkades det febrilt på hotellområdet inför frukosten. Mörka moln över havet, men de skingrades på förmiddan och min morgonpromenad avnjöts mest i sol. Vi satt ett par timmar i skuggan och läste och vid 13- tiden gick vi i sakta mak inåt stan för att träffa vännen Yanna på Sotos taverna. Sotos har inga smårätter så vi beställde varsin huvudrätt. Innan vi hann blinka hade 2,5 timmar gått!

Hälsningar till Yanna från några av er ska jag framföra nästa gång vi ses, ett par kvällar innan vi åker hem. Då ska jag på grekiskt maner bjuda våra vänner här på födelsedagsmiddag. Vi har bestämt RakiBaRaki och när Claes och jag efter långlunchen gick in till stan och letade efter detta ställe så sprang vi på Git o Calle som vi också skulle bjuda så det blev personlig inbjudan och nu ser vi fram emot en trevlig kväll om dryga veckan...

Efter mötet gick Claes och jag runt hela udden nedanför Fortezza och sen in i gränderna igen. Pa det mysiga stället Punch Bowl blev det vätskepaus. Claes vill ju alltid se allsvenskans kalmarmatcher och ett ställe efter vägen hem visar både allsvenska, tippeliga, champions league och "you name it alla ligor" Där stannade vi och efter 50 sek ledde Örebro med 1-0...då gick jag hem och sitter nu ute på altanen... Claes kommer straxt hem och är antingen glad eller ledsen....troligen det senare. KFF har nedförsbacke!

Mer har inte hänt....;) Livet är lugnt här...fast nyanlända lyckliga semesterfirare har kommit och det är minsann livat på vissa balkonger.;) Balkongpaket kanske har inköpts???

Kalinichta!

Lissi

Monica C
2015-09-28, 21:24
Åh Lissi,det låter helt underbart.
Hälsa Yanna om ni ses igen,jag känner henne icke ,men jag saknar hennes uppdateringar om det vanliga livet.
Ha det fortsatt gott så roligt och upplyftande att läsa om er resa:)
Monica:)

yannis
2015-09-29, 03:45
Hälsa Yanna, Calle och Git samt deras katter också från oss!
Birgitta.

Athanasia
2015-09-29, 04:46
Hälsa från mig och Tony också.Ha det fortsatt bra_B-anana.Phia

Alala
2015-09-29, 09:47
Då ska jag på grekiskt maner bjuda våra vänner här på födelsedagsmiddag. Vi har bestämt RakiBaRaki
Lissi

Låter jätteroligt! För nämligen om det är något som har fastnat i min skalle efter vårt alldeles för korta besök i Rethymno så är det RakiBaRaki! :D Inte för att jag har ätit där, vi bara gick förbi där några gånger. Men jag tyckte ju att namnet lät så roligt! Så därför tänkte jag att nästa gång jag är i Rethymno skall det ätas där.

Ja, du Lissi kanske har ätit där och vet mera, men jag är säker på att en födelsedagsmiddag där inte kan bli annat än lyckad! :p

Lissi
2015-09-29, 10:14
Ja, du Lissi kanske har ätit där och vet mera, men jag är säker på att en födelsedagsmiddag där inte kan bli annat än lyckad! :p

Nej vi har aldrig ätit där, men Yanna föreslog det framför Kyria Maria och Git och Calle sa också att där var bra mat, så vi litar på dem som bor här ;) Vi tyckte också att där såg mysigt ut och nya ställen är alltid kul.

Lissi- som nu gått en timme på stranden längs havet och badat igen och nu är i skuggan med bra bok!

Lissi
2015-09-29, 20:39
Tisdag kväll och ännu en dag till ända. En lite sorglig dag då en god vän hemma i Sverige idag begravdes efter att förgäves kämpat mot leukemi i 12 år. En vän som reste till Kreta och även var i Rethymno. Jag promenerade i morse långt, långt bort på stranden österut förbi alla solstolar och samlade vita stenar , som jag gjorde ett hjärta av vid strandkanten. Min vän älskade havet utanför Kreta. RIP

Claes och jag har annars tagit det lugnt hela dagen med bad, läsning, lite yatzispel och långlunch och först ikväll lämnade vi hotellområdet för en middag på en mycket trevlig taverna några hundra meter bort. To Pareaki. Oj så god mat! Först kom varsin raki på bordet med menyn. Till brödet kom 3 skålar med olika slags pesto och efter maten med notan kom varsitt fat med youghurt med inlagda druvor och varsitt stort glas ouzo med citron. Jättegott! Tre rätter, ett halvt kilo vin och en flaska vatten kostade 21.60 euro...En lektion i grekiska och ett mycket trevligt samtal med servitrisen vid bordet ingick också:D
Maten är fortsatt väldigt god och billig på Kreta!

I morgon kl 09 kommer en hyrbil levererad till hotellet. Då bär det av mot Ierapetra. Jannes guider kommer väl till användning och resrutten är inringad på kartan.
Hotellägaren på Poppys i Ierapetra har ikväll hört av sig och skickat karta via e-mail så vi ska hitta rätt.
Det ska bli kul att röra på sig lite och se nytt! 3 dagars utflykt ser vi fram emot.

Kalinichta!

Lisa

Kalimera
2015-09-30, 07:58
Det ska bli kul att röra på sig lite och se nytt! 3 dagars utflykt ser vi fram emot.Det ska bli jättekul att höra om er utflykt. Jag antar att Claes inte var så glad när han kom hem från fotbollsmatchen. ;)

Alala
2015-09-30, 09:32
To Pareaki. Oj så god mat! Först kom varsin raki på bordet med menyn. Till brödet kom 3 skålar med olika slags pesto och efter maten med notan kom varsitt fat med youghurt med inlagda druvor och varsitt stort glas ouzo med citron. Jättegott! Tre rätter, ett halvt kilo vin och en flaska vatten kostade 21.60 euro...En lektion i grekiska och ett mycket trevligt samtal med servitrisen vid bordet ingick också:D
Maten är fortsatt väldigt god och billig på Kreta!

Lisa

Låter härligt och gott. Inte så vanligt väl att man blir bjuden på raki före maten?

Väntar också med stort intresse på att få höra om er resa till Ierapetra. Hoppas ni får en fin körtur dit och en trevlig vistelse!

kari
2015-09-30, 09:39
Det ska bli jättekul att höra om er utflykt. Jag antar att Claes inte var så glad när han kom hem från fotbollsmatchen. ;)

- sikkert ikke ...,men i kveld blir han nok like glad som meg, minst :D
Når Malmø slår Real Madrid _B-anana

kari
2015-09-30, 09:44
I morgon kl 09 kommer en hyrbil levererad till hotellet. Då bär det av mot Ierapetra. Jannes guider kommer väl till användning och resrutten är inringad på kartan.
Hotellägaren på Poppys i Ierapetra har ikväll hört av sig och skickat karta via e-mail så vi ska hitta rätt.
Det ska bli kul att röra på sig lite och se nytt! 3 dagars utflykt ser vi fram emot.

Lisa

Hei Lissi & Claes :)

Arne og jeg ønsker dere kjempefine dager på Sydsiden/ i Ierapetra :D

- selv om vi har bodd i nærheten, og vært på mange korte besøk i Ierapetra gjennom årene, føler jeg at vi ikke virkelig har utforsket byen:o
Men det gjør sikkert dereklapp_klap
- ser fram til rapporter og bilder bye_bye

Lissi
2015-09-30, 14:15
Ang_elxDet ska bli jättekul att höra om er utflykt. Jag antar att Claes inte var så glad när han kom hem från fotbollsmatchen. ;)
Janne! Du har rätt om fotbollen,
men nu är han mycket gladare efter en magisk bilfärd mot Ierapetra, viaPerama, , Melidoni Cave, (så häftig grotta), Anougia,( underbar by med så mycket att se! ), och nu långlunch i Archanes. Så mysigt! Det kommer att ta lång tid att ta sig till Ierapetra....;)

Akvedukten utanför Spili var häftig, men monumentet över kidnappade generalen var rent ut sagt " skitfult".

Nu har vi bara resten kvar till Ierapetra....

Lissi - som njutit enormt av det kretensiska landskapet i dag.
Utan Dina eminenta guider hade vi missat hälften!

Ylva A
2015-09-30, 14:42
Välkomna till Europas sydligaste stad! Behöver ni veta något, hör av er!
/ Jannis

Thira
2015-09-30, 15:48
Ni verkar ha det alldeles förträffligt!

Vad lärde du dig säga på grekiska undrar då nyfiken i en strut? ;)

Lissi
2015-09-30, 20:36
Jag kan ju lite grekiskaThira men det var det där med mia eller ena...och miso kilo....mm

Sent omsider efter mycket felkörningar och med det roliga upplevelser så kom vi till Ierapetra vid 19.30 och efter lite svårigheter att hitta Poppys Apartment så kan jag bara säga att dagen varit fantastisk och vår värdinna otroligt gullig....raki, hembakade kakor från hennes mamma och stora granatäpplen från pappan och fikon och druvor som ett "välkommen" Stor fin studio med 2 rum... Kvällsmaten blev enkel med varsin pita och retsina. Nu sängen! Kalinichta!

Lissi

Lissi
2015-09-30, 20:38
Välkomna till Europas sydligaste stad! Behöver ni veta något, hör av er!
/ Jannis

Tack...imorgon är vi promenadturister i stan, men på fredag kör vi förbi ert på väg hem ...

Lissi

Kalimera
2015-10-01, 08:48
men nu är han mycket gladare efter en magisk bilfärd mot Ierapetra, viaPerama, , Melidoni Cave, (så häftig grotta), Anougia,( underbar by med så mycket att se! ), och nu långlunch i Archanes. Så mysigt!Det glädjer mig att ni gillar vad ni ser. Archanes tycker vi mycket om, men vi gillar Anogia ännu mer. Man bör helst stanna där några nätter för att uppleva de magiska kvällarna på torget, och så finns det mycket att se och göra i närområdet. En intressant sak med Anogia, och som säger ganska mycket om byn, är att Gyllene Gryning inte fick en enda röst i Anogia i senaste valet.

Lissi - som njutit enormt av det kretensiska landskapet i dag. Utan Dina eminenta guider hade vi missat hälften!Tack snälla! klapp_klap

Abi
2015-10-01, 16:52
Stort GRATTIS på födelsedagen Lissi!_B-anana

bye_byeAbi

Lissi
2015-10-01, 22:26
Tack för födelsedagshälsningar jag fått i min tråd här och i PM.

Egentligen vill man ju inte fira att man blir äldre, men samtidigt är man ju glad att FÅ bli det:D. Att fira i denna mysiga stad var ett bra beslut. Dagen till ära sol och 27 grader i solen.
Dagen har varit så mysig...Efter frukosten gick vi ut och travade runt i Ierapetra, en stad vi verkligen gillar. SÅ vän liga människor, så god mat och jag får Tinosvibbar av trivsel hela tiden.
Claes och jag gick runt länge och såg fiskehamnen, borgen, gamla staden och t o m " Napoleons house" Ett helt igenbommat hus....utan någon info alls mer än en skylt med hans namn. ( Google meddelade att där bodde Napoleon en natt 1798 :eek: Jaha.....)

Vi gick sen till ett cafe för en cafe freddo och satt och pratade när ett par kom förbi och sa: " svenskar?" Det var YlvaA och Jannis! Jättetrevligt! Ett mycket trevligt möte med lång pratstund och i morgon kör vi förbi Koutsounara och hälsar på på väg " hem..."
Efter siesta gick vi ut på en ouzeria innan middagen för en ouzo och då kom tre tallrikar med tilltugg också så vi fick vänta med middagen flera timmar...5 euro kostade ouzon för två.;)

Vi åt alltså en sen middag på Gorgona, vid strandpromenaden...och en stor ouzo kom kyparen med samtidigt med menyn.Så beställde vi maten och då kom en greksallad på huset...Så fick jag min fisk och Claes sin kötträtt. Vin av husets och en flaska vatten .Innan vi hunnit be om notan kom ett fat med druvor, melon och päron i skivor...och notan slutade på 21 euro!!! Här är det lätt att ge dricks!
Nu ser vi fram emot nya intryck i morgon på sydostligaste delen av Kreta.

Kalinichta!

Lissi

Kalimera
2015-10-02, 07:42
Dagen har varit så mysig...Efter frukosten gick vi ut och travade runt i Ierapetra, en stad vi verkligen gillar. SÅ vän liga människor, så god mat och jag får Tinosvibbar av trivsel hela tiden.Bättre betyg kan du knappast ge. :D Kul att ni trivs så bra, och att födelsedagen blev en dag att minnas. Ser fram emot resten av resan. Njut!

KR
2015-10-02, 07:46
Grattis i efterskott!
//
KR

Alala
2015-10-02, 09:22
Grattis i efterskott från mig också! Förstår att ni trivs. :p

Monica C
2015-10-02, 15:57
Hej och ett stont GRATTIS,om än något försenat,på din födelsedag🍰🌺🍷

Lissi
2015-10-02, 21:59
Även tredje dagen av vår minisemester i semestern blev lyckad! SÅ KLART, vi är ju på Kreta, där inget blir fel...:D
I morse lämnade vi Ierapetra vid kl 10 för att ta oss till Koutsounara, där Yannis och Ylva skulle bjuda på förmiddagsfika i deras hus. Vi hade fått en karta och vi hittade dit utan några större problem. Så mysigt de bor och så trevligt vi hade! Claes hjälpte Ylva med datorteknik och Yannis och jag ritade in dagens rutt på östra Kreta på kartan. Åh så jag beundrar människor som förverkligar sina drömmar om Grekland! Tyvärr kommer jag själv inte att kunna göra det.
Efter den trevliga dryga timmen i Koutsonaria åkte vi vidare, via Makrigialos, ( så trist det såg ut), Goudouras, till Xerokambos där vi åt lunch på ett underbart ställe som precis hade strömavbrott.Vi kuinde bara få mat som kunde lagas på gasspis...Vi blev garanterat mätta på ljuvlig grönsaksgryta och omelett med ost och potatis och stor tomatsallad. Det låter enkelt att säga vart man åkt, men jisses vilka serpentinvägar det var och vilken gudomligt vacker väg över bergen. Claes höll på att bli tokig på mig , som beordrade fotostopp hela tiden!
Från Xerokambos tog vi oss via Zakros till Palekastro och på vägen åkte vi förbi många byar som Gud verkar ha glömt ;) Så småningom kom vi till Sitia på nordkusten och DIT vill jag igen, helt klart. Nu rann tiden iväg så det blev bara en tmmes stopp med hamnpromenad och glasstopp.
Tiden blev knapp så vi körde sedan den fina norra vägen via Ag. Nikolaos och Irakleio tillbaks till Rethymno och när vi kom hem 10 tim efter start och 30 mils körning var vi mer än nöjda. Kvällen avslutades på To Pareaki med så god mat, bla calamares....doggybag till katterna på väg hem....
Sammanfattning: Ierapetra, ska av mig få en egen resa och då ska jag bo på Popys och jag ska vandra. Ia har ju vandringar där. ....Ierapetra är en så mysig stad!!!!!
Östra Kreta gav mersmak och har fler platser vi vill se.
Efter 9 resor till västra Kreta så kommer östra i alla fall att få minst en lång resa...det är den delen värd !
Dessa tre dagar har gett så många intryck och dag ett körde vi 25 mil. Dag 2 stod bilen still och idag blev det 30 mil. I morgon gör vi inte många kno
Kalinichta!

Lissi

yannis
2015-10-03, 04:24
Så härligt att ni blev nöjda med "minisemestern"
Birgitta.

Thira
2015-10-03, 04:56
Det är lätt att föreställa sig hur fint ni har det.
Visst blir man full av beundran för alla de som vågat uppfylla sin dröm om att stanna i Grekland på heltid.
Önskar jag är lika modig sedan när tonåringarna vuxit upp. Vi får se.
Grattis i efterskott Lissi.

Ylva A
2015-10-03, 06:04
Kalimera Lissi och Claes. Så bra att dagen blev bra och att östra Kreta visade upp sig med sol, fläktande vind, vackra vyer och svindlande vägar på er snabbtur. Vår by heter Koutsounari, men kommer man vägen från Agios Joannis (från norr), står det Koutsounara (hängränna) på vägskylten. Hade ni gjort en tur upp dit innan ni hittade vårt hus? flabb_flab
Jag förstår att det blev många fotostopp. Jag förstår att du gillade Sitia, det gör vi också förutom alla småbyar, som ni snabbt passerade.
Önskar er en fortsatt god semester!
/ Jannis

Lissi
2015-10-03, 06:32
Tack Thira och alla andra för gratulationer!

En liten rättelse....Jannis och Ylva ska det vara, som vi hälsade på! Inget annat. Nu blir det ju ännu roligare när man läser månadsrapporten, då vi sett deras by, som låg så fint. Perfekt avstånd från Ierapetra.
En sak till....Vägarna var jättefina hela tiden och många verkade nyasfalterade. Dock hade jag önskat fler vägräcken på serpentinvägarna i bergen ;)
Av de byar vi såg denna gång på vår resa gillade jag nog Anougia allra bäst, tätt följt av Archanes. Xerokambos skulle jag gärna stannat en stund till i efter lunchen. Tyvärr medgav inte tiden att köra ner från Zakros till Kato Zakros. Dit får bli en annan gång.
Sitia blev jag nyfiken på.Tillräcklgt stort för mig i alla fall och det lilla jag såg gillade jag!
Vi tog oss inte tid för bad igår ,men det finns många fina stränder efter kusten österut.

Ierapetra var ännu mysigare än jag trodde!! Det var en varm och mysig stämning och vi förstår mycket väl att Jannis och Ylva valt att bo just där de bor.
Idag verkar det bli mulet här på norra sidan. Vädret är helt klart soligare på södra....men det är härligare att strosa i stan i mulet väder!
Nu har vi bara 6 dagar kvar..tiden går fort, fast det känns ändå som vi varit här länge! Vi får en extra dag då vi har sent kvällsflyg hem..
Så har jag redan fått två jobbokningar när jag kommer hem:D Bra tillskott till nästa resa!

Trevlig lördag!
Lissi

Lissi
2015-10-03, 18:36
Som alltid efter ca10 dagar infaller för oss en slags trötthet, då vi tar en hemmakväll med mat på terass/ balkong. Så var det ikväll.
Efter att ha gått nästan 11 km totalt in i Rethymnos hamn, gränder och även utanför stan och tillbaks, med fina intryck och lunch på Stellas Kitchen och antikfynd i en antikhandel för Claes och CDinköp av mig( Manos Hadjidakis), så har vi, efter att ha kommit hem vid halv femtiden, blivit sittande på balkongen med plockmat , yatzispel och korsord....och lite surfande förstås.
Det har varit halvmulet hela dagen med kraftiga vindar och röd flagg. Havets dån är underbart att lyssna på. Våra nya svenska rumsgrannar drog på egen radio med dansbandsmusik på hög volym, som helt överröstade allt annat inklusive havsmusiken och när jag vänligt bad dem dra ner eller lyssna inomhus så var det inte populärt... Fast jag tycker att man har rätt att kräva hyfsad hänsyn så känner man sig gnällig. Men, nu ÄR jag ju tant, så det bjuder jag på!:D.
Jag har ju,efter 6 resor till Chaniaområdet och två resor tidigare hit till Rethymno varit helt övertygad om att jag gillar Chania bättre än Rethymno, men nu, tredje gången här så måste jag erkänna att Rethymno växer...här finns så mycket mer än gamla stan..precis som överallt, men människor är så vänliga och det är lätt att hitta och allt är nära...Nu i slutet av säsongen är det riktigt trevligt ...att sen hotellet är jättebra gör ju inte saken sämre, men nästa kretaresa kommer att gå direkt till Ierapetra...:D.

Lissi

Tom
2015-10-03, 18:54
Våra nya svenska rumsgrannar drog på egen radio med dansbandsmusik på hög volym, som helt överröstade allt annat inklusive havsmusiken och när jag vänligt bad dem dra ner eller lyssna inomhus så var det inte populärt... Fast jag tycker att man har rätt att kräva hyfsad hänsyn så känner man sig gnällig. Men, nu ÄR jag ju tant, så det bjuder jag på!:D.

Är du tant.....:confused:? Det kan man inte tro !

Att kräva "hyfs & hänsyn " är inte åldersreleterat ! Jag är lika "gnällig" när dyligt inträffar !

/ Tom

Kalimera
2015-10-04, 13:31
Av de byar vi såg denna gång på vår resa gillade jag nog Anougia allra bäst, tätt följt av Archanes.Samma här. :)

Njut nu av de sista dagarna!

PS. När åker du nästa gång?

Athanasia
2015-10-04, 13:46
Såg att Ni åkte igenom Paleokastro(tror många gör det..bara åker förbi)Vi hyrde rum en natt där..underbar liten ort,,trevligt folk..vi satt på en taverna folk från orten kom in och spelade och sjöng..

Lissi
2015-10-04, 15:24
Samma här. :)

Njut nu av de sista dagarna!

PS. När åker du nästa gång?

Till Kreta? Eller Grekland?
27 okt lyfter planet Kastrup- Aten. 9 nätter på Tinos, sen väntar nog en natt i Kalamata, 5-6 nätter i Kardamili och 5 nätter i Aten.

Lissi

Lissi
2015-10-04, 15:26
Såg att Ni åkte igenom Paleokastro(tror många gör det..bara åker förbi)Vi hyrde rum en natt där..underbar liten ort,,trevligt folk..vi satt på en taverna folk från orten kom in och spelade och sjöng..
Vi stannade några timmar där....en mysig by. Vi ville se folkloremuseet men det var stängt.

Lissi

Ia Löfquist
2015-10-04, 15:41
Kreta är ju en stor ö med många "ansikten", synd att centrala och östra delarna ibland glöms bort av skandinaver. Välkomna tillbaka till Ierapetra, Libyska havets brud! Visst är det en fin stad i vacker omgivning och jag kan intyga att den är väldigt bra att bo i. Och välkommen på vandring!!

Lissi
2015-10-04, 15:47
Ia! Jag komer till Ierapetra garanterat, på ensamresa och då långhyr jag på Popys och ser fram emot flera vandringar med Dig. Vet att Ylva skulle vandra. Idag?

Lissi

Ylva A
2015-10-04, 20:45
Hej Lissi, Vandrade "Krossa Kreta" med Ia i går. Vi, tre damer i de grå hårens år, hade en jättefin dag med lagom moln och lite svalkande vindar. Inga större svårigheter att komma ur sängen i morse heller./Ylva

Lissi
2015-10-04, 21:00
Ylva, det låter härligt! Den vandringen skulle jag gärna göra någon gång. Ierapetra och sydöstra Kreta gav mersmak.

Själv har jag bara vandrat en timme längs havet idag och så förstås de ca fyra km vi har in till Rethymno....och tillbaks. Vi har handlat en liter olivolja och 2 flaskor rakomelo att ta hem. Honung också förstås. Allt härifrån Kreta.

Lissi

Kalimera
2015-10-05, 08:20
Till Kreta? Eller Grekland? 27 okt lyfter planet Kastrup- Aten. 9 nätter på Tinos, sen väntar nog en natt i Kalamata, 5-6 nätter i Kardamili och 5 nätter i Aten. Tänkte på resan till Kardamili. Jag skulle vilja be dig om en tjänst, jag kontaktar dig via pm under veckan.

Lissi
2015-10-05, 09:44
Tänkte på resan till Kardamili. Jag skulle vilja be dig om en tjänst, jag kontaktar dig via pm under veckan.
Självklart!

Lissi

Monica C
2015-10-05, 15:06
Havets dån är underbart att lyssna på. Våra nya svenska rumsgrannar drog på egen radio med dansbandsmusik på hög volym, som helt överröstade allt annat inklusive havsmusiken och när jag vänligt bad dem dra ner eller lyssna inomhus så var det inte populärt... Fast jag tycker att man har rätt att kräva hyfsad hänsyn så känner man sig gnällig. Men, nu ÄR jag ju tant, så det bjuder jag på!:D.
Lissi
fb_gilla
Bra där Lissi:D
Vanligt folkvett och hyfs måste en få kräva av rumsgrannar,så nära inpå varann som man bor.
Monica:) från ett Boden där jag och många andra fick skrapa bilrutorna imorse:D

Lissi
2015-10-05, 15:34
Idag har vi ånyo haft en så fin dag. Trots strålande sol redan på morgonen beslöt vi oss för att skippa badande och istället bege oss via huvudvägen in i de nyare delarna av Rethymno för att få se mer av det grekiska vardagslivet bortom Gamla stan. Vi strosade i sakta mak och vek av lite här och där uppåt höjden utanför stan, vi passerade kafeneion fulla med resonerande män, konditorier med lika många resonerande kvinnor, flera skolor, fiskaffärer, slaktare mfl. Paleontologiska museet gick vi förbi, men vi beslutade oss för att inte gå in. Så småningom kom vi till stadsparken, en liten oas, med betoning på liten. Men sen förra gången vi var där har ett väldigt mysigt cafe öppnat och det var nästan fullt...bara greker som det lät...espresso freddo svalkade gott och toaletterna var fina! Sen gick vi vidare och kom så småningom såklart ändå in i de mysiga gränderna där vardagslivet också pågår. Vi är faktiskt förvånade över hur få turister som tar sig bortom de fyra-fem centrala kända gatorna. Det finns så otroligt många fina ställen "bortom"

Jag har ju hittills gillat Chania bättre än Rethymno, men blir mer och mer glad i denna lilla stad. Så otroligt goa, trevliga människor, väldigt god mat överallt och alla tavernaägare och kypare är så himla trevliga....inte påträngande alls....Vi är helnöjda!!!!

När vi kom hem så badade vi i havet och nu är det siesta i skugga....Dryga milen har vi gått...
I morgon vet vi inte programmet mer än att vi ska bjuda vännerna Yanna, Git och Calle på RakiBaRaki på kvällen.
På onsdag ska jag åka lilla tåget några timmar på en bytur till några småbyar runtom här som vi inte hann till med bilen.

Dagarna går fort!!!!!!

Lissi

maji
2015-10-05, 16:59
Så trevligt det låter Lissi!
Tycker också mycket om Rethymno. Har dock utforskat staden alldeles för lite men nu ska jag snart bli passionär så då hoppas jag på att kunna komma dit och vara där lite längre perioder.
ha det fortsatt bra båda två!

//majibye_bye

Abi
2015-10-05, 17:39
När vi kom hem så badade vi i havet och nu är det siesta i skugga....Dryga milen har vi gått...
I morgon vet vi inte programmet mer än att vi ska bjuda vännerna Yanna, Git och Calle på RakiBaRaki på kvällen.
På onsdag ska jag åka lilla tåget några timmar på en bytur till några småbyar runtom här som vi inte hann till med bilen.

Dagarna går fort!!!!!!

Lissi

Det låter som det inte är svårt att få sista dagarna att gå. SÅ NJUT!

bye_byeAbi

Sunny12
2015-10-05, 19:34
Så underbart ni har det.. dina skriverier gör mig nyfiken på Rethymno.. :)...låter som en helmysig liten stad!

Någon gång ska jag väl dit också!

Fortsätt och njut.. det gör jag och det vet du ju!!.. :D

Lissi
2015-10-05, 19:47
Så underbart ni har det.. dina skriverier gör mig nyfiken på Rethymno.. :)...låter som en helmysig liten stad!

Någon gång ska jag väl dit också!

Fortsätt och njut.. det gör jag och det vet du ju!!.. :D

Ja, vi njuter och även av Dina rapporter som är så fina med bilder. Mina bilder kommer sen, hemifrån. Kram!!

Sunny12
2015-10-05, 19:50
Mina bilder kommer sen, hemifrån. Kram!!

Dom ser jag fram emot.. kram tillbaka!.. :)

Thira
2015-10-06, 05:26

Precis, man har blivit så sugen på Kreta nu efter att ha läst dels dessa rapporter men även andras. Jag gillade ju inte Chania alls men det är alldeles uppenbart att jag missat otroligt mycket fint och mysigt på Kreta.
Tack Lissi för ännu en hälsning.

Kalimera
2015-10-06, 07:18
På onsdag ska jag åka lilla tåget några timmar på en bytur till några småbyar runtom här som vi inte hann till med bilen.Spännande! Jag har aldrig åkt småtågen på Kreta, men har förstått att det är en bra sätt att se sig om utan att själv köra. Ser fram emot att höra vilken tur du ska göra.

Lissi
2015-10-06, 15:35
Strålande sol även denna dag! Efter den supergoda frukosten som alltid har variationer, så begav oss Claes och jag längs vägen österut några km. Bla tittade vi in på campingområdet som var förvånande välbelagt. Det var rätt mycket trafik på vägen och himla varmt, så vi vek efter ca tre km av ner mot stranden . Vi gick sen lika många km med fötterna i vattenbrynet tillbaks till hotellet. En lagom motionsrunda. Efter en förmiddagsfika vid poolen som vi har alldeles utanför dörren på baksidan så blev vi kvar där, då det var mer skugga än vid havet. Ett dopp blev det också, även om jag annars inte gillar pool.
Vi var alldeles ensamma så det var lugnt och skönt.
Efter en greksallad i hotellets fina strandservering med havet nära, så har jag suttit och läst...Nu känner jag mig lite rastlös och " mätt" på charterlivet så hemresan på sena torsdagskvällen känns alldeles helt ok!! Längtar efter barn/barnbarn! ;)
...och snart åker jag ju igen. Det kanske är därför hemresan känns så helt ok...

Om ett par timmar träffar vi Git, Calle och Yanna på RakiBaRaki. Det ska bli kul att få bjuda dem på mat. Git o Calle har vi ju varit hemma hos flera gånger förut.
Jag ska framföra alla hälsningar ni bett om....

I morgon är en ny dag:D
Lissi

Alala
2015-10-06, 16:40
Jag önskar er alla en riktigt trevlig kväll. Och är naturligtvis väldigt nyfiken på RakiBaraki. ;) Vill gärna höra vad ni åt och hoppas att det var jättegott! _B-anana

Kalimera
2015-10-07, 09:18
Om ett par timmar träffar vi Git, Calle och Yanna på RakiBaRaki.Hur hade ni det?

Lissi
2015-10-07, 09:39
Janne,
Kvällen var så himla trevlig! Jag blev överraskad med fina presenter också. Väldigt mysigt ställe och kvällen var underbart skön. Vi satt i gränden på andra sidan rakt igenom från entren. Vi åt många olika smårätter med lite annorlunda knorr, drack vin några karaffer, och sen kom mer vin på huset samt en kanna raki och kakor... Som alltid i trevligt sällskap gick tiden väldigt fort och klockan var nog nästan midnatt när vi skildes åt. Sen promenerade Claes och jag hem de ca 4 km vi har till hotellet och vi gick förbi stationen med tufftufftåget där jag ville se resrutten idag. Jag tyckte dock att det var för lite program och alldeles för kort tid anslaget för turen(2 timmar)..Det skulle mest bli att köra igenom tre byar...jag vil, ju stanna i byar och promenera, så jag brydde mig inte om att åka idag. Det blir ytterligare en tur per fot i ännu för oss osedda delar av Rethymno, väster om stan idag...

Sen ska vi ikväll börja packa och försöka få med inköpt olivolja,tvålar, antikfynd, rakomeloflaskor,CD, presenter, mm som vi köpt. DET blir en tuff utmaning!!!:D.

Lissi

yannis
2015-10-07, 12:03
Man kan inte ha annat än trevligt med detta sällskap.
Nu är denna resa snart slut och du får åka hem och packa om. Hösten har kommit hit, tror även nere hos er i Kalmar. Vi har haft frost 2 nätter i rad.
Men det är ljuvligt soligt och färgglatt i träden, så ni blir nog inte besvikna!
Birgitta.

Alala
2015-10-07, 12:24
Härligt att ni hade det bra på RakiBaRaki! :) Då vet jag att jag skall äta där nästa gång jag är i Rethymno. När det nu sen blir, nobody knows. Ang_elx

Tack för alla fina rapporter och ha en bra hemresa!

/ Anne bye_bye

Kalimera
2015-10-07, 15:55
Kvällen var så himla trevlig! Jag blev överraskad med fina presenter också. Väldigt mysigt ställe och kvällen var underbart skön. Vi satt i gränden på andra sidan rakt igenom från entren. Vi åt många olika smårätter med lite annorlunda knorr, drack vin några karaffer, och sen kom mer vin på huset samt en kanna raki och kakor... Som alltid i trevligt sällskap gick tiden väldigt fort och klockan var nog nästan midnatt när vi skildes åt. Så härligt det låter! :)

Ha nu en fin sista kväll, och en trevlig resa hem i morgon. bye_bye

Sunny12
2015-10-07, 17:59
Ni får ha en fin resa hem imorgon, TACK för rapporter.. klapp_klap..
Ser fram emot bilderna sen!

Men snart ska du ju iväg igen till fina Grekland!. :)

Sunny, som skulle kunna stanna kvar for ever..LOVE GREECE..:D

Masse
2015-10-07, 20:07
Hej Lissi!

Hoppas att du och Claes får en fin avslutning på Rethymno-resan. Ha en fin resa hem och stort tack för dina rapporter.

Masse

Lissi
2015-10-08, 14:18
Nu sitter vi i hotellets trädgård i skuggan under en parassoll med havet nedanför. Strålande sol över havet och stranden. Moln över berget, som så ofta på Kreta. Efter en härlig avslutningsmiddag i går kväll på 1+1 så packade vi med lite möda ner allt vi köpt och fått i våra redan rätt fyllda små väskor...det blir incheckning....men några flaskor rakomelo och flera flaskor olivolja samt många olivtvålar och kretensisk honung och oregano blir gott hemma....så får jag komplettera med mer honung och soltorkade tomater i massor från Tinos när jag kommer dit. Soltorkade tomater har jag faktiskt inte sett här, varken i grönsaksstånd eller i maten...

Idag efter frukost kom ett väldigt snabbt övergående skyfall och molnen var svarta, men så lika snabbt blev himlen blå. Kl 12 tog jag en promenad och hälsade på Yanna, som bjöd på goda ostpajer, iskallt vatten och lika svalt vin på sin fina balkong. Tack snälla för ett par trevliga timmar !

Om dryga timmen lämnar vi detts otroligt mysiga hotell och körs till Heraklions flygplats.. Hotell Iperion kan varmt remommenderas om man accepterar 40-45 min promenad till centrum av stan. Det stod 20 min i Vings info, men det stämmer inte. Vi har njutit av promenaderna varje dag och den fina stranden om man nu gillar sand( det gör inte vi), är fin att promenera på.
Tack för denna resa! Bilder lägger jag in i en annan tråd hemma.

Lissi

yannis
2015-10-08, 14:21
Trevlig resa hem!
Birgitta

maji
2015-10-08, 15:43
Tack för trevliga rapporter och ha en bra resa hemklapp_klap
//majibye_bye

Abi
2015-10-08, 20:09
Tack för trevliga rapporter och ha en bra resa hemklapp_klap
//majibye_bye

Instämmer med detta flabb_flab.

bye_byeAbi

Monica C
2015-10-09, 00:35
Hej Lissi!
Än en gång har jag fått ha nöjet att via dina trevliga uppdateringar "följa"med på er resa.Uppskattar verkligen att du delar med dig,detsamma gäller Arne o Birgitta och även Sunny.Är kanske lite lat på att ge feedback,men kollar ivrigt efter nya inlägg.

Kajja
2015-10-09, 06:43
Jag vill åxå tacka för en trevlig "resa"klapp_klap
Man känner nästan att man är där med så ingående beskrivningar av platser, mat, vandringar mm. Tack Lissi och ni andra för era dagböcker som håller solen och värmen kvar hos mig!
/Kerstin bye_bye

Kalimera
2015-10-09, 08:49
Stort tack från mig också Lissi! Nu väntar jag med spänning på nästa resa. :)